Przeprowadzanie oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego i audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Dz.Urz.GDDKiA.2019.13
Akt utracił mocZARZĄDZENIE Nr 13
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 27 marca 2019 r.
w sprawie przeprowadzania oceny wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego i audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego
- przed wszczęciem postępowania w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w przepisach o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK 2
Wzór Harmonogramu przeprowadzania Ocen BRD
Wzór Harmonogramu przeprowadzania Ocen BRD
LP. | Oddział GDDKiA | Nazwa zadania | TEN-T/inne | Klasa drogi | Długość odcinka [km] | Audytor BRD prowadzący z danego Oddziału GDDKiA Ocenę BRD | Audytor BRD z Oddziału, dla którego wykonywana jest Ocena BRD, akceptujący Ocenę BRD | Termin przeprowadzenia Oceny BRD/kwartał | Uzasadnienie nieprzeprowadzenia Oceny BRD lub zmiany terminu. Komentarze. Uwagi. | |||
plan | wykonanie | plan | wykonanie | plan | wykonanie | |||||||
LP. | Oddział GDDKiA | Nazwa zadania | TEN-T/inne | Klasa drogi | Długość odcinka [km] | Etap Audytu BRD | Imię i nazwisko | Imię i nazwisko | Termin przeprowadzenia Audytu BRD/kwartał | Uzasadnienie nieprzeprowadzenia Audytu BRD lub zmiany terminu i/lub zmiany Audytorów BRD. Komentarze. Uwagi | |||||||
Oddział GDDKiA | |||||||||||||||||
Osoba wspomagająca zespół przeprowadzający Audyt BRD z danego Oddziału GDDKiA | Członek zespołu przeprowadzającego Audyt BRD spoza danego Oddziału GDDKiA | Członek zespołu przeprowadzającego Audyt BRD spoza danego Oddziału GDDKiA | Członek zespołu przeprowadzającego Audyt BRD spoza danego Oddziału GDDKiA | ||||||||||||||
plan | wykonanie | plan | wykonanie | plan | wykonanie | plan | wykonanie | plan | wykonanie | ||||||||
ZAŁĄCZNIK 3
PODRĘCZNIK OCENY BRD
PODRĘCZNIK OCENY BRD
1. WSTĘP
2. PODSTAWOWE POJĘCIA I DEFINICJE
3. ROLE STRON UCZESTNICZĄCYCH W OCENIE BRD
4. ZAŁOŻENIA DO METODY OCENY BRD
5. ETAP I - ANALIZY PRZYGOTOWAWCZE
6. ETAP II - ANALIZA ISTNIEJĄCEGO STANU BRD
7. ETAP III - ANALIZA PROGNOZOWANEGO STANU BRD NA PLANOWANEJ DRODZE
8. ETAP IV - ANALIZA PROGNOZOWANEGO STANU BRD W SIECI DRÓG W OBSZARZE WPŁYWU PLANOWANEJ DROGI
9. ETAP V - OCENA BRD
10. ZASADY OPRACOWANIA WYNIKÓW OCENY BRD
11. METODA PROGNOZOWANIA MIAR BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DLA DRÓG JEDNOJEZDNIOWYCH
12. METODA PROGNOZOWANIA MIAR BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DLA DRÓG DWUJEZDNIOWYCH
ZAŁĄCZNIK 4
PODRĘCZNIK AUDYTU BRD
PODRĘCZNIK AUDYTU BRD
1. Wprowadzenie, podstawy formalne
2. Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu Audytu BRD
3. Stadia dokumentacji projektowej i etapy Audytu BRD
4. Procedury i obowiązki stron Audytu BRD
5. Zawartość dokumentacji Audytu BRD
6. Wzór formularza wyniku Audytu BRD
7. Listy kontrolne pytań ułatwiających przeprowadzanie Audytu BRD
8. Typowe błędy
ZAŁĄCZNIK 5
Sprawozdanie z realizacji zaleceń
WYNIKU AUDYTU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO NR ....
Oddział GDDKiA w
Nr kolejnego Audytu BRD ...../ rok ..... z dnia...........
Zadanie inwestycyjne pn.: ...................................................................................................
Etap Audytu BRD:..............................................................
Treść zalecenia | Sposób realizacji | Data (termin) realizacji zalecenia | |
C.1. | ........ | ||
........ | ........ | ||
D.1. | ........ | ||
........ | ........ |
.....................................................................................
