Przyjęcie programu współpracy Ministra Infrastruktury z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2020.
Dz.Urz.MI.2019.53
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 21
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 29 listopada 2019 r.
w sprawie przyjęcia programu współpracy Ministra Infrastruktury z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2020
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA INFRASTRUKTURY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE W ROKU 2020
PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA INFRASTRUKTURY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE W ROKU 2020
1. Wstęp
2. Diagnoza
3. Cel główny i cele szczegółowe Programu w roku 2020
4. Zasady współpracy
5. Zakres przedmiotowy
6. Formy współpracy
7. Priorytetowe zadania publiczne
8. Okres realizacji Programu
9. Sposób realizacji Programu
10. Wysokość środków planowanych na realizację Programu
11. Sposób oceny realizacji Programu
12. Informacja o sposobie tworzenia Programu oraz o przebiegu konsultacji
13. Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert
Ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688 i 1570), zwaną dalej "ustawą", uregulowane zostały zasady współpracy organów administracji publicznej, w tym rządowej, z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ww. ustawy, zwanymi dalej "organizacjami pozarządowymi".
Zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy Minister Infrastruktury, zwany dalej "Ministrem", opracował roczny Program współpracy Ministerstwa Infrastruktury, zwanego dalej "Ministerstwem" z organizacjami pozarządowymi.
Głównym celem Programu jest stworzenie ram dla sprawnej i efektywnej współpracy Ministra z organizacjami pozarządowymi. Otwarcie administracji publicznej na współpracę z instytucjami społeczeństwa obywatelskiego znajduje uzasadnienie zarówno w konstytucyjnej zasadzie pomocniczości, jak i w polityce rządu. Jest także odpowiedzią na c oraz silniej akcentowaną społeczną potrzebę uczestnictwa w procesach decyzyjnych. W procesie wzmacniania procesów partycypacji publicznej podkreśla się także rolę wykorzystania nowoczesnych technologii i dostępu obywateli do informacji publicznej. Jako istotne wymienia się ponadto mechanizmy zlecania realizacji usług publicznych organizacjom pozarządowym, a także tworzenie programów współpracy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi.
Przygotowanie założeń Programu poprzedzone było zebraniem informacji na temat przebiegu dotychczasowej współpracy Ministra z organizacjami pozarządowymi. Zgromadzone zostały opinie komórek organizacyjnych Ministerstwa, posiadających doświadczenie we współpracy z organizacjami pozarządowymi. W kolejnym kroku zostały przeprowadzone konsultacje wewnętrzne oraz zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy, konsultacje z organizacjami pozarządowymi. Aby umożliwić określenie celów Programu oraz zdefiniowanie zadań w poszczególnych celach, konieczne było również przeanalizowanie ram prawnych tej współpracy. Współpraca Ministra z organizacjami pozarządowymi odbywa się według określonych zasad i przybiera różne formy - finansowe, pozafinansowe, o różnym stopniu instytucjonalizacji - przedstawione w dalszej części Programu.
Celem głównym Programu jest stworzenie ram współpracy Ministra z organizacjami pozarządowymi, umożliwiając aktywny udział tych organizacji w tworzeniu rozwiązań w sferze zadań publicznych z zakresu transportu drogowego.
Celami szczegółowymi są:
Oczekiwanym rezultatem realizacji Programu jest:
Zgodnie z art. 5 ust. 3 ustawy współpraca Ministra z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
Zasada pomocniczości - polega na założeniu, iż podmioty administracji publicznej powinny wykonywać tylko te zadania, które nie mogą być skutecznie realizowane przez jednostki niższego szczebla lub jednostki działające w ramach społeczeństwa. Zgodnie z zasadą pomocniczości, problemy powinny być rozwiązywane na możliwie najniższym szczeblu społecznym, co zapewnia udział strony społecznej w procesie decydowania i współzarządzania.
Zasada suwerenności stron - polega na założeniu, iż administracja publiczna uznaje prawo organizacji pozarządowych do niezależności i odrębności w identyfikowaniu i rozwiązywaniu problemów społecznych przy zachowaniu symetryczności praw i obowiązków stron współpracy.
Zasada partnerstwa - polega na ścisłej współpracy między administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi w celu wypracowania jak najlepszego rezultatu na rzecz społeczeństwa.
