Realizacja w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego.
Dz.Urz.MON.2015.277
Akt utracił mocDECYZJA Nr 386/MON
Ministra Obrony Narodowej
z dnia 29 września 2015 r.
w sprawie realizacji w resorcie obrony narodowej zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Na podstawie art. 2 pkt 1, 21, 22 i 23 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 oraz z 2014 r. poz. 932), w celu zapewnienia warunków do właściwej realizacji ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm.) w części dotyczącej udziału resortu obrony narodowej w kształtowaniu zagospodarowania przestrzennego, w tym ustalania lokalizacji inwestycji służących obronności państwa oraz w celu zapewnienia właściwego zagospodarowania i funkcjonowania terenów zamkniętych w resorcie obrony narodowej ustala się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Rozdział 2
Kształtowanie zagospodarowania przestrzennego kraju
Kształtowanie zagospodarowania przestrzennego kraju
Rozdział 3
Lokalizacja inwestycji służących obronności państwa
Lokalizacja inwestycji służących obronności państwa
Rozdział 4
Kształtowanie zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych
Kształtowanie zagospodarowania przestrzennego terenów zamkniętych
Rozdział 5
Ustalanie i znoszenie stref ochronnych terenów zamkniętych 14
Ustalanie i znoszenie stref ochronnych terenów zamkniętych 14
Rozdział 6
Przepisy końcowe
Przepisy końcowe
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
UDZIAŁ ORGANÓW WOJSKOWYCH W OPRACOWANIU DOKUMENTÓW PLANISTYCZNYCH Z ZAKRESU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA
UDZIAŁ ORGANÓW WOJSKOWYCH W OPRACOWANIU DOKUMENTÓW PLANISTYCZNYCH Z ZAKRESU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA
ZAŁĄCZNIK Nr 2
UDZIAŁ ORGANÓW WOJSKOWYCH W OPRACOWANIU DOKUMENTÓW PLANISTYCZNYCH Z ZAKRESU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO GMINY - STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO I MIEJSCOWYCH PLANÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (z wyłączeniem § 5 ust. 3 pkt 3 lit. d)
UDZIAŁ ORGANÓW WOJSKOWYCH W OPRACOWANIU DOKUMENTÓW PLANISTYCZNYCH Z ZAKRESU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO GMINY - STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO I MIEJSCOWYCH PLANÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (z wyłączeniem § 5 ust. 3 pkt 3 lit. d)
ZAŁĄCZNIK Nr 3 38
LOKALIZACJA INWESTYCJI SŁUŻĄCYCH OBRONNOŚCI PAŃSTWA
LOKALIZACJA INWESTYCJI SŁUŻĄCYCH OBRONNOŚCI PAŃSTWA
1) przedstawiciel Departamentu Infrastruktury;
2) przedstawiciel Zarządu Planowania i Programowania Rozwoju Sił Zbrojnych - P5 (dla inwestycji związanych z koniecznością pozyskania nowych terenów, w tym poszerzenia istniejących wojskowych terenów zamkniętych);
3) przedstawiciele: Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwa Wojsk Obrony Terytorialnej, Dowództwa Garnizonu Warszawa, Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, właściwego zarządcy wojskowych terenów zamkniętych, inwestora, użytkownika oraz zależnie od potrzeb innych instytucji i jednostek wojskowych;
4) przedstawiciel właściwego wojewódzkiego sztabu wojskowego;
5) przedstawiciel właściwego dla danej inwestycji organizatora systemu funkcjonalnego;
6) inne osoby mogące mieć wpływ na prawidłowy wybór lokalizacji.
