Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg, wniosków oraz petycji w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MAP.2021.3

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 listopada 2021 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH 1
z dnia 27 stycznia 2021 r.
w sprawie przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków oraz petycji w Ministerstwie Aktywów Państwowych

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1171 oraz z 2020 r. poz. 568, 695 i 2320) w związku z art. 253 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695, 1298 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 54) oraz art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Zarządzenie określa:
1)
organizację przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków i petycji;
2)
sposób, dni i godziny przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków w Ministerstwie Aktywów Państwowych, zwanym dalej "Ministerstwem";
3)
sposób i tryb opracowania oceny przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków oraz zbiorczej informacji o rozpatrzonych petycjach.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
skargach i wnioskach - należy przez to rozumieć skargi i wnioski, o których mowa w dziale VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. poz. 46);
2)
petycjach - należy przez to rozumieć petycje, o których mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach;
3)
członkach Kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarzy Stanu oraz Dyrektora Generalnego.
§ 3 . 
Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji prowadzi się w formie elektronicznej z wykorzystaniem systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją, zwanego dalej "EZD".
§  4. 
Skargi, wnioski i petycje są rozpatrywane z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1781) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119/1 z 4.05.2016 r.).
§  5. 
Za terminowe rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji odpowiedzialni są dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa właściwych ze względu na przedmiot skargi, wniosku lub petycji.
§  6. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa, w zakresie swojej właściwości, udzielają interesantom informacji o stanie rozpatrywania skarg, wniosków i petycji.

Rozdział  2

Przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków

§  7. 
1. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa, przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków dotyczących działalności Ministerstwa, w poniedziałki w godzinach: 15.00-17.00, po wcześniejszym zgłoszeniu sprawy i ustaleniu terminu spotkania z pracownikiem Departamentu Kontroli i Audytu.
2. 
Pracownik Departamentu Kontroli i Audytu, który przyjmuje zgłoszenie interesanta dotyczące przyjęcia w sprawie skargi lub wniosku przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa, ustala:
1)
imię, nazwisko, adres, numer telefonu lub e-mail interesanta;
2)
przedmiot skargi lub wniosku;
3)
organ właściwy do rozpatrzenia skargi lub wniosku;
4)
okoliczności, czy zgłoszenie wiąże się z prowadzonym w Ministerstwie postępowaniem:
a)
indywidualnym, rozstrzyganym przez wydanie decyzji administracyjnej,
b)
innym, nie wymagającym wydania decyzji administracyjnej.
3. 
Informację o zgłoszeniu interesanta dotyczącym skargi lub wniosku, do których rozpatrzenia organem właściwym jest Minister Aktywów Państwowych, zwany dalej "Ministrem", Departament Kontroli i Audytu przekazuje niezwłocznie, w formie notatki w EZD, do Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz udostępnia właściwej w sprawie komórce organizacyjnej Ministerstwa.
4. 
Komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa w sprawie przygotowuje notatkę dotyczącą stanu sprawy i przekazuje ją Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.
5. 
Dyrektor Generalny Ministerstwa zwraca notatkę informującą o zgłoszeniu interesanta do Departamentu Kontroli i Audytu z informacją o podjętej decyzji o przyjęciu interesanta albo odmowie przyjęcia, wskazując inny sposób załatwienia sprawy.
6. 
Po uzyskaniu decyzji o przyjęciu interesanta, Departament Kontroli i Audytu ustala z sekretariatem Dyrektora Generalnego Ministerstwa dzień i godzinę przyjęcia i zawiadamia o nim interesanta oraz komórkę organizacyjną Ministerstwa właściwą w sprawie.
7. 
Pracownik wskazany przez dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej w sprawie, biorący udział w spotkaniu, sporządza protokół z przyjęcia interesanta przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz przekazuje kopię protokołu do Departamentu Kontroli i Audytu. Wzór protokołu stanowi załącznik do zarządzenia.
8. 
Pracownik Departamentu Kontroli i Audytu odnotowuje datę wpływu kopii protokołu, w rejestrze przyjęć, o którym mowa w § 10 ust. 1 pkt 4 lit. c.
9. 
Po uzyskaniu decyzji o odmowie przyjęcia interesanta Departament Kontroli i Audytu podejmuje działania zgodne z poleceniem Dyrektora Generalnego Ministerstwa, a w przypadku braku polecenia zgodne z trybem określonym w § 11.
§  8. 
1. 
Przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków przez pracowników Departamentu Kontroli i Audytu odbywa się w poniedziałki, w godzinach: 9.00-17.00 oraz od wtorku do piątku w godzinach: 9.00-15.00. Informację dotyczącą przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków zamieszcza się na stronie internetowej Ministerstwa pod adresem: www.gov.pl/aktywa-panstwowe.
2. 
Przyjmowanie interesantów w terminach określonych w ust. 1, odbywa się w siedzibie Ministerstwa w Warszawie przy ul Kruczej 36/Wspólnej 6.
3. 
Pracownik Departamentu Kontroli i Audytu przyjmujący interesanta w sprawie wniesienia skargi lub wniosku sporządza protokół, według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
4. 
Pracownik Departamentu Kontroli i Audytu odnotowuje przyjęcie interesanta w sprawach skarg i wniosków w rejestrze, o którym mowa w § 10 ust. 1 pkt 4 lit. c.

