Przekształcenie Państwowej Podstawowej Szkoły Artystycznej w Zakopanem w Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Artystyczną w Zakopanem oraz zmiana zarządzenia o utworzeniu Zespołu Państwowych Szkół Artystycznych w Zakopanem.
Dz.Urz.MKiDN.2001.7.19
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE NR 12
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
z dnia 5 lipca 2001 r.
w sprawie przekształcenia Państwowej Podstawowej Szkoły Artystycznej w Zakopanem w Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Artystyczną w Zakopanem oraz zmiany zarządzenia o utworzeniu Zespołu Państwowych Szkół Artystycznych w Zakopanem
"3 W skład Zespołu Państwowych Szkół Artystycznych w Zakopanem wchodzą:
1) Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Zakopanem
2) Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Artystyczna w Zakopanem"
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA DZIEWIĘCIOLETNIEJ PAŃSTWOWEJ OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY ARTYSTYCZNEJ W ZAKOPANEM
RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA DZIEWIĘCIOLETNIEJ PAŃSTWOWEJ OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY ARTYSTYCZNEJ W ZAKOPANEM
I ETAP EDUKACYJNY | ||||||||
ZAJĘCIA EDUKACYJNE | Liczba godzin tygodniowo | |||||||
KLASA I | KLASA II | KLASA III | Razem | |||||
Kształcenie zintegrowane | 15 | 15 | 15 | 45 | ||||
Język angielski | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Religia/etyka | 1 | 2 | 1 | 4 | ||||
Godziny do dyspozycji dyrektora | 3 | 3 | 3 | 9 | ||||
RAZEM | 21 | 22 | 21 | 64 | ||||
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE | Liczba godzin tygodniowo | |||||||
KLASA I | KLASA II | KLASA III | Razem | |||||
Instrument główny | 11/3 | 11/3 | 11/3 | 4 | ||||
Zajęcia muzyczne | 3 | 3 | 3 | 9 | ||||
Wiedza o muzyce | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
Plastyka i wiedza o sztuce | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Zajęcie teatralne | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Balet/taniec | - | - | 1 | 1 | ||||
RAZEM | 91/3 | 91/3 | 101/3 | 29 | ||||
ZAJĘCIA NADOBOWIĄZKOWE | Liczbę godzin tygodniowo | |||||||
KLASA I | KLASA II | KLASA III | ||||||
Ćwiczenia wychowawczo- profilaktyczne | 1 | 1 | 1 | |||||
Języki obce | 1 | 1 | 1 | |||||
Wiedza o regionie z elementami kultury ludowej | 1 | 1 | 1 | |||||
Elementy informatyki | 1 | 1 | 1 | |||||
Massmedia | 1 | 1 | 1 | |||||
Zespoły artystyczne | - | - | 1 | |||||
Technika | 1 | 1 | 1 |
II ETAP EDUKACYJNY | ||||||||
ZAJĘCIA EDUKACYJNE | Liczba godzin tygodniowo | |||||||
KLASA IV | KLASA V | KLASA VI | Razem | |||||
Język polski Historia i społeczeństwo | 7 | 7 | 7 | 21 | ||||
Język angielski | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Matematyka Przyroda, biologia zintegrowana z chemią, geografia, fizyka | 4 | 5 | 5 | 14 | ||||
Elementy informatyki | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
Religia | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
Wychowanie fizyczne | 3 | 3 | 3 | 9 | ||||
Godziny do dyspozycji dyrektora | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
RAZEM | 24 | 24 | 24 | 72 | ||||
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE | Liczba godzin tygodniowo | |||||||
KLASA IV | KLASA V | KLASA VI | Razem | |||||
Instrument główny | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Instrument dodatkowy lub improwizacja, akompaniament, czytane a vista | 2/3 | 2/3 | 2/3 | 2 | ||||
Kształcenie słuchu | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Audycje muzyczne | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
Chór lub zespoły kameralne | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
Plastyka i wiedza o sztuce | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Zajęcie teatralne | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Balet/taniec | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
Warsztaty literackie | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
RAZEM | 122/3 | 122/3 | 122/3 | 38 | ||||
ZAJĘCIA NADOBOWIĄZKOWE | Liczba godzin tygodniowo | |||||||
