Przyjęcie "Programu współpracy Ministra Obrony Narodowej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na lata 2019-2022".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2019.189

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 września 2019 r.

ZARZĄDZENIE Nr 31/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 23 września 2019 r.
w sprawie przyjęcia "Programu współpracy Ministra Obrony Narodowej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na lata 2019-2022"

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688 i 1570), zarządza się, co następuje:
§  1. 
Przyjmuje się "Program współpracy Ministra Obrony Narodowej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na lata 2019-2022", stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA OBRONY NARODOWEJ Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE, NA LATA 2019-2022

Spis treści:

1. Cel główny i cele szczegółowe Programu ................................................................................

2. Zakres przedmiotowy Programu ..............................................................................................

3. Okres realizacji Programu .........................................................................................................

4. Założenia i sposób realizacji Programu .....................................................................................

5. Priorytety w zakresie współpracy resortu obrony narodowej z partnerami społecznymi, w latach 2019-2022 ..........................................................................................................................

6. Wysokość środków planowanych na realizację Programu .......................................................

7. Sposób oceny realizacji Programu ............................................................................................

8. Konsultacje społeczne ..............................................................................................................

1.
Cel główny i cele szczegółowe Programu

Celem głównym "Programu współpracy Ministra Obrony Narodowej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na lata 2019-2022", zwanego dalej "Programem", jest budowanie społecznego zaplecza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "Siłami Zbrojnymi RP" i zwiększenie świadomości społecznej o obywatelskiej odpowiedzialności za bezpieczeństwo państwa.

Celami szczegółowymi są:

1)
wzmocnienie aktywności partnerów społecznych 1  w działaniach na rzecz obronności państwa w zakresie pozyskiwania kandydatów do służby wojskowej, w tym terytorialnej oraz w zakresie zwiększenia liczebności rezerw osobowych Sił Zbrojnych RP;
2)
wykorzystanie potencjału partnerów społecznych w realizacji zadań resortu obrony narodowej;
3)
wykorzystanie kompetencji członków organizacji pozarządowych 2  do procesu szkolenia uczniów klas mundurowych;
4)
wzmocnienie aktywności partnerów społecznych w procesie edukacji obronnej, kultury fizycznej i umiejętności wojskowych;
5)
propagowanie postaw patriotycznych, edukacja historyczna oraz związana z tradycjami i dziedzictwem oręża polskiego;
6)
kształtowanie pozytywnego wizerunku żołnierza Sił Zbrojnych RP oraz Ministerstwa Obrony Narodowej.

Stopień realizacji wyżej wymienionych celów będzie można określić miedzy innymi w oparciu o przedstawione w tabeli poniżej mierniki i ich wartość osiągniętą na koniec 2022 r.

Miernik określający stopień realizacji celu
Lp.Cel szczegółowyNazwaPlanowana wartość do osiągnięcia na koniec 2022 r. (łącznie w 4 latach)
1.Wzmocnienie aktywności partnerów społecznych w działaniach na rzecz obronności państwa w zakresie pozyskiwania kandydatów do służby wojskowej, w tym terytorialnej oraz w zakresie zwiększenia liczebności rezerw osobowych Sił Zbrojnych RP.Liczba kandydatów wywodzących się z organizacji pozarządowych.≤ 16 000
Liczba kandydatów wywodzących się z klas mundurowych.≤ 4 000
Liczba żołnierzy rezerwy, którzy przeszli przeszkolenie w ramach projektu "Legia Akademicka".≤ 6000
2.Wykorzystanie potencjału partnerów społecznych w realizacji zadań resortu obrony narodowej.Liczba zadań publicznych zrealizowanych w dziedzinie obronności.800
3.Wykorzystanie kompetencji członków organizacji pozarządowych do procesu szkolenia uczniów klas mundurowych.Liczba zadań publicznych zrealizowanych na rzecz szkolenia młodzieży klas mundurowych150
Liczba przedsięwzięć zrealizowanych przez partnerów społecznych, wspartych przez resort obrony narodowej, wynikających z planów współpracy z partnerami społecznymi oraz przedsięwzięć pozaplanowych na rzecz szkolenia uczniów klas mundurowych.3000
4.Wzmocnienie aktywności partnerów społecznych w procesie edukacji obronnej, kultury fizycznej i umiejętności wojskowych.Liczba przedsięwzięć zrealizowanych przez partnerów społecznych, wspartych przez resort obrony narodowej, wynikających z planów współpracy z partnerami społecznymi oraz przedsięwzięć pozaplanowych, na rzecz edukacji obronnej, kultury fizycznej i umiejętności wojskowych.3000
Liczba zadań publicznych zrealizowanych na rzecz edukacji obronnej, kultury fizycznej i umiejętności wojskowych.100
5.Propagowanie postaw patriotycznych, edukacja historyczna oraz związana z tradycjami i dziedzictwem oręża polskiego.Liczba przedsięwzięć zrealizowanych przez partnerów społecznych, wspartych przez resort obrony narodowej, wynikających z planów współpracy z partnerami społecznymi oraz przedsięwzięć pozaplanowych, na rzecz kształtowania postaw patriotycznych, edukacji historycznej oraz związanych

