Przeprowadzanie okresowych ocen wyższych szkół zawodowych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MEN.2000.4.24

Akt utracił moc
Wersja od: 26 czerwca 2000 r.

UCHWAŁA Nr 23/2000
Komisji Akredytacyjnej Wyższego Szkolnictwa Zawodowego
z dnia 26 czerwca 2000 r.
w sprawie przeprowadzania okresowych ocen wyższych szkół zawodowych.

Na podstawie art. 29 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590), uchwala się co następuje:
§  1.
Wyższe szkoły zawodowe podlegają ocenie okresowej.
§  2.
1.
Oceny okresowej dokonuje Komisja Akredytacyjna Wyższego Szkolnictwa Zawodowego.
2.
Komisja Akredytacyjna określa zakres i częstotliwość ocen okresowych.
3.
Pierwsza ocena okresowa szkoły zawodowej przeprowadzana jest po roku od rozpoczęcia działalności przez szkołę.
4.
Druga ocena okresowa przeprowadzana jest po upływie co najmniej 3 lat od rozpoczęcia działalności przez szkołę. Kolejne oceny okresowe przeprowadzane są co 3-5 lat w zależności od udzielonej akredytacji.
5.
Ocena okresowa kończy się Uchwałą Komisji Akredytacyjnej w sprawie oceny wyższej szkoły zawodowej.
6.
Wynikiem drugiej i następnych ocen okresowych jest udzielenie (lub odmowa udzielenia) szkole akredytacji. Udzielenie akredytacji jest potwierdzone wydaniem odpowiedniego dokumentu (Certyfikatu).
§  3.
1.
Do przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny okresowej szkoły powoływany jest Zespół Ekspertów.
2.
Zespół Ekspertów powołuje Przewodniczący Komisji Akredytacyjnej.
3.
Przewodniczący Zespołu Ekspertów jest członkiem Komisji Akredytacyjnej, a jej członkami mogą być eksperci zewnętrzni.
§  4.
Zasady i tryb przeprowadzania oceny:
1.
Zadaniem ocenianej szkoły jest przygotowanie raportu samooceny, zgodnie z "Wytycznymi Komisji Akredytacyjnej do przygotowania raportu samooceny i wizytacji Zespołu Ekspertów Komisji Akredytacyjnej Wyższego Szkolnictwa Zawodowego", będącymi załącznikiem niniejszej uchwały.
2.
Oceniana szkoła zobowiązana jest przekazać Komisji Akredytacyjnej raport samooceny w ciągu 3 miesięcy od daty zawiadomienia o ocenie okresowej.
3.
Wyższa szkoła zawodowa jest zawiadamiana przez Przewodniczącego Komisji Akredytacyjnej o planowanej wizytacji Zespołu Ekspertów.
§  5.
Zespół Ekspertów, po zapoznaniu się z raportem samooceny szkoły oraz po odbyciu wizytacji przygotowuje raport zawierający:

- ocenę zgodności funkcjonowania wyższej szkoły zawodowej z ustawą z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590), rozporządzeniami Ministra Edukacji Narodowej oraz odpowiednimi uchwałami Komisji Akredytacyjnej Wyższego Szkolnictwa Zawodowego,

- opinię o jakości kształcenia.

§  6.
Przewodniczący Zespołu Ekspertów przesyła raport wraz z uwagami do ocenianej szkoły. Szkoła w okresie dwóch tygodni może ustosunkować się do uwag zawartych w raporcie, przesyłając pisemne stanowisko na ręce Przewodniczącego Komisji Akredytacyjnej. Przewodniczący Zespołu Ekspertów przedstawia na posiedzeniu Komisji Akredytacyjnej raport a Przewodniczący Komisji Akredytacyjnej przedstawia zgłoszone przez władze Szkoły uwagi do raportu.
§  7.
1.
Uchwała Komisji Akredytacyjnej dotycząca oceny wyższej szkoły zawodowej obejmuje:

- ocenę stopnia zgodności działania uczelni z odpowiednimi przepisami prawa,

- ocenę jakości kształcenia.

2.
Uchwała wskazuje zakres, w którym wyższa szkoła zawodowa nie spełnia warunków określonych przepisami ustawowymi, uchwałami Komisji Akredytacyjnej Wyższego Szkolnictwa Zawodowego czy statutem uczelni.
3.
Ocena jakości kształcenia może być:

- pozytywna,

- pozytywna z zastrzeżeniami,

- pozytywna warunkowa,

- negatywna.

W przypadku oceny jakości kształcenia "pozytywna warunkowa" Uchwała zawiera wykaz niedociągnięć oraz zalecane terminy ich usunięcia.

