Przeciwdziałanie zagrożeniom terrorystycznym z powietrza.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MON.2003.6.52

Akt utracił moc
Wersja od: 25 marca 2003 r.

DECYZJA Nr 71/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 25 marca 2003 r.
w sprawie przeciwdziałania zagrożeniom terrorystycznym z powietrza.

Dowództwo Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej

Na podstawie § 1 pkt 6 lit. d i § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426) w związku z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz. U. Nr 78, poz. 461, z 1997 r. Nr 6, poz. 31 i Nr 43, poz. 271, z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 498), w celu zapewnienia efektywnego działania systemu obrony powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej w sytuacjach potencjalnego zagrożenia atakami terrorystycznymi z powietrza przy użyciu cywilnych statków powietrznych, ustalam co następuje:

1.
W Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wprowadza się funkcję Dyżurny Dowódca Obrony Powietrznej, jako narodowy przedstawiciel władz państwowych (National Governmental Authority - NGA).
2.
Funkcję Dyżurnego Dowódcy Obrony Powietrznej pełni Dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej lub upoważniony oficer w stopniu generała.
3.
W sytuacji wystąpienia zagrożenia atakami terrorystycznymi z powietrza przy użyciu cywilnych statków powietrznych upoważniam Dyżurnego Dowódcę Obrony Powietrznej do:
1)
współdziałania z:
a)
właściwymi organami dowodzenia Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego w zakresie wymiany informacji o zaistniałym zagrożeniu,
b)
rządowym zespołem właściwym w zakresie kierowania reagowaniem kryzysowym,
c)
organami zarządzania ruchem lotniczym,
d)
innymi służbami państwowymi;
2)
określenia stopnia zagrożenia oraz prowadzenia skoordynowanych działań przeciwko statkom powietrznym użytych jako środek ataku terrorystycznego z powietrza;
3)
podejmowania decyzji o użyciu sił i środków obrony powietrznej:
a)
wydzielanych do pełnienia dyżurów w ramach Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, po przekazaniu uprawnień przez odpowiedni szczebel dowodzenia Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego,
b)
działających w ramach systemu obrony powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
podejmowania decyzji o zniszczeniu statków powietrznych określonych w art. 18a ust. 3 pkt 3 lit. a i b ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej;
5)
podejmowania decyzji o działaniu sił i środków systemu obrony powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej poza narodową przestrzenią powietrzną oraz przekazaniu uprawnień odpowiedniemu szczeblowi dowodzenia Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego.
4.
W celu realizacji zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej:
1)
Szef Sztabu Generalnego WP:
a)
opracuje "Instrukcję organizacji i pełnienia dyżurów bojowych przez Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej w ramach Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego", zawierającą również procedury i zasady użycia uzbrojenia przez siły dyżurne,
b)
opracuje "Szczegółowy zakres działania Dyżurnego Dowódcy Obrony Powietrznej";
2)
Dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej:
a)
przygotuje projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie warunków wykonywania lotów w przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej przez własne i obce statki powietrzne,
b)
uzgodni i zapewni bezpośrednią łączność między Dyżurnym Dowódcą Obrony Powietrznej a: Połączonym Centrum Operacji Powietrznych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, Centrum Operacji Powietrznych, rządowym zespołem właściwym w zakresie kierowania reagowaniem kryzysowym, organami zarządzania ruchem lotniczym, które będą zaangażowane w przeciwdziałanie zagrożeniom atakami terrorystycznymi z powietrza,
c)
przygotuje projekt instrukcji określającej zasady wykonywania przez Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej zadań w ramach misji wojskowego nadzoru przestrzeni powietrznej Rzeczypospolitej Polskiej "Air Policing" w sytuacjach wymagających wprowadzenia w przestrzeń powietrzną Rzeczypospolitej Polskiej samolotów sojuszniczych wykonujących zadania w ramach Zintegrowanego Systemu Obrony Powietrznej Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego oraz działań w ramach wspólnego wykorzystania przestrzeni powietrznej przez sojusznicze statki powietrzne (Cross Border Operations).
5.
Dyrektor Generalny Ministerstwa Obrony Narodowej koordynuje przygotowanie i uzgadnianie, z właściwymi organami rządowymi i instytucjami, proponowanych zmian w aktach prawnych.
6.
Koszty organizacji i działania Dyżurnego Dowódcy Obrony Powietrznej pokryje Dowódca Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej w ramach otrzymanego limitu przeznaczonego na finansowanie działalności Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej.
7.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą obowiązującą od dnia podpisania.