Przenoszenie informacji pomiędzy planem urządzenia lasu dla nadleśnictwa i Systemem Informatycznym Lasów Państwowych (SILP) oraz bieżąca aktualizacja stanu lasu w SILP.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2007.4.21

Akt obowiązujący
Wersja od: 20 marca 2007 r.

ZARZĄDZENIE Nr 13
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 20 marca 2007 r.
w sprawie przenoszenia informacji pomiędzy planem urządzenia lasu dla nadleśnictwa i Systemem Informatycznym Lasów Państwowych (SILP) oraz w sprawie bieżącej aktualizacji stanu lasu w SILP

ZU-7019-11/07

Na podstawie art. 33, ust. 1 i 3, pkt 1a i 4 Ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2005 r., nr 45, poz. 435, nr 157, poz. 1315, nr 167, poz. 1399 oraz nr 175, poz. 1460), jak też § 6 i 8, ust. 1, pkt 2 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe - stanowiącego załącznik do zarządzenia nr 50 ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z 18 maja 1994 r. w sprawie nadania statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe - zarządzam, co następuje.

§  1.
Wprowadzam do stosowania w Lasach Państwowych "Wytyczne w sprawie przenoszenia informacji pomiędzy planem urządzenia lasu dla nadleśnictwa i Systemem Informatycznym Lasów Państwowych (SILP) oraz w sprawie bieżącej aktualizacji stanu lasu w SILP", stanowiące załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
§  3.
Traci moc zarządzenie dyrektora generalnego Lasów Państwowych nr 52 z 20 października 1998 r. w sprawie przenoszenia informacji pomiędzy planem urządzenia lasu dla nadleśnictwa i Systemem Informatycznym Lasów Państwowych (SILP) oraz w sprawie bieżącej aktualizacji stanu lasu w SILP.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Wytyczne w sprawie przenoszenia informacji pomiędzy planem urządzenia lasu dla nadleśnictwa i Systemem Informatycznym Lasów Państwowych (SILP) oraz w sprawie bieżącej aktualizacji stanu lasu w SILP

Wstęp

Wytyczne precyzują zakres oraz metodykę przekazywania danych na potrzeby planu urządzenia lasu dla nadleśnictwa (zwanego dalej planem UL) oraz danych pobieranych do baz SILP z planu UL. Wskazania dotyczą również danych geometrycznych, stanowiących integralny element planu UL. W zakresie aktualizacji SILP i bazy geometrycznej wytyczne odnoszą się do integralności baz, elementów związanych z jakością danych baz SILP i Leśnej Mapy Numerycznej (zwanej dalej LMN) oraz systematyzują pojęcia i tryb wykonywania aktualizacji.

Rozdziały:

I. Dane przekazywane z SILP na potrzeby opracowywania planu UL

II. Dane przekazywane z planu UL do SILP

III. Aktualizacja bazy SILP oraz bazy geometrycznej

* * *

I.

Dane przekazywane z SILP na potrzeby opracowywania planu UL

Zgodnie z Instrukcją Urządzania Lasu, zwaną dalej IUL, nadleśniczy jest obowiązany przekazać wykonawcy planu UL odpowiednie dokumenty stanowiące podstawę prac urządzeniowych, w szczególności z zakresu ewidencji gruntów. Grunty pozostające w zarządzie nadleśnictwa są ewidencjonowane w formie elektronicznej w bazie SILP. Przekazanie danych następuje w drodze importu z bazy SILP do oprogramowania "Taksator". Za organizację przebiegu importu, w rozumieniu udostępnienia bazy SILP, połączenia z bazą hasła dostępu do bazy SILP odpowiada nadleśniczy (w ramach technicznych możliwości import danych może być przeprowadzony z wykorzystaniem sieci WAN przy wsparciu służb informatycznych RDLP). Pozostałe dokumenty dotyczące stanu ewidencyjnego, które nie zostały wprowadzone do bazy SILP, a tym samym nie zaktualizowały bazy danych, udostępniane są w trybie określonym w IUL (cz. I, § 8). Przekazane dane w formie elektronicznej i analogowej powinny stanowić komplet dokumentów ewidencyjnych według stanu na 1 stycznia roku obowiązywania nowego planu urządzenia lasu.