z tradycjami i dziedzictwem oręża polskiego.

2500
Liczba zadań publicznych zrealizowanych na rzecz propagowania postaw patriotycznych oraz wiedzy i świadomości historycznej.100
6.Kształtowanie pozytywnego wizerunku żołnierza polskiego Sił Zbrojnych RP oraz Ministerstwa Obrony Narodowej.Odsetek osób dobrze oceniających działalność wojska wg Centrum Badania Opinii Społecznej (cykliczne raporty "Oceny instytucji publicznych").Średnia arytmetyczna powyżej 65% respondentów oceniających dobrze działalność wojska, obliczona ze wszystkich badań prowadzonych w latach 2019-2022.
2.
Zakres przedmiotowy Programu

Współpraca resortu obrony narodowej z partnerami społecznymi odbywa się w szczególności w oparciu o poniższe regulacje prawne oraz przepisy wewnętrznie obowiązujące:

1)
ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688 i 1570);
2)
ustawa z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2308 oraz z 2019 r. poz. 492 i 1214);
3)
ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713);
4)
ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1541);
5)
ustawa z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 1491);
6)
ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 i 1287);
7)
ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869);
8)
ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. poz. 2203, z 2018 r. poz. 2245 oraz z 2019 r. poz. 1287);
9)
rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 maja 2018 r. w sprawie przekazywania mienia ruchomego Skarbu Państwa będącego we władaniu jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych (Dz. U. poz. 1018);
10)
rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie zakazu używania munduru wojskowego lub jego części (Dz. U. poz. 354);
11)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz. U. poz. 152);
12)
decyzja Nr 33/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2019 r. w sprawie działalności promocyjnej w resorcie obrony narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 40);
13)
decyzja Nr 187/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 czerwca 2009 r. w sprawie wprowadzenia zasad współpracy resortu obrony narodowej z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 131, z 2011 r. poz. 121 i poz. 185 oraz z 2013 r. poz. 347);
14)
decyzja Nr 230/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 czerwca 2010 r. w sprawie użytkowania w resorcie obrony narodowej pojazdów grupy eksploatacyjnej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 164, z 2012 r. poz. 56 oraz z 2013 r. poz. 349);
15)
decyzja Nr 175/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 30 października 2017 r. w sprawie przekazywania składników mienia w trybie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 214 oraz z 2019 r. poz. 2 i 59);
16)
decyzja Nr 205/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 10 lipca 2012 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu obejmowania patronatu honorowego przez Ministra Obrony Narodowej lub jego uczestnictwa w komitecie honorowym (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 269, z 2013 r. poz. 371 oraz z 2014 r. poz. 79);
17)
decyzja Nr 55/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 8 marca 2013 r. w sprawie zasad działalności klubów wojskowych (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 63 i 385);
18)
decyzja Nr 310/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 sierpnia 2015 r. w sprawie zasad i trybu zlecania zadań publicznych przez Ministra Obrony Narodowej (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 232, z 2016 r. poz. 36 oraz z 2018 r. poz. 11).

