Ramowy regulamin studiów w akademiach medycznych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MZiOS.1984.1.3

Akt utracił moc
Wersja od: 30 listopada 1984 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 19 listopada 1983 r.
w sprawie ramowego regulaminu studiów w akademiach medycznych.

Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 14, poz. 113; zm. Dz. U. Nr 5, poz. 33 z 1983 r.) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W akademiach medycznych wprowadza się ramowy regulamin studiów stanowiący załącznik do zarządzenia.
2.
Zasady zawarte w ramowym regulaminie studiów powinny stanowić podstawę do ustalania regulaminu studiów przez senaty akademii medycznych.
§  2.
1.
Do studentów odbywających studia systemem studiów dla pracujących nie ma zastosowania § 19 ust. 1 ramowego regulaminu studiów.
2.
Uprawnienia studentów, o których mowa w ust. 1, w zakresie nagród za dobre postępy w nauce określają odrębne przepisy.
§  3.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 9 maja 1976 r. w sprawie ramowego regulaminu studiów stacjonarnych w akademiach medycznych (Dz. Urz. MZiOS Nr 14, poz. 37),
2)
§ 4 zarządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 9 marca 1974 r. w sprawie zajęć dydaktycznych zaliczanych do obowiązującego wymiaru godzin nauczycieli akademickich oraz liczebności grup studenckich w akademiach medycznych (Dz. Urz. MZiOS Nr 4, poz. 37),
3)
zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 12 stycznia 1972 r. w sprawie zakresu i sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu studiów w akademiach medycznych (Dz. Urz. MZiOS Nr 6, poz. 25).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

RAMOWY REGULAMIN STUDIÓW W AKADEMIACH MEDYCZNYCH

I.

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Przyjęcie w poczet studentów akademii medycznej, zwanej dalej "akademią", następuje z chwilą immatrykulacji i złożenia ślubowania. Po immatrykulacji student otrzymuje legitymację studencką oraz indeks. Indeks jest dokumentem przedstawiającym przebieg i wyniki studiów.
2.
Reprezentantem ogółu studentów są organy samorządu studenckiego w danej szkole.

II.

Organizacja studiów

§  2.
Studia odbywane są według planów i programów nauczania ustalonych przez akademie zgodnie z trybem określonym w ustawie o szkolnictwie wyższym.
§  3.
1.
Rok akademicki rozpoczyna się nie później niż 1 października i trwa nie dłużej niż do 30 września następnego roku kalendarzowego.
2.
Szczegółową organizację roku akademickiego określa regulamin studiów danej akademii.
§  4.
1.
W akademii mogą być powołani spośród doświadczonych nauczycieli akademickich opiekunowie lat studiów oraz opiekunowie grup studenckich, jak również rady pedagogiczne.
2.
Tryb powoływania opiekunów i rad pedagogicznych oraz ich zadania określa regulamin studiów danej akademii.
§  5.
1.
Zasady i tryb zaliczania praktyk wynikających z planów studiów określają odrębne przepisy wydane zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym.
2.
Organizację, przebieg oraz zasady zaliczania przez studentów zajęć wojskowych i szkolenia obronnego określają odrębne przepisy.
§  6.
1.
Liczebność grup studenckich na zajęciach dydaktycznych ustala się w sposób następujący:
1)
wykłady należy prowadzić łącznie dla wszystkich studentów danego roku i kierunku studiów, z tym że na roku liczącym ponad 150 studentów, a także wówczas gdy jest to podyktowane warunkami lokalowymi, można prowadzić zajęcia w dwóch grupach wykładowych,
2)
seminaria należy prowadzić w grupach 10-20 studentów,
3)
ćwiczenia kliniczne na wydziale lekarskim i pielęgniarskim oraz ćwiczenia z pielęgniarstwa środowiskowego na wydziale pielęgniarskim - należy prowadzić w grupach 3-6 studentów,
4) 1
ćwiczenia w przychodniach zakładów społecznych służby zdrowia należy prowadzić w grupach 3-5 studentów,
5)
ćwiczenia analityczne i chemiczne - należy prowadzić w grupach 5-15 studentów,
6)
ćwiczenia inne niż wymienione w pkt 3 i 4 - należy prowadzić w grupach 10-20 studentów,
7)
lektoraty języków obcych - należy prowadzić w grupach 10-20 studentów,
8)
zajęcia wychowania fizycznego - należy prowadzić w grupach 15-30 studentów.
2.
Przy prowadzeniu ćwiczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 5, rektor może zmniejszyć liczebność grupy, jeśli potrzeba taka wynika z konieczności zapewnienia szczegółowego nadzoru i kontroli ze strony nauczyciela akademickiego lub ze szczególnych warunków lokalowych, z tym, że grupa nie może liczyć mniej niż 5 studentów.
3.
Przy prowadzeniu zajęć według indywidualnych planów studiów liczebności grup określa rektor.
§  7.
1.
W odniesieniu do studentów:
1)
będących członkami sportowej kadry narodowej, rezerwy kadry narodowej lub kadry uniwersjadowej, bez względu na ich przynależność klubową,
2)
samodzielnie, osobiście wychowujących dzieci,
3)
inwalidów,
4)
w innych przypadkach - decyzją dziekana

dopuszcza się możliwość zastosowania indywidualnej organizacji studiów, co nie powinno wpłynąć na przedłużenie studiów.

2.
Szczegółowe warunki odbywania studiów w przypadkach, o których mowa w ust. 1 określa regulamin studiów danej akademii.

III.

Prawa i obowiązki studentów

§  8.
Student ma prawo do:
1)
rozwijania własnych zainteresowań naukowych oraz korzystania w tym celu z pomieszczeń dydaktycznych, urządzeń i środków szkoły oraz z pomocy ze strony nauczycieli akademickich i organów akademii,
2)
zrzeszania się w kołach naukowych oraz uczestnictwa w pracach naukowych, rozwojowych i wdrożeniowych realizowanych w szkole,
3)
uzyskiwania nagród i wyróżnień,
4)
studiowania według indywidualnego planu i programu studiów na zasadach określonych przez radę wydziału,
5)
zrzeszania się w organizacjach politycznych i społecznych na zasadach określonych w ustawie o szkolnictwie wyższym,
6)
otrzymywania pomocy materialnej,
7)
ochrony zdrowia i bezpłatnej opieki lekarskiej,
8)
rozwijania zainteresowań kulturalnych, turystycznych i sportowych, korzystania w tym celu z urządzeń i środków akademii oraz pomocy ze strony nauczycieli akademickich i organów akademii,
9)
uczestniczenia w zajęciach otwartych innych kierunków studiów,
10)
podejmowania pracy zawodowej, praca ta nie może jednak zwalniać studenta od prawidłowego realizowania obowiązków wobec akademii.
§  9.
Do obowiązków studenta należy pełne wykorzystanie możliwości kształcenia się jakie stwarza mu szkoła oraz postępowanie zgodnie z treścią ślubowania i regulaminu studiów. W szczególności student obowiązany jest do:
1)
zdobywania wiedzy i umiejętności w celu przygotowania się do pracy dla dobra socjalistycznej Ojczyzny,
2)
przestrzegania przepisów obowiązujących w szkole,
3)
okazywania szacunku pracownikom szkoły i przestrzegania zasad współżycia koleżeńskiego,
4)
dbania o godność studenta i dobro innej szkoły,
5)
przestrzegania zasad etyki i deontologii lekarskiej.
§  10.
Za naruszenie przepisów prawa lub obowiązków określonych w § 9 regulaminu student ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w ustawie o szkolnictwie wyższym.
§  11.
1.
Student może przenieść się do innej szkoły, za zgodą dziekana wydziału szkoły przyjmującej, o ile wypełnił wszystkie obowiązki wynikające z przepisów porządkowych akademii.
2.
Student może za zgodą właściwych dziekanów zmienić kierunek studiów lub studiować poza swoim kierunkiem podstawowym inne kierunki albo dowolne przedmioty w różnych szkołach, o ile wypełnia wszystkie obowiązki związane z tokiem studiów na podstawowym kierunku.
3.
Student w uzasadnionych przypadkach może przenieść się ze studiów dziennych na studia dla pracujących, a także odwrotnie. Warunki i tryb przeniesienia określa regulamin studiów danej akademii.
4.
Student wymieniony w ust. 2 nie jest zwolniony od złożenia egzaminów wstępnych w trybie art. 86 ust. 2 i 3 ustawy o szkolnictwie wyższym.