KLASA IV | KLASA V | KLASA VI | ||||||
Ćwiczenia wychowawczo-profilaktyczne | 1 | 1 | 1 | |||||
Języki obce | 1 | 1 | 1 | |||||
Wiedza o regionie z elementami kultury ludowej | 1 | 1 | 1 | |||||
Massmedia | 1 | 1 | 1 | |||||
Zespoły artystyczne | 1 | 1 | 1 |
III ETAP EDUKACYJNY | ||||||||
ZAJĘCIA EDUKACYJNY | Liczba godzin tygodniowo | |||||||
KLASA VII | KLASA VIII | KLASA IX | RAZEM | |||||
Język polski | 4 | 4 | 5 | 13 | ||||
Historia | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Wiedza o społeczeństwie | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
Język angielski | 3 | 3 | 3 | 9 | ||||
Język francuski/niemiecki | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Matematyka | 4 | 4 | 4 | 12 | ||||
Fizyka i astronomia | 1 | 2 | 1 | 4 | ||||
Chemia | 2 | 1 | 1 | 4 | ||||
Biologia | 1 | 1 | 2 | 4 | ||||
Geografia | 2 | 1 | 1 | 4 | ||||
Informatyka | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Religia | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
Wychowanie fizyczne | 3 | 3 | 3 | 9 | ||||
Godzina z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
Godzina do dyspozycji dyrektora | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
RAZEM | 30 | 29 | 30 | 89 | ||||
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE | Liczba godzin tygodniowo | |||||||
KLASA VII | KLASA VIII | KLASA IX | RAZEM | |||||
Historia muzyki | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
Historia sztuki | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
Arcydzieła klasyki literackiej, teatralnej i filmowej | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
Zespół artystyczny (rozrywkowy, teatr, taneczny, regionalny) | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
RAZEM | 4 | 4 | 4 | 12 | ||||
ZAJĘCIA | WYDZIAŁ A - MUZYKA | |||||||
ARTYSTYCZNE KIERUNKOWE | Liczba godzin tygodniowo | |||||||
KLASA VII | KLASA VIII | KLASA IX | RAZEM | |||||
Instrument główny | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Zespoły kameralne | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Kształcenie słuchu z zasadami muzyki | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Literatura muzyczna | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
Instrumentoznawstwo | - | - | 2/3 | 2/3 | ||||
RAZEM | 7 | 7 | 72/3 | 212/3 | ||||
ZAJĘCIA | WYDZIAŁ B - PLASTYKA | |||||||
ARTYSTYCZNE KIERUNKOWE | Liczba godzin tygodniowo | |||||||
KLASA VII | KLASA VIII | KLASA IX | RAZEM | |||||
Rysunek | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Malarstwo | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Formy użytkowe | 3 | - | - | 3 | ||||
Fotografia | - | 1} | - | 3 | ||||
Projektowanie komputerowe | 1}+1 | |||||||
Projektowanie graficzne | - | - | 1} | 3 | ||||
Liternictwo i reklama | 1}+1 | |||||||
RAZEM | 7 | 7 | 7 | 21 | ||||
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE | WYDZIAŁ C - LITERATURA | |||||||
KIERUNKOWE | Liczba godzin tygodniowo | |||||||
KLASA VII | KLASA VIII | KLASA IX | RAZEM | |||||
Warsztaty literackie | 1 | 1 | 1 | 3 | ||||
Warsztaty teatralne | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Warsztaty dziennikarskie | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
Scenariusze filmowe i teatralne | 2 | 2 | 2 | 6 | ||||
RAZEM | 7 | 7 | 7 | 21 | ||||
ZAJĘCIA NADOBOWIĄZKOWE | Liczba godzin tygodniowo | |||||||
KLASA VII | KLASA VIII | KLASA IX | ||||||
Ćwiczenia wychowawczo-profilaktyczne | 1 | 1 | 1 | |||||
Instrument dodatkowy | 1 | 1 | 1 | |||||
Języki obce | 1 | 1 | 1 | |||||
Plastyka | 1 | 1 | 1 | |||||
Massmedia | 1 | 1 | 1 | |||||
Kompozycja | 1 | 1 | 1 | |||||
Fotografia | 1 | 1 | 1 | |||||
Wiedza o regionie | 1 | 1 | 1 | |||||
Czytanie partytur | - | 2/3 | - | |||||
Ćwiczenia z fonotechniki | 2/3 | - | - |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
STATUT ZESPOŁU PAŃSTWOWYCH SZKÓŁ ARTYSTYCZNYCH W ZAKOPANEM
STATUT ZESPOŁU PAŃSTWOWYCH SZKÓŁ ARTYSTYCZNYCH W ZAKOPANEM
- Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Mieczysława Karłowicza,
- Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Artystyczna.
- Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Artystyczna - 9 lat,
- Państwowa Szkoła Muzyczna I st. - cykl dziecięcy - 6 lat,
- cykl młodzieżowy - 3 lata.
Zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania w zakresie przedmiotów artystycznych, zespół prowadzi działalność w następujących sekcjach i specjalnościach:
- sekcja pianistyczna,
- sekcja instrumentów smyczkowych (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas) i gitary,
- sekcja zespołów, instrumentów dętych i dodatkowych,
- sekcja przedmiotów artystycznych (teatr, plastyka, balet, taniec, literatura),
- sekcja przedmiotów fakultatywnych ogólnokształcących i multimedialnych.
CELE I ZADANIA ZESPOŁU
– rozwija i rozbudza podstawowe zdolności muzyczne,
– przygotowuje wrażliwych i świadomych odbiorców sztuki,
– oddziaływuje aktywnie na otoczenie w sferze kultury,
– przygotowuje do nauki w szkole muzycznej II stopnia,
– prowadzi zajęcia praktyczne i teoretyczne w zakresie przedmiotów objętych planem nauczania,
– organizuje przynajmniej raz w roku audycje klasowe prezentujące osiągnięcia wszystkich uczniów oraz koncerty i konkursy szkolne,
– uczestniczy w przesłuchaniach, festiwalach regionalnych i ogólnopolskich,
– współdziała z wszelkimi placówkami mającymi na celu rozwijanie działalności kulturalnej,
– wszystkie działania koncertowe prowadzone przez szkołę na jej terenie mają na celu propagowanie muzyki w środowisku.
– kształci wybitnie, artystycznie utalentowane dzieci we wszystkich kierunkach (muzyka, plastyka, teatr, balet, taniec, literatura),
– przygotowuje uczniów pod względem ogólnokształcącym w kierunku egzaminów do szkół średnich wszelkiego typu (ogólnokształcące i inne zawodowe),
– rozwija w oparciu o nowoczesne środki kształcenia, poprzez zajęcia komputerowe, językowe, dziennikarskie,
– dba o związek z dziedzictwem kulturowym, prowadząc zajęcia z wiedzy o regionie, zajęcia folklorystyczne i turystykę,
– dąży do przygotowania uczniów do uczestnictwa w korzystaniu z dóbr kultury europejskiej poprzez wyjazdy zagraniczne mające w programie zwiedzanie muzeów, wystaw, galerii, zabytków kultury światowej, spotkania z interesującymi twórcami,
– pobudza wrażliwość, kształci osobowość twórczą uczniów poprzez organizowanie plenerów artystycznych,
– współdziała z rodzicami w wychowywaniu przyszłych odbiorców dóbr kultury, poprzez uczestnictwo w koncertach, audycjach, wystawach, pokazach teatralnych i tanecznych organizowanych przez szkołę i inne współdziałające z nią instytucje.
- Dyrektor Zespołu
- Rada Pedagogiczna
- Rada Rodziców POSA i Komitet Rodzicielski PSM I st.
- Parlament Zespołu
- wicedyrektor ds. ogólnokształcących i wychowawczych
- wicedyrektor
- kierownik filii
- sekretarz Zespołu ds. administracyjnych
- kierownicy sekcji: pianistycznej, instrumentów smyczkowych i gitary, zespołów, instrumentów dętych i dodatkowych przedmiotów artystycznych, przedmiotów fakultatywnych ogólnokształcących i multimedialnych.
