Przyznanie akredytacji "AKSES".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRPiPSp.2016.21

Akt utracił moc
Wersja od: 12 lipca 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 21
MINISTRA RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 18 kwietnia 2016 r.
w sprawie przyznania akredytacji "AKSES"

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa sposób przyznania przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej akredytacji AKSES.
§  2. 
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o:
1)
Ministrze - rozumie się przez to Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej;
2)
Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej;
3)
OWES - rozumie się przez to Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej;
4)
przyznaniu akredytacji "AKSES" - rozumie się przez to wydanie przez Ministra oświadczenia o uzyskaniu statusu akredytowanego Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej Wysokiej Jakości, potwierdzającego spełnienie standardów usług i działania;
5)
wniosku - rozumie się przez to wniosek o przyznanie akredytacji "AKSES";
6)
Komitecie Akredytacyjnym - rozumie się przez to Komitet Akredytacyjny do spraw systemu akredytacji oraz standardów usług i działania ośrodków wsparcia ekonomii społecznej powołany zarządzeniem nr 13 Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie powołania Komitetu Akredytacyjnego do spraw systemu akredytacji oraz standardów usług i działania ośrodków wsparcia ekonomii społecznej (Dz. Urz. Min. Prac. i Pol. Społ. poz. 15 i 37 oraz z 2015 r. poz. 49);
7)
standardach - rozumie się przez to standardy usług i działania ośrodków wsparcia ekonomii społecznej.
§  3. 
1. 
Minister ogłasza nabór wniosków o przyznanie akredytacji "AKSES" na stronie internetowej Ministerstwa oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa.
2. 
W ogłoszeniu o naborze wniosków o przyznanie akredytacji "AKSES" określa się w szczególności:
1)
wzór wniosku;
2)
sposób złożenia wniosku;
3)
podmioty uprawnione do złożenia wniosku;
4)
kryteria stosowane przy opiniowaniu złożonych wniosków;
5)
wykaz dokumentów, które należy dołączyć do wniosku, w szczególności:
a)
statut podmiotu lub podmiotów tworzących partnerstwo,
b)
zobowiązanie do poinformowania Ministra o zmianach mających wpływ na jakość spełniania standardów,
c)
oświadczenie o poddaniu się działaniom monitorującym Ministra, o których mowa w § 8 ust. 1 i 2 oraz § 10, w zakresie wysokiej jakości świadczonych usług,
d) 1
 oświadczenie, że w zakresie związanym z udzieleniem akredytacji "AKSES" oraz z działaniem OWES, w tym z gromadzeniem, przetwarzaniem i przekazywaniem danych osobowych, a także wprowadzaniem ich do systemów informatycznych, osoby, których te dane dotyczą, złożyły stosowne oświadczenia, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE. L 119 z 04.05.2016, str. 1) oraz że zostały im udzielone informacje, których przepisy te wymagają,
e)
zobowiązanie do przedstawienia dokumentacji lub innych nośników informacji, a także udostępniania danych mających związek z przedmiotem działań monitorujących, o których mowa w § 10,
f)
regulamin i schemat organizacyjny OWES,
g)
formularz samooceny,
h)
umowę partnerską, jeśli wnioskodawca zawarł partnerstwo.
3. 
Standardy stanowią załącznik do ogłoszenia, o którym mowa w ust. 2.
4. 
Komitet Akredytacyjny proponuje i opiniuje kryteria, o których mowa w ust. 2 pkt 4 oraz standardy, o których mowa w ust. 3.
§  4. 
Wniosek, zawiera w szczególności:
1)
informację o formie prawnej składającego wniosek;
2)
informację o dotychczasowej działalności w obszarze wsparcia ekonomii społecznej;
3)
informację na temat doświadczenia kluczowej kadry OWES w zakresie ekonomii społecznej;
4)
plan działania OWES.
§  5. 
1.  2
 Minister powołuje komisje w celu zaopiniowania złożonych wniosków, w liczbie zapewniającej sprawną ocenę złożonych wniosków oraz wyznacza ich przewodniczących.
2. 
W skład komisji wchodzą co najmniej 3 osoby, w tym pracownicy Ministerstwa oraz członkowie Komitetu Akredytacyjnego powołani przez Ministra spośród kandydatów zgłoszonych przez Komitet Akredytacyjny.
2a.  3
 Członkom komisji z tytułu udziału w jej pracach nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie ani zwrot kosztów podróży.
3. 
Członkami komisji mogą być również powołani przez Ministra eksperci posiadający wiedzę z zakresu ekonomii społecznej.
4. 
Ekspertom, o których mowa w ust. 3 przysługuje wynagrodzenie za ocenę złożonych wniosków.
5.  4
 Oceny wniosku nie może dokonywać członek komisji w sytuacji, gdy:
1)
występuje w imieniu podmiotu składającego wniosek albo pozostaje z nim w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć wpływ na jego prawa lub obowiązki;
2)
pozostaje w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia, albo jest związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z pełnomocnikiem lub członkami władz podmiotu składającego wniosek, albo pozostaje w podległości służbowej z pełnomocnikiem lub członkami władz podmiotów składających wniosek;
3)
w okresie trzech lat przed dniem ogłoszenia, o którym mowa w § 3 ust. 2, pozostawał w stosunku pracy lub zlecenia z podmiotem składającym wniosek albo był członkiem jego władz;
4)
istnieją inne okoliczności mogące wywoływać wątpliwość co do jego bezstronności.
6.  5
 Niezwłocznie po powołaniu na członka komisji członek składa oświadczenie zobowiązujące go do zachowania bezstronności i poufności oraz do wyłączenia się z oceny wniosku w przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 5, i niezwłocznego poinformowania o tym przewodniczącego komisji. Wzór oświadczenia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
6a.  6
 Członek komisji przed dokonaniem oceny wniosku oświadcza o braku wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 5. Oświadczenie to dołącza się do protokołu, o którym mowa w § 8 ust. 4.
6b.  7
 Przewodniczący komisji wyłącza członka komisji z oceny wniosku w przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 5.
7.  8
 Członek komisji do czasu zakończenia jej prac niezwłocznie powiadamia przewodniczącego komisji o każdej zmianie okoliczności, o której mowa w ust. 5.
8. 
Minister odwołuje członka komisji w przypadku:
1) 9
 niezłożenia pisemnego oświadczenia, o którym mowa w ust. 6, lub złożenia niezgodnego z prawdą oświadczenia, o którym mowa w ust. 6a, lub;
2)
długotrwałej choroby członka komisji uniemożliwiającej jego udział w pracach komisji, lub
3)
niezdolności do wykonywania obowiązków członka komisji z przyczyn innych niż choroba, lub
4)
uchybień w realizacji obowiązków członka komisji lub obowiązków pracowniczych.
9. 
W przypadku odwołania członka komisji, Minister niezwłocznie powołuje nowego członka komisji.
§  6. 
1. 
Komisja w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku dokonuje jego oceny formalnej.
2. 
W ramach oceny formalnej komisja ocenia w szczególności, czy wniosek został złożony:
1)
na właściwym wzorze wraz ze wszystkimi wymaganymi załącznikami;
2)
przez uprawnione podmioty, zgodnie z kryteriami wskazanymi w ogłoszeniu.
3. 
Braki formalne wniosku określone w ust. 2 mogą zostać uzupełnione w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania do ich uzupełnienia.
4. 
Wniosek zawierający braki formalne niepodlegające uzupełnieniu lub wniosek, którego braków formalnych nie uzupełniono w terminie, podlega odrzuceniu.
5.  10
 Komisja po dokonaniu oceny formalnej wniosku niezwłocznie przystępuje do oceny merytorycznej wniosku.
6. 
Termin, o którym mowa w ust. 1, może zostać przedłużony przez Ministra w przypadku konieczności oceny znacznej liczby wniosków, o czym Minister informuje w sposób wskazany w § 3 ust. 1.
§  7. 
Komisja dokonuje oceny merytorycznej wniosków pod względem spełniania standardów, z uwzględnieniem kryteriów podanych w ogłoszeniu, o którym mowa w § 3 ust. 2.
§  8. 
1.  11
 W toku dokonywania oceny merytorycznej wniosku komisja:
1)
wzywa podmiot składający wniosek do udzielenia pisemnych wyjaśnień, lub
2)
wzywa podmiot składający wniosek do udzielenia ustnych wyjaśnień na posiedzeniu komisji, lub
3)
zleca przeprowadzenie wizyty monitorującej lub audytu, lub
4)
bierze pod uwagę wyniki wcześniejszych wizyt monitorujących lub audytów przeprowadzonych w podmiocie składającym wniosek.
2. 
Jeżeli komisja nie zleciła przeprowadzenia audytu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, to audyt przeprowadza się w akredytowanym OWES w okresie obowiązywania akredytacji.
3.  12
 (uchylony).
4.  13
 Na podstawie dokonanej przez członków komisji oceny wniosku komisja sporządza protokół, który zawiera, w szczególności:
1)
oznaczenie miejsca i czasu trwania oraz przedmiotu oceny;
2)
imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3) 14
 (uchylony);
4) 15
 (uchylony);
5) 16
 opinię wraz z uzasadnieniem oceny wniosku;
5a) 17
 informację o braku istnienia przesłanek wyłączających członka komisji z oceny wniosku, o których mowa w § 5 ust. 5,
6)
podpisy wszystkich osób wchodzących w skład komisji;
7)
datę sporządzenia protokołu.
5.  18
 Protokół, o którym mowa w ust. 4, wraz z wnioskiem, komisja przekazuje Ministrowi.
6. 
Przed przyznaniem OWES akredytacji "AKSES", Minister może zwrócić się do Komitetu Akredytacyjnego o wyrażenie stanowiska w sprawie opinii komisji.
7.  19
 Minister przyznaje OWES akredytację "AKSES" na okres nieprzekraczający 2 lat, mając na uwadze opinię komisji zawartą w protokole, o której mowa w ust. 4 pkt 5.
8. 
Ogłoszenie o przyznaniu OWES akredytacji "AKSES" podane jest do publicznej wiadomości w sposób, o którym mowa w § 3 ust. 1.
9. 
Minister informuje wnioskodawcę o nieprzyznaniu akredytacji "AKSES".
10. 
Minister prowadzi na stronie internetowej Ministerstwa wykaz OWES, którym przyznano akredytację "AKSES".
§  8a.  20
1. 
Minister, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może jednorazowo przedłużyć okres obowiązywania przyznanej akredytacji "AKSES", o którym mowa w § 8 ust. 7.
2. 
Wniosek o przedłużenie obowiązywania przyznanej akredytacji "AKSES" wraz z uzasadnieniem akredytowany OWES składa nie później niż 21 dni przed upływem terminu obowiązywania przyznanej akredytacji.
§  9. 
1. 
W terminie 14 dni od dnia doręczenia informacji, o której mowa w § 8 ust. 9 wnioskodawca, któremu nie przyznano akredytacji "AKSES" może zwrócić się do Ministra z wnioskiem o ponowną ocenę wniosku.
2. 
Ponownej oceny dokonuje, w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku, o którym mowa w ust. 1, komisja powołana w sposób, o którym mowa w § 5 z zastrzeżeniem, że w jej skład nie mogą wchodzić osoby, które uczestniczyły w poprzedniej ocenie wniosku.
3. 
Do działań komisji dokonującej ponownej oceny wniosku stosuje się odpowiednio przepisy § 6-8.
§  10. 
1. 
Minister monitoruje, we współpracy z Komitetem Akredytacyjnym, przestrzeganie wysokiej jakości świadczonych przez OWES usług oraz standardów.
2. 
OWES, któremu przyznano akredytację "AKSES" jest zobowiązany do niezwłocznego poinformowania Ministerstwa o zmianach mających wpływ na jakość spełniania standardów, w szczególności w strukturze podmiotowej oraz w sposobie zapewnienia zasobów i kompetencji OWES.
3. 
Minister na podstawie uzyskanych informacji o niespełnianiu standardów przez OWES, któremu przyznano akredytację "AKSES" oraz informacji, o których mowa w ust. 2, wzywa do usunięcia nieprawidłowości w określonym terminie lub złożenia stosownych wyjaśnień.
4. 
Minister może zlecić przeprowadzenie wizyty monitorującej lub audytu w zakresie spełniania standardów w OWES, któremu przyznano akredytację "AKSES".
5. 
Minister przed rozstrzygnięciem w sprawie, o której mowa w ust. 6, zwraca się do Komitetu Akredytacyjnego o wyrażenie opinii.
6. 
Minister stwierdza utratę akredytacji "AKSES", w przypadku niespełniania standardów, na podstawie podjętych czynności, o których mowa w ust. 3-5.
§  11. 
Do procesu akredytacji rozpoczętego i niezakończonego przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia stosuje się zarządzenie, o którym mowa w § 2 pkt 6 oraz załącznik do uchwały nr 6 Komitetu Akredytacyjnego z dnia 18 grudnia 2014 r. - Regulamin procesu akredytacji Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej - rok 2014/2015.
§  12. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 21  

 ........................................

 (miejscowość, data)

Wzór

Oświadczenie

Ja .......................................................................................................................................................

...........................................................................................................................................................

(imię/imiona, nazwisko)

oświadczam, że zobowiązuję się do zachowania bezstronności i poufności oraz do wyłączania się z oceny wniosku w przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w § 5 ust. 5 zarządzenia nr 21 Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 kwietnia 2016 r. w sprawie przyznania akredytacji "AKSES" (Dz. Urz. Min. Rodz. Prac. i Pol. Społ. poz. 21, z 2018 r. poz. 2 oraz z 2019 r. poz. 29), tj. w przypadku gdy:

1)
występuję w imieniu podmiotu składającego wniosek albo pozostaję z nim w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy może mieć wpływ na moje prawa lub obowiązki;
2)
pozostaję w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia, albo jestem związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z pełnomocnikiem lub członkami władz podmiotu składającego wniosek, albo pozostaję w podległości służbowej z pełnomocnikiem lub członkami władz podmiotu składającego wniosek;
3)
w okresie trzech lat przed dniem ogłoszenia, o którym mowa w § 3 ust. 2 zarządzenia, pozostawałem w stosunku pracy lub zlecenia z podmiotem składającym wniosek albo byłem członkiem jego władz;
4)
istnieją inne okoliczności mogące wywoływać wątpliwość co do mojej bezstronności.

O wystąpieniu ww. okoliczności zobowiązuję się niezwłocznie poinformować przewodniczącego komisji.

 ....................................

 (czytelny podpis)

1 § 3 ust. 2 pkt 5 lit. d zmieniona przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
2 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
3 § 5 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
4 § 5 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
5 § 5 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
6 § 5 ust. 6a dodany przez § 1 pkt 2 lit. d zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
7 § 5 ust. 6b dodany przez § 1 pkt 2 lit. d zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
8 § 5 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. e zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
9 § 5 ust. 8 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. f zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
10 § 6 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
11 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
12 § 8 ust. 3 uchylony przez § 1 pkt 4 lit. b zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
13 § 8 ust. 4 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 4 lit. c tiret pierwsze zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
14 § 8 ust. 4 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 4 lit. c tiret drugie zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
15 § 8 ust. 4 pkt 4 uchylony przez § 1 pkt 4 lit. c tiret drugie zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
16 § 8 ust. 4 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. c tiret trzecie zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
17 § 8 ust. 4 pkt 5a dodany przez § 1 pkt 4 lit. c tiret czwarte zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
18 § 8 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. d zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
19 § 8 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. e zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.
20 § 8a dodany przez § 1 zarządzenia nr 2 z dnia 4 stycznia 2018 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2018.2) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 6 stycznia 2018 r.
21 Załącznik dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia nr 26 z dnia 10 lipca 2019 r. (Dz.Urz.MRPiPSp.2019.29) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 lipca 2019 r.