IV.

Zaliczenie roku

§  12.
1.
Okresem zaliczeniowym jest rok akademicki lub semestr.
2.
Szczegółowe zasady i tryb zaliczania roku lub semestru określa regulamin studiów danej akademii.
§  13.
1.
Przy zaliczeniach i egzaminach stosuje się następujące oceny:

- bardzo dobry - 5,0

- ponad dobry - 4,5

- dobry - 4,0

- dość dobry - 3,5

- dostateczny - 3,0

- niedostateczny - 2,0

2.
Dla podkreślenia szczególnie głębokiej wiedzy studenta nauczyciel zaliczający przedmiot może wpisać do indeksu i karty egzaminacyjnej ocenę słowną "celujący" (5).
3.
Ocena z każdego egzaminu oraz z zaliczenia przedmiotu nie kończącego się egzaminem wpisywana jest do indeksu i karty egzaminacyjnej.
4. 2
Do obliczenia średniej arytmetycznej oceny rocznej uwzględnia się wszystkie oceny uzyskane z egzaminów i zaliczeń zakończonych oceną, o których mowa w § 13 ust. 1.
5.
Warunki, jakie winien spełniać student przed przystąpieniem do egzaminu, określa regulamin studiów akademii.
§  14.
W przypadku uzyskania na egzaminie oceny niedostatecznej, studentowi przysługuje prawo do jednego egzaminu poprawkowego z każdego niezdanego przedmiotu.
§  15.
1. 3
W ciągu 7 dni od daty ogłoszenia wyników egzaminu poprawkowego student ma prawo złożyć wniosek o przeprowadzenie egzaminu komisyjnego. Decyzję w tej sprawie podejmuje dziekan na podstawie szczegółowych przepisów zawartych w regulaminie studiów danej akademii.
2.
Tryb wyznaczania i skład komisji egzaminacyjnej oraz sposób przeprowadzania i konsekwencje egzaminu komisyjnego określa regulamin studiów akademii.
3.
Dziekan może zarządzić egzamin komisyjny z własnej inicjatywy.
4.
Regulamin studiów akademii określa maksymalną liczbę egzaminów komisyjnych, do których może być dopuszczony student w jednej sesji.
§  16.
1.
W stosunku do studenta, który nie zaliczył roku studiów lub semestru dziekan wydaje decyzję:
1)
o zezwoleniu na powtarzanie roku studiów z wyjątkiem studentów pierwszego roku studiów, chyba, że przyczyną niezaliczenia roku była obłożna choroba,
2)
o warunkowym zezwoleniu na podjęcie studiów w następnym roku lub semestrze studiów w sytuacjach szczególnych określonych przez regulamin danej akademii,
3)
o skreśleniu z listy studentów.
2.
Student może uzyskać zezwolenie na powtarzanie roku lub semestru nie więcej jednak niż raz w okresie studiów, chyba że przyczyną powtórnego niezaliczenia była długotrwała choroba lub inne ważne przyczyny odpowiednio uzasadnione.
§  17.
1.
Ponowne przyjęcie na studia osoby, która je przerwała lub została skreślona z listy studentów na pierwszym roku studiów, następuje na ogólnych zasadach rekrutacji na studia wyższe.
2.
Student, który po zaliczeniu pierwszego roku przerwał studia lub został skreślony z listy studentów z powodu niedostatecznych postępów w nauce ma prawo ubiegać się o ich wznowienie po:
a) 4
co najmniej 9 miesięcznej pracy w placówkach służby zdrowia, lub
b)
odbyciu służby wojskowej oraz
c)
spełnieniu innych warunków zawartych w regulaminie akademii.
3.
Jeśli przerwa w studiach trwa trzy lub więcej lat, to należy reaktywować studenta na roku poprzednim studiów niżby to wynikało z zaliczeń jego w indeksie.

