Przyjęcie Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Rozwoju z interesariuszami na lata 2018-2019.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRiF.2017.243

Akt utracił moc
Wersja od: 30 listopada 2017 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW 1
z dnia 29 listopada 2017 r.
w sprawie przyjęcia Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Rozwoju z interesariuszami na lata 2018-2019

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2016 r. poz. 1817, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W Ministerstwie Rozwoju przyjmuje się Program współpracy Ministerstwa Rozwoju z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na lata 2018-2019, pod nazwą: "Program współpracy partnerskiej Ministerstwa Rozwoju z interesariuszami na lata 2018-2019", określony w załączniku do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 roku.

ZAŁĄCZNIK

MINISTERSTWO

ROZWOJU

Program współpracy partnerskiej

Ministerstwa Rozwoju z interesariuszami

na lata 2018-2019

Spis treści

1. Założenia Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Rozwoju z interesariuszami na lata 2018-2019

1.1. Cel główny

1.2. Cele szczegółowe

2. Ogólne zasady współpracy

2.1. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

2.2. Standard AA1000

3. Zakres podmiotowy współpracy - uwzględnienie interesariuszy

4. Zakres przedmiotowy oraz formy współpracy w ramach Programu

4.1. Współpraca niefinansowa

4.1.1. Konsultacje publiczne

4.1.2. Wzajemne informowanie o kierunkach działań

4.1.3. Patronat honorowy Ministerstwa Rozwoju

4.1.4. Bezpośrednie spotkania pracowników Ministerstwa z interesariuszami

4.1.5. Organizacja cyklicznych spotkań przedstawicieli Ministerstwa z interesariuszami

4.1.6. Wspólna organizacja działań o charakterze lokalnym

4.1.7. Wspólna organizacja wydarzeń (np. szkoleń, konferencji, seminariów)

4.1.8. Wzajemne promowanie współpracy administracji publicznej z interesariuszami

4.1.9. Współpraca z interesariuszami w ramach prac Komitetów Monitorujących programy operacyjne oraz innych zespołów opiniodawczo-doradczych

4.2. Współpraca finansowa z organizacjami pozarządowymi

4.3. Tryb powołania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert

5. Schemat współpracy Ministerstwa z interesariuszami

6. Priorytetowe zadania Ministerstwa, w zakresie których możliwa jest współpraca z interesariuszami

7. Sposób oceny realizacji Programu

8. Środki przeznaczone na realizację Programu

9. Kontakt i sposób nawiązania współpracy

10. Sposób tworzenia Programu i przeprowadzenia konsultacji

Wykaz skrótów i pojęć użytych w Programie

BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

CSR - społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility)

KE - Komisja Europejska

KM - Komitet Monitorujący

KO - komórki organizacyjne Ministerstwa Rozwoju

Minister - Minister Rozwoju i Finansów

Ministerstwo - Ministerstwo Rozwoju

Ustawa - ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2016 r. poz. 1817, z późn. zm.)

interesariusze - podmioty współpracujące z Ministerstwem Rozwoju, w tym organizacje pozarządowe w rozumieniu Ustawy oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 Ustawy

organizacja pozarządowe - organizacje pozarządowe w rozumieniu Ustawy oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 Ustawy

OSR - ocena skutków regulacji

PE - Parlament Europejski

PO - Program Operacyjny

Program - Program współpracy partnerskiej Ministerstwa Rozwoju z interesariuszami na lata 2018 - 2019

RBC - odpowiedzialne prowadzenie biznesu (ang. Responsible Business Conduct)

Wykaz skrótów nazw komórek organizacyjnych Ministerstwa Rozwoju

BA - Biuro Administracyjne

BDG - Biuro Dyrektora Generalnego

BM - Biuro Ministra

BZL - Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi

DDR - Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych

DZF - Departament Europejskiego Funduszu Społecznego

DGE - Departament Gospodarki Elektronicznej

DHU - Departament Handlu i Usług

DIP - Departament Promocji Funduszy Europejskich

DIN - Departament Innowacji

DDI - Departament Inwestycji i Rozwoju

DNP - Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych

DK - Departament Komunikacji

DKF - Departament Koordynacji i Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej

DOT - Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego

DOR - Departament Oceny Ryzyka Regulacyjnego

DPA- Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

DPI - Departament Programów Infrastrukturalnych

DPP - Departament Programów Ponadregionalnych

DPT - Departament Programów Pomocowych

DIR - Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju

DRC - Departament Rozwoju Cyfrowego

DSR - Departament Strategii Rozwoju

DMP - Departament Małych i Średnich Przedsiębiorstw

DWM - Departament Współpracy Międzynarodowej

DWT - Departament Współpracy Terytorialnej

1. Założenia Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Rozwoju z interesariuszami na lata 2018-2019

1.1. Cel główny

Współpraca partnerska polega na długoterminowym, dobrowolnym i aktywnym udziale Ministerstwa oraz interesariuszy we wspólnym realizowaniu działań na rzecz odpowiedzialnego rozwoju w tym umacniania polskiej gospodarki i przedsiębiorczości w kraju oraz za granicą.

1.2. Cele szczegółowe:

- zaangażowanie interesariuszy w realizację zadań na rzecz zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju polskiej gospodarki,

- otwartość administracji publicznej na opinie i potrzeby obywateli,

- tworzenie efektywnego modelu współpracy Ministerstwa z interesariuszami,

- budowanie społeczeństwa obywatelskiego,

- budowanie wizerunku społecznie odpowiedzialnej administracji publicznej.

2. Ogólne zasady współpracy

2.1. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Współpraca Ministerstwa z interesariuszami odbywa się w oparciu o zasady współpracy, które zostały określone w art. 5 ust. 3 Ustawy. Są to:

Zasada pomocniczości - opiera się na założeniu, że podmioty administracji publicznej nie powinny ingerować w sprawy interesariuszy w zakresie, w którym są oni w stanie działać z własnej inicjatywy.

Zasada suwerenności stron - strony mają prawo do obustronnej niezależności w sposobie wykonywanych przez nie zadań i rozwiązywania problemów społecznych. Istotna jest tutaj symetryczność praw i obowiązków stron współpracy.

Zasada partnerstwa - polega na ścisłej i przejrzystej współpracy pomiędzy Ministerstwem, a interesariuszami. Podmioty te dążą do wypracowania jak najlepszego rezultatu, działając na rzecz społeczeństwa obywatelskiego.

Zasada efektywności - zakłada, że wspólne działania są prowadzone sprawnie, z wykorzystaniem najskuteczniejszych narzędzi oraz z uwzględnieniem obowiązku racjonalnego dysponowania środkami publicznymi.

Zasada uczciwej konkurencji - opiera się na założeniu, że interesariusze mają prawo równego dostępu do realizacji zlecanych przez administrację rządową zadań publicznych.

Zasada jawności - zakłada wzajemne i rzetelne informowanie stron o planowanych kierunkach działań, budując tym samym obustronne zaufanie i przyczyniając się do tworzenia partnerskich relacji.

2.2. Standard AA1000

Współpraca Ministerstwa z interesariuszami może odbywać się pomocniczo w oparciu o zasady, które zostały określone w normie AA1000 Zasada odpowiedzialności 2  - międzynarodowym standardzie CSR pozwalającym na zaangażowanie interesariuszy w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Standard zawiera trzy zasady:

Zasada włączania - interesariusze powinni być angażowani we wspólne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Zasada istotności - dotyczy konieczności identyfikacji oraz określenia kwestii istotnych przy współpracy z interesariuszami.

Zasada odpowiadania - odpowiadanie na kwestie podnoszone przez interesariuszy powinno odbywać się w sposób wyczerpujący i wyważony, bez zbędnej zwłoki wykorzystując kompetencje, potencjał i procesy pozwalające na realizację odpowiedzi.

3. Zakres podmiotowy współpracy - uwzględnienie interesariuszy

Zamieszczona poniżej mapa określa poszczególne grupy interesariuszy, dla których współpraca z Ministerstwem ma duże znaczenie z punktu widzenia realizowanych przez współpracujące strony zadań.

Rys. 1. Mapa Interesariuszy.

grafika

4. Zakres przedmiotowy oraz formy współpracy w ramach Programu

Współpraca realizowana jest w pełnym zakresie zadań pozostających w gestii ministra właściwego ds. gospodarki oraz ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego, w szczególności współpraca prowadzona jest w oparciu o Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) oraz Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 (Agenda 2030).

Głównym celem SOR jest tworzenie warunków dla wzrostu dochodów mieszkańców Polski przy jednoczesnym wzroście spójności w wymiarze społecznym, ekonomicznym, środowiskowym i terytorialnym. Trzy cele szczegółowe SOR to:

- trwały wzrost gospodarczy oparty coraz silniej o wiedzę, dane i doskonałość organizacyjną,

- rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony,

- skuteczne państwo i instytucje służące wzrostowi oraz włączeniu społecznemu i gospodarczemu.

Agenda 2030 stanowi wizję rozwoju świata, kierunek oraz deklarację działań na rzecz tworzenia warunków dla zrównoważonego rozwoju w ujęciu globalnym, regionalnym i lokalnym. Ma charakter uniwersalny i horyzontalny. Obejmuje 17 celów zrównoważonego rozwoju ONZ (sustainable develeopment goals, SDGs) oraz powiązanych z nimi 169 zadań, które oddają trzy wymiary zrównoważonego rozwoju - gospodarczy, społeczny i środowiskowy. Kluczowym dokumentem, poprzez który w Polsce następuje wdrażanie SDGs jest Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

4.1. Współpraca niefinansowa

4.1.1. Konsultacje publiczne

Konsultacje przygotowanych w Ministerstwie projektów, w tym aktów prawnych lub ich założeń, służą poznaniu opinii interesariuszy w procesie stanowienia prawa. Prowadzone są zgodnie z zasadami wyznaczonymi w Wytycznych do przeprowadzania oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego (dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 5 maja 2015 r., dostępny na stronie: www.rcl.gov.pl/book/wytyczne).

Konsultacje publiczne prowadzone są w sposób otwarty i powszechny, przy jednoczesnym zapewnieniu obywatelom możliwości wypowiedzenia się oraz otrzymania rzetelnej odpowiedzi na zgłoszone uwagi. Interesariusze mają możliwość przedstawienia opinii w zakresie konsultowanego projektu. Konsultacje publiczne powinny być uzupełnione o działania promujące wspólne wypracowywanie projektów aktów prawnych Organizator konsultacji zwraca szczególną uwagę, aby główne zagadnienia konsultowanego projektu były napisane zrozumiałym językiem. Odpowiedzi na zgłoszone uwagi powinny być udzielone w sposób merytoryczny, rzetelny, w trybie indywidualnym lub zbiorczym.

Wszystkie konsultacje publiczne przeprowadzane w Ministerstwie opierają się o następujące zasady:

Dobra wiara - organizatorzy konsultacji są otwarci na odmienne zdanie uczestników konsultacji, również w zakresie zgłaszanych przez zainteresowane strony uwag, opinii oraz propozycji zmian

w założeniach konsultowanych projektów. Ważna jest tutaj obustronna współpraca oraz zrozumienie odmiennych racji.

Powszechność - konsultowane projekty są dostępne publicznie (np. BIP Rządowego Centrum Legislacji, BIP Ministerstwa) w taki sposób, aby każdy obywatel mógł się z nimi szczegółowo zapoznać oraz wyrazić swój pogląd.

Przejrzystość - informacje o celu, przebiegu oraz wyniku konsultacji są powszechnie dostępne. Organizator dba o to, aby wszystkie zgłoszone uwagi oraz odpowiedzi organizatora były jawne, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1764).

Responsywność - każdemu interesariuszowi zgłaszającemu swoją opinię/uwagę do założeń konsultowanego projektu należy się rzetelna i merytoryczna odpowiedź udzielana bez zbędnej zwłoki, nie wykluczając przy tym możliwości udzielania odpowiedzi zbiorczych.

Koordynacja - aby konsultacje mogły zostać przeprowadzone w sposób prawidłowy, powinny one być koordynowane przez tzw. gospodarza konsultacji. Jest on odpowiedzialny za kwestie merytoryczne oraz organizacyjne w procesie przeprowadzania konsultacji. W Ministerstwie komórką odpowiedzialną za koordynowanie procesu konsultacji jest Departament Oceny Ryzyka Regulacyjnego (DOR).

Przewidywalność - zasady przeprowadzania konsultacji powinny być określone w sposób przejrzysty i zrozumiały dla każdego obywatela, z uwzględnieniem okresu na dokonanie analizy nadesłanych uwag. Konsultacje powinny trwać, co do zasady, nie krócej niż 21 dni.

Poszanowanie interesu ogólnego - ostateczne założenia konsultowanego projektu, niezależnie od liczby odmiennych opinii, powinny uwzględniać przede wszystkim dobro ogólne oraz interes publiczny.

Konsultacje projektów aktów legislacyjnych Unii Europejskiej z interesariuszami odbywają się zgodnie z mechanizmem konsultacji i prowadzenia prac legislacyjnych nad projektami aktów legislacyjnych UE: "Jak stosować mechanizm konsultacji i prowadzenia prac nad projektami aktów legislacyjnych UE" ? (http://www.rcl.gov.pl/sites/zalaczniki/projekty_legislacyjne_UE.pdf).

Dokument został sporządzony celem ujednolicenia systemu i sposobu komunikowania się oraz konsultowania zapisów projektów aktów legislacyjnych UE z interesariuszami. Charakter obowiązującego w UE procesu decyzyjnego wymaga prowadzenia bieżących konsultacji i dialogu z interesariuszami w trakcie całego okresu negocjacji aktu prawnego.

W związku z powyższym konsultacje nie powinny ograniczać się do jednorazowego kontaktu przy opracowywaniu stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej (RP) do projektu danego aktu, czy potencjalnego zagrożenia dla interesu RP.

4.1.2. Wzajemne informowanie o kierunkach działań

Informowanie o kierunkach działań polega na przekazywaniu informacji np. poprzez stronę internetową Ministerstwa (się z uwzględnieniem zasad dostępności publikowanych treści dla osób z niepełnoprawnościami), oficjalne strony profilowe Ministerstwa na portalach społecznościowych lub drogą mailową za pośrednictwem skrzynki elektronicznej mr.ngo@mr.gov.pl. Ministerstwo może także informować o kierunku podejmowanych działań w wydawanych okresowo publikacjach lub newsletterach.

4.1.3. Patronat honorowy Ministerstwa Rozwoju

Patronat honorowy Ministerstwa stanowi szczególne wyróżnienie i jednocześnie podkreśla wyjątkowy charakter organizowanego przedsięwzięcia. Wydarzenie, które ma zostać objęte patronatem honorowym, musi być bezpośrednio związane z zadaniami i działaniami realizowanymi przez Ministerstwo. Ponadto wydarzenie nie może mieć charakteru komercyjnego. Szczegółowe warunki przyznawania patronatu honorowego zostały udostępnione na stronie internetowej Ministerstwa.

4.1.4. Bezpośrednie spotkania pracowników Ministerstwa z interesariuszami

Jedną z form współpracy Ministerstwa z interesariuszami jest możliwość bezpośrednich spotkań pracowników Ministerstwa lub wizyty pracownika w siedzibach poszczególnych interesariuszy. Spotkania służą lepszemu poznaniu sposobu funkcjonowania danej organizacji oraz realizowanych przez nią zadań. Spotkania te stanowią ponadto platformę wymiany informacji, dają możliwość omówienia dotychczasowej współpracy z Ministerstwem albo ewentualnego podjęcia takiej współpracy.

4.1.5. Organizacja cyklicznych spotkań przedstawicieli Ministerstwa z interesariuszami

Spotkania dotyczą konkretnego obszaru tematycznego, w ramach którego uzasadniona jest współpraca Ministerstwa z interesariuszami. Celem tych spotkań jest wymiana doświadczeń w określonym obszarze oraz informowanie o wzajemnych kierunkach działań.

4.1.6. Wspólna organizacja działań o charakterze lokalnym

Działania, w których Ministerstwo współpracuje z interesariuszami w zakresie m.in. wsparcia merytorycznego przy okazji organizacji wydarzeń mających wpływ na rozwój regionalny i lokalny.

4.1.7. Wspólna organizacja wydarzeń (np. szkoleń, konferencji, seminariów)

Merytoryczna lub logistyczna współpraca przy organizacji wspólnych szkoleń, konferencji, seminariów. Współpraca przewiduje również udział przedstawicieli jednej strony w wydarzeniu organizowanym przez drugą stronę, np. szkolenie organizowane przez Ministerstwo dla interesariuszy.

