Realizacja przedsięwzięć organizacyjnych obejmujących tworzenie, łączenie, dzielenie oraz likwidowanie nadleśnictw.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2020.10.79

Akt obowiązujący
Wersja od: 3 września 2020 r.

ZARZĄDZENIE Nr 49
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 3 września 2020 r.
w sprawie realizacji przedsięwzięć organizacyjnych obejmujących tworzenie, łączenie, dzielenie oraz likwidowanie nadleśnictw

GS.013.15.2020

Na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 2 i art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 6. z późn. zm.) oraz w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, zarządza się, co następuje:

§  1. 
1. 
Dyrektor Generalny Lasów Państwowych (zwany dalej jako Dyrektor Generalny) tworzy, łączy, dzieli oraz likwiduje nadleśnictwa na wniosek Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych (zwany dalej jako Dyrektor RDLP).
2. 
Działania, o których mowa w ust. 1, mają skutkować poprawą funkcjonowania oraz być przejawem działalności rozwojowej w zakresie struktury organizacyjnej Lasów Państwowych, w szczególności w celu:
a)
dostosowania do zmieniających się uwarunkowań gospodarczych oraz przyrodniczo-leśnych, wpływających na poprawę prowadzenia trwale zrównoważonej gospodarki leśnej przez nadleśnictwa;
b)
dążenia do wyrównania, głównie w zasięgu Regionalnej Dyrekcji LP, dysproporcji w obciążeniu obowiązkami oraz zmniejszeniem występujących różnic pod względem stopnia trudności gospodarowania poszczególnych nadleśnictw;
c)
poprawy współpracy nadleśnictw z innymi podmiotami, głownie z administracją samorządową oraz lokalną społecznością.
3. 
Przy realizacji działań organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, należy maksymalnie wykorzystać istniejące zasoby kadrowe oraz majątkowe znajdujące się w zarządzie Lasów Państwowych.
§  2. 
1. 
Złożenie wniosku, o którym mowa w § 1 ust. 1, każdorazowo poprzedzone być musi wstępnymi konsultacjami Dyrektora RDLP z Dyrektorem Generalnym.
2. 
Po dokonanych wstępnych konsultacjach Dyrektor RDLP występuje z wnioskiem do Dyrektora Generalnego, w którym wyjaśnia, przedstawia i uzasadnia wprowadzenie proponowanych zmian organizacyjnych. Wniosek ten ma charakter studium koncepcyjnego i w szczególności zawiera:
1)
opis zmian wraz z uzasadnieniem ich wprowadzenia;
2)
analizę celowości i gospodarności przedsięwzięcia organizacyjnego;
3)
przewidywane koszty wprowadzenia proponowanej zmiany, w tym jednorazowe wraz ze wskazaniem źródła finansowania;
4)
harmonogram rzeczowo-finansowy (plan działań) realizacji zmian;
5)
przedstawienie koncepcji zagospodarowania kadr oraz mienia i przedmiotów mienia nadleśnictw;
6)
załączniki w postaci map obrazujących zmiany objęte wnioskiem;
7)
opinię nadleśniczych nadleśnictw podlegających działaniom, o których mowa w § 1 ust. 1;
8)
inne dokumenty mogące mieć wpływ na rozpatrzenie wniosku, w tym opinie i stanowiska organizacji związkowych.
3. 
Za prawidłowe i rzetelne sporządzenie wniosku odpowiada Dyrektor RDLP.
4. 
Dyrektor Generalny, analizując wniosek pod względem rzetelności, celowości i gospodarności, podejmuje następującą decyzję:
1)
zatwierdza wniosek w formie zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych;
2)
w przypadku uchybień formalnych, które mogą być poprawione, przesyła zwrotnie odpowiednią informację, zgodnie z którą Dyrektor RDLP będzie zobowiązany złożyć poprawiony lub uzupełniony wniosek;
3)
w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku zawiadamia właściwego Dyrektora RDLP o przyczynach odrzucenia złożonego wniosku.
5. 
Jeżeli działanie organizacyjne nie dotyczy wyłącznie jednej Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, Dyrektor Generalny wskazuje wiodącego Dyrektora RDLP, do obowiązków którego należy sporządzenie wniosku, o którym mowa w § 1 ust. 1. W takich sytuacjach zainteresowani Dyrektorzy RDLP zobowiązani są do pełnej współpracy i współdziałania w celu sporządzenia wspólnego wniosku. Ewentualne kwestie sporne w tym zakresie rozstrzyga Dyrektor Generalny.
