Przyjęcie Programu współpracy Ministerstwa Rozwoju z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalności pożytku publicznego, na 2017 rok.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MRiF.2016.24

Akt utracił moc
Wersja od: 12 grudnia 2016 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ROZWOJU I FINANSÓW 1
z dnia 2 grudnia 2016 r.
w sprawie przyjęcia Programu współpracy Ministerstwa Rozwoju z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalności pożytku publicznego, na 2017 rok

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 239 i 395) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W Ministerstwie Rozwoju przyjmuje się Program współpracy Ministerstwa Rozwoju z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na 2017 rok, pod nazwą: "Program współpracy Ministerstwa Rozwoju z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2017 rok", określony w załączniku do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku.

ZAŁĄCZNIK

grafika

Ministerstwa Rozwoju z organizacjami pozarządowymi

oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność

pożytku publicznego

na 2017 rok

Spis treści

1. Współpraca - dlaczego warto?

2. Diagnoza

3. Założenia programu

3.1. Cel główny

3.2. Cele szczegółowe

4. Ogólne zasady współpracy

5. Zakres podmiotowy współpracy - uwzględnienie interesariuszy

6. Zakres przedmiotowy oraz formy współpracy w ramach Programu

6.1. Zakres przedmiotowy

6.2. Formy współpracy

6.2.1. Współpraca finansowa

6.2.2. Współpraca niefinansowa

6.3. Schemat współpracy Ministerstwa Rozwoju z organizacjami pozarządowymi

7. Wybrane obszary działalności Ministerstwa Rozwoju, w zakresie których możliwa jest współpraca z organizacjami pozarządowymi

7.1. Wsparcie przedsiębiorczości

7.2. Reindustrializacja gospodarki (innowacje, technologie)

7.3. Polityka Eksportowa (współpraca międzynarodowa)

7.4. Polityka rozwojowa państwa i Fundusze europejskie

8. Priorytetowe zadania realizowane przez poszczególne komórki Ministerstwa Rozwoju, w ramach których możliwa jest współpraca z organizacjami pozarządowymi

8.1. Biuro Ministra

8.2. Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych

8.3. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego

8.4. Departament Gospodarki Elektronicznej

8.5. Departament Handlu i Usług

8.6. Departament Informacji i Promocji

8.7. Departament Innowacji

8.8. Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych

8.9. Departament Komunikacji

8.10. Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskich

8.11. Departament Małych i Średnich Przedsiębiorstw

8.12. Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego

8.13. Departament Oceny Ryzyka Regulacyjnego

8.14. Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

8.15. Departament Polityki Eksportowej

8.16. Departament Polityki Inwestycyjnej

8.17. Departament Programów Infrastrukturalnych

8.18. Departament Programów Pomocowych

8.19. Departament Programów Ponadregionalnych

8.20. Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju

8.21. Departament Rozwoju Cyfrowego

8.22. Departament Spraw Europejskich

8.23. Departament Strategii Rozwoju

8.24. Departament Współpracy Międzynarodowej

8.25. Departament Współpracy Terytorialnej

8.26. Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi

9. Okres realizacji Programu

10. Sposób oceny realizacji Programu

11. Informacja o sposobie tworzenia Programu oraz przebiegu konsultacji

11.1. Etapy tworzenia Programu

11.2. Przebieg konsultacji

Wykaz skrótów użytych w Programie

BIP - Biuletyn Informacji Publicznej

CSR - społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corparate Social Responsibility)

EFG - Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji

EFS - Europejski Fundusz Społeczny EIS - Europejski Instrument Sąsiedztwa

EWT - Europejska Współpraca Terytorialna FE - Fundusze Europejskie

GRI G4 - standard raportowania niefinansowego (ang. Global Reporting Initative)

IZ - Instytucja Zarządzająca

KE - Komisja Europejska

KM - Komitet Monitorujący

KPR - Krajowy Program Reform

Minister - Minister Rozwoju i Finansów

Ministerstwo - Ministerstwo Rozwoju

OECD - Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang. Organization for Economic Co-operation and Development)

organizacje pozarządowe / NGO - organizacje pozarządowe w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2016 r. poz. 239, z późn. zm.) oraz podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 tej ustawy

OSR - ocena skutków regulacji

PE - Parlament Europejski

PO - Program Operacyjny

PPP - partnerstwo publiczno-prywatne

Program - Program współpracy Ministerstwa Rozwoju z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2017 r.

UE - Unia Europejska

ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Wykaz skrótów nazw komórek organizacyjnych Ministerstwa Rozwoju

BM - Biuro Ministra

BZL - Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi

DDR - Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych

DZF - Departament Europejskiego Funduszu Społecznego

DGE - Departament Gospodarki Elektronicznej

DHU - Departament Handlu i Usług

DIP - Departament Informacji i Promocji

DIN - Departament Innowacji

DNP - Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych

DK - Departament Komunikacji

DKF - Departament Koordynacji i Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej

DOT - Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego

DOR - Departament Oceny Ryzyka Regulacyjnego

DPA - Departament Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

DPI - Departament Programów Infrastrukturalnych

DPP - Departament Programów Ponadregionalnych

DPT - Departament Programów Pomocowych

DIR - Departament Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju

DRC - Departament Rozwoju Cyfrowego

DSR - Departament Strategii Rozwoju

DDI - Departament Polityki Inwestycyjnej

DWP - Departament Małych i Średnich Przedsiębiorstw

DWM - Departament Współpracy Międzynarodowej

DWT - Departament Współpracy Terytorialnej

1. 

WSPÓŁPRACA - DLACZEGO WARTO?

Organizacje pozarządowe coraz częściej odgrywają istotną rolę w kształtowaniu polskiej gospodarki mając przy tym duże znaczenie w zakresie rozwoju regionalnego Polski. Włączanie się obywateli w proces kreowania najważniejszych rozwiązań w tych obszarach stanowi istotę każdego demokratycznego państwa.

Warto postawić pytanie, jaką wartość publiczną może przynieść współpraca Ministerstwa Rozwoju z podmiotami społeczeństwa obywatelskiego?

Z pewnością taka współpraca wpływać będzie na uspołecznienie administracji rządowej poprzez jej otwartość na opinie i potrzeby obywateli. Istotnym czynnikiem wartości publicznej jest wykorzystanie potencjału obu stron do podejmowania działań na rzecz rozwoju regionalnego Polski oraz umacniania i promowania polskiej gospodarki w kraju i za granicą.

Założenia Programu umożliwiają utworzenie stałych i sprawnych kanałów komunikacji z organizacjami pozarządowymi. Wspólne pomysły, idee i chęć działania pozwolą wypracować efektywny model współpracy, gwarantujący wzajemne wsparcie przy realizacji określonych zadań na rzecz rozwoju regionalnego oraz gospodarczego państwa polskiego.

2. 

DIAGNOZA

Ministerstwo Rozwoju zostało utworzone w grudniu 2015 r. w wyniku przekształcenia Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz zniesienia Ministerstwa Gospodarki 2 . Program współpracy Ministerstwa Rozwoju z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2017 r. został opracowany na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Diagnoza współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi rozpoczęła się od przeprowadzenia analizy dotychczasowej współpracy poszczególnych komórek organizacyjnych Ministerstwa z partnerami społecznymi.

Wynikało z niej, że współpraca realizowana jest głównie w oparciu o wzajemną wymianę informacji oraz przeprowadzanie konsultacji publicznych w zakresie projektów aktów normatywnych opracowywanych w Ministerstwie.

Jedną z funkcjonujących obecnie form współpracy jest również przyznawanie patronatów honorowych Ministerstwa m.in. dla organizacji pozarządowych, na organizowane przez nie wydarzenia wpisujące się w zakres działań realizowanych przez Ministerstwo.

Warto również podkreślić, że przedstawiciele organizacji pozarządowych są członkami Komitetów Monitorujących poszczególne Programy Operacyjne, dla których minister właściwy ds. rozwoju regionalnego pełni funkcję Instytucji Zarządzającej. W ramach odbywających się cyklicznie posiedzeń Komitetów, mają możliwość konsultacji oraz opiniowania kluczowych dla Ministerstwa kierunków działań.

Po dokonaniu analizy wewnętrznej dotyczącej obszarów obecnej współpracy, opracowana została ankieta, za pomocą której przeprowadzono badanie na reprezentatywnej próbie poszczególnych, losowo wybranych organizacji pozarządowych, w zakresie potencjalnych, preferowanych form współpracy z Ministerstwem.

Odpowiedzi udzielone przez ww. organizacje wskazywały, że preferowanymi formami współpracy z Ministerstwem są:

- wzajemne informowanie o planowanych kierunkach działalności,

- organizacja przedsięwzięć o charakterze lokalnym,

- organizacja wspólnych szkoleń, konferencji oraz seminariów,

- działania mające na celu promowanie i informowanie o sposobie funkcjonowania organizacji pozarządowych oraz realizowanych przez nie zadaniach,

- udzielanie pomocy merytorycznej, konsultacje publiczne.

W opinii organizacji pozarządowych, które brały udział w badaniu, wymiana informacji miałaby następować poprzez bezpośredni kontakt przedstawicieli organizacji z pracownikami Ministerstwa, okresowe newslettery, informacje umieszczane na stronie internetowej lub informacje zamieszczane na portalach społecznościowych.

Program ma służyć kontynuowaniu i wzmacnianiu istniejącej już współpracy, a także zapoczątkowaniu nowych, trwałych i efektywnych form współdziałania, o których mowa w pkt 6.2 Programu.

3. 

ZAŁOŻENIA PROGRAMU

3.1. Cel główny

Podstawowym założeniem Programu jest optymalne wykorzystanie potencjału obu stron, w celu realizacji działań na rzecz odpowiedzialnego rozwoju oraz umacniania polskiej gospodarki i przedsiębiorczości w kraju oraz za granicą.

3.2. Cele szczegółowe

- uspołecznienie administracji rządowej poprzez jej otwartość na opinie i potrzeby obywateli,

- identyfikacja organizacji pozarządowych, które chciałyby nawiązać współpracę z Ministerstwem,

- utworzenie stałych i sprawnych kanałów komunikacji Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi,

- zaangażowanie organizacji pozarządowych w realizację zadań publicznych pozostających we właściwości Ministerstwa, w szczególności zadań realizujących założenia Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju,

- wypracowanie efektywnego modelu współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi.

4. 

OGÓLNE ZASADY WSPÓŁPRACY

Współpraca Ministerstwa Rozwoju z organizacjami pozarządowymi odbywa się w oparciu o zasady współpracy, które zostały określone w art. 5 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Są to:

ZASADA POMOCNICZOŚCI - opiera się na założeniu, że podmioty administracji publicznej nie powinny ingerować w sprawy organizacji pozarządowych w zakresie, w którym organizacje są w stanie działać z własnej inicjatywy.

ZASADA SUWERENNOŚCI STRON - strony mają prawo do obustronnej niezależności w sposobie wykonywanych przez nie zadań i rozwiązywania problemów społecznych. Istotna jest tutaj symetryczność praw i obowiązków stron współpracy.

ZASADA PARTNERSTWA - polega na ścisłej i przejrzystej współpracy pomiędzy administracją publiczną, a organizacjami pozarządowymi. Podmioty te dążą do wypracowania jak najlepszego rezultatu, działając na rzecz społeczeństwa obywatelskiego.

ZASADA EFEKTYWNOŚCI - zakłada, że wspólne działania są prowadzone sprawnie, z wykorzystaniem najskuteczniejszych narzędzi oraz z uwzględnieniem obowiązku racjonalnego dysponowania środkami publicznymi.

ZASADA UCZCIWEJ KONKURENCJI - opiera się na założeniu, że organizacje pozarządowe mają prawo równego dostępu do realizacji zlecanych przez administrację rządową zadań publicznych.

ZASADA JAWNOŚCI - zakłada wzajemne i rzetelne informowanie stron o planowanych kierunkach działań, budując tym samym obustronne zaufanie i przyczyniając się do tworzenia partnerskich relacji.

W praktyce, przy współpracy administracji rządowej z podmiotami społeczeństwa obywatelskiego, stosuje się ponadto następujące zasady:

ZASADA PROPORCJONALNOŚCI - organ administracji publicznej upoważniony jest do użycia wyłącznie takich środków, które będą niezbędne dla osiągnięcia określonego celu.

ZASADA OBIEKTYWIZMU - zakłada dokonanie wyboru rozwiązania po uprzedniej, pełnej i rzetelnej analizie. Zakaz dyskryminacji podmiotów zarówno w trakcie przeprowadzanych analiz, jak i przy wyborze konkretnego rozwiązania.

5. 

ZAKRES PODMIOTOWY WSPÓŁPRACY

- UWZGLĘDNIENIE INTERESARIUSZY

Zamieszczona poniżej mapa interesariuszy określa poszczególne typy organizacji pozarządowych, dla których współpraca z Ministerstwem ma duże znaczenie z punktu widzenia zadań realizowanych przez te organizacje oraz korzystnego wpływu na rozwój gospodarczy oraz regionalny Polski. Mapa dotyczy wszystkich interesariuszy, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Rys. 1. Mapa Interesariuszy.

grafika

6. 

ZAKRES PRZEDMIOTOWY ORAZ FORMY WSPÓŁPRACY W RAMACH PROGRAMU

6.1. Zakres przedmiotowy

Kierunki działań Ministerstwa Rozwoju będących przedmiotem współpracy z organizacjami pozarządowymi w ramach Programu wyznaczają dwa akty prawne:

- ustawa z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 543, z późn.zm.),

- uchwała nr 14/2016 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 2016 r. w sprawie przyjęcia "Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju".

Współpraca realizowana jest w pełnym zakresie zadań pozostających w gestii ministra właściwego ds. gospodarki oraz ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego, w szczególności współpraca prowadzona jest w oparciu o Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Wzajemne działania podejmowane będą w ramach założeń pięciu filarów rozwoju gospodarczego Polski:

REINDUSTRIALIZACJA - wspieranie istniejących i rozwijanie nowych przewag konkurencyjnych i specjalizacji polskiej gospodarki.

Polska powinna mocno wspierać wybrane gałęzie przemysłu oraz efektywniej wykorzystywać potencjał jaki posiada polski przemysł. Istotne jest bazowanie na posiadanym kapitale oraz wykorzystywanie dostępnych już możliwości, jak np. partnerstwo publiczno-prywatne.

W ramach tego filaru szczególnie istotna może być współpraca z organizacjami pozarządowymi wspierającymi rozwój przemysłu, w szczególności specjalizującymi się w określonej gałęzi, jak np. przemysł kolejowy czy chemiczny. Warto również skorzystać z możliwości współpracy przedsiębiorców w ramach tzw. klastrów, czyli współpracujących ze sobą organizacji przedsiębiorców, działających w tej samej lub podobnej branży.

ROZWÓJ INNOWACYJNYCH FIRM - budowa przyjaznego otoczenia dla firm i systemu wsparcia innowacji.

Działania podejmowane w ramach tego filaru wykorzystywane są w oparciu o innowacyjność, nowoczesne technologie oraz kreatywność. Duży nacisk należy położyć na współpracę biznesu z organizacjami pozarządowymi działającymi w obszarach B+R, instytucjami badawczymi lub organizacjami naukowymi. Ministerstwo może pełnić rolę inicjatora oraz pośrednika między światem nauki i biznesu.

KAPITAŁ DLA ROZWOJU - więcej inwestycji oraz budowanie oszczędności Polaków.

Głównym celem tego filaru jest pomnażanie polskiego kapitału finansowego, społecznego, technologicznego oraz edukacyjnego. Organizacje pozarządowe mogą prowadzić działania podwyższające poziom świadomości finansowej społeczeństwa oraz popularyzujące kulturę oszczędzania, co w konsekwencji wpłynie na poprawę jakości życia Polaków. Sektor pozarządowy powinien również prowadzić działania prowadzące do modernizacji polskiej gospodarki w oparciu o innowacyjność oraz wspieranie polskich przedsiębiorców.

EKSPANSJA ZAGRANICZNA - wsparcie eksportu i inwestycji zagranicznych polskich firm, reforma dyplomacji ekonomicznej, promowanie polskich marek.

W zakresie tego filaru, organizacje pozarządowe przy współpracy z Ministerstwem Rozwoju mogą realizować działania wspierające rozwój i promocję polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych.

ROZWÓJ SPOŁECZNY I TERYTORIALNY - m.in. reforma szkolnictwa zawodowego, włączenie obszarów wiejskich i małych miast w procesy rozwojowe.

Organizacje pozarządowe w ramach rozwoju społecznego i terytorialnego mogą odgrywać znaczącą rolę. Wiele spośród podmiotów trzeciego sektora realizuje swoje cele statutowe w zakresie rozwoju regionalnego, w tym na rzecz lokalnego społeczeństwa. Wspólnym zadaniem Ministerstwa i organizacji pozarządowych w ramach tego filaru jest wsparcie małych miast oraz obszarów wiejskich i tym samym rozwijanie społeczności lokalnej i regionalnych gospodarek.

Podstawą do prawidłowego funkcjonowania założeń Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest sprawne i otwarte na potrzeby obywatela państwo. Dlatego też współpraca z partnerami społecznymi jest niezbędna do prawidłowego rozwoju innowacyjnej gospodarki państwa.

6.2. Formy współpracy

Program zakłada dwie podstawowe formy współpracy:

- finansową,

- niefinansową.

6.2.1. Współpraca finansowa

Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Ministerstwo może zlecać organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub wspierania wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

Powierzenie wykonywania zadań publicznych albo powierzenie wspierania wykonywania zadań publicznych organizacjom pozarządowym następuje w drodze:

a) otwartego konkursu ofert,

b) zlecenia z pominięciem otwartego konkursu ofert w przypadku zadań związanych z zapobieżeniem wystąpienia skutków klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej.

Organizacja pozarządowa może z własnej inicjatywy złożyć wniosek do Ministerstwa Rozwoju o realizację zadania publicznego. Charakter zadania publicznego musi wpisywać się w zakres działań Ministerstwa Rozwoju oraz w zakres działalności statutowej danej organizacji pozarządowej. W przypadku gdy Minister uzna celowość wniosku o realizację zadania publicznego, ogłasza otwarty konkurs ofert, o czym informuje organizację pozarządową. Wymogi formalne dot. wniosku o realizację zadania określone zostały w art. 12 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Współpraca finansowa na podstawie aktów normatywnych innych, niż ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

1) ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2016 r. poz. 217, z późn.zm.):

a) możliwość zawierania przez organizacje pozarządowe porozumień albo umów o partnerstwie na podst. art. 33 ust. 1,

b) możliwość udziału organizacji w konkursach, w charakterze beneficjenta na podst. art. 38 ust. 1 pkt 1;

2) ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r. poz. 383, z późn. zm.):

możliwość zawierania porozumień albo umów partnerskich na podst. art. 28a ust. 1;

3) ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.):

możliwość skorzystania z udzielenia zamówienia publicznego z uwzględnieniem tzw. "klauzul społecznych".

Ministerstwo Rozwoju dąży do zwiększenia wykorzystania potencjału ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych do przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu grup defaworyzowanych. Założeniem jest zwiększenie odsetka postępowań, w których stosuje się klauzule społeczne;

4) ustawa z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz. U. z 2006 r. poz. 651, z późn. zm.):

możliwość ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego tylko przez spółdzielnie socjalne, stosownie do zastrzeżenia wydanego na podst. art. 15a ust. 1.

6.2.1.1. Tryb powołania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert

W sytuacji, gdy Ministerstwo Rozwoju zamierza zlecić realizację zadań publicznych organizacjom pozarządowym ogłasza otwarty konkurs ofert. Po złożeniu ofert przez organizacje pozarządowe Minister powołuje komisję konkursową, w celu zaopiniowania złożonych ofert. Skład komisji i sposób jej działania reguluje szczegółowo ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

6.2.1.2. Środki przeznaczone na realizację Programu

Realizacja Programu w roku 2017 nie będzie wiązała się z poniesieniem przez Ministerstwo dodatkowych kosztów, tj. wykraczających poza założenia planu rzeczowo-finansowego. Działania na rzecz Programu będą podejmowane w ramach zadań własnych komórek organizacyjnych i środków na nie przeznaczonych.

6.2.2. Współpraca niefinansowa

KONSULTACJE PUBLICZNE

Konsultacje przygotowanych w Ministerstwie Rozwoju projektów, w tym aktów prawnych lub ich założeń, służyć mają uwzględnieniu opinii społeczeństwa obywatelskiego w procesie stanowienia prawa. Prowadzone są zgodnie z zasadami wyznaczonymi w Wytycznych do przeprowadzania oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego (dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 5 maja 2015 r., dostępny na stronie: www.rcl.gov.pl/book/wytyczne).

Konsultacje publiczne prowadzone są w sposób otwarty i powszechny, przy jednoczesnym zapewnieniu obywatelom możliwości wypowiedzenia się oraz otrzymania rzetelnej odpowiedzi na zgłoszone uwagi. Każda organizacja pozarządowa ma możliwość przedstawienia opinii w zakresie konsultowanego projektu. Konsultacje powinny być przeprowadzane z wykorzystaniem portali internetowych (np.www.konsultacje.gov.pl). przy jednoczesnych akcjach i działaniach promujących wspólne wypracowywanie projektów aktów prawnych.

Organizator konsultacji zwraca szczególną uwagę, aby główne zagadnienia konsultowanego projektu były napisane zrozumiałym językiem. Odpowiedzi na zgłoszone uwagi udzielone powinny być w sposób merytoryczny, rzetelny, w trybie indywidualnym lub zbiorczym.

Wszystkie konsultacje publiczne przeprowadzane w Ministerstwie Rozwoju opierają się o następujące zasady:

I. Dobra wiara - organizatorzy konsultacji są otwarci na odmienne zdanie uczestników konsultacji, również w zakresie zgłaszanych przez zainteresowane strony uwag, opinii oraz propozycji zmian w założeniach konsultowanych projektów. Ważna jest tutaj obustronna współpraca oraz zrozumienie odmiennych racji.

II. Powszechność - konsultowane projekty są dostępne publicznie (np. BIP RCL, BIP Ministerstwa) w taki sposób, aby każdy obywatel mógł się z nimi szczegółowo zapoznać oraz wyrazić swój pogląd.

III. Przejrzystość - informacje o celu, przebiegu oraz wyniku konsultacji muszą być powszechnie dostępne. Organizator dba o to, aby wszystkie zgłoszone uwagi oraz odpowiedzi organizatora były jawne, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2015 r. poz. 2058, z późn. zm.).

IV. Responsywność - każdemu obywatelowi zgłaszającemu swoją opinię/uwagę do założeń konsultowanego projektu należy się rzetelna i merytoryczna odpowiedź udzielana bez zbędnej zwłoki, nie wykluczając przy tym możliwości udzielania odpowiedzi zbiorczych.

V. Koordynacja - aby konsultacje mogły zostać przeprowadzone w sposób prawidłowy, powinny one być koordynowane przez tzw. gospodarza konsultacji. Jest on odpowiedzialny za kwestie merytoryczne oraz organizacyjne w procesie przeprowadzania konsultacji.

VI. Przewidywalność - zasady przeprowadzania konsultacji powinny być określone w sposób przejrzysty i zrozumiały dla każdego obywatela, z uwzględnieniem okresu na dokonanie analizy nadesłanych uwag. Konsultacje powinny trwać, co do zasady, nie krócej niż 21 dni.

VII. Poszanowanie interesu ogólnego - ostateczne założenia konsultowanego projektu, niezależnie od liczby odmiennych opinii, powinny uwzględniać przede wszystkim dobro ogólne oraz interes publiczny.

Konsultacje projektów aktów legislacyjnych Unii Europejskiej z interesariuszami zewnętrznymi odbywają się zgodnie z mechanizmem konsultacji i prowadzenia prac legislacyjnych nad projektami aktów legislacyjnych UE: "Jak stosować mechanizm konsultacji i prowadzenia prac nad projektami aktów legislacyjnych UE" ? (https://rcl.gov.pl/sites/zalaczniki/projekty legislacyjne UE.pdf).

Dokument został sporządzony celem ujednolicenia systemu i sposobu komunikowania się oraz konsultowania zapisów projektów aktów legislacyjnych UE z interesariuszami zewnętrznymi. Charakter obowiązującego w UE procesu decyzyjnego wymaga prowadzenia bieżących konsultacji i dialogu z interesariuszami zewnętrznymi w trakcie całego okresu negocjacji aktu prawnego. W związku z powyższym konsultacje nie powinny ograniczać się do jednorazowego kontaktu przy opracowywaniu stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej (RP) do projektu danego aktu, czy potencjalnego zagrożenia dla interesu RP.

Dla zapewnienia wysokiego poziomu merytorycznego konsultacji oraz w celu zabezpieczenia jak najszerszych interesów RP w projektowanym akcie legislacyjnym UE, podkreśla się konieczność podejmowania współpracy z organizacjami pozarządowymi na każdym etapie prac, m.in.:

- po oficjalnej prezentacji projektu aktu legislacyjnego UE przez KE i jego przekazaniu Radzie UE i PE,

- po przyjęciu przez KSE projektu stanowiska RP do projektu aktu legislacyjnego UE,

- po przekazaniu przez Prezydencję projektu aktu legislacyjnego UE na posiedzenia Rady UE i COREPER.

WZAJEMNE INFORMOWANIE O PLANOWANYCH KIERUNKACH DZIAŁAŃ

Podstawą tej formy współpracy jest stworzenie trwałych i efektywnych kanałów komunikacji między Ministerstwem i organizacjami pozarządowymi. Możliwe wówczas będzie obustronne informowanie o kierunkach działalności współpracujących podmiotów. Komunikacji służyć mają informacje umieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Ministerstwa, stronie profilowej Ministerstwa na portalu społecznościowym Facebook oraz wymiana informacji drogą mailową za pośrednictwem skrzynki elektronicznej mr.ngo@mr.gov.pl.

PATRONAT HONOROWY

Patronat honorowy Ministerstwa stanowi szczególne wyróżnienie i podkreśla jednocześnie istotny charakter organizowanego przedsięwzięcia. Wydarzenie, które ma zostać objęte patronatem honorowym, musi być bezpośrednio związane z zadaniami i działaniami realizowanymi przez Ministerstwo oraz mieć zasięg co najmniej wojewódzki. Ponadto wydarzenie nie może mieć charakteru komercyjnego. Przyznanie patronatu nie gwarantuje udziału Ministra w organizowanym wydarzeniu. Szczegółowe warunki przyznawania patronatu honorowego zostały udostępnione na stronie internetowej Ministerstwa.

BEZPOŚREDNIE SPOTKANIA PRACOWNIKA MINISTERSTWA ROZWOJU WŁAŚCIWEGO W SPRAWACH WSPÓŁPRACY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI

Jedną z form współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi jest możliwość bezpośrednich spotkań przedstawicieli organizacji pozarządowych z pracownikiem Ministerstwa właściwym w sprawach współpracy z organizacjami pozarządowymi lub wizyty tego pracownika w siedzibach poszczególnych organizacji pozarządowych. Spotkania służyć mają lepszemu poznaniu sposobu funkcjonowania danej organizacji oraz realizowanych przez nią zadań. Spotkania te stanowią ponadto platformę wymiany informacji, dają możliwość omówienia dotychczasowej współpracy z Ministerstwem albo ewentualnego podjęcia takiej współpracy. Pracownik właściwy w sprawach współpracy z organizacjami pozarządowymi informuje organizacje pozarządowe o wydarzeniach wartych ich zaangażowania.

UDZIAŁ PRZEDSTAWICIELI MINISTERSTWA ROZWOJU W WYDARZENIACH ORGANIZOWANYCH PRZEZ ORGANIZACJE POZARZĄDOWE ORAZ WSPARCIE MERYTORYCZNE

W przypadku organizowanych przez organizacje pozarządowe różnego rodzaju przedsięwzięć, możliwy będzie udział przedstawicieli Ministerstwa jako ekspertów w danej dziedzinie oraz wsparcie merytoryczne Ministerstwa przy organizacji takiego wydarzenia.

ORGANIZACJA CYKLICZNYCH SPOTKAŃ MIĘDZY PRZEDSTAWICIELAMI MINISTERSTWA ROZWOJU A ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI

Spotkania mogą dotyczyć konkretnego obszaru tematycznego, w ramach którego uzasadniona jest współpraca Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi. Celem tych spotkań będzie wymiana doświadczeń w określonym obszarze oraz informowanie o wzajemnych kierunkach działań.

WSPÓLNA ORGANIZACJA DZIAŁAŃ O CHARAKTERZE LOKALNYM

Działania, w których Ministerstwo współpracuje z organizacjami w zakresie m.in. wsparcia merytorycznego przy okazji organizacji wydarzeń mających wpływ na rozwój regionalny i lokalny.

WSPÓLNA ORGANIZACJA SZKOLEŃ, KONFERENCJI, SEMINARIÓW

Merytoryczna lub logistyczna współpraca przy organizacji wspólnych szkoleń, konferencji, seminariów. Współpraca przewiduje również udział przedstawicieli jednej strony w wydarzeniu organizowanym przez drugą stronę, np. szkolenie organizowane przez Ministerstwo dla organizacji pozarządowych.

PROMOWANIE PRZEZ MINISTERSTWO ROZWOJU DZIAŁALNOŚCI NGO

Ministerstwo planuje w 2017 r. utworzyć bazę organizacji pozarządowych, które z nim współpracują.

Prowadzone będą działania promujące organizacje pozarządowe. Oprócz dostępnej publicznie ww. bazy danych organizacji, Ministerstwo będzie rozpowszechniało wydarzenia realizowane przez organizacje pozarządowe, które będą tożsame z obszarem działalności Ministerstwa.

WSPÓŁPRACA Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI W RAMACH PRAC KOMITETÓW MONITORUJĄCYCH POWOŁANYCH W PO REALIZOWANYCH W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ 2014-2020 ORAZ INNYCH ZESPOŁÓW OPINIODAWCZO-DORADCZYCH

Minister pełni funkcję Instytucji Zarządzającej poszczególnymi Programami Operacyjnymi. W ramach działań Instytucji powołane zostały Komitety Monitorujące, jako niezależne organy pełniące funkcję doradczo-opiniodawczą. Członkami tych Komitetów są m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych. W Ministerstwie powołane zostały następujące komitety: KM Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (KM POIiŚ), KM Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (KM POIR), KM Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (KM POWER), KM Program Operacyjny Polska Cyfrowa (KM POPC), KM Program Operacyjny Polska Wschodnia (KM POPW), KM Program Operacyjny Pomoc Techniczna (KM POPT) oraz Komitety Monitorujące w ramach Europejskiej Współpracy Terytorialnej i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.

W Ministerstwie funkcjonują powołane przez Ministra zespoły opiniodawczo-doradcze, których członkami są m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych.

6.3. Schemat współpracy Ministerstwa Rozwoju z organizacjami pozarządowymi

Rys. 2. Schemat współpracy.

grafika

7. 

WYBRANE OBSZARY DZIAŁALNOŚCI MINISTERSTWA ROZWOJU, W ZAKRESIE KTÓRYCH MOŻLIWA JEST WSPÓŁPRACA Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI

7.1. Wsparcie przedsiębiorczości
- społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (CSR)BM
- realizacja zadań dotyczących instrumentów wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności związanych z konkurencyjnością i przedsiębiorczościąDMP
- doskonalenie regulacji gospodarczychDDR
7.2. REINDUSTRIALIZACJA GOSPODARKI (INNOWACJE, TECHNOLOGIE)
- podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności gospodarkiDIN
- opracowywanie i koordynacja wdrażania programów rozwoju gospodarczego w zakresie polityki innowacyjności oraz polityki przemysłowejDIN
- gospodarka elektroniczna, technologie teleinformatyczneDGE
7.3. Polityka Eksportowa (współpraca międzynarodowa)
- podejmowanie działań promujących polski eksportDPE
- współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi w obszarze promocji eksportu w kraju i za granicąDPE
- wspieranie działalności polskich przedsiębiorców na rynkach zagranicznych w zakresie eksportu i inwestycji zagranicznychDWM
- kontrola obrotu z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwaDOT
7.4. Polityka rozwojowa państwa i Fundusze europejskie
- koordynacja prowadzenia polityki rozwojuDSR
- prowadzenie krajowej polityki regionalnej, przestrzennej i miejskiejDSR
- koordynacja i wsparcie wdrażania Europejskiego Funduszu SpołecznegoDZF
- zarządzanie Europejskim Funduszem Dostosowania do GlobalizacjiDZF
- współpraca w ramach Komitetów MonitorującychDPI, DIR, DZF, DRC, DPP, DPT, DWT
- wdrażanie Funduszy Europejskich w Polsce w ramach sześciu krajowych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020, w których funkcję Instytucji Zarządzającej pełni Minister.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ)DPI
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój (POIR)DIR
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER)DZF
Program Operacyjny Polska Cyfrowa (POPC)DRC
Program Operacyjny Polska Wschodnia (POPW)DPP
Program Operacyjny Pomoc Techniczna (POPT)DPT
- działania informacyjne i promocyjne dotyczące Funduszy EuropejskichDIP
- nadzór merytoryczny w zakresie zadań realizowanych na rzecz Sieci Punktów Informacyjnych Funduszy EuropejskichDIP
- partnerstwo publiczno-prywatneDPA

8. 

PRIORYTETOWE ZADANIA REALIZOWANE PRZEZ POSZCZEGÓLNE KOMÓRKI MINISTERSTWA ROZWOJU, W RAMACH KTÓRYCH MOŻLIWA JEST WSPÓŁPRACA Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI

8.1. BIURO MINISTRA

Zadania BM istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) koordynacja współpracy Ministerstwa Rozwoju z organizacjami pozarządowymi:

* Biuro Ministra koordynuje współpracę Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi. Pełni rolę pośrednika w zakresie współpracy między organizacjami pozarządowymi i komórkami organizacyjnymi Ministerstwa. Inicjuje działania mogące zapoczątkować wzajemną realizację zadań. Biuro Ministra obsługuje też skrzynkę poczty elektronicznej przeznaczonej do wymiany informacji między Ministerstwem i organizacjami pozarządowymi: mr.ngo@mr.gov.pl.

* tworzenie bazy organizacji pozarządowych współpracujących z Ministerstwem,

b) działania promujące społeczną odpowiedzialność przedsiębiorstw (corporate social responsibility, CSR):

* obecnie coraz więcej organizacji pozarządowych zainteresowanych jest wspieraniem małych i średnich przedsiębiorców w obszarze CSR. Ministerstwo Rozwoju współpracując z interesariuszami w zakresie CSR może organizować wspólne szkolenia, konferencje, czy też prowadzić konsultacje np. w zakresie Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych, wytycznych GRI G4 dotyczących raportowania niefinansowego lub innych kwestii związanych z wdrażaniem zasad CSR. Działania te prowadzone są m.in. przez Zespół ds. Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw (organ pomocniczy Ministra) oraz jego grupy robocze,

c) prowadzenie Krajowego Punktu Kontaktowego OECD:

* głównym zadaniem Krajowego Punktu Kontaktowego OECD jest upowszechnianie Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych oraz rozpatrywanie zawiadomień dotyczących przedsiębiorstw wielonarodowych naruszających Wytyczne,

d) koordynacja współpracy z Sejmem i Senatem w zakresie udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie, oświadczenia senatorów oraz wystąpienia posłów PE,

e) udzielanie odpowiedzi, we współpracy z pozostałymi komórkami organizacyjnymi, na wnioski przesłane do Ministerstwa na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej,

f) koordynacja udziału przedstawicieli Ministra w zespołach międzyresortowych oraz komisjach, komitetach, radach powoływanych przez podmioty zewnętrzne, a także koordynacja spraw zespołów, rad, komisji, grup roboczych powoływanych przez Ministra.

8.2. DEPARTAMENT DOSKONALENIA REGULACJI GOSPODARCZYCH

Zadania DPR istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) podejmowanie lub realizacja inicjatyw, w tym legislacyjnych, na rzecz poprawy warunków podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej,

b) prowadzenie spraw z zakresu prawa technicznego, w szczególności systemu oceny zgodności, miar i metrologii oraz probiernictwa,

c) identyfikowanie barier prawnych rozwoju przedsiębiorczości,

d) prowadzenie spraw wynikających z nadzoru merytorycznego Ministra nad: Głównym Urzędem Miar, Polskim Centrum Akredytacji oraz Biurami Informacji Gospodarczej.

Zakres współpracy DPR z organizacjami pozarządowymi:

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych,

- współpraca merytoryczna w procesie gromadzenia danych na temat barier w prowadzeniu działalności gospodarczej.

8.3. DEPARTAMENT EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO

Zadania DZF istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) koordynacja wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego,

b) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki 2007-2013 (POKL 2007-2013) oraz Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (POWER 2014-2020),

c) zarządzanie Europejskim Funduszem Dostosowania do Globalizacji.

Zakres współpracy DZF z organizacjami pozarządowymi:

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych i innych dokumentów o charakterze programowym,

- zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości wyrażenia opinii i zatwierdzania kryteriów wyboru projektów w POWER 2014-2020,

- bieżąca współpraca z beneficjentami IV osi priorytetowej POWER 2014-2020 Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa oraz Działania 2.19 POWER 2014-2020 Usprawnienie procesów inwestycyjno-budowlanych i planowania przestrzennego oraz organizacja konkursów i wybór wniosków o dofinansowanie w ramach IV osi priorytetowej POWER 2014-2020 i Działania 2.19 POWER 2014-2020,

- konsultowanie zapisów horyzontalnych wytycznych Ministra,

- zaangażowanie organizacji pozarządowych w identyfikację barier i wskazanie uproszczeń dla systemu realizacji projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego,

- wymiana informacji o zasadach, możliwościach i potrzebach wsparcia organizacji pozarządowych z Europejskiego Funduszu Społecznego,

- realizowanie działań o charakterze informacyjnym i promocyjnym dotyczących działalności organizacji pozarządowych,

- upublicznianie materiałów na portalu www.ekonomiaspoleczna.pl.

8.4. DEPARTAMENT GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ

Zadania DGE istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) realizacja zadań dotyczących otoczenia regulacyjnego w zakresie gospodarki elektronicznej (e-gospodarki), w szczególności handlu i usług prowadzonych w formie elektronicznej, w obszarach funkcjonowania prawa polskiego, prawa UE oraz prawa międzynarodowego,

b) realizacja zadań w zakresie wzrostu konkurencyjności gospodarki oraz poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze technologii teleinformatycznych.

Zakres współpracy DGE z organizacjami pozarządowymi:

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych.

8.5. DEPARTAMENT HANDLU I USŁUG

Zadania DHU istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) prowadzenie spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w obszarze handlu krajowego, z wyłączeniem handlu prowadzonego w formie elektronicznej,

b) prowadzenie spraw z zakresu administrowania obrotem towarami i usługami, z wyłączeniem spraw dotyczących materiałów wybuchowych, broni i amunicji do użytku cywilnego oraz kontroli obrotu z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.

Zakres współpracy DHU z organizacjami pozarządowymi:

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych.

8.6. DEPARTAMENT INFORMACJI I PROMOCJI

Zadania DIP istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) prowadzenie spraw wynikających z nadzoru merytorycznego nad Centrum Projektów Europejskich w zakresie zadań realizowanych na rzecz Sieci Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich,

b) opracowywanie planów i harmonogramów oraz realizacja działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących Funduszy Europejskich,

c) zarządzanie architekturą informacji serwisów internetowych poświęconych Funduszom Europejskim.

Zakres współpracy DIP z organizacjami pozarządowymi:

- konkurs dotacji na działania edukacyjne w zakresie Funduszy Europejskich na lata 2014-2020;

celem konkursu jest upowszechnienie wiedzy w zakresie Funduszy Europejskich na lata 2014-2020 w Polsce, wśród beneficjentów i potencjalnych beneficjentów. Wnioski o dofinansowanie mogą składać partnerzy społeczno-gospodarczy, tj. organizacje pozarządowe, organizacje pracodawców, organizacje związkowe, izby gospodarcze, samorządy zawodowe i jednostki naukowe.

Działania edukacyjne proponowane w projektach to m. in.: warsztaty, seminaria informacyjne, webinaria, e-learning, doradztwo indywidualne;

- konkurs dotacji na działania aktywizacyjne skierowane do ludzi młodych w ramach możliwości jakie oferują Fundusze Europejskie na lata 2014-2020;

- współorganizacja wydarzeń informacyjnych nt. Funduszy Europejskich organizowanych przez partnerów społeczno-gospodarczych (tzw. małe granty).

Celem planowanej inicjatywy ma być upowszechnianie wiedzy w zakresie Funduszy Europejskich na lata 2014-2020 w Polsce, wśród beneficjentów i potencjalnych beneficjentów tych środków.

Rodzaje przedsięwzięć, które będą mogli zgłaszać partnerzy to m.in.:

* konferencje,

* seminaria lub warsztaty,

* konkursy,

* panele dyskusyjne lub debaty,

* spotkania branżowe,

* akcje edukacyjne.

8.7. DEPARTAMENT INNOWACJI

Zadania DIN istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) realizacja zadań związanych z opracowywaniem i koordynowaniem wdrażania programów rozwoju gospodarczego w zakresie polityki innowacyjności oraz polityki przemysłowej, w celu zwiększania konkurencyjności gospodarki oraz budowania stabilnych podstaw wzrostu umożliwiających trwały i zrównoważony rozwój,

b) realizacja zadań związanych z podnoszeniem innowacyjności i konkurencyjności gospodarki, w tym sektorów przemysłowych, oraz związanych z gospodarką niskoemisyjną, zrównoważonym rozwojem oraz dostępem przemysłu do surowców,

c) opracowywanie instrumentów wsparcia na rzecz wzrostu konkurencyjności gospodarki oraz tworzenie lepszych warunków prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze przetwórstwa przemysłowego.

