Przyjęcie Programu współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2023-2025.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSWiA.2022.58

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 listopada 2022 r.

ZARZĄDZENIE Nr 30
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 9 listopada 2022 r.
w sprawie przyjęcia Programu współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2023-2025

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327, 1265 i 1812) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji przyjmuje się Program współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2023-2025, który stanowi załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Program współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2023-2025

1. Podstawa prawna:

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327, 1265 i 1812), zwanej dalej "ustawą", przyjmuje się Program współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy.

2. Główny cel programu:

Stworzenie i wdrożenie systemowych rozwiązań umożliwiających aktywny udział organizacji pozarządowych w planowaniu, realizacji i monitorowaniu realizacji zadań publicznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej "MSWiA", na zasadach określonych w pkt 5 niniejszego Programu.

Rok 2023
Cele szczegółoweSposób realizacjiWysokość planowanych środków [w zł]
Realizacja zobowiązań międzynarodowych w zakresie prowadzenia Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań, przewidzianego w konwencjach o traktowaniu jeńców wojennych oraz o ochronie osób cywilnych podczas wojnyPowierzenie realizacji zadania publicznego, wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację.Wysokość środków określona w ustawie budżetowej na dany rok
Zwiększanie udziału organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy w opracowywaniu, realizacji i monitorowaniu działań na rzecz przeciwdziałania handlowi ludźmi1. Udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

2. Udział organizacji pozarządowych

w pracach nad projektami aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we

1.500.000 zł
właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

3. Udział przedstawicieli MSWiA

w organizowanych przez organizacje pozarządowe inicjatywach, seminariach i konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

4. Konsultowanie projektów aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi z organizacjami pozarządowymi.

5. Współpraca przy realizacji działań prewencyjnych i szkoleniowych w zakresie przeciwdziałania handlowi ludźmi.

6. Współrealizacja projektów współpracy z państwami pochodzenia ofiar handlu ludźmi, identyfikowanymi w Polsce, a także krajami docelowymi dla polskich ofiar handlu ludźmi.

7. Powierzanie organizacjom pozarządowym realizacji zadania publicznego prowadzenia Krajowego Centrum Interwencyjno-Konsultacyjnego dla Ofiar Handlu Ludźmi.

Wspieranie zaangażowania organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego w wykonywaniu zadań z zakresu ratownictwa górskiegoPowierzenie wykonywania zadań na podstawie ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. z 2022 r. poz. 1425).Wysokość środków określona w ustawie budżetowej na dany rok
Wsparcie rozwoju ludzkiego organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa wodnego w obszarach ratownictwa wodnego - "Organizacja i prowadzenie szkoleń ratowników wodnych w zakresie ratownictwa wodnego"Wspieranie wykonywania zadań na podstawie art. 11 ustawy w zakresie określonym w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 147).150.000 zł
Opiniowanie i doradztwo, upowszechnianie wiedzy w sprawach z zakresu nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym oraz w sprawach związanych z działaniami ratowniczymi prowadzonymiRealizacja zadania odbywa się podczas posiedzeń Rady do spraw Ratownictwa oraz poprzez bieżącą współpracę (korespondencja tradycyjna - dokument papierowy, ePUAP, droga elektroniczna, telefonicznie oraz publikowanie na stronie internetowej MSWiA zagadnień i wyjaśnień)Cel nie generuje skutków finansowych
przez ochotnicze straże pożarne w ramach ochrony przeciwpożarowej, a także promocja wolontariatuz podmiotami uprawnionymi do wykonywania ratownictwa wodnego i górskiego oraz jednostkami ochrony przeciwpożarowej (poza ratownictwem medycznym).
Dotacje celowe przeznaczone dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznymZlecanie zadań publicznych poprzez ogłaszanie otwartych konkurów ofert dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.500.000 zł
Ochrona, zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowanie i rozwój języka regionalnegoCel będzie realizowany m.in. przez przyznawanie dotacji na podstawie art. 18 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 823).Wysokość środków określona w ustawie budżetowej na dany rok
Integracja społeczna i obywatelska mniejszości romskiejCel będzie realizowany przez działania prowadzone w ramach Programu integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2021-2030.700.000 zł
Rok 2024
Cele szczegółoweSposób realizacjiWysokość planowanych środków [w zł]
Realizacja zobowiązań międzynarodowych w zakresie prowadzenia Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań, przewidzianego w konwencjach o traktowaniu jeńców wojennych oraz o ochronie osób cywilnych podczas wojnyPowierzenie realizacji zadania publicznego, wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację.Wysokość środków określona w ustawie budżetowej na dany rok
Zwiększanie udziału organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy w opracowywaniu, realizacji i monitorowaniu działań na rzecz przeciwdziałania handlowi ludźmi1. Udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

