Przeprowadzanie oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego i audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.GDDKiA.2019.13

Akt utracił moc
Wersja od: 24 lutego 2021 r.

ZARZĄDZENIE Nr 13
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 27 marca 2019 r.
w sprawie przeprowadzania oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego i audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego

Na podstawie § 5 ust. 2 pkt 1 załącznika do zarządzenia Nr 36 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 4 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa warunki przeprowadzania:
1)
oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego, zwanej dalej "Oceną BRD";
2)
audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanego dalej "Audytem BRD".
§  2. 
W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zwanej dalej "GDDKiA", Oceny BRD i Audyty BRD przeprowadza się dla dróg krajowych, zwanych dalej "drogami", które:
1)
stanowią element transeuropejskiej sieci drogowej;
2)
w całości lub w części są finansowane lub mogą być zaproponowane do finansowania ze środków Unii Europejskiej, a także zagranicznych, lub międzynarodowych instytucji finansowych;
3)
realizowane są w ramach przebudowy i rozbudowy oraz działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, przypadku ich znacznego stopnia złożoności. O potrzebie wykonania Audytu BRD decyduje Dyrektor właściwego Oddziału GDDKiA.
§  3. 
1. 
Ocena BRD jest strategiczną analizą wpływu wariantów planowanej drogi na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w sieci dróg publicznych znajdujących się w obszarze oddziaływania planowanej drogi.
2. 
Ocenę BRD przeprowadza się w szczególności w celu:
1)
porównania między sobą wariantów planowanej drogi;
2)
wskazania wariantów dopuszczalnych pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego.
3. 
Ocenę BRD przeprowadza się na etapie:
1)
Studium Korytarzowego (SK) lub
2)
Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) lub
3)
pierwszego etapu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej (STEŚ-R I)

- przed wszczęciem postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w przepisach o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