Zakres współpracy DIN z organizacjami pozarządowymi:

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych w zakresie regulacji przemysłowych,

- upowszechnianie informacji o przygotowywanych programach wsparcia, również w formie organizacji przedsięwzięć takich jak szkolenia, seminaria lub konferencje,

- współpraca merytoryczna w ramach udziału w projekcie Horizon 2020 w obszarze Gospodarka o Obiegu Zamkniętym,

- promowanie współpracy przedsiębiorców z organizacjami pozarządowymi w ramach działań związanych z udzielaniem wsparcia przedsiębiorcom z programów współfinansowanych z FE.

8.8. DEPARTAMENT JEDNOSTEK NADZOROWANYCH I PODLEGŁYCH

Zadania DNP istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

Realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra nadzoru nad fundacjami, których cele statutowe związane są z działem administracji rządowej: gospodarka oraz rozwój regionalny.

Zakres współpracy DNP z organizacjami pozarządowymi:

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych,

- prowadzenie rejestru fundacji,

- wydawanie zezwoleń na utworzenie przedstawicielstw fundacji zagranicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

- przyjmowanie corocznych sprawozdań z działalności fundacji i przedstawicielstw fundacji zagranicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

8.9. DEPARTAMENT KOMUNIKACJI

Zadania DK istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) prowadzenie polityki informacyjnej Ministerstwa,

b) zarządzanie architekturą informacji BIP Ministerstwa oraz stronami: www.mr.gov.pl oraz www.obywatel.gov.pl.

Zakres współpracy DK z organizacjami pozarządowymi:

- przyznawanie patronatów honorowych Ministerstwa dla wydarzeń organizowanych przez organizacje pozarządowe.

8.10. DEPARTAMENT KOORDYNACJI WDRAŻANIA FUNDUSZY UNII EUROPEJSKIEJ

Zadania DKF istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

- wykonywanie zadań w zakresie koordynacji wdrażania funduszy polityki spójności w Polsce.

Zakres współpracy DKF z organizacjami pozarządowymi:

- horyzontalne monitorowanie realizacji zasady partnerstwa,

- monitorowanie stanu wykorzystania funduszy Polityki Spójności UE przez m.in. organizacje pozarządowe,

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych.

8.11. DEPARTAMENT MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW

Zadania DMP istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) realizacja zadań Ministra dotyczących instrumentów wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw, w szczególności związanych z konkurencyjnością i przedsiębiorczością,

b) realizacja zadań związanych z opracowywaniem i koordynowaniem wdrażania programów rozwoju gospodarczego w zakresie polityki przedsiębiorczości,

c) współtworzenie systemu kształcenia zawodowego w formach szkolnych w odniesieniu do zawodów mieszczących się w dziale administracji rządowej - gospodarka,

d) prowadzenie spraw dotyczących pomocy dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi,

e) koordynowanie realizacji wieloletniego programu gospodarczego dotyczącego bezpiecznego wycofywania z użytkowania wyrobów zawierających azbest.

Zakres współpracy DMP z organizacjami pozarządowymi:

- upowszechnianie informacji o prowadzonych działaniach, również w formie organizacji takich przedsięwzięć jak szkolenia, seminaria lub konferencje,

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych.

8.12. DEPARTAMENT OBROTU TOWARAMI WRAŻLIWYMI I BEZPIECZEŃSTWA TECHNICZNEGO

Zadania DOT istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) kontrola obrotu z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa,

b) prowadzenie spraw z zakresu prawa technicznego, w tym przede wszystkim z zakresu:

* bezpieczeństwa przemysłowego wybranych gałęzi przemysłu i kwalifikacji zawodowych dla tych gałęzi,

* bezpieczeństwa technicznego wybranych grup wyrobów i dozoru technicznego,

c) regulacja zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zakres współpracy DOT z organizacjami pozarządowymi:

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych.

8.13. DEPARTAMENT OCENY RYZYKA REGULACYJNEGO

Zadania DOR istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) realizacja zadań związanych z przygotowaniem propozycji i monitorowaniem realizacji wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, wykazu prac legislacyjnych Prezesa Rady Ministrów oraz wykazu prac legislacyjnych Ministra,

b) opiniowanie oceny skutków regulacji (OSR) lub wspomaganie procesu przygotowania OSR,

c) koordynacja oceny ryzyka regulacyjnego z obszaru funkcjonowania Ministerstwa.

Zakres współpracy DOR z organizacjami pozarządowymi:

- zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w procesie konsultowania projektów dokumentów rządowych,

- wypracowywanie rozwiązań usprawniających proces stanowienia prawa, w szczególności w zakresie oceny wpływu regulacji i zasad partycypacji społecznej.

8.14. DEPARTAMENT PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRYWATNEGO

Zadania DPA istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) prowadzenie Platformy Partnerstwa Publiczno-Prywatnego oraz koordynacja prac Zespołu ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego,

b) stworzenie i aktualizacja kompleksowej bazy danych,

c) monitorowanie wszystkich działań w obszarze partnerstwa publiczno-prywatnego realizowanych na terenie kraju.

Zakres współpracy DPA z organizacjami pozarządowymi:

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych,

- realizacja projektu pn. Rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce w ramach Działania 2.18 POWER 2014-2020 Wysokiej jakości usługi administracyjne. Projekt realizowany jest w latach 2016-2019.

W 2017 r. w ramach przedmiotowego projektu organizowane będą z zakresu partnerstwa publiczno-prywatnego: warsztaty, zagraniczne misje szkoleniowe, debaty i szkolenia. Przygotowywana będzie również publikacja pn. "Biuletyn PPP".

Ponadto w ramach współpracy prowadzone będą działania upowszechniające wśród członków organizacji wiedzę z zakresu partnerstwa publiczno-prywatnego podczas takich działań jak np. organizacja konferencji, publikacje i inne.

8.15. DEPARTAMENT POLITYKI EKSPORTOWEJ

Zadania DPE istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) planowanie, koordynacja i realizacja działań promujących polski eksport,

b) przygotowanie, wdrożenie i monitorowanie realizacji polityki eksportowej,

c) współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi w obszarze promocji eksportu w kraju

i za granicą,

d) realizacja zadań związanych z prowadzeniem polityki gospodarczo-obronnej.

Zakres współpracy DPE z organizacjami pozarządowymi:

- wsparcie udziału organizacji przedsiębiorców w pracach międzynarodowych grup oraz organizacji branżowych,

- udzielanie pomocy publicznej de minimis przeznaczonej na realizację przedsięwzięć w zakresie promocji wspierania eksportu - branżowych projektów promocyjnych, publikacji, konferencji i seminariów,

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych.

8.16. DEPARTAMENT POLITYKI INWESTYCYJNEJ

Zadania DDI istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) budowanie długoterminowych relacji z inwestorami, w szczególności poprzez wspieranie procesów inwestycyjnych w ramach dostępnych instrumentów wsparcia oraz utrzymywanie kontaktów na etapie poinwestycyjnym,

b) przygotowanie, wdrożenie i monitorowanie realizacji polityki inwestycyjnej,

c) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem i zarządzaniem instrumentem specjalnych stref ekonomicznych,

d) współpraca z instytucjami polskiego i międzynarodowego rynku finansowego i kapitałowego w zakresie działalności inwestycyjnej.

Zakres współpracy DDI z organizacjami pozarządowymi:

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych.

8.17. DEPARTAMENT PROGRAMÓW INFRASTRUKTURALNYCH

Zadania DPI istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (POIiŚ 2007-2013) i Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ 2014-2020).

Zakres współpracy DPI z organizacjami pozarządowymi:

- przeprowadzanie konsultacji publicznych przygotowywanych w ramach prac departamentu dokumentów programowych i horyzontalnych (typu: wytyczne), związanych z realizacją programów operacyjnych,

- współpraca z organizacjami pozarządowymi przy opracowaniu i modyfikacji kryteriów wyboru projektów w sektorze środowiska w ramach POIiŚ 2014-2020, w odniesieniu do następujących typów projektów:

* realizacja zadań służących osiągnięciu prawidłowego stanu wód,

* wsparcie ponadregionalnych systemów małej retencji,

* budowa, przebudowa lub remont urządzeń wodnych przyczyniających się do zmniejszenia skutków powodzi i suszy,

* zabezpieczenie brzegów morskich zagrożonych erozją,

* systemy gospodarowania wodami opadowymi na terenach miejskich.

- współpraca z organizacjami pozarządowymi i partnerami społecznymi w ramach Komitetu Monitorującego POIiŚ 2007-2013 oraz Komitetu Monitorującego POIiŚ 2014-2020.