Imię i nazwisko osoby sporządzającej sprawozdanie
............................................................
Data i podpis
Dyrektora Oddziału GDDKiA
W sprawozdaniu z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD należy odnieść się do wszystkich zaleceń, również nieuwzględnionych (zapis "nie uwzględniono" w kolumnie "Sposób realizacji").
Przykład1:
Treść zalecenia | Sposób realizacji | Data (termin) realizacji zalecenia | |
......... | ......... | ......... | ......... |
D.21. | W dokumentacji przewidziano drogowe bariery ochronne na drodze łączącej drogi DD.20 i DD.23 idącej pod drogą ekspresową pod obiektem WS-30. Brak barier w terenie. Zalecenie: Uzupełnić bariery zgodnie z projektem. | Uzupełniono drogowe bariery ochronne. | ......... |
......... | ......... | ......... | ......... |
D.24. | Na skrzyżowaniu drogi powiatowej nr ... z drogą DD-23 na wlocie podporządkowanym (wlot drogi powiatowej) zastosowano oznakowanie znakami A-7 i P-13 przy braku widoczności. Ograniczenie widoczności stanowi budynek, ogrodzenie posesji, słup i zieleń zlokalizowane w ćwiartce skrzyżowania od strony kładki dla pieszych. Zalecenie: Konieczna jest zmiana oznakowania pionowego i poziomego na znaki pionowy B-20 i poziomy P-12. | Sprawdzono warunki widoczności na skrzyżowaniu. Wprowadzono zmianę organizacji ruchu. Zastosowano na wlocie drogi powiatowej nr ... znak pionowy B-20 i poziomy P-12. | |
......... | ......... | ......... | ......... |
D.33. | Niezgodne z warunkami technicznymi pochylenie podłużne drogi S. < 0,3% Zastosowanie na wybranych odcinkach pochylenia niwelety poniżej 0,3% może powodować utrudnienie powierzchniowego spływu wody z jezdni drogi ekspresowej, co w przypadku szczególnie dużych opadów może przyczynić się do zjawiska aquaplaningu i utraty przyczepności kół do nawierzchni. Zalecenie dla zarządcy drogi: Zapewnić pochylenie niwelety zapewniajcie prawidłowe odwodnienie jezdni. | Nie uwzględniono. | Zalecenie zostanie zrealizowane na etapie Koncepcji Programowej. |
_________________
1 W przykładzie przytoczono zalecenia z różnych etapów Audytu BRD.
ZAŁĄCZNIK 6
UZASADNIENIE ZARZĄDCY DROGI NIEUWZGLĘDNIENIA ZALECEŃ ZAWARTYCH W WYNIKU AUDYTU BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO
Oddział GDDKiA w
Nr kolejnego Audytu BRD ........../ rok............. z dnia.............
Zadanie inwestycyjne pn.: ......................................................................................................
Etap Audytu BRD:....................................................................
Po analizie zaleceń zawartych w Wyniku Audytu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Nr... z dnia ... postanawiam (zgodnie z Art. 24l ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych, (tekst jednolity Dz.U.2018.2068) nie wykonywać zaleceń audytorów bezpieczeństwa ruchu drogowego:
Treść zalecenia | Uzasadnienie braku realizacji zalecenia lub późniejszej realizacji zalecenia z terminem wykonania | Data (termin) realizacji zalecenia (w przypadku realizacji zaleceń w terminie późniejszym) | |
C.1. | ......... | ||
......... | ......... | ||
D.2. | ......... | ||
......... | ......... |
...........................................
Data i podpis
Dyrektora Oddziału GDDKiA
W Uzasadnieniu Zarządcy drogi należy podać zalecenia, które są planowane do wykonania w późniejszym terminie z określeniem zakładanej daty wykonania.