Współpraca prowadzona jest poprzez:

1)
udzielanie partnerom społecznym wsparcia merytorycznego, logistycznego i organizacyjnego w realizacji przedsięwzięć w dziedzinie obronności;
2)
zlecanie zadań publicznych organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688 i 1570);
3)
wspieranie rzeczowe organizacji pozarządowych i innych podmiotów uprawnionych 3 , prowadzących działalność pożytku publicznego, poprzez nieodpłatne przekazywanie mienia ruchomego Skarbu Państwa niewykorzystywanego w Siłach Zbrojnych RP;
4)
wspieranie procesu szkolenia członków organizacji pozarządowych działających w sferze obronności oraz nauczycieli i uczniów klas mundurowych;
5)
udzielanie wsparcia o charakterze propagującym działalność partnerów społecznych.

Wspieranie działalności partnerów społecznych odbywa się przy zaangażowaniu jednostek wojskowych i instytucji podległych Ministrowi Obrony Narodowej, tj.: Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwa Wojsk Obrony Terytorialnej, Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej i Dowództwa Garnizonu Warszawa - wraz z podległymi jednostkami organizacyjnymi oraz Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej, Centrum Weterana Działań poza Granicami Państwa, Biura do Spraw Proobronnych, Biura do Spraw Utworzenia Obrony Terytorialnej, Centralnej Biblioteki Wojskowej, a także jednostek nadzorowanych, m.in. Akademii Sztuki Wojennej, Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego, Akademii Wojsk Lądowych im. generała Tadeusza Kościuszki, Lotniczej Akademii Wojskowej, Akademii Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte, Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie, Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy i Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.

3.
Okres realizacji Programu

Przedmiotowy Program jest programem czteroletnim i będzie realizowany w latach 2019-2022.

4.
Założenia i sposób realizacji Programu

Mając na względzie, że budowanie społecznego zaplecza Sił Zbrojnych RP odbywa się na różnych płaszczyznach i angażuje wiele zróżnicowanych podmiotów, a także wymaga spójnych działań oraz ze sobą powiązanych. Założeniem Programu jest więc włączenie wymienionych niżej podmiotów społecznych w działania służące obronności, w tym określonym w pkt 1 celom, w sposób uporządkowany, a także wspieranie ich w tej działalności w tożsamy sposób. Służyć mają temu corocznie wydawane przez osobę zajmującą kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwą do spraw współpracy ze społeczeństwem, wytyczne do planowania współpracy w resorcie obrony narodowej w danym roku kalendarzowym oraz skupienie zadań o charakterze planistyczno-strategicznym w jednej merytorycznej komórce organizacyjnej Ministerstwa Obrony Narodowej.

Realizując powyższe, w latach 2019-2022, resort obrony narodowej angażować będzie w działalność na rzecz obronności następujące podmioty społeczne:

1)
organizacje pozarządowe, w tym tzw. proobronne;
2)
placówki oświatowe i inne instytucje edukacyjne, w tym w szczególności szkoły prowadzące tzw. klasy mundurowe;
3)
podmioty prowadzące działalność szkoleniową w zakresie doskonalenia umiejętności wojskowych i podnoszenia sprawności fizycznej;
4)
grupy rekonstrukcji historycznej;
5)
organizacje kombatanckie oraz weteranów i rezerwistów, a także inne podmioty społeczne kultywujące tradycje orężne i działające w sferze edukacji historycznej.

Nawiązywanie i prowadzenie współpracy możliwe będzie wyłącznie z podmiotami społecznymi, które:

1)
posiadają osobowość prawną;
2)
przestrzegają przepisów rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie zakazu używania munduru wojskowego lub jego części (Dz. U. poz. 354);
3)
zachowują neutralność w sprawach politycznych oraz działają niezależnie od partii politycznych i innych organizacji o charakterze politycznym.

Wspieranie podmiotów społecznych w ich działalności na rzecz obronności, w tym w realizowaniu celów Programu, w oparciu o przepisy powszechnie obowiązujące oraz przepisy wewnętrznie obowiązujące w resorcie obrony narodowej ma rozbudowaną formę i odbywa się poprzez:

Udzielanie partnerom społecznym wsparcia merytorycznego, logistycznego i organizacyjnego w realizacji przedsięwzięć w dziedzinie obronności.

