Przekazanie do opublikowania w "Biuletynie Informacyjnym Lasów Państwowych" komunikatów nr 1 i nr 2 dotyczących protokołów nr 4 i 5 do PUZP.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2001.3.43

Akt obowiązujący
Wersja od: 14 lutego 2001 r.

DECYZJA Nr 18
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 14 lutego 2001 r.
w sprawie przekazania do opublikowania w "Biuletynie Informacyjnym Lasów Państwowych" komunikatów nr 1 i nr 2 dotyczących protokołów nr 4 i 5 do PUZP.

G-0130 p. 391

Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz.U. 00.56.679), w związku z § 6 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe nadanego Zarządzeniem nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. - postanawiam, co następuje:

§  1.
1.
Zatwierdzam do opublikowania w "Biuletynie Informacyjnym Lasów Państwowych" komunikat nr 1 i komunikat nr 2, dotyczące protokołów nr 4 i 5 do PUZP, a stanowiące załączniki nr 1 i nr 2 do niniejszej decyzji.
2.
Wyjaśnienia do protokołów, o których mowa w ust. 1, umieszczone w ww. załącznikach nr 1 i nr 2, zostały uzgodnione ze stroną związkową PUZP.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

PANI i PANOWIE DYREKTORZY

Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych

G-0130 p. 391

Komunikat nr 1 dotyczący zmian w PUZP

(komunikaty dotyczące protokołów nr 4 i 5 do PUZP będą każdorazowo przekazywane do RDLP drogą poczty elektronicznej w uzupełnieniu drogi faksowej i zwykłej drogi pocztowej)

Wprowadzenie

W załączeniu (załącznik nr 1) do niniejszego pisma przesyłam kserokopię protokołu nr 5 z dnia 7 lutego 2001 roku do Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe wpisanego do Rejestru Ponadzakładowych Układów Zbiorowych Pracy pod numerem U-XLIII.

Informuję, że z mocy wyżej powołanego protokołu nr 5, w Lasach Państwowych od 9 lutego 2001 r. dla pracowników poza Służbą Leśną obowiązywać będzie znowelizowana współczynnikowa tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego.

Zastosowanie nadzwyczajnie szybkiej ścieżki nowelizacji ww. tabeli okazało się niezbędne dla zminimalizowania (nieprzewidzianych dostatecznie dokładnie w fazie prac symulacyjnych towarzyszących protokołowi) skutków finansowych realizacji przedsięwzięcia zrównania w Lasach Państwowych pracowników w Służbie Leśnej i poza Służbą Leśną pod względem stawek wyjściowych wynagrodzeń zasadniczych.

Przypominam, że wspomniane powyżej ujednolicenie stawek wyjściowych zostało przyrzeczone partnerom związkowym Lasów Państwowych w punkcie 3 protokołu ustaleń stron, zawierających PUZP dla pracowników PGL LP, przyjętych w dniach 27-28.01.1998 r. (załącznik nr 2).

Strony PUZP jednoznacznie zadeklarowały przy tym w cyt. protokole, że zrównanie stawek wyjściowych powinno nastąpić bezwynikowo.

Należy zaznaczyć, że szereg unikatowych rozstrzygnięć zawartych w protokole nr 4 ze swojej istoty (np. przypisywanie okresu pracy poza Lasami Państwowymi do okresu pracy w leśnictwie) ma złożony charakter z prawnego punktu widzenia.

Z góry zatem założono, że przy wprowadzaniu w Lasach Państwowych protokołu nr 4 nie da się uniknąć szerokiego zastosowania przepisu § 39, ust. 1 PUZP. (Wyjaśnień treści Układu dokonują strony zawierające Układ).

Zaznaczam przy tym stanowczo, że (niezależnie od podjętych przeze mnie decyzji służbowych w reakcji m.in. na okoliczność, że wprowadzenie protokołu nr 4 stworzyło nieprzewidzianą przez moje służby potrzebę wprowadzenia w życie protokołu nr 5) - pozostawać będzie poza obszarem mojej akceptacji teza, że w warunkach:

a)
uruchomionego właśnie systemu interpretacyjnego oraz informatycznego wspomagającego proces wprowadzania protokołu nr 4 w życie, a także
b)
funkcjonowania na poziomie nadleśnictw kadry pracowniczej o należytym statusie finansowym, odpowiedzialności i przygotowaniu merytorycznym

ewidentne korzyści, jakie pracownikom LP przyniosły wg mojej oceny ostatnie zmiany PUZP, nie znajdują uzasadnienia w nakładach pracy, związanych z ustaleniem skutków finansowych i faktycznych tych zmian (choćby wiązało się to z wielokrotnymi przeliczeniami wykonywanymi w stosunku do przeciętnie 12-15 pracowników poza Służbą Leśną w nadleśnictwach).

Tak dużego przedsięwzięcia, jakim jest protokół nr 4, nie da się bowiem wprowadzić bez dodatkowego wysiłku i konstruktywnej pracy służb kadrowych.

A.

Sposób wdrożenia protokołu nr 5

1. Na podstawie protokołu nr 4, z mocą obowiązywania od 1 lutego 2001 roku dla pracowników poza Służbą Leśną, należy ustalić nowe współczynniki miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, dzieląc dotychczasową miesięczną stawkę wynagrodzenia zasadniczego przez stawkę wyjściową wynoszącą 1,25 x 760 = 950 zł.

2. Dla pracowników, dla których wprowadzenie powyższej zasady nie byłoby możliwe bez obniżenia dotychczasowego stanowiska pracy (także dla pracowników, dla których zastosowanie nowych, obniżonych współczynników nie wchodzi w grę z braku współczynników o takich wartościach w "starej" tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, jakie otrzymuje się z dzielenia, o którym mowa w pkt 1) - należy ustalić współczynniki na najniższym poziomie, przewidzianym dla stanowisk pracy, zajmowanych przez tych pracowników.

3. Zaleca się, aby z dniem 9.02.2001 r. kierownicy jednostek organizacyjnych LP, korzystając z instytucji porozumienia stron, ustalili poszczególnym pracownikom, o których mowa w pkt 2, kategorie zaszeregowania i wartości współczynnika miesięcznych stawek wynagrodzeń na poziomie odpowiadającym wynagrodzeniom zasadniczym tych pracowników przed dniem wejścia w życie protokołu nr 4. W razie braku woli pracownika do zawarcia porozumienia - z dniem 9.02.2001 r., w celu doprowadzenia wynagrodzenia zasadniczego tego pracownika do poziomu sprzed 1 lutego 2001 r., należy takiemu pracownikowi wypowiedzieć warunki płacy (art. 42, § 1-3 Kp) - tak, aby po okresie wypowiedzenia otrzymywał on wynagrodzenie zasadnicze na poziomie sprzed 1 lutego 2001 r.