Posiedzenia Komitetów Monitorujących są platformą umożliwiającą wymianę doświadczeń, informacji oraz przegląd wdrażania Programu Operacyjnego i analizę wszelkich kwestii, które mają wpływ na realizację PO. Dokumenty przedkładane pod obrady Komitetu Monitorującego są uprzednio konsultowane z członkami Komitetu, w tym z przedstawicielami organizacji pozarządowych wchodzącymi w jego skład. Członkowie Komitetów będący przedstawicielami strony pozarządowej mają możliwość aktywnego uczestnictwa w posiedzeniach Komitetów, w tym w działającej w ich ramach grupy roboczej ds. energetyki i efektywności energetycznej.

8.18. DEPARTAMENT PROGRAMÓW POMOCOWYCH

Zadania DPT istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Krajowego Punktu Kontaktowego oraz Operatora Programu dla Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Krajowej Instytucji Koordynującej Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Zakres współpracy DPT z organizacjami pozarządowymi:

- zapewnienie możliwości udziału przedstawicieli organizacji pozarządowych w posiedzeniach Komitetów Monitorujących wdrażanie Programów Operacyjnych,

- przeprowadzanie konsultacji publicznych, dotyczących ustalenia ram kolejnej edycji Funduszy Norweskich i Europejskiego Obszaru Gospodarczego w Polsce.

8.19. DEPARTAMENT PROGRAMÓW PONADREGIONALNYCH

Zadania DPP istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 (PORPW 2007-2013) oraz Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Polska Wschodnia 2014-2020 (POPW 2014-2020).

Zakres współpracy DPP z organizacjami pozarządowymi:

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych,

- współpraca z organizacjami pozarządowymi i partnerami społecznymi w ramach Komitetu Monitorującego POPW 2014-2020 oraz Komitetu Monitorującego PORPW 2007-2013.

W ramach wymienionych Programów Operacyjnych organizacje pozarządowe mogą współpracować w formie konsultacji założeń programów, natomiast członkowie Komitetów będący przedstawicielami strony pozarządowej mają możliwość aktywnego uczestnictwa w posiedzeniach Komitetów Monitorujących.

8.20. DEPARTAMENT PROGRAMÓW WSPARCIA INNOWACJI I ROZWOJU

Zadania DIR istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (POIG 2007-2013) oraz Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Inteligentny Rozwój 2014-2020 (POIR 2014-2020).

Zakres współpracy DIR z organizacjami pozarządowymi:

- przeprowadzanie konsultacji publicznych aktów normatywnych, w tym rozporządzeń wydawanych przez Ministra, regulujących udzielanie przedsiębiorcom wsparcia ze środków POIR 2014-2020,

- współpraca z organizacjami pozarządowymi i partnerami społecznymi w ramach Komitetu Monitorującego POIG 2007-2013 oraz Komitetu Monitorującego POIR 2014-2020

8.21. DEPARTAMENT ROZWOJU CYFROWEGO

Zadania DRC istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym Polska Cyfrowa 2014-2020 (POPC 2014-2020),

b) prowadzenie spraw związanych z udziałem przedstawicieli Ministerstwa w zespołach zajmujących się kwestiami cyfryzacji i e-administracji.

Zakres współpracy DRC z organizacjami pozarządowymi:

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych,

- zapewnienie organizacjom pozarządowymi możliwości udziału w pracach Komitetu Monitorującego POPC 2014-2020.

Członkowie KM POPC 2014-2020 rozpatrują i zatwierdzają:

* metodykę i kryteria wyboru projektów,

* roczne i końcowe sprawozdania z wdrażania POPC 2014-2020,

* plan ewaluacji POPC 2014-2020 i wszelkie zmiany planu,

* propozycje Instytucji Zarządzającej POPC 2014-2020 dot. jego zmian,

* strategię komunikacji POPC 2014-2020 wraz z jej zmianami.

W zakresie prac KM POPC 2014-2020, wzajemna wymiana informacji w 2017 r. będzie miała miejsce w ramach organizowanych grup roboczych oraz szkoleń.

8.22. Departament Spraw Europejskich

Zadania DSE istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) prowadzenie spójnej polityki europejskiej Ministerstwa, w tym prowadzenie horyzontalnej polityki rynku wewnętrznego UE,

b) kwestie związane z członkostwem w UE, w tym koordynacja wypracowywania na poziomie Rady Europejskiej, Rady UE i Komitetu Stałych Przedstawicieli (COREPER) stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach pozostających w kompetencji Ministra,

c) wykorzystanie współpracy w ramach UE, dla realizacji polityki spójności, strategii rozwoju kraju, wzrostu konkurencyjności, Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz efektywnego zarządzania FE.

Zakres współpracy DSE z organizacjami pozarządowymi:

- przeprowadzanie konsultacji projektów aktów prawnych na szczeblu Unii Europejskiej (rozporządzenia, dyrektywy) zgodnie z mechanizmem konsultacji i prowadzenia prac legislacyjnych nad projektami aktów legislacyjnych UE: "Jak stosować mechanizm konsultacji i prowadzenia prac nad projektami aktów legislacyjnych UE?" oraz wybranymi dokumentami nielegislacyjnymi (komunikaty Komisji Europejskiej),

- zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organizacji branżowych na spotkania lub warsztaty organizowane przez Ministerstwo,

- zapraszanie przedstawicieli organizacji pozarządowych na konferencje lub inne wydarzenia organizowane przez Ministerstwo w zakresie zadań realizowanych przez DSE,

- zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w tworzeniu treści raportów lub analiz.

8.23. Departament Strategii Rozwoju

Zadania DSR istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) koordynacja prowadzenia polityki rozwoju, w tym przygotowanie propozycji strategii rozwoju i koordynacja realizacji ogólnorozwojowych strategii w skali europejskiej i krajowej, z uwzględnieniem wymiaru terytorialnego oraz koordynacja procesu przygotowania i monitorowania zintegrowanych strategii rozwoju,

b) prowadzenie krajowej polityki regionalnej, przestrzennej i miejskiej, w tym przygotowanie propozycji i realizacja krajowej strategii rozwoju regionalnego, koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju, strategii ponadregionalnych i polityki miejskiej,

c) koordynacja prac w ramach Rady UE oraz współpracy z KE i PE w zakresie polityki spójności i polityk z nią związanych, w tym kształtowanie i negocjacje kolejnych perspektyw finansowych UE w zakresie polityki spójności,

d) koordynacja zadań wynikających z udziału Polski w realizacji strategii Europa 2020 w ramach Semestru Europejskiego, w tym przygotowanie i monitorowanie realizacji Krajowego Programu Reform oraz monitorowanie realizacji Zaleceń Rady UE dla Polski,

e) realizacja zadań wynikających z zarządzania polityką rozwoju przez system koordynacji strategicznej, tworzenie jednolitego systemu monitorowania i ewaluacji polityk publicznych, w tym koordynacja prac wynikających z procesu realizacji i monitorowania implementacji Agendy 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju,

f) sporządzanie analiz, opracowań i raportów dotyczących polityki rozwoju i sytuacji społeczno-gospodarczej i przestrzennej Polski, w tym w zakresie trendów makroekonomicznych, handlu zagranicznego, polityki spójności i wymiaru terytorialnego polityki rozwoju,

g) koordynacja instrumentów rozwojowych na poziomie strategicznym w zakresie środków krajowych i UE.

Zakres współpracy DSR z organizacjami pozarządowymi:

- możliwość opiniowania przez organizacje pozarządowe projektów Krajowego Programu Reform oraz innych dokumentów przygotowanych w związku z realizacją strategii Europa 2020,

- możliwość opiniowania przez organizacje pozarządowe innych dokumentów strategicznych, opracowanych przez organy administracji rządowej pod kątem ich zgodności ze średniookresową strategią rozwoju kraju z KPR,

- możliwość zapewnienia organizacjom pozarządowym udziału w monitorowaniu i ewaluacji wdrażania reform strukturalnych, o których mowa w KPR,

- wzmacnianie współpracy i współodpowiedzialności za realizację strategii Europa 2020 w Polsce,

- możliwość zaangażowania organizacji pozarządowych w prace na rzecz implementacji przez Polskę Agendy 2030 i przyjętych wraz z nią Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ,

- konsultacje projektów stanowisk RP do aktów prawnych UE,

- konsultacje wytycznych Ministra.

Przedstawiciele organizacji pozarządowych wchodzą w skład Międzyresortowego Zespołu ds. Strategii Europa 2020, który jest organem opiniodawczo-doradczym Prezesa Rady Ministrów.