4.1.8. Wzajemne promowanie współpracy administracji publicznej z interesariuszami

Działania promujące współpracę administracji publicznej z interesariuszami. Ministerstwo rozpowszechnia informacje o wydarzeniach realizowanych przez interesariuszy, które wpisują się w obszar działalności Ministerstwa.

4.1.9. Współpraca z interesariuszami w ramach prac Komitetów Monitorujących programy operacyjne oraz innych zespołów opiniodawczo-doradczych

Minister pełni funkcję Instytucji Zarządzającej poszczególnymi Programami Operacyjnymi. W ramach działań Instytucji powołane zostały Komitety Monitorujące, jako niezależne organy pełniące funkcję doradczo-opiniodawczą. Członkami tych Komitetów są różne grupy interesariuszy m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych. W Ministerstwie powołane zostały następujące komitety: KM Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (KM POIiŚ), KM Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (KM POIR), KM Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (KM POWER), KM Program Operacyjny Polska Cyfrowa (KM POPC), KM Program Operacyjny Polska Wschodnia (KM POPW), KM Program Operacyjny Pomoc Techniczna (KM POPT), KM Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, KM Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Komitety Monitorujące w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej (EWT) i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (EIS).

W Ministerstwie funkcjonują powołane przez Ministra zespoły opiniodawczo-doradcze, których członkami są różne grupy interesariuszy m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych.

4.2. Współpraca finansowa z organizacjami pozarządowymi

Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Ministerstwo może zlecać organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub zlecać wspieranie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

Powierzenie wykonywania zadań publicznych albo powierzenie wspierania wykonywania zadań publicznych następuje w drodze:

a) otwartego konkursu ofert,

b) zlecenia z pominięciem otwartego konkursu ofert w przypadku zadań związanych z zapobieżeniem wystąpienia skutków klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej.

Organizacja pozarządowa może z własnej inicjatywy złożyć wniosek do Ministerstwa Rozwoju o realizację zadania publicznego. Charakter zadania publicznego musi wpisywać się w zakres działań Ministerstwa Rozwoju oraz w zakres działalności statutowej danej organizacji pozarządowej. W przypadku gdy Minister uzna celowość wniosku o realizację zadania publicznego, ogłasza otwarty konkurs ofert, o czym informuje organizację pozarządową. Wymogi formalne dot. wniosku o realizację zadania określone zostały w art. 12 ust. 1 Ustawy.

4.3. Tryb powołania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert

W sytuacji, gdy Ministerstwo zamierza zlecić realizację zadań publicznych organizacjom pozarządowym ogłasza otwarty konkurs ofert. Po złożeniu ofert przez interesariuszy Minister powołuje komisję konkursową w celu zaopiniowania złożonych ofert. Skład komisji i sposób jej działania reguluje szczegółowo ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

5. Schemat współpracy Ministerstwa z interesariuszami

Rys. 2. Schemat współpracy Ministerstwa z Interesariuszami

grafika

Zespół do spraw Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw - (organ pomocniczy Ministra Rozwoju i Finansów). Zadaniem Zespołu jest wsparcie Ministra w działaniach na rzecz CSR i zrównoważonego rozwoju. Swoje cele Zespół realizuje poprzez trzy grupy robocze:

1. Grupę roboczą ds. strategicznych,

2. Grupę roboczą ds. etyki i standardów odpowiedzialnego prowadzenia biznesu,

3. Grupę roboczą ds. edukacji i popularyzacji CSR.

6. Priorytetowe zadania Ministerstwa, w zakresie których możliwa jest współpraca z interesariuszami (opracowane na podstawie regulaminów wewnętrznych poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa)

