Przyjęcie programu współpracy Ministra Edukacji Narodowej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2018-2020.
Dz.Urz.MEN.2018.3
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 2
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 4 stycznia 2018 r.
w sprawie przyjęcia programu współpracy Ministra Edukacji Narodowej z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2018-2020
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE NA LATA 2018-2020
SPIS TREŚCI
PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE NA LATA 2018-2020
SPIS TREŚCI
2. Cel główny i cele szczegółowe Programu
3. Zasady współpracy
4. Zakres przedmiotowy
5. Formy współpracy
6. Okres realizacji Programu
7. Zadania realizowane w ramach Programu
8. Sposób realizacji Programu
9. Wysokość środków planowanych na realizację Programu
10. Sposób oceny realizacji Programu
1.
WSTĘP
WSTĘP
Organizacje pozarządowe (równoważne z NGO - z jęz. ang. non-governmental organizations) integrują grupy obywateli wokół podejmowanych inicjatyw, charakteryzują się określoną tożsamością społeczną, określonym stopniem zorganizowania, dobrowolnością uczestnictwa, niezależnym i niekomercyjnym charakterem działań oraz znacznym udziałem wolontariatu, a przy tym - wykorzystując własny kapitał ludzki - mobilizują innych do społecznej aktywności. Celem działania tych organizacji są z reguły sprawy publiczne, dobro wspólne, a więc pomoc jest udzielana grupom społecznym, lokalnym społecznościom lub instytucjom publicznym w rozwiązywaniu problemów istotnych dla danej społeczności.
Organizacje pozarządowe pełnią niezwykle ważną funkcję, zarówno wobec administracji publicznej, jak również przedszkoli, szkół i placówek działających w systemie oświaty, w realizacji polityki oświatowej państwa. Programy, w których uczestniczą organizacje pozarządowe oraz podejmowane przez nie inicjatywy i przedsięwzięcia mają znaczący wpływ na polską szkołę, nauczycieli i młodzież, wspierają budowanie polskiego społeczeństwa otwartego na zmiany i rozwój, społeczeństwa obywatelskiego potrafiącego wyzwolić społeczną aktywność i potencjał tkwiący w kapitale ludzkim. Organizacje te, co jest niezwykle cenne dla środowisk szkolnych, przyczyniają się do promowania i uwalniania aktywności szeroko rozumianego środowiska szkoły oraz społecznej i obywatelskiej aktywności uczniowskiej. Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowało niniejszy Program dostrzegając w organizacjach pozarządowych ważnego społecznego partnera wspierającego edukacyjną, wychowawczą i profilaktyczną działalność przedszkoli, szkół i placówek działających w systemie oświaty.
2.
CEL GŁÓWNY I CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
CEL GŁÓWNY I CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU
Celami szczegółowymi Programu są:
3.
ZASADY WSPÓŁPRACY
ZASADY WSPÓŁPRACY
Zasada suwerenności - administracja publiczna respektuje niezależność i odrębność wspólnot obywateli i organizacji społecznych, uznając ich prawo
do niezależnego identyfikowania i rozwiązywania problemów społecznych. Kluczowe znaczenie dla realizacji tej zasady ma symetryczność praw i obowiązków stron współpracy.
Zasada partnerstwa - to ścisła współpraca między administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi realizującymi wspólne cele na rzecz społeczeństwa. W myśl tej zasady, zakłada się istnienie efektu synergii, zgodnie z którym, połączone działania są gwarancją osiągnięcia najlepszego rezultatu.
Zasada efektywności - środki publiczne powinny być wydawane w sposób racjonalny. Oznacza to świadome i celowe, oszczędne oraz planowe dysponowanie powierzonymi zasobami. Istotą niniejszej zasady jest wybór najefektywniejszej metody gospodarowania przy osiąganiu rezultatów najwyżej jakości.
Zasada uczciwej konkurencji - opiera się na założeniu, iż zarówno instytucje reprezentujące administrację publiczną, jak i organizacje pozarządowe, mają równe szanse i takie same prawa w rywalizacji o możliwość wykonania danego zadania publicznego. Konsekwentne kierowanie się niniejszą zasadą ułatwia wybór najlepszego realizatora. Zasada ta implikuje unikanie konfliktu interesów.
Zasada jawności - daje partnerom wspólnego przedsięwzięcia prawo do pełnej informacji (w tym udostępniania danych). Dysponowanie prawdziwą i rzetelną wiedzą przez obie strony ma przyczyniać się do tworzenia partnerskich relacji oraz budowania obustronnego zaufania.
4.
ZAKRES PRZEDMIOTOWY
ZAKRES PRZEDMIOTOWY
Podmiotami współpracującymi z organizacjami pozarządowymi są również jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Edukacji Narodowej lub przez niego nadzorowane.
5.
FORMY WSPÓŁPRACY
FORMY WSPÓŁPRACY
ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Współpraca finansowa będzie realizowana w formie:
Współpraca niefinansowa będzie realizowana w formie:
6.
OKRES REALIZACJI PROGRAMU
OKRES REALIZACJI PROGRAMU
7.
ZADANIA REALIZOWANE W RAMACH PROGRAMU
ZADANIA REALIZOWANE W RAMACH PROGRAMU
8.
SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU
SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU
9.
WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PLANOWANYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PLANOWANYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
10.
SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU
SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU
Mierniki | Wartości miernika | |||
Bazowa 2017 r. | Prognoza 2018 r. | Prognoza 2019 r. | Prognoza 2020 r. | |
Liczba honorowych patronatów lub udziału Ministra Edukacji Narodowej w komitetach honorowych projektów organizowanych przez organizacje pozarządowe. | 240 | 220 | 220 | 220 |
Liczba zawartych umów wsparcia lub powierzenia realizacji zadań publicznych w ramach ogłoszonych przez Ministra Edukacji Narodowej otwartych konkursach ofert w danym roku budżetowym2. | 45 | 45 | 45 | 45 |
Liczba ofert na realizację zadań zleconych1 w danym roku budżetowym przez Ministra Edukacji Narodowej, które spełniły warunki oceny formalnej. | 180 | 180 | 180 | 180 |
Udział procentowy projektów aktów normatywnych przekazanych do konsultacji publicznych w łącznej liczbie wszystkich projektów aktów przygotowywanych w Ministerstwie Edukacji Narodowej. | 85% | 85% | 85% | 85% |
Zadania realizowane w ramach Programu zostaną zakończone do 31 grudnia 2020 r.
Departament koordynujący realizację Programu w Ministerstwie Edukacji Narodowej do 30 kwietnia roku następującego po danym roku realizacji Programu, na podstawie zebranych informacji, opublikuje roczne sprawozdanie z realizacji działań Programu,
z wyłączeniem 2020 r.
Minister Edukacji Narodowej do 30 kwietnia 2021 r. ogłosi na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej lub na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej sprawozdanie końcowe obejmujące wszystkie lata realizacji Programu.
_________________________
2 pod warunkiem zatwierdzenia środków na realizację zadań w budżecie państwa na dany rok