4. Znowelizowana współczynnikowa tabela miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego została skonstruowana w ten sposób, że każdy pracownik poza Służbą Leśną w Lasach Państwowych będzie musiał "powrócić" do kategorii zaszeregowania, jaką miał przed 1 lutego 2001 r.

5. Wzory dokumentów, jakie mogą zostać zastosowane przy ustalaniu i zmianie warunków płacy pracowników w związku z wejściem w życie protokołów nr 4 i 5, podano w załączniku nr 3 do niniejszego pisma.

6. Szczegółowy sposób zastosowania w lutym programów informatycznych służących "naliczaniu" składników wynagrodzenia zasadniczego w warunkach zmiany w ciągu tego miesiąca współczynników miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, zostanie omówiony w kolejnym komunikacie dot. protokołów nr 4 i 5 do PUZP.

B.

Informacje uzupełniające o zastosowaniu arkusza kalkulacyjnego do ustalenia daty najbliższej nagrody jubileuszowej oraz jej kwoty

1. Do arkusza należy wprowadzać dane, które w przykładowym arkuszu, omawianym na ostatniej naradzie w Olsztynie, zostały zaznaczone kolorem czerwonym.

2. Przy stosowaniu arkusza dla celów planistycznych należy przyjąć stawkę podstawową w wysokości 2.700 x 1,2 = 3.240 zł oraz stawkę wyjściową 760 x 1,25 = 950 zł. Przy ew. zastosowaniu arkusza do wyliczania konkretnego poziomu nagrody jubileuszowej należy oczywiście przyjmować stawkę podstawową obowiązującą w dacie nabycia przez konkretnego pracownika uprawnienia do nagrody jubileuszowej, a także obowiązującą w tej dacie stawkę wyjściową.

3. Przy umieszczaniu w arkuszu kalkulacyjnym okresów pracy, które z różnych tytułów wchodzą do ustalenia okresu pracy, uwzględnianego przy określaniu kwoty nagrody jubileuszowej, liczbę lat należy wprowadzać z pełną dokładnością. Jeżeli np. pracownik w Instytucie Badawczym Leśnictwa przepracował 3 lata, 2 miesiące oraz 15 dni stycznia, to w odpowiedniej kolumnie arkusza kalkulacyjnego należy wprowadzić formułę: "= (3) + (2/12) + + [(15/31)/12]", otrzymując w wyniku okres pracy = 3,21 lat.

4. W arkuszu kalkulacyjnym nie został zautomatyzowany sposób wyliczania kwoty nagrody jubileuszowej, przysługującej pracownikowi z tytułu przejścia na emeryturę lub rentę przed wystąpieniem daty najbliższej "pełnej" nagrody jubileuszowej (w arkuszu podano jedynie sposób obliczania takiej kwoty dla dwóch wybranych przykładów).

5. W załączniku nr 4 do niniejszego komunikatu przekazuje się (pocztą elektroniczną) arkusz kalkulacyjny, w którym umieszczono skorygowany wzór służący ustalaniu daty kolejnej nagrody jubileuszowej (tj. daty następnej nagrody jubileuszowej po otrzymaniu przez pracownika nagrody w dacie najbliższej).

C.

System interpretacyjnego wspomagania procesu wprowadzania w życie protokołu nr 4 i 5 do PUZP

1. Dotychczasowe wyjaśnienia do protokołów nr 4 i 5, dokonane przez strony Układu w trybie uzgodnionej z partnerami związkowymi Decyzji nr 15, a także powzięte podczas ostatniej narady w Olsztynie, podano w załączniku nr 5.

2. Z mocy niniejszego komunikatu polecam Pani i Panom Dyrektorom, aby podległe służby kadrowe uruchomiły system ciągłego (nawet codziennego) zgłaszania do Wydziału Kadr i Szkoleń w DGLP za pomocą poczty elektronicznej (adresy do uzyskania w trybie operacyjnym) problemów, wymagających dokonania wyjaśnień przez strony Układu.

3. Następnego dnia, po operacyjnych konsultacjach z partnerami związkowymi LP, drogą poczty elektronicznej przekazywane będą do biur RDLP odpowiedzi na zadane pytania, które będą obowiązywać we wszystkich jednostkach organizacyjnych LP.

4. Okres dokonania zasadniczych wyjaśnień do protokołów nr 4 i 5 zamyka data 20.02.2001 r. Data ta nie wyklucza przesyłania okresowych wyjaśnień w kwestiach szczegółowych w terminach późniejszych.

Końcowo, w ramach niniejszego komunikatu, zwracam się do Pani i Panów Dyrektorów o polecenie podległym służbom i nadzorowanym kierownikom jednostek organizacyjnych zwrócenie szczególnej uwagi z zaleceniem wyjątkowo wnikliwego badania przypadków, w których pracownik pobrał nagrodę w latach 1999, 2000 lub styczniu 2001 roku, a z racji przypisów okresów zatrudnienia w LP będzie mu przysługiwać w roku bieżącym kolejna nagroda jubileuszowa. W tej szczególnie wnikliwej analizie chodzi przede wszystkim o wykluczenie przypadków świadomego pominięcia przypisu niektórych okresów zatrudnienia dla uzyskania łącznej liczby lat pracy pracownika w Lasach Państwowych, dających mu możliwość pobrania nagrody jubileuszowej w roku 2001, w sytuacji pobrania nagrody jubileuszowej w niedalekiej przeszłości.

Warszawa, 11.02.2001 r.

