Prowadzenie w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wydzielonej ewidencji księgowej przy przedsięwzięciach realizowanych w ramach Instrumentu Finansowego LIFE+.

Dzienniki resortowe

B.I.LP.2011.7.69

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 czerwca 2011 r.

ZARZĄDZENIE Nr 28
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 1 czerwca 2011 r.
w sprawie prowadzenia w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych wydzielonej ewidencji księgowej przy przedsięwzięciach realizowanych w ramach Instrumentu Finansowego LIFE+

ZL-021-1/11

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jednolity Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 ze zm.), § 6 i § 8 ust. 1 pkt 3 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 r. w sprawie nadania Statutu PGL Lasy Państwowe, w związku z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.), zarządzam, co następuje:

§  1.
Wprowadzam w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych zasady prowadzenia wydzielonej ewidencji księgowej przy przedsięwzięciach realizowanych w ramach Instrumentu Finansowego LIFE+, które stanowią załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 

ZASADY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH

w zakresie ewidencji przedsięwzięć realizowanych w ramach Instrumentu Finansowego LIFE+

I.

Wprowadzenie

Ustalenie zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych w zakresie ewidencji przedsięwzięć realizowanych w ramach Instrumentu Finansowego LIFE+ stanowi realizację zapisów zawartych:
1)
w załączniku nr 1 do Zarządzenia nr 67 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 30 grudnia 2010 r. zmieniającego Zarządzenie nr 4 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 23 stycznia 2009 r. w sprawie Zasad (polityki) rachunkowości Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe i Planu Kont z komentarzem Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (Znak: EK-0102-1/09);
2)
w umowach o dofinansowanie projektów: LIFE08 INF/PL/000523 "Ogień w lesie a przyroda - podniesienie świadomości mieszkańców terenów wiejskich w zakresie zapobiegania pożarom lasów" - FORESTFIRE i LIFE09 INF/PL/000275 "Ogień w lesie a przyroda II - drugi etap kampanii informującej społeczeństwo o zagrożeniu pożarowym w lasach" - FORESTFIRE II, zawartych z Komisją Europejską i Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwanych dalej projektami.

II.

Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych

1. W Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych (DGLP) prowadzi się wyodrębnioną ewidencję zdarzeń gospodarczych dla przedsięwzięć realizowanych przy udziale Instrumentu Finansowego LIFE+, w ramach ksiąg rachunkowych, których jednolite zasady prowadzenia w PGL LP określone zostały Zarządzeniem nr 4 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 23 stycznia 2009 r. w sprawie Zasad (polityki) rachunkowości Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe i Planu Kont z komentarzem Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, z późn. zm., oraz zgodnie z zaleceniami z dokumentu: Postanowienia Wspólne w ramach Instrumentu Finansowego LIFE+ Komisji Europejskiej, stanowiącego integralną część umowy o dofinansowanie projektów.

2. Zdarzenia gospodarcze oraz operacje finansowe realizowane na rzecz Instrumentu Finansowego LIFE+ w ramach projektów są rejestrowane w Systemie Informatycznym Lasów Państwowych (SILP).

Ewidencję księgową najczęstszych operacji gospodarczych związanych z realizacją projektów przedstawia tabela 1.

3. Operacje finansowe związane z przychodami projektów pochodzącymi z dotacji ujmowane są w księgach rachunkowych w momencie, gdy jednostka spełni warunki uzyskania dotacji zgodnie z wymogami określonymi w umowach o dofinansowanie i dokumentach programowych.

4. Dla dowodów księgowych w ramach projektów prowadzone są wydzielone rejestry kosztów/wydatków o nazwie:

* Rejestr księgowań dla projektu LIFE+ z kodem L1 - dla projektu "Ogień w lesie a przyroda - podniesienie świadomości mieszkańców terenów wiejskich w zakresie zapobiegania pożarom lasów" - FORESTFIRE;

* Rejestr księgowań dla projektu LIFE+ z kodem L2 - dla projektu "Ogień w lesie a przyroda II - drugi etap kampanii informującej społeczeństwo o zagrożeniu pożarowym w lasach" - FORESTFIRE II.

