Przyjęcie "Programu współpracy Ministra Obrony Narodowej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na lata 2019-2022".
Dz.Urz.MON.2019.189
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 31/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 23 września 2019 r.
w sprawie przyjęcia "Programu współpracy Ministra Obrony Narodowej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na lata 2019-2022"
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA OBRONY NARODOWEJ Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE, NA LATA 2019-2022
PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA OBRONY NARODOWEJ Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE, NA LATA 2019-2022
1. Cel główny i cele szczegółowe Programu ................................................................................
2. Zakres przedmiotowy Programu ..............................................................................................
3. Okres realizacji Programu .........................................................................................................
4. Założenia i sposób realizacji Programu .....................................................................................
5. Priorytety w zakresie współpracy resortu obrony narodowej z partnerami społecznymi, w latach 2019-2022 ..........................................................................................................................
6. Wysokość środków planowanych na realizację Programu .......................................................
7. Sposób oceny realizacji Programu ............................................................................................
8. Konsultacje społeczne ..............................................................................................................
Celem głównym "Programu współpracy Ministra Obrony Narodowej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na lata 2019-2022", zwanego dalej "Programem", jest budowanie społecznego zaplecza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "Siłami Zbrojnymi RP" i zwiększenie świadomości społecznej o obywatelskiej odpowiedzialności za bezpieczeństwo państwa.
Celami szczegółowymi są:
Stopień realizacji wyżej wymienionych celów będzie można określić miedzy innymi w oparciu o przedstawione w tabeli poniżej mierniki i ich wartość osiągniętą na koniec 2022 r.
Miernik określający stopień realizacji celu | |||||
Lp. | Cel szczegółowy | Nazwa | Planowana wartość do osiągnięcia na koniec 2022 r. (łącznie w 4 latach) | ||
1. | Wzmocnienie aktywności partnerów społecznych w działaniach na rzecz obronności państwa w zakresie pozyskiwania kandydatów do służby wojskowej, w tym terytorialnej oraz w zakresie zwiększenia liczebności rezerw osobowych Sił Zbrojnych RP. | Liczba kandydatów wywodzących się z organizacji pozarządowych. | ≤ 16 000 | ||
Liczba kandydatów wywodzących się z klas mundurowych. | ≤ 4 000 | ||||
Liczba żołnierzy rezerwy, którzy przeszli przeszkolenie w ramach projektu "Legia Akademicka". | ≤ 6000 | ||||
2. | Wykorzystanie potencjału partnerów społecznych w realizacji zadań resortu obrony narodowej. | Liczba zadań publicznych zrealizowanych w dziedzinie obronności. | 800 | ||
3. | Wykorzystanie kompetencji członków organizacji pozarządowych do procesu szkolenia uczniów klas mundurowych. | Liczba zadań publicznych zrealizowanych na rzecz szkolenia młodzieży klas mundurowych | 150 | ||
Liczba przedsięwzięć zrealizowanych przez partnerów społecznych, wspartych przez resort obrony narodowej, wynikających z planów współpracy z partnerami społecznymi oraz przedsięwzięć pozaplanowych na rzecz szkolenia uczniów klas mundurowych. | 3000 | ||||
4. | Wzmocnienie aktywności partnerów społecznych w procesie edukacji obronnej, kultury fizycznej i umiejętności wojskowych. | Liczba przedsięwzięć zrealizowanych przez partnerów społecznych, wspartych przez resort obrony narodowej, wynikających z planów współpracy z partnerami społecznymi oraz przedsięwzięć pozaplanowych, na rzecz edukacji obronnej, kultury fizycznej i umiejętności wojskowych. | 3000 | ||
Liczba zadań publicznych zrealizowanych na rzecz edukacji obronnej, kultury fizycznej i umiejętności wojskowych. | 100 | ||||
5. | Propagowanie postaw patriotycznych, edukacja historyczna oraz związana z tradycjami i dziedzictwem oręża polskiego. | Liczba przedsięwzięć zrealizowanych przez partnerów społecznych, wspartych przez resort obrony narodowej, wynikających z planów współpracy z partnerami społecznymi oraz przedsięwzięć pozaplanowych, na rzecz kształtowania postaw patriotycznych, edukacji historycznej oraz związanych z tradycjami i dziedzictwem oręża polskiego. | 2500 | ||
Liczba zadań publicznych zrealizowanych na rzecz propagowania postaw patriotycznych oraz wiedzy i świadomości historycznej. | 100 | ||||
6. | Kształtowanie pozytywnego wizerunku żołnierza polskiego Sił Zbrojnych RP oraz Ministerstwa Obrony Narodowej. | Odsetek osób dobrze oceniających działalność wojska wg Centrum Badania Opinii Społecznej (cykliczne raporty "Oceny instytucji publicznych"). | Średnia arytmetyczna powyżej 65% respondentów oceniających dobrze działalność wojska, obliczona ze wszystkich badań prowadzonych w latach 2019-2022. |
Współpraca resortu obrony narodowej z partnerami społecznymi odbywa się w szczególności w oparciu o poniższe regulacje prawne oraz przepisy wewnętrznie obowiązujące:
Współpraca prowadzona jest poprzez:
Wspieranie działalności partnerów społecznych odbywa się przy zaangażowaniu jednostek wojskowych i instytucji podległych Ministrowi Obrony Narodowej, tj.: Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwa Wojsk Obrony Terytorialnej, Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej i Dowództwa Garnizonu Warszawa - wraz z podległymi jednostkami organizacyjnymi oraz Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej, Centrum Weterana Działań poza Granicami Państwa, Biura do Spraw Proobronnych, Biura do Spraw Utworzenia Obrony Terytorialnej, Centralnej Biblioteki Wojskowej, a także jednostek nadzorowanych, m.in. Akademii Sztuki Wojennej, Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego, Akademii Wojsk Lądowych im. generała Tadeusza Kościuszki, Lotniczej Akademii Wojskowej, Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte, Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy i Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.
