Ramowe plany nauczania w publicznych szkołach ogólnokształcących i zawodowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.1992.2.12

Akt utracił moc
Wersja od: 1 września 1995 r.

ZARZĄDZENIE NR 13
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 28 maja 1992 r.
w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach ogólnokształcących i zawodowych

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się ramowe plany nauczania w publicznych szkołach podstawowych, średnich ogólnokształcących i średnich zawodowych oraz zasadniczych, zwanych dalej "szkołami", stanowiące załączniki nr 1-3 do zarządzenia.
§  2.
1.
Ramowy plan nauczania określa tygodniowy minimalny wymiar godzin lekcyjnych poszczególnych przedmiotów, grup przedmiotów, godzin do dyspozycji wychowawcy klasy lub dyrektora szkoły oraz zajęć fakultatywnych, które szkoła danego typu jest zobowiązana realizować.
2.
Ramowy plan nauczania określa ponadto minimalny tygodniowy wymiar godzin gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej oraz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, które szkoła jest zobowiązana prowadzić w zależności od potrzeb uczniów. W ramach czasu przeznaczonego na zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, jeżeli istnieją możliwości kadrowe - można prowadzić zajęcia specjalistyczne (logopedia, reedukacja, socjoterapia).
3.
Dyrektorzy szkół publicznych są zobowiązani do zwiększenia wymiaru godzin lekcyjnych ponad minimalną liczbę określoną w ramowych planach nauczania, z uwzględnieniem zasad określonych w § 3, jeżeli koszty tego zwiększenia znajdują pokrycie w przyznanych szkole środkach budżetowych.
4.
W szkołach mogą być prowadzone zajęcia pozalekcyjne i nadobowiązkowe, w tym:
1)
koła zainteresowań,
2)
dodatkowa nauka języków obcych,
3)
chóry, zespoły instrumentalne i instrumentalno-wokalne,
4) 1
gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej, zajęcia rekreacyjno-sportowe oraz gry i zabawy ogólnorozwojowe.
5.
Wymiar zajęć, o których mowa w ust. 4, ustala organ lub osoba prowadząca szkołę, stosownie do posiadanych środków finansowych. Jeżeli zajęcia, o których mowa w ust. 4, mają być finansowane z rachunku środków specjalnych szkoły, wymiar tych zajęć ustala dyrektor w porozumieniu z radą szkoły.
6. 2
Ustalony przez organ lub osobę prowadzącą szkołę tygodniowy wymiar godzin na prowadzenie zajęć wymienionych w ust. 4 pkt 3, może być wliczony do tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela pod warunkiem, że zajęcia te mają zasięg międzyszkolny.
§  3.
1.
Zwiększenie tygodniowej liczby zajęć organizowanych przez szkołę na podstawie § 2 ust. 3 i 4 może spowodować wydłużenie czasu zajęć:
1)
ucznia szkoły podstawowej co najwyżej o 25% obowiązkowego tygodniowego wymiaru zajęć, określonego w ramowym planie nauczania dla danej klasy,
2)
ucznia szkoły ponadpodstawowej, co najwyżej do 35 godzin tygodniowo.
2.
Dyrektorzy szkół, w których zwiększono liczbę godzin lekcyjnych zgodnie z § 2 ust. 3, powinni przeznaczyć dodatkowe godziny lekcyjne na organizację zajęć:
1)
służących przede wszystkim wyrównywaniu braków:
a)
rozwojowych dzieci i młodzieży,
b)
powstałych wskutek niezrealizowania programu nauczania w poprzednim roku szkolnym,
c)
w opanowaniu umiejętności określonych w charakterystyce kwalifikacyjnej dla danego zawodu lub specjalności,
2)
służących podniesieniu poziomu nauczania wybranych przedmiotów obowiązkowych umieszczonych w planie nauczania szkoły,
3)
służących wprowadzeniu przedmiotu nauczania "elementy informatyki" w szkołach zasadniczych, wyposażonych w pracownie komputerowe.
§  4.
1.
Dyrektor szkoły na podstawie niniejszego zarządzenia opracowuje plan nauczania szkoły, w którym dokonuje podziału godzin na poszczególne przedmioty i zajęcia.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy planów nauczania zamieszczonych w nowym dokumentacjach programowych zatwierdzonych przez właściwych ministrów w uzgodnieniu z Ministrem Edukacji Narodowej do wdrożenia próbnego w wytypowanych szkołach zawodowych.
3.
Plan nauczania danej szkoły stanowi podstawę opracowania arkusza organizacji pracy szkoły, o którym mowa w przepisach o ramowym statucie szkół publicznych.
4.
Plan nauczania szkoły powinien uwzględniać wymiar godzin nauczania etyki/religii oraz dodatkowej nauki języka ojczystego w szkołach dla mniejszości narodowych.
5.
W planie nauczania należy uwzględnić zajęcia przysposobienia czytelniczo-informacyjnego w rocznym wymiarze: 1 godziny w klasie pierwszej szkoły podstawowej, 2 godzin w pozostałych klasach szkoły podstawowej oraz 2 lub 3 godzin w szkołach ponadpodstawowych.
6.
W planach nauczania dla zawodów - specjalności, w których wymagana jest umiejętność prowadzenia pojazdów samochodowych, ciągników rolniczych lub innych pojazdów silnikowych, wymiar godzin nauki jazdy tymi pojazdami powinien być zgodny z minimalną liczbą godzin kierowania pojazdami określoną w przepisach w sprawie uzyskiwania uprawnień do kierowania pojazdami.
7.1. 3
W ramach godzin przeznaczonych na realizację przedmiotu "technika" w szkołach podstawowych i w liceach ogólnokształcących, a także przedmiotów "środowisko społeczno-przyrodnicze" i "wychowanie fizyczne" w klasach I-III szkoły podstawowej, na zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego należy przeznaczyć w rocznym wymiarze:
a)
godzin dydaktycznych w klasach I-III szkoły podstawowej,
b)
godzin dydaktycznych w pozostałych klasach szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego.

2. Zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego powinny być realizowane przede wszystkim na początku roku szkolnego oraz w okresach poprzedzających ferie zimowe i letnie.

3. Zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego w klasach IV-VIII szkoły podstawowej są prowadzone według ramowego programu edukacji komunikacyjnej stanowiącego odrębne opracowanie.