V.

Nagrody i wyróżnienia

§  18. 5
1.
Studentom wyróżniającym się szczególnymi wynikami w nauce, wzorowym wypełnianiem swoich obowiązków, zdyscyplinowaniem, aktywną postawą społeczną oraz nienaganną postawą obywatelską mogą być przyznane
1)
stypendia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej,
2)
nagrody ufundowane przez instytucje państwowe, towarzystwa naukowe, organizacje społeczne - zgodnie z regulaminami obowiązującymi dla tych nagród,
3)
nagrody i wyróżnienia rektora akademii.
2.
Stypendium Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej jest najwyższą nagrodą, przyznaną szczególnie wyróżniającym się studentom.
3.
Stypendium, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, przyznawane jest corocznie i wypłacane miesięcznie w wysokości wynagrodzenia asystenta-stażysty, przez 10 miesięcy w roku.
4.
Student pobierający stypendium, o którym mowa w ust. 1 nie może otrzymywać równocześnie innych nagród pieniężnych za wyniki w nauce.
5.
Szczegółowe zasady i tryb przyznawania stypendium, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, określa regulamin stanowiący załącznik do ramowego regulaminu w akademiach medycznych.
6.
Nagroda, o której mowa w ust. 1 pkt 3, może być przyznana studentowi, który spełnia warunki określone w ust. 1, zaliczył rok (semestr) w terminie określonym w regulaminie studiów oraz osiągnął średnią ocen nie niższą niż 4,0.
7.
Nagroda, o której mowa w ust. 1 pkt 3, może być wypłacana raz lub dwa razy w roku, jednak wysokość nagrody nie może przekroczyć - w skali rocznej - wysokości miesięcznego wynagrodzenia asystenta-stażysty.
8.
Nagrody, o których mowa w ust. 1 pkt 3 wypłacane są ze środków na działalność naukowo-dydaktyczną i wychowawczą, będących w dyspozycji akademii.
9.
Szczegółowe zasady i tryb przyznawania nagród, o których mowa w ust. 1 pkt 3, ustala rektor akademii.
10.
Inne formy wyróżniania studentów określa regulamin studiów danej akademii.
§  19.
1.
Absolwentom, którzy uzyskali dyplom z wyróżnieniem, przysługuje jednorazowo nagroda pieniężna w wysokości 200% najniższego wynagrodzenia pracowników zatrudnionych w uspołecznionych zakładach pracy.
2.
Dyplom z wyróżnieniem otrzymują absolwenci, którzy:
1)
ukończyli studia w terminie określonym planem studiów,
2)
uzyskali z egzaminów i zaliczeń z przedmiotów nie kończących się egzaminem średnią ocen nie niższą niż 4,5,
3)
uzyskali z pracy magisterskiej i egzaminu magisterskiego oceny bardzo dobre,
4)
wykazali się nienaganną postawą moralną i obywatelską.
3.
Dyplom z wyróżnieniem przyznaje rada wydziału.
4.
Dyplom z wyróżnieniem jest wydawany na drukach dyplomowych z napisem "z wyróżnieniem".

VI.

Urlopy

§  20.
1.
Student może uzyskać urlop:
1)
w przypadku długotrwałej choroby,
2)
z powodu ważnych okoliczności losowych,
3)
w związku z delegowaniem na zagraniczne studia specjalistyczne lub praktykę,
4)
w związku z podjęciem pracy zarobkowej,
5) 6
w związku z grupowymi wyjazdami krajowymi lub zagranicznymi, organizowanymi przez akademię lub organizacje studenckie i młodzieżowe.
2.
Studentowi może być udzielony urlop:
1)
krótkoterminowy,
2)
na okres jednego semestru,
3)
na okres jednego roku.
3.
Na czas odbywania czynnej służby wojskowej student otrzymuje urlop specjalny.
4.
Udzielenie urlopu dziekan potwierdza wpisem do indeksu.
5.
W całym okresie studiów student otrzymać może roczny urlop tylko dwa razy, chyba że przyczyną urlopu jest długotrwała lub powtarzająca się choroba albo wyjątkowo ważne okoliczności losowe.
6.
W okresie korzystania z urlopu student zachowuje uprawnienia studenckie z wyjątkiem prawa do korzystania z pomocy materialnej, określonego odrębnymi przepisami. W uzasadnionych przypadkach dziekan, w porozumieniu z organami samorządu studenckiego może wyrazić zgodę na korzystanie z tego prawa.
7.
W trakcie urlopu student może za zgodą dziekana brać udział w niektórych zajęciach oraz przystąpić do zaliczeń i egzaminów.
8.
Szczegółowy tryb udzielania urlopu określa regulamin studiów danej akademii.

VII.

Ukończenie studiów

§  21.
Warunkiem uzyskania dyplomu ukończenia studiów oraz odpowiedniego tytułu lekarza lub lekarza dentysty jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i praktyk, a także złożenie egzaminów przewidzianych w planie studiów.
§  22.
Na kierunkach studiów, na których obowiązuje wymóg złożenia pracy magisterskiej student ma prawo wyboru tematu pracy magisterskiej i obowiązany jest złożyć gotową pracę w terminie, liczbie egzemplarzy i w formie ustalonej przez regulamin akademii.
§  23.
1.
Pracę magisterską student wykonuje pod kierunkiem uprawnionego do tego nauczyciela akademickiego, profesora, docenta lub doktora habilitowanego. Dziekan po zasięgnięciu opinii rady wydziału może upoważnić do kierowania pracą magisterską, adiunkta, starszego wykładowcę lub specjalistę spoza akademii, co najmniej ze stopniem naukowym doktora. Wymaga to zgody upoważnionej osoby.
2.
Przy ustalaniu tematu pracy magisterskiej powinny być brane pod uwagę zainteresowania naukowe studenta, a także potrzeby gospodarki narodowej, a w przypadku, gdy student otrzymuje stypendium fundowane, zawarł umowę przedwstępną lub jest pracownikiem zakładu pracy, również potrzeby danego zakładu pracy.
3.
Temat pracy magisterskiej zatwierdza rada wydziału.
4.
Oceny pracy magisterskiej dokonuje opiekun pracy oraz jeden recenzent. W wypadku rozbieżności w ocenie pracy, o dopuszczeniu do egzaminu końcowego decyduje dziekan, który może zasięgnąć opinii drugiego recenzenta. Do recenzentów stosuje się odpowiednio przepis ust. 1.
§  24.
1.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu magisterskiego jest:
1)
uzyskanie zaliczenia wszystkich przedmiotów i praktyk przewidzianych w planie studiów.
2)
uzyskanie oceny - co najmniej - dostatecznej z pracy magisterskiej.
2.
Egzamin magisterski odbywa się przed komisją powołaną przez dziekana.
3.
Student powinien zdać egzamin magisterski w terminie ustalonym przez regulamin akademii. Ustalenie to nie może pociągać przedłużenia okresu korzystania przez studenta z praw określonych w § 8 poza wskazany programem termin ukończenia studiów.
§  25.
Obowiązującą formę i zakres egzaminu magisterskiego ustala rada wydziału.
§  26.
1.
W przypadku uzyskania z egzaminu magisterskiego oceny niedostatecznej lub nieusprawiedliwionego nieprzystąpienia do tego egzaminu w ustalonym terminie, dziekan wyznacza drugi termin egzaminu jako ostateczny.

Powtórny egzamin nie może odbyć się wcześniej niż przed upływem jednego miesiąca i nie później niż po upływie 3 miesięcy od daty pierwszego egzaminu.