Przykład1:
Treść zalecenia | Uzasadnienie braku realizacji zalecenia lub późniejszej realizacji zalecenia z terminem wykonania | Data (termin) realizacji zalecenia (w przypadku realizacji zaleceń w terminie późniejszym) | |
........ | ........... | ||
D.21. | Zaprojektować jeden wspólny zjazd w miejscu dwóch w km 128+368 i km 128+361 strona prawa. | Ze względów prawnych nie jest możliwe połączenie zjazdów i zaprojektowanie jednego wspólnego. Należy pozostawić obydwa zjazdy. | |
........... | ........... | ........... | |
D.33. | Niezgodne z warunkami technicznymi pochylenie podłużne drogi S_ < 0,3% Zastosowanie na wybranych odcinkach pochylenia niwelety poniżej 0,3% może powodować utrudnienie powierzchniowego spływu wody z jezdni drogi ekspresowej, co w przypadku szczególnie dużych opadów może przyczynić się do zjawiska aquaplaningu i utraty przyczepności kół do nawierzchni. Zalecenie dla zarządcy drogi. Zapewnić pochylenie niwelety zapewniajcie prawidłowe odwodnienie jezdni. | Ze względów na możliwość realizacji zalecenia na następnym etapie przygotowania inwestycji postanawiam, że zalecenie zostanie zrealizowane na etapie Koncepcji Programowej. | Zalecenie zostanie zrealizowane na etapie Koncepcji Programowej. 2 |
________________
1 W przykładzie przytoczono zalecenia z różnych etapów Audytu BRD.
2 Taki sposób zapisania uzasadnienia pozwoli audytorowi BRD wykonującemu audyt na następnym etapie sprawdzenie, czy zostało ono zrealizowane.
ZAŁĄCZNIK 7
PROCEDURA PRZEPROWADZANIA AUDYTU BRD W ODDZIAŁACH GDDKIA
PROCEDURA PRZEPROWADZANIA AUDYTU BRD W ODDZIAŁACH GDDKIA
Niniejsza procedura ma na celu ustalenie zasad współpracy pomiędzy poszczególnymi stronami uczestniczącymi w procesie Audytu BRD.
Stronami uczestniczącymi w procesie Audytu BRD są:
1) Dyrektor Oddziału;
2) Kierownicy Projektów lub Komórki do spraw: Dokumentacji, Dróg i Sieci Drogowej, Mostów, Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem;
3) Koordynator BRD w Oddziale GDDKiA wyznaczony przez Dyrektora Oddziału do współpracy ze Stanowiskiem do Spraw Audytu BRD w centrali GDDKiA (BRD);
4) Firma Wykonawcza i/lub Biuro Projektowe;
5) Zespół Audytorów BRD;
6) Stanowisko do Spraw Audytu BRD.
2. PROJEKT HARMONOGRAMU OCEN I AUDYTÓW BRD W ODDZIALE
Koordynator BRD po uzgodnieniu z właściwymi Komórkami prowadzącymi inwestycję; Kierownikami Projektów opracowuje harmonogram zadań, dla których przewiduje się przeprowadzenie Ocen BRD i Audytów BRD na dany rok kalendarzowy w Oddziale. Koordynator przedstawia harmonogram do akceptacji Dyrektorowi Oddziału GDDKiA. Roczny harmonogram należy następnie aktualizować co kwartał w roku kalendarzowym, w którym przeprowadza się Oceny BRD i Audyty BRD. Harmonogram, jak i jego aktualizację należy przesłać do Stanowska do Spraw Audyt BRD. Aktualizacji można dokonać także poprzez aktualizację harmonogramu zamieszczonego na dysku sieciowym.
Stanowisko do Spraw Audytu BRD po otrzymaniu harmonogramów z każdego Oddziału GDDKiA przydziela Audytorów BRD dla zadań ujętych w harmonogramie. Roczny Harmonogram Ocen BRD i Audytów BRD zostaje przedstawiony przez Stanowisko do Spraw Audytu BRD Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad do akceptacji.
Schemat powstawania rocznego harmonogramu Ocen BRD
Analogicznie, Koordynator BRD opracowuje, przedstawia do akceptacji Dyrektorowi Oddziału GDDKiA informacje na temat Wykonania Harmonogramu za rok poprzedni. Następnie informację na temat Wykonania Harmonogramu za rok poprzedni zostaje przesłana przez Dyrektora Oddziału do Stanowska do Spraw Audytu BRD.
3. WYNIK AUDYTU BRD
Dyrektor Oddziału realizuje ujęte w harmonogramie, zaakceptowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Audyty BRD. Kierownik Projektu lub właściwa Komórka Oddziału GDDKiA prowadząca inwestycję zgłasza pisemnie gotowość do przeprowadzenia Audytu BRD z prośbą o rozpoczęcie czynności audytorskich. Powyższe pismo podpisuje Dyrektor Oddziału, dla którego jest przeprowadzany Audyt BRD. Pismo jest kierowane do Dyrektora Oddziału lub Dyrektora Komórki organizacyjnej GDDKiA, z których zostali przydzieleni Audytorzy BRD do przeprowadzenia Audytu BRD oraz do Audytorów BRD. O wszczęciu procedury audytu BRD należy poinformować również Koordynatora BRD, z którym wcześniej należy ustalić numer audytu BRD, wskazać pozycję zadania z zatwierdzonego Harmonogramu, audytorów BRD i osoby obsługujące Zespół itp. Przygotowane pismo powołujące Zespół Audytorów BRD przez właściwą Komórkę podpisane przez Dyrektora Oddziału zlecającego uruchomienie procedury audytu BRD dla danego zadania powinno być przekazane (oryginał) również do Koordynatora BRD.
Zespół Audytorów BRD realizuje Audyt BRD. Wynik Audytu BRD zostaje przekazany przez Zespół Audytorów BRD właściwej Komórce lub Kierownikowi Projektu. Właściwa Komórka lub Kierownik Projektu przekazuje Wynik Audytu BRD do wiadomości Koordynatorowi BRD.
Zespół Audytorów BRD umieszcza również Wynik Audytu BRD w formie edytowalnej (doc lub docx) jak i pdf na dysku sieciowym.
4. SPRAWOZDANIE Z REALZIACJI ZALECEŃ WYNIKU AUDYTU BRD I UZASADNIENIE ZARZADCY DROGI NIEUWZGLĘDNIENIA ZALECEŃ WYNIKU AUDYTU BRD
Osobą decydującą o wprowadzeniu lub nie do projektu zaleceń wynikających z Audytu BRD jest Dyrektor Oddziału. W celu formalnego przedstawienia Sprawozdania z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i Uzasadnienia Zarządcy Drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD właściwa Komórka prowadząca inwestycję lub Kierownik Projektu, w zależności od etapu przygotowania lub realizacji inwestycji, opracowuje sprawozdanie z realizacji zaleceń i Uzasadnienie Zarządcy drogi. Właściwa komórka prowadząca inwestycję daje rekomendację w jakim trybie i w jakim czasie wprowadzone będą zmiany. W celu opracowania ww. dokumentów właściwa Komórka prowadząca inwestycję lub Kierownik Projektu może zwołać Radę Projektu.
Treść ww. wymienionych dokumentów podlega akceptacji zgodnie z tabelą odpowiedzialności przedstawioną poniżej.
Tabela odpowiedzialności za poszczególne etapy procesu Audytu BRD
Etap Audytu BRD | Komórka organizacyjna Oddziału odpowiedzialna za przygotowanie i przekazanie materiałów do Audytów BRD i zlecenie Audytu BRD zespołowi Audytorów | Komórka organizacyjna Oddziału odpowiedzialna za opracowanie Sprawozdania z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i Uzasadnienia Zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD | Akceptacja Sprawozdania z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i Uzasadnienia Zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD przed przedłożeniem do podpisania Dyrektorowi Oddziału | Wprowadzenie zmian w projekcie zgodnie z zaleceniami w Wyniku Audytu BRD |
I i II a | Właściwa komórka merytoryczna prowadząca projekt. | Właściwa komórka merytoryczna prowadząca projekt. | Zastępca Dyrektora Oddziału ds. Inwestycji przy zasięgnięciu opinii Zastępcy Dyrektora ds. Zarządzania Drogami i Mostami | Właściwa komórka merytoryczna prowadząca projekt. |
II b i III | Kierownik Projektu | Kierownik Projektu | ||
IV | Kierownik Projektu | Kierownik Projektu w porozumieniu z Komórką ds. Dróg i Sieci Drogowej i/lub Komórką ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem i/lub Komórką ds. Mostów | Zastępca Dyrektora ds. Zarządzania Drogami i Mostami przy zasięgnięciu opinii Zastępcy Dyrektora Oddziału ds. Inwestycji | Kierownik Projektu w porozumieniu z Komórką ds. Dróg i Sieci Drogowej i/lub Komórką ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem i/lub Komórką ds. Mostów |
Właściwa Komórka lub Kierownik Projektu przekazuje Sprawozdanie z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i Uzasadnienie Zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD do wiadomości Koordynatorowi BRD.
Koordynator BRD przekazuje Wynik Audytu BRD, Sprawozdanie z realizacji zaleceń Wyniku Audytu BRD i Uzasadnienie Zarządcy drogi nieuwzględnienia zaleceń Wyniku Audytu BRD do wiadomości do Stanowska do Spraw Audytu BRD.