Rozdział  3

Przyjmowanie oraz ewidencja skarg, wniosków i petycji

§  9. 
Właściwe komórki organizacyjne Ministerstwa rejestrują skargi, wnioski i petycje zakładając sprawy w EZD.
§  10. 
1. 
Departament Kontroli i Audytu w ramach koordynowania, przyjmowania i rozpatrywania skarg, wniosków i petycji, w szczególności:
1)
przyjmuje i kieruje otrzymane skargi, wnioski i petycje do komórek organizacyjnych Ministerstwa zgodnie z ich właściwością;
2)
przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków;
3)
przyjmuje zgłoszenia interesantów dotyczące spotkań z Dyrektorem Generalnym Ministerstwa, w sprawach skarg i wniosków;
4)
prowadzi rejestry:
a)
skarg i wniosków,
b)
petycji,
c)
przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa oraz przez pracowników Departamentu Kontroli i Audytu;
5)
monitoruje terminowość rozpatrywania skarg, wniosków i petycji rozpatrywanych przez właściwe w sprawie komórki organizacyjne Ministerstwa;
6)
prowadzi postępowania wyjaśniające w sprawach skarg na działanie komórki organizacyjnej Ministerstwa i przygotowuje zawiadomienia o sposobie ich załatwienia.
2. 
Rejestry, o których mowa w ust. 1 pkt 4, zawierają w szczególności:
1)
oznaczenie podmiotu wnoszącego skargę, wniosek lub petycję oraz jego adres do korespondencji;
2)
datę wpływu oraz przedmiot skargi, wniosku lub petycji;
3)
datę oraz sposób załatwienia skargi, wniosku lub petycji.
§  11. 
1. 
Skargi, wnioski lub petycje wpływające do Ministerstwa są przekazywane przez komórkę organizacyjną właściwą do spraw obsługi kancelaryjnej Ministerstwa do Departamentu Kontroli i Audytu, który je ewidencjonuje w rejestrach, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4 lit. a lub b oraz kieruje w celu rozpatrzenia do właściwych w sprawie:
1)
komórek organizacyjnych Ministerstwa;
2)
organów lub instytucji.
2. 
Skargi, wnioski lub petycje dotyczące podmiotów nadzorowanych przez Ministra, Departament Kontroli i Audytu przekazuje komórkom organizacyjnym Ministerstwa właściwym do sprawowania nadzoru w imieniu Ministra nad tymi podmiotami.
3. 
W przypadku, gdy skarga, wniosek lub petycja wykracza poza zakres kompetencji jednej komórki organizacyjnej Ministerstwa, Departament Kontroli i Audytu przekazuje skargę, wniosek lub petycję do komórki organizacyjnej Ministerstwa, do której należy większość zagadnień w nich poruszonych. Komórka ta, przy rozpatrywaniu skargi, wniosku lub petycji zasięga opinii pozostałych komórek organizacyjnych Ministerstwa, do których należą poruszane w skardze, wniosku lub petycji zagadnienia, w zakresie ich właściwości.
4. 
Skargi, wnioski lub petycje, które wpłynęły bezpośrednio do komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do ich rozpatrzenia, są udostępniane Departamentowi Kontroli i Audytu, który je ewidencjonuje w rejestrach, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4 lit. a lub b.
5. 
W przypadku, gdy skarga, wniosek lub petycja wpłynęła bezpośrednio do komórki organizacyjnej właściwej do jej rozpatrzenia jedynie w części, komórka ta przekazuje skargę wniosek lub petycję Departamentowi Kontroli i Audytu w celu zaewidencjonowania w rejestrach, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4 lit. a lub b oraz przekazania do komórki organizacyjnej Ministerstwa, do której należy większość zagadnień w nich poruszonych.
6. 
Skargi, wnioski lub petycje wpływające bezpośrednio do komórek organizacyjnych Ministerstwa:
1)
nienależące do ich właściwości lub należące do ich właściwości jedynie w części - są przekazywane, niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od dnia wpływu do Ministerstwa, Departamentowi Kontroli i Audytu;
2)
nienależące do właściwości Ministra - są przekazywane, właściwym organom lub instytucjom.
7. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa udostępniają Departamentowi Kontroli i Audytu zawiadomienie o przekazaniu skargi, wniosku lub petycji do organu właściwego lub instytucji.