Przedmiotowy Program jest programem czteroletnim i będzie realizowany w latach 2019-2022.
Mając na względzie, że budowanie społecznego zaplecza Sił Zbrojnych RP odbywa się na różnych płaszczyznach i angażuje wiele zróżnicowanych podmiotów, a także wymaga spójnych działań oraz ze sobą powiązanych. Założeniem Programu jest więc włączenie wymienionych niżej podmiotów społecznych w działania służące obronności, w tym określonym w pkt 1 celom, w sposób uporządkowany, a także wspieranie ich w tej działalności w tożsamy sposób. Służyć mają temu corocznie wydawane przez osobę zajmującą kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwą do spraw współpracy ze społeczeństwem, wytyczne do planowania współpracy w resorcie obrony narodowej w danym roku kalendarzowym oraz skupienie zadań o charakterze planistyczno-strategicznym w jednej merytorycznej komórce organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej.
Realizując powyższe, w latach 2019-2022, resort obrony narodowej angażować będzie w działalność na rzecz obronności następujące podmioty społeczne:
Nawiązywanie i prowadzenie współpracy możliwe będzie wyłącznie z podmiotami społecznymi, które:
Wspieranie podmiotów społecznych w ich działalności na rzecz obronności, w tym w realizowaniu celów Programu, w oparciu o przepisy powszechnie obowiązujące oraz przepisy wewnętrznie obowiązujące w resorcie obrony narodowej ma rozbudowaną formę i odbywa się poprzez:
Udzielanie partnerom społecznym wsparcia merytorycznego, logistycznego i organizacyjnego w realizacji przedsięwzięć w dziedzinie obronności.
Jest to najbardziej rozwinięta i najbardziej popularna forma współpracy z partnerami społecznymi. Realizowana bezpośrednio przez jednostki wojskowe, które w sposób zaplanowany udzielają pomocy w realizacji przedsięwzięć partnerów społecznych. Wsparcie udzielane jest wyłącznie działaniom na rzecz obronności (ewentualnie z ważnych względów społecznych) i obejmuje między innymi merytoryczne wsparcie żołnierzy i pracowników w realizacji przedsięwzięć, udostępnianie sprzętu wojskowego, np. na cele pokazowe, udostępnianie pomieszczeń (w tym na siedziby organizacji pozarządowych) i transportu.
Zlecanie zadań publicznych organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
Jest to szczególna forma współpracy, w której podmioty uprawnione podejmują się realizacji zadań resortu obrony narodowej, w drodze przyjmowania do wykonania zadań publicznych w formie powierzenia lub wspierania, na zasadach określonych w wyżej wymienionej ustawie. Podstawą zlecania zadań publicznych są Ogłoszenia Otwartych Konkursów Ofert, które są publikowane na stronie www.gov.pl, www.wojsko-polskie.pl oraz umieszczane na tablicach ogłoszeń w siedzibie Ministerstwa Obrony Narodowej. Zadania są realizowane w oparciu o umowy podpisywane między zleceniobiorcą a Ministrem Obrony Narodowej.
Ministerstwo Obrony Narodowej zlecać będzie realizację zadań publicznych przede wszystkim w niżej wymienionych sferach:
Raz w roku osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej, której podporządkowana jest komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej właściwa do spraw współpracy ze społeczeństwem, z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej, określa priorytetowe obszary zadań publicznych, które mogą być zlecane organizacjom pozarządowym i podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w kolejnym roku kalendarzowym.
Organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mogą z własnej inicjatywy złożyć wniosek o realizację zadania publicznego, także takiego, które jest realizowane dotychczas w inny sposób, w tym przez organy administracji publicznej.
Realizacja przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zleconych zadań publicznych podlega kontroli pod względem osiągnięcia zakładanych celów zadania oraz racjonalności i prawidłowości wydatkowania środków finansowych otrzymanych w ramach dotacji celowych.
Wspieranie rzeczowe organizacji pozarządowych i innych podmiotów uprawnionych prowadzących działalność pożytku publicznego, poprzez nieodpłatne przekazywanie mienia ruchomego Skarbu Państwa niewykorzystywanego w Siłach Zbrojnych RP.
