Przyjęcie Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2022-2023.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MFiPR.2021.5

Akt utracił moc
Wersja od: 30 listopada 2021 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 30 listopada 2021 r.
w sprawie przyjęcia Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2022-2023

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 oraz z 2021 r. poz. 1038, 1243 i 1535) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej przyjmuje się program współpracy Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na lata 2022 - 2023, pod nazwą: "Program współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2022-2023", stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie przyjęcia Programu współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2020-2021 (Dz. Urz. Min. Fun. i Pol. Reg. poz. 2).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

MINISTERSTWO FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ

Program współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2022-2023

Spis treści

1. Główne cele realizowane w Ministerstwie

2. Strategie i programy priorytetowe realizowane w Ministerstwie

3. Założenia Programu

4. Ogólne zasady współpracy

1.1 Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

1.2 Standard AA1000

5. Formy współpracy oraz sposób realizacji Programu

5.1 Współpraca finansowa

5.2 Współpraca niefinansowa

5.2.1 Konsultacje publiczne, w tym wysłuchania publiczne

5.2.2 Wzajemne informowanie o kierunkach działań

5.2.3 Udzielenie patronatu honorowego Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej

5.2.4 Spotkania przedstawicieli Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi

5.2.5 Prowadzenie działań informacyjno - edukacyjnych

5.2.6 Wspólna organizacja działań o charakterze lokalnym

5.2.7 Współpraca z interesariuszami w ramach prac Komitetu ds. Umowy Partnerstwa, Komitetu Monitorującego ds. KPO, a także w ramach Komitetów Monitorujących programy operacyjne na lata 2014-2020, Komitetów Monitorujących programy na lata 2021-2027, w tym grup roboczych działających przy Komitetach, oraz zespołów opiniodawczo-doradczych

5.3 Zgłoszenie chęci współpracy

6. Kluczowe zadania realizowane przez poszczególne komórki organizacyjne Ministerstwa, w ramach których możliwa jest współpraca z organizacjami pozarządowymi

6.1 Biuro Ministra (BM)

6.2 Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi (BZL)

6.3 Departament Europejskiego Funduszu Społecznego (DZF)

6.4 Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej (DKF)

6.5 Departament Komunikacji i Promocji Funduszy Europejskich (DKP)

6.6 Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju (DIR)

6.7 Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (DPA)

6.8 Departament Programów Infrastrukturalnych (DPI)

6.9 Departament Programów Pomocowych (DPT)

6.10 Departament Programów Ponadregionalnych (DPP)

6.11 Departament Rozwoju Cyfrowego (DRC)

6.12 Departament Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej (DEM)

6.13 Departament Strategii Rozwoju (DSR)

6.14 Departament Współpracy Terytorialnej (DWT)

6.15 Biuro Administracyjne (BA)

7. Potencjalni Interesariusze Programu

8. Okres realizacji Programu

9. Środki finansowe przeznaczone na realizację Programu

10. Koordynacja i monitorowanie realizacji Programu

11. Przygotowanie Programu i przeprowadzone konsultacje społeczne Wykaz pojęć i skrótów użytych w Programie

BM - Biuro Ministra

BZL - Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi

DEM - Departament Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej

DKP - Departament Komunikacji i Promocji Funduszy Europejskich

DIR - Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju

DKF - Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej

DPA - Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

DPI - Departament Programów Infrastrukturalnych

DPP - Departament Programów Ponadregionalnych

DPT - Departament Programów Pomocowych

DRC - Departament Rozwoju Cyfrowego

DSR - Departament Strategii

DWT - Departament Współpracy Terytorialnej

DZF - Departament Europejskiego Funduszu Społecznego

FE - Fundusze Europejskie

KPO - Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności

KUP - Komitet do spraw Umowy Partnerstwa

POIiŚ - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020

POIR - Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020

POPC - Program Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020

POPW - Program Operacyjny Polska Wschodnia 2014-2020

POWER - Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020

SOR - Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030r.) przyjęta uchwałą nr 8 Rady Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r. (M.P. poz. 260).

UE - Unia Europejska

Minister - Minister Funduszy i Polityki Regionalnej

Ministerstwo - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

Ustawa - ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057, z późn. zm.)

Interesariusze - podmioty współpracujące z Ministerstwem, w tym organizacje pozarządowe

Organizacje pozarządowe - organizacje pozarządowe w rozumieniu Ustawy oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 Ustawy

Program - Program współpracy partnerskiej Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na lata 2022-2023 1. Główne cele realizowane w Ministerstwie

Ministerstwo powstało na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 listopada 2019 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 2293) jako urząd administracji rządowej zapewniający obsługę Ministra w zakresie działu administracji rządowej - rozwój regionalny.

Dział administracji rządowej - rozwój regionalny obejmuje m.in. programowanie i koordynację polityki rozwoju oraz zarządzanie programami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, w tym sektorowymi programami operacyjnymi, z wyjątkiem programów zarządzanych przez zarządy województw, ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, ministra właściwego do spraw rybołówstwa oraz ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

Dodatkowo, w Ministerstwie jest koordynowana realizacja KPO. Jest on dokumentem programowym określającym cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno- gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 oraz służące ich realizacji reformy strukturalne i inwestycje. Dokument stanowi podstawę ubiegania się o wsparcie z europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility).

Współpraca Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi wpływa na zaangażowanie społeczeństwa w realizację zadań publicznych oraz na otwartość Ministerstwa na potrzeby obywateli i ich opinie.

2. Strategie i programy priorytetowe realizowane w Ministerstwie

Ministerstwo realizuje szereg programów mających na celu wsparcie rozwoju regionalnego kraju. Do priorytetowych strategii i programów realizowanych przez resort należą: OR oraz Program Dostępność Plus.

SOR określa podstawowe uwarunkowania, kierunki i cele rozwoju kraju w wymiarze gospodarczym, regionalnym, przestrzennym i społecznym w perspektywie do roku 2030. Strategia ta prezentuje nowy model rozwoju, który jest odpowiedzialny oraz społecznie i terytorialnie zrównoważony. Zakłada on odejście od dotychczasowego wspierania wszystkich sektorów bądź branż na rzecz wspierania tych sektorów, które są kluczowe i mogą stać się motorami polskiej gospodarki. Strategia dąży do zwiększenia odpowiedzialności instytucji państwa za kształtowanie procesów gospodarczych, terytorialnych i społecznych. Przewidywanym efektem jej realizacji jest zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym przy jednoczesnym wzroście zamożności Polaków.

Program Dostępność Plus po raz pierwszy kompleksowo ujmuje tematykę dostępności w Polsce. Jego celem jest zapewnienie nieograniczonego dostępu do dóbr i usług, jak również umożliwienie udziału w życiu społecznym i publicznym osobom z niepełnosprawnościami, osobom starszym, kobietom w ciąży, czy rodzicom z dziećmi. Realizacja Programu Dostępność Plus skupia się na obszarach takich jak: architektura, transport, edukacja, służba zdrowia czy cyfryzacja, aby były one dostępne dla wszystkich obywateli.

Jednocześnie Ministerstwo jest odpowiedzialne za przedstawienie projektu ustawy dokonującej transpozycji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług (Dz. Urz. UE L 151 z 07.06.2019, str. 70) (tzw. Europejski akt o dostępności, ang. European Accessibility Act). Celem projektowanej ustawy jest zapewnienie większej dostępności niektórych produktów i usług w oparciu o wspólne dla wszystkich państw członkowskich UE wymogi dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami. Transpozycja dyrektywy do prawa polskiego powinna nastąpić do dnia 28 czerwca 2022 r., a wdrożone przepisy powinny być stosowane od dnia 28 czerwca 2025 r.

3. Założenia Programu

Program realizuje obowiązek wynikający z przepisów Ustawy. Postanowienia Programu mogą być także wykorzystywane, jeżeli jest to możliwe, do współpracy z interesariuszami niemającymi statusu organizacji pozarządowej, o których mowa w pkt 7.

Głównym założeniem Programu jest jak najlepsze wykorzystanie potencjału Ministerstwa i organizacji pozarządowych w celu realizacji działań skupiających się wokół zakresu działalności Ministerstwa.

Do celów szczegółowych Programu należą:

1) uspołecznienie administracji rządowej poprzez jej otwartość na opinie i potrzeby obywateli;

2) identyfikacja organizacji pozarządowych, które chciałyby nawiązać współpracę z Ministerstwem;

3) ułatwienie organizacjom pozarządowym kontaktu z Ministerstwem;

4) zaangażowanie organizacji pozarządowych w realizację zadań publicznych pozostających we właściwości Ministra;

5) wypracowanie efektywnego modelu współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi;

6) budowanie społecznej odpowiedzialności Ministerstwa.

4. Ogólne zasady współpracy

1.1 Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Współpraca Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach współpracy określonych w art. 5 ust. 3 Ustawy. Są to:

1) zasada pomocniczości - opiera się na założeniu, że podmioty administracji publicznej nie powinny ingerować w sprawy organizacji pozarządowych w zakresie, w którym organizacje są w stanie działać z własnej inicjatywy;

2) zasada suwerenności stron - strony mają prawo do obustronnej niezależności w sposobie wykonywanych przez nie zadań i rozwiązywania problemów społecznych. Istotna jest tutaj symetryczność praw i obowiązków stron współpracy;

3) zasada partnerstwa - polega na ścisłej i przejrzystej współpracy pomiędzy administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi. Podmioty te dążą do wypracowania jak najlepszego rezultatu, działając na rzecz społeczeństwa obywatelskiego;

4) zasada efektywności - zakłada, że wspólne działania są prowadzone sprawnie, z wykorzystaniem najskuteczniejszych narzędzi oraz z uwzględnieniem obowiązku racjonalnego dysponowania środkami publicznymi;

5) zasada uczciwej konkurencji - opiera się na założeniu, że organizacje pozarządowe mają prawo równego dostępu do realizacji zlecanych przez administrację rządową zadań publicznych;

6) zasada jawności - zakłada wzajemne i rzetelne informowanie stron o planowanych kierunkach działań, budując tym samym obustronne zaufanie i przyczyniając się do tworzenia partnerskich relacji.

1.2 Standard AA1000

Współpraca Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi odbywa się pomocniczo w oparciu o zasady określone w normie AA1000 Zasada odpowiedzialności - międzynarodowym standardzie pozwalającym na zaangażowanie interesariuszy w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Są to:

1) zasada włączania - interesariusze powinni być angażowani we wspólne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju;

2) zasada istotności - dotyczy konieczności identyfikacji oraz określenia kwestii istotnych przy współpracy z interesariuszami;

3) zasada odpowiadania - odpowiadanie na kwestie podnoszone przez interesariuszy powinno odbywać się w sposób wyczerpujący i wyważony, bez zbędnej zwłoki wykorzystując kompetencje, potencjał i procesy pozwalające na realizację odpowiedzi.

5. Formy współpracy oraz sposób realizacji Programu

Współpraca organizacji pozarządowych z Ministerstwem może być prowadzona w pełnym zakresie zadań, które pozostają w gestii Ministra. Realizowana jest w szczególności zgodnie z SOR oraz z politykami i programami rozwoju wdrażanymi przez Ministerstwo.

5.1 Współpraca finansowa

Współpraca finansowa na podstawie Ustawy

Minister może powierzać organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub wspierać realizację zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

Powierzenie realizacji zadań publicznych albo wspieranie realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym następuje w drodze:

1) otwartego konkursu ofert;

2) zlecenia, z pominięciem otwartego konkursu ofert, w przypadku zadań związanych z zapobieżeniem wystąpienia skutków klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej.

Organizacja pozarządowa może z własnej inicjatywy złożyć wniosek do Ministerstwa o realizację zadania publicznego. Charakter zadania publicznego musi wpisywać się w zakres działań Ministerstwa oraz w zakres działalności statutowej danej organizacji pozarządowej. W przypadku gdy Minister uzna celowość wniosku o realizację zadania publicznego, ogłasza otwarty konkurs ofert, o czym informuje organizację pozarządową.

Wymogi formalne dotyczące wniosku o realizację zadania określone zostały w art. 12 ust. 1 Ustawy.

Współpraca finansowa na podstawie aktów normatywnych innych niż Ustawa

1) ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818):

a) możliwość zawierania przez organizacje pozarządowe porozumień albo umów o partnerstwie na podstawie art. 33 ust. 1 tej ustawy,

b) możliwość udziału organizacji pozarządowych w konkursach w celu wyboru projektów do dofinansowania na podstawie art. 38 ust. 1 pkt 1 tej ustawy;

2) ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057) - możliwość zawierania porozumień albo umów partnerskich na podst. art. 28a ust. 1;

3) ustawa z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, z późn. zm.) - możliwość realizacji zamówienia publicznego z uwzględnieniem tzw. "klauzul społecznych";

4) ustawa z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz. U. z 2020 r. poz.

2085) - możliwość ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego tylko przez spółdzielnie socjalne, stosownie art. 15a ust. 1 tej ustawy.

W sytuacji, gdy Ministerstwo zamierza zlecić realizację zadań publicznych organizacjom pozarządowym ogłasza otwarty konkurs ofert. Po złożeniu ofert przez organizacje pozarządowe Minister powołuje komisję konkursową, w celu zaopiniowania złożonych ofert. Skład komisji i sposób jej działania reguluje szczegółowo Ustawa.

5.2 Współpraca niefinansowa

Współpraca o charakterze niefinansowym Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi opiera się na: konsultacjach publicznych, wysłuchaniach publicznych, wzajemnym informowaniu o kierunkach działań, udzielaniu patronatów honorowych Ministra, spotkaniach przedstawicieli Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi, przeprowadzeniu działań informacyjno-edukacyjnych (np. organizacja konferencji, seminariów, kampanii), udziale przedstawicieli Ministerstwa w wydarzeniach organizowanych przez organizacje pozarządowe oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego, wspólnej organizacji działań o charakterze lokalnym, współpracy w ramach KUP i jego Podkomitetów, Komitetu Monitorującego do spraw KPO, a także w ramach komitetów monitorujących, grup roboczych, grup sterujących.

5.2.1 Konsultacje publiczne, w tym wysłuchania publiczne

Konsultacje publiczne opracowanych w Ministerstwie dokumentów, w szczególności projektów aktów normatywnych, dokumentów programowych lub strategicznych oraz ich założeń, mają na celu zapewnienie możliwości aktywnej partycypacji przez szeroko rozumiane społeczeństwo obywatelskie w procesie stanowienia prawa. Prowadzone są w oparciu o zasady wyznaczone w Wytycznych do przeprowadzania oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego (dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 5 maja 2015 r., dostępny na stronie: https://rcl.gov.pl/legislacja/wytyczne-do-przeprowadzania-oceny-wplywu-oraz-konsultacji- publicznych-w-ramach-rzadowego-procesu-legislacyjnego/)

Konsultacje publiczne prowadzone są w sposób powszechny i otwarty, z uwzględnieniem zasady dostępności wraz z jednoczesnym zapewnieniem obywatelom możliwości zgłaszania opinii, propozycji i uwag do konsultowanych dokumentów oraz otrzymania miarodajnej odpowiedzi na zgłoszone uwagi. Istotne jest umożliwienie zgłaszania uwag kilkoma kanałami alternatywnymi - np. email, korespondencja tradycyjna, notatka głosowa, nagranie video. Każda instytucja, jak również indywidualny obywatel ma możliwość przedstawienia opinii w zakresie konsultowanego projektu. Konsultacje publiczne powinny zostać uzupełnione o działania mające na celu wspólne wypracowywanie projektów aktywów prawnych lub innych dokumentów o charakterze programowym lub strategicznym.

Organizator konsultacji publicznych zachęca, aby główne zagadnienia konsultowanego projektu były napisane prostym i zrozumiałym językiem. Odpowiedzi na zgłoszone uwagi powinny być udzielone w sposób rzetelny, merytoryczny, w trybie indywidualnym lub zbiorczym. Dodatkowo, w razie konieczności, w ramach procesu konsultacji przewidywana jest organizacja konferencji uzgodnieniowych w celu rozstrzygnięcia potencjalnych niezgodności.