Rozdział  4

Rozpatrywanie skarg i wniosków

§  12. 
1. 
Departament Kontroli i Audytu rozpatruje skargi i wnioski dotyczące działalności komórek organizacyjnych Ministerstwa. W toku rozpatrywania skarg lub wniosków Departament Kontroli i Audytu może żądać od komórek organizacyjnych Ministerstwa wyjaśnień i udostępnienia dokumentów dotyczących sprawy.
2. 
Zawiadomienia o sposobie załatwienia skarg lub wniosków, o których mowa w ust. 1, podpisuje, z upoważnienia Ministra, Dyrektor lub Zastępca Dyrektora Departamentu Kontroli i Audytu, który udostępnia je członkowi Kierownictwa Ministerstwa nadzorującemu pracę komórki organizacyjnej, o której mowa w ust. 1.
3. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa w ramach sprawowanego nadzoru nad podmiotami będącymi we właściwości Ministra, rozpatrują skargi i wnioski dotyczące tych podmiotów.
4. 
Zawiadomienia o sposobie załatwienia skarg lub wniosków, o których mowa w ust. 3, podpisuje, z upoważnienia Ministra, Dyrektor lub Zastępca Dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej w sprawie, który udostępnia je Departamentowi Kontroli i Audytu.
5. 
Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne rozpatrywane są przez właściwe w sprawie komórki organizacyjne Ministerstwa w porozumieniu z Departamentem Komunikacji.
§  13. 
1. 
W przypadku braku możliwości załatwienia skargi lub wniosku w ustawowym terminie, właściwa w sprawie komórka organizacyjna Ministerstwa zawiadamia skarżącego lub wnioskodawcę:
1)
w przypadku skargi - o przyczynach zwłoki, wskazując jednocześnie nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie wniesienia ponaglenia;
2)
w przypadku wniosku - o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku oraz o przewidywanym terminie jego załatwienia.
2. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa udostępniają Departamentowi Kontroli i Audytu zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1.

Rozdział  5

Rozpatrywanie petycji

§  14. 
1. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa właściwe w sprawie rozpatrują petycje dotyczące zakresu ich działania.
2. 
Petycje przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne rozpatrywane są przez właściwe w sprawie komórki organizacyjne Ministerstwa w porozumieniu z Departamentem Komunikacji.
3. 
Komórka organizacyjna Ministerstwa właściwa do rozpatrzenia petycji wykonuje obowiązki określone w art. 8 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
4.  2
 Zawiadomienie o sposobie załatwienia petycji podpisuje dyrektor komórki organizacyjnej właściwej do rozpatrzenia petycji albo nadzorujący tę komórkę członek Kierownictwa Ministerstwa. Właściwa w sprawie komórka organizacyjna udostępnia zawiadomienie Departamentowi Kontroli i Audytu.
§  15. 
Jeżeli w ciągu miesiąca od daty wpływu petycji do Ministerstwa składane są dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy, członek Kierownictwa Ministerstwa nadzorujący pracę komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do rozpatrzenia i załatwienia petycji może zarządzić łączne rozpatrywanie petycji.