2. Podczas wyboru lokalizacji inwestycji Komisja lokalizacyjna uwzględnia:
1) planowany zakres inwestycji odpowiednio do zatwierdzonych minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych, o których mowa w decyzji Nr 202/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 czerwca 2016 r. w sprawie zasad opracowywania i realizacji centralnych planów rzeczowych (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 112 i 166 oraz z 2017 r. poz. 44 i 245), a w przypadku braku minimalnych wojskowych wymagań organizacyjno-użytkowych, przedstawiony przez przyszłego użytkownika przewidywany zakres inwestycji, zawierający wszelkie inne informacje mogące mieć wpływ na realizację inwestycji, w tym na jej oddziaływanie poza obszarem proponowanej lokalizacji;
2) możliwość pozyskania prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz wielkość wstępnych szacunkowych kosztów związanych z nabyciem nieruchomości;
3) potrzeby w zakresie:
a) zapewnienia właściwych warunków pracy i szkolenia dla przyszłego użytkownika lokalizowanego obiektu,
b) spełnienia niezbędnych wymagań dotyczących rodzaju i wielkości terenu,
c) uwzględnienia wzajemnego oddziaływania lokalizowanych obiektów z istniejącymi obiektami (w tym szkoleniowymi, technicznymi, gospodarczymi itp.),
d) zapewnienia niezbędnych wymagań w zakresie warunków maskowania, ustalenia wymaganych stref ochronnych oraz warunków ochrony obiektu,
e) utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania;
4) skutki dla otoczenia mając na uwadze:
a) założenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
b) dotychczasowy stan zagospodarowania terenu oraz stan jego własności,
c) zakres ewentualnego szkodliwego oddziaływania inwestycji na środowisko,
d) powiązanie planowanej infrastruktury technicznej (np.: zasilenie obiektu w czynniki energetyczne) z istniejącym uzbrojeniem terenu,
e) uwagi zawarte w uzgodnieniach z zainteresowanymi urzędami i instytucjami,
f) inne sprawy mogące mieć wpływ na wybór lokalizacji.
3. Po zakończeniu prac, w tym po dokonaniu wizji lokalnej w terenie, Komisja lokalizacyjna opracowuje protokół lokalizacyjny, który powinien zawierać szczegółową analizę i ocenę zagadnień wymienionych w pkt 2 w stosunku do każdego rozpatrywanego wariantu lokalizacji (przynajmniej dwóch), z uzasadnionymi wnioskami dotyczącymi przyjęcia wariantu optymalnego. Protokół lokalizacyjny opracowuje się w trzech egzemplarzach.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
................................................
Nr karty ....................
Data zatwierdzenia karty ............................
* KARTA EWIDENCYJNA STREFY OCHRONNEJ OBIEKTU WOJSKOWEGO
Numer kompleksu wojskowego | Nr obiektu | Sposób użytkowania |
Wielkość strefy ochronnej (opisana w sposób dający się odnieść w terenie i na mapie) | Ograniczenia w korzystaniu i zagospodarowaniu terenu leżącego w obszarze strefy |
Uwarunkowania związane z ustaleniem strefy ochronnej obiektu wojskowego | ||
Czynnik powodujący ustalenie strefy (np.: zagrożenie wybuchem, zapewnienie warunków ochrony fizycznej obiektu, ochrona sanitarna obiektu, ponadnormatywne oddziaływanie na otoczenie emisją .....) | Podstawa ustalenia wielkości strefy i ograniczeń z nią związanych (np.: zatwierdzona dokumentacja techniczna przez organ administracji architektoniczno-budowlanej; ekspertyza techniczna; przepisy techniczno-budowlane, sanitarne i inne - wraz z ich przywołaniem) | Warunki mogące spowodować zmianę ustalonej wielkości strefy oraz ograniczeń z nią związanych (np.: podać przyjętą do ustaleń ilość składowanych materiałów niebezpiecznych, której zmiana spowoduje zmianę przyjętych ustaleń; zaniechanie w obiekcie działalności powodującej potrzebę ustalenia ww. strefy - nawet przy zachowaniu dotychczasowego przeznaczenia obiektu) |
Szkic sytuacyjny strefy ochronnej obiektu z naniesionymi odległościami do granicy kompleksu terenu zamkniętego oraz najbliższego obiektu budowlanego.