2. Udział organizacji pozarządowych w pracach nad projektami aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

3. Udział przedstawicieli MSWiA w organizowanych przez organizacje pozarządowe inicjatywach, seminariach

1.500.000 zł
i konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

4. Konsultowanie projektów aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi z organizacjami pozarządowymi.

5. Współpraca przy realizacji działań prewencyjnych i szkoleniowych w zakresie przeciwdziałania handlowi ludźmi.

6. Współrealizacja projektów współpracy z państwami pochodzenia ofiar handlu ludźmi, identyfikowanymi w Polsce, a także krajami docelowymi dla polskich ofiar handlu ludźmi.

7. Powierzanie organizacjom pozarządowym realizacji zadania publicznego prowadzenia Krajowego Centrum Interwencyjno-

Konsultacyjnego dla Ofiar Handlu Ludźmi.

Wspieranie zaangażowania organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego w wykonywaniu zadań z zakresu ratownictwa górskiegoPowierzenie wykonywania zadań na podstawie ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich.Wysokość środków określona w ustawie budżetowej na dany rok
Wsparcie rozwoju ludzkiego organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa wodnego w obszarach ratownictwa wodnego - "Organizacja i prowadzenie szkoleń ratowników wodnych w zakresie ratownictwa wodnego"Wspieranie wykonywania zadań na podstawie art. 11 ustawy w zakresie określonym w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych.150.000 zł
Opiniowanie i doradztwo, upowszechnianie wiedzy w sprawach z zakresu nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym oraz w sprawach związanych z działaniami ratowniczymi prowadzonymi przez ochotnicze straże pożarne w ramach ochrony przeciwpożarowej, a także promocja wolontariatuRealizacja zadania odbywa się podczas posiedzeń Rady do spraw Ratownictwa oraz poprzez bieżącą współpracę (korespondencja tradycyjna - dokument papierowy, ePUAP, droga elektroniczna, telefonicznie oraz publikowanie na stronie internetowej MSWiA zagadnień i wyjaśnień) z podmiotami uprawnionymi do wykonywania ratownictwa wodnego i górskiego oraz jednostkami ochrony przeciwpożarowej (poza ratownictwem medycznym).Cel nie generuje skutków finansowych
Dotacje celowe przeznaczone dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznymZlecanie zadań publicznych poprzez ogłaszanie otwartych konkurów ofert dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.500.000 zł
Ochrona, zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowanie i rozwój języka regionalnegoCel będzie realizowany m.in. przez przyznawanie dotacji na podstawie art. 18 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym.Wysokość środków określona w ustawie budżetowej na dany rok
Integracja społeczna i obywatelska mniejszości romskiejCel będzie realizowany przez działania prowadzone w ramach Programu integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021-2030.700.000 zł
Rok 2025
Cele szczegółoweSposób realizacjiWysokość planowanych środków [w zł]
Realizacja zobowiązań międzynarodowych w zakresie prowadzenia Krajowego Biura Informacji i Poszukiwań, przewidzianego w konwencjach o traktowaniu jeńców wojennych oraz o ochronie osób cywilnych podczas wojnyPowierzenie realizacji zadania publicznego, wraz z udzieleniem dotacji na jego realizację.Wysokość środków określona w ustawie budżetowej na dany rok
Zwiększanie udziału organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy w opracowywaniu, realizacji i monitorowaniu działań na rzecz przeciwdziałania handlowi ludźmi1. Udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

2. Udział organizacji pozarządowych w pracach nad projektami aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

3. Udział przedstawicieli MSWiA w organizowanych przez organizacje pozarządowe inicjatywach, seminariach i konferencjach dotyczących przeciwdziałania handlowi ludźmi.

