Przeprowadzenie inwentaryzacji składników majątkowych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego za rok 2023.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GITD.2023.9

Akt utracił moc
Wersja od: 19 stycznia 2024 r.

ZARZĄDZENIE Nr 9/2023
GŁÓWNEGO INSPEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO
z dnia 26 czerwca 2023 r.
w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego za rok 2023

Na podstawie art. 26 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Zarządza się inwentaryzację pełną aktywów i pasywów Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, zwanego dalej "GITD".
§  2. 
Inwentaryzację należy przeprowadzić:
1)
metodą spisu z natury:
a)
według stanu na 30.06.2023 r. obejmującą: - środki trwałe własne,
środki trwałe będące własnością innych podmiotów,
pozostałe środki trwałe w używaniu (wyposażenie),
pozostałe środki trwałe objęte ewidencją ilościową,
b)
według stanu na 30.11.2023 r. obejmującą druki ścisłego zarachowania - bloczki mandatowe znajdujące się na stanie GITD (wzór wykazu do arkusza spisu z natury bloczków mandatowych stanowi załącznik nr 4 do niniejszego zarządzenia).
c)
według stanu na 31.12.2023 r. obejmującą:
gotówkę, czeki, weksle i inne papiery wartościowe, druki ścisłego zarachowania, - zapasy materiałowe znajdujące się w magazynie GITD.
2)
w drodze potwierdzenia sald:
a)
według stanu na 31.10.2023 r. obejmującą należności (z wyjątkiem należności spornych i wątpliwych, od osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych i publicznoprawnych),
b)
według stanu na 31.12.2023 r. obejmującą:
1
 (uchylone),
własne składniki majątkowe powierzone innym jednostkom organizacyjnym,
środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych,
3)
w drodze weryfikacji sald kont księgowych, poprzez porównanie danych zawartych w księgach rachunkowych z danymi wynikającymi z odpowiednich dokumentów, według stanu na 31.12.2023 r. obejmującą:
a)
grunty i środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony,
b)
środki trwałe w budowie,
c)
należności sporne i wątpliwe,
d)
należności i zobowiązania wobec pracowników,
e)
należności i zobowiązania z tytułów publicznoprawnych,
f)
inwestycje rozpoczęte,
g)
wartości niematerialne i prawne,
h)
fundusze specjalne,
i)
zobowiązania,
j)
rozliczenia międzyokresowe czynne,
k)
inne aktywa i pasywa wyżej niewymienione.
§  2. 
1. 
Do przeprowadzenia inwentaryzacji składników majątkowych w GITD powołuje się Komisje Inwentaryzacyjne, zwane dalej "Komisją", w składzie określonym w załącznikach nr 1-3.
2. 
Przewodniczący Komisji organizuje, koordynuje i sprawuje nadzór nad przebiegiem prac inwentaryzacyjnych oraz odpowiada za sprawny, terminowy oraz zgodny z przepisami i przyjętym harmonogramem przebieg prac inwentaryzacyjnych. Szczegółowy zakres zadań Przewodniczącego Komisji określa § 11 załącznika do zarządzenia nr 56/2019 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 15 listopada 2019 r. w sprawie wprowadzenia Instrukcji inwentaryzacyjnej w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego (Dz. Urz. poz. 59 i 66). Harmonogram przebiegu prac inwentaryzacyjnych stanowi załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia.
3. 
