Ramowy statut szkół publicznych dla dorosłych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1992.8.39

Akt utracił moc
Wersja od: 10 grudnia 1992 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 30 listopada 1992 r.
w sprawie ramowego statutu szkół publicznych dla dorosłych

Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Określa się ramowy statut szkół publicznych dla dorosłych, zwany dalej "ramowym statutem", stanowiący załącznik do zarządzenia.
2.
Ramowy statut stosuje się w szkołach publicznych dla dorosłych:
1)
podstawowych,
2)
średnich ogólnokształcących,
3)
zasadniczych i średnich zawodowych,

zwanych dalej "szkołami".

3.
Przepisów zarządzenia nie stosuje się w szkołach artystycznych i specjalnych.
4.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa bez bliższego określenia o "ustawie" należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 oraz z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254).
§  2.
1.
Rada szkoły niezwłocznie przesyła uchwalony statut szkoły, zwany dalej "statutem", organowi prowadzącemu szkołę oraz właściwemu kuratorowi oświaty, a w przypadku szkoły artystycznej, medycznej oraz rolniczej lub gospodarki żywnościowej – odpowiednio Ministrom: Kultury i Sztuki, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku dokonywania zmian w statucie szkoły.
§  3.
Dyrektor szkoły zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 grudnia 1992 r.

ZAŁĄCZNIK

RAMOWY STATUT SZKOŁY PUBLICZNEJ DLA DOROSŁYCH
§  1.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym ramowym statucie stosuje się przepisy ramowego statutu szkół publicznych dla dzieci i młodzieży, z wyjątkiem przepisów dotyczących:
1)
zakresu i zadań opiekuńczych szkoły,
2)
zasad współdziałania szkoły z rodzicami uczniów,
3)
liczby uczniów w oddziałach szkoły,
4)
ustalania tygodniowego rozkładu zajęć,
5)
organizowania klas przysposabiających do pracy zawodowej,
6)
zapewnienia uczniom posiłków,
7)
organizowania świetlic i klubów,
8)
prowadzenia internatu,
9)
posiadania pomieszczeń nie wymienionych w art. 67 ust. 1 i 2 ustawy,
10)
opieki wychowawczej nad uczniami we współdziałaniu z rodzicami,
11)
określania dolnej i górnej granicy wieku uczniów,
12)
skreślania z listy uczniów i informowania o tym rodziców (prawnych opiekunów).
§  2.
1.
Szkoła może być prowadzona w formie stacjonarnej lub zaocznej.
2.
W szkole stacjonarnej mogą być prowadzone klasy zaoczne, w szkołach zaocznych klasy stacjonarne.
§  3.
Liceum ogólnokształcące dla dorosłych może prowadzić nauczanie w zespołach przedmiotowych.
§  4.
Szkoła może funkcjonować jako jednostka samodzielna albo w ramach centrum kształcenia ustawicznego lub zespołu szkół.
§  5.
Stosownie do potrzeb szkoła powinna ułatwić słuchaczom korzystanie ze stołówek lub bufetów, a szkoła zaoczna udzielać pomocy w organizowaniu noclegów w okresie trwania konsultacji.
§  6.
1.
Zajęcia ze słuchaczami w szkole we wszystkich semestrach odbywają się w zasadzie 3–4 dni w tygodniu. Tygodniowy wymiar godzin nauczania ustala obowiązujący plan nauczania.
2.
Konsultacje zbiorowe ze słuchaczami w szkole zaocznej odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni, w zasadzie w soboty i niedziele, według rozkładu zajęć opracowanego na podstawie planu nauczania.
3.
Dopuszcza się możliwość organizacji w szkole zaocznej konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby godzin w semestrze, w dowolnie wybranych dniach tygodnia.
§  7.
Słuchacze szkoły zaocznej otrzymują indeksy według wzoru odrębnie ustalonego przez Ministra Edukacji Narodowej. Dopuszcza się możliwość wydawania indeksów słuchaczom szkoły stacjonarnej.
§  8.
1.
Dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego szkołę może utworzyć filię tej szkoły.
2.
Filia jest częścią organizacyjną szkoły macierzystej.
3.
Pracą filii kieruje bezpośrednio kierownik filii.
§  9.
1.
Szkoła kieruje samodzielną nauką słuchaczy, ułatwiając im osiąganie jak najlepszych wyników przez:
1)
zapoznanie słuchaczy z programami nauczania,
2)
udzielanie pomocy w zaopatrzeniu słuchaczy w podręczniki, poradniki, komentarze metodyczne i inne materiały dostosowane do zaocznej formy kształcenia,
3)
udzielanie porad w sprawie nauki bezpośrednio oraz w drodze korespondencji,
4)
organizowanie konferencji instruktażowych, konsultacji zbiorowych i indywidualnych,
5)
ocenianie prac kontrolnych.
2.
Szkoła zaoczna organizuje dla słuchaczy dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą przedegzaminacyjną.
3.
W celu wyrównania poziomu wiedzy i przygotowania kandydatów do intensywnej nauki szkoła może organizować odpłatnie kursy przygotowawcze, a także nieodpłatnie zajęcia wyrównawcze dla słuchaczy.
§  10.
Szkoła powinna umożliwić osobom przygotowującym się do egzaminów eksternistycznych uczęszczanie na wybrane przez nich zajęcia za zgodą dyrektora.
§  11.
Kandydaci ubiegają się o przyjęcie do szkoły w terminie do końca ferii zimowych na semestr wiosenny. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może przedłużyć terminy ubiegania się o przyjęcie odpowiednio od połowy września albo końca lutego.
§  12.
1.
Do szkoły przyjmowani są kandydaci w wieku od 17 lat.
2.
W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na przyjęcie osoby, która nie ukończyła 17 roku życia.
§  13.
1.
Na semestr wyższy niż pierwszy w szkole ponadpodstawowej może być przyjęty kandydat, który przedłoży świadectwo ukończenia szkoły podstawowej lub podstawowego studium zawodowego i złoży egzamin klasyfikacyjny ze wszystkich przedmiotów nauczania występujących na semestrach niższych od tego, na który ubiega się o przyjęcie.
2.
Kandydat, który przedłoży świadectwo stwierdzające, że nie ukończył danej klasy może być przyjęty do klasy odpowiednio wyższej, jeśli przedmiot, z którego otrzymał ocenę niedostateczną nie występuje w szkole dla dorosłych.
§  14.
1.
W szkole podstawowej liczba słuchaczy w klasie VI powinna wynosić co najmniej 20, w klasie VII – 15, a w klasie VIII – 10.
2.
W szkole ponadpodstawowej liczba słuchaczy w klasie I powinna wynosić co najmniej 30, w klasie II – 25, a w klasie III, IV i V – 20.
3.
W uzasadnionych przypadkach organ prowadzący szkołę może podjąć decyzję o organizacji kształcenia w klasach z mniejszą liczbą słuchaczy od wymienionych w ust. 1 i 2.
§  15.
W szkole dla dorosłych zadania wychowawcy klasy określone w odrębnych przepisach wykonuje opiekun klasy.