Przekształcenie Państwowej Podstawowej Szkoły Artystycznej w Zakopanem w Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Artystyczną w Zakopanem oraz zmiana zarządzenia o utworzeniu Zespołu Państwowych Szkół Artystycznych w Zakopanem.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiDN.2001.7.19

Akt obowiązujący
Wersja od: 5 lipca 2001 r.

ZARZĄDZENIE NR 12
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
z dnia 5 lipca 2001 r.
w sprawie przekształcenia Państwowej Podstawowej Szkoły Artystycznej w Zakopanem w Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Artystyczną w Zakopanem oraz zmiany zarządzenia o utworzeniu Zespołu Państwowych Szkół Artystycznych w Zakopanem

Na podstawie art. 49 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 70, Nr 12, poz. 136, Nr 17, poz. 228, Nr 19, poz. 239, Nr 52, poz. 632, Nr 95, poz. 1041 i Nr 122, poz. 1312) zarządza się co następuje:
§  1.
1.
8-letnią Państwową Podstawową Szkołę Artystyczną w Zakopanem przekształca się w 9-letnią Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Artystyczną w Zakopanem, zwaną dalej "Szkołą".
2.
Szkoła używa nazwy: "Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Artystyczna w Zakopanem".
§  2.
1.
Szkoła zapewnia wykształcenie ogólne w zakresie podstawowym (6 lat) i gimnazjum (3 lata) oraz w zakresie przedmiotów artystycznych kształci w kierunkach: muzyka, plastyka, teatr, balet, taniec i literatura.
2.
Szkoła działa w oparciu o plan nauczania stanowiący załącznik Nr 1 do zarządzenia.
§  3.
Od dnia 1 września 2001 w Szkole uruchomiona zostaje IX klasa, czyli pełny zakres 9-letniego cyklu kształcenia.
§  4.
W zarządzeniu Nr 24 Ministra Kultury i Sztuki z dnia 20 sierpnia 1996 r. w sprawie utworzenia Zespołu Państwowych Szkół Artystycznych w Zakopanem (Dz. Urz. MKiS Nr 3, poz. 32) wprowadza się następujące zmiany:
1.
W § 1:
a)
w ust. 1 wyraz "nowosądeckim" należy zastąpić wyrazem "małopolskim".
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3 W skład Zespołu Państwowych Szkół Artystycznych w Zakopanem wchodzą:

1) Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Mieczysława Karłowicza w Zakopanem

2) Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Artystyczna w Zakopanem"

2.
Załącznik do zarządzenia Nr 24 Ministra Kultury i Sztuki otrzymuje brzmienie określone w załączniku Nr 2 do niniejszego zarządzenia.
5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA DZIEWIĘCIOLETNIEJ PAŃSTWOWEJ OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY ARTYSTYCZNEJ W ZAKOPANEM

I ETAP EDUKACYJNY
ZAJĘCIA EDUKACYJNELiczba godzin tygodniowo
KLASA IKLASA IIKLASA IIIRazem
Kształcenie zintegrowane15151545
Język angielski2226
Religia/etyka1214
Godziny do dyspozycji dyrektora3339
RAZEM21222164
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNELiczba godzin tygodniowo
KLASA IKLASA IIKLASA IIIRazem
Instrument główny11/311/311/34
Zajęcia muzyczne3339
Wiedza o muzyce1113
Plastyka i wiedza o sztuce2226
Zajęcie teatralne2226
Balet/taniec--11
RAZEM91/391/3101/329
ZAJĘCIA NADOBOWIĄZKOWELiczbę godzin tygodniowo
KLASA IKLASA IIKLASA III
Ćwiczenia wychowawczo- profilaktyczne111
Języki obce111
Wiedza o regionie z elementami kultury ludowej111
Elementy informatyki111
Massmedia111
Zespoły artystyczne--1
Technika111
II ETAP EDUKACYJNY
ZAJĘCIA EDUKACYJNELiczba godzin tygodniowo
KLASA IVKLASA VKLASA VIRazem
Język polski