§  5.
1.
Kurator oświaty, na wniosek dyrektora szkoły podstawowej, zaopiniowany przez organ lub osobę prowadzącą szkołę, może zatwierdzić dla szkoły podstawowej działającej w szczególnie trudnych warunkach demograficznych, kadrowych lub lokalowych plan nauczania różniący się od odpowiedniego ramowego planu nauczania.
2.
W planie nauczania, o którym mowa w ust. 1, można:
1)
wprowadzać inne niż w ramowym planie nauczania zasady tworzenia oddziałów z klas łączonych,
2)
przesunąć nauczanie poszczególnych przedmiotów w całości bądź częściowo do innej niż wskazana w ramowym planie nauczania klasy, pod warunkiem, że nie zlikwiduje się żadnego z tych przedmiotów i nie zmniejszy się ich obowiązkowego wymiaru w cyklu nauczania szkoły podstawowej,
3)
wprowadzić łączne (blokowe) nauczanie przedmiotów pokrewnych pod warunkiem zapewnienia realizacji obowiązkowego minimum programowego każdego z tych przedmiotów.
3.
Dyrektor szkoły ponadpodstawowej może przesunąć nauczanie języków obcych i przedmiotów, na które jest przewidziana w danej klasie 1 godzina lekcyjna w tygodniu, do innej klasy niż wskazana w ramowym planie nauczania w celu zwiększenia tygodniowego wymiaru nauczania tego przedmiotu w danym roku szkolnym, pod warunkiem, że nie zmniejszy tygodniowego wymiaru w cyklu nauczania.
4. 4
W przypadku braku wystarczającej liczby nauczycieli do nauczania języków obcych nowożytnych w liceum ogólnokształcącym nauczanie drugiego języka obcego nowożytnego może być zawieszone za zgodą właściwego kuratora oświaty, na umotywowany wniosek dyrektora szkoły.
5. 5
Zgodę, o której mowa w ust. 4, wydaje się na okres jednego roku szkolnego, z możliwością przedłużenia na kolejny rok szkolny, jeżeli nie ustaną przyczyny zawieszenia nauczania.
6. 6
Godziny przewidziane w ramowym planie nauczania na nauczanie drugiego języka obcego mogą być przeznaczone na zwiększenie tygodniowego wymiaru godzin pierwszego języka obcego nowożytnego i na nauczanie przedmiotów wiodących w danym profilu kształcenia.
7. 7
Zawieszenie nauczania drugiego języka obcego nie ma wpływu na promocję ucznia.
8. 8
Uczeń kontynuujący we własnym zakresie naukę drugiego języka obcego nowożytnego może być klasyfikowany z tego przedmiotu. Egzamin klasyfikacyjny prowadzony jest zgodnie z odrębnymi przepisami i obejmuje program nauczania danego języka dopuszczony do użytku szkolnego.
§  6.
1.
Kurator oświaty, na wniosek dyrektora szkoły prowadzącej eksperyment lub innowacje pedagogiczne, może zatwierdzić w ramach posiadanych środków finansowych plan nauczania różniący się od odpowiedniego planu ramowego w zakresie wynikającym z warunków eksperymentu lub nowatorstwa pedagogicznego określonego w odrębnych przepisach.
2.
W przypadku szkoły nie prowadzonej przez kuratora oświaty, dyrektor szkoły dołącza do wniosku pozytywną opinię osoby lub organu prowadzącego szkołę, zawierającą stwierdzenie o przeznaczeniu na prowadzenie eksperymentu lub nowatorstwa odpowiednich środków finansowych.
§  7.
1.
Profile nauczania w liceach ogólnokształcących ustala dyrektor w porozumieniu z radą szkoły.
2.
Ustalając profil nauczania dyrektor liceum wyznacza jeden lub dwa przedmioty wiodące i zwiększa wymiar nauczania tych przedmiotów z godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania na zajęcia fakultatywne.
3.
Profil nauczania ustala się od klasy drugiej lub trzeciej liceum ogólnokształcącego dla oddziału lub grupy uczniów z różnych oddziałów, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły.
4.
Nazwy profilów nauczania tworzy się przez wskazanie przedmiotów wiodących (np. profil matematyczno-fizyczny) lub przez określenie podstawowej problematyki nauczania i wskazanie przedmiotów wiodących (np. profil ekologiczny - biologia z higieną i ochroną środowiska i chemia).
5.
Dyrektor liceum może dla danego oddziału nie wyznaczać przedmiotów wiodących i z godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania na zajęcia fakultatywne zwiększyć wymiar nauczania różnych przedmiotów określając jednocześnie profil tego oddziału jako ogólny.
6.
Profile nauczania tworzone z grupy przedmiotów humanistycznych powinny uwzględniać nauczanie języka łacińskiego, a o profilu klasycznym, także języka greckiego.
§  8.
1. 9
Dyrektor szkoły podstawowej lub zawodowej przeznacza godziny przewidziane w ramowym planie nauczania do jego dyspozycji przede wszystkim na organizację w klasach IV-VIII szkoły podstawowej - w zależności od potrzeb - zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, a także na wyrównywanie braków w nauczaniu poszczególnych przedmiotów lub zachowanie ciągłości nauczania niektórych przedmiotów w klasach programowo najwyższych.
2.
Dyrektor szkoły ponadpodstawowej może także przeznaczyć godziny będące do jego dyspozycji oraz godziny zajęć fakultatywnych na wprowadzenie do planu nauczania szkoły przedmiotów ważnych ze względu na profil nauczania, a nie umieszczonych w ramowych planach nauczania (np. język grecki, ochrona środowiska, psychologia, pedagogika), a także na prowadzenie dodatkowej nauki języka obcego. W szkołach zasadniczych godziny te mogą być przeznaczane na realizację programu nauczania przedmiotu elementy informatyki w pracowniach komputerowych.
3.
Nauczanie przedmiotów, o których mowa w ust. 2, odbywa się według programów dopuszczonych do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  9.
1.
Oddział można dzielić na grupy na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność:
1)
prowadzenia przez uczniów ćwiczeń laboratoryjnych z przedmiotów:
a)
języki obce,
b)
biologia z higieną, biologia z higieną i ochroną środowiska, ochrona i kształtowanie środowiska,
c)
fizyka, fizyka z astronomią,
d)
chemia,
e)
technika,
f) 10
(skreślona),
2)
prowadzenia przez uczniów ćwiczeń z przedmiotów zawodowych, w których nazwie występuje określenie: pracownia, laboratorium, ćwiczenia (pomiarowe), pisanie na maszynie, rysunek (zawodowy, geodezyjny, odręczny, techniczny itp.) bądź z innych przedmiotów zawodowych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń (doświadczeń),
3)
prowadzenia praktycznej nauki zawodu (zajęć praktycznych); zasady podziału klas na grupy na tych zajęciach określają odrębne przepisy.
2.
Podziału na grupy nie powinno się stosować w oddziałach liczących mniej niż 30 uczniów, a na zajęciach z języków obcych - 26 uczniów, przy czym ilość zajęć prowadzonych w grupach nie powinna przekraczać 50% wymiaru godzin lekcyjnych przeznaczonych na realizację danego przedmiotu, oprócz języków obcych, z których zajęcia w grupach mogą być prowadzone w szerszym zakresie.
3.
Przepis ust. 2 nie dotyczy zajęć z przedmiotów zawodowych, w których liczebność grup i ilość zajęć prowadzonych w grupach dostosowuje się do specyfiki kształcenia zawodowego, a szczególnie do wymagań w zakresie użytkowania urządzeń i przestrzegania bezpieczeństwa i higieny pracy.
4.
Zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach, liczących nie mniej niż 15 i nie więcej niż 30 uczniów od klasy IV szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych, oddzielnie z chłopcami i dziewczętami. W przypadku małej liczby dziewcząt lub chłopców należy tworzyć grupy międzyklasowe lub międzyoddziałowe.
5.
Zajęcia z elementów informatyki prowadzi się w grupach umożliwiających efektywną realizację programu nauczania (12-15 uczniów).
§  10.
1.
Przepisy § 7 w zakresie, w jakim dopuszczają tworzenie innych profilów niż określone w dotychczasowych przepisach, stosuje się sukcesywnie od II klasy liceum ogólnokształcącego lub klasy III, jeżeli w danym liceum profilowanie rozpoczyna się od tej klasy.
2.
W roku szkolnym 1992/93 dyrektorzy szkół opracowują plany nauczania na podstawie planów ramowych z uwzględnieniem konieczności zrealizowania programów nauczania wszystkich przedmiotów obowiązkowych ujętych w dotychczas obowiązujących planach nauczania.
3.
Przepis ust. 2 dotyczy przede wszystkim klas programowo najwyższych, a także przedmiotów, których nauczanie kończy się według planów ramowych w klasach niższych, niż przewidziane w dotychczasowych planach nauczania.
§  11.
Zarządzenie nie dotyczy szkół specjalnych i szkół dla dorosłych, w których do czasu odrębnych uregulowań stosuje się dotychczasowe plany nauczania, a także szkół (klas) sportowych i szkół mistrzostwa sportowego.
§  12.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 15 maja 1981 r. w sprawie podziału na grupy przy nauczaniu niektórych przedmiotów w szkołach podstawowych i liceach ogólnokształcących (Dz. Urz. MOiW Nr 5, poz. 24),
2)
zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 4 czerwca 1981 r. w sprawie podziału klas (oddziałów) na grupy przy nauczaniu niektórych przedmiotów w szkołach zawodowych i szkołach specjalnych (Dz. Urz. MOiW Nr 5, poz. 29),
3)
zarządzenie Nr 5 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 lutego 1990 r. w sprawie planów nauczania w szkołach ogólnokształcących oraz zmian w planach nauczania w szkołach zawodowych (Dz. Urz. MEN Nr 2, poz. 7 i z 1991 r. Nr 3, poz. 13).
§  13. 11
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1992 r.