Wysłuchania publiczne są jedną z metod prowadzenia konsultacji publicznych dokumentów i mają za zadanie uczynić proces konsultacji bardziej otwartym i partycypacyjnym. Najczęściej organizatorem wysłuchania jest instytucja proponująca dane rozwiązanie lub instytucja odpowiedzialna za jego uchwalenie. Istotą wysłuchania jest dopuszczenie do wyrażenia swojej opinii wszystkich (osób i instytucji), którzy sami uznają, że mają do przekazania istotne argumenty w danej sprawie. Odwołują się do tzw. 7 zasad konsultacji publicznych jakie zostały wypracowane wspólnie przez środowiska rządowe, obywatelskie i eksperckie 2012 r., tj. transparentność, powszechność, przewidywalność, responsywność, koordynacja, zasada dobrej woli i poszanowanie interesu ogólnego. Dobrą praktyką jest zorganizowanie tzw. wysłuchań odwróconych, w trakcie których organizatorzy pierwszego wysłuchania odnoszą się do otrzymanych uwag i opinii.

5.2.2 Wzajemne informowanie o kierunkach działań

Fundamentalną zasadą tej współpracy jest opracowanie efektywnych i trwałych kanałów komunikacji pomiędzy Ministerstwem a organizacjami pozarządowymi. Dzięki temu możliwe będzie wzajemne informowanie o kierunkach działań poszczególnych podmiotów.

Informowanie odbywa się poprzez przekazywanie informacji na przykład poprzez stronę internetową Ministerstwa (z uwzględnieniem zasad dostępności publikowanych treści dla osób z niepełnoprawnościami), oficjalne strony profilowe Ministerstwa na portalach społecznościowych lub drogą mailową za pośrednictwem skrzynki elektronicznej ngo@mfipr.gov.pl albo publikowania na stronie internetowej Ministerstwa w dedykowanej zakładce. Ministerstwo może także informować o kierunku podejmowanych działań w wydawanych okresowo publikacjach lub newsletterach.

5.2.3 Udzielenie patronatu honorowego Ministerstwa

Patronat honorowy Ministerstwa stanowi szczególne wyróżnienie. Podkreśla wyjątkowy charakter organizowanego przedsięwzięcia. Wydarzenie, które ma zostać objęte patronatem honorowym, musi być bezpośrednio związane z zadaniami i działaniami realizowanymi przez Ministerstwo. Ponadto wydarzenie powinno mieć charakter niekomercyjny. Szczegółowe warunki przyznawania patronatu honorowego zostały udostępnione na stronie internetowej Ministerstwa - https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/uzyskaj-patronat-ministra

5.2.4 Spotkania przedstawicieli Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi

Jedną z form współpracy jest możliwość odbywania spotkań przedstawicieli Ministerstwa z przedstawicielami organizacji pozarządowych w formule:

1) spotkań indywidualnych w ramach wizyt przedstawicieli Ministerstwa w siedzibach organizacji pozarządowych lub w siedzibie Ministerstwa - spotkania służą lepszemu poznaniu sposobu funkcjonowania danego podmiotu oraz realizowanych przez niego zadań;

2) spotkań cyklicznych organizowanych w siedzibie Ministerstwa - spotkania służą zaprezentowaniu obszarów tematycznych, które są przedmiotem prac Ministerstwa i które potencjalnie mogą stanowić przestrzeń do ewentualnej współpracy. Spotkania stanowią platformę wymiany informacji, dają możliwość omówienia dotychczasowej współpracy z Ministerstwem lub ewentualnego podjęcia takiej współpracy.

Spotkania mogą być realizowane w formule online.

5.2.5 Prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych

Logistyczna lub merytoryczna współpraca przy organizacji konferencji, szkoleń i warsztatów eksperckich czy seminariów. Współpraca przewiduje aktywny udział przedstawicieli obu stron w wydarzeniu.

5.2.6 Wspólna organizacja działań o charakterze lokalnym

Działania, w których Ministerstwo współpracuje z organizacjami w zakresie m.in. wsparcia merytorycznego przy okazji organizacji wydarzeń mających wpływ na rozwój lokalny i regionalny.

5.2.7 Współpraca z interesariuszami w ramach prac KUP, Komitetu Monitorującego do spraw KPO, a także w ramach Komitetów Monitorujących programy operacyjne na lata 2014-2020, Komitetów Monitorujących programy na lata 2021-2027, w tym grup roboczych działających przy Komitetach, oraz zespołów opiniodawczo-doradczych

Minister pełni funkcję Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa. Głównym organem wspierającym Ministra w procesie koordynacji wykorzystywania środków UE, zgodnie z przyjętymi przez Polskę zobowiązaniami jest KUP. Do zadań Komitetu należy m.in.: przegląd wdrażania Umowy Partnerstwa oraz programów operacyjnych, analiza zagadnień o charakterze horyzontalnym, mających wpływ na realizację Umowy Partnerstwa, ocena realizacji celów tematycznych, a także monitorowanie komplementarności wdrażanych programów operacyjnych. Członkami KUP są przedstawiciele różnych grup interesariuszy, w tym przedstawiciele organizacji związkowych i organizacji pracodawców, organizacji pozarządowych, izb gospodarczych i środowiska naukowego. Minister odpowiada za koordynację realizacji KPO. Komitet Monitorujący do spraw KPO służy monitorowaniu realizacji KPO. W jego skład wchodzą przedstawiciele administracji publicznej, samorządowej, partnerów społecznych i gospodarczych oraz organizacji pozarządowych.