Jest to najbardziej rozwinięta i najbardziej popularna forma współpracy z partnerami społecznymi. Realizowana bezpośrednio przez jednostki wojskowe, które w sposób zaplanowany udzielają pomocy w realizacji przedsięwzięć partnerów społecznych. Wsparcie udzielane jest wyłącznie działaniom na rzecz obronności (ewentualnie z ważnych względów społecznych) i obejmuje między innymi merytoryczne wsparcie żołnierzy i pracowników w realizacji przedsięwzięć, udostępnianie sprzętu wojskowego, np. na cele pokazowe, udostępnianie pomieszczeń (w tym na siedziby organizacji pozarządowych) i transportu.

Zlecanie zadań publicznych organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Jest to szczególna forma współpracy, w której podmioty uprawnione podejmują się realizacji zadań resortu obrony narodowej, w drodze przyjmowania do wykonania zadań publicznych w formie powierzenia lub wspierania, na zasadach określonych w wyżej wymienionej ustawie. Podstawą zlecania zadań publicznych są Ogłoszenia Otwartych Konkursów Ofert, które są publikowane na stronie www.gov.pl, www.wojsko-polskie.pl oraz umieszczane na tablicach ogłoszeń w siedzibie Ministerstwa Obrony Narodowej. Zadania są realizowane w oparciu o umowy podpisywane między zleceniobiorcą a Ministrem Obrony Narodowej.

Ministerstwo Obrony Narodowej zlecać będzie realizację zadań publicznych przede wszystkim w niżej wymienionych sferach:

1)
obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych RP;
2)
podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
3)
wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
4)
działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych.

Raz w roku osoba zajmująca kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej, której podporządkowana jest komórka organizacyjna Ministerstwa Obrony Narodowej właściwa do spraw współpracy ze społeczeństwem, z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej, określa priorytetowe obszary zadań publicznych, które mogą być zlecane organizacjom pozarządowym i podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w kolejnym roku kalendarzowym.

Organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mogą z własnej inicjatywy złożyć wniosek o realizację zadania publicznego, także takiego, które jest realizowane dotychczas w inny sposób, w tym przez organy administracji publicznej.

Realizacja przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zleconych zadań publicznych podlega kontroli pod względem osiągnięcia zakładanych celów zadania oraz racjonalności i prawidłowości wydatkowania środków finansowych otrzymanych w ramach dotacji celowych.

Wspieranie rzeczowe organizacji pozarządowych i innych podmiotów uprawnionych prowadzących działalność pożytku publicznego, poprzez nieodpłatne przekazywanie mienia ruchomego Skarbu Państwa niewykorzystywanego w Siłach Zbrojnych RP.

Minister Obrony Narodowej może nieodpłatnie przekazywać mienie ruchome Skarbu Państwa: państwowym jednostkom organizacyjnym, jednostkom samorządu terytorialnego, państwowym i samorządowym instytucjom kultury, muzeom, państwowym i samorządowym szkołom publicznym, uczelniom publicznym, organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność pożytku publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem zadań związanych z obronnością państwa i działalnością Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz porządkiem i bezpieczeństwem publicznym, na cele związane z ich działalnością statutową - posiadającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek tych podmiotów.

Minister Obrony Narodowej ogłasza nabór wniosków o nieodpłatne przekazanie mienia, wraz z zestawieniem mienia ruchomego, którego mogą dotyczyć składane wnioski. Rozpatrując wnioski podmiotów, bierze się pod uwagę potrzeby Sił Zbrojnych RP oraz wiarygodność wnioskodawców i cel pozyskania wnioskowanego mienia.

Wspieranie procesu szkolenia członków organizacji pozarządowych działających w sferze obronności oraz nauczycieli i uczniów klas mundurowych.

Działalność szkoleniowa resortu obrony narodowej koncentruje się na podnoszeniu umiejętności sportowo-obronnych obywateli, w tym strzeleckich. Szkolenia dla członków organizacji pozarządowych działających w sferze obronności oraz nauczycieli i uczniów klas mundurowych mogą być realizowane:

1)
z inicjatywy resortu obrony narodowej;
2)
w drodze zlecania zadań publicznych organizacjom pozarządowym i podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
3)
w drodze wspierania merytorycznego i logistycznego działalności partnerów społecznych;
4)
poprzez udzielanie dotacji jednostkom samorządu terytorialnego na rozwój strzelectwa sportowego, w tym budowę infrastruktury strzelnic;
5)
poprzez udzielanie dotacji organom prowadzącym szkoły, które prowadzą działalność dydaktyczno-wychowawczą w dziedzinie obronności państwa, na dofinansowanie zadań bieżących lub inwestycyjnych.

Szkolenie powinno być ukierunkowane na podnoszenie indywidualnych umiejętności i kompetencji obywateli oraz zachęcać ich do wstępowania do zawodowej i terytorialnej służby wojskowej.

Udzielanie wsparcia o charakterze propagującym działalność partnerów społecznych.

W celu potwierdzenia woli rozwijania wzajemnej współpracy oraz wspólnego działania na rzecz tych samych celów, partnerzy społeczni mogą zawrzeć z dowódcami jednostek wojskowych, a w przypadku działalności ogólnokrajowej również z Ministrem Obrony Narodowej, porozumienia o współpracy. Są to akty o charakterze intencyjnym, nie powodujące skutków finansowych. Od ich zawarcia nie można uzależniać prowadzenia współpracy z partnerem społecznym na zasadach i w zakresie określonym w przepisach powszechnie obowiązujących i przepisach wewnętrznie obowiązujących w resorcie obrony narodowej.

Wyrażając poparcie dla konkretnych działań realizowanych przez partnerów społecznych, Minister Obrony Narodowej, na wniosek zainteresowanego, może objąć wydarzenie patronatem honorowym lub zasiadać w komitecie honorowym przedsięwzięcia.

5.
Priorytety w zakresie współpracy resortu obrony narodowej z partnerami społecznymi, w latach 2019-2022

Priorytety w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi oraz w zakresie zlecania zadań publicznych określane są co roku przez osobę zajmującą kierownicze stanowisko w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwą do spraw współpracy ze społeczeństwem, z upoważnienia Ministra Obrony Narodowej, w wydawanych wytycznych, w zależności od aktualnych potrzeb i kierunków działania resortu obrony narodowej. Niemniej, szczególną wagę przykładać należy do:

1)
wspierania przedsięwzięć partnerów społecznych związanych bezpośrednio z obronnością państwa, w zakresie zwiększenia liczby realizowanych szkoleniowych przedsięwzięć sportowo-obronnych, w tym rozwijających i zwiększających ogólną sprawność fizyczną obywateli do poziomu wymaganego w zawodowej i terytorialnej służbie wojskowej;
2)
ukierunkowania współpracy resortu obrony narodowej z organizacjami pozarządowymi działającymi w sferze obronności państwa, na rzecz szkół prowadzących tzw. klasy mundurowe oraz organizacji skupiających potencjalnych kandydatów do zawodowej i terytorialnej służby wojskowej;
3)
działalności partnerów społecznych na rzecz kombatantów i weteranów;
4)
wspierania przedsięwzięć partnerów społecznych związanych z upowszechnianiem tradycji orężnych wśród społeczeństwa, w szczególności młodego pokolenia;
5)
wspieranie przedsięwzięć partnerów społecznych związanych z obchodami rocznic wydarzeń historycznych z historii Wojska Polskiego, szczególnie wpisujących się w organizowane przez resort obrony narodowej programy i przedsięwzięcia o charakterze centralnym (ogólnopolskim).
6.
Wysokość środków planowanych na realizację Programu

Na realizację zlecania zadań publicznych organizacjom pozarządowym i podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Minister Obrony Narodowej corocznie planuje przeznaczyć ok. 13 mln zł (środki finansowe planowane są w cyklu rocznym), natomiast na udzielanie dotacji jednostkom samorządu terytorialnego na rozwój strzelectwa sportowego, w tym budowę infrastruktury strzelnic, przewidzianych jest corocznie średnio 20 mln zł. Kwoty te w zależności od potrzeb resortu obrony narodowej mogą ulec zmianie.