Osoby powołane na członków zespołów spisowych ponoszą pełną odpowiedzialność za właściwe oraz zgodne z obowiązującymi przepisami przeprowadzenie inwentaryzacji.
4. 
Przewodniczący Komisji spośród członków Komisji wyznacza sekretarza.
5. 
Zasady, tryb i metody przeprowadzenia i rozliczania inwentaryzacji oraz podział odpowiedzialności określa zarządzenie nr 56/2019 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 15 listopada 2019 r. w sprawie wprowadzenia Instrukcji inwentaryzacyjnej w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, z zastrzeżeniem § 3.
§  3. 
1. 
Inwentaryzację bloczków mandatowych należy przeprowadzić zgodnie z przepisami Rozdziału 6 załącznika nr 1 do zarządzenia nr 28/2015 Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 7 sierpnia 2015 r. w sprawie ustalenia Zasad rozprowadzania i rozliczania bloczków mandatowych, Zasad rozdysponowania przydziału serii oraz numerów mandatów generowanych przy pomocy systemu teleinformatycznego oraz dokumentacji i ewidencji grzywien za wykroczenia ściąganych w postępowaniu mandatowym w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego oraz Wojewódzkich Inspektoratach Transportu Drogowego (Dz. Urz. GITD poz. 28 oraz z 2019 r. poz. 9).
2. 
Do zadań Przewodniczącego Komisji bloczków mandatowych należy w szczególności:
1)
organizowanie prac przygotowawczych do inwentaryzacji;
2)
prowadzenie rozliczenia arkuszy spisowych z natury, stanowiących druki ścisłego zarachowania;
3)
kontrolowanie pod względem formalnym i rachunkowym wypełnionych arkuszy inwentaryzacyjnych i innych dokumentów z inwentaryzacji;
4)
ustalenie różnic inwentaryzacyjnych, przyczyn ich powstania i postawienie wniosków w sprawie ich rozliczenia;
5)
sprawowanie ogólnego nadzoru nad całokształtem prac inwentaryzacyjnych;
6)
terminowe sporządzenie Protokołu z przebiegu inwentaryzacji i podsumowanie wyników spisu wraz z wnioskami poinwentaryzacyjnymi.
3. 
Do obowiązków zespołu spisowego bloczków mandatowych należy:
1)
zapoznanie się z przepisami o prowadzeniu spisu z natury;
2)
zaopatrzenie się w arkusze spisu z natury wraz z wykazem stanowiącym załącznik do niniejszego zarządzenia.
3)
poinformowanie osób odpowiedzialnych za prowadzenie gospodarki mandatowej o zarządzeniu inwentaryzacji w określonym terminie;
4)
zorganizowanie pracy w ten sposób, aby normalna działalność komórki organizacyjnej nie została zakłócona;
5)
terminowe przeprowadzenie inwentaryzacji na wyznaczonym polu spisowym;
6)
terminowe przekazanie Przewodniczącemu Komisji arkuszy spisowych oraz informacji o wszelkich stwierdzonych nieprawidłowościach;
7)
przedstawienie sprawozdania z przebiegu inwentaryzacji.
4. 
Do zespołów spisowych bloczków mandatowych nie powołuje się do przeprowadzenia inwentaryzacji bloczków mandatowych osób odpowiedzialnych za ich wydawanie, rozliczanie oraz prowadzenie ewidencji bloczków w księdze druków ścisłego zarachowania.
§  4.  2
 Sporządzony przez Komisje protokół z rozliczenia wyników inwentaryzacji, zawierający wnioski co do sposobu rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych, zostanie przekazany do opinii głównego księgowego do dnia 4 marca 2024 roku oraz przedłożony Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego w terminie do dnia 11 marca 2024 r.
§  5. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1  3  

Skład Komisji Inwentaryzacyjnej:

1) Prusiński Grzegorz - Przewodniczący Komisji;

2) Jesionek Adrian - Zastępca Przewodniczącego Komisji;

3) Gadzialski Grzegorz - Członek Komisji;

4) Jeziorski Paweł - Członek Komisji;

5) Biegajska Daria - Członek Komisji;

6) Czerwiński Janusz - Członek Komisji;

7) Nowak Daniel - Członek Komisji;

8) Sobczak Sebastian - Członek Komisji;

9) Tymkiewcz Rafał - Członek Komisji;

10) Bober Miłosz - Członek Komisji;

11) Malinowski Piotr - Członek Komisji;

12) Wódczak Sławomir - Członek Komisji;

13) Łukasik Mateusz - Członek Komisji;

14) Kras Mirosława - Członek Komisji;

15) Domagała Łukasz - Członek Komisji;

16) Gago Bartłomiej - Członek Komisji."

ZAŁĄCZNIK Nr  2 4

Skład Komisji Inwentaryzacyjnej bloczków mandatowych:

1) Paweł Szymanek - Przewodniczący Komisji;

2) Adam Ołdak - Zastępca Przewodniczącego Komisji.

Skład Zespołów spisowych bloczków mandatowych:

1) w Biurze Finansowym w składzie:

a) Wioletta Wójcik - Przewodniczący zespołu,

b) Piotr Boćkowski - Członek zespołu;

2) w Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w składzie:

a) Sylwester Kaczmarczyk - Przewodniczący zespołu,

b) Grażyna Wągrodzka - Członek zespołu;

3) w Delegaturze Centralnej w składzie:

a) Kamil Maciejewski - Przewodniczący zespołu,

b) Marta Zając - Członek zespołu;

4) w Delegaturze Południowej w składzie:

a) Paulina Czerwińska - Przewodniczący zespołu,

b) Małgorzata Sibiga - Członek zespołu;

5) w Delegaturze Południowo - Wschodniej w składzie:

a) Grzegorz Grzywacz - Przewodniczący zespołu,

b) Arletta Rykiel - Członek zespołu;

6) w Delegaturze Południowo - Zachodniej w składzie:

a) Joanna Płaczek - Przewodniczący zespołu,

b) Przemysław Szulik - Członek zespołu;

7) w Delegaturze Północnej w składzie:

a) Krzysztof Ratajczak - Przewodniczący zespołu,

b) Sławomir Wódczak - Członek zespołu;

8) w Delegaturze Północno - Wschodniej w składzie:

a) Katarzyna Malowaniec - Przewodniczący zespołu,

b) Krzysztof Borys - Członek zespołu;

9) w Delegaturze Północno - Zachodniej w składzie:

a) Martyna Szydełko - Przewodniczący zespołu,

b) Bartosz Stępniewski - Członek zespołu;

10) w Delegaturze Śląskiej w składzie:

a) Agnieszka Lipińska - Przewodniczący zespołu,

b) Joanna Lubojańska - Członek zespołu;

11) w Delegaturze Wielkopolskiej w składzie:

a) Paulina Adamczak - Przewodniczący zespołu,

b) Maciej Witczak - Członek zespołu;

12) w Delegaturze Wschodniej w składzie:

a) Dagmara Misztal - Przewodniczący zespołu,

b) Bogdan Mazur - Członek zespołu;

13) w Biurze Kontroli Opłaty Elektronicznej w Wydziale Inspekcji Mobilnych Jednostek Kontrolnych:

a) w Zespole Centralnym w składzie:

- Marcin Czyżewski - Przewodniczący zespołu,

- Sylwia Nakonieczna - Członek zespołu,

b) w Zespole Południowym w składzie:

- Przemysław Stawiarski - Przewodniczący zespołu,

- Grażyna Łaciak - Członek zespołu,

c) w Zespole Południowo - Wschodnim w składzie:

- Bernadetta Tarczoń - Przewodniczący zespołu,

- Kamil Kędrak - Członek zespołu,

d) w Zespole Południowo - Zachodnim w składzie:

- Łukasz Domagała - Przewodniczący zespołu,

- Dorota Szkopek - Członek zespołu,

e) w Zespole Północnym w składzie:

- Łukasz Krużewski - Przewodniczący zespołu,

- Michał Rokita - Członek zespołu,

f) w Zespole Północno - Wschodnim w składzie:

- Mariusz Goździewski - Przewodniczący zespołu,

- Liliana Suchocka - Członek zespołu,

g) w Zespole Północno - Zachodnim w składzie:

- Maciej Pawlak - Przewodniczący zespołu,

- Adrian Wolny - Członek zespołu,

h) w Zespole Śląskim w składzie:

- Krystian Szuster - Przewodniczący zespołu,

- Dominik Baran - Członek zespołu,

i) w Zespole Wielkopolskim w składzie:

- Jacek Olejniczak - Przewodniczący zespołu,

- Maciej Niedziela - Członek zespołu,

j) w Zespole Wschodnim w składzie:

- Łukasz Demczuk - Przewodniczący zespołu,

- Artur Kwaśniewski - Członek zespołu.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Skład Komisji Inwentaryzacyjnej kasy:

1) Katarzyna Ruszkowska - Przewodniczący Komisji;

2) Joanna Strójwąs - Zastępca Przewodniczącego Komisji;

3) Agnieszka Królewicz - Członek Komisji.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WYKAZ nr ……/……… do Arkusza spisu z natury nr …………………………

ZAŁĄCZNIK Nr  5  5  

Harmonogram i plan prac inwentaryzacyjnych środków trwałych w roku 2023/2024

Lp.CzynnościEtap inwentaryzacjiTerminyOsoba odpowiedzialnaMetoda inwentaryzacjiMetoda inwentaryzacj iMetoda inwentaryzacji
12345
1Przeszkolenie członków komisji inwentaryzacyj nejprzygotowawczydo jednego dnia przed rozpoczęciem spisu z naturyprzewodniczący komisji inwentaryzacyj nejspis z natury
2Przygotowanie dokumentów inwentaryzacyj nychprzygotowawczydo jednego dnia przed rozpoczęciem spisu z naturyprzewodniczący komisji inwentaryzacyj nejspis z natury
3Przygotowanie pola spisowego (sprawdzenie oznakowania składników, zatrzymanie przenoszenia składników oraz pracy magazynów, wysłanie informacji o spisie pocztą elektroniczną do pracowników gitd)przygotowawczydo jednego dnia przed rozpoczęciem spisu z naturyczłonkowie komisji inwentaryzacyj nej/osoba odpowiedzialna materialniespis z natury
4Wydruk uzgodnionych stanów składników majątkowych z inwentarza oraz ksiąg rachunkowychprzygotowawczyna dzień spisu z naturyosoba odpowiedzialna materialnie, pracownicy odpowiedzialni za prowadzenie ksiąg inwentarzowych oraz ksiąg rachunkowychspis z natury
5Spis z natury:

a) środki trwałe, b) pozostałe środki trwałe, objęte ewidencją ilościowo - warto ściową

c) składniki niskocenne ujęte w ewidencji ilościowej

właściwydo 30.09.2023 r.przewodniczący komisji inwentaryzacyj nej / członko wie komisji inwentaryzacyj nej / członko wie zespołów spisowychspis z natury
6Rozliczenie, sprawdzenie i wycena spisanych składników.właściwydo 30.10.2023 r.przewodniczący komisji inwentaryzacyj nej / członko wie komisji inwentaryzacyjnej przy współudziale pracowników WFKspis z natury
7Protokół różnic inwentaryzacyjnych dla składników, które objęte zostały inwentaryzacją w formie spisu z natury.czynności rozliczeniowedo 15.11.2023 r.przewodniczący komisji inwentaryzacyj nej / członko wie komisji inwentaryzacyjnej przy współudziale pracowników wFkspis z natury
8Wyjaśnienie różnic inwentaryzacyjnych, ich przyczyn.czynności rozliczeniowedo 31.12.2023 r.przewodniczący komisji inwentaryzacyj nej / członko wie komisji inwentaryzacyj nej / członko wie zespołów spisowych we współpracy z pracownikami wFkspis z natury
9Spis z natury druków ścisłego zarachowania - bloczki mandatowe znajdujące się na stanie GITDczynności właściwedo 15.12.2023 r.przewodniczący komisji inwentaryzacyj nej / członko wie komisji inwentaryzacyj nej / członko wie zespołów spisowychspis z natury
10Przekazanie arkuszy spisu z natury bloczków mandatowych przez przewodniczącego zespołu spisowego przewodniczącemu komisji inwentaryzacyj nejczynności właściwedo 18.12.2023 r.przewodniczący komisji inwentaryzacyj nej / członko wie zespołu spisowego/przewodniczący zespołu spisowegospis z natury
11Sprawdzenie i rozliczenie spisu z natury bloczków mandatowych, wyjaśnienie różnic inwentaryzacyj nychczynności rozliczeniowedo 04.01.2024 r.przewodniczący komisji inwentaryzacyj nej / członko wie zespołu spisowego/przewodniczący zespołu spisowegospis z natury
12Spis z natury gotówki, czeków, weksli i innych papierów wartościowych, druków ścisłego zarachowania wg stanu na 31.12.2023 r.czynności właściwedo 03.01.2024 r.przewodniczący komisji inwentaryzacyj nej / członko wie komisji inwentaryzacyj nejspis z natury
13Spis z natury zapasów materiałowych znajdujących się w magazynie GITD wg stanu na 31.12.2023 r.czynności właściwedo 03.01.2024 r.przewodniczący komisji inwentaryzacyj nej / członko wie zespołu spisowego/przewodniczący zespołu spisowegospis z natury
14Uzgodnienie stanu sald: należności