Historia i społeczeństwo

77721
Język angielski2226
Matematyka

Przyroda, biologia zintegrowana z chemią, geografia, fizyka

45514
Elementy informatyki1113
Religia1113
Wychowanie fizyczne3339
Godziny do dyspozycji dyrektora1113
RAZEM24242472
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNELiczba godzin tygodniowo
KLASA IVKLASA VKLASA VIRazem
Instrument główny2226
Instrument dodatkowy lub improwizacja, akompaniament, czytane a vista2/32/32/32
Kształcenie słuchu2226
Audycje muzyczne1113
Chór lub zespoły kameralne1113
Plastyka i wiedza o sztuce2226
Zajęcie teatralne2226
Balet/taniec1113
Warsztaty literackie1113
RAZEM122/3122/3122/338
ZAJĘCIA NADOBOWIĄZKOWELiczba godzin tygodniowo
KLASA IVKLASA VKLASA VI
Ćwiczenia wychowawczo-profilaktyczne111
Języki obce111
Wiedza o regionie z elementami kultury ludowej111
Massmedia111
Zespoły artystyczne111
III ETAP EDUKACYJNY
ZAJĘCIA EDUKACYJNYLiczba godzin tygodniowo
KLASA VIIKLASA VIIIKLASA IXRAZEM
Język polski44513
Historia2226
Wiedza o społeczeństwie1113
Język angielski3339
Język francuski/niemiecki2226
Matematyka44412
Fizyka i astronomia1214
Chemia2114
Biologia1124
Geografia2114
Informatyka2226
Religia1113
Wychowanie fizyczne3339
Godzina z wychowawcą1113
Godzina do dyspozycji dyrektora1113
RAZEM30293089
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNELiczba godzin tygodniowo
KLASA VIIKLASA VIIIKLASA IXRAZEM
Historia muzyki1113
Historia sztuki1113
Arcydzieła klasyki literackiej, teatralnej i filmowej1113
Zespół artystyczny (rozrywkowy, teatr, taneczny, regionalny)1113
RAZEM44412
ZAJĘCIAWYDZIAŁ A - MUZYKA
ARTYSTYCZNE KIERUNKOWELiczba godzin tygodniowo
KLASA VIIKLASA VIIIKLASA IXRAZEM
Instrument główny2226
Zespoły kameralne2226
Kształcenie słuchu z zasadami muzyki2226
Literatura muzyczna1113
Instrumentoznawstwo--2/32/3
RAZEM7772/3212/3
ZAJĘCIAWYDZIAŁ B - PLASTYKA
ARTYSTYCZNE KIERUNKOWELiczba godzin tygodniowo
KLASA VIIKLASA VIIIKLASA IXRAZEM
Rysunek2226
Malarstwo2226
Formy użytkowe3--3
Fotografia-1}-3
Projektowanie komputerowe1}+1
Projektowanie graficzne--1}3
Liternictwo i reklama1}+1
RAZEM77721
ZAJĘCIA ARTYSTYCZNEWYDZIAŁ C - LITERATURA
KIERUNKOWELiczba godzin tygodniowo
KLASA VIIKLASA VIIIKLASA IXRAZEM
Warsztaty literackie1113
Warsztaty teatralne2226
Warsztaty dziennikarskie2226
Scenariusze filmowe i teatralne2226
RAZEM77721
ZAJĘCIA NADOBOWIĄZKOWELiczba godzin tygodniowo
KLASA VIIKLASA VIIIKLASA IX
Ćwiczenia wychowawczo-profilaktyczne111
Instrument dodatkowy111
Języki obce111
Plastyka111
Massmedia111
Kompozycja111
Fotografia111
Wiedza o regionie111
Czytanie partytur-2/3-
Ćwiczenia z fonotechniki2/3--

ZAŁĄCZNIK Nr 2

STATUT ZESPOŁU PAŃSTWOWYCH SZKÓŁ ARTYSTYCZNYCH W ZAKOPANEM

§  1.
1.
Nazwa - Zespół Państwowych Szkół Artystycznych w Zakopanem.
2.
W skład Zespołu wchodzą:

- Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Mieczysława Karłowicza,

- Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Artystyczna.

3.
Zespół prowadzi filię Państwowej Szkoły Muzycznej I st. w Poroninie.
4.
Siedzibą Państwowego Zespołu Szkół Artystycznych jest miasto Zakopane (woj. małopolskie).
§  2.
Organem prowadzącym Zespół jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
§  3.
Zespół prowadzi działalność dydaktyczną w zakresie przedmiotów muzycznych, artystycznych i ogólnokształcących. Czas trwania nauki:

- Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Artystyczna - 9 lat,

- Państwowa Szkoła Muzyczna I st. - cykl dziecięcy - 6 lat,

- cykl młodzieżowy - 3 lata.

Zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania w zakresie przedmiotów artystycznych, zespół prowadzi działalność w następujących sekcjach i specjalnościach:

- sekcja pianistyczna,

- sekcja instrumentów smyczkowych (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas) i gitary,

- sekcja zespołów, instrumentów dętych i dodatkowych,

- sekcja przedmiotów artystycznych (teatr, plastyka, balet, taniec, literatura),

- sekcja przedmiotów fakultatywnych ogólnokształcących i multimedialnych.

CELE I ZADANIA ZESPOŁU

§  4.
1.
Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
a)
szkoła muzyczna I stopnia:

– rozwija i rozbudza podstawowe zdolności muzyczne,

– przygotowuje wrażliwych i świadomych odbiorców sztuki,

– oddziaływuje aktywnie na otoczenie w sferze kultury,

– przygotowuje do nauki w szkole muzycznej II stopnia,

– prowadzi zajęcia praktyczne i teoretyczne w zakresie przedmiotów objętych planem nauczania,

– organizuje przynajmniej raz w roku audycje klasowe prezentujące osiągnięcia wszystkich uczniów oraz koncerty i konkursy szkolne,

– uczestniczy w przesłuchaniach, festiwalach regionalnych i ogólnopolskich,

– współdziała z wszelkimi placówkami mającymi na celu rozwijanie działalności kulturalnej,

– wszystkie działania koncertowe prowadzone przez szkołę na jej terenie mają na celu propagowanie muzyki w środowisku.

b)
Państwowa Ogólnokształcąca Szkoła Artystyczna:

– kształci wybitnie, artystycznie utalentowane dzieci we wszystkich kierunkach (muzyka, plastyka, teatr, balet, taniec, literatura),

– przygotowuje uczniów pod względem ogólnokształcącym w kierunku egzaminów do szkół średnich wszelkiego typu (ogólnokształcące i inne zawodowe),

– rozwija w oparciu o nowoczesne środki kształcenia, poprzez zajęcia komputerowe, językowe, dziennikarskie,

– dba o związek z dziedzictwem kulturowym, prowadząc zajęcia z wiedzy o regionie, zajęcia folklorystyczne i turystykę,

– dąży do przygotowania uczniów do uczestnictwa w korzystaniu z dóbr kultury europejskiej poprzez wyjazdy zagraniczne mające w programie zwiedzanie muzeów, wystaw, galerii, zabytków kultury światowej, spotkania z interesującymi twórcami,

– pobudza wrażliwość, kształci osobowość twórczą uczniów poprzez organizowanie plenerów artystycznych,

– współdziała z rodzicami w wychowywaniu przyszłych odbiorców dóbr kultury, poprzez uczestnictwo w koncertach, audycjach, wystawach, pokazach teatralnych i tanecznych organizowanych przez szkołę i inne współdziałające z nią instytucje.

§  5
1.
Organami Zespołu są:

- Dyrektor Zespołu

- Rada Pedagogiczna

- Rada Rodziców POSA i Komitet Rodzicielski PSM I st.

- Parlament Zespołu

§  6.
1.
Na czele Zespołu stoi dyrektor, który kieruje jego działalnością, a w szczególności:
a)
kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą zespołu oraz reprezentuje go na zewnątrz,
b)
sprawuje nadzór pedagogiczny,
c)
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
d)
realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
e)
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zespołu i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
f)
organizuje administracyjną i gospodarczą obsługę zespołu,
g)
wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
2.
Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w zespole nauczycieli i innych pracowników.
3.
W Zespole Państwowych Szkół Artystycznych w Zakopanem zostały utworzone następujące stanowiska:

- wicedyrektor ds. ogólnokształcących i wychowawczych

- wicedyrektor

- kierownik filii

- sekretarz Zespołu ds. administracyjnych

- kierownicy sekcji: pianistycznej, instrumentów smyczkowych i gitary, zespołów, instrumentów dętych i dodatkowych przedmiotów artystycznych, przedmiotów fakultatywnych ogólnokształcących i multimedialnych.