Minister Obrony Narodowej może nieodpłatnie przekazywać mienie ruchome Skarbu Państwa: państwowym jednostkom organizacyjnym, jednostkom samorządu terytorialnego, państwowym i samorządowym instytucjom kultury, muzeom, państwowym i samorządowym szkołom publicznym, uczelniom publicznym, organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność pożytku publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem zadań związanych z obronnością państwa i działalnością Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz porządkiem i bezpieczeństwem publicznym, na cele związane z ich działalnością statutową - posiadającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek tych podmiotów.
Minister Obrony Narodowej ogłasza nabór wniosków o nieodpłatne przekazanie mienia, wraz z zestawieniem mienia ruchomego, którego mogą dotyczyć składane wnioski. Rozpatrując wnioski podmiotów, bierze się pod uwagę potrzeby Sił Zbrojnych RP oraz wiarygodność wnioskodawców i cel pozyskania wnioskowanego mienia.
Wspieranie procesu szkolenia członków organizacji pozarządowych działających w sferze obronności oraz nauczycieli i uczniów klas mundurowych.
Działalność szkoleniowa resortu obrony narodowej koncentruje się na podnoszeniu umiejętności sportowo-obronnych obywateli, w tym strzeleckich. Szkolenia dla członków organizacji pozarządowych działających w sferze obronności oraz nauczycieli i uczniów klas mundurowych mogą być realizowane:
Szkolenie powinno być ukierunkowane na podnoszenie indywidualnych umiejętności i kompetencji obywateli oraz zachęcać ich do wstępowania do zawodowej i terytorialnej służby wojskowej.
Udzielanie wsparcia o charakterze propagującym działalność partnerów społecznych.
W celu potwierdzenia woli rozwijania wzajemnej współpracy oraz wspólnego działania na rzecz tych samych celów, partnerzy społeczni mogą zawrzeć z dowódcami jednostek wojskowych, a w przypadku działalności ogólnokrajowej również z Ministrem Obrony Narodowej, porozumienia o współpracy. Są to akty o charakterze intencyjnym, nie powodujące skutków finansowych. Od ich zawarcia nie można uzależniać prowadzenia współpracy z partnerem społecznym na zasadach i w zakresie określonym w przepisach powszechnie obowiązujących i przepisach wewnętrznie obowiązujących w resorcie obrony narodowej.
Wyrażając poparcie dla konkretnych działań realizowanych przez partnerów społecznych, Minister Obrony Narodowej, na wniosek zainteresowanego, może objąć wydarzenie patronatem honorowym lub zasiadać w komitecie honorowym przedsięwzięcia.
Priorytety w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi oraz w zakresie zlecania zadań publicznych określane są co roku przez osobę zajmującą kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwą do spraw współpracy ze społeczeństwem, z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej, w wydawanych wytycznych, w zależności od aktualnych potrzeb i kierunków działania resortu obrony narodowej. Niemniej, szczególną wagę przykładać należy do:
Na realizację zlecania zadań publicznych organizacjom pozarządowym i podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Minister Obrony Narodowej corocznie planuje przeznaczyć ok. 13 mln zł (środki finansowe planowane są w cyklu rocznym), natomiast na udzielanie dotacji jednostkom samorządu terytorialnego na rozwój strzelectwa sportowego, w tym budowę infrastruktury strzelnic, przewidzianych jest corocznie średnio 20 mln zł. Kwoty te w zależności od potrzeb resortu obrony narodowej mogą ulec zmianie.
Na realizację projektu "Certyfikowane Wojskowe Klasy Mundurowe" planuje się udzielanie dotacji celowych organom prowadzącym szkoły, w wysokości ok. 4,5 mln. zł rocznie.
Ponadto, nie do przewidzenia są koszty mienia niewykorzystywanego w Siłach Zbrojnych RP, które w okresie trwania Programu, zostanie nieodpłatnie przekazane partnerom społecznym oraz koszty udzielania wsparcia merytorycznego i logistycznego przedsięwzięć partnerów społecznych, leżące po stronie jednostek wojskowych. Uzależnione są one od wniosków organizacji pozarządowych i innych podmiotów uprawnionych o udzielenie pomocy oraz od możliwości ich realizacji.
Ocena realizacji Programu odbywać się będzie w oparciu o opracowane w Ministerstwie Obrony Narodowej informacje i sprawozdania:
Do sporządzenia oceny realizacji Programu wykorzystane zostaną również:
Sprawozdania z realizacji Programu zostaną corocznie przygotowane przez Departament Edukacji, Kultury i Dziedzictwa, zatwierdzone przez Ministra Obrony Narodowej i ogłoszone w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Obrony Narodowej, do końca kwietnia każdego roku.
W celu przeprowadzenia konsultacji społecznych, projekt Programu zamieszczony został na stronie internetowej www.gov.pl, www.wojsko-polskie.pl oraz wysłany do podmiotów, które mają zawarte porozumienia o współpracy z Ministrem Obrony Narodowej. Uwagi i komentarze do projektu Programu zgłosiły następujące organizacje pozarządowe: