Ramowy statut szkół publicznych dla dzieci i młodzieży.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1992.4.18

Akt utracił moc
Wersja od: 30 czerwca 1992 r.

ZARZĄDZENIE NR 14
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 19 czerwca 1992 r.
w sprawie ramowego statutu szkół publicznych dla dzieci i młodzieży.

Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Określa się ramowy statut szkół publicznych dla dzieci i młodzieży zwany dalej "ramowym statutem", stanowiący załącznik do zarządzenia.
2.
Ramowy statut stosuje się w szkołach publicznych dla dzieci i młodzieży:
1)
podstawowych,
2)
średnich ogólnokształcących,
3)
zasadniczych i średnich zawodowych,
4)
pomaturalnych,

zwanych dalej "szkołami".

3.
Przepisów zarządzenia nie stosuje się w szkołach artystycznych, specjalnych oraz szkołach dla dorosłych.
4.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa bez bliższego określenia o "ustawie" należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113).
§  2.
1.
Na podstawie ramowego statutu rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły i przedstawia go do uchwalenia radzie szkoły. Rada szkoły niezwłocznie przesyła uchwalony statut szkoły, zwany dalej "statutem", organowi prowadzącemu szkołę oraz właściwemu kuratorowi oświaty – celem sprawdzenia jego zgodności z prawem.
2.
W szkołach nowo zakładanych pierwszy statut ustala – na podstawie ramowego statutu – i nadaje organ lub osoba prowadząca szkołę.
3.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku dokonywania zmian w statucie szkoły.
§  3.
1.
Statut szkoły nie może być sprzeczny z ramowym statutem.
2.
Regulaminy działalności rady szkoły, rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego uchwalone przez te organy nie mogą być sprzeczne ze statutem szkoły.
§  4.
Dyrektor szkoły zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.
§  5.
Tracą moc zarządzenia:
1)
Ministra Oświaty z dnia 25 maja 1960 r. w sprawie nazw szkół ogólnokształcących, zakładów kształcenia nauczycieli, szkół zawodowych i innych placówek oświatowo-wychowawczych (Dz. Urz. Min. Oświaty Nr 8, poz. 131, z 1971 r. Nr B-5, poz. 35 i z 1980 r. Nr 10, poz. 71),
2)
Ministra Oświaty z dnia 28 listopada 1964 r. w sprawie wytycznych do pracy wychowawcy klasy (Dz. Urz. Min. Oświaty Nr 13, poz. 148),
3)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 18 czerwca 1973 r. w sprawie zasad organizowania przez szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze uroczystości państwowych i szkolnych (Dz. Urz. MOiW Nr 11, poz. 90 i z 1980 r. Nr 10, poz. 71),
4)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 6 września 1974 r. w sprawie organizacji zbiorczego zakładu szkolnego (Dz. Urz. MOiW Nr 9, poz. 73, z 1976 r. Nr 8, poz. 54, z 1977 r. Nr 7, poz. 52 i z 1978 r. Nr 5, poz. 29),
5)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 10 października 1974 r. w sprawie organizacji klas przysposabiających do pracy zawodowej uczniów szkół podstawowych (Dz. Urz. MOiW Nr 10, poz. 85),
6)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 16 września 1975 r. w sprawie organizacji laboratoriów szkolnych w szkołach zawodowych (Dz. Urz. MOiW Nr 10, poz. 100),
7)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 28 listopada 1975 r. w sprawie organizowania szkół przysposabiających do zawodu (Dz. Urz. MOiW Nr 11, poz. 114, z 1977 r. Nr 3, poz. 20),
8)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 29 grudnia 1979 r. w sprawie organizacji średnich szkół zawodowych (liceum zawodowego, technikum zawodowego i liceum ekonomicznego, księgarskiego, medycznego) (Dz. Urz. MOiW z 1980 r. Nr 2, poz. 9 i z 1983 r. Nr 1, poz. 4),
9)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 19 marca 1980 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania internatów i burs szkolnych (Dz. Urz. MOiW Nr 5, poz. 30),
10)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 8 września 1982 r. w sprawie zasad działalności samorządu uczniowskiego (Dz. Urz. MOiW nr 11, poz. 109 i z 1987 r. Nr 9, poz. 46),
11)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 10 stycznia 1983 r. w sprawie organizacji policealnego studium zawodowego dla młodzieży niepracującej (Dz. Urz. MOiW Nr 1, poz. 4),
12)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 16 lutego 1984 r. w sprawie organizacji nauczania języków obcych w szkołach ogólnokształcących i zawodowych (Dz. Urz. MOiW Nr 3, poz. 17),
13)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 28 stycznia 1985 r. w sprawie statutu szkoły podstawowej (Dz. Urz. MOiW Nr 1, poz. 3),
14)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 6 marca 1985 r. w sprawie statutu liceum ogólnokształcącego (Dz. Urz. MOiW Nr 2, poz. 12),
15)
Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 21 października 1987 r. w sprawie statutu zasadniczej szkoły zawodowej (Dz. Urz. MOiW Nr 10, poz. 68),
16)
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 lipca 1988 r. Kodeks Ucznia (Dz. Urz. MEN Nr 6, poz. 42),
17)
Nr 20 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 marca 1989 r. w sprawie zasad tworzenia pedagogicznych stanowisk kierowniczych w szkołach i innych placówkach oświatowych, wychowawczych oraz opiekuńczo-wychowawczych (Dz. Urz. MEN Nr 2, poz. 15 z 1990 r. Nr 7, poz. 38 i z 1991 r. Nr 4, poz. 18),
18)
Nr 36 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 maja 1989 r. w sprawie nadawania szkołom i innym placówkom oświatowo-wychowawczym imienia patrona, sztandaru i godła szkolnego (Dz. Urz. MEN Nr 4, poz. 33),
19)
Nr 52 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 1989 r. w sprawie organizacji i działalności rady pedagogicznej (Dz. Urz. MEN Nr 6, poz. 54),
20)
Nr 54 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 września 1989 r. w sprawie zasad działania szkół ćwiczeń (Dz. Urz. MEN Nr 6, poz. 55),
21)
Nr 64 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 6 grudnia 1989 r. w sprawie organizacji działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej (Dz. Urz. MEN Nr 7, poz. 66).
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1992 roku.