ZAŁĄCZNIK nr 1 12

PODSTAWOWY RAMOWY PLAN NAUCZANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ

z klasami I-VIII

(Liczba uczniów: 100 i więcej)

Tygodniowa liczba godzin w klasach I-III

Tabela 1

Lp.PrzedmiotKlasaRazem
IIIIII
1J. polski )121218)
2Środowisko społeczno-przyrodnicze}123}+2
3Matematyka)13)
4Technika)444)
5Plastyka}43}+2
6Muzyka)3)
7Wychowanie fizyczne2338
Razem liczba godzin obowiązkowych dla ucznia18 godz.19 godz.19 godz.56
Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna2226
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze2226

Ogółem 56 godzin + 12 godzin

--------------------------------

Tygodniowa liczba godzin w klasach IV-VIII

Lp.PrzedmiotKlasaRazem
IVVVIVIIVIII
1J. polski6555526
2J. obcy-22228
3Matematyka5444421
4Wiedza o społeczeństwie----11
5Historia1)

}+1

1)

}+1

1)

}+1

1)

}+1

1)

}+1

7)

}+2

6Geografia1)1)1)1)1)6)
7Biologia z higieną121)

}+1

1)

)

1)

)

7)

)

8Fizyka--1)1}+2

)

1}+2

)

4}+3

)

9Chemia---1)1)2)
10Technika / Elementy informatyki)))))6)
11Plastyka}4}4}4}4}45}+3
12Muzyka)))))5)
13Wychowanie fizyczne3222211
14Godz. do dyspozycji wychowawcy111115
15Godz. do dyspozycji dyrektora111126
Razem:22+123+123+224+326+3128
(skreślona)

Ogółem: 56 + 123 = 179 godz.

+ 17 godz.

------------

196 godz.

----------------------------------

RAMOWY PLAN NAUCZANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ

z klasami I-VIII (liczba uczniów: 80-99)

Tabela 2

Lp.PrzedmiotKlasa
III IIIIV VVI VIIVIII
1Język polski))(4)+2+(3)(3)+2+(3)5
2Środowisko społeczno-przyrodnicze}12}(8)+4+(8)- -- --
3Matematyka))(3)+2+(2)(2)+2+(2)4
4Język obcy-- -- (2)(1)+1+(1)2
5Wiedza o społeczeństwie-- -- -- -1
6Historia-- -)

}(2)+1+(2)

)

}(2)+1+(2)

3
7Geografia-- -))
8Biologia z higieną-- -1+(1)))
9Fizyka-- -- -}(2)+1+(4)}5
10Chemia-- -- -))
11Technika / Elementy informatyki)444)
12Plastyka}4}4
13Muzyka))
14Wych. fizyczne23322
15Godz. do dyspozycji wychowawcy-- -111-
16Godz. Do dyspozycji dyrektora-- -- (1)(1)+(1)1-
17Godz. Ucznia1819 1923 2525 2728184
18Godz. Nauczyciela1827343828145
19. Zaj. dyd.-wyrówn.88
20Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna3-3
Razem godz. nauczyciela--156

RAMOWY PLAN NAUCZANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ

z klasami I-VIII (liczba uczniów: 56-79)

WARIANT I

Tabela 3

Lp.PrzedmiotKlasa
III IIIIV VVI VIIVIII
1Język polski)(4)+8+(4)(2)+4+(1)(2)+3+(2)5
2Środowisko społeczno-przyrodnicze}12- -- --
3Matematyka)(2)+3+(1)(1)+3+(1)4
4Język obcy-- -- (2)(1)+1+(1)2
5Wiedza o społeczeństwie-- -- -- -1
6Historia-- -)

}(1)+2+(1)

)

}(1)+2+(1)

3
7Geografia-- -))
8Biologia z higieną-- -1+(1))5
9Fizyka-- -- -}(1)+2+(3)
10Chemia-- -- -)
11Technika/Elementy informatyki)4444
12Plastyka}
13Muzyka)
14Wych. fizyczne23322
15Godz. Do dyspozycji wychowawcy-- -111-
16Godz. do dyspozycji dyrektora-- -(1)(1)+(1)1
17Godz. Ucznia1819 1923 2525 2728-
18Godz. Nauczyciela37303428129
19Zajęcia dyd. - wyr.66
20Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna3---3
Razem godz. nauczyciela3138