§  3. 
1. 
W celu wypełnienia postanowień zarządzenia Dyrektora Generalnego, o którym mowa w § 2 ust. 4 pkt 1, Dyrektor RDLP wydaje zarządzenie, w którym określa szczegółowe zasady oraz tryb postępowania dla nadleśnictw objętych zmianami w sprawach m.in. związanych z:
1)
wskazaniem jednostek przejmujących i przekazujących;
2)
egzekucją należności i zaspokojeniem wierzycieli nadleśnictwa wraz ze wskazaniem jednostek organizacyjnych LP odpowiedzialnych za wykonanie zobowiązań ciążących na jednostkach podlegających reorganizacji;
3)
prowadzeniem ksiąg rachunkowych nadleśnictwa, w tym rozliczeniem i zamknięciem ewidencji rzeczowych aktywów majątkowych nadleśnictwa;
4)
rozliczeniem i zamknięciem rachunków bankowych nadleśnictwa;
5)
rozliczeniem środków finansowych nadleśnictwa, w tym Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS);
6)
sporządzeniem na dzień poprzedzający dzień zmian sprawozdania finansowego oraz innych sprawozdań według zasad i w terminach określonych w odrębnych przepisach;
7)
inwentaryzacją mienia nadleśnictwa wraz z przedstawieniem koncepcji jego zagospodarowania;
8)
uregulowaniem spraw kadrowych;
9)
przekazaniem gruntów wraz z wystąpieniem do właściwych instytucji o dokonanie zmian w ewidencji gruntów i budynków oraz księgach wieczystych;
10)
przekazaniem dokumentacji, m.in. z archiwum zakładowego, zgodnie z odrębnymi przepisami;
11)
powiadomieniem o zmianach wszystkich współpracujących z nadleśnictwem: podmiotów, instytucji, kontrahentów oraz banków;
12)
analizą prawną i ekonomiczną wszystkich umów, porozumień i innych dokumentów pod kątem wprowadzeniem odpowiednich zmian lub ich wypowiedzenia.
2. 
Przejęcie, przekazanie majątku, w tym dokumentacji, następuje na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych podpisanych przez zainteresowanych kierowników jednostek organizacyjnych.
3. 
W celu odpowiedniego przygotowania, koordynacji oraz sprawnego wprowadzenia zmian organizacyjnych Dyrektor RDLP może wyznaczyć spośród pracowników LP, za jego wcześniejszą zgodą - koordynatora ds. przeprowadzenia zmian.
4. 
Określenie szczegółowych wytycznych co do sposobu i trybu postępowania w poszczególnych zakresach merytorycznych Dyrektor RDLP powinien powierzyć poszczególnym kierownikom komórek organizacyjnych biura RDLP.
5. 
Po zakończeniu wprowadzenia zmian Dyrektor RDLP przedstawia sprawozdanie końcowe Dyrektorowi Generalnemu LP.
§  4. 
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu mowa jest o:
1)
łączeniu nadleśnictw - należy przez to rozumieć utworzenie nowego nadleśnictwa, w którego skład wchodzą nadleśnictwa podlegające połączeniu. Łączenie nadleśnictw może polegać również na włączeniu do danego nadleśnictwa, przy zachowaniu dotychczasowej nazwy, jednego lub kilku nadleśnictw;
2)
podziale nadleśnictwa - należy przez to rozumieć utworzenie dwóch lub więcej nadleśnictw opartych na nadleśnictwie ulegającym podziałowi;
3)
likwidacji nadleśnictwa - należy przez to rozumieć całkowite zakończenie działalności nadleśnictwa.
§  5. 
Zmiany organizacyjne, o których mowa w niniejszym zarządzeniu, następują wyłącznie z dniem 1 stycznia.
§  6. 
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym zarządzeniu mają zastosowanie odrębne regulacje Dyrektora Generalnego oraz przepisy powszechnie obowiązujące.
§  7. 
Traci moc Zarządzenie nr 22 Dyrektora Generalnego LP z dnia 21 kwietnia 2016 r. w sprawie realizacji przedsięwzięć polegających na zmianach organizacyjnych w PGL LP obejmujących tworzenie, łączenie, dzielenie oraz likwidowanie nadleśnictw, a także innych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych nieposiadających osobowości prawnej.
§  8. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.