W ramach współpracy odbędą się posiedzenia Zespołu oraz wymiana informacji korespondencyjnie w formie papierowej lub elektronicznej za pośrednictwem skrzynki mailowej europa2020@mr.gov.pl.

8.24. Departament Współpracy Międzynarodowej

Zadania DWM istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

a) organizacja i koordynacja współpracy gospodarczej z zagranicą, w tym sprawy dwustronnych umów o współpracy gospodarczej i umów o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji,

b) wspieranie działalności polskich przedsiębiorców na rynkach zagranicznych w zakresie eksportu i inwestycji zagranicznych,

c) uczestniczenie w kształtowaniu i realizacja zadań w zakresie zasad wymiany handlowej z krajami trzecimi, w tym w ramach polityki handlowej UE i Światowej Organizacji Handlu (WTO).

Zakres współpracy DWM z organizacjami pozarządowymi:

- zapewnienie organizacjom pozarządowym silniejszej reprezentacji interesów polskich małych i średnich przedsiębiorców na forum międzynarodowym,

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych.

8.25. Departament Współpracy Terytorialnej

Zadania DWT istotne z punktu widzenia współpracy z organizacjami pozarządowymi:

realizacja zadań wynikających z pełnienia przez Ministra funkcji:

a) Instytucji Zarządzającej oraz Koordynatora Krajowego dla programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej 2007-2013 (EWT 2007-2013) i Europejskiej Współpracy Terytorialnej 2014-2020 (EWT 2014-2020),

b) Krajowego Punktu Kontaktowego dla programów transnarodowych i programów współpracy międzyregionalnej EWT 2007-2013 oraz EWT 2014-2020,

c) Instytucji Zarządzającej dla programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa 2007-2013 (EISP 2007-2013) oraz Instytucji Zarządzającej dla programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa 2014-2020 (EIS 2014-2020).

Zakres współpracy DWT z organizacjami pozarządowymi:

- przeprowadzanie konsultacji publicznych w ramach przygotowywanych w departamencie aktów normatywnych,

- zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w spotkaniach i warsztatach, na których można uzyskać informację o możliwościach otrzymania wsparcia ze środków programowych oraz wskazówki dotyczące wypełniania wniosku o dofinansowanie,

- zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach Komitetów Monitorujących w programach EWT 2007-2013, EWT 2014-2020, EISP 2007-2013 oraz EIS 2014-2020:

* Członkowie Komitetów wspólnie decydują o sposobie wdrażania danego programu, m.in. zatwierdzają dokumenty programowe, wybierają projekty do dofinansowania, rozpatrują ewentualne skargi wnioskodawców. Decyzje podejmowane są podczas posiedzeń oraz w ramach procedury obiegowej, za pośrednictwem poczty elektronicznej,

- zapewnienie organizacjom pozarządowym możliwości udziału w pracach Komitetu Krajowego ds. Projektów Transnarodowych i Międzyregionalnych:

* Komitet opracowuje polskie stanowisko wyjściowe w zakresie rekomendowania projektów do dofinansowania. Wypracowane stanowisko jest prezentowane na posiedzeniach Komitetów Monitorujących programów Region Morza Bałtyckiego, Europa Środkowa oraz Interreg Europa, które zatwierdzają projekty do dofinansowania.

8.26. Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi

Zakres współpracy BZL z organizacjami pozarządowymi:

- organizacja wolontariatu lub stażu finansowanego przez organizację pozarządową (np. aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych, staże dla młodzieży rozpoczynających karierę na rynku pracy),

- zawieranie umów na organizację szkolenia z wybranego zakresu dla pracowników Ministerstwa, zgodnie z zasadą uczciwej konkurencji oraz uwzględniając obowiązujące przepisy prawne, w tym wewnętrzne akty prawne obowiązujące w Ministerstwie,

- informowanie organizacji pozarządowych i fundacji pomagających osobom niepełnosprawnym w poszukiwaniu pracy, o wolnych stanowiskach pracy w Ministerstwie.

9. 

OKRES REALIZACJI PROGRAMU

Zgodnie z art. 5b ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organy administracji rządowej mają możliwość przyjęcia rocznego lub wieloletniego (do 5 lat) programu współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Pomimo, że założeniem Programu jest wypracowanie długofalowej, trwałej i efektywnej współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi, dokument zostanie przyjęty na okres roku i obowiązywać będzie od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 roku.

Pozwoli to na szybką ocenę skuteczności Programu oraz identyfikację elementów wymagających korekty, ew. udoskonalenia. W następstwie tych działań możliwa będzie poprawa efektywności współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi w 2018 r.

10. 

SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU

Ocena realizacji założeń Programu odbędzie się na podstawie okresowych sprawozdań sporządzanych przez Biuro Ministra. Sprawozdania będą zawierały informacje na temat stanu współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi z danego okresu. W szczególności będą to informacje dotyczące:

- skonsultowanych z organizacjami pozarządowymi dokumentów,

- przyznanych patronatów honorowych Ministerstwa na wydarzenia organizowane przez organizacje pozarządowe,

- wspólnie realizowanych wydarzeń, takich jak konferencje, szkolenia, seminaria,

- zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym w trybach określonych w pkt 6.2.1 Programu.

Sprawozdania będą umieszczane na stronie BIP Ministerstwa Rozwoju dwa razy w roku, tj.:

- do 30 czerwca 2017 r.

- do 30 grudnia 2017 r.

W IV kwartale 2017 r. do losowo wybranych organizacji pozarządowych zostanie rozesłana ankieta w celu przeprowadzenia badania opinii dotyczącego poziomu satysfakcji ze współpracy z Ministerstwem oraz stopnia realizacji założeń Programu.

11. 

INFORMACJA O SPOSOBIE TWORZENIA PROGRAMU ORAZ PRZEBIEGU KONSULTACJI

11.1. Etapy tworzenia Programu

Rys. 3. Etapy tworzenia Programu.

grafika

Pierwszym etapem przy tworzeniu Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi było zdiagnozowanie potrzeby zwiększenia stopnia dotychczasowej współpracy. W związku z tym, w poszczególnych komórkach Ministerstwa przeprowadzono analizę dotychczasowej współpracy tych komórek z partnerami społecznymi. Zebrane zostały informacje zarówno o formach prowadzonej współpracy jak i o zakresie podmiotowym wspólnie realizowanych działań.

Kolejnym krokiem przy tworzeniu Programu był bardzo istotny z punktu widzenia wypracowywania modelu przyszłej współpracy, proces rozpoznania oczekiwań i potrzeb interesariuszy. Opracowana została ankieta dot. współpracy Ministerstwa z organizacjami pozarządowymi, a następnie rozesłana do 50 losowo wybranych organizacji. Odpowiedzi na zadane pytania udzieliło 29 organizacji pozarządowych.

Następnie pracownik Ministerstwa właściwy w sprawach współpracy z organizacjami pozarządowymi spotykał się z przedstawicielami organizacji pozarządowych. Spotkania służyły poznaniu sposobu funkcjonowania organizacji oraz zapoznaniu się z realizowanymi przez organizacje zadaniami.

Spotkania z organizacjami pozarządowymi będą kontynuowane w 2017 r.

Przy pracach nad tworzeniem Programu wykorzystane zostały założenia Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi opracowane w 2015 r. w Ministerstwie Gospodarki.

11.2. Przebieg konsultacji

Po sporządzeniu pierwszej wersji Programu przez Biuro Ministra, projekt dokumentu został skierowany do uzgodnień wewnętrznych. Komórki organizacyjne Ministerstwa zostały poproszone o wkład do Programu oraz przekazanie ewentualnych uwag merytorycznych.

Po przeprowadzonych uzgodnieniach wewnętrznych, projekt Programu został skierowany do konsultacji publicznych na okres 21 dni. Dokument zamieszczono:

- na portalu www.konsultacje.gov.pl,

- w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa,

- na portalu www.ngo.pl.

W wyniku przeprowadzonych konsultacji wpłynęły uwagi i stanowiska zgłoszone przez cztery organizacje pozarządowe, które ze względu na rodzaj przedstawionych propozycji nie mogły zostać uwzględnione.

1 Minister Rozwoju i Finansów kieruje działami administracji rządowej - gospodarka i rozwój regionalny na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 i 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 września 2016 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Finansów (Dz. U. poz. 1595).
2 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2015 r. w sprawie utworzenia Ministerstwa Rozwoju oraz zniesienia Ministerstwa Gospodarki (Dz. U. poz. 2076).