RAMOWY PLAN NAUCZANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ

z klasami I-VIII (liczba uczniów: 56-79)

Wariant II

Tabela 4

PrzedmiotKlasaRazem
I IIIII IVV VIVII VIII
1Język polski)

)

)

}(5)+3+(4)

(2)+3+(2)(2)+3+(2)
2Środowisko społeczno-przyrodnicze1)}(5)+7+(5))- -- -
3Matematyka)(2)+2+(3)(2)+2+(2)(2)+2+(2)
4Język obcy- -- -(1)+1+(1)(1)+1+(1)
5Wiedza o społeczeństwie- -- -- -- (1)
6Historia- --)

}(3)

)

}(2)+1+(2)

)

}(2)+1+(2)

7Geografia- --)))
8Biologia z higieną- -- -)

}(1)+1+(2)

)

)

9Fizyka- -- -)}(2)+3+(2)
10Chemia- -- -- -)
11Technika/Elementy informatyki)444
12Plastyka}4
13Muzyka)
14Wych. fizyczne3322
15Godz. Do dyspozycji wychowawcy- -- (1)1(1)+(1)-
16Godz. Ucznia19 1919 2324 2527 28184
17Godz. Nauczyciela24303439127
18Godz. nauczyciela24293338124
19Zajęcia dyd. - wyr.55
20Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna3---3
Razem godz. nauczyciela135

____________

1) w klasie IV biologia z higieną

RAMOWY PLAN NAUCZANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ LUB W SZKOLE FILIALNEJ Z KLASAMI I-VI

(Liczba uczniów: minimum 30)

Wariant I

Tabela 5

Lp.PrzedmiotKlasaRazem
III IIIIV VVI
1Język polski))(2)+4+(1)5-
2Środowisko społ.-przyrod.}12}(4)+8+(4)- --
3Matematyka))(2)+3+(1)4
4Język obcy-- -- (2)2
5Historia-- -)

}(1)+2+(1)

)

}3

6Geografia-- -))
7Biologia z hig.-- -1+(1))

}3

8Fizyka-- -- -)
9Technika)44
10Plastyka}4
11Muzyka)
12Wychowanie fizyczne2322
13Godz. do dyspozycji wychowawcy--11
14Godziny do dyspozycji dyrektora-- -- (1)1
15Godz. Ucznia1819 1922 2425127
16Godz. Nauczyciela37292591
17Zajęcia dyd. - wyr.44
18Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna3--3
Razem godziny nauczyciela98

Wariant II - odpowiednia część ramowego planu nauczania z tabeli 4.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ LUB W SZKOLE FILIALNEJ Z KLASAMI I-V

(Liczba uczniów: minimum 25)

Wariant I

Tabela 6

Lp.PrzedmiotKlasaRazem
I IIIII IVV
123456
1Język polski)

)

)

}(5)+3+(4)

5-
2Środowisko społ.-przyrodnicze *)}(5)+7+(5))-
3Matematyka)(2)+2+(3)4
4Język obcy- -- -2
5Historia- --)

}(3)

3
6Geografia- --)
7Biologia z higieną2
8Technika)44
9Plastyka}4
10Muzyka)
11Wych. fizyczne332
12Godz. do dyspozycji wychowawcy- -- (1)1
13Godz. do dyspozycji dyrektora- -- -1
14Godz. Ucznia19 1919 2324102
15Godz. Nauczyciela24302476
16Zajęcia dyd. - wyr.44
17Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna3--3
Razem godz. nauczyciela85

_______________

*) w klasie IV - biologia z higieną

Wariant II - odpowiednia część ramowego planu nauczania z tabeli 5

RAMOWY PLAN NAUCZANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ LUB W SZKOLE FILIALNEJ Z KLASAMI I-IV

(Liczba uczniów: minimum 20)

Tabela 7

Wariant IWariant IIWariant III
Lp.PrzedmiotKlasaKlasaKlasa
IIIIIIIVIIIIIIIV0+1II+IIIIV
1Język polski)(4)+8+(4)6(5)+7+(5)(5)+3+(4)(4)+8+(4)(4)+8+(4)6
2Środowisko społ.-przyrodnicze}12
3Biologia z higieną*))11
4Matematyka)5(2)+2+(3)5
5Historia--)

}3

--(3)--3
6Geografia)
7Technika)444444
8Plastyka}4
9Muzyka)
10Wychowanie fizyczne3333233
10aGodz. do dyspozycji wychowawcy-1-- (1)-- -1
11Godziny ucznia19 19 192319 1919 231819 1923
12Godziny nauczyciela35232430222323
13Gimnastyka korekc. komp. Zajęcia dyd. – wyr.444
Razem godzin nauczyciela625872

*) w kl. IV - biologia z higieną

RAMOWY PLAN NAUCZANIA W SZKOLE FILIALNEJ Z KLASAMI I-III

(Liczba uczniów: minimum 15)

Tabela 8

Wariant IWariant IIWariant III
Lp.PrzedmiotKlasaKlasaKlasa
IIIIIIIIIIII0-III+III
12345678910
1Język polski)1212(5)+7+(5)1212
2Środowisko społeczno-przyr.}(5)+7+(5)
3Matematyka)
4Technika)444
5Plastyka}4
6Muzyka)
7Wychowanie fizyczne3323
8Godzin ucznia19191919191918 18 19 19
9Godzin nauczyciela36361819
10Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna 444
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

RAMOWY PLAN NAUCZANIA W SZKOLE FILIALNEJ

z klasami I-III (liczba uczniów : 10-14)

Tabela 9

Lp.PrzedmiotKlasa
IIIIII
1Język polski)
2Środowisko społ.-przyrodn.}6(I) + 6(II+III) + 6(I+II+III)
3Matematyka)
4Technika)
5Plastyka}3
6Muzyka)
7Wychowanie fizyczne3
8Godzin ucznia181818
9Godzin nauczyciela24
10Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna2
Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze

RAMOWY PLAN NAUCZANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ DWUJĘZYCZNEJ*)

z klasami I-VIII (podstawowy)

(Liczba uczniów: 100 i więcej)

Tygodniowa liczba w klasach I-III

Tabela 10

Lp.PrzedmiotKlasaRazem
IIIIII
1Język polski)))18)
2Środowisko społ.-przyrodnicze} 12} 13} 133}+2
3Matematyka)))13)
4Język obcy) -))2)
5Technika)))4)
6Plastyka}4}4}43}+2
7Muzyka)))3)
8Wychowanie fizyczne2338
Razem liczba godzin obowiązkowych dla ucznia18202058
Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna2226
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze2226

c.d. tabeli 10

Tygodniowa liczba godzin w klasach IV-VIII

Lp.PrzedmiotKlasaRazem
IVVVIVIIVIII
1Język polski6555526
2Język obcy1333313
3Matematyka5444421
4Wiedza o społeczeństwie----11
5Historia1)

}+1

1)

}+1

1)

}+1

1)

}+1

1)

}+1

7)

}+2

6Geografia1)1)1)1)1)6)
7Biologia z higieną121)

}+1

1)

)

1)

)

7)

)

8Fizyka--1)1}+21}+24}+3
9Chemia---1)1)2)
10Technika / Elementy informatyki)

)

)

)

)

)

)

)

)

)

6)

)

11Plastyka} 3} 4} 4} 4} 45}+3
12Muzyka)))))5)
13Wychowanie fizyczne3222211
14Godziny do dyspozycji wychowawcy111115
15Godziny do dyspozycji dyrektora111126
Razem:23+124+124+225+327+3133
(skreślona)

Ogółem 58 + 128 = 186 godz.