Zakres danych pobieranych z SILP został określony w zatwierdzonej przez dyrektora generalnego Lasów Państwowych dokumentacji analitycznej aplikacji "Taksator".

Szczególnym przypadkiem w zakresie przygotowania bazy SILP do importu danych jest sytuacja, w której w wyniku prac urządzeniowych zmianie ulega liczba obrębów leśnych. Wówczas nadleśniczy jest zobowiązany do dokonania odpowiedniego przeadresowania w bazie SILP (przeadresowanie należy wykonać na bazie testowej), przed przeprowadzeniem importu do oprogramowania "Taksator". Konieczność przeadresowania jest pochodną przyjętej w IUL metodyki określania liczby powierzchni próbnych, które są zakładane w ramach warstw stratyfikacyjnych dla obrębów leśnych na podstawie danych pobranych z SILP.

Szczegółowe czynności podczas importu z SILP do aplikacji "Taksator" są opisane w instrukcji użytkownika programu "Taksator".

Zgodnie z zapisami Instrukcji Urządzania Lasu oraz Standardu Leśnej Mapy Numerycznej dla nadleśnictwa (zwanego dalej standardem LMN) nadleśniczy jest obowiązany do przekazywania wykonawcy projektu planu UL danych geometrycznych, jeśli nadleśnictwo posiada LMN. Przekazywane dane geometryczne danego obiektu powinny być zaktualizowane zgodnie ze stanem w SILP. Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na zgodność adresową bazy SILP i bazy geometrycznej, ponieważ każdy adres wydzielenia w opisie taksacyjnym bazy SILP powinien mieć odpowiednik we właściwej warstwie LMN - dotyczy to również gruntów nie będących w zarządzie LP, a znajdujących się w zasięgu terytorialnym nadleśnictwa. Istotnym zagadnieniem są obiekty mapy powiązane z inwentarzem (moduł Infrastruktura - SILP) ; przekazywane dane geometryczne powinny być zaktualizowane również w tym zakresie. Dane geometryczne LMN należy przekazywać w postaci warstw w strukturze wykonawcy, generowanych z wykorzystaniem aplikacji Aktualizator LMN; przekazywane dane powinny być sprawdzone aplikacją Kontrola LMN.

Poprawność przekazywanych danych z SILP i LMN ma zasadniczy wpływ na prace taksacyjne oraz poprawność przebiegu określania zasobów miąższości. Pobierane dane z bazy SILP są podstawą do ustalania warstw stratyfikacyjnych oraz obliczeń liczby powierzchni próbnych i ich przyporządkowania do poszczególnych warstw. Dane adresowe wydzieleń pobrane z bazy SILP tworzą historię poszczególnych wydzieleń. Z kolei poprawne dane geometryczne stanowią podstawę do właściwego rozmieszczenia powierzchni próbnych w obiekcie.

Powyższe uwarunkowania jednoznacznie wskazują, że obowiązkiem nadleśniczego jest zaktualizowanie i zweryfikowanie danych SILP oraz bazy geometrycznej przed przekazaniem wykonawcy planu UL; szczegółowe ustalenia w tym zakresie winny być określone podczas narady wstępnej (IUL, cz. I, § 126).

Przekazanie danych z SILP do aplikacji "Taksator" oraz danych geometrycznych powinno być dokumentowane w postaci protokołu ze szczególnym uwzględnieniem informacji o aktualności przekazywanych danych oraz daty przekazania; protokół podpisuje nadleśniczy oraz wykonawca projektu planu UL. Wydruki raportów z kontroli logicznych SILP oraz kontroli LMN powinny stanowić załącznik protokołu przekazania.