5. W rejestrach, o których mowa w pkt 4, dowody otrzymują nadany przez SILP automatyczny ślad rewizyjny w postaci ciągu znaków rozpoczynającego się od kodu rejestru, roku i miesiąca zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych oraz kolejnego numeru.

Numeracja nadawana jest w ramach poszczególnych rejestrów w porządku chronologicznym - miesięcznym, aby umożliwić powiązanie dowodu z zapisami w księgach rachunkowych. Numery identyfikacyjne nadawane przez SILP odnotowywane są w prawym górnym rogu dokumentu.

6. Każda operacja dotycząca kosztów/wydatków danego projektu jest ewidencjonowana na odpowiednie miejsca powstawania kosztów i wydzielone pozycje planu.

7. Wydzielone pozycje planu dla projektu, ustalone dla każdego nowego roku obrotowego, stanowić będą uzupełnienie Zasad prowadzenia ksiąg rachunkowych w zakresie ewidencji przedsięwzięć realizowanych w ramach Instrumentu Finansowego LIFE+.

8. Obowiązujące na lata 2010-2011 pozycje planu przedstawiają: tabela 2 i tabela 3 do niniejszych Zasad.

III.

Sposób postępowania dotyczący dowodów księgowych

1. Dokumentację kosztów/wydatków w ramach każdego projektu prowadzi się od początku jego powstania do dnia określonego jako ostatni dzień kwalifikowalności kosztów/wydatków, z możliwością czasowego przesunięcia do rzeczywistego zakończenia projektu.

2. Każde zdarzenie gospodarcze rodzące koszty lub wydatki, w tym operacje finansowe związane z projektem (oprócz kosztów ogólnych), są potwierdzone dokumentami źródłowymi w postaci: faktur, rachunków, list płac, wyciągów bankowych, polis ubezpieczeniowych i innych dokumentów, takich jak polecenia księgowania (PK).

3. Dokumenty pomocnicze, takie jak: umowy, protokoły odbioru, protokoły oględzin, dowody OT, KW, KP, raporty kasowe, dokumentacja związana z udzieleniem zamówienia publicznego, notatki służbowe itp. pełnią rolę wspomagającą i uzupełniającą.

4. Zewnętrzne dowody księgowe podlegają kontroli merytorycznej, formalnoprawnej, kontroli formalnorachunkowej, zgodności z prawem zamówień publicznych oraz zatwierdzeniu do wypłaty i ujęcia w księgach rachunkowych.

Dla ułatwienia czynności ewidencyjnych i kontrolnych zalecane jest, aby na dowodach księgowych związanych z projektem nie ujmować zakupów dotyczących innej działalności DGLP.

5. W zakresie kontroli merytorycznej i formalnoprawnej oraz kontroli formalnorachunkowej dla dowodów księgowych i innych dokumentów związanych z Instrumentem Finansowym LIFE+ w ramach projektów, obowiązującymi do stosowania są Postanowienia ogólne Regulaminu kontroli wewnętrznej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, stanowiącego załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 76 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 27 listopada 2009 r. w sprawie zasad kontroli wewnętrznej w Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych.

6. Kontroli merytorycznej i formalnoprawnej dokonuje kierownik Zespołu Obsługi Programu LIFE+ lub upoważniony pisemnie przez niego pracownik.

7. Kontrolę pod względem formalnorachunkowym przeprowadza pracownik ds. księgowości i rozliczeń Zespołu Obsługi Programu LIFE+.

8. Dowody księgowe podlegają akceptacji Głównego Księgowego Lasów Państwowych i zatwierdzeniu przez Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych lub jego zastępców.

IV.

Sposób opisu dowodów księgowych

1. Opis na dowodach księgowych powinien wskazywać powiązanie operacji z Instrumentem Finansowym LIFE+, projektem i pozostawać w zgodności z budżetem projektu.

2. Faktury lub dowody księgowe równoważne, takie jak rachunki, polisy ubezpieczeniowe itp., wystawiane przez wykonawców, powinny spełniać następujące wymogi:

* zawierać wyraźne odniesienie do projektu LIFE+, tj. numer i tytuł lub skrócony tytuł oraz odniesienie do zamówienia/zlecenia DGLP;

* być dostatecznie szczegółowe, aby umożliwić identyfikację pojedynczych pozycji objętych świadczoną usługą, tj. wyraźny opis i wartość każdej pozycji.

3. Faktury lub dowody równoważne powinny spełniać znamiona dowodu księgowego określonego w art. 21 ustawy o rachunkowości, czyli zawierać między innymi stwierdzenie sprawdzenia i zakwalifikowania dowodu do ujęcia w księgach rachunkowych przez wskazanie miesiąca i roku oraz sposobu ujęcia dowodu w księgach rachunkowych (dekretacja), podpis osoby odpowiedzialnej za te wskazania.

4. W wypadku, gdy kwalifikowalna jest jedynie część kosztów, których dotyczy opisywany dokument, należy w opisie zawrzeć informację na ten temat wraz ze wskazaniem, jaka część kosztów (jakiego rodzaju koszty i w jakiej wartości) została uznana za kwalifikowalną.

5. Dodatkowo, gdy wydatek jest sfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na dokumencie należy umieścić zapis: "sfinansowano ze środków NFOŚiGW na podstawie umowy nr (odpowiednio) 627/2009/Wn50/EE-PO-LF/D lub 517/2010/Wn50/EE-PO-LF/D w kwocie ogółem ........... kosztów kwalifikowanych, w tym wysokość środków na realizację działań bieżących w kwocie .......... (słownie ........ )".

6. Dekretacja dowodów księgowych, wskazująca na dokumencie odpowiednie konta do ujęcia w ewidencji ksiąg rachunkowych, powinna być zgodna z wykazem kont ustalonym w Planie kont PGL LP.

Wyciąg z wykazu kont stosowanych do ewidencji zdarzeń gospodarczych, związanych z realizacją projektów w ramach Instrumentu Finansowego LIFE+, przedstawia tabela 4 do niniejszych Zasad.

7. Dokumenty utworzone w podsystemie Kadry i Płace oraz w podsystemie Infrastruktura dekretowane są automatycznie poprzez SILP, zgodnie z ustaleniami zawartymi w komentarzu do Planu kont Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.

8. Kierownik Zespołu Obsługi Programu LIFE+ lub upoważniony przez niego pracownik, odpowiedzialny za realizację przyporządkowanych mu zadań, który dokonuje kontroli merytorycznej i formalnoprawnej, potwierdza przeprowadzenie tej kontroli stosownym opisem przedmiotu zamówienia/zlecenia i ich zgodności oraz sygnuje na odwrocie faktury pieczątką wg wzoru określonego w pkt IV.12. Do zakresu kontroli merytorycznej i formalnoprawnej należy również wypełnienie pozycji dotyczących wskazania miejsca powstawania kosztów/wydatków, pozycji planu, ilości i czynności.

9. Pracownik ds. księgowości i rozliczeń Zespołu Obsługi Programu LIFE+ sprawdza dokument pod względem formalnorachunkowym, kwalifikuje dowód poprzez wskazanie miesiąca i roku oraz sposobu ujęcia w księgach rachunkowych, wskazuje także źródło finansowania i rachunek bankowy do obciążenia płatnością.

10. Zatwierdzenia kwoty do wypłaty dokonują Główny Księgowy i Dyrektor Generalny lub osoby je zastępujące.

11. Na odwrocie zewnętrznego dowodu księgowego umieszczane są również adnotacje potwierdzające zgodność realizacji przedmiotu zamówienia z przepisami prawa zamówień publicznych, a także, jeśli dotyczy, dane dotyczące ewidencji rzeczowych składników majątkowych.

12. Wzór pieczątki do sygnowania zewnętrznych dowodów księgowych:

sprawdzono pod względem merytorycznym i formalnoprawnymdatapodpis
pozycja planu
wartość
nr inwentarzowy
ilość
czynność / artykuł
data ujęcia w księgach rachunkowych
sprawdzono pod względem formalno-rachunkowymdatapodpis
źródo finansowania
rachunek do obciążenia
zatwierdzono do wypłaty ze środków:

.................................................................................

złotych .........................................................................
słownie złotych .................................................................