+ 17 godz.

------------

203 godz.

______________

*) w szkołach dwujęzycznych nauczanie jęz. obcego rozpoczyna się w kl. II w wymiarze co najmniej 1 godziny tygodniowo, wprowadzając sukcesywnie terminologię w języku obcym na pozostałych przedmiotach nauczania

**) w szkołach dwujęzycznych o mniejszej liczbie uczniów plany nauczania tworzy się analogicznie do planów zawartych w załączniku nr 1 w tabelach 2-7

RAMOWY PLAN NAUCZANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ Z OJCZYSTYM JĘZYKIEM NAUCZANIA MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ (podstawowy)*

Liczba uczniów : 100 i więcej)

Tygodniowa liczba godzin w klasach I-III

Tabela 11

Lp.PrzedmiotKlasaRazem
IIIIII
1Język polski-6612
2Język ojczysty)))14)
3Środowisko społeczno-przyrod} 12} 10} 103}+2
4Matematyka)))13)
5Technika)))4)
6Plastyka} 4} 4} 43}+2
7Muzyka)))3)
8Wychowanie fizyczne2338
Razem liczba godzin obowiązujących dla ucznia18232364
Gimnastyka korekcyjno-kompensacyjna2226
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze2226

Ogółem 64 godziny + 12 godzin.

Tygodniowa liczba godzin w klasach IV-VIII

Lp.PrzedmiotKlasaRazem
IVVVIVIIVIII
12345678
1Język ojczysty4444420
2Język polski5444421
3Język obcy***)-22228
4Matematyka5444421
5Wiedza o społeczeństwie----11
6Historia1)

}+1

1)

}+1

1)

}+1

1)

}+1

1)

}+1

7)

}+2

7Geografia1)1)1)1)1)6)
8Biologia z higieną121)

}+1

1)

)

1)

)

7)

)

9Fizyka--1)1}+21}+24}+3
10Chemia---1)1)2)
11Technika / Elementy informatyki)))))6)
12Plastyka}3}4}4}4}45}+3
13Muzyka)))))5)
14Wychowanie fizyczne3222211
15Godziny do dyspozycji wychowawcy111115
16Godziny do dyspozycji dyrektora111126
Razem25+126+126+227+329+3143
(skreślona)

Ogółem 64 + 138 = 202 godz.

+ 17 godz.

------------

219 godz.

_______________

*) W szkołach o mniejszej liczbie uczniów plany nauczania tworzy się analogicznie do planów zawartych w załączniku nr 1 tab. 2-7

**) Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być przeznaczone na zajęcia wskazane w § 8 zarządzenia w sprawie ramowych planów nauczania albo na nauczanie geografii lub historii danej mniejszości narodowej

***) Język obcy może być uznany przez dyrektora szkoły - zgodnie z możliwościami kadrowymi i finansowymi - za język nadobowiązkowy.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA

klas przysposabiających do pracy zawodowej*)

Tabela 12

Przedmioty nauczaniaKlasaRazem
VIVIIVIII
Język polski54412
Matematyka3339
Wychowanie fizyczne2226
Historia z wiedzą o społeczeństwie)))2)
Fizyka)))2)
Chemia} 5} 5} 52}+5
Biologia z higieną)))2)
Geografia)))2)
Przysposobienie do pracy zawodowej10101030
Bezpieczeństwo, higiena i prawo pracy11
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły1113
Razem25252676

__________________

*) Zasady organizowania szkół przysposabiających do pracy zawodowej określa zarządzenie w sprawie ramowego statutu szkół publicznych.

ZAŁĄCZNIK nr 2 13

RAMOWY PLAN NAUCZANIA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO

Tabela 1
Lp.PrzedmiotTygodniowy wymiar nauczania w klasieTygodniowy wymiar nauczania w cyklu
IIIIIIIV
1234567
1Język polski444416
2I język obcy nowożytny)))3)1012)
3II język obcy: nowożytny lub jęz. łaciński}5

)

}5

)

}5

)

-}

)8

lub6}18

)

4Matematyka332210
5Wiedza o społeczeństwie---1)1)
6Historia1)

}+1

1)

}+1

1)

}+2

1}+2

)

6)

}+3

7Geografia1)1)1)-4)
8Biologia z higieną i ochroną środowiska1)

}+2

1)

}+2

1)

}+2

-4)

}+4

9Fizyka z astronomią1)1)1)-4)
10Chemia2)1) - )-3)
11Technika / Elementy informatyki1)

}+1

2*--2)

}+1

12Plastyka / Muzyka1)--2)
13Przysposobienie obronne11**--2
14Wychowanie fizyczne22228
15Godziny do dyspozycji wychowawcy111/21/23
16Zajęcia fakultatywne godziny przeznaczone na profile nauczania-25815
Razem godzin282826 1/223 1/2106

___________

*) Godziny należy przeznaczyć na jeden z przedmiotów.

