Przyjęcie Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju na lata 2018-2019.
Dz.Urz.MIniR.2018.23
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA INWESTYCJI I ROZWOJU 1
z dnia 25 czerwca 2018 r.
w sprawie przyjęcia Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju na lata 2018-2019
ZAŁĄCZNIK
Program współpracy partnerskiej
Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju na lata 2018-2019
Program współpracy partnerskiej
Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju na lata 2018-2019
1. Założenia Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju na lata 2018-2019
1.1. Cel główny
1.2. Cele szczegółowe
2. Ogólne zasady współpracy
2.1. Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
2.2. Standard AA1000
3. Zakres podmiotowy współpracy - grupy interesariuszy
4. Zakres przedmiotowy oraz formy współpracy w ramach Programu
4.1. Współpraca niefinansowa
4.1.1. Konsultacje publiczne
4.1.2. Wzajemne informowanie o kierunkach działań
4.1.3. Patronat honorowy Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju
4.1.4. Spotkania przedstawicieli Ministerstwa z interesariuszami
4.1.5. Współorganizacja wydarzeń informacyjno-edukacyjnych
4.1.6. Współpraca z interesariuszami w ramach prac Komitetów Monitorujących programy operacyjne oraz zespołów opiniodawczo-doradczych
4.2. Współpraca finansowa z organizacjami pozarządowymi
4.2.1. Tryb powołania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
5. Zadania Ministerstwa, w zakresie których możliwa jest współpraca z interesariuszami
6. Sposób oceny realizacji Programu
7. Środki przeznaczone na realizację Programu
8. Kontakt i sposób nawiązania współpracy
9. Sposób tworzenia Programu i przeprowadzania konsultacji
Wykaz skrótów i pojęć użytych w Programie
Minister - Minister Inwestycji i Rozwoju
Ministerstwo - Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju
ustawa - ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650, 723)
interesariusze - organizacje współpracujące z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju, w tym organizacje pozarządowe w rozumieniu ustawy oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy
organizacja pozarządowe - organizacje pozarządowe w rozumieniu ustawy oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy
Program - Program współpracy partnerskiej Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju na lata 2018-2019
1.
Założenia Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju na lata 2018-2019
Założenia Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju na lata 2018-2019
Współpraca partnerska polegająca na długoterminowym, dobrowolnym i aktywnym udziale Ministerstwa oraz interesariuszy we wspólnym realizowaniu działań na rzecz zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju.
1.2. Cele szczegółowe:
a) ułatwianie interesariuszom kontaktu z Ministerstwem,
b) umożliwianie interesariuszom zaangażowanie się w realizację zadań publicznych,
c) tworzenie efektywnego modelu współpracy Ministerstwa z interesariuszami,
d) budowanie społecznej odpowiedzialności Ministerstwa.
2.
Ogólne zasady współpracy
Ogólne zasady współpracy
Współpraca Ministerstwa z interesariuszami odbywa się w oparciu o zasady współpracy, które zostały określone w art. 5 ust. 3 ustawy. Są to:
a) zasada pomocniczości - opiera się na założeniu, że podmioty administracji publicznej nie powinny ingerować w sprawy interesariuszy w zakresie, w którym są oni w stanie działać z własnej inicjatywy,
b) zasada suwerenności stron - strony mają prawo do obustronnej niezależności w sposobie wykonywanych przez nie zadań i rozwiązywania problemów społecznych. Istotna jest tutaj symetryczność praw i obowiązków stron współpracy,
c) zasada partnerstwa - polega na ścisłej i przejrzystej współpracy pomiędzy Ministerstwem, a interesariuszami. Podmioty te dążą do wypracowania jak najlepszego rezultatu, działając na rzecz społeczeństwa obywatelskiego
d) zasada efektywności - zakłada, że wspólne działania są prowadzone sprawnie, z wykorzystaniem najskuteczniejszych narzędzi oraz z uwzględnieniem obowiązku racjonalnego dysponowania środkami publicznymi,
e) zasada uczciwej konkurencji - opiera się na założeniu, że interesariusze mają prawo równego dostępu do realizacji zlecanych przez administrację rządową zadań publicznych,
f) zasada jawności - zakłada wzajemne i rzetelne informowanie stron o planowanych kierunkach działań, budując tym samym obustronne zaufanie i przyczyniając się do tworzenia partnerskich relacji.