II.

Dane przekazywane z planu UL do SILP

Zasilanie SILP danymi z planu UL jest całkowicie zautomatyzowane. Dane planu UL są przekazywane w postaci plików tekstowych, generowanych z programu "Taksator". Pliki te, po umieszczeniu na serwerze SILP, są automatycznie importowane do bazy SILP po uruchomieniu przez operatora odpowiedniej funkcji menu. Proces importu danych w SILP jest powiązany z kontrolami spójności danych (kontrole referencji i unikalności indeksów) oraz kontrolami zgodności ze słownikami Danych Stałych Globalnych (kontrole referencji). Przyjęty sposób zasilania zakłada poprawność merytoryczną importowanych danych, co jednoznacznie wskazuje na konieczność przeprowadzenia kontroli merytorycznych przed dokonywaniem procesu importu do SILP. Techniczne zagadnienia importu danych koordynuje wydział właściwy ds. informatyki.

Zaleca się następujący sposób postępowania:

1. Przekazana przez wykonawcę prac UL baza danych programu "Taksator" powinna podlegać kontroli merytorycznej w wydziale właściwym ds. urządzania lasu RDLP. W ramach kontroli należy zwrócić uwagę na występujące błędy kontroli logicznych opisu taksacyjnego, zgodność wartości w raportach z "Taksatora" z dostępnymi danymi (np. wielkości powierzchni w tabeli I itp.).

2. Po kontroli bazy "Taksatora" ww. wydział RDLP generuje pliki tekstowe, które są protokolarnie przekazywane do nadleśnictwa. Pliki tekstowe, po umieszczeniu na serwerze przez administratora SILP, w nadleśnictwie są importowane do bazy SILP zgodnie z instrukcją użytkownika SILP. W ramach technicznych możliwości do umieszczenia plików tekstowych na serwerze nadleśnictwa może być wykorzystana sieć WAN przy wsparciu służb informatycznych RDLP. Wskazane jest, celem sprawdzenia poprawności przebiegu importu oraz poprawności logicznej danych, dokonanie importu do kopii bazy "forest".

3. W przypadku zastrzeżeń kontrolujący sporządza protokół specyfikujący usterki, który jest przekazywany wykonawcy projektu planu UL, a w przypadku zastrzeżeń zgłoszonych przez nadleśniczego - za pośrednictwem właściwego wydziału RDLP, celem usunięcia usterek zgodnie z zapisami umowy.

4. Po stwierdzeniu przez wydział właściwy ds. urządzania lasu oraz nadleśniczego poprawności danych przekazanych przez wykonawcę planu UL, należy przeprowadzić import do bazy bieżącej SILP.

5. Protokół przekazania do nadleśnictwa danych planu UL, raporty z kontroli logicznych oraz raport z importu danych do SILP należy przechowywać analogicznie jak inne dokumenty zmian stanu posiadania.

Szczegółowe czynności podczas importu do bazy SILP plików tekstowych są opisane w instrukcji użytkownika SILP, zeszyt nr 6 "LAS-Pozostałe".

Baza geometryczna LMN przekazywana jest do nadleśnictw jako część planu UL. Możliwość jej sprawdzenia i odbioru uwarunkowana jest dokonaniem importu planu UL do SILP. Kontrolę poprawności bazy geometrycznej przeprowadza się, wykorzystując aplikację, Kontrola LMN". Zakres merytoryczny kontroli oraz organizacja odbioru jest określona w standardzie LMN (zał. nr 4). Należy zwrócić uwagę, że wprowadzenie przez użytkownika w nadleśnictwie zmian adresowych w bazie SILP, nieuwzględnionych w bazie geometrycznej podlegającej odbiorowi, skutkuje wskazywaniem błędów aplikacji "Kontrola LMN".