Akceptował: (Osoba funkcyjna wskazana przez zarządcę wojskowych terenów zamkniętych)
............................................
Opracował:
.......................................
* Kartę załącza się do książki obiektu budowlanego
ZAŁĄCZNIK Nr 5 39
WYTYCZNE
PRZEPROWADZANIA PRZEGLĄDU TERENU ZAMKNIĘTEGO POD WZGLĘDEM STANU JEGO ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO ORAZ SPORZĄDZANIA RAPORTU O STANIE ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO TERENU ZAMKNIĘTEGO
WYTYCZNE
PRZEPROWADZANIA PRZEGLĄDU TERENU ZAMKNIĘTEGO POD WZGLĘDEM STANU JEGO ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO ORAZ SPORZĄDZANIA RAPORTU O STANIE ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO TERENU ZAMKNIĘTEGO
I.
PRZEGLĄD TERENU ZAMKNIĘTEGO POD WZGLĘDEM STANU JEGO ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
PRZEGLĄD TERENU ZAMKNIĘTEGO POD WZGLĘDEM STANU JEGO ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
2. W ramach przeprowadzenia przeglądu terenu zamkniętego dokonuje się wizji lokalnej w terenie oraz zbiera się informacje, które mają posłużyć do:
1) określenia aktualnego stanu zagospodarowania wojskowego terenu zamkniętego;
2) opracowania raportu o stanie zagospodarowania przestrzennego wojskowego terenu zamkniętego.
3. Przeglądu terenu zamkniętego dokonuje zarządca przy współudziale administratora i użytkownika obiektów znajdujących się na tym terenie. Zarządca, w zależności od potrzeb, zaprasza do czynności przeglądu przedstawicieli właściwych jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej (Wojskowej Inspekcji Sanitarnej, Delegatury Inspektoratu Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej, Wojskowej Inspekcji Gospodarki Energetycznej oraz innych - stosownie do potrzeb).
4. Ustalenie podstawowych danych i informacji dotyczących funkcjonowania wojskowego terenu zamkniętego, mających wpływ na jego zagospodarowanie, realizowane jest poprzez:
1) analizę stanu prawnego nieruchomości;
2) analizę książek obiektów budowlanych;
3) analizę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie dotyczącym terenów przylegających do terenu zamkniętego;
4) uzyskanie informacji od organów ochrony środowiska, konserwatora zabytków i przyrody;
5) analizę informacji uzyskanych w trakcie oględzin terenu;
6) inne dodatkowe informacje uzyskane od użytkownika.
II.
RAPORT O STANIE ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO TERENU ZAMKNIĘTEGO
RAPORT O STANIE ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO TERENU ZAMKNIĘTEGO
2. Raport wykonuje się, w pierwszej kolejności, dla terenów zamkniętych posiadających możliwości przestrzennego rozwoju lub przewidywanych do zmiany sposobu użytkowania w całości lub części.
