Regulamin Komendy Głównej Policji.
Dz.Urz.KGP.2004.7.31
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 366
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 20 kwietnia 2004 r.
w sprawie regulaminu Komendy Głównej Policji
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Rozdział 2
Struktura organizacyjna Komendy
Struktura organizacyjna Komendy
Rozdział 3
Organizacja kierowania w Komendzie
Organizacja kierowania w Komendzie
Rozdział 4
Zadania kierownictwa i komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji
Zadania kierownictwa i komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji
Rozdział 5
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1 14
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA GABINET KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA GABINET KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
ZAŁĄCZNIK Nr 2 15
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA STRATEGII POLICJI KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA STRATEGII POLICJI KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
1) opracowywanie strategii rozwoju Policji,
2) monitoring zmian ekonomicznych i społecznych w kraju i na świecie w zakresie rozpoznania zjawisk i trendów oraz możliwości ich wpływu na przestępczość w celu wypracowywania przedsięwzięć strategicznych,
3) okresowa ocena realizacji strategii rozwoju Policji oraz przedsięwzięć komendantów wojewódzkich Policji, Komendanta Wyższej Szkoły Policji, komendantów szkół policyjnych i dyrektorów biur Komendy, realizowanych w ramach strategii,
4) opiniowanie projektów strategii komendantów wojewódzkich Policji,
5) opiniowanie projektów programów operacyjnych komórek organizacyjnych Komendy, Wyższej Szkoły Policji i szkół policyjnych, a także propozycji programów operacyjnych realizowanych w ramach strategii komendantów wojewódzkich Policji,
6) uczestniczenie w realizacji czynności w ramach kontroli strategicznej,
7) identyfikowanie partnerów do długofalowej współpracy przy wytyczaniu kierunków rozwoju Policji,
8) inicjowanie i udział w wizytach studyjnych, konferencjach, sympozjach, seminariach i innych formach spotkań krajowych i zagranicznych związanych z wymianą doświadczeń w zakresie tworzenia i realizacji oraz oceny strategii Policji,
9) współpraca z Radą Konsultacyjną Komendanta Głównego Policji i przedstawicielami nauki w celu wypracowania kierunków dalszego rozwoju Policji oraz doskonalenia sfery organizacji i zarządzenia.
2. Studia i analizy systemowe dotyczące funkcjonowania Policji:
1) okresowe diagnozowanie funkcjonowania Policji oraz ocena szans i zagrożeń,
2) prowadzenie analiz, badań i studiów w sprawach wymagających podejścia strategicznego oraz koordynacja i konsultowanie analiz strategicznych prowadzonych przez komórki organizacyjne Komendy i jednostki organizacyjne Policji,
3) upowszechnianie nowych metod wykorzystania i selekcji informacji w Policji w kontekście zwalczania przestępczości, a także adaptacja metod stosowanych w otoczeniu zewnętrznym w zakresie zarządzania informacją,
4) prowadzenie centralnej bazy materiałów, analiz i opracowań dotyczących strategicznych aspektów funkcjonowania Policji w formie Banku Informacji Analitycznych (BIA),
5) gromadzenie i przetwarzanie materiałów, analiz i opracowań dotyczących strategicznych aspektów otoczenia zewnętrznego Policji na potrzeby prognozowania stanu zagrożeń globalnych i wypracowywania kierunków neutralizacji ich wpływu na funkcjonowanie Policji,
6) przetwarzanie informacji zawartych w raportach organizacji krajowych i międzynarodowych,
7) prowadzenie analiz otoczenia ekonomicznego, demograficznego, społeczno-kulturalnego oraz uwarunkowań prawnych mających wpływ na funkcjonowanie Policji,
8) analizy zorganizowania jednostek Policji , wypracowanie mierników i wskaźników oceny efektywności organizacyjnej i wdrażanie standardów zorganizowania,
9-11) (uchylone).