ZAŁĄCZNIK

RAMOWY STATUT SZKOŁY PUBLICZNEJ

Nazwa szkoły
§  1.
1.
Nazwa szkoły zawiera:
1)
określenie typu szkoły: szkoła podstawowa, liceum ogólnokształcące lub inne liceum (ekonomiczne, medyczne, handlowe itp.), zasadnicza szkoła zawodowa, liceum zawodowe, technikum, szkoła policealna (policealne studium zawodowe), szkoła pomaturalna (pomaturalne studium zawodowe),
2)
ustalony przez organ prowadzący, w porozumieniu z kuratorem oświaty, numer porządkowy szkoły, wyrażony cyfrą arabską, a w przypadku liceum ogólnokształcącego cyfrą rzymską, jeżeli w danej miejscowości jest więcej niż jedna szkoła tego samego typu albo więcej niż jeden zespół szkół,
3)
imię szkoły, jeśli szkole takie nadano,
4)
ewentualne określenie niepolskiego języka nauczania w szkołach organizujących nauczanie języka ojczystego mniejszości narodowych i szkołach dwujęzycznych,
5)
określenie kierunku kształcenia zawodowego w szkołach zawodowych, np.: "Zasadnicza Szkoła Budowlana .........",
6)
ewentualne wskazanie osoby lub organu prowadzącego, np.: "Technikum Mechaniczne Zakładów .........",
7)
oznaczenie siedziby szkoły.
2.
W przypadku szkół filialnych nazwa zawiera określenie szkoły, której szkoła filialna jest podporządkowana, np.: "Szkoła Podstawowa w ......... Szkoła Filialna w .........".
3.
Zespoły szkół używają nazwy: "Zespół Szkół" z tym, że dopuszcza się możliwość określenia dominującego kierunku kształcenia, np.: "Zespół Szkół .......... (Ogólnokształcących, Zawodowych, Budowlanych, Elektronicznych itp.).

Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy "Zespół Szkół" i określenia typu szkoły, np.: "Zespół Szkół Ogólnokształcących im. .......... w .......... Szkoła Podstawowa".

§  2.
1.
Szkole nadaje imię organ prowadzący, na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej i przedstawicieli rodziców i uczniów.
2.
Poszczególnym szkołom wchodzącym w skład zespołu szkół mogą być nadane odrębne imiona.
3.
W uzasadnionym przypadku odrębne imię może być nadane także szkole filialnej.
4.
Imię szkoły powinno być związane z kierunkiem pracy wychowawczej lub dydaktycznej szkoły.
§  3.
Ustalona nazwa jest zasadniczo używana przez szkołę w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach i stemplach może być używany czytelny skrót nazwy. W szkołach z ojczystym językiem nauczania mniejszości narodowych – oprócz nazwy w języku polskim – może być podana nazwa w języku danej mniejszości narodowej.

Inne informacje o szkole

§  4.
W statucie szkoły wymienia się organ prowadzący szkołę oraz określa:
1)
czas trwania cyklu kształcenia w szkole zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania, np.: w przypadku szkoły podstawowej – 8 lat,
2)
zawody i specjalności, w których szkoła kształci lub organizuje przysposobienie do pracy – zgodnie z przepisami w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego,
3)
profile kształcenia w liceum ogólnokształcącym ustalone zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania,
4)
pozostałe informacje o szkole, na przykład o prowadzeniu: klas sportowych, specjalnych, integracyjnych, internatu, warsztatów szkolnych, świetlicy, nauczania w dwóch językach (szkoły dwujęzyczne), itp.

Cele i zadania szkoły

§  5.
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, w szczególności:
1)
umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły,
2)
umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu,
3)
kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów,
4)
sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły.
§  6.
Statut szkoły powinien szczegółowo określić sposób realizacji zadań wynikających z ustawy, a także z wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych, w szczególności w zakresie:
1)
umożliwiania uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
2)
udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
3)
organizowania opieki nad uczniami niepełnosprawnymi uczęszczającymi do szkoły, np. do oddziałów integracyjnych,
4)
umożliwiania rozwijania zainteresowań uczniów, realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie.
§  7.
1.
Statut szkoły określa zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych szkoły, odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny, a w szczególności:
1)
zasady sprawowania opieki nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych,
2)
zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę,
3)
zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich w szkole.
2.
Statut szkoły określa formy sprawowania indywidualnej opieki nad niektórymi uczniami, a zwłaszcza nad:
1)
dziećmi z oddziałów przedszkolnych, uczniami najniższych klas szkoły podstawowej lub uczniami rozpoczynającymi naukę w szkole ponadpodstawowej,
2)
uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów: ruchu, słuchu i wzroku,
3)
uczniami, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki, w tym stała bądź doraźna pomoc materialna.
§  8.
1.
Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej "wychowawcą".
2.
Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca prowadził swój oddział przez cały tok nauczania w danym typie szkoły, szczególnie w klasach I–III szkoły podstawowej.
3.
Statut szkoły określa możliwości i sposób wpływania przez rodziców i uczniów na dobór bądź zmianę nauczyciela, któremu dyrektor szkoły powierzy, bądź powierzył, zadania wychowawcy oraz tryb postępowania w tej sprawie.

Organy szkoły

§  9.
1.
Organami szkoły są:
1)
dyrektor szkoły,
2)
rada pedagogiczna,
3)
rada szkoły oraz rada rodziców – jeżeli zostały utworzone,
4)
samorząd uczniowski.
2.
Statut szkoły szczegółowo określa kompetencje, zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów pomiędzy nimi, w szczególności przez:
1)
zapewnienie każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i szczegółowo w statucie szkoły,
2)
umożliwienie rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły,
3)
zapewnienie bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
3.
W statucie szkoły określa się tryb wyboru członków rady szkoły.
4.
W przypadku, gdy nie została utworzona rada szkoły, statut szkoły powinien określać sprawy, w których rada pedagogiczna wykonując zadania rady szkoły – zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy, jest zobowiązana zasięgnąć opinii przedstawicieli rodziców i uczniów.
§  10.
1.
W statucie szkoły może być przewidziane utworzenie stanowisk wicedyrektorów i innych stanowisk kierowniczych w szkole. Osoby, którym powierzono te stanowiska, wykonują zadania zgodnie z ustalonym w statucie szkoły podziałem kompetencji.
2.
Stanowiska, o których mowa w ust. 1, tworzy się z uwzględnieniem następujących zasad:
1)
z zastrzeżeniem pkt 2, jedno stanowisko wicedyrektora powinno przypadać na nie mniej niż 16 oddziałów,
2)
w szkole ponadpodstawowej, zespole szkół oraz szkole, w której współczynnik zmianowości wynosi co najmniej 2, a także w szkole działającej w co najmniej 2 budynkach, można przyjąć w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę inne zasady tworzenia stanowisk wicedyrektorów, odpowiednio do warunków organizacyjnych i potrzeb tej szkoły, a także do posiadanych środków finansowych, jednak jedno stanowisko wicedyrektora powinno przypadać na nie mniej niż 12 oddziałów,
3)
w szkole filialnej podporządkowanej organizacyjnie innej szkole, można utworzyć stanowisko kierownika szkoły filialnej, z wyjątkiem przypadku, gdy w szkole, której szkoła filialna jest podporządkowana utworzono stanowisko wicedyrektora, zgodnie z pkt 1 lub 2 z uwzględnieniem liczby oddziałów szkoły filialnej,
4)
w szkole prowadzącej internat można utworzyć stanowisko kierownika internatu,
5)
w szkole zawodowej można utworzyć stanowisko kierownika warsztatów szkolnych (laboratorium) lub kierownika szkolenia praktycznego,
6)
za zgodą organu prowadzącego szkołę można na wniosek dyrektora szkoły, w ramach posiadanych środków finansowych, tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze, np. wicedyrektor ds. – ekonomiczno-administracyjnych, kierownik świetlicy, zastępca kierownika warsztatów szkolnych lub internatu,
7)
w szkole publicznej prowadzonej przez osobę prawną lub fizyczną, osoba prowadząca szkołę może określić odmienne zasady tworzenia stanowisk wicedyrektorów oraz innych stanowisk kierowniczych.
§  11.
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. Statut szkoły określa:
1)
formy tego współdziałania uwzględniając prawo rodziców do:
a)
znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole,
b)
znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
c)
uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
d)
uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
e)
wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły,
2)
częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, z tym, że spotkania takie nie powinny być organizowane rzadziej, niż raz na kwartał.