Ponadto Minister pełni funkcję Instytucji Zarządzającej poszczególnymi programami operacyjnymi na lata 2014-2020 oraz krajowymi programami na lata 2021-2027 W ramach działań Instytucji Zarządzającej powołane zostały Komitety Monitorujące. Członkami tych Komitetów są różne grupy interesariuszy m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych.

Ponadto przy Ministrze funkcjonują zespoły opiniodawczo-doradcze, których członkami są przedstawiciele partnerów społeczno-gospodarczych, w tym m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych.

Posiedzenia Komitetów Monitorujących są platformą umożliwiającą przegląd wdrażania programu operacyjnego oraz programu i analizę wszelkich kwestii, które mają wpływ na ich realizację. Dokumenty przedkładane pod obrady Komitetu Monitorującego są uprzednio konsultowane z członkami Komitetu, w tym z przedstawicielami organizacji pozarządowych wchodzącymi w jego skład. Członkowie Komitetów będący przedstawicielami strony pozarządowej mają możliwość aktywnego uczestnictwa w posiedzeniach Komitetów.

5.3 Zgłoszenie chęci współpracy

Organizacje pozarządowe mogą nawiązać bezpośrednio współpracę z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa w celu przeprowadzenia wspólnych projektów, konsultacji społecznych, opiniowania projektów aktów normatywnych, wymiany wiedzy i doświadczeń. Temu celowi służy skrzynka mailngowa: ngo@mfipr.gov.pl, na którą organizacje pozarządowe, zainteresowane współpracą, mogą wysyłać swoje zgłoszenia.

Zgłoszenie można wysyłać też poprzez formularz znajdujący się na stronie internetowej Ministerstwa, w dedykowanej zakładce dotyczącej współpracy z organizacjami pozarządowymi. Tym samym można dołączyć do bazy organizacji pozarządowych Ministerstwa oraz zaproponować działanie, które może zostać podjęte w ramach współpracy z Ministerstwem.

6. Kluczowe zadania realizowane przez poszczególne komórki organizacyjne Ministerstwa, w ramach których możliwa jest współpraca z organizacjami pozarządowymi

6.1 Biuro Ministra

Zadania BM istotne z punktu widzenia współpracy z interesariuszami programu:

1. Koordynacja współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi:

1) BM koordynuje współpracę Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi. Pełni rolę pośrednika w zakresie współpracy między organizacjami pozarządowymi i komórkami organizacyjnymi Ministerstwa. Inicjuje działania mogące zapoczątkować wzajemną realizację zadań. BM obsługuje też skrzynkę poczty elektronicznej przeznaczonej do wymiany informacji między Ministerstwem i organizacjami pozarządowymi: ngo@mfipr.gov.pl;

2) BM tworzy bazę organizacji pozarządowych współpracujących z Ministerstwem.

2. Działania promujące społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw (corporate social responsibility/responsible business conduct, CSR/RBC). Obecnie wiele organizacji pozarządowych zainteresowanych jest wspieraniem przedsiębiorstw, w szczególności małych i średnich przedsiębiorców, w obszarze CSR/RBC. Ministerstwo współpracując z Interesariuszami w zakresie CSR/RBC może organizować wspólne szkolenia, konferencje, czy też prowadzić konsultacje np. w zakresie Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych, wytycznych czy standardów dotyczących raportowania niefinansowego lub innych kwestii związanych z wdrażaniem zasad CSR/RBC.

3. Prowadzenie Krajowego Punktu Kontaktowego OECD. Głównym zadaniem Krajowego Punktu Kontaktowego OECD jest upowszechnianie Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych oraz innych dokumentów dotyczących odpowiedzialnego prowadzenia biznesu wypracowanych przez OECD, a także rozpatrywanie zawiadomień dotyczących potencjalnych naruszeń Wytycznych OECD przez przedsiębiorstwa wielonarodowe.

4. Koordynacja współpracy z Sejmem i Senatem w zakresie udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, oświadczenia senatorów oraz wystąpienia posłów Parlamentu Europejskiego.

5. Udzielanie odpowiedzi, we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi, na wnioski przesłane do Ministerstwa na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1446).

6. Koordynacja udziału przedstawicieli Ministra w zespołach międzyresortowych oraz komisjach, komitetach, radach powoływanych przez podmioty zewnętrzne, a także koordynacja spraw zespołów, rad, komisji, grup roboczych powoływanych przez Ministra.

6.2 Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi

Zakres współpracy BZL z interesariuszami programu:

1) pozyskiwanie kandydatów z niepełnoprawnościami na stażystów/wolontariuszy oraz praktykantów. Organizacje pozarządowe, z którymi współpracuje Ministerstwo mogą pełnić rolę pośrednika/rekrutera;

2) zawieranie umów na organizację szkolenia z wybranego zakresu dla pracowników Ministerstwa, zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji oraz uwzględniając obowiązujące przepisy prawne, w tym akty wewnętrzne obowiązujące w Ministerstwie;

3) współpraca przy organizacji różnego rodzaju wydarzeń w Ministerstwie (np. Dzień dla zdrowia).

6.3 Departament Europejskiego Funduszu Społecznego

1. Zadania DZF istotne z punktu widzenia współpracy z interesariuszami programu:

1) koordynacja wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego Plus;

2) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Zarządzającej POWER oraz programem na lata 2021-2027;

3) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Zarządzającej Europejskim Funduszem Dostosowania do Globalizacji;

4) realizacja rządowego Programu Dostępność Plus;

5) realizacja zadań związanych z koordynacją wdrażania KPO w zakresie komponentu A: Odporność i konkurencyjność gospodarki (edukacja i rynek pracy).