3. Organizacja wdrażania rozwiązań programowych:
1) badanie efektywności procesów strategicznych realizowanych w biurach Komendy, modelowanie tych procesów oraz kreowanie rozwiązań zapewniających ich efektywność,
2) inicjowanie i patronat nad nowatorskimi projektami pilotażowymi realizowanymi przez jednostki organizacyjne Policji.
4. Zarządzanie systemowe - mierniki/nakłady/efekty:
1) inicjowanie i wprowadzanie nowoczesnych metod i narzędzi zarządzania do praktyki policyjnej (controlling, benchmarking, zarządzanie przez cele),
2) prowadzenie auditów systemów zarządzania w biurach Komendy i jednostkach organizacyjnych Policji,
3) upowszechnianie w Policji podejścia systemowego oraz zarządzania przez jakość,
4) ocena i wdrażanie systemów zarządzania jakością zgodnych z normami serii ISO 9000,
5) udział w realizacji międzynarodowych projektów związanych z doskonaleniem metod zarządzania w polskiej Policji oraz w policjach innych państw,
6) koordynowanie przedsięwzięć związanych z udziałem jednostek organizacyjnych Policji w krajowych i międzynarodowych konkursach jakości,
7) badanie efektywności działania jednostek szkoleniowych Policji,
8) opracowywanie mechanizmów i zasad naliczeń etatowych,
9) kreowanie wśród kadry zarządzającej postaw przywódczych opartych na misji, wizji, wartościach i motywowaniu,
10) projektowanie systemu oceny efektywności działania jednostek organizacyjnych Policji i narzędzi pomiarowych (CAF, EFQM/INK),
11) realizacja procedury uzgodnień regulaminu Komendy oraz regulaminów jednostek organizacyjnych Policji, wydawanych w porozumieniu z Komendantem Głównym Policji, w tym koordynowanie procesu ich opiniowania,
12) opracowywanie zasad organizacji i zakresów działania jednostek organizacyjnych Policji,
13) opiniowanie zmian organizacyjnych w Policji wymagających zgody Komendanta Głównego Policji lub podejmowanych z jego inicjatywy.
5. Mechanizmy i instrumenty zarządzania jednostkami Policji:
1) monitoring zmian w systemie prawa dotyczących strategicznych aspektów funkcjonowania Policji,
2) opracowywanie i wdrażanie zmian w organizacji i metodach zarządzania jednostkami Policji, z zastosowaniem podejścia procesowego,
3) implementacja nowych metod zarządzania w jednostkach Policji,
4) prognozowanie procesów kadrowych w jednostkach Policji,
5) prognozowanie potrzeb kadrowych i dydaktycznych w Policji,
6) monitorowanie efektywności doboru na stanowiska służbowe w Policji,
7) doskonalenie zasad rozwoju zawodowego policjantów i pracowników Policji, zasad polityki awansowej i wyróżniania oraz doboru na stanowiska służbowe,
8) udział w wizytach studyjnych, seminariach, konferencjach i innych formach spotkań dotyczących organizacji i zarządzania zasobami ludzkimi, ocena przydatności rozwiązań oraz podejmowanie działań mających na celu implementację nowych rozwiązań do praktyki w Policji.
ZAŁĄCZNIK Nr 3 16
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA TAKTYKI ZWALCZANIA PRZESTĘPCZOŚCI KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA TAKTYKI ZWALCZANIA PRZESTĘPCZOŚCI KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
ZAŁĄCZNIK Nr 4 17
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA GŁÓWNEGO SZTABU POLICJI KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA GŁÓWNEGO SZTABU POLICJI KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
- koordynowanie i nadzór operacyjny nad lotnictwem policyjnym.