- przed rozpoczęciem roku szkolnego,
- w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikacji i promowania uczniów,
- w miarę bieżących potrzeb,
- podsumowujące rok szkolny.
- z inicjatywy przewodniczącego Rady,
- z inicjatywy organu prowadzącego szkołę,
- z inicjatywy co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu wydanej w oparciu o regulamin oceniania,
- prawo do organizacji życia szkolnego,
- prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,
- prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z Dyrektorem,
- prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Parlamentu.
ORGANIZACJA ZESPOŁU
- w przypadku klas I-III na 8 dzieci co najmniej jedna osoba,
- w przypadku klas IV-IX na 10 dzieci co najmniej jedna osoba.
ZAKRES I SPOSÓB WYKONYWANIA ZADAŃ OPIEKUŃCZYCH W ZESPOLE
UCZNIOWIE ZESPOŁU, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
– obniżenie oceny ze sprawowania (stosowane wobec uczniów POSA),
– rozmowę z Dyrektorem szkoły,
– naganę ustną lub pisemną udzieloną przez Dyrektora,
– wezwanie rodziców i poinformowanie o nagannym zachowaniu,
– zawieszenie w czynnościach ucznia na czas określony przez Radę Pedagogiczną,
– skreślenie z listy uczniów.
- wzorowe
- dobre
- poprawne
- nieodpowiednie
- uzyskuje celujące i bardzo dobre oceny z większości przedmiotów, odznacza się punktualnością, wszystkie jego nieobecności na zajęciach są usprawiedliwione,
- reprezentuje szkołę na konkursach przedmiotowych,
- sumiennie wypełnia obowiązki dyżurnego i wywiązuje się ze wszystkich przydzielonych mu funkcji i zadań,
- odznacza się kulturalnym zachowaniem w stosunku do pracowników Zespołu, kolegów i innych ludzi zarówno w szkole jak i poza nią,
- szanuje i dba o swój warsztat pracy, mienie swoje, szkolne i inne,
- dba o estetykę swojego wyglądu oraz higienę osobistą.
- uzyskuje oceny dopuszczające z powodu niesystematycznej pracy,
- narusza elementarne zasady kulturalnego zachowania się, jest arogancki i wulgarny,
- niesumiennie uczęszcza do szkoły, ma wiele godzin nieusprawiedliwionych (powyżej 15 godzin),
- popada ze swej winy w konflikty z otoczeniem, ale stara się je minimalizować.
- rażąco lekceważy swoje obowiązki szkolne, nie reaguje na upomnienia i uwagi, lekceważy pracowników i kolegów,
- dopuszcza się chuligańskich wybryków, popada w konflikt z prawem,
- ocena taka może być podstawą do skreślenia z listy uczniów POSA.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU
ZAKRES OBOWIĄZKÓW NAUCZYCIELI
- organizowanie wspólnie z uczniami i rodzicami różnych form współżycia zachowującego i rozwijającego indywidualne cechy poszczególnych uczniów oraz integrującego klasę,
- utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w zakresie rozwoju fizycznego, psychicznego i zdrowotnego uczniów.
- ścisły kontakt nauczyciela z rodzicami,
- współpracę nauczycieli z rodzicami,
- współpracę nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących, ogólnomuzycznych z nauczycielem gry na instrumencie głównym,
- współpracę z psychologiem,
- udział wychowawcy klasy i nauczyciela przedmiotów ogólnomuzycznych w przesłuchaniach semestralnych.
- edukację muzyczną - programy umuzykalniające dla przedszkoli, szkół podstawowych i średnich,
- naukę improwizacji - zespoły jazzowe,
- naukę technik realizacji nagrań dźwiękowych,
- współpracę z wybitnymi instrumentalistami i pedagogami - organizację Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego,
- organizację kursów mistrzowskich,
- organizację przesłuchań i konkursów,
- nowatorski program pracy zespołów wokalnych i instrumentalnych, realizowany w zwiększonym wymiarze godzin.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE