Regulamin oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
Dz.Urz.MEN.1990.6.35
Akt utracił mocZARZĄDZENIE NR 25
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 16 lipca 1990 r.
w sprawie regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
– o szkole - należy przez to rozumieć szkoły podstawowe, licea ogólnokształcące i szkoły zawodowe dla młodzieży oraz szkoły specjalne, z wyjątkiem szkół dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym i znacznym,
– o dyrektorze szkoły - należy przez to rozumieć także kierownika szkoły filialnej,
– o rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka,
– o okresie - należy przez to rozumieć również semestr.
ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN
REGULAMIN
I. Postanowienia ogólne
II. Ocenianie zachowania uczniów
wzorowe - wz.
bardzo dobre - bdb.
odpowiednie - odp.
nieodpowiednie - ndp.
naganne - ng.
III. Ocenianie wiadomości i umiejętności
- bieżące obserwowanie postępów, uzupełnianie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów umożliwiające korygowanie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, organizacji samodzielnej pracy uczniów oraz pracy korekcyjno-wyrównawczej i kompensacyjnej szkoły,
- pobudzanie rozwoju umysłowego, uzdolnień i zainteresowań uczniów,
- uświadamianie uczniom braków w ich wiedzy, wdrażanie do systematycznej pracy, samokontroli i samooceny,
- okresowe (roczne) podsumowywanie wiadomości i umiejętności oraz określenie stopnia opanowania przez ucznia materiału programowego przewidzianego na dany okres (rok szkolny).
Stopień | Skrót literowy | Wartość liczbowa |
celujący | cel. | 6 |
bardzo dobry | bdb. | 5 |
dobry | db. | 4 |
dostateczny | dst. | 3 |
mierny | mrn. | 2 |
niedostateczny | ndst. | 1 |
Przy zapisywaniu ocen cząstkowych dopuszcza się stosowanie plusów i minusów.
- posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,
- osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finału na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie,
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
- opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy z danego przedmiotu nauczania,
- poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
- opanował podstawowe treści programowe w zakresie umożliwiającym postępy w dalszym uczeniu się tego przedmiotu,
- rozwiązuje typowe zadania o średnim stopniu trudności, czasem przy pomocy nauczyciela,
- w ograniczonym zakresie opanował podstawowe wiadomości i umiejętności, a braki nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,
- rozwiązuje - często przy pomocy nauczyciela - zadania typowe, o niewielkim stopniu trudności,
- nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
- nie jest w stanie, nawet przy pomocy nauczyciela, rozwiązać zadania o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
IV. Egzamin sprawdzający
- dyrektor szkoły, wicedyrektor, inna osoba pełniąca w szkole funkcję kierowniczą lub wychowawca klasy - jako przewodniczący,
- nauczyciel danego przedmiotu - jako egzaminator,
- nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu - jako członek komisji.
V. Okresowe klasyfikowanie uczniów, egzamin klasyfikacyjny
- zapoznanie się z ocenami ustalonymi przez nauczycieli (wychowawców),
- ustalenie listy uczniów nie ocenianych za dany okres ze wszystkich lub niektórych przedmiotów nauczania,
- podjęcie decyzji w sprawie przeprowadzenia egzaminów klasyfikacyjnych oraz wyznaczenie terminów tych egzaminów,
- powołanie komisji dla przeprowadzenia egzaminów sprawdzających i ustalenie terminów tych egzaminów, jeżeli zajdzie taka potrzeba,
- podjęcie decyzji o wyznaczeniu indywidualnego toku nauki, o którym mowa w § 34 regulaminu,
- podjęcie decyzji o promowaniu uczniów poza normalnym trybem, o którym mowa w § 33 regulaminu,
- zapoznanie się z wynikami przeprowadzonych egzaminów,
- zapoznanie się z wynikami klasyfikacji przeprowadzonej w komisjach klasyfikacyjnych,
- podjęcie uchwał o promowaniu uczniów lub ukończeniu szkoły oraz decyzji o wyróżnieniu i odznaczeniu uczniów.
VI. Promowanie uczniów, promocja warunkowa
VII. Promowanie poza normalnym trybem, indywidualny tok nauki
IX. Przepisy końcowe
- dziennik lekcyjny,
- arkusz ocen,
- protokoły zebrań rady pedagogicznej,
- protokoły egzaminów sprawdzających.