Przyznanie "PKP Intercity" S.A. z siedzibą w Warszawie otwartego dostępu dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Warszawa Wschodnia - Chałupki (gr.) - Warszawa Wschodnia.
Dz.Urz.PUTK.2018.15
Akt obowiązującyDECYZJA DPP-WPAN.717.14.2017.AnK
PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO
z dnia 5 kwietnia 2018 r.
w sprawie przyznania "PKP Intercity" S.A. z siedzibą w Warszawie otwartego dostępu dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Warszawa Wschodnia - Chałupki (gr.) - Warszawa Wschodnia
"PKP Intercity" S.A. z siedzibą w Warszawie otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie Warszawa Wschodnia - Chałupki (gr.) - Warszawa Wschodnia,
realizowanych, w ramach relacji międzynarodowej Warszawa Wschodnia - Ostrava - Warszawa Wschodnia, liniami kolejowymi nr 1, 2, 4, 139, 140, 151, 158, 169, 656 i 679 na okres od 9 grudnia 2018 r. do 9 grudnia 2023 r., tj. na roczne rozkłady jazdy 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022 i 2022/2023, z zachowaniem następujących warunków i zakresu wykorzystania dostępu do linii kolejowych:
Nie stanowi naruszenia postanowień niniejszej decyzji wprowadzenie dodatkowych postojów:
Przewoźnik będzie zapewniał co najmniej 2 miejsca dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się w pojazdach kolejowych typu: 111 Ainw (SPOT) (w wersji z 69 miejscami siedzącymi w II Masie), 111 Arów (w wersji z 60 miejscami siedzącymi w II klasie), 144Aa, 156A i 167A (w wersji z 54 miejscami siedzącymi w II klasie), 168A (w wersji z 58 miejscami siedzącymi w II klasie), YB (w wersji z 72 miejscami siedzącymi w II Masie), XB, XBN Mg2 i Z1B (w wersji z 56 miejscami siedzącymi w II Masie).
Dopuszcza się możliwość wykorzystywania innych typów pojazdów kolejowych, jeżeli Przewoźnik zagwarantuje takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe pojazdów. Przewoźnik jest zobowiązany do wykorzystywania wyłącznie taboru spełniającego warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjne określone przez zarządcę infrastruktury dla poszczególnych linii kolejowych.
UZASADNIENIE
UZASADNIENIE
21 grudnia 2017 r. do Prezesa UTK wpłynął wniosek PKP Intercity z 18 grudnia 2017 r. (znak: BBS3-070-93/2017), złożony przy piśmie ogólnym do podmiotu publicznego (ePUAP) o przyznanie otwartego dostępu, w ramach relacji międzynarodowej Warszawa Wschodnia - Ostrava - Warszawa Wschodnia, na trasie Warszawa Wschodnia - Chałupki (gr.) - Warszawa Wschodnia na okres od 9 grudnia 2018 r. do 9 grudnia 2023 r.
Informacja o wpływie wniosku PKP Intercity do Prezesa UTK została opublikowana na stronie internetowej Urzędu Transportu Kolejowego 5 stycznia 2018 r. pod adresem: https://www.utk.gov.pl/pl/dostep-do- infrastruMur/dostep-do-infrastruMu/otwarty-dostep-krajowy/powiadomienia/13798, WniosM-PKP-Intercity-SA- z-21-grudnia-2017-r-o-przyznanie-otwartego-dostepu.html
Pismem z 10 stycznia 2018 r. (znak: DPP-WPAN.717.14.2017.5.AnK), Prezes UTK zawiadomił Przewoźnika o wszczęciu 21 grudnia 2017 r., na jego wniosek, postępowania administracyjnego w przedmiocie wydania decyzji o przyznaniu otwartego dostępu, w ramach relacji międzynarodowej Warszawa Wschodnia - Ostrava - Warszawa Wschodnia, na trasie Warszawa Wschodnia - Chałupki (gr.) - Warszawa Wschodnia na okres od 9 grudnia 2018 r. do 9 grudnia 2023 r., tj. na roczne rozkłady jazdy 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022 i 2022/2023. Ponadto w tym samym piśmie Prezes UTK na podstawie art. 75 § 1 k.p.a., postanowił włączyć w poczet materiału dowodowego niniejszego postępowania: licencję PKP Intercity nr L/034/2017, a także certyfikat bezpieczeństwa PKP Intercity cz. A nr PL1120150041 oraz cz. B nr PL1220150041. Przewoźnik został poinformowany o uprawnieniach z art. 10 k.p.a.