3. Raport sporządza się w dwóch częściach: tekstowej i graficznej.
4. Część tekstowa raportu powinna przedstawiać, m.in. następujące informacje:
A. W części I - Opis stanu istniejącego:
1) Ogólna informacja o kompleksie (nr kompleksu, przeznaczenie, powierzchnia terenu, kategoria garnizonu dane dotyczące perspektywiczności kompleksu w oparciu o koncepcje rozwoju garnizonu i pozyskane informacje - plany krótko i długoterminowe);
2) Lokalizacja kompleksu wojskowego:
a) ogólna (województwo, powiat, gmina, garnizon), opis położenia terenu zamkniętego opracowany z uwzględnieniem istniejącego otoczenia w skali ogólnej (np. z uwzględnieniem uwarunkowań geograficznych oraz elementów mogących wpływać na funkcjonowanie kompleksu wojskowego),
b) szczegółowa (na tle najbliższego otoczenia, w tym np. względem głównych dróg publicznych lub ulic) - powiązania z otoczeniem kompleksu, w tym ewentualne powiązania funkcjonalne lub inne z obiektami cywilnymi w otoczeniu kompleksu, uwarunkowania wynikające z opracowań gminy (ujęte w dokumentach planistycznych a odnoszące się do kompleksu wojskowego wraz z ustosunkowaniem się do tych ustaleń), krótka analiza sąsiedztwa terenu zamkniętego z uwzględnieniem wzajemnego oddziaływania (w tym wskazanie odległości do najbliższych, istotnych dla ewentualnego ustalania stref ochronnych, obiektów w otoczeniu kompleksu),
c) wyszczególnienie innych kompleksów wojskowych powiązanych z omawianym kompleksem wojskowym funkcjonalnie lub w inny sposób (np. zasilaniem w media) wraz z krótkim opisem wzajemnych relacji;
3) Stan prawny kompleksu wojskowego - podstawa prawna ustanowienia terenu zamkniętego, zgłoszenie do ewidencji gruntów i budynków starostwa powiatowego, właściciel - forma prawna władania nieruchomością z podziałem na poszczególne działki, zarządca, administrator;
4) Użytkownicy terenu zamkniętego i ich jednostki nadrzędne (z uwzględnieniem użytkownika głównego i współużytkowników, podanie perspektywicznego użytkownika głównego);
5) Charakterystyka użytkowania terenu kompleksu wojskowego - opis istniejącego układu funkcjonalnego terenu zamkniętego (charakterystyka układu urbanistycznego kompleksu pod względem występujących obszarów funkcjonalnych wraz z oceną jego prawidłowości - czytelności oraz wnioskami zmierzającymi do jego uporządkowania), istniejące dominanty architektoniczne, występowanie konfliktów przestrzennych, ujawnione obiekty budowlane o nieuregulowanym statusie prawnym);
6) Ocena aktualnego stanu zagospodarowania przestrzennego, z uwzględnieniem potrzeb użytkownika;
7) Opis istniejącej infrastruktury - stan techniczny obiektów budowlanych uwzględniający ich stopień zużycia technicznego; oddzielny opis infrastruktury szkoleniowej - terenowe ośrodki szkoleniowe; sposób zaopatrzenia kompleksu w media, wraz z oceną stopnia zapewnienia potrzeb; ocena stanu technicznego infrastruktury technicznej (sieci i urządzeń przesyłowych); wskazanie obiektów, które są w trakcie procesu inwestycyjnego;
8) Opis wewnętrznego układu komunikacyjnego i jego powiązań z zewnętrznym układem komunikacyjnym (podać powiązanie z układem drogowym gminy poprzez wjazdy/wyjazdy z drogami lokalnymi i ponadlokalnymi, komunikacją kolejową - wojskowe bocznice kolejowe, miejską oraz połączenia z innymi kompleksami wojskowymi. Wewnętrzny układ komunikacyjny opisać w rozbiciu na drogi, place manewrowe, postojowe, parkingi, podać nawierzchnie w procentach i opisać stan techniczny z podziałem na stopień zużycia technicznego, należy podać informację czy układ komunikacyjny wewnątrz kompleksu wojskowego spełnia wymogi wynikające z realizacji zadań czasu "P" i "W");