§  7.
1.
W Zespole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.
2.
Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
§  8.
1.
W Zespole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem zespołu w zakresie jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2.
W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Zespole.
3.
Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Zespołu.
4.
Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej są organizowane co najmniej 4 razy w roku szkolnym:

- przed rozpoczęciem roku szkolnego,

- w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikacji i promowania uczniów,

- w miarę bieżących potrzeb,

- podsumowujące rok szkolny.

5.
Zebrania mogą być organizowane:

- z inicjatywy przewodniczącego Rady,

- z inicjatywy organu prowadzącego szkołę,

- z inicjatywy co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.

6.
Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
7.
Dyrektor Zespołu przedstawia na Radzie Pedagogicznej co najmniej dwa razy do roku ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru oraz informacje o działalności Zespołu.
8.
Kompetencje stanowiące Rady Pedagogicznej:
a)
zatwierdzanie planów pracy Zespołu,
b)
zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
c)
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
d)
ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
e)
podejmowanie uchwał w sprawach dotyczących nagród i kar uczniów,
f)
podejmowanie uchwał w sprawach skreślania z listy uczniów.
9.
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a)
organizację pracy Zespołu, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych,
b)
projekt planu finansowego Zespołu,
c)
wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom przez właściwy organ odznaczeń i wyróżnień,
d)
propozycje Dyrektora dotyczące przydziału nauczycielom stałych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
10.
Dyrektor Zespołu wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej jeśli stwierdzi ich niezgodność z przepisami prawa. W takim przypadku Dyrektor jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o tym fakcie organ prowadzący Zespół, który w razie stwierdzenia niezgodności uchwały z prawem uchyla ją: decyzja organu prowadzącego Zespół jest ostateczna.
11.
Rada Pedagogiczna może występować do organu prowadzącego Zespół z wnioskiem o odwołanie z funkcji dyrektora lub do Dyrektora o odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej.
12.
W przypadku zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ust. 11 Dyrektor zespołu jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w ciągu 14 dni od otrzymania uchwały Rady Pedagogicznej.
13.
Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane są większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków.
14.
Wszyscy członkowie Rady Pedagogicznej zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady, szczególnie zaś tych, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły.
15.
Nauczyciel winien postępować zgodnie z prawem, etyką zawodu oraz spełniać szczególne obowiązki, jakie wynikają z pełnienia służby publicznej.
§  9.
1.
W Zespole działa Komitet Rodzicielski przy Państwowej Szkole Muzycznej i Rada Rodziców przy Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej stanowiące odrębne reprezentacje rodziców uczniów.
2.
Komitet Rodzicielski i Rada Rodziców uchwalają regulaminy swej działalności, które nie mogą być sprzeczne ze statutem szkoły.
3.
Komitet Rodzicielski i Rada Rodziców mogą występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Zespołu.
4.
Komitet Rodzicielski i Rada Rodziców mogą gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej Zespołu.
§  10.
1.
W Zespole działa Parlament Zespołu zwany dalej Parlamentem.
2.
Parlament tworzą wszyscy uczniowie Zespołu.
3.
Zasady wybierania i działania organów Parlamentu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
4.
Organy Parlamentu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
5.
Parlament może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi, wnioski i opinie we wszystkich sprawach Zespołu, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

- prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,

- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu wydanej w oparciu o regulamin oceniania,

- prawo do organizacji życia szkolnego,

- prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej,

- prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z Dyrektorem,

- prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Parlamentu.

§  11.
1.
Szczegółowy zakres praw i obowiązków rodziców oraz formy współdziałania określa regulamin Komitetu Rodzicielskiego i Rady Rodziców.
2.
Podstawowym obowiązkiem rodziców jest ścisła współpraca i współdziałanie z Zespołem, nauczycielami i organami Zespołu w sprawach wychowania i kształcenia swych dzieci - tworzenie wspólnego systemu wychowawczo-dydaktycznego.
3.
Rodzice maja obowiązek uczestniczyć w spotkaniach organizowanych przez wychowawcę, nauczyciela przedmiotów ogólnomuzycznych, nauczyciela gry na instrumencie.
4.
Rodzice mają prawo do:
a)
poznania zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w klasie, w szkole i Zespole,
b)
poznania regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania oraz systemu nagród i kar stosowanych wobec uczniów,
c)
uzyskania rzetelnej informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
d)
wyrażenia i przekazywania organowi prowadzącemu Zespół opinii na temat pracy szkoły.
5.
Prawa rodziców realizowane są podczas:
a)
zebrań wciągu roku szkolnego (co najmniej 2), w czasie których obecni są nauczyciele uczący w Zespole,
b)
indywidualnych konsultacji z nauczycielami wg harmonogramu podanego do wiadomości rodziców i uczniów,
c)
zebrań Komitetu Rodzicielskiego lub Rady Rodziców.