Bardzo istotnym zagadnieniem jest termin wgrywania danych planu UL do bazy SILP oraz dostarczenia baz geometrycznych. Należy dążyć do przekazywania planów UL do SILP łącznie z bazą geometryczną, ewentualnie ograniczać do minimum czas pomiędzy przekazaniem baz i bezzwłocznie dokonywać odbioru LMN, co powinno znajdować odzwierciedlenie w zapisach umowy. Wydziały RDLP właściwe ds. urządzania lasu powinny dążyć, poprzez odpowiednie harmonogramy prac, do umożliwienia wgrania planów UL do baz SILP najpóźniej w pierwszym kwartale pierwszego roku obowiązywania planu UL.

Przekazane przez wykonawcę projektu planu UL bazy "Taksatora" i geometryczna nadleśnictwa powinny być archiwowane w zasobach RDLP i traktowane jak materiały o symbolu A według instrukcji kancelaryjnej PGL LP. Obowiązkiem wydziałów RDLP właściwych ds. urządzania lasu jest archiwizacja oraz przekazanie baz do Wydziału Urządzania Lasu DGLP.

III.

Aktualizacja bazy SILP oraz bazy geometrycznej

1. Opis stanu aktualizacji

Geometria obiektów LMN (poza obiektami punktowymi i niektórymi atrybutami) jest przechowywana w innej strukturze i innym środowisku niż baza SILP. Sytuacja braku fizycznego połączenia baz umożliwia wprowadzanie zmian do nich niezależnie, co w praktyce oznacza, na przykład, że możliwa jest aktualizacja SILP bez aktualizacji LMN i odwrotnie. Proces aktualizacji bazy SILP w zakresie opisów taksacyjnych obejmuje automatyczną modyfikację opisów o zdarzenia gospodarcze, przyrost (wysokości, pierśnicy, wieku i miąższości) oraz modyfikację i uzupełnianie danych poprzez dokumenty źródłowe wprowadzane przez użytkownika. Automatyczna aktualizacja może dotyczyć wybranych wydzieleń (tzw. aktualizacja indywidualna), zwykle wykonywana po zaistnieniu zdarzenia zmieniającego opis taksacyjny lub wszystkich wydzieleń (tzw. aktualizacja kompleksowa) wykonywana po zamknięciu roku gospodarczego. W automatycznym procesie aktualizowane są elementy wyliczalne, np.: miąższość gatunków, wiek, średnia wysokość, średnia pierśnica oraz elementy opisowe, o których zmianie decyduje rodzaj zdarzenia, np.: powierzchnia wydzielenia, rodzaj powierzchni, warstwy drzewostanowe, powierzchnie nietworzące wydzielenia itd. Schemat zmian jest określony w ramach algorytmów aktualizacji zatwierdzonych w dokumentacji analitycznej podsystemu "Gospodarka Leśna"; nadmienić jednak należy, że użytkownik ma możliwość ingerencji w sugerowany przez system zaktualizowany opis taksacyjny. W konsekwencji proces aktualizacji opisu taksacyjnego w SILP polega na wprowadzaniu zmian elementów opisu zawartego w bazie SILP w celu odzwierciedlenia rzeczywistego stanu na gruncie oraz uzupełnianiu bazy o nowe elementy (ewentualnie ich usuwanie) w wyniku zmian stanu posiadania.

W procesie aktualizacji bazy geometrycznej wprowadzane są zmiany przebiegu granic obiektów poligonowych, przebiegu obiektów liniowych, współrzędnych obiektów punktowych oraz uzupełnianie bazy o nowe obiekty (ewentualnie ich usuwanie). Proces wymaga od operatora aplikacji "Aktualizator LMN" wskazania zmiany danego obiektu geometrycznego na podstawie danych zebranych w terenie lub współrzędnych otrzymanych wraz z dokumentacją geodezyjną.