**) Zajęcia mogą być organizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego dla chłopców.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO DWUJĘZYCZNEGO

Tabela 2

Lp.PrzedmiotTygodniowy wymiar nauczania w klasieTygodniowy wymiar nauczania w cyklu,
klasa wstępnaIIIIIIIV
1Język polski244442+16
2I język obcy nowożytny (drugi język nauczania)*18-20)

} 6

)

} 6

)

} 6

418-20+16-14
3II język obcy: nowożytny lub j. łaciński-)

)

)

)

)

)

-O lub 6-8
4Matematyka233222+10
5Wiedza o społeczeństwie----1)

}+2

1)

)

6Historia11)

}+1

1)

}+1

1)

}+2

1)1+6}+3

)

7Geografia-1)1)1)-4)
8Biologia z higieną i ochroną środowiska-1)

}+2

1)

}+2

1)

}+2

-4)

}+4

9Fizyka z astronomią-1)1)1)-4)
10Chemia-2)1)--3)
11Technika / Elementy informatyki2**1)

}+1

2**--2+2)

}+1

12Plastyka / Muzyka1)--2)
13Przysposobienie obronne-11***--2
14Wychowanie fizyczne222222+8
15Godziny do dyspozycji wychowawcy1111/21/21+3
16Zajęcia fakultatywne godziny przeznaczone na profile nauczania--25815
Razem godzin28 - 30292927 1/224 1/2138 - 140

_________________

*) Łączny tygodniowy wymiar godzin I języka obcego będącego drugim językiem nauczania, powinien wynosić w cyklu klas I-IV liceum ogólnokształcącego co najmniej 20 godzin przy wykorzystaniu godzin zajęć fakultatywnych

**) Godziny należy przeznaczyć na jeden z przedmiotów

***) Zajęcia mogą być organizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego dla chłopców

Objaśnienia do ramowych planów nauczania zawartych w załącznikach nr 1 i nr 2

1. W klasach I-III szkoły podstawowej tygodniową liczbę godzin na poszczególne przedmioty ustala nauczyciel uwzględniając potrzeby uczniów oraz zachowując proporcje czasu przeznaczonego na realizację grup przedmiotów ustalone w załączniku nr 1 tabela 1.

2. Przedmiot: "elementy informatyki" wprowadza się w klasie VIII szkoły podstawowej zamiast przedmiotu "technika", jeżeli spełnione są warunki jego realizacji: pracownia komputerowa i przygotowany nauczyciel. W przedmiocie "technika" można 30-35% rocznego czasu przeznaczyć na zajęcia związane z obsługą i wykorzystaniem komputerów.

3. Zapis "plastyka/muzyka" oznacza, że szkoła wybiera realizację programu nauczania "plastyki" lub "muzyki" w wymiarze ustalonym wg. ogólnych zasad.

4. Tygodniowe liczby godzin wskazane dla grupy przedmiotów mogą być realizowane następująco:

a)
Lp.PrzedmiotKlasa IV
6Historia1)

}+1

7Geografia1)
Zapis przedstawiony w tabeli obok oznacza, że dodatkową godzinę (+1) można przeznaczyć na nauczanie historii lub geografii przez cały rok szkolny albo w I okresie na nauczanie historii, a w II okresie na nauczanie geografii.
b)
Lp.PrzedmiotKlasa VIII
11Technika (elem. inf.))

}4

12Plastyka)
13Muzyka)
Zapis przedstawiony w tabeli obok, oznacza, że 4 godziny przeznacza się na nauczanie trzech przedmiotów: techniki (lub elementów informatyki) oraz plastyki i muzyki.

Każdy z trzech przedmiotów powinien być realizowany w wymiarze co najmniej 1 godziny, a pozostałą czwartą godzinę przeznacza się na wybrany przedmiot wg zasady podanej wyżej.

c)
Lp.PrzedmiotKlasa IV V
1J. polski(4)+2+(3)
Zapis przedstawiony w tabeli obok oznacza, że nauczanie języka polskiego prowadzi się w klasach łączonych w następującym wymiarze tygodniowym:

4 godziny z klasą IV, 2 godziny z połączonymi klasami IV i V oraz 3 godziny z klasą V.

d)
Lp.PrzedmiotRazem
7Biologia z higieną7+3
8Fizyka4
9Chemia2
Zapis przedstawiony w tabeli obok oznacza, że łączny wymiar godzin w całym cyklu kształcenia nie może być niższy: w przypadku biologii od 7 godzin, fizyki - 4 godz. i chemii - 2 godz. Godziny te są niezbędne do zrealizowania minimum programowego danego przedmiotu. Pozostałe trzy godziny w cyklu kształcenia przeznacza się na wymienione trzy przedmioty w sposób ustalony przez szkołę, omówiony w p.a).

5. W załączniku nr 1 tabele 7 i 8, wariant III, zapis "0+1" oznacza możliwość włączenia dzieci sześcioletnich do zajęć organizowanych dla uczniów klasy I szkoły podstawowej w przypadku małej liczby uczniów tej klasy. Takie rozwiązania są możliwe w szkołach prowadzonych przez gminę lub w szkołach prowadzonych przez kuratora oświaty, jeżeli gmina zawrze z kuratorem stosowną umowę.

Zależnie od liczby dzieci sześcioletnich możliwe są inne warianty łączenia "zerówki" z klasą I tj. zwiększenie liczby godzin prowadzonych w odrębnych zespołach lub dodatkowe prowadzenie oddziałów dla dzieci sześcioletnich.

6. W szkołach podstawowych liczących mniej niż 100 uczniów organizujących nauczanie w klasach łączonych stosuje się następującą zasadę:

a)
w przypadku klas I-III: jeżeli liczba uczniów dwóch połączonych klas wynosi co najmniej 26 - organizuje się nauczanie w oddzielnych klasach wg planu ustalonego dla tych klas na podstawie podstawowego planu ramowego (załącznik nr 1 tabela 1);
b)
w przypadku klas IV-VIII: zasadę omówioną w p. a stosuje się jeżeli liczba uczniów dwóch połączonych klas wynosi co najmniej 24.

W liceach ogólnokształcących z ojczystym językiem nauczania mniejszości narodowych wprowadza się przedmiot "język ojczysty" w wymiarze 4 godziny tygodniowo w każdej klasie.

ZAŁĄCZNIK nr 3 14

RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY ZASADNICZEJ

Tabela 1
Lp.Przedmioty nauczaniaKlasaLiczba godzin tygodniowo w cyklu nauczania
IIIIII
Liczba tygodni naukia)
.........
Liczba godzin tygodniowo
1234
1Język polski3227
2Język obcy2226
3Matematyka2226
4Przysposobienie obronne11*)-2
5Wychowanie fizyczne2226
6Wiedza o społeczeństwie--11
7Historia))-1)+ 2
8Fizyka}3xx}2xx-1}
9Ochrona i kształtowanie środowiska))-1)
Godziny do dyspozycji wychowawcy111/22 1/2
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły--1/21/2
Razem przedmioty ogólnokształcące14121036
Przedmioty zawodowe wg planu nauczania dla zawodu-specjalności:
10......................))))
11......................}9÷4}7÷5}8÷3}24÷12
........................))))
..Zajęcia praktyczne***)***)

5÷10

***)

10÷12

***)

10÷15

***)

25÷37

Razem28***)29***)28***)85***)

*) zajęcia mogą być organizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego dla chłopców

**) szkoła wybiera dwa przedmioty w danej klasie

***) dla młodocianych pracowników wymiar godzin jest zwiększany zgodnie z Kodeksem Pracy.

a) według objaśnień do załącznika Nr 3

RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY ZASADNICZEJ ODDZIAŁY WIELOZAWODOWE

Tabela 1-A

Lp.Przedmioty nauczaniaKlasaLiczba godzin tygodniowo w cyklu nauczania
IIIIII
Liczba tygodni naukia)
.........
Liczba godzin tygodniowo
1234
1Język polski43-7
2Język obcy33-6
3Matematyka33-6
4Przysposobienie obronne11*)-2
5Wychowanie fizyczne22-4
6Wiedza o społeczeństwie-1-1
7Historia))-1)+ 2
8Fizyka}3xx}2xx-1}
9Ochrona i kształtowanie środowiska))-1)
Godziny do dyspozycji wychowawcy111/22 1/2
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły--1/21/2
Razem przedmioty ogólnokształcące1716134
Przedmioty zawodowe:
10Bezpieczeństwo, higiena i prawo pracy1--1
11Ekonomika przedsiębiorstw1--1
Pozostałe przedmioty zawodowe wg planu nauczania dla zawodu
12....................................................