Zasada efektywności - polega na dążeniu, w ramach współpracy, do osiągnięcia najlepszych rezultatów z uwzględnieniem racjonalnego wydatkowania środków publicznych tj. dysponowania powierzonymi zasobami w sposób świadomy, celowy, oszczędny oraz planowy.
Zasada uczciwej konkurencji - polega na założeniu, iż organizacje pozarządowe mają prawo równego dostępu do realizacji zadań publicznych, zlecanych przez administrację rządową.
Zasada jawności - polega na założeniu, iż strony udostępniają sobie pełne informacje w zakresie działań podejmowanych w ramach współpracy.
Współpraca Ministra z organizacjami pozarządowymi w roku 2020 obejmuje zadania z zakresu:
Podmiotami współpracującymi z organizacjami pozarządowymi w ramach Programu są również jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.
Program przewiduje współpracę Ministra z organizacjami pozarządowymi w formach, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy, w rozróżnieniu na współpracę pozafinansową i finansową.
Współpraca pozafinansowa, polegająca na:
Współpraca finansowa, polegająca na zlecaniu organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie, głównie poprzez:
Powierzenie realizacji zadań publicznych albo powierzenie wspierania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym następuje w trybach:
Organizacja pozarządowa może z własnej inicjatywy złożyć do Ministerstwa wniosek o realizację zadania publicznego. Charakter zadania publicznego musi wpisywać się w zakres działań Ministerstwa oraz w zakres działalności statutowej danej organizacji pozarządowej. W przypadku gdy Minister uzna celowość wniosku o realizację zadania publicznego, ogłasza otwarty konkurs ofert, o czym informuje organizację pozarządową. Wymogi formalne dotyczące wniosku o realizację zadania określone zostały w art. 12 ust. 1 ustawy.
Dotacja na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadania publicznego zleconego organizacjom pozarządowym jest udzielana na podstawie umowy dotacji. Umowa dotacji zawierana jest w imieniu dysponenta części budżetowej przez dyrektora właściwej komórki organizacyjnej Ministerstwa.
Tryb, zasady udzielania oraz rozliczania dotacji zostaną określone w umowie dotacyjnej, w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.) oraz ustawy. Współpraca z organizacjami pozarządowymi może być podejmowana również w ramach:
W 2020 r. przewidziano do realizacji we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy następujące priorytetowe zadania publiczne, co pozwoli osiągnąć założone w Programie cele:
Program zaplanowany został w perspektywie rocznej i będzie realizowany w 2020 r.
Realizacja Programu odbywać się będzie przez podejmowanie działań z niego wynikających przez komórki organizacyjne Ministerstwa koordynowane przez Departament Prawny. Analizie podlegać będą obszary:
Realizacja Programu w roku 2020 odbywać się będzie ze środków zaplanowanych w części 39 - Transport, w budżecie Ministerstwa, w ramach zadań własnych komórek organizacyjnych Ministerstwa.
Ocena realizacji założeń Programu odbędzie się na podstawie sprawozdania sporządzonego przez Departament Prawny wraz z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, uczestniczącymi w realizacji Programu. Sprawozdanie będzie zawierać informacje na temat stanu współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi z danego okresu. W szczególności będą to informacje dotyczące:
Sprawozdanie będzie umieszczone na stronie Ministerstwa do dnia 30 kwietnia 2021 r.
W IV kwartale 2020 r. do losowo wybranych organizacji pozarządowych zostanie rozesłana ankieta w celu przeprowadzenia badania opinii dotyczącego poziomu satysfakcji ze współpracy z Ministerstwem oraz stopnia realizacji założeń Programu.
Po sporządzeniu pierwszej wersji Programu przez Departament Prawny, projekt dokumentu został skierowany do uzgodnień wewnętrznych. Komórki organizacyjne Ministerstwa zostały poproszone o opinię oraz przekazanie ewentualnych uwag merytorycznych.
Projekt Programu został skierowany również do konsultacji publicznych.
W przypadku podjęcia decyzji o zleceniu realizacji zadania publicznego organizacjom pozarządowym, Minister ogłasza otwarty konkurs ofert. Po złożeniu ofert przez organizacje pozarządowe Minister powołuje komisję konkursową, w celu zaopiniowania złożonych ofert. Skład komisji i sposób jej działania reguluje szczegółowo ustawa.