§  4. 
1. 
Audyt BRD jest niezależną, szczegółową i techniczną oceną cech planowanej, budowanej, przebudowywanej lub użytkowanej drogi pod względem bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.
2. 
Audyt BRD przeprowadza się, w szczególności, w celu wyeliminowania rozwiązań mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
3. 
Audyt BRD przeprowadza się:
1)
w ramach opracowywania, wykonanego na potrzeby uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, karty informacyjnej przedsięwzięcia lub raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, ich ewentualnego uzupełniania oraz gdy w toku postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wyniknie potrzeba przedstawienia nowego wariantu drogi (etap I);
2)
przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o pozwoleniu na budowę albo przed zgłoszeniem wykonywania robót na etapie:
a)
Koncepcji Programowej (etap IIa),
b)
Projektu Budowlanego (etap IIb);
3)
przed wszczęciem postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi lub przed złożeniem zawiadomienia o zakończeniu budowy lub przebudowy drogi (etap III);
4)
przed upływem 12 miesięcy od dnia oddania drogi do użytkowania (etap IV).
§  5. 
Nie dopuszcza się zastępowania Oceny BRD porównującej warianty planowanej drogi Audytami BRD dla każdego z tych wariantów.
§  6. 
1. 
Audyty BRD przeprowadzają osoby posiadające certyfikat audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w art. 24n ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2068, z późn. zm.), zwane dalej "Audytorami BRD".
2. 
Przed przystąpieniem do przeprowadzania każdego Audytu BRD, Audytorzy BRD podpisują oświadczenia stwierdzające, że nie zachodzą wobec nich przesłanki określone w art. 24k ust. 2 i 3 ustawy, o której mowa w ust. 1. Wzór oświadczenia, określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
3. 
W przypadku powzięcia przez Audytora BRD, po podpisaniu oświadczenia, o którym mowa w ust. 2, informacji o tym, że zachodzą wobec niego przesłanki określone w art. 24k ust. 2 i 3 ustawy, o której mowa w ust. 1, ma on obowiązek bezzwłocznego odstąpienia od przeprowadzania Audytu BRD oraz powiadomienia o tym fakcie na piśmie Dyrektora Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany. Dyrektor Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany, występuje do Stanowiska do spraw Audytu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, zwanego dalej "Stanowiskiem do spraw Audytu BRD", celem wyznaczenia zastępstwa.
4. 
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 2, sprawdzane jest pod względem formalnym przez Dyrektora Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany.
5. 
W przypadku powzięcia informacji o możliwości naruszenia przez Audytora BRD przepisów art. 24k ust. 2 i 3 ustawy, o której mowa w ust. 1, Dyrektor Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany, sprawdza wiarygodność złożonego przez Audytora BRD oświadczenia.
6. 
W przypadku stwierdzenia naruszenia przez Audytora BRD przepisów art. 24k ust. 2 i 3 ustawy, o której mowa w ust. 1, Dyrektor Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany, występuje do Stanowiska do spraw Audytu BRD celem wyznaczenia zastępstwa.
§  7. 
1. 
Oceny BRD i Audyty BRD przeprowadza się w każdym roku kalendarzowym zgodnie z harmonogramami przeprowadzania Ocen BRD i Audytów BRD, zwanymi dalej "Harmonogramami".
2.  1
 Harmonogramy składają się w szczególności z:
1)
"Planu" - zawartego w kolumnach pod nazwą "Plan", obejmujących wykaz zaplanowanych do przeprowadzenia Ocen BRD i Audytów BRD, terminów ich przeprowadzania, nazwisk prowadzących i akceptujących Oceny BRD oraz nazwisk Audytorów BRD przewidywanych do przeprowadzenia Audytów BRD, sporządzanego przed każdym rokiem kalendarzowym;
2)
"Wykonania" - zawartego w kolumnach pod nazwą "Wykonanie", obejmujących wykaz przeprowadzonych Ocen BRD i Audytów BRD, terminów ich przeprowadzania, nazwisk akceptujących Oceny BRD i nazwisk Audytorów BRD, którzy przeprowadzili Audyty BRD, sporządzany po każdym roku kalendarzowym.
3. 
Wzór Harmonogramu Ocen BRD i wzór Harmonogramu Audytów BRD, określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  8. 
1. 
Dyrektorzy Oddziałów GDDKiA, w terminie do dnia 30 listopada każdego roku kalendarzowego, przesyłają do Stanowiska do spraw Audytu BRD projekt części Harmonogramów Ocen BRD i Audytów BRD na rok następny, w zakresie swojego Oddziału, w którym:
1)
wskazują przewidywane terminy przeprowadzania Ocen BRD i Audytów BRD;
2)
wyznaczają pracowników, o których mowa w § 11 ust. 4;
3) 2
 wyznaczają osobę z kierowanego przez siebie Oddziału GDDKiA prowadzącą i akceptującą Ocenę BRD przeprowadzaną w ich Oddziale, o której mowa w § 10,
4)