..........................

)

}-

)

)

}***)

)

)

}***)

)

)

}***)

)

......................................................
..Zajęcia praktyczne****)****)****)****)****)
Razem28****)29****)28****)85****)

*) zajęcia mogą być organizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego dla chłopców

**) szkoła wybiera dwa przedmioty w danej klasie

***) nauczanie przedmiotów zawodowych odbywa się odrębnie dla każdego zawodu według planu nauczania realizowanego w ośrodku dokształcania zawodowego w kl. II przez 4 tygodnie, w kl. III przez 6 tygodni, od 36 do 40 godzin zajęć tygodniowo

****) dla młodocianych pracowników wymiar godzin jest zwiększony zgodnie z Kodeksem Pracy

a) według objaśnień do załącznika Nr 3

RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY ŚREDNIEJ ZAWODOWEJ, TECHNIKUM, LICEUM I SZKOŁY RÓWNORZĘDNEJ PO SZKOLE ZASADNICZEJ

Tabela 2

Lp.Przedmioty nauczaniaKlasaLiczba godzin tygodniowo w cyklu nauczania
IIIIII
Liczba tygodni naukia)
.........
Liczba godzin tygodniowo
1Język polski34310
2Język obcy2226
3Matematyka2226
Elementy informatyki*)2(2)-2
4Wychowanie fizyczne2215
6Wiedza o społeczeństwie--11
7Historia))-1)+ 3
8Fizyka))-1)
9Chemia}4xx}4xx-1}
10Ochrona i kształtowanie środowiska))-1)
11Geografia))-1)
Godziny do dyspozycji wychowawcy 11/21/22
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły-1/22 1/23
Razem przedmioty ogólnokształcące16151243
Przedmioty zawodowe wg planu nauczania dla zawodu-specjalności:
12. ..............))))
13. ..............}12}13}16}41
...............))))
Praktyka zawodowa w klasie ... i ... po ... tygodniea)
Razem282828***)84

*) jeżeli szkoła zatrudnia nauczyciela o odpowiednich kwalifikacjach i posiada pracownię komputerową

**) szkoła wybiera trzy przedmioty w danej klasie

***) w przypadku szkół z 2,5 rocznym cyklem nauczania, godziny te realizuje się w ciągu półrocza

a) według objaśnień do załącznika Nr 3

RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY ŚREDNIEJ ZAWODOWEJ, LICEUM ZAWODOWEGO

Tabela 3

Lp.Przedmioty nauczaniaKlasaLiczba godzin tygodn. w cyklu nauczania
IIIIIIIV
Liczba tygodni naukia)
........
Liczba godzin tygodniowo
1Język polski444315
2Język obcy22228
3Matematyka332210
4Elementy informatyki*)2(2)--2
5Przysposobienie obronne11**)--2
6Wychowanie fizyczne22228
7Wiedza o społeczeństwie---11
8Historia)))-2)+ 4
9Fizyka)))-2)
10Ochrona i kształtowanie środowiska}4xxx

)

}4xxx

)

}4xxx

)

-2}

)

11Geografia)))-2)
Godziny do dyspozycji wychowawcy111/21/23
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły--1/22 1/23
Razem przedmioty ogólnokształcące1917151364
Przedmioty zawodowe wg planu nauczania dla zawodu-specjalności
12. ..........)))))
13. ..........}4}7÷2}8÷3}10÷5}29÷14
.............)))))
..Zajęcia praktyczne55÷105÷105÷1020÷35
..Praktyka zawodowa w klasie ... i ... po ... tygodniea)
Razem28292828113

*) jeżeli szkoła zatrudnia nauczyciela o odpowiednich kwalifikacjach i posiada pracownię komputerową

**) zajęcia mogą być organizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego dla chłopców

***) szkoła wybiera dwa przedmioty w danej klasie.

a) według objaśnień do załącznika nr 3

RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY ŚREDNIEJ ZAWODOWEJ, TECHNIKUM, LICEUM I SZKOŁY RÓWNORZĘDNEJ

Tabela 4

Lp.Przedmioty nauczaniaKlasaLiczba godzin tygodn. w cyklu nauczania
IIIIIIIV
Liczba tygodni naukia)
........
Liczba godzin tygodniowo
1Język polski444315
2Język obcy22228
3Matematyka332210
4Elementy informatyki(*)-2(2)-2
5Przysposobienie obronne11**)--2
6Wychowanie fizyczne22228
7Wiedza o społeczeństwie---11
8Historia)))-2)+ 4
9Fizyka)))-2)
10Ochrona i kształtowanie środowiska}4xxx

)

}4xxx

)

}4xxx

)

-2}

)

11Geografia)))-2)
Godziny do dyspozycji wychowawcy111/21/23
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły--1/22 1/23
Razem przedmioty ogólnokształcące1719151364
Przedmioty zawodowe wg planu nauczania dla zawodu-specjalności
12..........................)))))
13..........................}6}5÷3}8÷6}10÷4}29÷19
............................)))))
..Zajęcia praktyczne55÷75÷75÷1120÷30
..Praktyka zawodowa w klasie ... i ... po ... tygodniea)
Razem28292828113

*) jeżeli szkoła zatrudnia nauczyciela o odpowiednich kwalifikacjach i posiada pracownię komputerową