Do wiadomości:

- Pani Elżbieta Olbromska, główna księgowa LP, z poleceniem realizacji punktu A.6 komunikatu nr 1;

- Szefowie central związkowych, funkcjonujących w Lasach Państwowych, z prośbą o operacyjny kontakt z Wydziałem Kadr i Szkoleń w DGLP

Załączniki:

Zał. 1: protokół nr 5 do PUZP

Zał. 2: protokół ustaleń stron, zawierających PUZP

Zał. 3: wzory dokumentów ustalających warunki płacowe pracowników w związku z wejściem w życie protokołów nr 4 i 5 do PUZP

Zał. 4: arkusz kalkulacyjny ustalania daty i określania kwoty nagrody jubileuszowej (pocztą elektroniczną)

Zał. 5: dotychczasowe wyjaśnienia do protokołów nr 4 i 5

Zał. 6: pismo o braku obowiązku ZUS przy wprowadzaniu nowych reguł obliczania nagrody jubileuszowej

Zał. 7: wyjaśnienia zaproponowane związkowej stronie Układu

Załącznik  Nr 1

Odpis

Warszawa 09.02.2000

WICEPREZES RADY MINISTRÓW

MINISTER

PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

DDS/MK/UZP-443/327/01

DYREKTOR GENERALNY Lasów Państwowych

KOMISJA KRAJOWA NSZZ "Solidarność"

RADA KRAJOWA Związku Leśników Polskich w RP

ZARZĄD KRAJOWY Związku Zawodowego Budowlani

Uprzejmie zawiadamiam, że przesłany przy wniosku z dnia 8 lutego 2001 r.

PROTOKÓŁ DODATKOWY NR 5

ZAWARTY W DNIU 7 LUTEGO 2001 R.

DO

PONADZAKŁADOWEGO UKŁADU ZBIOROWEGO PRACY

DLA PRACOWNIKÓW PAŃSTWOWEGO GOSPODARSTWA

LEŚNEGO "LASY PAŃSTWOWE"

ZAREJESTROWANEGO POD NR. U-XLIII

został wpisany do Rejestru Ponadzakładowych Układów Zbiorowych Pracy w dniu 9 lutego 2001 r.

Karta Rejestru Układu: U-XLIII/5

PROTOKÓŁ DODATKOWY NR 5

do Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, zawartego dnia 29 stycznia 1998 r. i wpisanego do Rejestru Ponadzakładowych Układów Zbiorowych Pracy dnia

29 maja 1998 r. pod numerem: U-XLIII,

zawarty dnia 7 lutego 2001 r.

Protokół dodatkowy nr 5, zwany dalej "Protokołem", został zawarty przez:

- Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, z siedzibą w Warszawie, 00-922 Warszawa, ul. Wawelska 52/54,

oraz:

1 - Komisję Krajową Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego "Solidarność" z siedzibą w Gdańsku, 80-855 Gdańsk, ul. Wały Piastowskie 24, reprezentowaną przez:

a) Pana Stanisława Wójcika, Przewodniczącego Krajowej Sekcji Pracowników Leśnictwa NSZZ "Solidarność" z siedzibą w Szczecinie, 70-964 Szczecin, ul. Juliusza Słowackiego 2,

b) Panią Grażynę Weredę, Przewodniczącą Sekcji Krajowej Pracowników Technicznych Leśnictwa NSZZ "Solidarność" z siedzibą w Siedlcach, 08-100 Siedlce, ul. Kazimierzowska 9,

2 - Radę Krajową Związku Leśników Polskich w Rzeczypospolitej Polskiej z siedzibą w Warszawie, 02-362 Warszawa, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. nr 3, reprezentowaną przez Pana Jerzego Przybylskiego, Przewodniczącego Związku Leśników Polskich w RP,

3 - Zarząd Krajowy Związku Zawodowego "Budowlani" z siedzibą w Warszawie, 00-641 Warszawa, ul. Mokołowska 4/6, reprezentowany przez Pana Bogusława Kitę - Przewodniczącego Krajowej Sekcji Pracowników Leśnictwa i Ochrony Środowiska Związku Zawodowego "Budowlani".

§  1.
W Ponadzakładowym Układzie Zbiorowym Pracy dla Pracowników Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, zawartym dnia 29 stycznia 1998 r., zwanym dalej "Układem", wprowadza się następujące zmiany:

1. § 24 otrzymuje brzmienie:

"§ 24. Ustala się współczynnikową tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego:

Lp.Kategoria zaszeregowaniaWspółczynnik miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego
123
1.I0,800 - 1,786
2.II1,168 - 1,971
3.III1,219 - 2,142
4.IV1,353 - 2,328
5.V1,410 - 2,514
6.VI1,470 - 2,686
7.VII1,535 - 2,871
8.VIII1,683 - 3,257
9.IX1,835 - 3,429
10.X1,911 - 3,671
11.XI1,993 - 3,914
12.XII2,078 - 4,157
13.XIII2,170 - 4,386
14.XIV2,506 - 4,728
15.XV2,609 - 5,243
16.XVI2,718 - 5,500
17.XVII2,832 - 5,743
18.XVIII2,954 - 5,986
19.XIX3,083 - 6,229
20.XX3,141 - 6,543
21.XXI3,206 - 6,843
22.XXII3,280 - 7,200"

2. W § 33, ustępy nr: 7, 8, 9, 10, 11 otrzymują odpowiednio nr.: 6, 7, 8, 9, 10.

3. W cz. I "Zasady przydziału środków higieny osobistej" w § 3, ust. 1 wyrazy: "ust. 5" zastępuje się wyrazami: "§ 5".

§  2.
Po zarejestrowaniu Protokołu Dyrektor Generalny Lasów Państwowych ogłosi jego treść w "Biuletynie Informacyjnym Lasów Państwowych".
§  3.
Protokół wchodzi w życie z dniem zarejestrowania.

Załącznik  Nr 2

Odpis

Protokół ustaleń, Stron zawierających Ponadzakładowy Układ Zbiorowy Pracy dla Pracowników Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, przyjętych w dniach 27-28 stycznia 1998 r.

1. Strony przyjmują, że przy sporządzaniu projektów planów ekonomiczno-gospodarczych na rok przyszły na szczeblu Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, zmiany zatrudnienia będą ustalane wspólnie z krajowymi organizacjami związkowymi w terminie do dnia 30 września roku poprzedniego.

2. Zasady restrukturyzacji oraz zmiany organizacyjne w Lasach Państwowych będą opiniowane przez krajowe organizacje związkowe działające w Lasach Państwowych.

3. Po wejściu w życie nowego zarządzenia MOŚZNiL w sprawie stanowisk, wymagań kwalifikacyjnych, zasad wynagradzania i stopni zawodowych Służby Leśnej oraz wprowadzenia jednej stawki wyjściowej do obliczania płac zasadniczych, dotychczasowa tabela płac dla pracowników nie zaliczonych do Służby Leśnej zostanie przepracowana do takich wielkości, aby nie powodowało to skutków finansowych, a równocześnie gwarantowała dotychczasowe wynagrodzenie.

4. Dyrektor w uzgodnieniu z krajowymi organizacjami związkowymi, nie później niż do dnia wdrożenia ponadzakładowego UZP, przygotuje wytyczne w sprawie zasad wprowadzenia systemu godzinowego płac w leśnictwie.

5. Wartość umundurowania (zwiększona o kwotę wynikającą z pierwszego przedziału procentowego /19%/ podatku dochodowego od osób fizycznych) dla pracowników nie zaliczonych do Służby Leśnej zostaje wliczona do płacy zasadniczej.

6. Stawki zaszeregowania osobistego dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych i nierobotniczych należy zwiększyć o wartość dodatku za pracę w warunkach szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia wypłacanych za godzinę pracy z uwzględnieniem zawodu oraz rodzaju prac wykonywanych przez pracownika.

7. Oszczędności środków na wynagrodzenia, powstałe w wyniku zmiany zasad wypłaty nagród jubileuszowych, zostaną przeznaczone na podwyższenie wynagrodzeń poprzez podwyższenie stawki wyjściowej lub zwiększenie funduszu nagród.

8. Z chwilą podjęcia decyzji o objęciu pracowników Lasów Państwowych dodatkowym ubezpieczeniem emerytalnym (trzeci filar), strony przystąpią do negocjacji w sprawie uzyskania środków na ubezpieczenia, między innymi poprzez zmianę zasad przydziału świadczeń.

9. Przy wdrożeniu znowelizowanego taryfikatora dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych, w przypadku stwierdzenia braku posiadania wymaganego stażu pracy zezwala się na utrzymanie dotychczasowego stanowiska.

10. Przyjmuje się, że dotychczasowe prawo pracowników Lasów Państwowych do zniżkowych opłat za przejazdy PKP zostały wykupione. Począwszy od 1998 r. wartość tego świadczenia należy włączyć do płac zasadniczych.

11. Różnicę wynagrodzenia, wynikającą ze zmiany wysokości dodatku za pracę w porze nocnej z 30% na 20% stawki zaszeregowania, należy wliczyć do płacy zasadniczej.

Warszawa, 29 stycznia 1998 r.

Załącznik  Nr 3

Przykład 1.

Pracownikowi, od 1 lutego br., w związku z wejściem protokołu dodatkowego nr 4 zmieniono tylko współczynnik miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, zachowując kategorię zaszeregowania i stanowisko. Po wprowadzeniu prot. dodatk. nr 5 nie zachodziła potrzeba zmiany kategorii zaszeregowania i współczynnika miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, a także stanowiska. Pracownik zachowuje wynagrodzenie sprzed 1 lutego br.

Pan/i/

.........

W związku z wejściem w życie protokołu dodatkowego nr 4 do ........., z dniem 1 lutego 2001 r. ustalam Panu/i/ wynagrodzenie zasadnicze w wysokości ......... zł, wynikające z ......... kategorii osobistego zaszeregowania i współczynnika miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego ......... pomnożonego przez stawkę wyjściową 950 zł.

Od dnia 9 lutego 2001 r. zachowuje Pan/i/ powyższą kategorię osobistego zaszeregowania i współczynnik miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w rozumieniu przepisów protokołu dodatkowego nr 5 z dnia 7 lutego 2001 r.

Podstawa prawna: prot. dodatk. nr 4, par. 3, ust. 1 i 2 z dnia 29 grudnia 2000 r. oraz prot. dodatk. nr 5 z dnia 7 lutego 2001 r. par. 1.

Przykład 2.

Pracownikowi z dniem 1 lutego 2001 r., w związku z wejściem w życie protokołu dodatkowego nr 4 ...... obniżono kategorię osobistego zaszeregowania w ramach kategorii przypisanych dla danego stanowiska, z zachowaniem wynagrodzenia sprzed 1 lutego 2001 r. Z dniem 9 lutego 2001 r., korzystając z protokołu dodatkowego nr 5 ........., przywraca się mu kategorię osobistego zaszeregowania sprzed 1 lutego 2001 r., zachowując współczynnik miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, nadany 1 lutego 2001 r.

Pan/i/

.........

W związku z wejściem w życie protokołu dodatkowego nr 4 ......... ustalam Panu/i/ wynagrodzenie zasadnicze w wysokości ... zł, wynikające z .... kategorii zaszeregowania i współczynnika miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, pomnożonego przez stawkę wyjściową 950 zł, równocześnie z dniem 9 lutego 2001 r., korzystając z protokołu dodatkowego nr 5 ......... ustalam Panu/i/ ......... kategorię zaszeregowania.

Pozostałe warunki wynagrodzenia nie ulegają zmianie.

Podstawa prawna: prot. dodatk. nr 4, par. 3, ust. 1 i 2 z dnia 29 grudnia 2000 r. oraz prot. dodatk. nr 5 z dnia 7 lutego 2001 r. par. 1.

Przykład 3.

Pracownikowi, z dniem 1 lutego 2001 r., w związku z wejściem w życie protokołu nr 4 ........., w ramach dotychczasowego stanowiska obniżono maksymalnie kategorię. Jednak w ramach tej maksymalnie obniżonej kategorii należało nadać współczynnik miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, który skutkował podwyższeniem wynagrodzenia zasadniczego w stosunku do otrzymywanego przed datą 1 lutego. Z dniem 9 lutego, za porozumieniem stron, pracownikowi przywraca się, z uwzględnieniem protokołu nr 5, numer kategorii zaszeregowania sprzed 1 lutego i obniża współczynnik miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego tak, aby uzyskał on wynagrodzenie sprzed 1 lutego br. W wypadku braku zgody pracownika na powyższe, wypowiada się pracownikowi, w trybie art. 42 Kp, warunki płacy

Pan/i/

.........

Główny(a) Księgowy(a)

w .........