Obszar współpracy oraz zadaniaKomórka

organizacyjna

Ministerstwa

WSPARCIE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
a) społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (CSR/RBC)BM
b) współpraca w ramach działalności Krajowego Punktu Kontaktowego OECD (KPK OECD)
c) realizacja zadań dotyczących instrumentów wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności związanych z konkurencyjnością i przedsiębiorczościąDMP
d) podejmowanie lub realizacja inicjatyw legislacyjnych na rzecz poprawy warunków podejmowania i wykonywania działalności gospodarczejDDR
e) identyfikowanie barier prawnych rozwoju przedsiębiorczości
f) sprawy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w obszarze handlu krajowego, z wyłączeniem handlu prowadzonego w formie elektronicznejDHU
g) prowadzenie spraw związanych z CEIDG w zakresie interpretowania przepisów i podejmowania prac legislacyjnych dotyczących CEIDG
h) podejmowanie lub realizacja inicjatyw legislacyjnych i poza legislacyjnych (konferencje, szkolenia itp.) na rzecz poprawy bezpieczeństwa i warunków pracy, ograniczenia strat ludzkich, a w konsekwencji i gospodarczych wynikających ze skutków wypadków przy pracyDOT
INNOWACJE, TECHNOLOGIE
a) realizacja zadań dotyczących otoczenia regulacyjnego w zakresie gospodarki elektronicznej (e-gospodarki),DGE
b) realizacja zadań w zakresie wzrostu konkurencyjności gospodarki oraz poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze technologii teleinformatycznych.
c) opracowanie i koordynacja wdrażania programów rozwoju gospodarczego w zakresie polityk innowacyjności oraz przemysłowej,DIN
d) realizacja zadań związanych z podnoszeniem innowacyjności i konkurencyjności gospodarki, w tym sektorów przemysłowych oraz związanych z gospodarką niskoemisyjną, zrównoważonym rozwojem oraz dostępem przemysłu do surowców,
e) prowadzenie spraw z zakresu:
- własności przemysłowej,
- polityki nowej szansy,
- otoczenia innowacji, Krajowych Inteligentnych Specjalizacji i Krajowych Klastrów Kluczowych.
f) gospodarka elektroniczna, technologie teleinformatyczneDGE
WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA (POLITYKA EKSPORTOWA)
a) kontrola obrotu z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwaDOT
b) prowadzenie spójnej polityki europejskiej Ministerstwa, w tym prowadzenie horyzontalnej polityki rynku wewnętrznego UEDSE
c) prowadzenie konsultacji w zakresie projektów aktów prawnych UE pozostających w kompetencji Ministra przyjmowanych w procesie decyzyjnym UEDSE + inne KO Ministerstwa uczestniczące w pracach nad proj. aktów prawnych UE
d) przygotowanie, wdrożenie i monitorowanie realizacji polityki eksportowejDWM
e) wspieranie działalności polskich przedsiębiorców na rynkach zagranicznych w zakresie eksportu i inwestycji zagranicznych
f) planowanie, koordynacja i realizacja działań promujących polski eksport, w tym przygotowanie i realizacja udziału Polski w wystawie EXPO
g) uczestniczenie w kształtowaniu i realizacji zadań w zakresie zasad wymiany handlowej z krajami trzecimi, w tym w ramach polityki handlowej UE i Światowej Organizacji Handlu (WTO)
h) prowadzenie spraw z zakresu współpracy RP z międzynarodowymi organizacjami gospodarczym i pomocowymi, w szczególności z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), Organizacją Narodów Zjednoczonych do spraw Rozwoju Przemysłowego (UNIDO), międzynarodowymi organizacjami surowcowymi i Konfederacją Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju (UNCTAD)
i) współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi w obszarze gospodarczej współpracy z zagranicą, w tym PFR S.A. KUKE S.A., BGK i PAIH S.A. a także organizacjami samorządu gospodarczego, instytutami naukowymi i think tankami
j) prowadzenie spraw związanych z koordynacją gospodarczych misji zagranicznych
POLITYKA ROZWOJOWA PAŃSTWA
a) przygotowanie, wdrożenie i monitorowanie realizacji polityki inwestycyjnejDIR
b) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem i zarządzeniem instrumentem specjalnych stref ekonomicznych
c) koordynacja prowadzenia polityki rozwojuDSR
d) koordynacja prac wynikających z procesu realizacji i monitorowania implementacji Agendy 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju
e) prowadzenie krajowej polityki regionalnej, przestrzennej i miejskiej
f) kontrola obrotu z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa,DOT
g)realizacja zadań w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego w tym prowadzenie Platformy PPP oraz Zespołu do spraw Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, prowadzenie kompleksowej bazy danych oraz monitorowanie wszystkich działań w obszarze partnerstwa publiczno- prywatnego realizowanych na terenie krajuDPA