§  8.
Przewodniczący Komisji Akredytacyjnej poddaje pod głosowanie propozycje oceny jakości kształcenia poczynając od oceny pozytywnej. W przypadku braku poparcia oceny w głosowaniu, zarządzane są głosowania innych ocen w kolejności od najwyższej do najniższej. Brak poparcia dla wszystkich ocen pozytywnych oznacza negatywną ocenę jakości kształcenia.
§  9.
W przypadku wątpliwości proceduralnych ostateczną decyzję podejmuje Przewodniczący Komisji Akredytacyjnej Wyższego Szkolnictwa Zawodowego.
§  10.
W przypadku drugiej i następnych ocen okresowych uzyskanie przez szkołę pozytywnej lub pozytywnej z zastrzeżeniami oceny jakości kształcenia przy spełnieniu wszystkich warunków określonych przepisami ustawowymi jest podstawą do udzielenia szkole akredytacji na okres od 3 do 5 lat potwierdzonej wydaniem odpowiedniego certyfikatu.
§  11.
W przypadku stwierdzenia niezgodności działania uczelni z odpowiednimi przepisami prawa Komisja Akredytacyjna Wyższego Szkolnictwa Zawodowego występuje do Ministra Edukacji Narodowej z wnioskiem o zastosowanie art. 27, odpowiednio pkt 1 lub 4 wyżej powołanej ustawy.
§  12.
W wyniku przeprowadzonej oceny Komisja Akredytacyjna może zarządzić kolejną wizytację Zespołu Ekspertów w celu sprawdzenia usunięcia niedociągnięć wskazanych w uchwale, o której mowa w § 7.
§  13.
Uchwała Komisji Akredytacyjnej w sprawie oceny wyższej szkoły zawodowej jest przekazywana ocenianej szkole, Ministrowi Edukacji Narodowej oraz Przewodniczącemu Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego.
§  14.
Traci moc uchwała Nr 2/99 Komisji Akredytacyjnej Wyższego Szkolnictwa Zawodowego z dnia 26 stycznia 1999 r. w sprawie przeprowadzania okresowych ocen wyższych szkół zawodowych.
§  15.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

Wytyczne Komisji Akredytacyjnej do przygotowania Raportu Samooceny i wizytacji Zespołu Ekspertów KAWSZ

I.

RAPORT SAMOOCENY

Raport samooceny uczelni powinien być syntetycznym i zwięzłym (maksimum 20 stron) przedstawieniem stanu uczelni. Struktura raportu powinna być zgodna z poniższym schematem.

1. Skład zespołu przygotowującego raport samooceny i tryb pracy nad raportem

2. Krótka prezentacja uczelni

Historia uczelni, forma prawna (państwowa, niepaństwowa, założyciel), misja struktura uczelni (wydziały/instytuty), rodzaje specjalności (kierunki), ogólna liczba pracowników, ogólna liczba studentów, rozmiary rekrutacji.

3. Zarządzanie Uczelnią

Struktura zarządzania (schemat organizacyjny), źródła finansowania i zarządzanie finansami, zarządzanie procesem dydaktycznym.

4. Kadra

Dane liczbowe wg specjalności i według stanowisk, liczba pracowników zatrudnionych na etatach w pełnym lub niepełnym wymiarze i w ramach umów o dzieło (zlecenia). Dla poszczególnych specjalności porównanie liczby studentów z liczbą nauczycieli akademickich zatrudnionych na pełnych etatach oraz na etatach przeliczeniowych.

Zestawienie kadry nauczającej wg schematu:

Przedmiot (przedmioty), osoba prowadząca, reprezentowana specjalność, rodzaj zatrudnienia i wymiar (liczba planowanych i wykonanych godzin dydaktycznych).

Opis systemu oceny kadry (hospitacje).

5. Kształcenie

Stosowane metody dydaktyczne, realizacja praktyk zawodowych, wykorzystywane materiały dydaktyczne, zasoby biblioteczne (rada biblioteczna) i dostęp do literatury, system oceny studentów, istnienie procedur zapewniania jakości kształcenia, system ankietyzacji, relacje z uczelniami akademickimi.

6. Sprawy studenckie

Zasady rekrutacji, liczba studentów na poszczególnych specjalnościach (z rozbiciem na semestry studiów i rodzaje studiów - dzienne, wieczorowe, zaoczne), odpad i odsiew studentów na poszczególnych latach studiów, organizacje studenckie, koła zainteresowań, stypendia, czesne (stosowane metody motywacyjne), istnienie procedur odwoławczych, sprawy socjalne studentów (kluby, domy akademickie).

7. Porównanie stanu aktualnego z wnioskiem o powołanie uczelni

Specjalności, baza materialna, kadra nauczająca, studenci.

8. Analiza mocnych i słabych stron oraz proponowane działania w celu uzdrowienia słabości i rozwoju mocnych stron

II.

WIZYTACJA ZESPOŁU EKSPERTÓW

W czasie wizytacji uczelni (2-3 dni) członkowie Zespołu Ekspertów muszą mieć możliwość:
1.
Odbycia spotkań z kierownictwem uczelni, zespołem, który przygotował raport samooceny, członkami senatu, przedstawicielami administracji uczelni, wykładowcami, studentami, członkami Konwentu, przedstawicielami instytucji wspierających i korzystających z usług szkoły.
2.
Zapoznania się z warunkami realizacji procesu dydaktycznego (bazą dydaktyczną, laboratoriami, istniejącą infrastrukturą komputerową, biblioteką, warunkami prowadzenia praktyk zawodowych, pomieszczeniami rekreacyjnymi).
3.
W przypadku szkół prowadzących zajęcia w trybie zaocznym i wizytacji odbywających się w dniach zjazdów (soboty/niedziele), niezbędne jest umożliwienie spotkań wymienionych w pkt 1.

Materiały dodatkowe, które należy przygotować do wglądu Zespołu Ekspertów podczas wizytacji uczelni:

- plany studiów i szczegółowe programy, rozkłady zajęć wraz z obsadą zajęć,

- wykaz kadry akademickiej i administracyjnej w podziale na specjalności z uwzględnieniem wymiaru zatrudnienia,

- uchwały senatu i konwentu, zarządzenia rektora i kanclerza,

- akta osobowe pracowników,

- dokumentacja studentów,

- dokumenty dotyczące praktyk.