Pismem z 11 stycznia 2018 r. (znak: DPP-WOPN.717.1.2018.1.AnK), Prezes UTK zawiadomił podmioty uprawnione o toczących się postępowaniach administracyjnych w przedmiocie wydania decyzji w sprawie otwartego dostępu, w tym o postępowaniu dotyczącym trasy Warszawa Wschodnia - Chałupki (gr.) - Warszawa Wschodnia w ramach relacji międzynarodowej Warszawa Wschodnia - Ostrava - Warszawa Wschodnia. W zawiadomieniu Prezes UTK poinformował adresatów o możliwości złożenia wniosku obadanie równowagi ekonomicznej w związku z wpływem 21 grudnia 2018 r. do Prezesa UTK ww. wniosku PKP Intercity o przyznanie otwartego dostępu na danej trasie krajowej.
Pismem z 25 stycznia 2018 r. (znak: NI-IT-1.8060.1.2018.DA), Marszałek Województwa Mazowieckiego poinformował Prezesa UTK o braku uwag do toczących się postępowań administracyjnych w przedmiocie wydania decyzji o przyznaniu otwartego dostępu PKP Intercity.
Pismem z 29 stycznia 2018 r. (znak: DT-D.III.8061.18.2018), Marszałek Województwa Dolnośląskiego przedstawił stanowisko w sprawie toczących się postępowań wszczętych z wniosków PKP Intercity.
Przy piśmie z 2 lutego 2018 r. (znak: PBHlf-070-2/2018) "Przewozy Regionalne" sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zwana dalej "Przewozami Regionalnymi", złożyła pięć wniosków o przeprowadzenie przez Prezesa UTK badania równowagi ekonomicznej umów o świadczenie usług publicznych realizowanych przez:
Wskazane wnioski Przewozów Regionalnych nie dotyczyły połączeń obejmujących trasę będącą przedmiotem niniejszej decyzji.
Wraz z pismem z 2 lutego 2018 r. (znak: DT-III.8050.3.2018) Marszałek Województwa Wielkopolskiego złożył wniosek o przeprowadzenie przez Prezesa UTK badania równowagi ekonomicznej umów o świadczenie usług publicznych obejmujących połączenia na liniach kolejowych nr 3 na odcinku Poznań - Nowy Tomyśl, nr 351 na odcinku Poznań - Krzyż i nr 353 na odcinku Poznań - Gniezno.
Również pismem z 2 lutego 2018 r. (znak: DTK.VI.4602.5.2018.AS2) stanowisko w sprawie postępowań wszczętych z wniosków PKP Intercity, złożył Minister Infrastruktury.
Natomiast pismem z 15 lutego 2018 r. (znak: ZTM-PPO-1.6213.2.2018. AKA (l.AKA.ZTM.PPO-1)) swoje stanowisko przedstawił Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego m.st. Warszawy.
Postanowieniem z 28 lutego 2018 r. (znak: DPP-WPAN.717.14.2017.11.AnK), Prezes UTK zawiadomił PKP Intercity o uzupełnieniu materiału dowodowego o:
Ponadto pismem z 28 lutego 2018 r. (znak: DPP-WPAN.717.14.2017.11.AnK), Prezes UTK zawiadomił PKP Intercity o zgromadzeniu całości materiału dowodowego w niniejszym postępowaniu oraz o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów w terminie 7 dni od daty otrzymania tego pisma.
PKP Intercity nie skorzystało z przysługującego prawa do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów w niniejszym postępowaniu.