wskazują Audytorów BRD, w przypadku zlecenia Audytu BRD, Audytorom BRD niebędącym pracownikami GDDKiA. W tym przypadku Dyrektorzy Oddziałów GDDKiA w piśmie przesyłającym projekty Harmonogramów podają uzasadnienie zlecenia Audytów BRD.
2. 
Stanowisko do spraw Audytu BRD, w terminie do dnia 20 grudnia każdego roku kalendarzowego, opracowuje Plany Harmonogramów na następny rok kalendarzowy i przedkłada go do akceptacji Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad.
3. 
Plany Harmonogramów, po uzyskaniu akceptacji, o której mowa w ust. 2, przekazywane są, przez Stanowisko do spraw Audytu BRD, Dyrektorom Oddziałów GDDKiA oraz kierownikom właściwych komórek organizacyjnych w Centrali GDDKiA, których pracownicy zostali wyznaczeni do udziału w pracach określonych Harmonogramem.
4. 
Dyrektorzy Oddziałów GDDKiA oraz kierownicy właściwych komórek organizacyjnych w Centrali GDDKiA, obowiązani są do zapewnienia realizacji Ocen BRD i Audytów BRD zgodnie z Harmonogramami, w szczególności do oddelegowania pracowników do wykonywania prac. W przypadku braku możliwości wzięcia udziału przez pracownika w przeprowadzaniu Audytu BRD, należy o tym fakcie poinformować Stanowisko do spraw Audytu BRD, w celu zapewnia w tym przypadku zastępstwa.
5. 
Harmonogram Audytów BRD może być aktualizowany, nie częściej niż co kwartał danego roku. Informacja o aktualizacji Harmonogramu zamieszczana jest dysku sieciowym, do którego dostęp mają Audytorzy BRD i kierujący komórkami do spraw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem.
6. 
Dyrektorzy Oddziałów GDDKiA, w terminie do dnia 10 lutego każdego roku przesyłają do Stanowiska do spraw Audytu BRD sprawozdanie z wykonania zadań w zakresie przeprowadzania Ocen BRD i Audytów BRD, zgodnie z Harmonogramami, za rok poprzedni.
7. 
Stanowisko do spraw Audytu BRD, w terminie do dnia 5 marca każdego roku sporządza dla Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad sprawozdanie z wykonania zadań w zakresie przeprowadzania Ocen BRD i Audytów BRD w GDDKiA za rok poprzedni.
§  9. 
1. 
Dyrektor Oddziału GDDKiA wyznacza Koordynatora do spraw Audytu BRD w swoim Oddziale, zwanego dalej "Koordynatorem BRD".
2. 
Do zadań Koordynatora BRD należy:
1)
opracowywanie projektów i aktualizacja Harmonogramów Ocen BRD i Audytów BRD;
2)
opracowywanie sprawozdania z wykonania Harmonogramów Ocen BRD i Audytów BRD;
3)
koordynacja spraw związanych z Ocenami BRD i Audytami BRD, o których mowa w załączniku nr 7 do zarządzenia;
4)
gromadzenie Ocen BRD, Wyników Ocen BRD, Wyników Audytów BRD i pozostałych dokumentów, o których mowa w § 15 ust. 5 pkt 2 i ust. 7, i przekazywanie kopii do Stanowiska do spraw BRD;
5)
współpraca ze Stanowskiemu do spraw Audytu BRD.
§  10.  3
1. 
Ocenę BRD przeprowadza Wykonawca dokumentacji.
2. 
Audytor BRD lub osoba spełniająca wymagania określone w art. 24n ust. 2 pkt 4 i 5 ustawy o drogach publicznych, z Oddziału GDDKiA, dla którego przeprowadzana jest Ocena BRD, wskazana w zatwierdzonym Harmonogramie, akceptuje Ocenę BRD.
§  11. 
1. 
Audyt BRD przeprowadza zespół składający się z co najmniej dwóch Audytorów BRD, będących pracownikami GDDKiA, niezatrudnionych w Oddziale GDDKiA, w którym Audyt BRD jest przeprowadzany. Zaleca się, żeby Audyt BRD na etapie lib i III przeprowadzał zespół składający się z trzech Audytorów BRD.
2. 
W uzasadnionych przypadkach Audyt BRD, mogą przeprowadzić Audytorzy BRD niebędący pracownikami GDDKiA, spełniający warunki określone w § 6. W tym przypadku Dyrektor Oddziału GDDKiA, występuje z wnioskiem do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, o wyrażenie zgody na zlecenie Audytu BRD, Audytorom BRD spoza GDDKiA. Wniosek Dyrektora Oddziału GDDKiA zawiera:
1)
uzasadnienie zlecenia audytu BRD Audytorom BRD spoza GDDKiA;
2)
kryteria wyboru Audytorów BRD.
3. 
Zaleca się, żeby Audyt BRD na etapie lib i III dla zadań realizowanych w systemie "Projektuj i Buduj" przeprowadzał zespół Audytorów BRD w możliwie niezmienionym składzie.
4. 
Zespół Audytorów BRD, przeprowadzający Audytu BRD w danym Oddziale GDDKiA, wspomagany jest przez pracownika tego Oddziału (pracownik wydziału prowadzącego inwestycję lub Kierownik Projektu).
5. 
Do obowiązków pracownika wspomagającego Audytorów BRD, o którym mowa w ust. 4, należy w szczególności:
1)
informowanie Zespołu Audytorów, z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem, o realnym terminie udostępnienia materiałów do audytu BRD;
2)
udostępnianie dokumentacji projektowej o zawartości i stopniu szczegółowości wynikającym z "Podręcznika Audytu BRD", o którym mowa w § 12 ust. 2 oraz pozostałych dokumentów, w szczególności Wyników Audytów BRD z poprzednich etapów, wraz z uzasadnieniem zarządcy drogi nieuwzględnienia Wyniku Audytu BRD;
3)
współpraca z Koordynatorem do spraw Audytu BRD w Oddziale GDDKiA;
4)
w razie potrzeby zapewnienie Audytorom BRD środków transportu (dojazd w celu przeprowadzenia wizji lokalnej);