2. Zakres współpracy DZF z interesariuszami programu:

1) przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie projektów aktów normatywnych i innych dokumentów o charakterze programowym;

2) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości wyrażenia opinii i zatwierdzania kryteriów wyboru projektów w POWER oraz programie na lata 20212027;

3) bieżąca współpraca z beneficjentami IV osi priorytetowej POWER Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa oraz organizacja konkursów i wybór wniosków o dofinansowanie w ramach IV osi priorytetowej POWER i Działania 2.19 POWER w obszarze usprawnienia procesów innowacyjno-budowlanych i planowania przestrzennego;

4) konsultowanie zapisów wytycznych Ministra;

5) zaangażowanie organizacji pozarządowych w identyfikację barier i wskazanie uproszczeń dla systemu realizacji projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego Plus;

6) wymiana informacji o zasadach, możliwościach i potrzebach wsparcia organizacji pozarządowych z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Funduszu Społecznego Plus;

7) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach Komitetu Monitorującego POWER, Komitetu Monitorującego program na lata 2021-2027 oraz podkomitetu monitorującego KPO;

8) zapewnienie interesariuszom udziału w pracach Rady Dostępności, w tym możliwość wyrażania opinii i sugestii w zakresie działań mających na celu poprawę dostępności w Polsce, a także rozwijanie platformy wymiany informacji, dzielenia się wiedzą i doświadczeniami organizacji pozarządowych z innymi podmiotami w ramach inicjatywy Partnerstwa na rzecz Dostępności.

6.4 Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej

1. Zadania DKF istotne z punktu widzenia współpracy z interesariuszami programu: wykonywanie zadań w zakresie koordynacji wdrażania funduszy polityki spójności w Polsce.

2. Zakres współpracy DKF z interesariuszami programu:

1) monitorowanie stanu wykorzystania funduszy Polityki Spójności UE przez m.in. organizacje pozarządowe;

2) przeprowadzanie konsultacji publicznych w zakresie przygotowywanych w departamencie projektów aktów normatywnych.

6.5 Departament Komunikacji i Promocji Funduszy Europejskich

1. Zadania DKP istotne z punktu widzenia współpracy z interesariuszami programu:

zapewnienie funkcjonowania Systemu Informacji na temat Funduszy Europejskich (portale internetowe, Sieć Punktów Informacyjnych FE) dla ogółu społeczeństwa, potencjalnych beneficjentów i beneficjentów FE.

2. Zakres współpracy DKP z interesariuszami programu:

1) przeprowadzanie wysłuchań publicznych dotyczących dokumentów strategicznych;

2) prowadzenie naborów ofert na organizację wydarzeń informacyjno-promocyjnych;

3) angażowanie partnerów do opiniowania założeń funkcjonowania portalu Funduszy Europejskich na lata 2021-2027.

6.6 Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju

1. Zadania DIR istotne z punktu widzenia współpracy z interesariuszami programu: realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Zarządzającej POIR oraz programem na lata 2021-2027.

2. Zakres współpracy DIR z interesariuszami programu:

1) przeprowadzanie konsultacji publicznych projektów aktów normatywnych, w tym rozporządzeń wydawanych przez Ministra, regulujących udzielanie przedsiębiorcom wsparcia ze środków POIR;

2) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach Komitetu Monitorującego POIR oraz Komitetu Monitorującego program na lata 2021-2027.

Przedstawiciele organizacji pozarządowych jako członkowie Komitetu Monitorującego POIR oraz działającej przy nim Grupy roboczej ds. wdrażania POIR monitorują postępy w realizacji Programu, a także rozpatrują i zatwierdzają:

a) metodykę i kryteria wyboru projektów,

b) zmiany POIR proponowane przez Instytucję Zarządzającą,

c) roczne i końcowe sprawozdania z wdrażania POIR,

d) plan ewaluacji POIR i wszelkie zmiany planu,

e) strategię komunikacji POIR i jej zmiany.

6.7 Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

1. Zadania DPA istotne z punktu widzenia współpracy z interesariuszami programu:

1) prowadzenie Platformy Partnerstwa Publiczno-Prywatnego oraz koordynacja prac Zespołu do spraw Partnerstwa Publiczno-Prywatnego;

2) stworzenie i aktualizacja kompleksowej bazy danych;

3) monitorowanie wszystkich działań w obszarze partnerstwa publiczno-prywatnego realizowanych na terenie kraju.

2. Zakres współpracy DPA z interesariuszami programu:

1) przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie projektów aktów normatywnych;

2) prowadzenie działań upowszechniających wśród członków organizacji wiedzę z zakresu partnerstwa publiczno-prywatnego poprzez na przykład organizację konferencji, publikacje.

6.8 Departament Programów Infrastrukturalnych

1. Zadania DPI istotne z punktu widzenia współpracy z interesariuszami programu: realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Zarządzającej POIiŚ oraz programem na lata 2021-2027.

2. Zakres współpracy DPI z interesariuszami programu:

1) przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych przez departament dokumentów programowych i wytycznych, związanych z realizacją programów operacyjnych;

2) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach Komitetu Monitorującego POIiŚ oraz komitetu monitorującego program na lata 2021-2027.

6.9 Departament Programów Pomocowych

1. Zadania DPT istotne z punktu widzenia współpracy z interesariuszami programu:

1) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Krajowego Punktu Kontaktowego oraz Operatora Programu dla Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021;

2) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Zarządzającej POPT oraz programem na lata 2021-2027.