Mając na względzie powyższe, Prezes UTK zważył, co następuje:
Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy o transporcie kolejowym, do zadań Prezesa UTK w zakresie regulacji należy wydawanie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu.
Stosownie do art. 13a ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym, do postępowania przed Prezesem UTK stosuje się, z zastrzeżeniem art. 13b ust. 2 i 3, przepisy k.p.a.
Natomiast zgodnie z art. 104 § 1 k.p.a., organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej.
21 grudnia 2017 r. do Prezesa UTK wpłynął wniosek PKP Intercity z 18 grudnia 2017 r. o wydanie decyzji w sprawie przyznania otwartego dostępu, w ramach relacji międzynarodowej Warszawa Wschodnia - Ostrava - Warszawa Wschodnia, na trasie Warszawa Wschodnia - Chałupki (gr.) - Warszawa Wschodnia na okres od 9 grudnia 2018 r. do 9 grudnia 2023 r.
Prezes UTK ustalił, że PKP Intercity jest przewoźnikiem kolejowym posiadającym licencję nr L/034/2017, wydaną na czas nieokreślony i potwierdzającą zdolność do wykonywania funkcji przewoźnika kolejowego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz certyfikat bezpieczeństwa część A z 9 grudnia 2015 r. nr PLl 120150041 (ważny od 15 grudnia 2015 r. do 15 grudnia 2020 r.) potwierdzający akceptację systemu zarządzania bezpieczeństwem na terenie Unii Europejskiej i część B z 9 grudnia 2015 r. nr PL1220150041 (ważny od 31 grudnia 2015 r. do 31 grudnia 2020 r.), potwierdzający akceptację regulacji przyjętych przez Przewoźnika w celu spełnienia krajowych wymagań bezpieczeństwa wykonywania przewozów na danej sieci.
Stosownie do art. 29c ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym: regularny przewóz kolejowy osób niebędący przewozem o charakterze użyteczności publicznej jest wykonywany wyłącznie na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu.
Zgodnie z art. 29d ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym: w zakresie kolejowych przewozów osób innych niż przewozy okazjonalne zarządca zawiera umowę o przydzielenie zdolności przepustowej w takim zakresie, w jakim aplikant zawarł umowę o świadczenie usług publicznych, przedstawił oświadczenie organizatora publicznego transportu kolejowego o zamiarze objęcia pociągów umową o świadczenie usług publicznych albo uzyskał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu.
W świetle wyżej cytowanych przepisów ustawy o transporcie kolejowym, podmiotem uprawnionym do złożenia wniosku o przyznanie otwartego dostępu na danej trasie krajowej jest więc aplikant. Zgodnie z treścią art. 4 pkt 9b ustawy o transporcie kolejowym, aplikantem jest przewoźnik kolejowy, międzynarodowe ugrupowanie interesów gospodarczych obejmujące przewoźników kolejowych lub inny podmiot zainteresowany uzyskaniem zdolności przepustowej, w szczególności organizator publicznego transportu kolejowego, spedytor, nadawca ładunku lub operator transportu kombinowanego.
PKP Intercity jest przewoźnikiem kolejowym. Jest wobec tego uprawnione do złożenia wniosku będącego przedmiotem rozpoznania w niniejszej sprawie. Wniosek PKP Intercity został podpisany przez ustanowionego w sprawie pełnomocnika, umocowanego przez osoby uprawnione do działania w imieniu Przewoźnika zgodnie z zasadami reprezentacji wskazanymi w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Zgodnie z art. 29c ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK wydaje decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na danej trasie krajowej, w przypadku gdy w wyniku przeprowadzonego badania Prezes UTK określi, że proponowane krajowe połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług publicznych, albo żaden podmiot nie wystąpi o przeprowadzenie takiego badania. W zakresie procedury przeprowadzenia badania, o którym mowa w zdaniu pierwszym, przepisy rozporządzenia 869/2014, z wyłączeniem art. 13 i art. 14 tego rozporządzenia, stosuje się odpowiednio.