2.2. Standard AA1000
Współpraca Ministerstwa z interesariuszami odbywa się pomocniczo w oparciu o zasady określone w normie AA1000 Zasada odpowiedzialności - międzynarodowym standardzie pozwalającym na zaangażowanie interesariuszy w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Standard zawiera trzy zasady:
a) zasada włączania - interesariusze powinni być angażowani we wspólne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju,
b) zasada istotności - dotyczy konieczności identyfikacji oraz określenia kwestii istotnych przy współpracy z interesariuszami,
c) zasada odpowiadania - odpowiadanie na kwestie podnoszone przez interesariuszy powinno odbywać się w sposób wyczerpujący i wyważony, bez zbędnej zwłoki wykorzystując kompetencje, potencjał i procesy pozwalające na realizację odpowiedzi.
3.
Zakres podmiotowy współpracy - grupy interesariuszy
Zakres podmiotowy współpracy - grupy interesariuszy
b) partnerzy społeczni - m.in. związki zawodowe, organizacje pracodawców,
c) organizacje gospodarcze - m.in. izby gospodarcze, izby handlowe,
d) organizacje strażnicze (watchdogi) - m.in. organizacje monitorujące proces legislacyjny,
e) środowisko akademickie - m.in. zrzeszenia studenckie, koła naukowe,
f) inne - m.in. federacje i związki organizacji pozarządowych, spółdzielnie socjalne, podmioty ekonomii społecznej.
4.
Zakres przedmiotowy oraz formy współpracy w ramach Programu
Zakres przedmiotowy oraz formy współpracy w ramach Programu
4.1. Współpraca niefinansowa
4.1.1. Konsultacje publiczne
Konsultacje przygotowanych w Ministerstwie dokumentów, w tym aktów prawnych, dokumentów strategicznych lub programowych i ich założeń, służą zapewnieniu możliwości aktywnej partycypacji szeroko rozumianego społeczeństwa obywatelskiego w procesie stanowienia prawa. Prowadzone są zgodnie z zasadami wyznaczonymi w Wytycznych do przeprowadzania oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego (dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 5 maja 2015 r., dostępny na stronie: www.rcl.qov.pl/book/wvtyczne).
Konsultacje publiczne prowadzone są w sposób otwarty i powszechny, przy jednoczesnym zapewnieniu obywatelom możliwości zgłoszenia uwag, opinii i propozycji do konsultowanych dokumentów oraz otrzymania rzetelnej odpowiedzi na zgłoszone uwagi. Konsultacje publiczne powinny być uzupełnione o działania promujące wspólne wypracowywanie projektów aktów prawnych lub innych dokumentów o charakterze strategicznym czy programowym.
Organizator konsultacji zwraca szczególną uwagę, aby główne zagadnienia konsultowanego projektu były napisane zrozumiałym językiem. Odpowiedzi na zgłoszone uwagi powinny być udzielone w sposób merytoryczny, rzetelny, w trybie indywidualnym lub zbiorczym. Dodatkowo w razie potrzeby przewiduje się w ramach procesu konsultacji organizację konferencji uzgodnieniowych celem rozstrzygnięcia ewentualnych niezgodności.
4.1.2. Wzajemne informowanie o kierunkach działań
Informowanie o kierunkach działań polega na przekazywaniu informacji np. poprzez stronę internetową Ministerstwa (z uwzględnieniem zasad dostępności publikowanych treści dla osób z niepełnoprawnościami), oficjalne strony profilowe Ministerstwa na portalach społecznościowych lub drogą mailową za pośrednictwem skrzynki elektronicznej miir.nqo@miir.qov.pl. Ministerstwo może także informować o kierunku podejmowanych działań w wydawanych okresowo publikacjach lub newsletterach.
4.1.3. Patronat honorowy Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju
Patronat honorowy Ministerstwa stanowi szczególne wyróżnienie i jednocześnie podkreśla wyjątkowy charakter organizowanego przedsięwzięcia. Wydarzenie, które ma zostać objęte patronatem honorowym, musi być bezpośrednio związane z zadaniami i działaniami realizowanymi przez Ministerstwo. Ponadto wydarzenie nie może mieć charakteru komercyjnego. Szczegółowe warunki przyznawania patronatu honorowego zostały udostępnione na stronie internetowej Ministerstwa.
4.1.4. Spotkania przedstawicieli Ministerstwa z interesariuszami
Jedną z form współpracy jest możliwość spotkań przedstawicieli Ministerstwa z interesariuszami w formule:
a) spotkań indywidualnych w ramach wizyt przedstawicieli Ministerstwa w siedzibach interesariuszy - spotkania służą lepszemu poznaniu sposobu funkcjonowania danej organizacji oraz realizowanych przez nią zadań,
b) spotkań cyklicznych organizowanych nie częściej niż dwa razy do roku w siedzibie Ministerstwa - spotkania służą zaprezentowaniu obszarów tematycznych, które są przedmiotem prac Ministerstwa, i które potencjalnie stanowić mogą przestrzeń do ewentualnej współpracy. Spotkania stanowią platformę wymiany informacji, dają możliwość omówienia dotychczasowej współpracy z Ministerstwem lub ewentualnego podjęcia takiej współpracy.
4.1.5. Współorganizacja wydarzeń informacyjno-edukacyjnych
Merytoryczna lub logistyczna współpraca przy organizacji tematycznych szkoleń, konferencji, seminariów czy warsztatów eksperckich. Współpraca przewiduje aktywny udział przedstawicieli obu stron w wydarzeniu.
4.1.6. Współpraca z interesariuszami w ramach prac Komitetów Monitorujących programy operacyjne oraz zespołów opiniodawczo-doradczych
Minister pełni funkcję Instytucji Zarządzającej poszczególnymi Programami Operacyjnymi. W ramach działań Instytucji powołane zostały Komitety Monitorujące. Członkami tych Komitetów są różne grupy interesariuszy m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych.
Ponadto przy Ministrze Inwestycji i Rozwoju funkcjonują zespoły opiniodawczo-doradcze, których członkami są przedstawiciele różnych grup interesariuszy, w tym m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych.
4.2. Współpraca finansowa z organizacjami pozarządowymi
Ustawa z dnia 24 kwietnia 2004 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
Minister może zlecać organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub zlecać wspieranie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji. Charakter zadania publicznego musi wpisywać się w zakres działań Ministerstwa oraz w zakres działalności statutowej danej organizacji pozarządowej. W przypadku, gdy Minister uzna celowość wniosku o realizację zadania publicznego, ogłasza otwarty konkurs ofert, o czym informuje organizację pozarządową.
Powierzenie wykonywania zadań publicznych albo powierzenie wspierania wykonywania zadań publicznych następuje w drodze:
a) otwartego konkursu ofert,
b) zlecenia z pominięciem otwartego konkursu ofert w przypadku zadań związanych z zapobieżeniem wystąpienia skutków klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej.
Wymogi formalne dot. wniosku o realizację zadania określone zostały w art. 12 ust. 1 ustawy.
4.2.1. Tryb powołania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
W następstwie ogłoszenia przez Ministra otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych, Minister powołuje komisję konkursową, której zadaniem jest analiza i zaopiniowanie złożonych ofert. Komisja po przeanalizowaniu złożonych ofert, przedkłada Ministrowi swoją rekomendację. Ostatecznego wyboru oferenta dokonuje Minister. Skład komisji i sposób jej działania reguluje szczegółowo ustawa.
5.
