Przeprowadzanie okresowych ocen wyższych szkół zawodowych.
Dz.Urz.MEN.2000.4.24
Akt utracił mocUCHWAŁA Nr 23/2000
Komisji Akredytacyjnej Wyższego Szkolnictwa Zawodowego
z dnia 26 czerwca 2000 r.
w sprawie przeprowadzania okresowych ocen wyższych szkół zawodowych.
- ocenę zgodności funkcjonowania wyższej szkoły zawodowej z ustawą z dnia 26 czerwca 1997 r. o wyższych szkołach zawodowych (Dz. U. Nr 96, poz. 590), rozporządzeniami Ministra Edukacji Narodowej oraz odpowiednimi uchwałami Komisji Akredytacyjnej Wyższego Szkolnictwa Zawodowego,
- opinię o jakości kształcenia.
- ocenę stopnia zgodności działania uczelni z odpowiednimi przepisami prawa,
- ocenę jakości kształcenia.
- pozytywna,
- pozytywna z zastrzeżeniami,
- pozytywna warunkowa,
- negatywna.
W przypadku oceny jakości kształcenia "pozytywna warunkowa" Uchwała zawiera wykaz niedociągnięć oraz zalecane terminy ich usunięcia.
ZAŁĄCZNIK
Wytyczne Komisji Akredytacyjnej do przygotowania Raportu Samooceny i wizytacji Zespołu Ekspertów KAWSZ
Wytyczne Komisji Akredytacyjnej do przygotowania Raportu Samooceny i wizytacji Zespołu Ekspertów KAWSZ
I.
RAPORT SAMOOCENY
RAPORT SAMOOCENY
1. Skład zespołu przygotowującego raport samooceny i tryb pracy nad raportem
2. Krótka prezentacja uczelni
Historia uczelni, forma prawna (państwowa, niepaństwowa, założyciel), misja struktura uczelni (wydziały/instytuty), rodzaje specjalności (kierunki), ogólna liczba pracowników, ogólna liczba studentów, rozmiary rekrutacji.
3. Zarządzanie Uczelnią
Struktura zarządzania (schemat organizacyjny), źródła finansowania i zarządzanie finansami, zarządzanie procesem dydaktycznym.
4. Kadra
Dane liczbowe wg specjalności i według stanowisk, liczba pracowników zatrudnionych na etatach w pełnym lub niepełnym wymiarze i w ramach umów o dzieło (zlecenia). Dla poszczególnych specjalności porównanie liczby studentów z liczbą nauczycieli akademickich zatrudnionych na pełnych etatach oraz na etatach przeliczeniowych.
Zestawienie kadry nauczającej wg schematu:
Przedmiot (przedmioty), osoba prowadząca, reprezentowana specjalność, rodzaj zatrudnienia i wymiar (liczba planowanych i wykonanych godzin dydaktycznych).
Opis systemu oceny kadry (hospitacje).
5. Kształcenie
Stosowane metody dydaktyczne, realizacja praktyk zawodowych, wykorzystywane materiały dydaktyczne, zasoby biblioteczne (rada biblioteczna) i dostęp do literatury, system oceny studentów, istnienie procedur zapewniania jakości kształcenia, system ankietyzacji, relacje z uczelniami akademickimi.
6. Sprawy studenckie
Zasady rekrutacji, liczba studentów na poszczególnych specjalnościach (z rozbiciem na semestry studiów i rodzaje studiów - dzienne, wieczorowe, zaoczne), odpad i odsiew studentów na poszczególnych latach studiów, organizacje studenckie, koła zainteresowań, stypendia, czesne (stosowane metody motywacyjne), istnienie procedur odwoławczych, sprawy socjalne studentów (kluby, domy akademickie).
7. Porównanie stanu aktualnego z wnioskiem o powołanie uczelni
Specjalności, baza materialna, kadra nauczająca, studenci.
8. Analiza mocnych i słabych stron oraz proponowane działania w celu uzdrowienia słabości i rozwoju mocnych stron
II.
WIZYTACJA ZESPOŁU EKSPERTÓW
WIZYTACJA ZESPOŁU EKSPERTÓW
Materiały dodatkowe, które należy przygotować do wglądu Zespołu Ekspertów podczas wizytacji uczelni:
- plany studiów i szczegółowe programy, rozkłady zajęć wraz z obsadą zajęć,
- wykaz kadry akademickiej i administracyjnej w podziale na specjalności z uwzględnieniem wymiaru zatrudnienia,
- uchwały senatu i konwentu, zarządzenia rektora i kanclerza,
- akta osobowe pracowników,
- dokumentacja studentów,
- dokumenty dotyczące praktyk.