5)
przedstawienie Audytorom BRD, przeprowadzającym Audyt BRD, informacji na temat uwarunkowań formalnych, prawnych, technicznych i innych dotyczących projektowanej, przebudowywanej, budowanej lub użytkowanej drogi.
§  12. 
1. 
Wykonawca, opracowujący na zlecenie GDDKiA dokumentację, przeprowadza Ocenę BRD na podstawie "Podręcznika Oceny BRD", stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia.
2. 
Audytorzy BRD przeprowadzają Audyt BRD na podstawie "Podręcznika Audytu BRD", stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia.
§  13. 
Dyrektorzy Oddziałów GDDKiA, realizują działania umożliwiające Audytorom BRD, jak najwcześniejsze przeprowadzanie Audytów BRD, w celu jak najwcześniejszego wyeliminowania z projektów drogowych jak największej liczby rozwiązań zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego (dotyczy etapów audytów BRD I, IIa, IIb i III).
§  14. 
1. 
Z przeprowadzonej Oceny BRD sporządzane są Wyniki Oceny BRD.
2. 
W Wynikach Oceny BRD zawarte są w szczególności:
1)
ustalenia, wnioski i zalecenia;
2)
porównanie wariantów drogi, wskazanie wariantów dopuszczalnych pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego i wariantu najkorzystniejszego pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego;
3)
Wyniki Oceny BRD wykorzystywane są do wyboru najkorzystniejszego wariantu drogi, przy czym warianty wskazane jako niedopuszczalne pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego nie są brane pod uwagę do dalszych analiz;
4)
Wyniki Oceny BRD przekazywane są wraz z dokumentacją Dyrektorowi Oddziału GDDKiA, w którym Ocena BRD była przeprowadzana;
5)
Dyrektor Oddziału GDDKiA, w którym Ocena BRD była przeprowadzana, uwzględnia Wyniki Oceny BRD na kolejnych etapach projektowania, budowy albo przebudowy drogi;
6)
Kopię Oceny BRD i Wyników Oceny BRD przesyła się do Stanowiska do spraw Audytu BRD.
§  15. 
1. 
Z przeprowadzonego Audytu BRD sporządzany jest Wynik Audytu BRD.
2. 
Wynik Audytu BRD składa się ze sprawozdania zawierającego analizę ogólnych i szczegółowych rozwiązań mogących stwarzać zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zaleceń dla zarządcy drogi.
3. 
Podpisy Audytorów BRD, złożone pod Wynikiem Audytu BRD, stanowią jednocześnie potwierdzenie, że nie zachodzą wobec nich przesłanki określone w art. 24k ust. 2 i 3 ustawy, o której mowa w § 6 ust. 1.
4. 
Wynik Audytu BRD przekazywany jest Dyrektorowi Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD został przeprowadzony.
5. 
Dyrektor Oddziału GDDKiA, w którym Audyt BRD został przeprowadzony:
1)
uwzględnia Wynik Audytu BRD w procesie przygotowania budowy, przebudowy i użytkowania drogi;
2)
sporządza sprawozdanie z realizacji zaleceń audytorów BRD. Wzór sprawozdania określa załącznik nr 5 do zarządzenia.
6. 
W uzasadnionych przypadkach Dyrektor Oddziału GDDKiA może nie uwzględnić Wyniku Audytu BRD.
7. 
W przypadku nieuwzględnienia Wyniku Audytu BRD, Dyrektor Oddziału GDDKiA, jest obowiązany do opracowania uzasadnienia zarządcy drogi stanowiącego załącznik do Wyniku Audytu BRD wraz z oceną wpływu nieuwzględnionych zaleceń Wyniku Audytu BRD na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wzór uzasadnienia określa załącznik nr 6 do zarządzenia.
8. 
W opracowaniu uzasadnienia, o którym mowa w ust. 7, nie mogą uczestniczyć Audytorzy BRD, którzy brali udział w przeprowadzaniu Audytu BRD.
9. 
Procedurę przeprowadzania Audytów BRD w Oddziałach GDDKiA, określa załącznik nr 7 do zarządzenia.
10. 
Wynik Audytu BRD oraz uzasadnienie zarządcy drogi do Wyniku Audytu BRD załącza się do odpowiednich wniosków o wydanie decyzji administracyjnych wymaganych przepisami prawa.
11. 
Kopię Wyniku Audytu, sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5 oraz uzasadnienie, o którym mowa w ust. 7, przesyła się do Stanowiska do spraw Audytu BRD.
§  16. 
1. 
W sprawach Ocen BRD i Audytów BRD, wszczętych i nie zakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. 
Oceny BRD i Audyty w 2019 r. przeprowadza się zgodnie z harmonogramem ustalonym zgodnie z przepisami dotychczasowymi.
3. 
W przypadku zlecenia dokumentacji przed wejściem w życie niniejszego Zarządzenia, do opracowania Oceny stosuje się dotychczasowe przepisy.
§  16a.  4
 Oddział, dla którego wykonywany jest Audyt BRD refunduje poniesione koszty delegowania Audytorów BRD Oddziałowi, w którym zatrudnieni są Audytorzy przeprowadzający Audyt BRD.
§  17. 
Traci moc zarządzenie Nr 29 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 11 czerwca 2014 r. w sprawie procedury oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego i audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zmienione zarządzeniem Nr 38 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 22 maja 2015 r.
§  18. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

