Przeprowadzenie narad gospodarczych, przygotowujących Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe do realizacji zadań wynikających ze zgłoszenia przez Rzeczypospolitą Polską działań dodatkowych w gospodarce leśnej, służących łagodzeniu efektu cieplarnianego - z uwzględnieniem uregulowań zawartych w projekcie ustawy o wspomaganiu redukcji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2007.11.82

Akt obowiązujący
Wersja od: 26 września 2007 r.

DECYZJA Nr 94
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 26 września 2007 r.
w sprawie przeprowadzenia narad gospodarczych, przygotowujących Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe do realizacji zadań wynikających ze zgłoszenia przez Rzeczypospolitą Polską działań dodatkowych w gospodarce leśnej, służących łagodzeniu efektu cieplarnianego - z uwzględnieniem uregulowań zawartych w projekcie ustawy o wspomaganiu redukcji emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji

GP-005-01/07

Na podstawie § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe1, zwanego dalej statutem - w wykonaniu zadań dyrektora generalnego Lasów Państwowych, określonych w art. 33, ust. 3, pkt 3, 5 i 8 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2005 r.: nr 45, poz. 435, nr 157, poz. 1315, nr 167, poz. 1399, nr 175, poz. 1460 i 1462, jak tez z 2006 r.: nr 227, poz. 1658, nr 245, poz. 1775 oraz z 2007 r.: nr 59, poz. 405, nr 64, poz. 427), zwanej dalej ustawą, a także w § 8, ust. 1, pkt 1 Statutu2 - mając na względzie, że:

a)
w art. 72, ust. 2 projektu ustawy o wspomaganiu redukcji emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji przewidziano, że nadleśniczowie będą obowiązani do przeprowadzenia akcji informacyjnej wśród właścicieli lasów znajdujących się poza zarządem Lasów Państwowych o możliwości składania wniosku w sprawie udziału w systemie zarządzania jednostkami pochłaniania;
b)
zgodnie z art. 35, ust. 2, pkt 1 nadleśniczy jest obowiązany do udzielania właścicielowi lasu niestanowiącego własności Skarbu Państwa pomocy, na jego wniosek, poprzez doradztwo w zakresie zalesiania i gospodarki leśnej;
c)
okoliczność zgłoszenia przez Rzeczypospolitą Polską na okres 2008-2012 zalesiania oraz działań dodatkowych w gospodarce leśnej jako przedsięwzięć, które będą ujmowane w raportach wymaganych protokołem z Kioto, sprawia, że Lasy Państwowe oraz zainteresowani właściciele lasów nieznajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych powinni liczyć się z koniecznością podjęcia takich działań bez względu na czas wejścia w życie ustawy o wspomaganiu redukcji emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji3 -

- postanawiam, co następuje.

§  1.
1.
W celu przygotowania Lasów Państwowych oraz właścicieli lasów znajdujących się poza zarządem Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe do działań, o których mowa w art. 3.3. oraz 3.4. Protokołu z Kioto, a także do uczestniczenia w systemie zarządzania jednostkami pochłaniania, o którym mowa w Rozdziale X projektu ustawy o wspomaganiu redukcji emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji - w październiku zostanie przeprowadzony cykl gospodarczych narad szkoleniowych pt.: "Rola i zadania Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz innych prowadzących gospodarstwa leśne w wypełnianiu zapisów projektu ustawy o wspomaganiu redukcji emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji".
2.
W naradach, o których mowa w ust. 1, powinni wziąć szczególnie udział nadleśniczowie, leśniczowie, inni pracownicy nadleśnictw oraz pracownicy regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych, przewidywani do prowadzenia spraw związanych z wykorzystaniem zasobów leśnych w łagodzeniu efektu cieplarnianego, właściciele lasów nieznajdujących się w zarządzie nadleśnictw, działacze oraz pracownicy samorządów prowadzący sprawy związane z leśnictwem oraz ochroną środowiska, jak też osoby piastujące funkcje decyzyjne, związane z leśnictwem oraz ochroną przyrody w administracji rządowej oraz przedstawiciele Polskiego Związku Łowieckiego.
3.
Pracownicy jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych zapraszając na naradę właścicieli lasów pozostających poza zarządem nadleśnictw, są zobowiązani poinformować ich, że przybycie na naradę ma charakter dobrowolny i wiąże się z reprezentowaniem interesów majątkowych ich gospodarstw leśnych. Regulacje zdania poprzedzającego w stosunku do członków Polskiego Związku Łowieckiego stosuje się odpowiednio.
§  2.
1.
Narady, o których mowa w § 1, stanowią formę organizacyjną wspólnych przedsięwzięć jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych, realizowanych w warstwie logistycznej w trybie usług wewnątrzinstytucjonalnych przez dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych na rzecz dyrektora generalnego Lasów Państwowych.
2.
Koszt narad zostanie pokryty z rezerwy ogólnej funduszu leśnego, z zastrzeżeniem ust.3 i 4.
3.
Uczestnicy narad będący pracownikami jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych przybywają w ramach kosztów delegacji służbowych, związanych z ich szkoleniem na potrzeby pracodawcy.
4.
Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych wliczają w ciężar kosztów administracyjnych część kosztów narad - proporcjonalnie do liczebnego udziału pracowników tych jednostek w ogólnej liczbie uczestników narady.
5.
Szczegółowy sposób rozliczeń finansowych powinien być ustalany w trybie operacyjnym.
§  3.
1.
Harmonogram narad, o których mowa w § 1, zawiera załącznik nr 1 do decyzji (bez publikacji - przyp. red.).
2.
Ramowy wzór zaproszenia oraz porządku narad, o których mowa w ust. 1, zawiera załącznik nr 2 do decyzji (bez publikacji - przyp. red.).
§  4.
Zgodnie z wykazem, o którym mowa w zarządzeniu nr 41 dyrektora generalnego Lasów Państwowych z 4 lipca 2007 roku (znak: R-013-3/07) w sprawie ustalenia standardowej klasyfikacji haseł służących grupowaniu aktów reglamentacji wewnętrznej dyrektora generalnego Lasów Państwowych - niniejsza decyzja należy do grupy aktów reglamentacji wewnętrznej, ujętych pod pozycją 16 f tego wykazu.
§  5.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.
______