Zadania Ministerstwa, w zakresie których możliwa jest współpraca z interesariuszami
Zadania Ministerstwa, w zakresie których możliwa jest współpraca z interesariuszami
a) polityka rozwoju kraju - m.in. koordynacja prowadzenia polityki rozwoju,
b) Fundusze Europejskie - m.in. działania informacyjne i promocyjne w zakresie Funduszy Europejskich, współpraca z Rzecznikiem Funduszy Europejskich,
c) wsparcie przedsiębiorczości - m.in. promowanie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (CSR) oraz współpraca w ramach Krajowego Punktu Kontaktowego OECD ds. odpowiedzialnego biznesu (KPK OECD),
d) współpraca międzynarodowa - m.in koordynacja spraw związanych z członkostwem w Unii Europejskiej w ramach działalności Ministerstwa,
e) partnerstwo publiczno-prywatne - m.in. realizacja zadań w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego,
f) budownictwo - m.in. współpraca w zakresie opracowania jednolitych standardów dostępności przestrzeni publicznej oraz budynków (mając na uwadze potrzeby osób z niepełnosprawnościami) oraz współpraca w zakresie zapotrzebowania na kwalifikacje i zawody w sektorze budownictwa,
g) dostępność społeczno-gospodarcza dla osób o zwiększonych potrzebach adaptacyjnych - m.in. program Dostępność Plus - Przyjazna Polska,
h) polityka przestrzenna i gospodarka nieruchomościami - m.in. opracowywanie rozwiązań systemowych oraz tworzenie przepisów w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz gospodarki nieruchomościami,
i) inne - m.in. współpraca w ramach wolontariatu pracowniczego.
6.
Sposób oceny realizacji Programu
Sposób oceny realizacji Programu
a) skonsultowanych z interesariuszami dokumentów,
b) przyznanych patronatów honorowych Ministerstwa na organizowane wydarzenia,
c) wspólnie realizowanych wydarzeń, takich jak konferencje, szkolenia, seminaria.
Sprawozdania zostaną zamieszczone na stronie BIP Ministerstwa dwa razy tj.:
a) do 30 kwietnia 2019 r. - realizacja Programu w 2018 r.
b) do 30 kwietnia 2020 r. - realizacja Programu w 2019 r.
W IV kwartale 2018 r. ora z 2019 r. do losowo wybranych interesariuszy zostanie rozesłana ankieta w celu przeprowadzenia badania opinii dotyczącego poziomu satysfakcji ze współpracy z Ministerstwem oraz stopnia realizacji założeń Programu.
7.
Środki przeznaczone na realizację Programu
Środki przeznaczone na realizację Programu
8.
Kontakt i sposób nawiązania współpracy
Kontakt i sposób nawiązania współpracy
a) kontaktując się bezpośrednio z danym departamentem lub biurem Ministerstwa,
b) za pośrednictwem skrzynki elektronicznej miir.nqo@miir.qov.pl,
c) poprzez bezpośredni kontakt z Wydziałem CSR i Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi w Biurze Ministra, który koordynuje współpracę resortu z interesariuszami.
8.2. Interesariusze mogą zaproponować konkretne działania do zrealizowania w ramach współpracy z Ministerstwem wypełniając formularz dostępny na stronie internetowej resortu. https://www.miir.gov.pl/strony/ministerstwo/wspolpraca-z-organizacjami-pozarzadowymi/kontakt/
9.
Sposób tworzenia Programu i przeprowadzania konsultacji
Sposób tworzenia Programu i przeprowadzania konsultacji
Po sporządzeniu pierwszej wersji Programu przez Biuro Ministra, projekt dokumentu został skierowany do uzgodnień wewnętrznych. Komórki organizacyjne Ministerstwa zostały poproszone o wkład do projektu Programu oraz przekazanie ewentualnych uwag merytorycznych.
Po przeprowadzeniu uzgodnień wewnętrznych, projekt Programu został skierowany do konsultacji publicznych na okres 21 dni. Dokument zamieszczono:
a) w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa,
b) na portalu www.ngo.pl.