OŚWIADCZENIE AUDYTORA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

ZAŁĄCZNIK  2

Wzór Harmonogramu przeprowadzania Ocen BRD

LP.Oddział GDDKiANazwa zadaniaTEN-T/inneKlasa drogiDługość odcinka [km]Audytor BRD prowadzący z danego Oddziału GDDKiA Ocenę BRDAudytor BRD z Oddziału, dla którego wykonywana jest Ocena BRD, akceptujący Ocenę BRDTermin przeprowadzenia Oceny BRD/kwartałUzasadnienie nieprzeprowadzenia Oceny BRD lub zmiany terminu. Komentarze. Uwagi.
planwykonanieplanwykonanieplanwykonanie
Wzór Harmonogramu przeprowadzania Audytów BRD
LP.Oddział GDDKiANazwa zadaniaTEN-T/inneKlasa drogiDługość odcinka [km]Etap Audytu BRDImię i nazwiskoImię i nazwiskoTermin przeprowadzenia Audytu BRD/kwartałUzasadnienie nieprzeprowadzenia Audytu BRD lub zmiany terminu i/lub zmiany Audytorów BRD. Komentarze. Uwagi
Oddział GDDKiA
Osoba wspomagająca zespół przeprowadzający Audyt BRD z danego Oddziału GDDKiACzłonek zespołu przeprowadzającego Audyt BRD spoza danego Oddziału GDDKiACzłonek zespołu przeprowadzającego Audyt BRD spoza danego Oddziału GDDKiACzłonek zespołu przeprowadzającego Audyt BRD spoza danego Oddziału GDDKiA
planwykonanieplanwykonanieplanwykonanieplanwykonanieplanwykonanie

ZAŁĄCZNIK  3

PODRĘCZNIK OCENY BRD

SPIS TREŚCI

1. WSTĘP

2. PODSTAWOWE POJĘCIA I DEFINICJE

3. ROLE STRON UCZESTNICZĄCYCH W OCENIE BRD

4. ZAŁOŻENIA DO METODY OCENY BRD

5. ETAP I - ANALIZY PRZYGOTOWAWCZE

6. ETAP II - ANALIZA ISTNIEJĄCEGO STANU BRD

7. ETAP III - ANALIZA PROGNOZOWANEGO STANU BRD NA PLANOWANEJ DRODZE

8. ETAP IV - ANALIZA PROGNOZOWANEGO STANU BRD W SIECI DRÓG W OBSZARZE WPŁYWU PLANOWANEJ DROGI

9. ETAP V - OCENA BRD

10. ZASADY OPRACOWANIA WYNIKÓW OCENY BRD

11. METODA PROGNOZOWANIA MIAR BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DLA DRÓG JEDNOJEZDNIOWYCH

12. METODA PROGNOZOWANIA MIAR BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DLA DRÓG DWUJEZDNIOWYCH

grafika

ZAŁĄCZNIK  4

PODRĘCZNIK AUDYTU BRD

Spis treści

1. Wprowadzenie, podstawy formalne

2. Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu Audytu BRD

3. Stadia dokumentacji projektowej i etapy Audytu BRD

4. Procedury i obowiązki stron Audytu BRD

5. Zawartość dokumentacji Audytu BRD

6. Wzór formularza wyniku Audytu BRD

7. Listy kontrolne pytań ułatwiających przeprowadzanie Audytu BRD

8. Typowe błędy

grafika

ZAŁĄCZNIK  5

Wzór sprawozdania z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD.

Sprawozdanie z realizacji zaleceń

WYNIKU AUDYTU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO NR ....

Oddział GDDKiA w

Nr kolejnego Audytu BRD ...../ rok ..... z dnia...........

Zadanie inwestycyjne pn.: ...................................................................................................

Etap Audytu BRD:..............................................................

Treść zaleceniaSposób realizacjiData (termin) realizacji zalecenia
C.1.........
................
D.1.........
................

.....................................................................................

Imię i nazwisko osoby sporządzającej sprawozdanie

............................................................