ORGANIZACJA ZESPOŁU

§  12.
1.
Organizację zespołu w danym roku szkolnym określa Dyrektor w arkuszu organizacji zespołu na podstawie ramowego planu nauczania i planu pracy Zespołu, a zatwierdza organ prowadzący Zespół.
2.
Struktura organizacyjna zespołu zawiera liczbę pracowników, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych, finansowych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący zespół.
3.
Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej zespołu, których wymiar określa ramowy plan nauczania są:
a)
obowiązkowe zajęcia lekcyjne,
b)
fakultatywne zajęcia pozalekcyjne.
4.
Tygodniowy rozkład obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających z organizacji szkoły ustala Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
5.
Rok szkolny rozpoczyna się od 1 września każdego roku, a kończy dniem 31 sierpnia następnego roku.
6.
Godzina lekcyjna jest zgodna z planem nauczania.
7.
W programie nauczania znajdują się wycieczki i plenery artystyczne. Organizację wycieczki (wyjazdu), a zwłaszcza zabezpieczenie wymogów bezpieczeństwa uczniów zapewnia Zespół we współdziałaniu z rodzicami.
8.
Za bezpieczeństwo uczniów w czasie wycieczki (wyjazdu) odpowiedzialny jest nauczyciel-organizator.
9.
Obowiązuje bezwzględna zasada, że opiekę nad uczniami w czasie wycieczki (wyjazdu) sprawuje:

- w przypadku klas I-III na 8 dzieci co najmniej jedna osoba,

- w przypadku klas IV-IX na 10 dzieci co najmniej jedna osoba.

10.
Ilość opiekunów podczas wyjazdów zagranicznych może być większa jeżeli pozwalają na to możliwości organizacyjne.
11.
W celu zapewnienia uczniom możliwości aktywnego wypoczynku, połączonego z prowadzeniem zajęć dydaktycznych i sportowych w korzystnych warunkach środowiskowych, szkoła może organizować wyjazdy do miejscowości wypoczynkowych.
12.
Wyjazdy planuje się na początku roku szkolnego, po uzgodnieniu terminów i innych warunków z dyrekcją Zespołu i rodzicami.
13.
Komitet Rodzicielski i Rada Rodziców, w drodze uchwały:
a)
finansuje część ogólnych kosztów wyjazdu,
b)
odrębnie dofinansowuje na wniosek wychowawcy wyjazd uczniów znajdujących się w szczególnie ciężkiej sytuacji materialnej.

ZAKRES I SPOSÓB WYKONYWANIA ZADAŃ OPIEKUŃCZYCH W ZESPOLE

§  13.
1.
Obowiązkiem nauczyciela jest zapewnienie powierzonym mu uczniom bezpieczeństwa na zajęciach obowiązkowych i nadobowiązkowych w Zespole.
2.
W czasie przerw międzylekcyjnych, nauczyciele dyżurni muszą zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom.
3.
W czasie lekcji i innych zajęć organizowanych poza zespołem za bezpieczeństwo uczniów odpowiedzialny jest nauczyciel Zespołu.
4.
W Zespole funkcjonuje bufet, który zapewnia uczniom możliwość wypicia ciepłego napoju i zjedzenia ciepłego dania.
5.
Nauczyciele i uczniowie mają prawo do korzystania z pomieszczeń szkolnych poza zajęciami dydaktycznymi, jeżeli nie koliduje to z innymi zaplanowanymi zajęciami.
6.
Uczeń ma prawo do korzystania z sali ćwiczeniowej bez opieki pedagoga przestrzegając ustalonego regulaminu.
7.
Uczniowie i pracownicy Zespołu mogą korzystać z instrumentów szkolnych na zasadach określonych przez Dyrektora.
8.
Biblioteka Zespołu ma służyć realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych Zespołu, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela.
9.
Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy Zespołu zgodnie z porządkiem ustalonym przez Dyrektora zespołu w regulaminie biblioteki.
10.
Biblioteka czynna jest w godzinach umożliwiających dostęp do zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.