Istotą aktualizacji LMN jest utrzymywanie zgodności obiektów geometrycznych ze stanem faktycznym na gruncie w zakresie obiektów leśnych (granic wyłączeń taksacyjnych, linii podziału powierzchniowego itp.) i zgodnością z ewidencją powszechną gruntów i budynków w zakresie działek ewidencyjnych oraz użytków gruntowych.

Dane opisowe SILP i dane geometryczne mają określony logicznie obszar wspólny, który powinien być aktualizowany w jednym czasie, aby zapobiec niespójności baz. Najważniejszymi elementami spójnymi SILP i LMN są adresy wydzieleń oraz działki i użytki gruntowe, które identyfikują obiekty podstawowe mapy.

Wykorzystywanie mechanizmów aktualizacji SILP oraz LMN jest podstawowym narzędziem utrzymywania kompletności, jak też wiarygodności danych zawartych w SILP i LMN.

2. Wytyczne w sprawie aktualizacji opisów taksacyjnych w bazie SILP

Wykonywanie aktualizacji kompleksowej po zakończeniu roku gospodarczego jest zadaniem obligatoryjnym nadleśnictwa. Aktualizację kompleksową za rok ubiegły należy wykonywać przed terminem składania deklaracji podatku leśnego, tj. do 15 stycznia.

Z obowiązku prawnego nałożonego przez ustawę o podatku leśnym wynika konieczność zmian deklaracji podatkowej w wypadku zaistniałych okoliczności wpływających na wysokość podatku, co powoduje konieczność wprowadzania zmian w bazie SILP na bieżąco w przypadku korzystania z automatycznego wyliczania podatku na podstawie danych SILP. Decyzja w zakresie prowadzenia aktualizacji indywidualnej, obejmującej wyspecyfikowane wydzielenia, jest w gestii nadleśniczego.

Aktualizacja opisów taksacyjnych jest procesem zautomatyzowanym, odbywa się na podstawie odnotowanego wykonania zdarzeń gospodarczych w systemie planów SILP. Proces aktualizacji uwzględnia przyrost wysokości, pierśnicy, wieku i miąższości.

W odniesieniu do zmian o charakterze ilościowym, generowane wartości nie wymagają weryfikacji odpowiedzialnego za aktualizację (zmiany ilościowe są rozumiane jako zmiany elementów wyliczalnych) ; w pozostałym zakresie aktualizacji wymagana jest akceptacja lub odrzucenie generowanego przez proces aktualizacji opisu taksacyjnego. W wypadku odrzucenia opisu generowanego, opis w bazie danego wydzielenia powinien zostać zmodyfikowany zgodnie ze stanem na gruncie poprzez wprowadzenie danych z dokumentu modyfikacji opisu taksacyjnego.

Protokoły z wykonania aktualizacji (raport generowany przez system) należy przechowywać analogicznie jak pozostałe dokumenty zmian stanu posiadania.

Aktualizacja bazy SILP o zmiany niewynikające z wykonania zadań gospodarczych wymaga wprowadzenia danych z odpowiednich dokumentów źródłowych - dotyczy to, między innymi, uznań odnowień naturalnych, przyjęcia gruntów, podziałów działek itp. Aktualizacja bazy SILP w tym zakresie powinna następować niezwłocznie po sporządzeniu odpowiednich protokołów.

Nie dokonuje się aktualizacji kompleksowej za ostatni rok gospodarczy ekspirującego planu UL, ponieważ stan na 1 stycznia roku kolejnego zawarty jest w danych "nowego" planu urządzenia lasu. W przypadku wystąpienia opóźnień w otrzymaniu planu UL, możliwe jest dokonanie aktualizacji za ostatni rok obowiązywania planu UL na kopii bazy, w celu uzyskania danych do deklaracji podatkowych.

Szczegółowe czynności podczas aktualizacji są opisane w instrukcji użytkownika SILP, zeszyt nr 7 "LAS-Aktualizacja stanu posiadania". Czynności związane z wprowadzaniem dokumentów źródłowych zmian stanu posiadania są opisane w instrukcji użytkownika SILP, zeszyt nr 4 "LAS-Ewidencja".