W związku z wejściem w życie protokołu dodatkowego nr 4 z dnia 29 grudnia 2000 r. do Ponadzakładowego UZP z dnia 29 stycznia 1998 r., od dnia 1 lutego 2001 r. do dnia 8 lutego 2001 r. ustalam Panu/i/ wynagrodzenie w wysokości 2.576,40 zł, wynikające z XIII kategorii zaszeregowania i współczynnika 2,712 pomnożonego przez stawkę wyjściową 950 zł., a od dnia 9 lutego 2001 r. w związku z wejściem protokołu dodatkowego nr 5 z dnia 9 lutego 2001 r. do PUZP z dnia 29 stycznia 1998 r. ustalam - za Jego zgodą - wynagrodzenie w wysokości 2.386,40 złotych, wynikające z XIV kategorii zaszeregowania i współczynnika zaszeregowania 2,512 pomnożonego przez stawkę wyjściową 950 zł.

Pozostałe warunki pracy i płac pozostają bez zmian.

Podstawa prawna: protokół dodatkowy nr 4 i 5 do Ponadzakładowego UZP z dnia 29 stycznia 1998 r.

Przykład 4.

W wyniku wejścia protokołu nr 4 ........., od dnia 1 lutego 2001 r. pracownik nie zmienił (bo nie było już takiej możliwości) kategorii zaszeregowania, lecz w ramach tej kategorii otrzymał najniższy współczynnik miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, a mimo to zyskał na wynagrodzeniu zasadniczym. Od dnia 9 lutego br. pracownikowi, z wykorzystaniem możliwości stworzonych protokołem dodatkowym nr 5 ........., obniża się, za jego zgodą, wartość współczynnika miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, z zachowaniem wynagrodzenia sprzed 1 lutego 2001 r., lub wypowiada warunki płacy w trybie art. 42 Kp.

Wzór powiadomienia związków zawodowych o zamiarze wypowiedzenia warunków płacy w związku z wejściem prot. dodatk. nr 4.

Związek Zawodowy .........

W związku z wejściem w życie protokołu dodatkowego nr 4 z dnia... do ... oraz koniecznością zastosowania przepisów par. 3, ust. 1 i 2 tego protokołu, zachodzi konieczność wypowiedzenia Panu/i/ ......... w trybie art. 42 Kp warunków płacy i pracy, dotyczących ......... z dniem 9 lutego 2001 r.

Bieg wypowiedzenia warunków płacy i pracy rozpocznie się dnia ......... i upłynie z dniem .........

Równocześnie informuję, że zaproponowałem Panu/i/, po upływie okresu wypowiedzenia, wysokość wynagrodzenia oraz stanowisko takie, jakie Pan/i/ miał/a/ przed dniem 1 lutego 2001 r.

Załącznik  Nr 6

Odpis

Warszawa, 18.04.2000 r.

- Wszystkie Regionalne Dyrekcje Lasów Państwowych

- Ośrodek Kultury Leśnej w Gołuchowie

- Ośrodek Rozwojowo-Wdroż. LP w Bedoniu

- Bank Genów w Kostrzycy

- Centrum Informacyjne LP w Warszawie

GK-1040-5/00

Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych przesyła do wiadomości pismo Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - Oddział w Gdańsku dotyczące interpretacji przepisów prawnych odnośnie opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od nagród jubileuszowych.

Odpis

Gdańsk, dnia 04.04.2000 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Oddział w Gdańsku

ul. Chmielna 27

80-748 Gdańsk

(tel. 307-82-00,

telefax 301-84-59)

Nasz znak: Zd-041/222/00

Regionalna Dyrekcja

Lasów Państwowych

ul. Ks. Rogaczewskiego 9/19

80-804 Gdańsk

Zgodnie z pismem z dnia 02.03.2000 r., znak Zd-041/142/00, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uprzejmie Państwa informuje o stanowisku Centrali ZUS w sprawie opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od nagrody jubileuszowej. Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Warszawie w piśmie z dnia 30.03.2000 r. znak: FUn 4000-540/2000 wyjaśnia:

"W myśl § 2, ust. 1, pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. nr 161, poz. 1106 ze zm.), podstawy wymiaru składek nie stanowią nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.

Jeżeli zatem warunki przyznawania tych nagród określa regulamin płacowy lub układ zbiorowy, który w określonym czasie uległ zmianie, to - zdaniem Departamentu - nagroda wypłacona w okresie krótszym niż co 5 lat (od daty przyznania poprzedniej nagrody), z powodu zmian wprowadzonych tymi przepisami, nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pod warunkiem, że zarówno przepisy poprzednie i znowelizowane zakładały wypłatę nagród w okresie 5-letnim".

Załącznik  Nr 5

Dotychczasowe wyjaśnienia do protokołu nr 4 i nr 5 dokonane przez strony Układu na podstawie jego par. 39, ust. 1

Lp.ProblemWyjaśnieniePrzykład
1234
1.Szczegółowa ścieżka postępowania przy sporządzaniu wykazu przypisów do okresu pracy w LPKierownik jednostki organizacyjnej zwraca się w trybie decyzji nr 15 do pracowników o dostarczenie dowodów (zakresy czynności, w ostateczności oświadczenia własne pracownika) w sprawie okresów pracy, które w myśl protokołu nr 4 mogą być doliczone do pracy pracownika w Lasach Państwowych; kierownik jednostki organizacyjnej powinien wykazywać należytą wnikliwość przy uwzględnianiu wystąpień pracowników o zaliczenie im określonych przedziałów pracy poza Lasami Państwowymi do okresu pracy w Lasach Państwowych. W razie wątpliwości kierownik jednostki organizacyjnej występuje do zwierzchnika służbowego w trybie decyzji nr 15 o pomoc w rozwiązaniu konkretnego problemu. Gdy zwierzchnik służbowy (dyrektor regionalnej dyrekcji LP, dyrektor generalny LP) ma trudności w rozwiązaniu problemu, występuje w ramach systemu interpretacyjnego, o którym mowa w pkt C komunikatu nr 1, o dokonanie stosownych wyjaśnień przez strony Układu. Kierownik jednostki organizacyjnej LP sporządza wykaz przypisów do okresu pracy w LP wg stanu na dzień 1.02.2001 r.
2.Co stanowi podstawę sporządzenia wykazu przypisów do okresu pracy w LP?Wykaz przypisów do okresu pracy w Lasach Państwowych sporządza się na podstawie: analizy dokumentacji pracy i płacy, znajdujących się w odniesieniu do poszczególnych pracowników w zasobach pracodawcy, wniosków i dowodów, dostarczonych przez pracowników w trybie, o którym mowa powyżej w Lp. 1, wyjaśnień, pozyskanych przez kierownika jednostki organizacyjnej w trybie, o którym mowa w Lp. 1.
3.Jaki powinien być tryb postępowania, jeśli wykaz przypisów nie będzie akceptowany przez lokalne organizacje związkowe lub (w razie ich braku w danej jednostce organizacyjnej LP) przez zainteresowanych pracowników?Wykaz, o którym mowa w Lp. 1 i Lp. 2, powinien w trybie decyzji nr 15 zostać przedstawiony do akceptacji przez lokalne organizacje związkowe (a w razie ich braku w danej jednostce organizacyjnej LP przez poszczególnych zainteresowanych pracowników). Pod wykazem powinien zostać umieszczony podpis akceptujący umocowanych przedstawicieli lokalnych organizacji związkowych. W razie braku lokalnej organizacji związkowej w danej jednostce organizacyjnej - poszczególni zainteresowani pracownicy powinni złożyć przy swoim nazwisku podpis na dowód zaakceptowania przypisów do okresu pracy w LP. W części, w której ww. wykaz przypisów nie zostanie uzgodniony z lokalnymi organizacjami związkowymi lub (w razie braku lokalnych organizacji związkowych w danej jednostce) z poszczególnymi pracownikami - rozstrzygnięcia zapadać powinny w trybie, o którym szczegółowo mowa w Decyzji nr 15.
4.Jak postępować, gdy w jednostce organizacyjnej działają wprawdzie organizacje związkowe, jednak niektórzy z zainteresowanych pracowników do nich nie należą, ani też interesy tych pracowników nie są przez te organizacje związkowe reprezentowane?W takich przypadkach należy uzyskać od tych pracowników podpisy akceptujące na wykazie przypisów, niezależnie od akceptacji lokalnych organizacji związkowych w odniesieniu do pozostałej części wykazu.
5.Jaki powinien być szczegółowy tryb postępowania w odniesieniu do przypadków objętych par. 3, ust. 2 protokołu dodatkowego nr 2 PUZP?Po wejściu w życie protokołu nr 4, przepisów par. 3, ust. 2 protokołu nr 2 PUZP nie stosuje się.W dniu 15 kwietnia 1998 r. pracownik pobrał na mocy porozumienia z 28 lipca 1992 roku nagrodę za 25 lat pracy (z czego 22 lata przypadały na pracę w LP, zaś 3 lata poza Lasami Państwowymi). Po przepracowaniu trzech lat w Lasach Państwowych, pracownik, według stanu prawnego obowiązującego przed datą wejścia w życie protokołu nr 4 do PUZP, miałby zaliczone w Lasach Państwowych 25 lat pracy (22 lata wg stanu na dzień 15 kwietnia 1998 r. oraz dodatkowo trzy lata = 25 lat). Z mocy par. 3, ust. 2 protokołu dodatkowego nr 2 do PUZP - pracownik nie otrzymałby jednak nagrody za 25 lat pracy w LP, a jedynie 3/5 tej nagrody. Po wejściu w życie protokołu nr 4 na mocy wyjaśnień do tego protokołu należy przyjmować, że 22 lata pracy w Lasach Państwowych według stanu na 15 kwietnia 1998 roku + 3 lata dopracowane + przypisy okresu pracy w LP dokonane na mocy protokołu nr 4 będą zaliczane do okresu pracy w LP ze wszystkimi tego skutkami.
6.Jakie są podstawowe założenia przyjęte przy ustalaniu daty i kwoty nagrody jubileuszowej po wejściu w życie protokołu nr 4?Po pierwsze przyjmuje się najbardziej korzystną datę najbliższej nagrody jubileuszowej; po drugie w dacie nabycia uprawnień do najbliższej nagrody jubileuszowej, do ustalenia kwoty nagrody jubileuszowej przyjmuje się wszystkie lata okresu pracy w LP (nawet, jeśli nie stanowią one wielokrotności 5 lat); po trzecie, jeśli po dokonaniu przypisów do okresu zatrudnienia w Lasach Państwowych okres pracy w LP zwiększy się o dwa i więcej przedziałów w stosunku do przedziału, na który pracownik dotychczas oczekiwał, pracownik pobiera jedną nagrodę za okres pracy w LP po wszystkich przypisach (np. pracownik oczekiwał dotychczas na nagrodę za 15 lat pracy w LP, jednak po dokonaniu przypisów okazało się, że w dacie najbliższej nagrody jubileuszowej pracownik będzie miał zaliczony okres pracy w LP w wysokości 27 lat; pracownik pobierze nagrodę za 25 lat pracy w LP + dwa lata awansem za okres pracy za 30 lat, jednak bez prawa do nagrody za okres 15 i 20 lat pracy w LP).Jeśli według przepisów obowiązujących przed datą wejścia w życie protokołu nr 4 pracownik miał otrzymać najbliższą nagrodę 1 maja 2003 roku, a po dokonaniu przypisów okresów zatrudnienia w LP okazało się, że wg stanu na dzień 1 lutego 2001 roku pracownik będzie miał zaliczone w LP 24,5 lat, to najbliższa data nagrody jubileuszowej przypadnie mu w sierpniu 2001 r., tj. po półrocznym oczekiwaniu na nagrodę jubileuszową (pracownik będzie miał wówczas zaliczony okres 25 lat pracy w LP); jeżeli pracownik według stanu na 1 lutego 2001 roku będzie miał po wszystkich doliczeniach zaliczone 26 lat pracy w LP, to nie będzie musiał oczekiwać na najbliższą nagrodę jubileuszową do 1 lutego 2005 roku (tj. do osiągnięcia 30 lat w LP), lecz weźmie nagrodę 1 maja 2003 roku (tj. w dacie, na którą dotąd oczekiwał, będącej datą bliższą) za 26 lat i 3 miesiące pracy w LP.
7.Jak należy postępować w odniesieniu do pracowników, dla których ustalono okres pracy w LP za pomocą arkusza kalkulacyjnego wg stanu na dzień 1 lutego 2001 r., jednak po tej dacie pracownik awansował np. z referenta na księgowego, co może skutkować dopisaniem do okresu pracy w LP czasu jego zatrudnienia w służbach księgowych w jednostce organizacyjnej poza Lasami Państwowymi?Początkowo taki pracownik zostanie potraktowany jak każdy inny pracownik, tzn. według stanu na dzień 1 lutego 2001 roku zostanie dla niego ustalona data najbliższej nagrody jubileuszowej oraz okres pracy w Lasach Państwowych z uwzględnieniem wszystkich tytułów. Po zmianie stanowiska pracy, dającego pracownikowi uprawnienie do kolejnego przypisu okresu pracy w LP, należy dla pracownika ustalić nową datę najbliższej nagrody jubileuszowej, którą będzie data najbliższej nagrody jubileuszowej, ustalona za pomocą arkusza kalkulacyjnego wg stanu na dzień 1 lutego 2001 roku, albo data, w której pracownik po uwzględnieniu dodatkowego przypisu do okresu pracy w LP osiągnie okres pracy równy wielokrotności 5 lat pracy w LP - zależnie od tego, która data okaże się datą bliższą.Na przykład: pracownik wg stanu na dzień 1 lutego 2001 roku miał uzyskać najbliższą nagrodę jubileuszową za 26 lat pracy 1 kwietnia 2002 roku, jednak 1 marca 2002 r. został przeniesiony do pracy w księgowości, z którego to tytułu nabył uprawnienie do dodatkowego przypisu do okresu pracy w LP za 1 rok pracy w księgowości Kółka Rolniczego. W dniu 1 marca 2002 r. pracownik będzie miał zaliczony okres pracy w LP wynoszący: 25 lat i 11 miesięcy + 1 rok za pracę w księgowości Kółka Rolniczego, tj. 26 lat i 11 miesięcy. Ponieważ do 30 lat pracy w LP pracownik ten musiałby oczekiwać 3 lata i 1 miesiąc, więc w tym wypadku będzie obowiązywała data najbliższej nagrody jubileuszowej 1 kwietnia 2002 roku, przy czym w tej dacie pracownik pobierze nagrodę za 27 lat pracy w LP (26 lat według arkusza kalkulacyjnego, wg stanu na 1 lutego 2001 r. + 1 rok pracy w Kółku Rolniczym).
8.Jakie parametry przyjmować przy wyliczaniu kwoty niepełnej nagrody jubileuszowej pracownikom odchodzącym na rentę lub emeryturę?Należy przyjmować stawkę podstawową i stawkę wyjściową w dacie przejścia na rentę lub emeryturę.
9.Jak traktować okresy pracy u innych pracodawców w niepełnym wymiarze czasu pracy u tych pracodawców, jeśli okres pracy u tych pracodawców zasługuje na zastosowanie przypisu do okresu pracy w LP?W wypadku zaliczenia pracownikowi do okresu pracy w LP okresów zatrudnienia u innych pracodawców w niepełnym wymiarze czasu pracy, ten okres zatrudnienia należy traktować, tak jak okres zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy (choćby tym innym pracodawcą była inna jednostka organizacyjna LP).
10.Jaką przyjąć interpretację PUZP, gdy pracownik pracował (pracuje) jednocześnie u więcej niż jednego pracodawcy poza macierzystą jednostką organizacyjną LP, a praca u tych innych pracodawców zasługuje na dokonanie przypisu do okresu zatrudnienia w LP?Okresów pracy u więcej niż jednego pracodawcy poza macierzystą jednostką organizacyjną LP nie sumuje się; jeśli w tym samym czasie pracownik pracował u dwóch pracodawców, u których praca zasługuje na przypis do okresu zatrudnienia w LP, bierze się pod uwagę tylko okres pracy u jednego pracodawcy. Jeśli pracownik pracuje w macierzystej jednostce organizacyjnej LP, a jednocześnie świadczy pracę innego pracodawcy, pracy tej nie bierze się pod uwagę. Jeśli pracownik pracował jednocześnie u więcej niż jednego pracodawcy, a praca u jednego z nich dawała prawo do przypisu do okresu pracy w LP, zaś praca u drugiego - do przypisu pracy poza LP - pod uwagę bierze się wyłącznie pracę u jednego pracodawcy (w tym wypadku dającą przypis do okresu pracy w LP).
11.Jaką stawkę wyjściową (i od kiedy) przyjmować przy ustalaniu dla pracowników poza Służbą Leśną nowych współczynników miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego?Należy przyjmować stawkę wyjściową na poziomie 950 zł; stawka ta obowiązuje od 1 lutego 2001 r.
12.Czy ograniczenia w wydawaniu deputatu opałowego sosnowego, zamieszczone w komentarzu do PUZP, zamieszczonym w "Biuletynie Informacyjnym LP" nadal obowiązują?Po wprowadzeniu w życie protokołu nr 4 do PUZP te ograniczenia nie obowiązują.
13.Jaką stawkę osobistego zaszeregowania przyjmować przy zapłacie za zastępstwo innego pracownika?W wypadku zastępowania innego pracownika - pracownik, który zastępuje pracownika, otrzymuje wynagrodzenie wynikające ze stawki osobistego jego (pracownika zastępującego) zaszeregowania (a nie według stawki osobistego zaszeregowania pracownika zastępowanego).