UCZNIOWIE ZESPOŁU, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

§  14.
1.
Uczeń ma prawo do:
a)
uczestniczenia we właściwie zorganizowanym procesie kształcenia, zgodnym z zasadami higieny umysłowej,
b)
opieki wychowawczej, ochrony i bezpieczeństwa przed różnymi formami przemocy fizycznej czy psychicznej, do ochrony i poszanowania jego godności,
c)
życzliwego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
d)
swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Zespołu, wyznawania wartości etycznych, moralnych i religijnych przy zachowaniu tolerancji wobec innych przekonań,
e)
uzyskania pomocy w rozwijaniu zainteresowań, zdolności i talentów,
f)
sprawiedliwej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
g)
korzystania z poradnictwa psychologicznego,
h)
aktywnego wpływania na życie Zespołu,
i)
korzystania z pomieszczeń, instrumentów, sprzętu i innych środków pozostających w dyspozycji zespołu zgodnie z obowiązującymi w tym względzie wewnętrznymi zarządzeniami.
2.
Do obowiązku ucznia należy:
a)
przestrzeganie postanowień statutu i innych wewnętrznych przepisów obowiązujących w Zespole,
b)
systematyczna nauka i praca nad własnym rozwojem,
c)
aktywne uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych i życiu Zespołu,
d)
godne reprezentowanie Zespołu,
e)
odnoszenie się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników Zespołu,
f)
zachowanie się zgodnie z zasadami kultury współżycia w społeczeństwie,
g)
dbanie o porządek, ład, higienę i bezpieczeństwo własne i innych uczniów oraz o wspólne dobro: sprzęt, instrumenty, meble, pomoce szkolne.
3.
Rodzaje stosowanych nagród i sposoby ich przyznawania:
a)
wyróżnienie ucznia poprzez udział w koncercie na zakończenie roku szkolnego,
b)
publiczne wręczenie uczniowi nagrody rzeczowej, dyplomu,
c)
umieszczenie uzyskanego w konkursach dyplomu na tablicy ogłoszeń,
d)
wpisanie nazwiska ucznia do kroniki szkolnej,
e)
możliwość uzyskania stypendium artystycznego.
4.
Rodzaje stosowanych kar i sposoby ich przyznawania:
a)
w przypadku nie zgłoszenia się ucznia do szkoły w terminie dwóch tygodni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego, bez usprawiedliwienia, następuje skreślenie z listy uczniów,
b)
w przypadku opuszczenia zajęć szkolnych bez usprawiedliwienia przez okres dwóch tygodni kieruje się pisemną informację dla rodziców, a po kolejnych dwóch tygodniach nieusprawiedliwionej nieobecności następuje skreślenie z listy uczniów,
c)
skreślenie następuje również zgodnie z zarządzeniem MKiS w sprawie regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (regulamin ten określają odrębne przepisy),
d)
w przypadku łamania ogólnie przyjętych norm zachowania i postępowania w zależności od szkodliwości przewinień stosuje się:

– obniżenie oceny ze sprawowania (stosowane wobec uczniów POSA),

– rozmowę z Dyrektorem szkoły,

– naganę ustną lub pisemną udzieloną przez Dyrektora,

– wezwanie rodziców i poinformowanie o nagannym zachowaniu,

– zawieszenie w czynnościach ucznia na czas określony przez Radę Pedagogiczną,

– skreślenie z listy uczniów.