2. Zakres współpracy DPT z interesariuszami programu:

1) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach Komitetu Monitorującego POPT 2014-2020 oraz Komitetu Monitorującego program na lata 2021-2027;

2) zapewnienie interesariuszom możliwości wyrażania opinii i zatwierdzania kryteriów wyboru projektów w POPT 2014-2020 oraz w programie na lata 2021-2027;

3) przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych przez departament dokumentów programowych i wytycznych, związanych z realizacją programów operacyjnych.

6.10 Departament Programów Ponadregionalnych

1. Zadania DPP istotne z punktu widzenia współpracy z interesariuszami programu - realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Zarządzającej POPW oraz programem na lata 2021-2027.

2. Zakres współpracy DPP z interesariuszami programu:

1) przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie projektów aktów normatywnych;

2) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach Komitetu Monitorującego POPW oraz Komitetu Monitorującego program na lata 2021-2027.

Przedstawiciele organizacji pozarządowych jako członkowie Komitetu Monitorującego POPW oraz działających przy nim Grupach roboczych monitorują postępy w realizacji Programu opiniując m.in.: kryteria wyboru projektów, sprawozdania roczne z realizacji POPW, zmiany zapisów POPW, Plan Ewaluacji.

6.11 Departament Rozwoju Cyfrowego

1. Zadania DRC istotne z punktu widzenia współpracy z interesariuszami programu:

1) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Zarządzającej POPC oraz programem na lata 2021-2027;

2) prowadzenie spraw związanych z udziałem przedstawicieli Ministerstwa w zespołach zajmujących się kwestiami cyfryzacji i e-administracji;

3) realizacja zadań związanych z koordynacją wdrażania KPO w zakresie komponentu C. Transformacja cyfrowa.

2. Zakres współpracy DRC z interesariuszami programu:

1) przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie projektów aktów normatywnych;

2) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach Komitetu Monitorującego POPC oraz komitetu monitorującego program na lata 2021-2027;

3) konsultacje zakresu i zasad interwencji z obszaru tematycznego programu operacyjnego, w ramach powołanych grup roboczych/ciał doradczych.

Członkowie Komitetu Monitorującego POPC rozpatrują i zatwierdzają:

1) metodykę i kryteria wyboru projektów;

2) roczne i końcowe sprawozdania z wdrażania POPC;

3) plan ewaluacji POPC i wszelkie zmiany planu;

4) propozycje Instytucji Zarządzającej POPC dotyczące jego zmian;

5) strategię komunikacji POPC wraz z jej zmianami.

6.12 Departament Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej

1. Zadanie DEM istotne z punktu widzenia współpracy z interesariuszami programu - przygotowanie projektu ustawy o dostępności niektórych produktów i usług.

2. Zakres współpracy DEM z interesariuszami programu:

1) prowadzenie konsultacji publicznych projektu ustawy;

2) prowadzenie działań informacyjno-promocyjnych, działań na rzecz poprawy świadomości społecznej, promowanie współpracy dotyczącej dostępności produktów i usług wśród partnerów gospodarczych, społecznych i naukowych.

6.13 Departament Strategii

1. Zadania DSR istotne z punktu widzenia współpracy z interesariuszami programu:

1) prowadzenie krajowej polityki regionalnej i miejskiej;

2) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa do spraw strategicznych;

3) realizacja zadań w zakresie ewaluacji wynikających z prac Podkomitetu do spraw rozwoju partnerstwa.

2. Zakres współpracy DSR z interesariuszami programu:

1) horyzontalne monitorowanie realizacji zasady partnerstwa w Umowie Partnerstwa, w programach polityki spójności i w ramach KPO;

2) współpraca z partnerami społecznymi, gospodarczymi, organizacjami pozarządowymi i przedstawicielami świata nauki w ramach KUP i działających w jego ramach Podkomitetów;

3) współpraca z partnerami społecznymi, gospodarczymi i organizacjami pozarządowymi w ramach Komitetu do spraw KPO;

4) współpraca z partnerami gospodarczymi, społecznymi i naukowymi w zakresie polityki miejskiej i rewitalizacji oraz polityki regionalnej;

5) współpraca z partnerami społecznymi, gospodarczymi, naukowymi i przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego w zakresie ewaluacji polityki spójności;

6) przeprowadzanie konsultacji publicznych oraz wysłuchań publicznych w ramach prac nad projektami aktów normatywnych i innych dokumentów przygotowywanych w departamencie.

6.14 Departament Współpracy Terytorialnej

1. Zadania DWT istotne z punktu widzenia współpracy z interesariuszami programu:

1) realizacja zadań wynikających z pełnienia funkcji Instytucji Zarządzającej oraz Koordynatora Krajowego dla programu Europejskiej Współpracy Terytorialnej 20142020 oraz Instytucji Zarządzającej oraz Koordynatora programów Interreg 2021-2027;

2) realizacja zadań wynikających z pełnienia funkcji Krajowego Punktu Kontaktowego dla programów transnarodowych i programów współpracy międzyregionalnej Europejskiej Współpracy Terytorialnej 2014-2020 oraz Interreg 2021-2027;

3) realizacja zadań wynikających z pełnienia funkcji Instytucji Zarządzającej dla programu Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa 2014-2020.