.................................................................................

.................................................................................
dataGłówny KsięgowyDyrektor

V.

Sposób rozliczeń kosztów i wydatków w ramach projektów

1. Koszty ogólne (overheads) są kwalifikowalne stawką ryczałtową wynikającą z postanowień umowy dotacji do maksymalnej wysokości 6.54% całkowitej kwoty faktycznie poniesionych kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich. Koszty te nie muszą być poparte dokumentami księgowymi zewnętrznymi i są kwalifikowalne jako koszty pośrednie, które mają pokryć ogólne koszty związane z zatrudnieniem, zarządzaniem, przysposobieniem i wsparciem bezpośrednim lub pośrednim personelu pracującego przy realizacji projektów. Ewidencjonowane są na podstawie dokumentów źródłowych zewnętrznych oraz poleceń księgowania (PK) jako przeksięgowywanie z pozostałych kosztów administracyjnych DGLP, zgodnie z kalkulacją.

2. Koszty osobowe nalicza się w stosunku do rzeczywistego czasu poświęconego na realizację każdego projektu. Obliczane są na podstawie wynagrodzeń brutto powiększonych o obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne oraz wszelkie inne obowiązkowe koszty ustawowe. Świadczenia na rzecz pracownika, takie jak dodatkowe usługi medyczne, nie stanowią wydatków kwalifikowalnych.

3. Czas pracy przy każdym projekcie jest rejestrowany indywidualnie dla pracownika za pomoca kart ewidencji czasu pracy (timesheet).

4. Koszty wynagrodzeń i pochodnych pracowników zaangażowanych w projekty ewidencjonowane są na odpowiednich pozycjach planu niekwalifikowalnych.

Po zakończeniu roku są one rozliczane zgodnie z metodologią stawki dziennej, akceptowaną przez Komisję Europejską, i w części kwalifikowalnej przeksięgowywane na pozycje planu wynagrodzeń kwalifikowalnych.

5. Odpisy amortyzacyjne środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywane w projektach stanowią ich koszty, jednakże zgodnie z Postanowieniami Wspólnymi i umową o dofinansowanie uznane są za niekwalifikowalne.

Wartość początkowa środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz wyposażenia zakupionego na rzecz projektów nie stanowi wydatku kwalifikowalnego.

6. Podatek od towarów i usług (VAT) jest w projektach wydatkiem kwalifikowalnym, gdyż Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy ich nabyciu.

VI.

Otwarcie rachunków bankowych do obsługi projektów i sposób ewidencji operacji z tym związanych

Dla Instrumentu Finansowego LIFE+ otwiera się i prowadzi odrębne rachunki bankowe, w sposób następujący:
1.
Dwa (2) rachunki bankowe w ramach każdego projektu dofinansowanego ze środków zewnętrznych, tj.:

* rachunek pomocniczy - prowadzony w PLN, oprocentowany, służący do rozliczania zaliczek otrzymanych z Komisji Europejskiej , zwany dalej rachunkiem zaliczek w PLN;

* rachunek pomocniczy - prowadzony w PLN, oprocentowany, służący do rozliczania wkładu własnego i refundacji ponoszonych wydatków, zwany dalej rachunkiem refundacyjnym;

dodatkowo - wspólny dla projektów

* rachunek dewizowy techniczny - prowadzony w EUR, służący do przyjęcia środków zaliczkowych przekazanych przez Komisję Europejską, zwany dalej rachunkiem zaliczek w EUR.

2. Środki zgromadzone na rachunku w EUR podlegają przewalutowaniu na PLN, a następnie przekazaniu na rachunek zaliczek w PLN.

3. Opłaty bankowe dotyczące ww. wyodrębnionych rachunków nie stanowią wydatków kwalifikowalnych i są pobierane bezpośrednio z rachunku podstawowego DGLP.

4. Odsetki od rachunku refundacyjnego są przychodem własnym DGLP.

5. Odsetki od środków na rachunku zaliczek w PLN nie są traktowane jako dochód bezpośredni projektu. Odsetki te podlegają zwrotowi do Komisji Europejskiej poprzez potrącenie przy wniosku o płatność końcową.

