Regulamin Komitetu Audytu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRPiPSp.2020.21

Akt utracił moc
Wersja od: 29 lipca 2020 r.

ZARZĄDZENIE Nr 19
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 24 lipca 2020 r.
w sprawie regulaminu Komitetu Audytu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Na podstawie art. 290 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Na wniosek Przewodniczącego Komitetu Audytu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Komitetowi Audytu nadaje się Regulamin stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie nr 26 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 września 2017 r. w sprawie regulaminu Komitetu Audytu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. Urz. Min. Prac. i Pol. Społ. poz. 27)
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Regulamin Komitetu Audytu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

§  1. 
Regulamin określa organizację i tryb pracy Komitetu Audytu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Komitetem".
§  2. 
1. 
Do zadań Komitetu należy:
1)
sygnalizowanie Ministrowi Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanemu dalej "Ministrem", istotnych rodzajów ryzyka zidentyfikowanych na podstawie analizy ryzyka w działach administracji rządowej - praca, zabezpieczenie społeczne i rodzina, zwanych dalej "działami";
2)
sygnalizowanie istotnych słabości kontroli zarządczej oraz proponowanie jej usprawnień na podstawie sprawozdań z wykonanych zadań audytowych i przeprowadzonych kontroli oraz proponowanie usprawnień systemów zarządzania i kontroli w działach;
3)
doradztwo w zakresie priorytetów i zadań określonych przez Ministra;
4)
wyznaczanie priorytetów do rocznych i strategicznych planów audytu wewnętrznego w działach;
5)
przegląd istotnych wyników audytu wewnętrznego oraz monitorowanie ich wdrożenia w działach;
6)
przegląd sprawozdań z wykonania planu rocznego audytu wewnętrznego, oceny kontroli zarządczej w działach oraz monitorowanie wdrożenia wyników ocen przez osoby odpowiedzialne za wdrożenie;
7)
monitorowanie efektywności pracy audytu wewnętrznego w działach, w tym przeglądanie wyników wewnętrznych i zewnętrznych ocen pracy audytu wewnętrznego;
8)
wyrażenie zgody na rozwiązanie stosunku pracy oraz zmianę warunków płacy i pracy kierowników komórek audytu wewnętrznego:
a)
w odniesieniu do kierownika komórki audytu wewnętrznego w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, zwanym dalej "Ministerstwem" - na wniosek Dyrektora Generalnego Ministerstwa,
b)
w odniesieniu do kierownika komórki audytu wewnętrznego w jednostkach podległych i nadzorowanych przez Ministra - na pisemny wniosek kierownika jednostki;
9)
realizacja innych zadań zleconych przez Ministra.
2. 
Komitet, do końca lutego każdego roku, składa Ministrowi oraz Ministrowi Finansów sprawozdanie z realizacji zadań w roku poprzednim.
3. 
Sprawozdanie z realizacji zadań podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Ministerstwa.
§  3. 
1. 
Członkowie Komitetu rzetelnie i obiektywnie wykonują powierzone im czynności, kierując się wyłącznie przepisami prawa, wiedzą i doświadczeniem.
2. 
Do obowiązków członków Komitetu należy w szczególności:
1)
czynny udział w pracach Komitetu;
2)
współpraca z komórką audytu wewnętrznego Ministerstwa oraz komórkami audytu wewnętrznego w jednostkach podległych i nadzorowanych przez Ministra.
§  4. 
Członkowie Komitetu mają prawo wglądu do wszystkich dokumentów związanych z pracą Komitetu, w szczególności do:
1)
akt stałych i akt bieżących komórki audytu wewnętrznego Ministerstwa oraz komórek audytu wewnętrznego jednostek podległych Ministrowi;
2)
wszystkich informacji, danych, dokumentów i innych materiałów związanych z funkcjonowaniem Ministerstwa oraz jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministra

- z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

§  5. 
Do zadań Przewodniczącego Komitetu należy w szczególności:
1)
ustalenie planu pracy Komitetu;
2)
wyznaczanie terminów i zwoływanie posiedzeń Komitetu;
3)
przewodniczenie posiedzeniom Komitetu;
4)
podział prac pomiędzy członków Komitetu;
5)
nadzorowanie współpracy członków Komitetu z komórką audytu wewnętrznego w Ministerstwie;
6)
informowanie Ministra o zadaniach realizowanych przez Komitet.
§  6. 
1. 
Komitet obraduje na posiedzeniach.
2. 
Posiedzenia Komitetu odbywają się w siedzibie Ministerstwa, w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak, niż raz na kwartał.
3. 
W wyjątkowych sytuacjach, za zgodą Przewodniczącego Komitetu Audytu, posiedzenia Komitetu mogą odbywać się poza siedzibą Ministerstwa lub w formie telekonferencji.
4. 
Posiedzenia Komitetu zwołuje Przewodniczący Komitetu:
1)
z inicjatywy własnej;
2)
na wniosek co najmniej 2 członków Komitetu.
5. 
Zaproszenia na posiedzenia Komitetu wraz z ustalonym przez przewodniczącego Komitetu porządkiem obrad posiedzenia oraz niezbędnymi dokumentami przekazywane są członkom Komitetu nie później niż na 7 dni przed terminem posiedzenia.
6. 
Przewodniczący Komitetu może zapraszać na posiedzenia Komitetu, na wniosek członków Komitetu lub z własnej inicjatywy, osoby spoza jego składu.
7. 
Uczestnicy posiedzenia potwierdzają swoją obecność na posiedzeniu podpisem na liście obecności.
8. 
W przypadku posiedzenia Komitetu Audytu odbywającego się w formie telekonferencji potwierdzenie obecności następuje poprzez zamieszczenie tej informacji w protokole z posiedzenia Komitetu.
9. 
Przewodniczącego Komitetu, w razie jego nieobecności na posiedzeniu, zastępuje wskazany przez niego członek Komitetu.
10. 
W przypadku braku możliwości wzięcia udziału w posiedzeniu, członek Komitetu powinien przed terminem posiedzenia poinformować o tym fakcie Przewodniczącego Komitetu.
§  7. 
1. 
Komitet podejmuje decyzje w formie uchwał przyjmowanych zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, przy obecności co najmniej połowy składu Komitetu. W głosowaniu biorą udział tylko Przewodniczący Komitetu i członkowie Komitetu.
2. 
Przewodniczący Komitetu może podjąć decyzję o rozpatrzeniu sprawy w trybie obiegowym, w którym projekty uchwał przekazywane są wszystkim członkom Komitetu pocztą elektroniczną.
3. 
Uchwała podjęta w trybie obiegowym jest ważna, gdy za jej przyjęciem głosowała bezwzględna większość członków Komitetu.
4. 
Uchwały podjęte w trybie obiegowym są załączane do protokołu najbliższego posiedzenia Komitetu.
5. 
Uchwały podjęte przez Komitet stanowią podstawę do rozważenia przez Ministra podjęcia działań niezbędnych dla zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz skutecznego audytu wewnętrznego
6. 
W trybie obiegowym nie może być rozpatrywana sprawa, jeżeli choć jeden z członków Komitetu wyraził sprzeciw wobec jej rozpatrzenia w tym trybie.
§  8. 
1. 
Na pisemne żądanie kierownika komórki audytu wewnętrznego, którego dotyczy wniosek, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 8, Komitet wyraża zgodę w sprawie tego wniosku w formie uchwały podjętej bezwzględną większością głosów, w głosowaniu tajnym, na pierwszym posiedzeniu Komitetu po dacie złożenia wniosku.
2. 
W przypadku braku żądania, o którym mowa w ust. 1, wnioski, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 8, rozpatrywane są w trybie określonym w § 7.
3. 
W posiedzeniu Komitetu, na którym rozpatrywany jest wniosek, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 8, może uczestniczyć kierownik komórki audytu wewnętrznego, którego dotyczy sprawa oraz przedstawiciel pracodawcy.
4. 
W przypadku wniosków, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 8, o wyrażenie zgody w zakresie zmian warunków pracy i płacy kierowników komórek audytu wewnętrznego wynikających z regulacji obejmujących wszystkich lub większość pracowników danej jednostki, a także w przypadkach zmian niewpływających na pogorszenie warunków pracy i płacy kierowników komórek audytu wewnętrznego, Komitet może wyrazić zgodę w trybie obiegowym.
§  9. 
1. 
Z posiedzenia Komitetu sporządzany jest protokół, który zawiera:
1)
kolejny numer protokołu;
2)
datę posiedzenia;
3)
porządek posiedzenia;
4)
listę uczestników posiedzenia;
5)
treść podjętych uchwał;
6)
wyniki głosowania, treść zdania odrębnego;
7)
inne postanowienia Komitetu.
2. 
Projekt protokołu przesyłany jest do członków Komitetu w celu zgłoszenia w terminie 7 dni od daty przekazania protokołu, uwag i zastrzeżeń do jego treści.
3. 
W przypadku braku uwag i zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, protokół przekazywany jest do zatwierdzenia przez Przewodniczącego Komitetu.
4. 
Protokół z posiedzenia Komitetu podpisuje Przewodniczący lub członek Komitetu, o którym mowa w § 6 ust. 9 po zapoznaniu się i ewentualnym uwzględnieniu uwag i zastrzeżeń zgłoszonych przez członków Komitetu.
5. 
Protokoły z posiedzeń Komitetu przechowuje w aktach stałych komórka audytu wewnętrznego w Ministerstwie.
§  10. 
1. 
Komórka audytu wewnętrznego Ministerstwa odpowiada za gromadzenie wymaganych dokumentów, niezbędnych do realizacji zadań Komitetu.
2. 
Dokumenty niezbędne do realizacji zadań Komitetu, w szczególności plany audytów, sprawozdania z wykonania planów audytu, sprawozdania z zadań audytowych, kluczowe wskaźniki ekonomiczne oraz opis czynności podjętych w celu zapobiegania zagrożeniom w ramach kontroli zarządczej, są przekazywane Komitetowi za pośrednictwem komórki audytu wewnętrznego w Ministerstwie, przed wyznaczoną datą posiedzenia w wersji elektronicznej lub papierowej.
3. 
Współpraca członków Komitetu z kierownikami jednostek podległych lub nadzorowanych oraz jej pracownikami odbywa się za pośrednictwem komórki audytu wewnętrznego w Ministerstwie.
§  11. 
1. 
Obsługę prac Komitetu zapewnia komórka audytu wewnętrznego w Ministerstwie, a jej pracownik pełni funkcję sekretarza Komitetu.
2. 
Do obowiązków sekretarza Komitetu należy:
1)
dokumentowanie czynności i uchwał podejmowanych przez Komitet, w tym sporządzanie projektu protokołu z posiedzeń Komitetu;
2)
organizowanie w uzgodnieniu z Przewodniczącym Komitetu posiedzeń Komitetu i informowanie członków Komitetu oraz innych osób zaproszonych przez Przewodniczącego Komitetu o ich terminie;
3)
opracowywanie projektów dokumentów przygotowywanych przez Komitet, w zakresie określonym przez Przewodniczącego Komitetu;
4)
obsługa organizacyjno-biurowa i administracyjna Komitetu;
5)
prowadzenie korespondencji w zakresie zleconym przez Przewodniczącego Komitetu;
6)
przechowywanie dokumentacji z prac Komitetu.