9) Opis warunków i możliwości zakwaterowania;
10) Informacja o strefach ochronnych oraz obszarach ograniczonego użytkowania oraz obowiązujących w nich ograniczeniach - należy wymienić wszystkie obiekty, dla których jest potrzeba ustanowienia strefy ochronnej lub obszaru ograniczonego użytkowania. Podać dla których obiektów została ustanowiona strefa (w granicach terenu zamkniętego) z podaniem podstawy prawnej, w przypadku ustanowienia strefy ochronnej terenu zamkniętego podać podstawę prawną. Wyszczególnić ograniczenia w korzystaniu i zagospodarowaniu terenu leżącego w obszarze strefy dla konkretnego, opisywanego obiektu. Wielkość strefy pokazać w części graficznej - dotyczy to zarówno stref obiektów jak i strefy terenu zamkniętego. W przypadku rozpoczętego procesu ustanowienia stref ochronnych należy podać jego stopień zaawansowania;
11) Opis wymagań dotyczących bezpieczeństwa pożarowego, w tym podać jednostkę straży pożarnej zabezpieczającej dany kompleks;
12) Informacje dotyczące ochrony obiektów zabytkowych i obszarów chronionych; w przypadku obszarów chronionych należy wskazać tereny podlegające ochronie wewnątrz i w sąsiedztwie terenu zamkniętego;
13) Opis uwarunkowań związanych z ochroną środowiska (uwarunkowania związane z położeniem kompleksu w obszarach chronionego środowiska, np. obszarach parków narodowych, obszarów Natura 2000 lub innych, ze wskazaniem prawnych ograniczeń w użytkowaniu kompleksu wojskowego, jeżeli takie wynikają z określonych aktów prawnych; ocena wpływu obiektów wojskowych i sposobu użytkowania kompleksu na środowisko, ze wskazaniem ewentualnie występujących konfliktów w tym zakresie, w tym obszarów oddziaływania na zewnątrz terenu zamkniętego; wskazanie aktów prawnych wydanych w sprawach ustalenia obszarów ograniczonego użytkowania dla wymagających tego obiektów wojskowych lub wskazanie potrzeb w tym zakresie, itp.);
14) Wskazanie wraz z uzasadnieniem:
a) terenów przewidzianych do przekazania poza resort obrony narodowej,
b) terenów oraz obiektów przeznaczonych do zmiany sposobu ich użytkowania,
c) terenów przewidzianych pod ewentualne inwestycje,
d) obszarów problemowych.
B. W części II - Zalecenia i wnioski
1) Wnioski dotyczące:
a) uregulowania stanu formalno-prawnego kompleksu,
b) poprawy zagospodarowania przestrzennego kompleksu,
c) użytkowania istniejącej infrastruktury (w tym odnoszące się do poprawy ich stanu technicznego),
d) poprawy układu komunikacyjnego kompleksu i jego powiązania z drogami zewnętrznymi (poprawa warunków do ewakuacji),
e) przedsięwzięć planistycznych (wnioski w zakresie potrzeby wyznaczenia stref ochronnych terenu zamkniętego i ewentualnie innych, wnioski dotyczące utrzymywania odpowiedniego stanu zagospodarowania i przeznaczania terenów wokół kompleksu wojskowego w dokumentach planistycznych samorządu lokalnego z zakresu zagospodarowania przestrzennego);
2) Zalecenia (głównie wynikające z wniosków).
5. Część graficzna raportu powinna przedstawiać w szczególności:
1) Lokalizację terenu zamkniętego:
a) ogólne położenie opiniowanego kompleksu wojskowego na terenie gminy, z uwzględnieniem komunikacji (drogowej - lokalnej i ponad lokalnej, kolejowej, innej) należy pokazać inne kompleksy wojskowe zlokalizowane na tym obszarze,