4. Konsultowanie projektów aktów prawnych, dokumentów strategicznych i programowych leżących we właściwości MSWiA dotyczących

przeciwdziałania handlowi ludźmi z organizacjami pozarządowymi.

5. Współpraca przy realizacji działań prewencyjnych i szkoleniowych w zakresie przeciwdziałania handlowi ludźmi.

6. Współrealizacja projektów współpracy z państwami pochodzenia ofiar handlu ludźmi, identyfikowanymi w Polsce, a także krajami docelowymi dla polskich ofiar handlu ludźmi.

7. Powierzanie organizacjom pozarządowym realizacji zadania publicznego prowadzenia Krajowego Centrum Interwencyjno-

Konsultacyjnego dla Ofiar Handlu Ludźmi.

1.500.000 zł
Wspieranie zaangażowania organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego w wykonywaniu zadań z zakresu ratownictwa górskiegoPowierzenie wykonywania zadań na

podstawie ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich.

Wysokość środków określona w ustawie budżetowej na dany rok
Wsparcie rozwoju ludzkiego organizacji pozarządowych uprawnionych do wykonywania ratownictwa wodnego w obszarach ratownictwa wodnego - "Organizacja i prowadzenie szkoleń ratowników wodnych w zakresie ratownictwa wodnego"Wspieranie wykonywania zadań na podstawie art. 11 ustawy w zakresie określonym w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych.150.000 zł
Opiniowanie i doradztwo, upowszechnianie wiedzy w sprawach z zakresu nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym oraz w sprawach związanych z działaniami ratowniczymi prowadzonymi przez ochotnicze straże pożarne w ramach ochrony przeciwpożarowej, a także promocja wolontariatuRealizacja zadania odbywa się podczas posiedzeń Rady do spraw Ratownictwa oraz poprzez bieżącą współpracę (korespondencja tradycyjna - dokument papierowy, ePUAP, droga elektroniczna, telefonicznie oraz publikowanie na stronie internetowej MSWiA zagadnień i wyjaśnień) z podmiotami uprawnionymi do wykonywania ratownictwa wodnego i górskiego oraz jednostkami ochrony przeciwpożarowej (poza ratownictwem medycznym).Cel nie generuje skutków finansowych
Dotacje celowe przeznaczone dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznymZlecanie zadań publicznych poprzez ogłaszanie otwartych konkurów ofert dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność pożytku publicznego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.500.000 zł
Ochrona, zachowanie i rozwój tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowanie i rozwój języka regionalnegoCel będzie realizowany m.in. przez przyznawanie dotacji na podstawie art. 18 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym.Wysokość środków określona w ustawie budżetowej na dany rok
Integracja społeczna i obywatelska mniejszości romskiejCel będzie realizowany przez działania prowadzone w ramach Programu integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021-2030.700.000 zł

3. Uczestnicy Programu:

a) organizacje pozarządowe, tj. osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia (z wyłączeniem partii politycznych, związków zawodowych i organizacji pracodawców, samorządów zawodowych, fundacji utworzonych przez partie polityczne):

- niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.) lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

- niedziałające w celu osiągnięcia zysku;

b) podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, tj.:

- osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,

- stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,

- spółdzielnie socjalne,

- spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599, z późn. zm.), które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

4. Zakres przedmiotowy:

Program współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi wspiera i ułatwia współpracę Ministra z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1893, z późn. zm.). Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji zgodnie z § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264) kieruje działami:

a) sprawy wewnętrzne,

b) administracja publiczna,

c) wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne.

Dział administracja publiczna obejmuje sprawy: administracji, w tym organizacji urzędów administracji publicznej oraz procedur administracyjnych, reform i organizacji struktur administracji publicznej, zespolonej administracji rządowej w województwie, podziału administracyjnego państwa oraz nazw jednostek osadniczych i obiektów fizjograficznych, przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu, usuwania skutków klęsk żywiołowych i innych podobnych zdarzeń zagrażających bezpieczeństwu powszechnemu, zbiórek publicznych, prowadzenia rejestru podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową.

Dział sprawy wewnętrzne obejmuje sprawy: ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony granic Państwa, kontroli ruchu granicznego i cudzoziemców oraz koordynacji działań związanych z polityką migracyjną państwa, zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej, ochrony przeciwpożarowej, nadzoru nad ratownictwem górskim i wodnym, obywatelstwa, ewidencji ludności, dowodów osobistych i paszportów w zakresie ustalonym w ustawach, rejestracji stanu cywilnego w zakresie ustalonym w ustawie oraz zmiany imion i nazwisk.

Dział wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne obejmuje sprawy: stosunków Państwa z Kościołem Katolickim oraz innymi kościołami i związkami wyznaniowymi, związane z zachowaniem i rozwojem tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych, integracją obywatelską i społeczną osób należących do mniejszości, a także zachowaniem i rozwojem języka regionalnego.

5. Zasady współpracy:

Współpraca Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy odbywać się będzie na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.

W myśl zasady pomocniczości problemy powinny być rozwiązywane na możliwie najniższym, odpowiednim szczeblu społecznym. Tam, gdzie to jest możliwe, państwo powinno pozwolić działać społeczeństwu obywatelskiemu, dzięki czemu ograniczony zostanie interwencjonizm administracji do wymiaru niezbędnego.

Zgodnie z zasadą suwerenności administracja publiczna respektuje niezależność i odrębność wspólnot obywateli i organizacji społecznych, uznając ich prawo do niezależnego identyfikowania i rozwiązywania problemów społecznych.

Zgodnie z zasadą partnerstwa organizacje pozarządowe, na zasadach i w formie określonej w ustawie oraz według trybu wynikającego z odrębnych przepisów, ściśle współpracują z administracją publiczną w identyfikowaniu i definiowaniu problemów społecznych, wypracowywaniu sposobów ich rozwiązania oraz wykonywaniu zadań publicznych.

Istotą zasady efektywności jest racjonalne wydawanie środków publicznych, co oznacza świadome, celowe, oszczędne oraz planowe dysponowanie powierzonymi zasobami. Kluczowe znaczenie dla realizacji tej zasady ma wybór metody gospodarowania przy osiąganiu rezultatów najwyższej jakości.

Zasada uczciwej konkurencji opiera się na założeniu, iż zarówno instytucje reprezentujące administrację publiczną, jak i organizacje pozarządowe mają równe szanse i takie same prawa w rywalizacji o możliwość wykonania danego zadania publicznego.

Zasada jawności daje prawo partnerom do wspólnego informowania się o planowanych kierunkach działania, celach i środkach przeznaczonych na realizację zadań publicznych, w których możliwa jest współpraca z organizacjami pozarządowymi. Dysponowanie pełną informacją przyczyni się do budowania partnerskich relacji.

6. Formy współpracy:

Współpraca pomiędzy Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji a organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy może być prowadzona w szczególności przez:

a) zlecanie realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie, w następujących formach:

- powierzania wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,

- wspierania wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji;

b) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków;

c) konsultowanie z podmiotami Programu, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych podmiotów;

d) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy.

7. Sposób realizacji, koordynacji i oceny Programu w MSWiA:

Koordynacja monitorowania realizacji Programu prowadzona będzie przez Departament Porządku Publicznego MSWiA na podstawie pisemnych informacji składanych przez kierowników komórek organizacyjnych uczestniczących w Programie do 31 lipca za I półrocze danego roku i do 20 marca kolejnego roku za cały poprzedni rok sprawozdawczy (łącznie dla I i II półrocza). Przedmiotowe informacje powinny wskazywać w szczególności na działania podjęte w poszczególnych komórkach organizacyjnych MSWiA oraz ich efekty, jak również plany na następne półrocze.

Każde z działań będzie monitorowane na poziomie jednostkowym przez kierującego komórką organizacyjną MSWiA odpowiedzialną za jego opracowanie i realizację. Monitorowanie dotyczyć powinno przede wszystkim terminowości, prawidłowości oraz przestrzegania obowiązujących zasad współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy.

W ramach pisemnych informacji przekazywanych do Departamentu Porządku Publicznego MSWiA kierownicy komórek organizacyjnych MSWiA, na potrzeby oceny efektywności realizowanych zadań, będą przekazywać ww. informacje o osiągnięciu założonych celów w oparciu o kryterium ilościowe lub jakościowe.

Odpowiedzialne za dane działanie komórki organizacyjne MSWiA zobowiązane są również do przekazywania do Departamentu Porządku Publicznego MSWiA informacji na temat odchyleń w realizacji niniejszego Programu.

Projekt sprawozdania z realizacji Programu współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy opracowywany jest przez Departament Porządku Publicznego na podstawie pisemnych informacji, o których mowa powyżej, składanych przez kierowników komórek organizacyjnych. Sporządzony przez Departament Porządku Publicznego projekt przekazywany jest następnie do właściwych komórek organizacyjnych MSWiA, celem jego akceptacji. Zaakceptowany projekt sprawozdania jest przedkładany do zatwierdzenia Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji i zgodnie z art. 5b ust. 3 ustawy przekazywany do Departamentu Komunikacji Społecznej, celem jego ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej.

8. Priorytetowe zadania publiczne:

W ramach priorytetowych zadań publicznych, z uwagi na wysokość planowanych środków, należy wskazać działania na rzecz:

a) ochrony zachowania i rozwoju tożsamości kulturowej mniejszości narodowych i etnicznych oraz zachowania i rozwoju języka regionalnego,

b) wykonywania zadań z zakresu ratownictwa górskiego.

9. Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert:

a) komisję konkursową do oceny ofert powołuje Minister, w terminie 30 dni od upływu terminu składania ofert,

b) w skład komisji konkursowej wchodzi co najmniej trzech członków, w tym jako przewodniczący komisji: kierownik komórki merytorycznej, która zgłosiła zadania do konkursu, lub jego zastępca,

c) w pracach komisji mogą uczestniczyć eksperci z głosem doradczym posiadający specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadania publicznego,

d) komisja konkursowa działa na podstawie regulaminu zatwierdzonego przez przewodniczącego komisji konkursowej.

10. Sposób tworzenia Programu i przebieg konsultacji:

Program współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi został przygotowany zgodnie z propozycjami przekazanymi przez komórki organizacyjne MSWiA, które współpracują z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji zadań Ministra, tj.:

a) komórkę organizacyjną właściwą w sprawach porządku publicznego,

b) komórkę organizacyjną właściwą w sprawach dotyczących problematyki handlu ludźmi,

c) komórkę organizacyjną właściwą w sprawach związanych z ochroną ludności,

d) komórkę organizacyjną właściwą w sprawach związanych z relacjami państwa z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi, mniejszościami narodowymi i etnicznymi oraz społecznością posługującą się językiem regionalnym,

e) komórkę organizacyjną właściwą w sprawach pełnienia roli Organu Odpowiedzialnego dla Funduszu Azylu, Migracji i Integracji.

Ponadto został on poddany konsultacjom publicznym z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy.

11. Okres realizacji Programu:

Program współpracy Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z organizacjami pozarządowymi jest programem wieloletnim i będzie realizowany w latach 2023-2025.

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działami administracji rządowej: administracja publiczna, sprawy wewnętrzne, wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).