**) zajęcia mogą być organizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego dla chłopców

***) szkoła wybiera dwa przedmioty w danej klasie

a) według objaśnień do załącznika nr 3

RAMOWY PLAN NAUCZANIA SZKOŁY ŚREDNIEJ ZAWODOWEJ, TECHNIKUM, LICEUM I SZKOŁY RÓWNORZĘDNEJ

Tabela 5

Lp.Przedmioty nauczaniaKlasaLiczba godzin tygodniowo w cyklu nauczania
IIIIIIIVV
Liczba tygodni naukia)
...............
Liczba godzin tygodniowo
1Język polski4432215
2Język obcy2222210
3Matematyka3332213
4Elementy informatyki*)2(2)---2
5Przysposobienie obronne11**)---2
6Wychowanie fizyczne2222210
7Wiedza o społeczeństwie---1-1
8Historia))))-2)+3
9Fizyka))))-2)
10Chemia}5xxx}4xxx}2}2-2}
11Ochrona i kształtowanie środowiska))))-2)
12Geografia))))-2)
Godziny do dyspozycji wychowawcy111/21/21/23 1/2
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły--1/21/22 1/23 1/2
Razem przedmioty ogólnokształcące201713121173
Przedmioty zawodowe wg planu nauczania dla zawodu-specjalności:
13..........................))))))
14..........................}3}7}10÷5}11÷6}12÷7}43÷28
............................))))))
..Zajęcia praktyczne555÷105÷105÷1025÷40
..Praktyka zawodowa w klasie ..... i ..... po ..... tygodniea)
Razem2829282828141

*) jeżeli szkoła zatrudnia nauczyciela o odpowiednich kwalifikacjach i posiada pracownię komputerową

**) zajęcia mogą być organizowane w formie tygodniowego obozu wakacyjnego dla chłopców

***) szkoła wybiera trzy przedmioty w danej klasie

a) według objaśnień do załącznika nr 3

RAMOWY PLAN NAUCZANIA ŚREDNIEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ, SZKOŁY POLICEALNEJ

Tabela 6

Lp.Przedmioty nauczaniaSemestrLiczba godzin tygodniowo w cyklu nauczania
III
Liczba tygodni naukia)
......
Liczba godzin tygodn.
1Wychowanie fizyczne222
2Przedmioty zawodowe wg planu nauczania dla zawodu-specjalności:)))
..........................
3..........................)))
............................}10}10}10
............................)))
............................)))
..Zajęcia praktyczne161616
Razem282828

a) według objaśnień do załącznika nr 3

RAMOWY PLAN NAUCZANIA ŚREDNIEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ, SZKOŁY POLICEALNEJ

Tabela 7

Lp.Przedmioty nauczaniaSemestrLiczba godzin tygodniowo w cyklu nauczania
IIIIIIIV
Liczba tygodni naukia)
............
Liczba godzin tygodniowo
1Wychowanie fizyczne22224
Przedmioty zawodowe wg planu nauczania dla zawodu-specjalności:
2..........................)))))
3..........................)))))
............................}21÷18}21÷18}21÷18}21÷18}42÷36
............................)))))
............................)))))
..Zajęcia praktyczne5÷85÷85÷85÷810÷16
..Praktyka zawodowa w semestrze ... i ... po ... tygodniea)
Razem2828282856

a) według objaśnień do załącznika nr 3

OBJAŚNIENIA

1.
Dyrektor szkoły zawodowej na podstawie niniejszego zarządzenia opracowuje plan nauczania dla każdego nauczanego w szkole zawodu-specjalności, zamieszczając jego nazwę i odpowiedni symbol cyfrowy - zgodnie z obowiązującą klasyfikacją zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego z 1982 r. Z ustalonych w ramowym planie nauczania wymiarów godzin łącznych dla grupy przedmiotów - dokonuje przydziału godzin zajęć na poszczególne przedmioty danej grupy (dla wszystkich przedmiotów w nim wymienionych - w cyklu nauczania).
2.
W grupie przedmiotów zawodowych w planie nauczania wymienić należy nazwy wszystkich przedmiotów zawodowych ustalonych w dotychczas realizowanym planie nauczania (właściwym dla zawodu-specjalności). Ponadto w planie zamieścić należy zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe. Ustalając wymiary godzin na poszczególne przedmioty zawodowe (dla każdej klasy-semestru), należy kierować się z jednej strony wymaganiami programowymi tych przedmiotów w cyklu kształcenia i korelacją międzyprzedmiotową, z drugiej strony zachowaniem limitów godzin na grupę przedmiotów zawodowych (w poszczególnych klasach-semestrach) ustalonych w ramowym planie nauczania.
3.
W zawodach (specjalnościach) oraz w klasach (semestrach), w których nie występują "zajęcia praktyczne", godziny przewidziane w ramowych planach na te zajęcia, należy przeznaczyć na zwiększenie wymiaru godzin grupy przedmiotów zawodowych.
4.
Szkoły, które nie spełniają warunków do realizacji przedmiotu "elementy informatyki", godziny przewidziane na ten przedmiot przeznaczają na zwiększenie "godzin do dyspozycji dyrektora szkoły".
5.
W ustalonym przez dyrektora szkoły planie nauczania należy podać rzeczywistą liczbę tygodni zajęć szkolnych pomniejszoną o liczbę tygodni praktyk zawodowych w poszczególnych klasach - semestrach, wynikającą z kalendarza organizacji danego roku szkolnego.
6.
W szkołach zawodowych z ojczystym językiem nauczania mniejszości narodowych wprowadza się przedmiot "język ojczysty" w wymiarze tygodniowym równym wymiarowi godzin języka polskiego w odpowiedniej klasie każdego typu szkoły zawodowej.
1 § 2 ust. 4 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 23 z dnia 6 sierpnia 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.7.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1993 r.
2 § 2 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 23 z dnia 6 sierpnia 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.7.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1993 r.
3 § 4 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 2 z dnia 17 lutego 1995 r. (Dz.Urz.MEN.95.3.5) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1995 r.
4 § 5 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 2 z dnia 17 lutego 1995 r. (Dz.Urz.MEN.95.3.5) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1995 r.
5 § 5 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 2 z dnia 17 lutego 1995 r. (Dz.Urz.MEN.95.3.5) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1995 r.
6 § 5 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 2 z dnia 17 lutego 1995 r. (Dz.Urz.MEN.95.3.5) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1995 r.
7 § 5 ust. 7 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 2 z dnia 17 lutego 1995 r. (Dz.Urz.MEN.95.3.5) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1995 r.
8 § 5 ust. 8 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 2 z dnia 17 lutego 1995 r. (Dz.Urz.MEN.95.3.5) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1995 r.
9 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 23 z dnia 6 sierpnia 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.7.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1993 r.
10 § 9 ust. 1 pkt 1 lit. f) skreślona przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 23 z dnia 6 sierpnia 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.7.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1993 r.
11 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 23 z dnia 6 sierpnia 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.7.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1993 r.
12 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia nr 23 z dnia 6 sierpnia 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.7.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1993 r.
13 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia nr 23 z dnia 6 sierpnia 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.7.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1993 r.
14 Załącznik nr 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia nr 23 z dnia 6 sierpnia 1993 r. (Dz.Urz.MEN.93.7.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1993 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 15 z dnia 24 sierpnia 1994 r. (Dz.Urz.MEN.94.4.20) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 września 1994 r.