b) szczegółowe położenie kompleksu wojskowego na terenie danej miejscowości, dzielnicy z uwzględnieniem numerów działek będących w najbliższym sąsiedztwie oraz pokazaniem strefy ochronnej terenu zamkniętego (w przypadku strefy ochronnej zajmującej duży obszar należy ją uwzględnić na rysunku przedstawiającą lokalizację ogólną),
c) wskazanie na mapie granic terenu zamkniętego z podziałem na poszczególne działki (podanie ich numerów) oraz zaznaczenie ich stanu prawnego (np. działki pozostające w trwałym zarządzie MON, pozostające w użytkowaniu resortu na podstawie umowy np. z Lasami Państwowymi itp.),
d) do opracowania należy załączyć wypis lub wyrys z aktualnych dokumentów planistycznych gminy dotyczący terenów otaczających dany teren zamknięty;
2) Podział kompleksu na układy funkcjonalne z zaznaczeniem obiektów zlokalizowanych w każdym sektorze z podaniem ich numerów. Terenowe obiekty szkoleniowe z opisem należy przedstawić na oddzielnym rysunku;
3) Rysunek - aktualny stan zagospodarowania przestrzennego kompleksu wojskowego w czytelnej skali np. 1:1000, w tym należy pokazać: granice terenu zamkniętego, budynki z zaznaczeniem ich funkcji (np. koszarowe, magazynowe), budynki przeznaczone do rozbiórki, terenowe obiekty szkoleniowe i inne, układ komunikacyjny (wjazdy/wyjazdy oraz drogi wewnętrzne, parkingi stałe i czasowe), infrastruktura podziemna oraz ujęcia wody, rejon objęty zadaniem inwestycyjnym w trakcie realizacji, obiekt/rejon do objęcia planowanym zadaniem inwestycyjnym, obiekty wymagające zmiany przeznaczenia, zabytki, tereny planowane do pozyskania przez resort obrony narodowej lub planowane do przekazania poza resort i w zależności od potrzeb inne informacje. W przypadku nieczytelności rysunku ww. dane można przedstawić w rozbiciu tematycznym na kilku rysunkach;
4) Rysunek z zaznaczonymi obiektami i urządzeniami wraz z pokazaniem granic ustalonych i proponowanych do ustalenia stref ochronnych terenu zamkniętego, ustanowione strefy ochronne obiektów wojskowych w granicach terenu zamkniętego, obiekty i urządzenia dla których prowadzony jest proces ustanowienia stref ochronnych oraz obiekty i urządzenia które wymagają jej ustanowienia. Dotyczy to również obiektów dla których wymagana jest zmiana wielkości strefy ochronnej lub jej zniesienia.
6. Sporządzony projekt raportu podlega akceptacji Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Projekt raportu przygotowuje się w formie papierowej wraz z edytowalną wersją elektroniczną.
7. Zaakceptowany raport podlega zatwierdzeniu przez Dyrektora Biura Infrastruktury Specjalnej (w dwóch egzemplarzach - jeden po zatwierdzeniu do zwrotu Inspektoratowi Wsparcia SZ).
8. Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych doprowadza do przekazania kopii zatwierdzonego raportu dla potrzeb:
1) zarządcy nieruchomości;
2) administratora.
ZAŁĄCZNIK Nr 6 40
USTALANIE I ZNOSZENIE STREF OCHRONNYCH TERENÓW ZAMKNIĘTYCH
USTALANIE I ZNOSZENIE STREF OCHRONNYCH TERENÓW ZAMKNIĘTYCH
1) przewodniczący;
2) sekretarz;
3) członkowie.
2. W skład Komisji do spraw ustalenia lub zniesienia strefy ochronnej terenu zamkniętego, powinni wchodzić:
1) przedstawiciel Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (z wyjątkiem komisji powoływanej przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa Obrony Narodowej);
2) przedstawiciel zarządcy wojskowych terenów zamkniętych, we władaniu którego dany teren się znajduje;
3) przedstawiciel użytkownika oraz zależnie od potrzeb - przedstawiciele z innych instytucji i jednostek wojskowych;
4) przedstawiciel wojewódzkiego sztabu wojskowego.
3. Wniosek o ustalenie strefy ochronnej powinien ujmować, w miarę możliwości, wszystkie potrzeby w zakresie ustalenia stref ochronnych terenu zamkniętego występujące na danym terenie zamkniętym i zawierać:
1) numer kompleksu wojskowego, garnizon, miejscowość;
2) dane zarządcy terenu zamkniętego i użytkownika (użytkowników) terenu;
3) informacje dotyczące wielkości planowanej strefy ochronnej terenu zamkniętego (obszaru, który obejmuje) wraz z określeniem wymaganych ograniczeń w zagospodarowaniu i korzystaniu z terenu, mających obowiązywać w obszarze tej strefy, w tym ewentualny zakaz zabudowy;
4) uzasadnienie potrzeby ustalenia strefy ochronnej terenu zamkniętego wraz z podaniem podstaw prawnych, z których wynika jej wielkość i ograniczenia w zagospodarowaniu i użytkowaniu terenów leżących w jej obszarze;
5) dwa egzemplarze kopii mapy zasadniczej w skali 1:1000 lub 1:2000, w przypadku braku mapy zasadniczej danego terenu, a także dla szczególnie dużego zakresu strefy - dwa egzemplarze kopii mapy ewidencyjnej lub mapy topograficznej z zasobów geodezyjnych w skali od 1:1000 do 1:10 000 (stosownie do potrzeb), wraz z naniesieniem:
a) granic terenu zamkniętego,
b) granic proponowanej strefy ochronnej terenu zamkniętego wraz z numerami działek nieruchomości leżących w obszarze planowanej strefy ochronnej;
6) informację o aktualnym stanie zagospodarowania terenu w proponowanej strefie ochronnej terenu zamkniętego;
7) wykaz działek ewidencyjnych terenów położonych w obszarze strefy ochronnej terenu zamkniętego wraz z określeniem gminy, do której przynależą;
8) szacunek wydatków budżetowych Ministerstwa Obrony Narodowej związanych z ustanowieniem stref ochronnych terenów zamkniętych.
4. Wniosek o zniesienie strefy ochronnej powinien ujmować:
1) numer kompleksu wojskowego, garnizon, miejscowość;
2) dane zarządcy terenu zamkniętego i użytkownika (użytkowników) terenu;
3) informacje dotyczące wielkości strefy ochronnej terenu zamkniętego (obszaru, który obejmuje) wraz z wyszczególnieniem obowiązujących w strefie ograniczeń w zagospodarowaniu i korzystaniu z terenu;
4) uzasadnienie potrzeby zniesienia strefy ochronnej terenu zamkniętego;
5) dwa egzemplarze kopii mapy zasadniczej wraz z naniesieniem:
a) granic terenu zamkniętego,
b) granic strefy ochronnej terenu zamkniętego wraz z numerami działek nieruchomości leżących w obszarze strefy ochronnej;
6) wykaz działek ewidencyjnych terenów położonych w obszarze strefy ochronnej terenu zamkniętego wraz z określeniem gminy, do której przynależą.
5. Informacji potrzebnych do opracowania wniosków udzielają zarządcy wojskowych terenów zamkniętych, których dotyczy wniosek.
6. Komisja do spraw ustalenia lub zniesienia strefy ochronnej terenu zamkniętego weryfikuje wniosek o ustalenie strefy ochronnej, w zakresie:
1) kompletności wniosku;
2) zgodności z obowiązującymi przepisami i rzeczywistymi potrzebami resortu obrony narodowej;
3) ujęcia wszystkich potrzeb wynikających z analizy możliwych niekorzystnych oddziaływań z terenu zamkniętego oraz ochrony informacji niejawnych;
4) ewentualnego pokrywania się planowanego obszaru strefy ochronnej terenu zamkniętego z obszarami ograniczeń w zagospodarowaniu i użytkowaniu terenów obowiązujących do tej pory z innych przyczyn (np. z ustanowienia obszarów ograniczonego użytkowania, o których mowa w ustawie - Prawo ochrony środowiska lub z ustanowienia innych stref);
5) zgodności z koncepcją rozwoju garnizonu;
6) zgodności z ustaleniami raportu o stanie zagospodarowania przestrzennego terenu zamkniętego, po analizie jego aktualności;
7) zgodności z koncepcją zagospodarowania przestrzennego wojskowego terenu zamkniętego, jeżeli została przyjęta dla danego terenu zamkniętego.