Rozdział  6

Monitorowanie i sprawozdawczość

§  16. 
1. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa informują Departament Kontroli i Audytu o sposobie załatwienia skargi, wniosku lub petycji.
2. 
W przypadku braku informacji o sposobie załatwienia skargi, wniosku lub petycji, na 7 dni przed upływem ustawowego terminu, Departament Kontroli i Audytu przesyła do komórki organizacyjnej Ministerstwa monit przypominający o terminie załatwienia sprawy.
3. 
Właściwa komórka organizacyjna Ministerstwa, po otrzymaniu monitu, o którym mowa w ust. 2, udziela odpowiedzi i informuje Departament Kontroli i Audytu o sposobie załatwienia skargi, wniosku lub petycji.
§  17. 
1. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa oraz podmioty będące we właściwości Ministra przekazują do Departamentu Kontroli i Audytu, w terminie do 31 stycznia każdego roku - za rok ubiegły, informacje o załatwionych skargach i wnioskach.
2. 
Departament Kontroli i Audytu przekazuje komórkom organizacyjnym Ministerstwa oraz podmiotom będącym we właściwości Ministra, w terminie do 31 grudnia każdego roku, wytyczne dotyczące sposobu przygotowania informacji, o których mowa w ust. 1.
3. 
Departament Kontroli i Audytu, na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, opracowuje do 31 marca każdego roku, za rok ubiegły, ocenę przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez Ministerstwo oraz podmioty będące we właściwości Ministra, która jest przekazywana Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa do akceptacji.
4. 
Departament Kontroli i Audytu zamieszcza ocenę, o której mowa w ust. 3, na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Aktywów Państwowych.
§  18. 
1. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa przekazują do Departamentu Kontroli i Audytu w terminie do 31 maja każdego roku, informację zawierającą w szczególności dane dotyczące liczby, przedmiotu oraz sposobu rozpatrzenia petycji w roku poprzednim.
2. 
Departament Kontroli i Audytu przekazuje komórkom organizacyjnym Ministerstwa w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, wytyczne dotyczące sposobu przygotowania informacji, o których mowa ust. 1.
3. 
Departament Kontroli i Audytu, na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, opracowuje i zamieszcza do końca czerwca każdego roku na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Aktywów Państwowych, zbiorczą informację o petycjach rozpatrzonych w roku ubiegłym w Ministerstwie.

Rozdział  7

Przepisy przejściowe i końcowe

§  19. 
1. 
W roku 2021 Departament Kontroli i Audytu przekaże komórkom organizacyjnym Ministerstwa oraz podmiotom będącym we właściwości Ministra do dnia 31 stycznia, wytyczne, o których mowa w § 17 ust. 2.
2. 
Komórki organizacyjne Ministerstwa oraz podmioty będące we właściwości Ministra przekażą do Departamentu Kontroli i Audytu do dnia 28 lutego 2021 r. - informację, o której mowa w § 17 ust. 1 za rok 2020 r.
§  20. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

PROTOKÓŁ Z PRZYJĘCIA INTERESANTA W SPRAWIE SKARGI / WNIOSKU* W MINISTERSTWIE AKTYWÓW PAŃSTWOWYCH

z dnia ............... r.

przez pracownika Departamentu Kontroli i Audytu / Dyrektora Generalnego Ministerstwa Aktywów Państwowych*:

............................................................................................................................................

Imię i nazwisko interesanta: ..............................................................................................

Adres interesanta: ..............................................................................................................

Nr telefonu interesanta: ..................................... e-mail interesanta: ...................................

Treść sprawy:

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

Załączniki:

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

Protokół sporządził:

..............................................................................

(imię i nazwisko, stanowisko służbowe

oraz podpis pracownika sporządzającego protokół)

 ..............................................................

 (podpis wnoszącego skargę/wniosek*)

* - niepotrzebne skreślić

1 Minister Aktywów Państwowych kieruje działami administracji rządowej - aktywa państwowe, gospodarka złożami kopalin oraz łączność, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. poz. 2256 oraz z 2020 r. poz. 496 i 1746).
2 § 14 ust. 4 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 24 listopada 2021 r. (Dz.Urz.MAP.2021.35) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 26 listopada 2021 r.