5.
Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Komitetu Rodzicielskiego lub Rady Rodziców i Parlamentu Szkolnego może ustalić inny niż określony w ust. 4 i 5 system nagród i kar stosowanych wobec uczniów, zgodny ze stosowanymi przepisami resortowymi.
§  15.
1.
W POSA stosuje się następującą skalę ocen z zachowania:

- wzorowe

- dobre

- poprawne

- nieodpowiednie

2.
Ocena z zachowania wyraża stosunek ucznia do obowiązków szkolnych, jego aktywność w klasie, szkole i środowisku, kulturę osobistą i postawę wobec pracowników szkoły, kolegów i innych osób.
3.
Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:

- uzyskuje celujące i bardzo dobre oceny z większości przedmiotów, odznacza się punktualnością, wszystkie jego nieobecności na zajęciach są usprawiedliwione,

- reprezentuje szkołę na konkursach przedmiotowych,

- sumiennie wypełnia obowiązki dyżurnego i wywiązuje się ze wszystkich przydzielonych mu funkcji i zadań,

- odznacza się kulturalnym zachowaniem w stosunku do pracowników Zespołu, kolegów i innych ludzi zarówno w szkole jak i poza nią,

- szanuje i dba o swój warsztat pracy, mienie swoje, szkolne i inne,

- dba o estetykę swojego wyglądu oraz higienę osobistą.

4.
Ocenę dobrą uważa się za wyjściową. Otrzymuje ją uczeń, który nie sprawia szczególnych kłopotów wychowawczych, systematycznie pracuje i osiąga wyniki zgodne ze swoimi możliwościami intelektualnymi i zdrowotnymi, ale nie wyróżnia się aktywnością na terenie szkoły i poza nią, zdarzają mu się spóźnienia i pojedyncze godziny nieusprawiedliwione (do 15 godzin), dopuszcza się czasem uchybień w swoim zachowaniu w stosunku do otoczenia.
5.
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

- uzyskuje oceny dopuszczające z powodu niesystematycznej pracy,

- narusza elementarne zasady kulturalnego zachowania się, jest arogancki i wulgarny,

- niesumiennie uczęszcza do szkoły, ma wiele godzin nieusprawiedliwionych (powyżej 15 godzin),

- popada ze swej winy w konflikty z otoczeniem, ale stara się je minimalizować.

6.
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:

- rażąco lekceważy swoje obowiązki szkolne, nie reaguje na upomnienia i uwagi, lekceważy pracowników i kolegów,

- dopuszcza się chuligańskich wybryków, popada w konflikt z prawem,

- ocena taka może być podstawą do skreślenia z listy uczniów POSA.

7.
Ocenę z zachowania wystawia nauczyciel - wychowawca.
§  16.
1.
Obowiązują zasady rekrutacji uczniów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Kultury i Sztuki. Zasady rekrutacji ucznia do szkoły określa regulamin rekrutacji:
a)
rozporządzeniem Dyrektora zostaje powołana Komisja Rekrutacyjna do przeprowadzenia kwalifikacji kandydatów do szkoły,
b)
szkoła prowadzi poradnictwo,
c)
na badania przydatności składają się rozmowy z kandydatem, testy muzyczne, zajęcia grupowe i indywidualne oraz badania psychologiczne na dojrzałość szkolną,
d)
dopuszcza się możliwość przyjęcia kandydata do klasy wyższej niż pierwsza.
2.
Zespół współpracuje z rejonową poradnią pedagogiczno-psychologiczną poprzez:
a)
konsultacje psychologiczne uczniów, nauczycieli i rodziców,
b)
organizacje spotkań informacyjno-dyskusyjnych,
c)
udział psychologa (z głosem doradczym) podczas rekrutacji uczniów,
d)
zespół nie organizuje klas specjalnych dla uczniów niepełnosprawnych.
3.
Zespół nie organizuje klas specjalnych dla uczniów niepełnosprawnych.
4.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach zespół może przyjąć za zgodą Dyrekcji i Rady Pedagogicznej ucznia niepełnosprawnego, o ile jego deficyty umożliwiają kształcenie zgodnie z profilem szkoły. W takich przypadkach dyrekcja zespołu wyznacza nauczyciela, który otoczy dodatkową opieką ucznia. Dyrekcja i Rada Pedagogiczna przystosuje program nauczania dla ww.
5.
W celu umożliwienia uczniowi rozwijania uzdolnień i zainteresowań przez dostosowanie zakresu i tempa uczenia się do jego indywidualnych możliwości, Dyrekcja po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, może zezwolić uczniowi na indywidualny tok nauki. Może on dotyczyć zarówno jednego, jak i kilku przedmiotów objętych planem nauczania w danej klasie. Nauczyciele prowadzący przedmioty, o których mowa opracowują indywidualny program nauki.

