Regulamin oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1990.6.35

Akt utracił moc
Wersja od: 1 września 1992 r.

ZARZĄDZENIE NR 25
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 16 lipca 1990 r.
w sprawie regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

Na podstawie art. 36a ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1972 r. Nr 16, poz. 114, z 1972 r. Nr 45, poz. 234, z 1984 r. Nr 49, poz. 253, z 1989 r. Nr 29, poz. 155 i Nr 35, poz. 192 oraz z 1990 r. Nr 34, poz. 197)
zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się regulamin oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, zwany dalej regulaminem, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Ocena poziomu wiedzy i umiejętności ucznia oraz jego zachowania ustalona zgodnie z zasadami regulaminu, nie może być zmieniona decyzją administracyjną.
§  3.
1.
Sprawy sporne między szkołą a uczniami i ich rodzicami, dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania, rozpatruje organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą.
2.
Organ wymieniony w ust. 1 bada zgodność postępowania szkoły z zasadami określonymi w regulaminie i w przypadku stwierdzenia naruszenia jego przepisów, uchyla uchwałę rady pedagogicznej oraz zarządza przeprowadzenie egzaminu sprawdzającego lub ponowne ustalenie oceny zachowania ucznia.
§  4.
Ilekroć w zarządzeniu i regulaminie jest mowa bez bliższego określenia:

– o szkole - należy przez to rozumieć szkoły podstawowe, licea ogólnokształcące i szkoły zawodowe dla młodzieży oraz szkoły specjalne, z wyjątkiem szkół dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym,

– o dyrektorze szkoły - należy przez to rozumieć także kierownika szkoły filialnej,

– o rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka,

– o okresie - należy przez to rozumieć również semestr.

§  5.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 15 lutego 1977 r. w sprawie zasad wyróżniania uczniów przodujących w nauce i pracy społecznej (Dz. Urz. MOiW Nr 2, poz. 13),
2)
zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 21 lipca 1981 r. w sprawie regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (Dz. Urz. MOiW Nr 6, poz. 45),
3)
zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 18 kwietnia 1985 r. w sprawie kontroli i oceny stopnia opanowania przez uczniów programu kultury fizycznej (Dz. Urz. MOiW Nr 7-8, poz. 23).
§  6.
1.
Z zastrzeżeniem ust. 2, zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1991 r., z wyjątkiem § 16 i 17 regulaminu, które wchodzą w życie z dniem 1 września 1990 r.
2.
Regulamin, o którym mowa w § 1, może być stosowany od dnia 1 września 1990 roku, na wniosek rady pedagogicznej i za zgodą kuratora oświaty i wychowania. W takim przypadku na świadectwie szkolnym należy umieścić nową skalę ocen oraz opatrzyć ją podpisem dyrektora i małą okrągłą pieczęcią szkoły.
3.
Kuratorzy oświaty i wychowania od dnia 31 grudnia 1990 r. przedstawią wykazy szkół stosujących regulamin zgodnie z ust. 2; wykazy podlegają opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Edukacji Narodowej.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN

oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

I. Postanowienia ogólne

§  1.
1.
Rok szkolny dzieli się na okresy, określane corocznie w zarządzeniu o organizacji roku szkolnego.
2.
W końcu każdego okresu, nauczyciele (wychowawcy) ustalają oceny okresowe uczniów, które przedstawiają na posiedzeniu klasyfikacyjnym rady pedagogicznej lub powołanej do tego celu komisji.
3.
Rada pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym potwierdza łączne wyniki klasyfikacji uczniów.
4.
Oceny ustalone za ostatni okres są ocenami rocznymi ucznia i stanowią podstawę jego promocji. W przypadkach pedagogicznie uzasadnionych, nauczyciel może ustalić dwie odrębne oceny - za ostatni okres i roczną, odnotowując ten fakt w dzienniku lekcyjnym.
5.
Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej (komisji) nauczyciele i wychowawcy klas informują uczniów o przewidywanych dla nich ocenach okresowych (rocznych). W przypadku oceny niedostatecznej, informację należy także przekazać rodzicom ucznia.
§  2.
1.
Uczeń otrzymuje ocenę zachowania oraz oceny z poszczególnych przedmiotów obowiązkowych i nadobowiązkowych, z wyjątkiem przedmiotów, z których został zwolniony.
2.
W klasie I szkoły podstawowej ustala się dla ucznia ocenę zachowania oraz jedną ocenę okresową ze wszystkich przedmiotów nauczania. Za pierwszy okres nauki jest to ocena opisowa, a za rok nauki - jedna ocena roczna, ustalona zgodnie ze skalą określoną w § 11.
§  3.
1.
Uczeń może być zwolniony z następujących przedmiotów obowiązkowych:
a)
wychowania fizycznego - w przypadku przeciwwskazań lekarskich,
b)
języka obcego - zgodnie z odrębnymi przepisami określającymi zasady przyjmowania do szkół dzieci obywateli polskich powracających z zagranicy,
c)
plastyki, muzyki, techniki - odpowiednio: w przypadku dzieci niedowidzących, niedosłyszących lub z porażeniem układu ruchowego.
2.
Decyzję o zwolnieniu ucznia z wychowania fizycznego podejmuje nauczyciel na podstawie zaświadczenia lekarza specjalisty.
3.
Decyzję o zwolnieniu ucznia z przedmiotów wymienionych w ust. 1 lit. c podejmuje dyrektor szkoły na wniosek rodziców, uzasadniony zaświadczeniem specjalistycznej placówki służby zdrowia lub poradni wychowawczo-zawodowej. Zwolnienie to może dotyczyć - stosownie do stanu zdrowia dziecka - jednego roku szkolnego, kilku lat nauki lub całego cyklu kształcenia.
§  4.
1.
Szkoła jest zobowiązana do informowania rodziców o bieżących i okresowych wynikach w nauce ich dzieci.
2.
Obowiązkiem wychowawcy jest zapoznanie uczniów i rodziców z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania oraz postanowieniami szczegółowymi przyjętymi na jego podstawie w regulaminie szkoły.
3.
Szkoła podstawowa organizuje dla uczniów mających trudności w nauce zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze lub korekcyjno-kompensacyjne z własnej inicjatywy albo na wniosek poradni wychowawczo-zawodowej.

II. Ocenianie zachowania uczniów

§  5.
1.
Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, udziale w życiu klasy, szkoły i środowiska, postawach wobec kolegów i innych osób.
2.
Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny ucznia z przedmiotów nauczania, promowanie do klasy wyższej lub ukończenie szkoły.
§  6.
Zachowanie ucznia ocenia się następująco:

wzorowe - wz.

bardzo dobre - bdb.

odpowiednie - odp.

nieodpowiednie - ndp.

naganne - ng.

§  7.
Szczegółowe kryteria oceny zachowania ucznia określa w regulaminie szkoły rada pedagogiczna w porozumieniu z komitetem rodzicielskim i samorządem uczniowskim.
§  8.
Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy uwzględniając opinię członków rady pedagogicznej i innych pracowników szkoły, a także uczniów, którzy mogą wyrażać własną opinię o zachowaniu swoim i kolegów.
§  9.
1.
Uczeń, jego rodzice oraz samorząd klasowy mogą występować do rady pedagogicznej o ponowne ustalenie oceny zachowania. Tryb wnoszenia odwołań ustala się w regulaminie szkoły.
2.
Rada pedagogiczna może podjąć decyzję o ponownym ustaleniu przez wychowawcę oceny zachowania, jeżeli przy jej ustaleniu nie uwzględniono kryteriów, o których mowa w § 7 lub opinii, o których mowa w § 8.

III. Ocenianie wiadomości i umiejętności

§  10.
1.
Celem sprawdzania, analizowania i oceniania osiągnięć uczniów jest:

- bieżące obserwowanie postępów, uzupełnianie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów umożliwiające korygowanie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, organizacji samodzielnej pracy uczniów oraz pracy korekcyjno-wyrównawczej i kompensacyjnej szkoły,

- pobudzanie rozwoju umysłowego, uzdolnień i zainteresowań uczniów,

- uświadamianie uczniom braków w ich wiedzy, wdrażanie do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,

- okresowe (roczne) podsumowywanie wiadomości i umiejętności oraz określenie stopnia opanowania przez ucznia materiału programowego przewidzianego na dany okres (rok szkolny).