Organizacja szkoły

§  12.
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno- -wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§  13.
1.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, najpóźniej do 15 maja każdego roku, na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego szkoły. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę.
2.
W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
§  14.
1.
Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
2.
W szkole podstawowej liczącej do 100 uczniów i szkole filialnej podporządkowanej szkole podstawowej zasady tworzenia oddziałów określają przepisy w sprawie ramowych planów nauczania.
3.
W szkole podstawowej liczącej ponad 100 uczniów i w szkole ponadpodstawowej przeciętna liczba uczniów w oddziale powinna w zasadzie wynosić od 25 do 35 uczniów. Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby niższa niż 18, a w klasach przysposabiających do pracy zawodowej niższa niż 15.
4.
Zasady tworzenia oddziałów w szkołach organizujących nauczanie dla mniejszości narodowych określają odrębne przepisy.
5.
W szkole podstawowej mogą być prowadzone oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego.
§  15.
1.
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalany przez dyrektora szkoły (kierownika filii) na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
2.
Tygodniowy rozkład zajęć klas I–III szkoły podstawowej określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania; szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala nauczyciel.
§  16.
1.
Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
2.
Godzina lekcyjna trwa 45 minut, z wyjątkiem szkół zawodowych, w których godzina lekcyjna zajęć praktycznych trwa 55 minut.
3.
Rada pedagogiczna szkoły, po zasięgnięciu opinii rady szkoły, może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.
§  17.
1.
Statut szkoły określa tryb corocznego dokonywania podziału na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem wysokości środków finansowych posiadanych przez szkołę oraz zasad wynikających z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania.
2.
W zasadniczych szkołach zawodowych oraz w klasach (szkołach) przysposabiających do pracy zawodowej, w przypadkach uzasadnionych brakami w wiadomościach i umiejętnościach uczniów, dopuszcza się możliwość podziału na grupy także na zajęciach języka polskiego i matematyki.
§  18.
1.
Niektóre zajęcia obowiązkowe, np.: zajęcia fakultatywne, praktyczna nauka zawodu, przygotowanie do pracy zawodowej, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, specjalistyczne, nauczanie języków obcych, elementów informatyki, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe, mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyklasowych i międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów (np. szkoły zimowe lub inne formy wyjazdowe organizowane przede wszystkim dla dzieci i młodzieży z rejonów zagrożonych ekologicznie).
2.
Czas trwania zajęć wymienionych w ust. 1 ustala się zgodnie z § 16 ust. 2 lub 3.
3.
Zajęcia, o których mowa w ust. 1, są organizowane w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych.
4.
Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły nie może być niższa niż 15 uczniów. Liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 osób.
5.
Na zajęciach fakultatywnych organizowanych w grupach międzyklasowych, międzyoddziałowych i międzyszkolnych liczba uczniów nie może być niższa niż 15.
§  19.
1.
Dla uczniów szkół podstawowych, którzy ukończyli klasę V lub VI i co najmniej 14 lat oraz którzy nie rokują ukończenia szkoły podstawowej w normalnym trybie, można w szkołach podstawowych organizować klasy przysposabiające do pracy zawodowej.
2.
Dla uczniów wymienionych w ust. 1 mogą być również tworzone szkoły z klasami VI–VIII lub VII–VIII, przysposabiające do pracy zawodowej, działające np. przy szkole zawodowej na podstawie ramowego planu nauczania ustalonego dla odpowiednich klas przysposabiających do pracy zawodowej.
3.
Decyzję o skierowaniu ucznia do klasy lub szkoły, o której mowa w ust. 1 i 2 podejmuje dyrektor szkoły na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, uwzględniając opinię lekarską, oraz opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, (wychowawczo-zawodowej), po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
4.
W szkołach i klasach przysposabiających do pracy zawodowej nauczanie przedmiotów ogólnokształcących odbywa się na podstawie programów nauczania dopuszczonych do użytku w odpowiednich klasach szkoły podstawowej, dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów i zatwierdzonych przez dyrektora szkoły.
5.
Program przysposobienia do pracy zawodowej w szkołach i klasach, o którym mowa w ust. 1 i 2, opracowuje nauczyciel proponując zajęcia teoretyczne i praktyczne przy wykorzystaniu niektórych treści nauczania odpowiedniego programu zasadniczej szkoły zawodowej. Program ten zatwierdza kurator oświaty.
6.
Organizując przysposobienie do pracy zawodowej uwzględnia się przepisy dotyczące wykazu prac wzbronionych młodocianym.
7.
Przysposobienie do pracy zawodowej w klasach stanowiących część szkoły podstawowej może być organizowane poza szkołą na podstawie umowy zawartej przez dyrektora szkoły podstawowej ze szkołą zawodową lub podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą.
§  20.
1.
Liceum ogólnokształcące dysponujące odpowiednimi warunkami kadrowymi może prowadzić ciąg (ciągi) klas dwujęzycznych za zgodą organu lub osoby prowadzącej szkołę.
2.
Przez klasę dwujęzyczną rozumie się klasę, w której nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: w języku polskim i w języku obcym, będącym drugim językiem nauczania.
3.
Nauczanie w dwóch językach obejmuje wszystkie przedmioty obowiązkowe, z wyjątkiem języka polskiego, historii i języka obcego. Proporcje zajęć prowadzonych z danego przedmiotu w języku polskim i języku obcym ustala nauczyciel uwzględniając stopień opanowania przez uczniów drugiego języka nauczania a także wymagania kształcenia dwujęzycznego i dwukulturowego.
4.
Do klasy dwujęzycznej przyjmowani są kandydaci znający język obcy, będący drugim językiem nauczania w klasie.
5.
Do klasy, o której mowa w ust. 2, można także przyjmować kandydatów nie znających języka obcego będącego drugim językiem nauczania w klasie, z tym, że dla tych kandydatów szkoła organizuje roczną klasę wstępną.
§  21.
W szkołach zawodowych w celu realizowania zajęć praktycznych, mogą być tworzone warsztaty szkolne. Szczegółowe zasady działania warsztatów szkolnych określa regulamin warsztatu szkolnego stanowiący załącznik do statutu szkoły.
§  22.
Zasady działalności klas (szkół) sportowych i klas (szkół) mistrzostwa sportowego określają odrębne przepisy.
§  23.
Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły lub – za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§  24.
1.
Szkoła, a w szczególności szkoła podstawowa, powinna zapewniać uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku w stołówce szkolnej lub stołówce prowadzonej przez inny podmiot na podstawie umowy zawartej pomiędzy tym podmiotem a dyrektorem szkoły. Umowa powinna określać cenę posiłków dla uczniów.
2.
Szkoła, w której nie ma stołówki, powinna udostępnić uczniom gorący napój, np. mleko lub herbatę.
3.
Odpłatność za korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej lub z napoju, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z radą szkoły, z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia albo z uwzględnieniem refundowania im opłat ponoszonych w stołówce prowadzonej przez inny podmiot.
§  25.
1.
Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
2.
Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice, a także inne osoby na zasadach określonych w statucie szkoły.
3.
Pomieszczenia biblioteki szkolnej powinny umożliwiać:
1)
gromadzenie i opracowanie zbiorów,
2)
korzystanie ze zbiorów w czytelni i wyposażenie ich poza bibliotekę,
3)
prowadzenie przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów (w grupach bądź oddziałach).
4.
Godziny pracy biblioteki powinny umożliwić dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
5.
Statut szkoły określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza.
§  26.
1.
Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców lub dojazd do szkoły, szkoła powinna organizować świetlicę lub klub młodzieżowy.
2.
Świetlica i klub młodzieżowy są pozalekcyjnymi formami wychowawczo-opiekuńczej działalności szkoły, które szkoła organizuje, jeżeli posiada odpowiednie pomieszczenia, sprzęt, możliwości kadrowe i środki finansowe.
3.
Statut szkoły określa odpowiednie do potrzeb dzieci i młodzieży oraz możliwości szkoły organizację i formy pracy świetlicy lub klubu młodzieżowego.
4.
Świetlica prowadzi zajęcia w grupach wychowawczych. Grupa wychowawcza w świetlicy liczy w zasadzie nie mniej niż 25 uczniów.
§  27.
1.
Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła może prowadzić internat.
2.
Internat, w zależności od potrzeb uczniów prowadzi działalność przez cały rok szkolny lub w okresach trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
3.
Prawa i obowiązki wychowanka oraz szczegółowe zasady działalności internatu określa regulamin internatu, będący załącznikiem do statutu szkoły.
4.
Zakwaterowanie i wyżywienie w internacie mogą być całkowicie lub częściowo odpłatne, w zależności od posiadanych przez szkołę środków finansowych.
5.
Liczba wychowanków w grupie wychowawczej w internacie szkoły podstawowej wynosi od 25–30 wychowanków, a w internacie szkoły ponadpodstawowej od 35 do 40 wychowanków.
6.
Zajęcia wychowawcze z jedną grupą wychowanków powinny tygodniowo wynosić:
1)
w internacie szkoły podstawowej – 70 godzin zegarowych,
2)
w internacie szkoły ponadpodstawowej – 49 godzin zegarowych.
7.
W uzasadnionych przypadkach w internacie można za zgodą organu prowadzącego szkołę zatrudnić wychowawcę – opiekuna nocnego.
8.
Statut szkoły określa formy sprawowania opieki wychowawczej nad dziećmi i młodzieżą mieszkającą na stancjach.
§  28.
Dla realizacji celów statutowych szkoła powinna posiadać odpowiednie pomieszczenia, zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy, a ponadto w miarę możliwości:
1)
pomieszczenia dla działalności organizacji uczniowskich, samorządu uczniowskiego, sklepiku i świetlicy szkolnej lub klubu młodzieżowego,
2)
ogród szkolny,
3)
gabinet pielęgniarki szkolnej,
4)
gabinet terapii pedagogicznej,
5)
archiwum,
6)
szatnię.

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§  29.
1.
W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.
2.
Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
§  30.
1.
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2.
Statut szkoły określa szczegółowy zakres zadań nauczycieli, w szczególności związanych z:
1)
odpowiedzialnością za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
2)
prawidłowym przebiegiem procesu dydaktycznego,
3)
dbałością o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i sprzęt szkolny,
4)
wspieraniem rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań,
5)
bezstronnością i obiektywizmem w ocenie uczniów oraz sprawiedliwym traktowaniem wszystkich uczniów,
6)
udzielaniem pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
7)
doskonaleniem umiejętności dydaktycznych i podnoszeniem poziomu wiedzy merytorycznej.
§  31.
1.
Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespół przedmiotowy.
2.
Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora szkoły przewodniczący zespołu.
3.
Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
1)
zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania,
2)
wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
3)
organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
4)
współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, warsztatów szkolnych a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
5)
wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
§  32.
1.
Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1)
tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2)
inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3)
podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
2.
Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
1)
otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
2)
planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
a)
różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
b)
ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
3)
współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
4)
utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
a)
poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
b)
współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
c)
włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły,
5)
współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów; organizację i formy udzielania tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
3.
Statut szkoły określi szczegółowe formy spełniania zadań wychowawcy odpowiednie do wieku uczniów, ich potrzeb, rodzaju szkoły oraz jej warunków środowiskowych, w tym formy i minimalną częstotliwość kontaktów wychowawców i innych nauczycieli z rodzicami uczniów.
4.
Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych. Statut szkoły powinien określić formy zapewnienia takiej pomocy, szczególnie początkującym nauczycielom-wychowawcom.