Data i podpis

Dyrektora Oddziału GDDKiA

W sprawozdaniu z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD należy odnieść się do wszystkich zaleceń, również nieuwzględnionych (zapis "nie uwzględniono" w kolumnie "Sposób realizacji").

Przykład1:

Treść zaleceniaSposób realizacjiData (termin) realizacji zalecenia
....................................
D.21.W dokumentacji przewidziano drogowe bariery ochronne na drodze łączącej drogi DD.20 i DD.23 idącej pod drogą ekspresową pod obiektem WS-30. Brak barier w terenie. Zalecenie: Uzupełnić bariery zgodnie z projektem.Uzupełniono drogowe bariery ochronne..........
....................................
D.24.Na skrzyżowaniu drogi powiatowej nr ... z drogą DD-23 na wlocie podporządkowanym (wlot drogi powiatowej) zastosowano oznakowanie znakami A-7 i P-13 przy braku widoczności. Ograniczenie widoczności stanowi budynek, ogrodzenie posesji, słup i zieleń zlokalizowane w ćwiartce skrzyżowania od strony kładki dla pieszych. Zalecenie: Konieczna jest zmiana oznakowania pionowego i poziomego na znaki pionowy B-20 i poziomy P-12.Sprawdzono warunki widoczności na skrzyżowaniu.

Wprowadzono zmianę organizacji ruchu.

Zastosowano na wlocie drogi powiatowej nr ... znak pionowy B-20 i poziomy P-12.

....................................
D.33.Niezgodne z warunkami technicznymi pochylenie podłużne drogi S. < 0,3%

Zastosowanie na wybranych odcinkach pochylenia niwelety poniżej 0,3% może powodować utrudnienie powierzchniowego spływu wody z jezdni drogi ekspresowej, co w przypadku szczególnie dużych opadów może przyczynić się do zjawiska aquaplaningu i utraty przyczepności kół do nawierzchni.

Zalecenie dla zarządcy drogi: Zapewnić pochylenie niwelety zapewniajcie prawidłowe odwodnienie jezdni.

Nie uwzględniono.Zalecenie zostanie zrealizowane na etapie Koncepcji Programowej.

_________________

1 W przykładzie przytoczono zalecenia z różnych etapów Audytu BRD.

ZAŁĄCZNIK  6

Wzór uzasadnienia Zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń zawartych w Wyniku Audytu BRD.

UZASADNIENIE ZARZĄDCY DROGI NIEUWZGLĘDNIENIA ZALECEŃ ZAWARTYCH W WYNIKU AUDYTU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO

Oddział GDDKiA w

Nr kolejnego Audytu BRD ........../ rok............. z dnia.............

Zadanie inwestycyjne pn.: ......................................................................................................

Etap Audytu BRD:....................................................................

Po analizie zaleceń zawartych w Wyniku Audytu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Nr... z dnia ... postanawiam (zgodnie z Art. 24l ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych, (tekst jednolity Dz.U.2018.2068) nie wykonywać zaleceń audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego:

Treść zaleceniaUzasadnienie braku realizacji zalecenia lub późniejszej realizacji zalecenia z terminem wykonaniaData (termin) realizacji zalecenia (w przypadku realizacji zaleceń w terminie późniejszym)
C.1..........
..................
D.2..........
..................

...........................................

Data i podpis

Dyrektora Oddziału GDDKiA

W Uzasadnieniu Zarządcy drogi należy podać zalecenia, które są planowane do wykonania w późniejszym terminie z określeniem zakładanej daty wykonania.

Przykład1:

Treść zaleceniaUzasadnienie braku realizacji zalecenia lub późniejszej realizacji zalecenia z terminem wykonaniaData (termin) realizacji zalecenia (w przypadku realizacji zaleceń w terminie późniejszym)
...................
D.21.Zaprojektować jeden wspólny zjazd w miejscu dwóch w km 128+368 i km 128+361 strona prawa.Ze względów prawnych nie jest możliwe połączenie zjazdów i zaprojektowanie jednego wspólnego. Należy pozostawić obydwa zjazdy.
.................................
D.33.Niezgodne z warunkami technicznymi pochylenie podłużne drogi S_ < 0,3%

Zastosowanie na wybranych odcinkach pochylenia niwelety poniżej 0,3% może powodować utrudnienie powierzchniowego spływu wody z jezdni drogi ekspresowej, co w przypadku szczególnie dużych opadów może przyczynić się do zjawiska aquaplaningu i utraty przyczepności kół do nawierzchni.

Zalecenie dla zarządcy drogi.

Zapewnić pochylenie niwelety zapewniajcie prawidłowe odwodnienie jezdni.

Ze względów na możliwość realizacji zalecenia na następnym etapie przygotowania inwestycji postanawiam, że zalecenie zostanie zrealizowane na etapie Koncepcji Programowej.Zalecenie zostanie zrealizowane na etapie Koncepcji Programowej. 2

________________

1 W przykładzie przytoczono zalecenia z różnych etapów Audytu BRD.

2 Taki sposób zapisania uzasadnienia pozwoli audytorowi BRD wykonującemu audyt na następnym etapie sprawdzenie, czy zostało ono zrealizowane.

ZAŁĄCZNIK  7

PROCEDURA PRZEPROWADZANIA AUDYTU BRD W ODDZIAŁACH GDDKIA

1. WPROWADZENIE

Niniejsza procedura ma na celu ustalenie zasad współpracy pomiędzy poszczególnymi stronami uczestniczącymi w procesie Audytu BRD.

Stronami uczestniczącymi w procesie Audytu BRD są:

1) Dyrektor Oddziału;

2) Kierownicy Projektów lub Komórki do spraw: Dokumentacji, Dróg i Sieci Drogowej, Mostów, Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem;

3) Koordynator BRD w Oddziale GDDKiA wyznaczony przez Dyrektora Oddziału do współpracy ze Stanowiskiem do Spraw Audytu BRD w centrali GDDKiA (BRD);

4) Firma Wykonawcza i/lub Biuro Projektowe;

5) Zespół Audytorów BRD;

6) Stanowisko do Spraw Audytu BRD.

2. PROJEKT HARMONOGRAMU OCEN I AUDYTÓW BRD W ODDZIALE

Koordynator BRD po uzgodnieniu z właściwymi Komórkami prowadzącymi inwestycję; Kierownikami Projektów opracowuje harmonogram zadań, dla których przewiduje się przeprowadzenie Ocen BRD i Audytów BRD na dany rok kalendarzowy w Oddziale. Koordynator przedstawia harmonogram do akceptacji Dyrektorowi Oddziału GDDKiA. Roczny harmonogram należy następnie aktualizować co kwartał w roku kalendarzowym, w którym przeprowadza się Oceny BRD i Audyty BRD. Harmonogram, jak i jego aktualizację należy przesłać do Stanowska do Spraw Audyt BRD. Aktualizacji można dokonać także poprzez aktualizację harmonogramu zamieszczonego na dysku sieciowym.

Stanowisko do Spraw Audytu BRD po otrzymaniu harmonogramów z każdego Oddziału GDDKiA przydziela Audytorów BRD dla zadań ujętych w harmonogramie. Roczny Harmonogram Ocen BRD i Audytów BRD zostaje przedstawiony przez Stanowisko do Spraw Audytu BRD Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad do akceptacji.

Schemat powstawania rocznego harmonogramu Ocen BRD

grafika

Analogicznie, Koordynator BRD opracowuje, przedstawia do akceptacji Dyrektorowi Oddziału GDDKiA informacje na temat Wykonania Harmonogramu za rok poprzedni. Następnie informację na temat Wykonania Harmonogramu za rok poprzedni zostaje przesłana przez Dyrektora Oddziału do Stanowska do Spraw Audytu BRD.

3. WYNIK AUDYTU BRD

Dyrektor Oddziału realizuje ujęte w harmonogramie, zaakceptowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Audyty BRD. Kierownik Projektu lub właściwa Komórka Oddziału GDDKiA prowadząca inwestycję zgłasza pisemnie gotowość do przeprowadzenia Audytu BRD z prośbą o rozpoczęcie czynności audytorskich. Powyższe pismo podpisuje Dyrektor Oddziału, dla którego jest przeprowadzany Audyt BRD. Pismo jest kierowane do Dyrektora Oddziału lub Dyrektora Komórki organizacyjnej GDDKiA, z których zostali przydzieleni Audytorzy BRD do przeprowadzenia Audytu BRD oraz do Audytorów BRD. O wszczęciu procedury audytu BRD należy poinformować również Koordynatora BRD, z którym wcześniej należy ustalić numer audytu BRD, wskazać pozycję zadania z zatwierdzonego Harmonogramu, audytorów BRD i osoby obsługujące Zespół itp. Przygotowane pismo powołujące Zespół Audytorów BRD przez właściwą Komórkę podpisane przez Dyrektora Oddziału zlecającego uruchomienie procedury audytu BRD dla danego zadania powinno być przekazane (oryginał) również do Koordynatora BRD.

Zespół Audytorów BRD realizuje Audyt BRD. Wynik Audytu BRD zostaje przekazany przez Zespół Audytorów BRD właściwej Komórce lub Kierownikowi Projektu. Właściwa Komórka lub Kierownik Projektu przekazuje Wynik Audytu BRD do wiadomości Koordynatorowi BRD.

Zespół Audytorów BRD umieszcza również Wynik Audytu BRD w formie edytowalnej (doc lub docx) jak i pdf na dysku sieciowym.

4. SPRAWOZDANIE Z REALZIACJI ZALECEŃ WYNIKU AUDYTU BRD I UZASADNIENIE ZARZADCY DROGI NIEUWZGLĘDNIENIA ZALECEŃ WYNIKU AUDYTU BRD

Osobą decydującą o wprowadzeniu lub nie do projektu zaleceń wynikających z Audytu BRD jest Dyrektor Oddziału. W celu formalnego przedstawienia Sprawozdania z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i Uzasadnienia Zarządcy Drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD właściwa Komórka prowadząca inwestycję lub Kierownik Projektu, w zależności od etapu przygotowania lub realizacji inwestycji, opracowuje sprawozdanie z realizacji zaleceń i Uzasadnienie Zarządcy drogi. Właściwa komórka prowadząca inwestycję daje rekomendację w jakim trybie i w jakim czasie wprowadzone będą zmiany. W celu opracowania ww. dokumentów właściwa Komórka prowadząca inwestycję lub Kierownik Projektu może zwołać Radę Projektu.

Treść ww. wymienionych dokumentów podlega akceptacji zgodnie z tabelą odpowiedzialności przedstawioną poniżej.

Tabela odpowiedzialności za poszczególne etapy procesu Audytu BRD

Etap Audytu BRDKomórka organizacyjna Oddziału odpowiedzialna za przygotowanie i przekazanie materiałów do Audytów BRD i zlecenie Audytu BRD zespołowi AudytorówKomórka organizacyjna Oddziału odpowiedzialna za opracowanie Sprawozdania z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i Uzasadnienia Zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRDAkceptacja Sprawozdania z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i Uzasadnienia Zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD przed przedłożeniem do podpisania Dyrektorowi OddziałuWprowadzenie zmian w projekcie zgodnie z zaleceniami w Wyniku Audytu BRD
I i II aWłaściwa komórka merytoryczna prowadząca projekt.Właściwa komórka merytoryczna prowadząca projekt.Zastępca Dyrektora Oddziału ds. Inwestycji przy zasięgnięciu opinii Zastępcy Dyrektora ds. Zarządzania Drogami i MostamiWłaściwa komórka merytoryczna prowadząca projekt.
II b i IIIKierownik ProjektuKierownik Projektu
IVKierownik ProjektuKierownik Projektu w porozumieniu z Komórką ds. Dróg i Sieci Drogowej i/lub Komórką ds.

Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem i/lub Komórką ds.

Mostów

Zastępca Dyrektora ds. Zarządzania Drogami i Mostami przy zasięgnięciu opinii Zastępcy Dyrektora Oddziału ds. InwestycjiKierownik Projektu w porozumieniu z Komórką ds. Dróg i Sieci Drogowej i/lub Komórką ds.

Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem i/lub Komórką ds. Mostów

Właściwa Komórka lub Kierownik Projektu przekazuje Sprawozdanie z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i Uzasadnienie Zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD do wiadomości Koordynatorowi BRD.

Koordynator BRD przekazuje Wynik Audytu BRD, Sprawozdanie z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i Uzasadnienie Zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD do wiadomości do Stanowska do Spraw Audytu BRD.

1 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 5 z dnia 24 lutego 2021 r. (Dz.Urz.GDDKiA.2021.5) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 lutego 2021 r.
2 § 8 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 5 z dnia 24 lutego 2021 r. (Dz.Urz.GDDKiA.2021.5) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 lutego 2021 r.
3 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia nr 5 z dnia 24 lutego 2021 r. (Dz.Urz.GDDKiA.2021.5) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 lutego 2021 r.
4 § 16a dodany przez § 1 pkt 4 zarządzenia nr 5 z dnia 24 lutego 2021 r. (Dz.Urz.GDDKiA.2021.5) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 lutego 2021 r.