6. Do przygotowywania zleceń przelewów z rachunków bankowych dotyczących projektów upoważnione są co najmniej dwie osoby.

7. Zlecenie przelewu zatwierdza Główny Księgowy lub Zastępca Dyrektora Generalnego ds. Ekonomicznych.

8. Dla rachunków bankowych prowadzone są wydzielone rejestry księgowe do ewidencji operacji bankowych dla poszczególnych projektów o kodach:

* E1 - rejestr księgowań wyciągów bankowych rachunku refundacyjnego dla projektu "Ogień w lesie a przyroda - podniesienie świadomości mieszkańców terenów wiejskich w zakresie zapobiegania pożarom lasów";

* E2 - rejestr księgowań wyciągów bankowych rachunku zaliczek dla projektu "Ogień w lesie a przyroda - podniesienie świadomości mieszkańcó w terenów wiejskich w zakresie zapobiegania pożarom lasów";

* E3 - rejestr księgowań wyciągów bankowych rachunku refundacyjnego dla projektu "Ogień w lesie a przyroda II - drugi etap kampanii informującej społeczeństwo o zagrożeniu pożarowym w lasach";

* E4 - rejestr księgowań wyciągów bankowych rachunku zaliczek dla projektu "Ogień w lesie a przyroda II - drugi etap kampanii informującej społeczeństwo o zagrożeniu pożarowym w lasach";

* WE - rejestr księgowań wyciągów bankowych rachunku zaliczek w EUR.

VII.

Sposób przechowywania i archiwizacji dokumentów dotyczących projektów

Sposób przechowywania i archiwizacji dokumentów niefinansowych dotyczących projektów powinien być zgodny zasadami wynikającymi z instrukcji kancelaryjnej i rzeczowego wykazu akt dla PGL LP.

Dla przechowywania, ochrony i archiwizacji dowodów i zbiorów księgowych obowiązującymi są zapisy pkt 6 i pkt 7 Zasad (polityki) rachunkowości Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe.

Tabela 1

EWIDENCJA KSIĘGOWA

najczęstszych operacji gospodarczych związanych z realizacją projektów w ramach Instrumentu Finansowego LIFE+

Opis operacjiKsięgowanie operacji
WnMa
Księgowania operacji gospodarczych w ramach LIFE+
Księgowanie kosztów rodzajowych realizowanych w ramach projektów LIFE+ na wydzielonych pozycjach planu"4" koszty wg rodzaju

"501" koszty wg MPK

"503" koszty wg MPK

"3" rozliczenie zakupu

210 Rozrachunki z dostawcami

"4" koszty wg rodzaju

"3" rozliczenie zakupu

Księgowanie zapłaty kosztów realizowanych w ramach projektów LIFE+210 Rozrachunki z dostawcami

230 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń bieżących

242 Rozrachunki z ZUS

225 Rozrachunki z tytułu pdof

Rachunek bankowy zaliczkowy lub rachunek bankowy refundacyjny 130*

Rachunek podstawowy 130*

Księgowanie zestawienia kosztów do wniosku o płatność składanego do Komisji EuropejskiejRozrachunki z tytułu dotacji z KE 251**70060 - Dotacje zewnętrzne do działalności administracyjnej
Księgowanie zestawienia kosztów do wniosku o płatność składanego do NFOŚiGWRozrachunki z tytułu dotacji z NFOŚiGW 250**70060 - Dotacje zewnętrzne do działalności administracyjnej
Księgowanie otrzymanej zaliczki w ramach projektów LIFE+Rachunek bankowy walutowy 132*Rozrachunki z KE z tytułu zaliczki 251**
Przewalutowanie otrzymanej zaliczki, dotacji na PLNRachunek bankowy zaliczkowy lub rachunek bankowy refund. 130*

Inne środki pieniężne 109

Inne środki pieniężne

109 Rachunek bankowy walutowy 132*

Księgowanie otrzymanej dotacji z Komisji Europejskiej w ramach projektów LIFE+Rachunek bankowy walutowyRozrachunki z tytułu dotacji z KE 251**

* właściwy dla projektów LIFE+ rachunek bankowy

** konto analityczne z dotującym - właściwe dla programu LIFE+

Tabela 2

POZYCJE PLANU

do wydzielonej ewidencji kosztów projektu LIFE08 INF/PL/000523 "Ogień w lesie a przyroda - podniesienie świadomości mieszkańców terenów wiejskich w zakresie zapobiegania pożarom lasów" w 2010 r.

RokTyp planuTyp obiektuAdres obiektuGrupa czynnościNazwaPozycja planu
ADMINISTRACJA + SL
"LIFE+" Projekt nr I Koszty kwalifikowalne
2010ADMP18-36-1-01-1SŁ-ZASpłace zasad. Służby Leśnej201000373
2010ADMP18-36-1-01-1SŁ-ZASCHpłace zasad. Służby Leśnej choroba201000374
2010ADMP18-36-1-01-1SŁ-ZASDELSL delegacje201000375
2010ADMP18-36-1-01-1SŁ-SZKszkolenie Służby Leśnej201000376
2010ADMP18-36-1-01-1ADM-REKLwydatki na reklamę201000377
2010ADMP18-36-1-01-1ADM-ZASpłace zasad. admin. - wynagrodz.201000378
2010ADMP18-36-1-01-1ADM-ZASCHpłace zasad. admin. - choroba201000379
2010ADMP18-36-1-01-1ADM-DELadmin. - delegacje201000380
2010ADMP18-36-1-01-1ADM-SZKszkol. pracowników administr.201000381
2010ADMP18-36-1-01-1ADM-PODpodatki, daniny, opłaty201000382
2010ADMP18-36-1-01-1ADM-BIURwydatki biurowe201000383
2010ADMP18-36-1-01-1ADM-POZpozostała działal. administr.201000384
"LIFE+" Projekt nr I Koszty niekwalifikowalne
2010ADMP18-36-1-01-2SŁ-ZASpłace zasad. Służby Leśnej201000385
2010ADMP18-36-1-01-2SŁ-ZASCHpłace zasad. Służby Leśnej choroba201000386
2010ADMP18-36-1-01-2SŁ-ZASDELSL delegacje201000387
2011ADMP18-36-1-01-2SŁ-SZKszkolenie Służby Leśnej201000388
2010ADMP18-36-1-01-2ADM-ZASpłace zasad. admin. - wynagrodz.201000389
2010ADMP18-36-1-01-2ADM-ZASCHpłace zasad. admin. - choroba201000390
2010ADMP18-36-1-01-2ADM-AMORTadmin. - amortyzacja201000391
2010ADMP18-36-1-01-2ADM-DELadmin. - delegacje201000392
2010ADMP18-36-1-01-2ADM-BHPdziałalność BHP w administr.201000393
2010ADMP18-36-1-01-2ADM-SZKszkol. pracowników administr.201000394
2010ADMP18-36-1-01-2ADM-PODpodatki, daniny, opłaty201000395
2010ADMP18-36-1-01-2ADM-BIURwydatki biurowe201000396
2010ADMP18-36-1-01-2ADM-POZpozostała działal. administr.201000397

Tabela 3

POZYCJE PLANU

do wydzielonej ewidencji kosztów projektu LIFE08 INF/PL/000523 "Ogień w lesie a przyroda - podniesienie świadomości mieszkańców terenów wiejskich w zakresie zapobiegania pożarom lasów" w 2011 r.

RokTyp planuTyp obiektuAdres obiektuGrupa czynnościNazwaPozycja planu
ADMINISTRACJA + SL
"LIFE+" Projekt nr I Koszty kwalifikowalne
2011ADMP18-36-1-01-1SŁ-ZASpłace zasad. Służby Leśnej201100270
2011ADMP18-36-1-01-1SŁ-ZASCHpłace zasad. Służby Leśnej choroba201100460
2011ADMP18-36-1-01-1SŁ-ZASDELSL delegacje201100251
2011ADMP18-36-1-01-1SŁ-SZKszkolenie Służby Leśnej
2011ADMP18-36-1-01-1ADM-REKLwydatki na reklamę
2011ADMP18-36-1-01-1ADM-ZASpłace zasad. admin. - wynagrodz.201100271
2011ADMP18-36-1-01-1ADM-ZASCHpłace zasad. admin. - choroba201100461
2011ADMP18-36-1-01-1ADM-DELadmin. - delegacje201100252
2011ADMP18-36-1-01-1ADM-SZKszkol. pracowników administr.
2011ADMP18-36-1-01-1ADM-PODATpodatki, daniny, opłaty201100517
2011ADMP18-36-1-01-1ADM-BIURwydatki biurowe201100250
2011ADMP18-36-1-01-1ADM-POZpozostała działal. administr.
"LIFE+" Projekt nr I Koszty niekwalifikowalne
2011ADMP18-36-1-01-2SŁ-ZASpłace zasad. Służby Leśnej201100272
2011ADMP18-36-1-01-2SŁ-ZASCHpłace zasad. Służby Leśnej choroba201100462
2011ADMP18-36-1-01-2SŁ-ZASDELSL delegacje201100253
2011ADMP18-36-1-01-2SŁ-SZKszkolenie Służby Leśnej201100257
2011ADMP18-36-1-01-2ADM-ZASpłace zasad. admin. -wynagrodz.201100273
2011ADMP18-36-1-01-2ADM-ZASCHpłace zasad. admin. - choroba201100463
2011ADMP18-36-1-01-2ADM-AMORTadmin. - amortyzacja201100249
2011ADMP18-36-1-01-2ADM-DELadmin. - delegacje201100254
2011ADMP18-36-1-01-2ADM-BHPdziałalność BHP w administr.
2011ADMP18-36-1-01-2ADM-SZKszkol. pracowników administr.201100259
2011ADMP18-36-1-01-2ADM-PODATpodatki, daniny, opłaty201100515
2011ADMP18-36-1-01-2ADM-BIURwydatki biurowe
2011ADMP18-36-1-01-2ADM-POZpozostała działal. administr.
2011ADMP18-36-1-01-2SŁ-ZASNSL narzut na wynagrodzenia201100255
2011ADMP18-36-1-01-2ADM-NARZadministracja - narzuty na wynagrodzenia201100256
2011ADMP18-36-1-01-2SŁ-DOKSZdofinansowanie dokszt. prac. SL201100258
2011ADMP18-36-1-01-2ADM-DOKSZdofinansowanie dokszt. prac. admin.201100260

Tabela 3 - dok.

POZYCJE PLANU

do wydzielonej ewidencji kosztów projektu LIFE09 INF/PL/000275 "Ogień w lesie a przyroda II - drugi etap kampanii informującej społeczeństwo o zagrożeniu pożarowym w lasach" w 2011 r.