ZAŁĄCZNIK Nr 5 18
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA SPRAW WEWNĘTRZNYCH KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA SPRAW WEWNĘTRZNYCH KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
ZAŁĄCZNIK Nr 6
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH I INSPEKCJI KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH I INSPEKCJI KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
ZAŁĄCZNIK Nr 7 19
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA MIĘDZYNARODOWEJ WSPÓŁPRACY POLICJI KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA MIĘDZYNARODOWEJ WSPÓŁPRACY POLICJI KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
ZAŁĄCZNIK Nr 8
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA CENTRALNEGO LABORATORIUM KRYMINALISTYCZNEGO KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA CENTRALNEGO LABORATORIUM KRYMINALISTYCZNEGO KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
- dokumentów anonimowych,
- pseudonimów,
- wzorów czcionek maszyn do pisania,
- wzorów dokumentów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa państwa,
- wzorów najlepiej zabezpieczonych walut obcych,
- fałszywych dokumentów oraz przedmiotów użytych do ich sporządzenia,
- fonoteki,
- wzorców broni i amunicji,
- łusek i pocisków z miejsc przestępstw niezidentyfikowanych z bronią,
- łusek odstrzelonych z broni utraconej,
- wzorów spodów obuwia,
- wkładek łamanych zabezpieczonych na miejscach zdarzeń,
- oznaczeń identyfikacyjnych pojazdów - "VIN",
- oznaczeń pojazdów wyprodukowanych na terenie Polski oraz ich podzespołów - "SEP",
- profili amfetaminy,
- tabletek zawierających środki odurzające i substancje psychotropowe,
- włókien i szkieł,
- samochodowych powłok lakierniczych,
- Centralnej Registratury Daktyloskopijnej,
- Centralnej Kartoteki Broni Utraconej.
ZAŁĄCZNIK Nr 9
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA KRAJOWEGO CENTRUM INFORMACJI KRYMINALNYCH KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA KRAJOWEGO CENTRUM INFORMACJI KRYMINALNYCH KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
ZAŁĄCZNIK Nr 10
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA FINANSÓW KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA FINANSÓW KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
ZAŁĄCZNIK Nr 11
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA LOGISTYKI POLICJI KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA LOGISTYKI POLICJI KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
ZAŁĄCZNIK Nr 12 20
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA ŁĄCZNOŚCI I INFORMATYKI KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA ŁĄCZNOŚCI I INFORMATYKI KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
- realizacja zadań koordynatora zintegrowanej sieci telekomunikacyjnej resortu spraw wewnętrznych i administracji.
ZAŁĄCZNIK Nr 13 21
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA WYWIADU KRYMINALNEGO KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA WYWIADU KRYMINALNEGO KOMENDY GŁÓWNEJ POLICJI
1) współpraca z osobowymi źródłami informacji,
2) wyszukiwanie i analiza informacji z policyjnych i pozapolicyjnych baz danych,
3) wyszukiwanie i analiza informacji ze źródeł "otwartych",
4) pozyskiwanie bilingów od operatorów telefonicznych i ustalanie abonentów.