Na realizację projektu "Certyfikowane Wojskowe Klasy Mundurowe" planuje się udzielanie dotacji celowych organom prowadzącym szkoły, w wysokości ok. 4,5 mln. zł rocznie.

Ponadto, nie do przewidzenia są koszty mienia niewykorzystywanego w Siłach Zbrojnych RP, które w okresie trwania Programu, zostanie nieodpłatnie przekazane partnerom społecznym oraz koszty udzielania wsparcia merytorycznego i logistycznego przedsięwzięć partnerów społecznych, leżące po stronie jednostek wojskowych. Uzależnione są one od wniosków organizacji pozarządowych i innych podmiotów uprawnionych o udzielenie pomocy oraz od możliwości ich realizacji.

7.
Sposób oceny realizacji Programu

Ocena realizacji Programu odbywać się będzie w oparciu o opracowane w Ministerstwie Obrony Narodowej informacje i sprawozdania:

1)
przeglądy porozumień o współpracy zawartych przez Ministra Obrony Narodowej z partnerami społecznymi;
2)
informacje na temat współpracy resortu obrony narodowej z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi;
3)
informacje i sprawozdania Biura do Spraw Proobronnych;
4)
sprawozdania z realizacji zadań publicznych, zleconych przez Ministra Obrony Narodowej organizacjom pozarządowym i podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Do sporządzenia oceny realizacji Programu wykorzystane zostaną również:

1)
informacje roczne, przygotowane przez: Sztab Generalny Wojska Polskiego, Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych, Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych, Dowództwo Komponentu Wojsk Specjalnych, Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowództwo Wojsk Obrony Terytorialnej, Dowództwo Garnizonu Warszawa oraz Komendę Główną Żandarmerii Wojskowej;
2)
informacje uzyskane od organizacji pozarządowych i innych partnerów społecznych o realizacji porozumień o współpracy podpisanych z Ministrem Obrony Narodowej w roku sprawozdawczym;
3)
dobrowolne informacje organizacji pozarządowych i innych partnerów społecznych o prowadzonej przez nich współpracy z resortem obrony narodowej, zawierające uwagi, spostrzeżenia i sugestie w przedmiotowej sprawie, zgłoszone na piśmie odpowiednio do końca każdego roku, a także inne informacje, uzyskane przy okazji realizowanych przedsięwzięć i spotkań.

Sprawozdania z realizacji Programu zostaną corocznie przygotowane przez Departament Edukacji, Kultury i Dziedzictwa, zatwierdzone przez Ministra Obrony Narodowej i ogłoszone w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Obrony Narodowej, do końca kwietnia każdego roku.

8.
Konsultacje społeczne

W celu przeprowadzenia konsultacji społecznych, projekt Programu zamieszczony został na stronie internetowej www.gov.pl, www.wojsko-polskie.pl oraz wysłany do podmiotów, które mają zawarte porozumienia o współpracy z Ministrem Obrony Narodowej. Uwagi i komentarze do projektu Programu zgłosiły następujące organizacje pozarządowe:

1)
Federacja Rodzin Katyńskich;
2)
Federacja Stowarzyszeń Rezerwistów i Weteranów Sił Zbrojnych RP;
3)
Polski Związek Motorowy;
4)
Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze Zarząd Główny;
5)
Wojskowe Stowarzyszenie "Sport-Turystyka-Obronność" Zarząd Główny;
6)
Stowarzyszenie Kombatantów Misji Pokojowych ONZ;
7)
Związek Inwalidów Wojennej Rzeczypospolitej Polskiej Zarząd Główny;
8)
Związek Towarzystw Gimnastycznych "Sokół".
1 W rozumieniu § 2 pkt 2 decyzji Nr 187/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 9 czerwca 2009 r. w sprawie wprowadzenia zasad współpracy resortu obrony narodowej z organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami społecznymi (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 131, z 2011 r. poz. 121 i 185 oraz z 2014 r. poz. 347).
2 W rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688 i 1570).
3 W rozumieniu art. 91 ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2308 oraz z 2019 r. poz. 492 i 1214).