2.
W przypadku niezdania egzaminu magisterskiego w drugim terminie dziekan wydaje decyzję o:
1)
zezwoleniu - na powtarzanie ostatniego roku studiów lub
2)
skreśleniu z listy studentów.
3.
Osoba nie dopuszczona do egzaminu magisterskiego z powodu niezłożenia pracy w terminie określonym w § 21 w przypadku podjęcia pracy zawodowej lub odbycia czynnej służby wojskowej lub jej form zastępczych oraz urlopu wychowawczego - może ubiegać się w terminie dwóch lat od dnia spełnienia warunków określonych w § 23 ust. 1 pkt 1 o wyznaczenie drugiego terminu złożenia pracy i egzaminu magisterskiego bez obowiązku wznawiania studiów. Decyzję o wyznaczeniu drugiego terminu złożenia pracy i egzaminu magisterskiego bez obowiązku wznowienia studiów podejmuje dziekan.
4.
Osobie, o której mowa w ust. 3 nie przysługują żadne świadczenia materialne przysługujące studentom.
§  27.
1.
Absolwent otrzymuje dyplom ukończenia studiów według wzoru określonego w odrębnych przepisach.
2. 7
Podstawą obliczania ostatecznego wyniku studiów są:

A) średnia arytmetyczna wszystkich ocen z egzaminów i zaliczeń, o których mowa w § 13 ust. 3, uzyskanych w ciągu całego okresu studiów, obliczona zgodnie z § 13 ust. 1, 2 i 4,

B) ocena pracy magisterskiej,

C) ocena egzaminu magisterskiego.

Wynik studiów oblicza się według wzoru:

3.
W dyplomie ukończenia studiów wpisuje się ostateczny wynik studiów otrzymany przez wyrównanie średniej arytmetycznej ocen wymienionych w ust. 2 do pełnej oceny zgodnie z zasadą:

- do 3,50 dostateczny (3),

- 3,51 - 4,50 dobry (4),

- powyżej 4,51 bardzo dobry (5).

4.
Wyrównanie do pełnej oceny dotyczy tylko wpisu do dyplomu, natomiast we wszystkich innych zaświadczeniach określa się rzeczywisty wynik studiów obliczony jak w ust. 2 według zasady określonej w § 13 ust. 5.
5.
Absolwent ma prawo do zachowania indeksu.

VIII.

Zakres i sposób prowadzenia dokumentacji przebiegu studiów w akademiach medycznych

§  28.
Przebieg studiów powinien być dokumentowany w:
1)
protokole egzaminu,
2)
indeksie,
3)
karcie egzaminacyjnej, zawierającej wpis wszystkich egzaminów z przedmiotów przewidzianych w planie studiów danego semestru oraz obowiązujących zaliczeń i zajęć,
4)
dzienniku studiów.
§  29.
Zakończenie studiów dokumentuje się w:
1)
indeksie,
2)
protokole komisji egzaminacyjnej,
3)
dzienniku studiów,
4)
albumie absolwentów,
5)
księdze dyplomów,
6)
dyplomie ukończenia studiów.

IX.

Przepisy końcowe

§  30.
Sprawy dotyczące organizacji i trybu odbywania studiów nie objęte przepisami ramowego regulaminu określa regulamin studiów danej akademii medycznej.
§  31.
Instancją odwoławczą we wszystkich sprawach objętych regulaminem jest rektor.
1 Załącznik § 6 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez komunikat z dnia 30 listopada 1984 r. o sprostowaniu błędu (Dz.Urz.MZ.84.11.63).
2 Załącznik § 13 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 27 października 1984 r. (Dz.Urz.MZ.84.11.59) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1984 r.
3 Załącznik § 15 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 27 października 1984 r. (Dz.Urz.MZ.84.11.59) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1984 r.
4 Załącznik § 17 ust. 2 lit. a) zmieniona przez komunikat z dnia 31 maja 1984 r. o sprostowaniu błędu (Dz.Urz.MZ.84.5.31).
5 Załącznik § 18 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 27 października 1984 r. (Dz.Urz.MZ.84.11.59) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1984 r.
6 Załącznik § 20 ust. 1 pkt 5 dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 27 października 1984 r. (Dz.Urz.MZ.84.11.59) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1984 r.
7 Załącznik § 27 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 27 października 1984 r. (Dz.Urz.MZ.84.11.59) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1984 r.