h)wsparcie eksperckie podmiotów publicznych w procesie przygotowywania i realizacji projektów PPP
i)koordynowanie i prowadzenie spraw związanych z uznawaniem kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich UE oraz zawodów regulowanychDOT
FUNDUSZE EUROPEJSKIE
a)koordynacja wdrażania Europejskiego Funduszu SpołecznegoDZF
b)zarządzanie Europejskim Funduszem Dostosowania do Globalizacji
c)wykonywanie zadań w zakresie koordynacji wdrażania funduszy polityki spójności w PolsceDKF
d)współpraca w ramach Komitetów Monitorujących Programy OperacyjneDPI, DIR, DZF, DRC, DPP, DPT, DWT
e)wdrażanie Funduszy Europejskich w Polsce w ramach sześciu krajowych Programów Operacyjnych na lata 2007-2013 oraz na lata 2014-2020, w których funkcję Instytucji Zarządzającej pełni Minister.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ)DPI
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (POIR)DIR
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER)DZF
Program Operacyjny Polska Cyfrowa (POPC)DRC
Program Operacyjny Polska Wschodnia (POPW)DPP
Program Operacyjny Pomoc Techniczna (POPT)DPT
f)realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Zarządzającej "Strategią wykorzystania Funduszu Spójności 2004-2006" oraz organu wdrażającego instrument "Łącząc Europę" w sektorze transportuDPI
g)prowadzenie spraw związanych z pomocą publiczną w ramach POIiŚ 2007-2013 i POIiŚ 2014-2020
h)realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Krajowego Punktu Kontaktowego oraz Operatora Programu dla Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014DPT
i)realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Krajowej Instytucji Koordynującej Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy
j) koordynacja oraz monitorowanie realizacji instrumentów rozwoju regionalnego i instrumentów terytorialnych w tym kontraktu wojewódzkiego i terytorialnego, zintegrowanych inwestycji terytorialnychDRP
k) udział w koordynacji realizacji instrumentów w zakresie wspierania innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw w województwach
l) wypracowanie mechanizmów koordynacji wsparcia w ramach 16 Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO), z uwzględnieniem krajowych programów operacyjnych oraz innych instrumentów krajowych, w szczególności w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości
m) prowadzenie spraw związanych z udziałem przedstawicieli Ministerstwa w zespołach zajmujących się kwestiami cyfryzacji i e-administracjiDRC
Realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji:DWT
n) Instytucji Zarządzającej oraz Koordynatora Krajowego dla programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej 2007-2013 (EWT 2007-2013) i Europejskiej Współpracy Terytorialnej 2014-2020 (EWT 2014-2020),
o) Krajowego Punktu Kontaktowego dla programów transnarodowych i programów współpracy międzyregionalnej EWT 2007-2013 oraz EWT 2014-2020,
p) Instytucji Zarządzającej dla programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa 2007-2013 (EISP 2007-2013) oraz Instytucji Zarządzającej dla programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa 2014-2020 (EIS 2014-2020).
q) realizacja działań informacyjnych i promocyjnych dotyczące Funduszy EuropejskichDIP
INNE
a) współtworzenie systemu kształcenia zawodowego w formach szkolnych w odniesieniu do zawodów mieszczących się w dziale administracji rządowej - gospodarkaDMP
b) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra nadzoru nad fundacjami, których cele statutowe związane są z działem administracji rządowej: gospodarka oraz rozwój regionalnyDNP
c) koordynacja spraw związanych z przyznawaniem patronatów honorowych Ministerstwa Rozwoju dla organizowanych wydarzeń oraz udziału w komitetach honorowychDK
d) prowadzenie, we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi, polityki informacyjnej Ministerstwa, w tym koordynowanie kontaktów z mediami
e) wskazywanie właściwych komórek organizacyjnych w ramach procesu uzgodnień projektów aktów normatywnych i dokumentów rządowychDOR
f) opiniowanie oceny skutków regulacji (OSR) lub wspomaganie procesu przygotowania OSR
g) podejmowanie lub realizacja inicjatyw oraz zadań związanych z lepszym stanowieniem prawa
h) promowanie dobrych praktyk w zamówieniach publicznychBDG
i) tworzenie bazy interesariuszy współpracujących z MinisterstwemBM
j) udzielanie odpowiedzi, we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi, na wnioski przesłane do Ministerstwa na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej,
k) organizowanie praktyk studenckich, staży absolwenckich i wolontariatu w MinisterstwieBZL

7. Sposób oceny realizacji Programu

Ocena realizacji założeń Programu odbędzie się na podstawie okresowych sprawozdań sporządzanych przez Biuro Ministra. Sprawozdania będą zawierały informacje na temat stanu współpracy Ministerstwa z interesariuszami z danego okresu. W szczególności będą to informacje dotyczące:

- skonsultowanych z interesariuszami dokumentów,

- przyznanych patronatów honorowych Ministerstwa na organizowane wydarzeni

- wspólnie realizowanych wydarzeń, takich jak konferencje, szkolenia, seminaria,

Sprawozdania zostaną zamieszczone na stronie BIP Ministerstwa Rozwoju dwa razy tj.:

- do 30 stycznia 2019 r. - realizacja Programu w 2018 r.

- do 30 stycznia 2020 r. - realizacja Programu w 2019 r.

W IV kwartale 2018 r. oraz 2019 r. do losowo wybranych interesariuszy zostanie rozesłana ankieta w celu przeprowadzenia badania opinii dotyczącego poziomu satysfakcji ze współpracy z Ministerstwem oraz stopnia realizacji założeń Programu.

8. Środki przeznaczone na realizację Programu

Realizacja Programu nie wiąże się z ponoszeniem przez Ministerstwo dodatkowych kosztów, tj. wykraczających poza założenia planu rzeczowo-finansowego. Działania na rzecz Programu będą podejmowane w ramach zadań własnych komórek organizacyjnych i środków przeznaczonych na ich realizację.

9. Kontakt i sposób nawiązania współpracy

9.1 Interesariusze mogą nawiązać współpracę z Ministerstwem poprzez bezpośredni kontakt z daną komórką organizacyjną Ministerstwa lub poprzez kontakt z Zespołem ds. CSR i Kontaktów z Interesariuszami w Biurze Ministra, który koordynuje współpracę Ministerstwa z interesariuszami.

9.2. W celu zapewnienia skutecznej realizacji Programu i tym samym podejmowania wspólnych działań z interesariuszami, w komórkach organizacyjnych Ministerstwa wyznaczone są osoby odpowiedzialne za współpracę z interesariuszami. Osoby te są również odpowiedzialne za komunikację z Biurem Ministra w zakresie przesyłania informacji do przygotowywanych przez BM okresowych sprawozdań na temat stanu współpracy Ministerstwa z interesariuszami.

9.3. Na stronie internetowej Ministerstwa, w zakładce dotyczącej współpracy z interesariuszami stworzono formularz, poprzez którego wypełnienie interesariusz może dołączyć do bazy interesariuszy Ministerstwa Rozwoju oraz zaproponować działanie, które może zostać podjęte w ramach współpracy z Ministerstwem.

10. Sposób tworzenia Programu i przeprowadzenia konsultacji

Program został stworzony w oparciu o doświadczenia z realizacji Programu współpracy Ministerstwa Rozwoju z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2017 r. Po sporządzeniu pierwszej wersji Programu przez Biuro Ministra, projekt dokumentu został skierowany do uzgodnień wewnętrznych. Komórki organizacyjne Ministerstwa zostały poproszone o wkład do projektu Programu oraz przekazanie ewentualnych uwag merytorycznych.

Po przeprowadzeniu uzgodnień wewnętrznych, projekt Programu został skierowany do konsultacji publicznych na okres 21 dni. Dokument zamieszczono:

- w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa,

- na portalu www.ngo.pl.

Ponadto projekt dokumentu przekazano z prośbą do zaopiniowania członkom Grupy roboczej ds. edukacji i popularyzacji CSR oraz członkom Grupy roboczej ds. etyki i standardów odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

W wyniku przeprowadzonych konsultacji wpłynęło siedemnaście uwag/sugestii, które częściowo zostały uwzględnione.

1 Minister Rozwoju i Finansów kieruje działami administracji rządowej - gospodarka i rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 i 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).