2. Gromadzenie, przetwarzanie, analiza i udostępnianie zgromadzonych informacji w ramach policyjnych baz danych:
1) nadzór merytoryczny nad gromadzeniem i przetwarzaniem informacji w Systemie Meldunku Informacyjnego, zwanego dalej "SMI", oraz prawidłowym funkcjonowaniem systemu,
2) nadzór nad bezpieczeństwem i procedurami bezpiecznej eksploatacji SMI,
3) obsługa informacyjna realizowana na rzecz jednostek Policji oraz uprawnionych podmiotów w zakresie:
a) Krajowego Systemu Informacyjnego Policji,
b) Policyjnego Systemu Statystyki Przestępczości "Temida",
c) niemieckiej ewidencji rzeczy utraconych - BKA Wiesbaden,
d) kontynentalnej kartoteki ASF Interpol Lyon - pojazdy,
e) Krajowego Centrum Informacji Kryminalistycznej Federalnego Biura Śledczego NCIC FBI - pojazdy, łodzie,
4) koordynacja zainteresowań przedmiotowo-podmiotowych jednostek Policji,
5) stała analiza i kontrola danych gromadzonych w KSIP i SMI w zakresie ich kompletności i jakości,
6) inicjowanie merytorycznych i jakościowych zmian w KSIP-ie,
7) ocena nowych rozwiązań informatycznych implementowanych w systemie przy współpracy z innymi biurami KGP,
8) współpraca z KCIK w zakresie wspólnych obszarów,
9) inicjowanie, koordynacja i opracowywanie wytycznych, instrukcji dotyczących obiegu informacji, zasad dostępu do KSIP,
10) przygotowywanie na zlecenie zestawień i analiz danych zawartych w KSIP na rzecz jednostek Policji i podmiotów zbiorów,
11) realizacja zleceń kontroli dostępu do zbiorów,
12) aktualizacja wartości katalogowych i tabel kodowych systemu KSIP,
13) przekazywanie plików aktualizacyjnych do bazy pojazdów ASF Interpol Lyon z informacjami o pojazdach utraconych na terenie RP,
14) prowadzenie ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego w odniesieniu do kierowców nieposiadających miejsca zamieszkania na terenie RP oraz prowadzonej kartoteki manualnej kart PRD-5/1 w tym zakresie,
15) prowadzenie ewidencji miejsc z terenu województwa mazowieckiego będących w zainteresowaniu Policji,
16) wprowadzanie informacji o obywatelach polskich popełniających przestępstwa poza granicami kraju na podstawie claris'ów przekazywanych za pośrednictwem MSZ przez polskie placówki dyplomatyczne,
17) nadzór merytoryczny nad funkcjonowaniem policyjnych systemów informacyjnych, inicjowanie zmian zapobiegających błędom w funkcjonowaniu tych systemów,
18) udział w pracach związanych z tworzeniem nowych systemów informacyjnych,
19) nadzór merytoryczny nad rozwojem informatycznym wywiadu kryminalnego.
3. Zastosowanie analizy kryminalnej do optymalnego wykorzystania informacji w procesie decyzyjnym i wykrywczym:
1) sporządzanie analiz operacyjnych wspomagających proces wykrywczy i przedsięwzięcia werbunkowe, zleconych przez inne jednostki policyjne i pozapolicyjne,
2) sporządzanie analiz strategicznych na zlecenie kierownictwa KGP,
3) opracowania narzędzia gromadzącego dane o niewykrytych zabójstwach i zaginięciach osób w skali kraju, umożliwiającego ich analizę.
4. Określanie, monitorowanie i koordynowanie głównych kierunków rozpoznania operacyjnego oraz koordynacja działań werbunkowych:
1) wskazywanie potencjalnych kierunków i nowych trendów zagrożenia przestępczością,
2) wytaczanie kierunków przeciwdziałania i zwalczania przestępczości,
3) określenie na podstawie analiz ukierunkowanego rozpoznania operacyjnego,
4) uczestniczenie w przygotowywaniu okresowych raportów i analiz dotyczących stanu zagrożenia przestępczością kryminalną dla kierownictwa KGP i innych instytucji oraz organizacji międzynarodowych, których Policja polska jest członkiem (w tym udział w przygotowaniu raportów OCR dla Europolu),
5) prowadzenie zbiorów umożliwiających koordynację i nadzór rozpoznań i przedsięwzięć werbunkowych,
6) zlecanie komórkom wywiadu kryminalnego prowadzenia rozpoznań i przedsięwzięć werbunkowych,
7) sprawowanie nadzoru zwierzchniego nad prowadzonymi przez komórki wywiadu kryminalnego sprawami operacyjnymi,
8) nadzorowanie standardów współpracy z osobowymi źródłami informacji,
9) prowadzenie zbioru możliwości operacyjnych OZI w Policji,
10) koordynowanie działań i monitoring wykorzystania OZI,
11) sporządzanie okresowych analiz dotyczących pracy operacyjnej i wykorzystania OZI.