2.
Oceny mogą być:
a)
cząstkowe, określające poziom bieżących wiadomości i umiejętności z zakresu pewnego wycinka wiedzy,
b)
okresowe i roczne - ustalane w wyniku klasyfikacji, określające poziom wiedzy i umiejętności z zakresu danego przedmiotu oraz postępy ucznia w nauce tego przedmiotu.
3.
Oceny poziomu wiedzy i umiejętności ucznia powinny być dokonywane systematycznie, w różnych formach, w warunkach zapewniających ich obiektywność. Oceny te są jawne zarówno dla ucznia jak i rodziców oraz ustalane na podstawie znanych im kryteriów. Komentarz nauczyciela wystawiającego ocenę powinien uzasadniać otrzymany przez ucznia stopień. Zachowanie ucznia na lekcji nie może stanowić kryterium oceny poziomu jego wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu.
4.
Oceny okresowe i roczne nie powinny być ustalane jako średnie arytmetyczne ocen cząstkowych.
§  11.
1.
Opanowanie przez ucznia wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania - z wyłączeniem treści nadobowiązkowych - ocenia się następująco:
StopieńSkrót literowyWartość liczbowa
celującycel.6
bardzo dobrybdb.5
dobrydb.4
dostatecznydst.3
miernymrn.2
niedostatecznyndst.1

Przy zapisywaniu ocen cząstkowych dopuszcza się stosowanie plusów i minusów.

2.
Ustala się następujące ogólne kryteria ocen (stopni szkolnych):
a)
ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

- posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,

- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,

- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finału na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.

b)
ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie,

- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,

c)
ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

- opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy z danego przedmiotu nauczania,

- poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,

d)
ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

- opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym postępy w dalszym uczeniu się tego przedmiotu,

- rozwiązuje typowe zadania o średnim stopniu trudności, czasem przy pomocy nauczyciela,

e)
ocenę mierną otrzymuje uczeń, który:

- w ograniczonym zakresie opanował podstawowe wiadomości i umiejętności, a braki nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,

- rozwiązuje - często przy pomocy nauczyciela - zadania typowe, o niewielkim stopniu trudności,

f)
ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

- nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,

- nie jest w stanie, nawet przy pomocy nauczyciela, rozwiązać zadania o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.

§  12.
1.
Ocenę wiedzy i umiejętności ucznia z danego przedmiotu ustala nauczyciel tego przedmiotu na podstawie kryteriów ogólnych, zawartych w § 11, oraz szczegółowych wynikających ze specyfiki przedmiotu.
2.
Z przedmiotów wymagających szczególnych umiejętności lub uzdolnień, jeżeli nie są one przedmiotami kierunkowymi (wychowanie fizyczne, przedmioty artystyczne), zasadniczym kryterium oceny powinien być wysiłek ucznia wkładany w wywiązywanie się z obowiązków.
§  13.
W szkołach zawodowych organizujących zajęcia praktyczne w zakładach pracy, roczną ocenę tych zajęć ustala opiekun (kierownik) praktyk, po uzgodnieniu oceny z osobami prowadzącymi zajęcia praktyczne.
§  14.
Ustalona przez nauczyciela ocena okresowa (roczna) może być zmieniona jedynie w wyniku egzaminu sprawdzającego przeprowadzonego w trybie i na zasadach określonych w rozdziale IV.
§  15.
1.
Rada pedagogiczna, na pisemny wniosek poradni wychowawczo-zawodowej, może obniżyć wymagania w zakresie wiedzy lub umiejętności w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe uniemożliwiające sprostanie podstawowym wymaganiom programowym.
2.
Na pisemny wniosek instytucji opiekującej się młodzieżą uzdolnioną, dotyczący ucznia o wybitnych osiągnięciach i uzdolnieniach jednokierunkowych, rada pedagogiczna może obniżyć wymagania w zakresie wiedzy lub umiejętności z przedmiotu, który sprawia mu znaczne trudności.