i zobowiązań (przy czym wysyłka sald należności powinna nastąpić wg stanu na 31 października 2023 r.), środków pieniężnych na rachunkach bankowych i składników rzeczowych będących własnością GITD, które zostały powierzone do używania innym jednostkom organizacyjnym, wg stanu na dzień 31.12.2023 r.

czynności właściwedo 10.01.2024 r.gł. księgowy/pracownicy komórki WFKpotwierdzenie sald
15Weryfikacja prawidłowości sald kont księgowych przez porównanie zapisów w księgach rachunkowych z dokumentacją, w tym kont, które do dnia 10.01.2024 r. nie zostały uzgodnione za pomocą potwierdzenia salda.czynności właściwedo 15.01.2024 r.gł. księgowy/pracownicy komórki WFK/ komórki merytoryczneweryfikacja
16Sporządzenie protokołów z inwentaryzacji sald w drodze weryfikacji oraz potwierdzenia sald.czynności właściwedo 15.01.2024 r.gł. księgowy/pracownicy komórki WFK/ komórki merytorycznepotwierdzenie saldweryfikacja
17Przedstawienie protokołu z wnioskami Głównemu Księgowemu do zaopiniowaniasformułowanie wnioskówdo 4.03.2024 r.przewodniczący komisji inwentaryzacyjnejspis z natury
18Podjęcie decyzji w sprawie rozliczenia różniczatwierdzenie wnioskówdo 11.03.2024 r.Kierownik jednostkispis z naturypotwierdzenie saldweryfikacja
19Przygotowanie protokołów weryfikacji dla kont, na których po dniu 15.01.2024 r. wystąpiły obroty wpływające na stan ich sald.czynności rozliczeniowedo 16.03.2024 r.pracownicy komórki WFKweryfikacja
20Ujęcie różnic inwentaryzacyjnych i ich rozliczenie w księgach rachunkowychrealizacja wnioskówdo 16.03.2024 r.pracownicy komórki WFKspis z naturypotwierdzenie saldweryfikacja
OpracowałZatwierdzam

.........................................

Główny Księgowy

1 § 2 pkt 2 lit. b tiret pierwsze uchylone przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 28/2023 z dnia 30 listopada 2023 r. (Dz.Urz.GITD.2023.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 listopada 2023 r.
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 1/2024 z dnia 19 stycznia 2024 r. (Dz.Urz.GITD.2024.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 stycznia 2024 r.
3 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 13 z dnia 13 lipca 2023 r. (Dz.Urz.GITD.2023.13) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 18 lipca 2023 r.

4 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 28/2023 z dnia 30 listopada 2023 r. (Dz.Urz.GITD.2023.28) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 listopada 2023 r.
5 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 1/2024 z dnia 19 stycznia 2024 r. (Dz.Urz.GITD.2024.1) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 19 stycznia 2024 r.