2. Zakres współpracy DWT z interesariuszami programu:

1) przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie projektów aktów normatywnych oraz dokumentów o charakterze programowym;

2) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w spotkaniach i warsztatach, na których można uzyskać informację o możliwościach otrzymania wsparcia ze środków programowych oraz wskazówki dotyczące wypełniania wniosku o dofinansowanie;

3) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach Komitetów Monitorujących w transgranicznych programach Europejskiej Współpracy Terytorialnej 2014-2020 oraz Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa 2014-2020;

4) zapewnienie reprezentantom organizacji pozarządowych możliwości udziału w pracach Komitetu Konsultacyjnego do spraw Projektów Transnarodowych i Międzyregionalnych 2014-2020;

5) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach Polskiej Grupy Konsultacyjnej Programu Południowy Bałtyk 2014-2020;

6) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w Grupach Roboczych do spraw przygotowania projektów programów transgranicznych Interreg na lata 2021-2027 oraz Komitetach Programujących programy transgraniczne Interreg 20212027;

7) zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach Komitetów Monitorujących w transgranicznych programach Interreg 2021-2027;

8) zapewnienie reprezentantom organizacji pozarządowych możliwości udziału w pracach Komitetu Konsultacyjnego ds. Programów Transnarodowych i Międzyregionalnych 2021-2027.

6.15 Biuro Administracyjne (BA)

Zadanie BA istotne z punktu widzenia współpracy z interesariuszami programu -

Dokonywanie darowizn na rzecz uprawnionych jednostek zbędnych lub zużytych składników majątku ruchomego.

7. Potencjalni Interesariusze Programu

Do podmiotów współpracujących z Ministerstwem należą:

1) organizacje pozarządowe - w szczególności fundacje, stowarzyszenia;

2) partnerzy społeczni - w szczególności związki zawodowe, organizacje pracodawców;

3) organizacje gospodarcze - w szczególności izby gospodarcze, izby handlowe;

4) organizacje strażnicze (watchdogi) - w szczególności organizacje monitorujące proces legislacyjny;

5) środowisko akademickie - w szczególności zrzeszenia studenckie, koła naukowe;

6) inne - w szczególności federacje i związki organizacji pozarządowych, spółdzielnie socjalne, podmioty ekonomii społecznej.

8. Okres realizacji Programu

Zgodnie z art. 5b Ustawy organy administracji rządowej mają możliwość przyjęcia rocznego lub wieloletniego (do 5 lat) programu współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Założeniem Programu jest wypracowanie długofalowej, trwałej i efektywnej współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi, dokument zostanie przyjęty na okres 2 lat i obowiązywać będzie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.

9. Środki finansowe przeznaczone na realizację Programu

Realizacja Programu na lata 2022-2023 nie wiąże się z potrzebą zabezpieczenia dodatkowych środków z budżetu państwa przekraczających założenia planu rzeczowo- finansowego. Działania na rzecz realizacji kierunków współpracy określonych w Programie będą podejmowane w ramach zadań własnych komórek organizacyjnych Ministerstwa i zapewnionych na nie środków.

10. Koordynacja i monitorowanie realizacji Programu

Ocena realizacji Programu odbywać się będzie na podstawie okresowych sprawozdań sporządzanych przez BM. Sprawozdania będą zawierały informacje na temat stanu współpracy poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi z danego okresu. W szczególności będą to informacje dotyczące:

1) skonsultowanych z organizacjami pozarządowymi projektów aktów normatywnych i dokumentów strategicznych;

2) przyznanych patronatów honorowych Ministerstwa na organizowane wydarzenia;

3) współorganizacji wydarzeń, takich jak konferencje, szkolenia, seminaria;

4) współpracy w ramach prac Komitetów Monitorujących, zespołów i grup roboczych;

5) projektów realizowanych we współpracy z organizacjami pozarządowymi lub porozumień zawartych przez komórki organizacyjne z organizacjami pozarządowymi;

6) współpracy finansowej poszczególnych komórek organizacyjnych z organizacjami pozarządowymi w ramach Ustawy.

Sprawozdania z realizacji Programu zostaną zamieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa dwukrotnie:

1) do dnia 30 kwietnia 2023 r. - realizacja Programu za rok 2022;

2) do dnia 30 kwietnia 2024 r. - realizacja Programu za rok 2023.

Organizacje pozarządowe mogą nawiązać współpracę z Ministerstwem poprzez bezpośredni kontakt z daną komórką organizacyjną Ministerstwa lub poprzez kontakt z BM, który odpowiada za koordynację współpracy Ministerstwa organizacjami pozarządowymi.

Chcąc zapewnić skuteczną realizację Programu i tym samym podejmować wspólne działania z organizacjami pozarządowymi, w komórkach organizacyjnych Ministerstwa zostali wyznaczeni koordynatorzy departamentalni - osoby odpowiedzialne za rozwijanie współpracy komórki organizacyjnej z partnerami zewnętrznymi. Osoby te są również odpowiedzialne za komunikację z BM w zakresie przesyłania, przygotowywanych przez BM, okresowych sprawozdań na temat stanu współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi.

Ponadto BM będzie cyklicznie pozyskiwać informacje od zainteresowanych komórek organizacyjnych w Ministerstwie dotyczące realizowanej współpracy.

11. Przygotowanie Programu i przeprowadzone konsultacje społeczne

Projekt Programu podlegał konsultacjom wewnątrzresortowym oraz społecznym. Do konsultacji społecznych wykorzystywane są następujące kanały komunikacji:

1) Biuletyn Informacji Publicznej Ministerstwa;

2) portal www.ngo.pl;

3) strona internetowa Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Program został zaakceptowany przez Ministra.

1 Minister Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1948).