5. Prowadzenie współpracy i wymiany informacji z jednostkami Policji i uprawnionymi podmiotami:
1) wymiana informacji oraz współpraca z analitykami w kraju i za granicą w ramach grup zadaniowych,
2) udział w kursach, konferencjach i seminariach dotyczących analizy kryminalnej oraz statystyki przestępczości organizowanych przez podmioty krajowe i zagraniczne,
3) udział w grupach, zespołach krajowych i zagranicznych powołanych w celu realizacji zadań związanych z obszarem działalności biura,
4) reprezentowanie polskiej Policji w działaniach związanych z wykorzystaniem osobowych źródeł informacji w kontaktach roboczych z uprawnionymi podmiotami krajowymi i zagranicznymi,
5) opracowywanie projektów współpracy międzynarodowej i międzyresortowej w zakresie szkoleniowym, wymiany informacji oraz wspólnych działań,
6) czynny udział w pracach grup międzyresortowych dotyczących analizy i wywiadu kryminalnego,
7) organizowanie krajowych narad kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych wywiadu kryminalnego.
6. Opracowanie, wdrożenie, monitorowanie i udoskonalanie jednorodnych standardów procesów roboczych wywiadu na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym - stworzenie modelu wywiadu kryminalnego w Policji:
1) analiza potrzeb szkoleniowych oraz stanu wyszkolenia pracowników wywiadu kryminalnego,
2) udział w typowaniu kandydatów do pracy w komórkach do spraw werbunków i analizy kryminalnej oraz prowadzeniu procedur kwalifikacyjnych,
3) współudział w planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu kursów doskonalenia zawodowego z zakresu werbunków i analizy kryminalnej,
4) inicjowanie i udział w procesie doskonalenia zawodowego z zakresu zasad gromadzenia i udostępniania danych oraz obsługi systemu KSIP,
5) nadzorowanie i pomoc w działaniach z zakresu doskonalenia zawodowego prowadzonych przez komórki wywiadu kryminalnego,
6) opracowywanie i wdrażanie standardów pracy w zakresie prowadzenia czynności operacyjnych,
7) inspirowanie przekształceń strukturalnych, organizacyjnych i sposobów zarządzania komórkami organizacyjnymi Policji - zwiększających efektywność ich działania,
8) wnioskowanie zmian przepisów oraz zmian legislacyjnych związanych z zakresem działania Biura,
9) współudział w tworzeniu aktów prawnych dotyczących gromadzenia, przetwarzania i analizy danych zgromadzonych w bazach policyjnych,
10) wdrażanie standardów procesów roboczych wywiadu kryminalnego na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym oraz ich monitorowanie,
11) monitorowanie i koordynacja programu pilotażowego dotyczącego wywiadu kryminalnego,
12) sprawowanie nadzoru zwierzchniego nad pracą wydziałów wywiadu kryminalnego,
13) inicjowanie projektów badawczych i udział w ich realizacji wspólnie z upoważnionymi do tego podmiotami.
ZAŁĄCZNIK Nr 14 22
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA PRAWNEGO
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA PRAWNEGO
ZAŁĄCZNIK 15 23
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
SZCZEGÓŁOWE ZADANIA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
- zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 1090 z dnia 20 października 2004 r. (Dz.Urz.KGP.04.20.125) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 listopada 2004 r.
- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 25 z dnia 18 stycznia 2005 r. (Dz.Urz.KGP.05.4.11) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 stycznia 2005 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 1322 z dnia 30 listopada 2005 r. (Dz.Urz.KGP.05.19.128) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 listopada 2005 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 9 zarządzenia nr 1090 z dnia 20 października 2004 r. (Dz.Urz.KGP.04.20.125) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 listopada 2004 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 1016 z dnia 12 września 2005 r. (Dz.Urz.KGP.05.15.108) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 września 2005 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 1322 z dnia 30 listopada 2005 r. (Dz.Urz.KGP.05.19.128) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 listopada 2005 r.