Prezes UTK w badaniu, o którym mowa w art. 29c ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym, uznaje równowagę ekonomiczną umowy o świadczenie usług publicznych za zagrożoną, w przypadku gdy skutkiem proponowanej usługi będzie inne niż nieistotne obniżenie przychodów z przewozów realizowanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych.
Dodatkowo, zgodnie z ust. 6 przywołanego przepisu, decyzja o przyznaniu otwartego dostępu jest wydawana na okres nieprzekraczający 5 lat.
Na podstawie art. 29c ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym, in fine w zakresie procedury przeprowadzenia badania równowagi ekonomicznej umowy o świadczenie usług publicznych, przepisy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 869/2014 z dnia 11 sierpnia 2014 r. w sprawie nowych kolejowych przewozów pasażerskich (Dz. Urz. UE. L 239 z 12 sierpnia 2014 r. s.l), zwanego dalej "rozporządzeniem 869/2014", z wyłączeniem art. 13 i art. 14 ww. rozporządzenia, stosuje się odpowiednio.
Procedura przeprowadzania przez Prezesa UTK badania równowagi ekonomicznej została uregulowana w art. 3 ust. 4, art. 4 ust. 1 oraz art. 10-12 rozporządzenia 869/2014. Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 4 rozporządzenia 869/2014, organ regulacyjny niezwłocznie publikuje na swojej stronie internetowej powiadomienie o złożonym przez wnioskodawcę wniosku o przyznaniu otwartego dostępu na trasie krajowej, z zastrzeżeniem wszelkich informacji wrażliwych z jego handlowego punktu widzenia, i informuje o tym podmioty uprawnione do złożenia wniosku o badanie równowagi ekonomicznej umowy o świadczenie usług publicznych.
Podmiotom uprawnionym przysługuje prawo do złożenia wniosku o badanie równowagi ekonomicznej w terminie czterech tygodni od publikacji wniosku przewoźnika na stronie internetowej organu regulacyjnego (art. 4 ust. 1 rozporządzenia 869/2014).
O badanie równowagi ekonomicznej mogą występować z wnioskiem następujące podmioty (art. 10 rozporządzenia 869/2014):
Oznacza to, że do wystąpienia o badanie równowagi ekonomicznej umowy o świadczenie usług publicznych uprawnieni są:
Informację o wpływie wniosku PKP Intercity, Prezes UTK opublikował 5 stycznia 2018 r., na stronie internetowej Urzędu Transportu Kolejowego (pod adresem: https://www.utk.gov.pl/pl/dostep-do-infrastruktur/dostep-do- infrastruktu/otwarty-dostep-krajowy/powiadomienia/13798, Wnioski-PKP-Intercity-SA-z-2l-gmdnia-2017-r-o- przyznanie-otwartego-dostepu.html
Wobec tego, czterotygodniowy termin na złożenie ww. wniosków przez podmioty uprawnione upłynął 2 lutego 2018 r.
Mając na uwadze powyższe okoliczności, zgodnie z cytowanym wyżej art. 29c ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK wydaje decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na danej trasie krajowej, gdy:
Powyższy przepis definiuje kryteria, które powinny zostać spełnione w celu wydania decyzji w sprawie przyznania otwartego dostępu.
Użycie spójnika "albo" wskazuje na alternatywę wykluczającą (rozłączną) zawartą w art. 29c ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym. Jej zastosowanie oznacza, że należy wybrać pomiędzy dwoma wykluczającymi się alternatywami. Inaczej mówiąc, użycie spójnika "albo" oznacza, że tylko jedno ze zdań, w których występuje alternatywa rozłączna, jest prawdziwe.
Przenosząc powyższe rozważania na grunt art. 29c ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym, wskazać należy, że Prezes UTK zobligowany jest do wydania decyzji o przyznaniu otwartego dostępu na danej trasie krajowej w sytuacji:
Pismo Marszałka Województwa Mazowieckiego z 25 stycznia 2018 r. (znak: NI-IT-I.8060.1.2018.DA)
Pismem z 25 stycznia 2018 r. (znak: NI-IT-I.8060.1.2018.DA) Marszałek Województwa Mazowieckiego poinformował Prezesa UTK o braku uwag do toczących się postępowań administracyjnych w przedmiocie wydania decyzji o przyznaniu otwartego dostępu PKP Intercity.