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY ZESPOŁU

§  17.
1.
W Zespole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi.
2.
Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.

ZAKRES OBOWIĄZKÓW NAUCZYCIELI

§  18.
1.
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą i jest odpowiedzialny za wyniki i jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2.
Opiekę wychowawczą nad uczniami każdego oddziału, Dyrektor powierza jednemu z nauczycieli, zwanemu dalej wychowawcą. W przypadku zajęć indywidualnych opiekę taką powierza Dyrektor nauczycielowi gry na instrumencie głównym.
3.
Dla zapewnienia ciągłości opieki wychowawczej wprowadza się zasadę prowadzenia przez tego samego nauczyciela klas I-III, zasada ta obowiązuje także w miarę możliwości w klasach starszych i przy nauce gry na instrumencie.
4.
Do obowiązków wychowawcy należy:

- organizowanie wspólnie z uczniami i rodzicami różnych form współżycia zachowującego i rozwijającego indywidualne cechy poszczególnych uczniów oraz integrującego klasę,

- utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami,

- współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w zakresie rozwoju fizycznego, psychicznego i zdrowotnego uczniów.

5.
Podstawowym obowiązkiem dydaktycznym nauczyciela jest organizowanie i realizacja procesu dydaktycznego zapewniającego osiągnięcie zamierzonych celów.
6.
Jednostka lekcyjna powinna być przez nauczyciela przygotowana, a metody pracy zróżnicowane w zależności od wieku, uzdolnień oraz stopnia zaawansowania uczniów.
7.
Przebieg procesu dydaktycznego nauczyciel obowiązany jest prowadzić w dostosowaniu do indywidualnych możliwości i uzdolnień uczniów w ramach obowiązującego programu.
8.
Zespół winien szczególną opieką otoczyć uczniów uzdolnionych muzycznie przez właściwy dobór pedagoga i czuwać nad prawidłowym rozwojem uzdolnień.
9.
Nauczyciela obowiązuje bezstronność, obiektywność, życzliwość i sprawiedliwość w traktowaniu i ocenianiu uczniów.
10.
Nauczyciele i wychowawcy winni aktywnie uczestniczyć w koncertach szkolnych i audycjach, przesłuchaniach semestralnych i uroczystościach.
11.
Każdy nauczyciel zobowiązany jest do wzbogacania oraz doskonalenia we własnym zakresie warsztatu pracy, zapewniającego podnoszenie poziomu dydaktycznego. Jest odpowiedzialny za stan powierzonych mu pomocy naukowych, wyposażenie sal i gabinetów, zobowiązany jest do dbania o sprzęt Zespołu.
12.
Nauczyciel obowiązany jest do pomocy uczniom w pokonywaniu trudności i niepowodzeń szkolnych poprzez:

- ścisły kontakt nauczyciela z rodzicami,

- współpracę nauczycieli z rodzicami,

- współpracę nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących, ogólnomuzycznych z nauczycielem gry na instrumencie głównym,

- współpracę z psychologiem,

- udział wychowawcy klasy i nauczyciela przedmiotów ogólnomuzycznych w przesłuchaniach semestralnych.

13.
Nauczyciele odpowiedzialni są za bezpieczeństwo, zdrowie i życie uczniów w czasie zajęć dydaktycznych w Zespole i poza nim.
§  19.
Zespół może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem zespołu (lub za jego zgodą) i poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§  20.
Zespół prowadzi działalność innowacyjną poprzez:

- edukację muzyczną - programy umuzykalniające dla przedszkoli, szkół podstawowych i średnich,

- naukę improwizacji - zespoły jazzowe,

- naukę technik realizacji nagrań dźwiękowych,

- współpracę z wybitnymi instrumentalistami i pedagogami - organizację Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego,

- organizację kursów mistrzowskich,

- organizację przesłuchań i konkursów,

- nowatorski program pracy zespołów wokalnych i instrumentalnych, realizowany w zwiększonym wymiarze godzin.

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§  21.
1.
Zespół prowadzi i przechowuje obowiązującą dokumentację szkolną zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.
Zespół używa pieczęci okrągłej i stempla o wzorze i treści ustalonej odrębnymi przepisami.
3.
Zespół posiada logo, które jest symbolem Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Artystycznej.
§  22.
Zasady prowadzenia przez zespół gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.