3. Wytyczne w sprawie aktualizacji leśnej mapy numerycznej

Zgodnie ze standardem LMN (załącznik nr 8) aktualizowanie Leśnej Mapy Numerycznej jest obowiązkiem nadleśnictwa. Sposób organizacji prac związanych z aktualizacją LMN oraz pozyskaniem danych terenowych jest w gestii nadleśniczego.

Wskazane jest, aby aktualizację bazy geometrycznej w zakresie dotyczącym wydzieleń (podziały wydzieleń) wykonywać bezpośrednio po wykonaniu aktualizacji kompleksowej lub indywidualnej w bazie SILP, analogicznie w zakresie zmian wprowadzanych dokumentami źródłowymi do SILP, które mają znaczenie dla przebiegu granic danego obiektu (np. przejęcie działki, podział działki, itp.).

Wszystkie wydzielenia i działki, jakie znajdują się w bazie SILP, powinny mieć odzwierciedlenie w odpowiednich warstwach LMN. Spójność baz w tym zakresie ma znaczenie zasadnicze.

Szczególnym elementem wspólnym baz SILP i LMN są powierzchnie nie tworzące wydzieleń ("GNIA", "ODN GNIA", "KĘPY", "LUKI" itd.). Aktualizacja LMN w tym zakresie wymaga znacznego nakładu pracy, związanego z pozyskaniem dużej liczby danych terenowych. Pomimo nietrwałego charakteru oraz znacznej zmienności przebiegu granic (np. poszerzanie gniazd w rębniach złożonych) wskazane jest jednak, aby gniazda, jako element opisu taksacyjnego, podlegały aktualizacji i były odzwierciedlone na odpowiedniej warstwie LMN.

Zgodnie ze standardem LMN obiekty geometryczne mogą być opisane poprzez odpowiednie odwołanie do obiektów inwentarzowych w module Infrastruktura SILP - jest to kolejny obszar wspólny bazy SILP i LMN. Pomimo że struktura LMN pozwala na pominięcie tego powiązania, zalecane jest, aby ten mechanizm wykorzystywać. To dzięki powiązaniu obiektu liniowego, np. drogi z obiektem inwentarzowym, można określić przejezdność, nawierzchnię itp.

Uzupełnianie opisów obiektów inwentarzowych w SILP, powiązanie ich z obiektami geometrycznymi LMN oraz aktualizacja w tym zakresie powinna być prowadzona, w miarę możliwości, na bieżąco.

Pozostałe elementy geometryczne, pozostające poza obszarem spójnym z bazą SILP (np. drzewa pomnikowe), powinny również podlegać aktualizacji zgodnie ze stanem na gruncie, w miarę możliwości pozyskiwania danych przestrzennych.

Do aktualizacji LMN należy wykorzystywać aplikację "Aktualizator LMN", która zapewnia automatyczny zapis kopii, wpisy do dziennika zmian oraz spójność adresową poprzez połączenie z bazą SILP, a w zakresie modyfikacji warstwy punktów - zapis do właściwych tabel w strukturze SILP.

Szczegółowe czynności podczas aktualizacji LMN są opisane w instrukcji użytkownika oprogramowania. Aktualizator LMN".

SPROSTOWANIE DO ZARZĄDZENIA NR 64 Z 29 GRUDNIA 2006 R.

Zastępca dyrektora generalnego Lasów Państwowych ds. gospodarki leśnej informuje, że w zarządzeniu nr 64 z 29 grudnia 2006 r., opublikowanym w Biuletynie Informacyjnym Lasów Państwowych nr 2 (170) z 2007 r. omyłkowo zamieszczono pozycję "Znowelizowana instrukcja technologiczna zwalczania szkodników liściożernych" z 1995 r. (część II, poz. 59). Instrukcja ta już nie obowiązuje, o czym niniejszym powiadamiam.