Uczniowie szkoły

§  33.
Statut określa zasady rekrutacji uczniów ustalone zgodnie z przepisami w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół.
§  34.
1.
Do szkoły podstawowej uczęszczają w zasadzie uczniowie od 7, ale nie wcześniej niż od 6 roku życia, do 15, nie później niż do 17 roku życia.
2.
Do szkoły ponadpodstawowej uczęszczają w zasadzie uczniowie od 15 roku życia, po ukończeniu szkoły podstawowej, nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w ust. 3.
3.
Do szkoły policealnej uczęszczają absolwenci szkół średnich, w zasadzie nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia; do techników, liceów i szkół równorzędnych z pięcioletnim cyklem nauczania, uczęszczają uczniowie w zasadzie nie dłużej niż do ukończenia 22 roku życia, a do techników z trzyletnim cyklem nauczania uczęszczają absolwenci zasadniczych szkół zawodowych, w zasadzie nie dłużej niż do 23 roku życia.
§  35.
Statut szkoły określi szczegółowo prawa i obowiązki ucznia przy zachowaniu następujących zasad:
1)
uczeń ma prawo do:
a)
właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami pracy umysłowej,
b)
opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie jego godności,
c)
korzystanie z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,
d)
życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
e)
swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
f)
rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
g)
sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
h)
pomocy w przypadku trudności w nauce,
i)
korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego,
j)
korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
k)
wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole,
2)
uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących:
a)
systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
b)
przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
c)
odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
d)
dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
§  36.
1.
Statut szkoły określa rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary. Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia.
2.
Statut szkoły może określać przypadki, w których, z zastrzeżeniem ust. 3, rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreślenia ucznia z listy uczniów.
3.
Uczeń szkoły podstawowej może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem ucznia do innej szkoły podstawowej, chyba że uczeń ukończył 15 lat oraz kurator oświaty zwolnił tego ucznia od spełniania obowiązku szkolnego.
4.
Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
5.
Rada szkoły może ustanowić odznaki dla wyróżniających się uczniów i określić warunki ich uzyskiwania; w takim przypadku w statucie szkoły określa się tryb przyznawania tych odznak.

Postanowienia końcowe

§  37.
1.
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Zespół szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład, zawierającą nazwę zespołu.
3.
Szkoła filialna używa pieczęci urzędowej szkoły, której jest organizacyjnie podporządkowana.
4.
Tablice i stemple szkół wchodzących w skład zespołu szkół powinny mieć u góry nazwę zespołu a u dołu nazwę szkoły.
5.
W świadectwach szkolnych i innych dokumentach wydawanych przez szkoły wchodzące w skład zespołu szkół podaje się nazwę szkoły; nazwa zespołu szkół umieszczona jest na pieczęci urzędowej.
6.
Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio do szkół filialnych.
§  38.
Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
§  39.
1.
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.