1 Statut Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe został nadany zarządzeniem nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. W § 6 Statutu Lasów Państwowych ustanowiono, że w wykonaniu zadań określonych przez ustawę (o lasach) oraz przez przepisy wykonawcze do ustawy, a także w wykonaniu innych przepisów prawnych - dyrektor generalny wydaje zarządzenia i decyzje obowiązujące w Lasach Państwowych. Przepis § 6 Statutu Lasów Państwowych stanowi jedyną podstawę (delegację) do wydawania przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych zarządzeń oraz podejmowania decyzji zarządczych.

2 W art. 33, ust. 3, pkt 5 ustawy określono, że dyrektor generalny Lasów Państwowych nadzoruje i koordynuje zadania w zakresie kształcenia kadr dla leśnictwa oraz popularyzacji wiedzy leśnej. Narady gospodarcze, stanowiące przedmiot niniejszej decyzji, mają służyć przygotowaniu (dokształceniu) pracowników jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych oraz innych osób, w tym prowadzących gospodarstwa leśne (lub pozostałe gospodarstwa leśne) do realizacji zadań i obowiązków wynikających z faktu, iż Rzeczypospolita Polska na okres 2008-2012 zgłosiła zalesianie oraz działania dodatkowe w leśnictwie jako działania w wypełnianiu przez Polskę zobowiązań w zakresie ograniczania efektu globalnego ocieplania się klimatu; narady te mają również służyć spopularyzowaniu wiedzy o tych działaniach oraz o zadaniach i korzyściach dla leśnictwa wynikających z uregulowań prawnych, zawartych w projekcie ustawy o wspomaganiu redukcji emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji. W art. 33, ust. 3, pkt 3 ustawy określono, że dyrektor generalny Lasów Państwowych inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsięwzięcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki leśnej i rozwoju leśnictwa; w art. 33, ust. 3, pkt 8 ustawy określono, że dyrektor generalny Lasów Państwowych organizuje wspólne przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych. Narady gospodarcze, stanowiące przedmiot niniejszej decyzji, są formą organizacyjną wspólnego przedsięwzięcia jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych o charakterze rozwojowym, służącą zainicjowaniu działań, jakie w nadchodzącym czasie będą obowiązane podjąć Lasy Państwowe oraz zainteresowani właściciele lasów pozostających poza zarządem Lasów Państwowych, w związku ze zgłoszeniem przez Rzeczypospolitą Polską na okres 2008-2012 zalesień oraz działań dodatkowych w leśnictwie jako działań ukierunkowanych na wypełnianie przez Polskę zobowiązań w zakresie ograniczania efektu globalnego ocieplania się klimatu. W § 8, ust. 1, pkt 1 Statutu określono, że "Dyrektor generalny Lasów Państwowych ustala (..) szczegółowe zasady prowadzenia gospodarki leśnej w lasach zarządzanych przez Lasy Państwowe". Narady gospodarcze, stanowiące przedmiot niniejszej decyzji, mają stanowić formę organizacyjną przedsięwzięcia, w trakcie którego będą przekazywane uczestnikom podstawowe założenia na temat prowadzenia gospodarki leśnej w tym zakresie, w jakim polega ona na realizacji poza produkcyjnej funkcji lasu, związanej z wiązaniem przez ekosystemy leśne dodatkowych ilości dwutlenku węgla atmosferycznego.

3 Do czasu wejścia w życie ustawy o wspomaganiu redukcji emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji - Lasy Państwowe oraz zainteresowani właściciele lasów znajdujących się poza zarządem Lasów Państwowych, będą mogli realizować zalesienia oraz działania dodatkowe, na przykład w trybie zadań zleconych przez administrację rządową, jeśli takie rozwiązanie zostanie przyjęte; w takim wypadku wytworzone jednostki pochłaniania, obniżając emisję brutto gazów cieplarnianych, będą wpływać korzystnie na ilość wolnego limitu emisji gazów cieplarnianych (AAUS'ów), kwalifikującego się do sprzedaży w ramach umów międzynarodowych.