7. Jeżeli z wniosku wynika potrzeba ustalenia także strefy ochronnej obiektu wojskowego to powołujący Komisję oraz przewodniczący Komisji podejmują także działania zmierzające do ustalenia tej strefy, zgodnie z ustaleniami niniejszej decyzji.
8. Przewodniczący Komisji do spraw ustalenia lub zniesienia strefy ochronnej terenu zamkniętego ma prawo występować do wnioskodawcy oraz właściwych komórek i jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej o uzupełnienie wniosku i udzielenie informacji dla określenia niezbędnych potrzeb resortu obrony narodowej w zakresie ustalenia lub zniesienia strefy ochronnej dla danego terenu zamkniętego.
9. Komisja do spraw ustalenia lub zniesienia strefy ochronnej terenu zamkniętego, sporządza ze swoich prac protokół zawierający:
1) stanowisko komisji dotyczące zasadności wniosku wraz z uzasadnieniem;
2) wniosek stanowiący podstawę prac Komisji wraz z załącznikami, o których mowa w pkt 3 lub pkt 4;
3) dostosowane do ustaleń Komisji załączniki.
10. Protokół stanowi podstawę do opracowania wniosku o ustanowienie lub zniesienie strefy ochronnej dla danego wojskowego terenu zamkniętego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz wprowadzenia lub usunięcia strefy ochronnej z prowadzonej przez właściwego szefa wojewódzkiego sztabu wojskowego ewidencji ustalonych stref ochronnych terenów zamkniętych.
11. Przewodniczący Komisji do spraw ustalenia lub zniesienia strefy ochronnej terenu zamkniętego, po uprzednim uzyskaniu od Dowódcy garnizonu opinii ustaleń protokołu z prac Komisji, przesyła protokół do zatwierdzenia powołującemu Komisję.
12. Wniosek o ustalenie lub zniesienie strefy ochronnej terenu zamkniętego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego opracowuje, na podstawie zatwierdzonego protokołu Komisji do spraw ustalenia lub zniesienia strefy ochronnej terenu zamkniętego, właściwy terytorialnie szef wojewódzkiego sztabu wojskowego i przesyła niezwłocznie do właściwego organu samorządu terytorialnego, celem jego realizacji.
ZAŁĄCZNIK Nr 7 41
WZÓR EWIDENCJI USTALONYCH STREF OCHRONNYCH TERENÓW ZAMKNIĘTYCH
WZÓR EWIDENCJI USTALONYCH STREF OCHRONNYCH TERENÓW ZAMKNIĘTYCH
Lp. | WSzW | Numer kompleksu | NAZWA OBIEKTU wymagającego ustalenia strefy ochronnej | Zarządca RZI/WZI/SZI | Użytkownik JW/RSZ | GARNIZON | Protokół Komisji ds. ustalenia lub zniesienia strefy ochronnej terenu zamkniętego (nr protokołu, data) | Strefę ujęto w: | Strefę ujęto w Koncepcji rozwoju garnizonu | Wielkość strefy ochronnej oraz ograniczenia w zagospodarowaniu i korzystaniu z terenu wynikające z protokołu Komisji | DECYZJA LOKALIZACYJNA (nr decyzji, data) | Strefę ujęto w: | Wielkość strefy ochronnej oraz ograniczenia w zagospodarowaniu i korzystaniu z terenu wynikające z decyzji lokalizacyjnej | Powierzchnie ograniczające lotnisk wojskowych (data / pozycja wpisu do rejestru) | Obszar ograniczonego użytkowania (nr uchwały lub rozporządzenia, data oraz ograniczenia w zagospodarowaniu i korzystaniu z terenu) | UWAGI | ||||
STUDIUM (nr uchwały, data) | MPZP (nr uchwały, data) | PLAN WOJEWÓDZTWA (nr uchwały, data) | STUDIUM (nr uchwały, data) | MPZP (nr uchwały, data) | PLAN WOJEWÓDZTWA (nr uchwały, data) | |||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | ||||
Dane osoby sporządzającej (imię i nazwisko, nr telefonu)