Załącznik  Nr 7

Wyjaśnienia do protokołu nr 4 i nr 5 - druga seria

Lp.ProblemTreść wyjaśnieniaPrzykładUwagi
12345
1.Jak traktować przypadki, w których pracownik studiował np. 10 semestrów, lecz w ciągu dwóch ostatnich semestrów podjął pracę w Lasach Państwowych?Jeden rok studiów pracownika pokrywał się z okresem zatrudnienia pracownika w Lasach Państwowych; pracownikowi, o ile spełnione są inne warunki (stanowisko zgodne z kierunkiem wykształcenia), należy zaliczyć do okresu pracy w LP 4 lata studiów.
2.Jak traktować przypadki, w których pracownik studiował na wydziale obejmującym np. 12 semestrów, lecz w trakcie 2 semestrów pracował już w LP?PUZP przewiduje zaliczenie pracownikowi do 5 lat studiów nie pokrywających się z okresem zatrudnienia; w tym wypadku pracownikowi należy zaliczyć do okresu pracy w Lasach Państwowych pięć lat studiów (tj. 10 semestrów).
3.Jak traktować przypadki, w których całość lub część studiów pracownika przypadła na okres pracy w jednostkach, w których praca rodzi możliwość dokonania przypisu do okresu pracy w LP?Zgodnie z przyjętą zasadą, iż za ten sam przedział kalendarzowy pracownikowi przysługuje przypis do okresu pracy w LP tylko z jednego tytułu, lata studiów pokrywające się z okresem pracy u pracodawcy spoza LP nie skutkują przypisem do okresu pracy w LP, jeśli praca u tego pracodawcy takim przypisem skutkuje.
4.Jak traktować przypadki, w których całość lub część studiów pracownika przypadła na okres pracy u pracodawcy, u którego praca skutkuje wyłącznie liczbą lat pracy poza LP?W takim wypadku do okresu pracy w LP zalicza się cały okres studiów, nie więcej jednak niż pięć lat.
5.Jaką zasadę przyjmować, gdy pracownik z mocy poprzednich przepisów nabył przywilej zajęcia stanowiska, w stosunku do którego w dacie wejścia w życie protokołu nr 4 obowiązuje wykształcenie leśne; czy taki pracownik może liczyć na przypis do okresu pracy w Lasach Państwowych z mocy ust. 3b, par. 33 PUZP?Pracownikowi takiemu nie należy się przypis do okresu pracy w LP z mocy ust. 3b, par. 33.
6.Jaką liczbę dni przyjmować przy ustalaniu liczby lat okresu pracy na potrzeby nagrody jubileuszowej: 30, czy 31 dni?Należy przyjmować rzeczywistą liczbę dni w danym konkretnym miesiącu.
7.Czy odprowadza się składki ZUS od nagród jubileuszowych wypłacanych emerytom i rencistom, jeśli na rentę lub emeryturę odchodzą przed nadejściem daty najbliższej nagrody jubileuszowej?Zgodnie z pismem ZUS Oddziału w Gdańsku, powołującym się m.in. na przepis, że podstawy wymiaru składek nie stanowią nagrody jubileuszowe, które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat, należy przyjąć, że zasada ta odnosi się również do pracowników odchodzących na emeryturę czy rentę; co do zasady nagroda przysługuje im bowiem co pięć lat, jednak z powodu przejścia na emeryturę czy rentę przed datą najbliższej nagrody pracownicy ci będą pobierać tylko część tej przysługującej im nagrody. Przyjęcie takiej interpretacji wymagać będzie pobrania dodatkowej opinii z centrali ZUS. Do tego czasu, w sprawach nie cierpiących zwłoki, nie należy odprowadzać składek ZUS od nagród wypłacanych emerytom i rencistom, odchodzącym przed datą najbliższej nagrody jubileuszowej - zwłaszcza że w początkowym okresie będzie najczęściej działała reguła, zwalniająca z opodatkowania ZUS "wcześniejsze" nagrody, wypłacane w okresie wdrażania nowych zasad nagród. jubileuszowych.
8.Jak dokładnie ustalać nagrodę jubileuszową dla emeryta lub rencisty, jeśli na emeryturę lub rentę odchodzą po 1 lutego 2001 r., lecz przed nadejściem daty najbliższej nagrody jubileuszowej?Za pomocą arkusza kalkulacyjnego należy obliczyć czas oczekiwania na najbliższą nagrodę jubileuszową od 1 lutego 2001 roku, następnie należy obliczyć czas upływający od 1 lutego 2001 roku do daty przejścia na emeryturę lub rentą; w następnym kroku należy obliczyć iloraz: "czas od 1 lutego 2001 roku do daty przejścia na emeryturę/czas, jaki pracownik oczekiwałby na emeryturę od 1 lutego 2001 roku do daty najbliższej nagrody jubileuszowej". Iloraz ten jest współczynnikiem, przy użyciu którego należy skorygować pełną emeryturę, jaka pracownikowi przypadałaby w dacie najbliższej nagrody jubileuszowej. Do obliczania tej pełnej nagrody należy brać pod uwagę stawkę podstawową i wyjściową w dacie nabycie prawa do emerytury.Na przykład, wg arkusza kalkulacyjnego pracownik miał odebrać nagrodę jubileuszową 1 czerwca 2001 r., czyli po (28 + 31 + 30 + 31) 120 dniach oczekiwania, licząc od 1 lutego 2001 r. Pracownik przejdzie jednak na emeryturę 1 maja 2001 r., czyli po (28 + 31 + 30) 89 dniach, licząc od 1 lutego 2001 r. Pracownik pobierze w dniu 1 maja 2001 r. (85/120) 0,7083 nagrody, jaką otrzymałby 1 czerwca 2001 r., gdyby do tego czasu dopracował. Nagrodę tę należy liczyć według stawki podstawowej i wyjściowej, jaka będzie obowiązywać 1 maja 2001 r.
9.Dlaczego arkusz oblicza tylko przybliżone daty nagród jubileuszowych?W arkuszu EXCEL zastosowano formułę: "data + liczba dni = data najbliższej nagrody jubileuszowej". Ponieważ liczbę dni z kolei ustala się w arkuszu z formuły liczba lat x 365 (np. 12,35 lat x 365 dni w roku), to przy ustalaniu tej liczby powstają niewielkie przekłamania z przyjęcia założenia, że każdy przedział roczny (np. od 1.02.2001 do 1.02.2002; od 1.04.2002 do 1.04.2003 itd.) składa się z 365 dni. Trwają prace nad znalezieniem w arkuszu EXCEL bardziej poprawnej formuły. Do tego czasu należy w każdym przypadku przyznawania nagrody jubileuszowej, kierując się datą przybliżoną z arkusza, faktyczną datę określać tradycyjnie.
10.Dodatkowe wyjaśnienia dotyczące kwestii tzw. dopłat.Po wejściu w życie protokołu nr 4 - nie powraca się do kwestii dopłat (tj. nagroda w dacie najbliższej nagrody jubileuszowej jest wypłacana w pełnej kwocie obliczonej przez arkusz kalkulacyjny).
11.Czy pracownik, który ukończył wyższe studia leśne, a obecnie prowadzi w LP sprawy dotyczące informatyki, może liczyć na przypis do okresu zatrudnienia w LP z tytułu lat studiowania?Nie ulega wątpliwości, że wiedza leśna jest przydatna w informatyzacji procesu zarządczego w LP; ponadto Wydziały Leśne kształcą w zakresie podstaw informatyki, a także w zakresie SILP. Okres studiowania należy zaliczać do okresu pracy w LP.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

KOMUNIKAT NR 2

dotyczący protokołów nr 4 i nr 5 do PUZP

(patrz załącznik nr 7 do komunikatu nr 1)