Stanowisko Marszałka Województwa Dolnośląskiego z 29 stycznia 2018 r. (znak: DT-D.III.8061.18.2018)
W swoim stanowisku z 29 stycznia 2018 r. (znak: DT-D.III.8061.18.2018) Marszałek Województwa Dolnośląskiego negatywnie odniósł się do praktyki stosowanej przez zarządcę infrastruktury dotyczącej trasowania pociągów. Marszałek Województwa Dolnośląskiego kwestionował realizowane przez zarządcę infrastruktury kryteria nadawania priorytetów pociągów w związku z realizowaniem przewozów.
Jednocześnie Marszałek Województwa Dolnośląskiego pozytywnie ocenił działanie PKP Intercity, polegające na uruchamianiu pociągów dalekobieżnych objętych umowami o świadczenie usług publicznych jak i pociągów komercyjnych na końcowych odcinkach linii kolejowych. Zdaniem Marszałka Województwa Dolnośląskiego podejmowanie tego typu działań przez Przewoźnika stanowi element rozwoju gospodarczego i społecznego regionów, przez które ma być wykonywane połączenie kolejowe.
Stanowisko Ministra Infrastruktury z 2 lutego 2018 r. (znak: DTK.VI.4602.5.2018.AS2)
Minister Infrastruktury w piśmie z 2 lutego 2018 r. (znak: DTK.VI.4602.5.2018.AS2) podkreślił, że większość pociągów, których dotyczą połączenia uwzględnione we wnioskach PKP Intercity o przyznanie otwartego dostępu stanowi kontynuację już realizowanych połączeń. Jednocześnie wskazał, że te pociągi, które pojawiły się we wnioskach Przewoźnika jako nowe, stanowią uzupełnienie oferty połączeń realizowanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych zawartej z ministrem właściwym ds. transportu.
Stanowisko ZTM z 15 lutego 2018 r. (znak: ZTM-PPO-1.6213.2.2018.AKA (1.AKA.ZTM.PPO-1))
W swoim stanowisku z 15 lutego 2018 r. (znak: ZTM-PPO-1.6213.2.2018.AKA (1.AKA.ZTM.PPO-1)) ZTM zwrócił uwagę, że z punktu widzenia prawidłowego i niezakłóconego funkcjonowania przewozów aglomeracyjnych i regionalnych, kluczową kwestią jest zachowanie odpowiedniej przepustowości układu średnicowego i dalekobieżnego, a także poszczególnych linii wprowadzających ruch kolejowy do Warszawy, dla potrzeb usług o charakterze użyteczności publicznej organizowanych przez m.st. Warszawa.
Jak podkreślił ZTM, stoi on na stanowisku, że z perspektywy potrzeb mchu aglomeracyjnego, konkurencja w segmencie przewozów o charakterze międzywojewódzkim nie może wpłynąć na zakłócenie regularności przewozów pasażerskich (aglomeracyjnych i wojewódzkich). ZTM wskazał również, że konkurencja we wskazanym segmencie przewozów nie może wpływać na pogorszenie poziomu zaspokojenia potrzeb pasażerów korzystających z połączeń Szybkiej Kolei Miejskiej sp. z o.o. oraz "Kolei Mazowieckich - KM" sp. z o.o., w ramach oferty Wspólny Bilet ZTM - KM.
W tym miejscu wskazać należy, że przedmiotem postępowania administracyjnego, w sprawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu, jest badanie przez Prezesa UTK, czy równowaga ekonomiczna umowy o świadczenie usług publicznych jest zagrożona, w związku z planowanym wykonywaniem nowego połączenia komercyjnego (art. 29c ust. 3 i 4 ustawy o transporcie kolejowym).
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że:
nie stanowiły wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, o której mowa w postanowieniach rozporządzenia 869/2014.