IV. Egzamin sprawdzający

§  16.
1.
Uczeń ma prawo do składania egzaminu sprawdzającego, jeżeli ustalona przez nauczyciela ocena okresowa (roczna) jest jego zdaniem lub zdaniem jego rodziców, zaniżona.
2.
Prawo do egzaminu sprawdzającego nie przysługuje uczniowi z niedostatecznymi ocenami okresowymi (rocznymi) z trzech i więcej przedmiotów nauczania.
§  17.
1.
Egzamin sprawdzający przeprowadza się na prośbę ucznia, jego rodziców, samorządu klasowego lub wychowawcy klasy, zgłoszoną do dyrektora szkoły przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej (komisji).
2.
Egzamin sprawdzający powinien być przeprowadzony nie później niż w ostatnim dniu zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym.
§  18.
1.
Dla przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego, dyrektor szkoły powołuje trzyosobową komisję w następującym składzie:

- dyrektor szkoły, wicedyrektor, inna osoba pełniąca w szkole funkcję kierowniczą lub wychowawca klasy - jako przewodniczący,

- nauczyciel danego przedmiotu - jako egzaminator,

- nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu - jako członek komisji.

2.
Nauczyciel przedmiotu, z którego przeprowadza się egzamin sprawdzający, może być zwolniony na jego prośbę z udziału w pracy komisji egzaminacyjnej. Wówczas, a także w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach, na egzaminatora można powołać innego nauczyciela tego przedmiotu z tej lub innej szkoły.
3.
Za zgodą dyrektora szkoły, wyrażoną na wniosek egzaminatora lub rodziców ucznia, w egzaminie sprawdzającym mogą uczestniczyć - bez prawa głosu - przedstawiciele komitetu rodzicielskiego oraz nauczyciel doradca metodyczny.
§  19.
Na podstawie przeprowadzonego egzaminu, komisja ustala ocenę ucznia z danego przedmiotu. W przypadku różnicy zdań, sprawę oceny rozstrzyga się przez głosowanie.
§  20.
1.
Ocena wiedzy i umiejętności ucznia, ustalona na podstawie egzaminu sprawdzającego, może być zmieniona jedynie poprzez powtórny egzamin sprawdzający, wyznaczony przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny na podstawie § 3 zarządzenia wprowadzającego niniejszy regulamin.
2.
Egzamin, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza komisja powołana przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny. W skład komisji wchodzą osoby wymienione w § 18 oraz przedstawiciel tego organu - jako obserwator.
3.
Egzamin sprawdzający, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się w szkole, do której uczęszcza dany uczeń. Egzamin ten powinien być przeprowadzony do końca roku szkolnego.
§  21.
1.
Egzamin sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej, a w miarę potrzeby również ustnej, z wyjątkiem przedmiotów: plastyka, muzyka, technika, przysposobienie obronne i wychowanie fizyczne, z których egzamin może mieć formę ćwiczeń praktycznych, charakterystycznych dla danego przedmiotu.
2.
W szkołach zawodowych egzamin sprawdzający z zajęć praktycznych i pracowni ma formę zadań praktycznych.
3.
Pytania (ćwiczenia) egzaminacyjne proponuje egzaminator, a zatwierdza przewodniczący komisji. Stopień trudności pytań powinien odpowiadać kryteriom oceny, o którą ubiega się dany uczeń.
§  22.
1.
Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół odnotowując skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne oraz ocenę uzyskaną przez ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen, w którym wpisuje się datę egzaminu oraz ocenę ustaloną w jego wyniku.
2.
Prace pisemne ucznia przechowuje się do końca następnego roku szkolnego.

V. Okresowe klasyfikowanie uczniów, egzamin klasyfikacyjny

§  23.
Klasyfikowanie uczniów obejmuje:

- zapoznanie się z ocenami ustalonymi przez nauczycieli (wychowawców),

- ustalenie listy uczniów nie ocenianych za dany okres ze wszystkich lub niektórych przedmiotów nauczania,

- podjęcie decyzji w sprawie przeprowadzenia egzaminów klasyfikacyjnych oraz wyznaczenie terminów tych egzaminów,

- powołanie komisji dla przeprowadzenia egzaminów sprawdzających i ustalenie terminów tych egzaminów, jeżeli zajdzie taka potrzeba,

- podjęcie decyzji o wyznaczeniu indywidualnego toku nauki, o którym mowa w § 34 regulaminu,

- podjęcie decyzji o promowaniu uczniów poza normalnym trybem, o którym mowa w § 33 regulaminu,

- zapoznanie się z wynikami przeprowadzonych egzaminów,

- zapoznanie się z wynikami klasyfikacji przeprowadzonej w komisjach klasyfikacyjnych,

- podjęcie uchwał o promowaniu uczniów lub ukończeniu szkoły oraz decyzji o wyróżnieniu i odznaczeniu uczniów.

§  24.
1.
Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych.
2.
Uczeń nie jest klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów nauczania, jeżeli z powodu ciągłej lub bardzo częstej nieobecności na zajęciach lekcyjnych nie ma podstaw do ustalenia jednej, kilku lub wszystkich ocen okresowych (rocznych).
§  25.
1.
Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z przyczyn usprawiedliwionych lub jego rodziców, rada pedagogiczna wyznacza egzamin klasyfikacyjny z materiału programowego zrealizowanego w danym okresie.
2.
Egzamin klasyfikacyjny wyznacza się także uczniowi realizującemu indywidualny tok nauki, o którym mowa w rozdziale VII.
§  26.
1.
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel przedmiotu, z którego uczeń nie był klasyfikowany.
2.
Od oceny ustalone w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego przysługuje odwołanie w trybie i na zasadach określonych dla egzaminu sprawdzającego.
3.
W arkuszach ocen ucznia wpisuje się datę egzaminu klasyfikacyjnego oraz ocenę ustaloną w wyniku tego egzaminu.
§  27.
1.
Egzamin klasyfikacyjny powinien być przeprowadzony w terminie uzgodnionym z uczniem i jego rodzicami.
2.
W przypadku ucznia nie klasyfikowanego z przyczyn usprawiedliwionych w ostatnim okresie, egzamin klasyfikacyjny powinien się odbyć przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
§  28.
Uczniom szkół zawodowych, którzy z przyczyn usprawiedliwionych nie zostali sklasyfikowani na koniec okresu lub roku szkolnego z zajęć praktycznych, szkoła organizuje w warsztatach szkolnych lub w zakładach pracy zajęcia umożliwiające uzupełnienie programu nauczania.

VI. Promowanie uczniów, promocja warunkowa

§  29.
Promowanie jest potwierdzeniem przez radę pedagogiczną wyników rocznej klasyfikacji ucznia.
§  30.
Uczeń otrzymuje promocję, a w przypadku klasy programowo najwyższej kończy szkołę, jeżeli otrzyma ze wszystkich przedmiotów i zajęć obowiązkowych określonych planem nauczania oceny wyższe od oceny niedostatecznej.
§  31.
Uczeń nie klasyfikowany w ostatnim okresie roku szkolnego oraz uczeń, który nie uzyskał promocji (nie ukończył szkoły) pozostaje w tej samej klasie.
§  32.
1.
W szkole podstawowej rada pedagogiczna może podjąć decyzję o warunkowym promowaniu ucznia, który otrzymał roczną ocenę niedostateczną z jednego przedmiotu nauczania, a z pozostałych przedmiotów oceny co najmniej mierne.
2.
Uczeń może być promowany warunkowo tylko jeden raz w cyklu kształcenia.
3.
Uczeń promowany warunkowo powinien w czasie wakacji uzupełnić braki w podstawowych wiadomościach wskazanych przez nauczyciela oraz przedstawić wyniki swej pracy do oceny w pierwszym miesiącu nauki nowego roku szkolnego. Jeżeli braki nie zostaną uzupełnione uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, która może stanowić podstawę niedostatecznej oceny okresowej.
4.
Fakt uzyskania przez ucznia promocji warunkowej odnotowuje się w arkuszu ocen i na świadectwie zamieszczając klauzulę ,,uchwałą rady pedagogicznej z dnia .................. promowany warunkowo do klasy ................. ".

VII. Promowanie poza normalnym trybem, indywidualny tok nauki

§  33.
1.
Uczeń uzyskujący oceny celujące i bardzo dobre lub osiągnięcia wskazujące na wybitne uzdolnienia w jakiejś dziedzinie i oceny co najmniej dostateczne z innych przedmiotów, może być promowany do klasy programowo wyższej poza normalnym trybem również w ciągu roku szkolnego, jeżeli jego rozwój psychiczny i fizyczny oraz zasób wiedzy odpowiada wymaganiom klasy, do której ma być promowany.
2.
Wniosek o promowanie poza normalnym trybem może być złożony przez rodziców, wychowawcę klasy, poradnię wychowawczo-zawodową lub instytucję opiekującą się młodzieżą uzdolnioną, po uzgodnieniu z zainteresowanym uczniem.
3.
Promowanie poza normalnym trybem odnotowuje się w arkuszu ocen przez zamieszczenie klauzuli ,,uchwałą rady pedagogicznej z dnia ................ promowany poza normalnym trybem do klasy .....................".
§  34. 1
(skreślony).
§  35.
1.
Uczeń może otrzymać promocję (ukończyć szkołę) z wyróżnieniem.
2.
Warunki i zasady przyznawania wyróżnień uczniom klas I-III szkoły podstawowej ustala rada pedagogiczna.
3.
Uczeń otrzymuje promocję (kończy szkołę) z wyróżnieniem, jeżeli uzyska w wyniku rocznej klasyfikacji średnią ocen wszystkich przedmiotów obowiązkowych ponad 4,5 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
4.
Rada pedagogiczna w porozumieniu z komitetem rodzicielskim i samorządem uczniowskim może ustalić dodatkowe warunki przyznawania uczniom wyróżnień, a także ustanowić odznaki dla uczniów wyróżniających się osiągnięciami w określonej dziedzinie, ustalając wzór odznaki oraz warunki jej uzyskania.
5.
Odznaki i wyróżnienia dla uczniów może także ustanowić kurator oświaty i wychowania.
6.
Uczeń wyróżniony otrzymuje świadectwo z biało-czerwonym pionowym paskiem i nadrukiem ,,z wyróżnieniem".

IX. Przepisy końcowe

§  36.
1.
Szkoła prowadzi następującą dokumentację stwierdzającą przebieg nauki ucznia:

- dziennik lekcyjny,

- arkusz ocen,

- protokoły zebrań rady pedagogicznej,

- protokoły egzaminów sprawdzających.

2.
Okres przechowywania tych dokumentów oraz ich wzory a także wzory świadectw szkolnych określają odrębne przepisy.
3.
Oceny ustalone w wyniku klasyfikacji rocznej należy zanotować w dokumentacji szkolnej w pełnym brzmieniu.
4.
Oceny okresowe i roczne z przedmiotów nauczania oraz przeprowadzonych egzaminów sprawdzających wpisują pismem ręcznym (w dzienniku i arkuszu ocen) nauczyciele tych przedmiotów, a w przypadkach szczególnych - na polecenie dyrektora szkoły - oceny wpisuje wychowawca klasy. Oceny zachowania ucznia notuje w dokumentacji wychowawca klasy.
5.
Pomyłka w arkuszu ocen ucznia musi być sprostowana przez nauczyciela wpisującego ocenę, potwierdzona jego własnoręcznym podpisem oraz opatrzona parafą dyrektora szkoły.
§  37.
1.
Świadectwa szkolne uczniów wypisują wychowawcy klas. Oceny na świadectwie wpisuje się w pełnym brzmieniu (pismem ręcznym). W rubrykach nie wypełnionych należy umieścić poziomą kreskę, a jeżeli uczeń jest zwolniony z określonego przedmiotu zamiast oceny należy wpisać ,,zwolniony".
2.
Przedmioty nadobowiązkowe wpisuje się w arkuszu ocen i na świadectwie szkolnym tylko wtedy, jeżeli uczeń otrzymał z nich oceny pozytywne.
3.
Na świadectwie szkolnym można odnotować szczególne osiągnięcia ucznia.
4.
Świadectwo szkolne opieczętowane okrągłą pieczęcią podpisują własnoręcznie wychowawca klasy i dyrektor szkoły.
5.
Wystawianie duplikatów świadectw szkolnych, odpisów i zaświadczeń oraz poświadczanie tych dokumentów dla celów obrotu prawnego z zagranicą regulują odrębne przepisy.
1 Załącznik § 34 skreślony przez § 14 zarządzenia z dnia 27 kwietnia 1992 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (M.P.92.13.92) z dniem 1 września 1992 r.