Jednocześnie wnioski o badanie równowagi ekonomicznej złożone przez Przewozy Regionalne 1 Marszałka Województwa Wielkopolskiego nie dotyczyły połączeń obejmujących trasę będącą przedmiotem niniejszej decyzji.
W niniejszym postępowaniu żaden zatem z podmiotów uprawnionych nie złożył wniosku o badanie równowagi ekonomicznej planowanego połączenia, niebędącego przewozem o charakterze użyteczności publicznej, które dotyczyłyby połączeń obejmujących trasę wskazaną we wniosku PKP Intercity.
Wobec powyższego Prezes UTK obowiązany był wydać decyzję przyznającą otwarty dostęp na trasie Warszawa Wschodnia - Chałupki (gr.) - Warszawa Wschodnia.
Jednocześnie Prezes UTK zawarł w niniejszej decyzji stosowne klauzule, które stanowić mają gwarancję właściwego realizowania przez PKP Intercity planowanych przewozów kolejowych.
Zgodnie z art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym, w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu określa się w szczególności:
Przepis art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym obliguje Prezesa UTK do określenia w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu, warunków oraz zakresu wykorzystywania dostępu do infrastruktury kolejowej. Prezes UTK jest zatem uprawniony do wprowadzenia w sentencji klauzul regulujących, na jakich warunkach i w jaki sposób Przewoźnik będzie mógł korzystać z infrastruktury kolejowej na podstawie niniejszej decyzji.
Biorąc pod uwagę treść ww. art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK postanowił wydać decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na wnioskowaną przez Przewoźnika trasę: Warszawa Wschodnia - Chałupki (gr.) - Warszawa Wschodnia dla 1 pary pociągów w dobie, na warunkach wskazanych w złożonym wniosku.
Prezes UTK określił, zgodnie z żądaniem Przewoźnika, że pociągi PKP Intercity mogą zatrzymywać się na następujących stacjach: Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia, Zawiercie, Dąbrowa Górnicza, Sosnowiec Główny, Katowice, Tychy, Rybnik, Wodzisław Śląski, Chałupki.
Niemniej jednak, mając na uwadze, że organizator publicznego transportu zbiorowego może wykazać zainteresowanie wprowadzeniem dodatkowych stacji zatrzymania na trasie wnioskowanej przez PKP Intercity oraz że stacje zatrzymania mogą ulec zmianie na skutek ustalonych przez zarządcę postojów w ramach procesu koordynacji przy konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, zasadne było wprowadzenie w sentencji właściwego zastrzeżenia.
Ponadto, Prezes UTK mając na względzie trwające na sieci zarządcy infrastruktury prace modernizacyjne oraz biorąc pod uwagę, że to zarządca infrastruktury jest podmiotem uprawnionym do przydzielania przewoźnikowi kolejowemu zdolności przepustowej, zasadne stało się wprowadzenie zapisu, zgodnie z którym dopuszcza się korzystanie z tras przebiegających innymi liniami kolejowymi niż wymienione w niniejszej decyzji oraz uruchomienie połączeń na wnioskowanej trasie winnych godzinach niż wskazane w rozkładzie jazdy stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej decyzji, o ile nastąpi to z przyczyn niezależnych od PKP Intercity.
PKP Intercity będzie realizowało przewozy osobowe pojazdami kolejowymi typów wskazanych w pkt 3 sentencji decyzji. Jednakże Prezes UTK dopuścił możliwość wykorzystywania innych typów pojazdów kolejowych, jeżeli Przewoźnik zagwarantuje takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe pojazdów.
Zgodnie z art. 29c ust. 6 ustawy o transporcie kolejowym, decyzja o przyznaniu otwartego dostępu jest wydawana na okres nieprzekraczający 5 lat.
Wobec tego Prezes UTK wydał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu zgodnie z wnioskiem PKP Intercity na okres 5 lat, tj. na rozkłady jazdy pociągów 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022 i 2022/2023.
Mając na uwadze powyższe, Prezes UTK rozstrzygnął jak w sentencji.
Jednocześnie wskazać należy, iż Prezes UTK dokonuje okresowej kontroli działalności przewoźników kolejowych wykonujących usługę w ramach otwartego dostępu w zakresie warunków jej wykonywania określonych w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu (art. 29c ust. 7 ustawy o transporcie kolejowym).
Stosownie do art. 29c ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym, decyzja o przyznaniu otwartego dostępu wygasa w przypadku likwidacji albo ogłoszenia upadłości aplikanta, któremu decyzja została wydana.
Natomiast w przypadku:
Prezes UTK uchyla decyzję o przyznaniu otwartego dostępu (art. 29c ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym).
POUCZENIE
POUCZENIE
Opłata od odwołania wynosi 100 zł i uiszczana jest na rachunek bankowy sądu lub w formie znaków opłaty sądowej według ustalonego wzoru (art. 9 pkt 1 i art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2018 r., poz. 300), zwanej dalej "u.k.s.c."). Stronie przysługuje prawo zwolnienia od kosztów sądowych oraz pomocy prawnej z urzędu na zasadach określonych w art. 95 i nast. u.k.s.c. w związku z art. 117 i nast. k.p.c.
Strona zadowolona z decyzji może złożyć oświadczenie o zrzeczeniu się uprawnienia do wniesienia odwołania, skutkujące prawomocnością decyzji. Złożenie oświadczenia następuje na zasadach ogólnych przewidzianych dla wniesienia podania, określonych w art. 63 § 1 k.p.a.
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Planowany rozkład jazdy pociągów na trasie Warszawa Wschodnia - Chałupki (gr.) - Warszawa Wschodnia
Planowany rozkład jazdy pociągów na trasie Warszawa Wschodnia - Chałupki (gr.) - Warszawa Wschodnia
Kategoria; nazwa | EIC | Comenius | |
Nr pociągu | 14010 | ||
Terminy kursowania; | (l) 1) (5), (7) | ||
Wagony bezpośrednie ze stacji | |||
Stacja początkowa | Warszawa | Wschodnia | |
Stacja | km | ||
Warszawa Wschodnia | 0,000 | 17:34 | |
Warszawa Centralna | 4,254 | 17:40 | 17:45 |
Warszawa Zachodnia | 3,062 | 17:49 | 17:50 |
Włoszczowa Północ | 180,851 | 1 | |
Zawiercie | 69,660 | 19:28 | 19:29 |
Dąbrowa Górnicza | 25,898 | 19:45 | 19:46 |
Sosnowiec Główny | 9,419 | 19:53 | 19:54 |
Katowice | 8,834 | 20:04 | 20:07 |
Tychy | 16,605 | 20:20 | 20:21 |
Rybnik | 35,081 | 20:49 | 20:50 |
Wodzisław Śląski | 11,509 | 21:03 | 21:04 |
Chałupki | 17,852 | 21:21 | 21:24 |
Stacja końcowa | Ostrava | Svinov |
Nr pociągu | 41010 | ||
Kategoria; nazwa | EIC | Comenius | |
Terminy kursowania; | (l)-(6) | ||
Wagony bezpośrednie ze stacji | |||
Stacja początkowa | Ostrava | Svinov | |
Stacja | km | ||
Chałupki | 0,000 | 6:36 | 6:39 |
Wodzisław Śląski | 17,852 | 6:56 | 6:57 |
Rybnik | 11,509 | 7:10 | 7:11 |
Tychy | 35,081 | 7:39 | 7:40 |
Katowice | 16,122 | 7:53 | 7:56 |
Sosnowiec Główny | 8,834 | 8:06 | 8:07 |
Dąbrowa Górnicza | 9,419 | 8:14 | 8:15 |
Zawiercie | 25,898 | 8:31 | 8:32 |
Włoszczowa Północ | 69,660 | 1 | |
Warszawa Zachodnia | 180,851 | 10:10 | 10:11 |
Warszawa Centralna | 3,062 | 10:15 | 10:20 |
Warszawa Wschodnia | 4,254 | 10:26 | |
Stacja końcowa | Warszawa | Wschodnia |