RokTyp planuTyp obiektuAdres obiektuGrupa czynnościNazwaPozycja planu
ADMINISTRACJA + SL
"LIFE+" Projekt nr II Koszty kwalifikowalne
2011ADMP18-36-1-02-3SŁ-ZASpłace zasad. Służby Leśnej201100276
2011ADMP18-36-1-02-3SŁ-ZASCHpłace zasad. Służby Leśnej choroba201100464
2011ADMP18-36-1-02-3SŁ-ZASDELSL delegacje201100262
2011ADMP18-36-1-02-3SŁ-SZKszkolenie Służby Leśnej
2011ADMP18-36-1-02-3ADM-REKLwydatki na reklamę
2011ADMP18-36-1-02-3ADM-ZASpłace zasad. admin. - wynagrodz.201100277
2011ADMP18-36-1-02-3ADM-ZASCHpłace zasad. admin. - choroba201100465
2011ADMP18-36-1-02-3ADM-DELadmin. - delegacje201100263
2011ADMP18-36-1-02-3ADM-SZKszkol. pracowników administr.
2011ADMP18-36-1-02-3ADM-PODATpodatki, daniny, opłaty201100518
2011ADMP18-36-1-02-3ADM-BIURwydatki biurowe201100261
2011ADMP18-36-1-02-3ADM-POZpozostała działal. administr.
"LIFE+" Projekt nr II Koszty niekwalifikowalne
2011ADMP18-36-1-02-4SŁ-ZASpłace zasad. Służby Leśnej201100275
2011ADMP18-36-1-02-4SŁ-ZASCHpłace zasad. Służby Leśnej choroba201100466
2011ADMP18-36-1-02-4SŁ-ZASDELSL delegacje201100265
2011ADMP18-36-1-02-4SŁ-SZKszkolenie Służby Leśnej201100268
2011ADMP18-36-1-02-4ADM-ZASpłace zasad. admin. -wynagrodz.201100274
2011ADMP18-36-1-02-4ADM-ZASCHpłace zasad. admin. - choroba201100467
2011ADMP18-36-1-02-4ADM-AMORTadmin. - amortyzacja201100281
2011ADMP18-36-1-02-4ADM-DELadmin. - delegacje201100264
2011ADMP18-36-1-02-4ADM-BHPdziałalnosc BHP w administr.
2011ADMP18-36-1-02-4ADM-SZKszkol. pracowników administr.201100269
2011ADMP18-36-1-02-4ADM-PODATpodatki, daniny, opłaty201100516
2011ADMP18-36-1-02-4ADM-BIURwydatki biurowe
2011ADMP18-36-1-02-4ADM-POZpozostała działal. administr.
2011ADMP18-36-1-02-4SŁ-ZASNSL narzut na wynagrodzenia201100266
2011ADMP18-36-1-02-4ADM-NARZadministracja - narzuty na wynagrodzenia201100267
2011ADMP18-36-1-02-4SŁ-DOKSZdofinansowanie dokszt. prac. SL
2011ADMP18-36-1-02-4ADM-DOKSZdofinansowanie dokszt. prac. administr.

Tabela 4

WYCIĄG Z WYKAZU KONT

stosowanych do ewidencji zdarzeń gospodarczych związanych z realizacją projektów w ramach instrumentu finansowego LIFE+

Konto syntetyczneAnalityka I stopniaAnalityka II stopnia / MPKTreśćKryterium podziału analitycznego
250Rozrachunki z tytułu dotacji pozabudżetowych, bez dotacji z UEwg instytucji dotującej
251Rozrachunki z tytułu dotacji, dopłat z UE
8xxxx - numer adresowyRozrachunki z tytułu dotacji, dopłat z UE - pozostałewg instytucji dotującej
109Inne środki pieniężnewg kontrahentów
130Rachunek bankowy krajowych środków pieniężnych
1Rachunek bankowy zaliczkowywg rachunku dla projektu
1Rachunek bankowy refundacyjnywg rachunku dla projektu
1321Rachunek bankowy walutrachunek techniczny
210Zobowiązania z tytułu dostaw i usługwg kontrahentów
213Zobowiązania z tytułu nabycia wartości niematerialnych i prawnych oraz rzeczowych aktywów trwałychwg kontrahentów
301Rozliczenie zakupu materiałów i towarówwg rodzaju sprzedaży
302Rozliczenie zakupu robót i usługwg rodzaju sprzedaży
"4"Koszty wg rodzaju i ich rozliczenie
400Zużycie materiałów i energii
0Zużycie materiałów
1Zużycie energii
410Usługi obce
420Podatki i opłaty
0Podatki i opłaty - inne
1Podatek VAT niepodlegający odliczeniu
4Podatek VAT należny od wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportowych
430Wynagrodzenia
1Wynagrodzenia osobowe
2Wynagrodzenia bezosobowe i honoraria
3Dodatkowe wynagrodzenie roczne
440Świadczenia na rzecz pracowników
1Składki na ubezpieczenia społeczne i fundusz pracy
2Odpis na ZFŚS
3Wartość wydanego umundurowania
4Koszty BHP
5Koszty szkoleń i dokształcania pracowników
6Pozostałe świadczenia na rzecz pracownika
450Amortyzacja
460Delegacje i koszty przeniesienia
470Pozostałe koszty rodzajowe
0Inne koszty rodzajowe
1Koszty reprezentacji
2Koszt reklamy
501MPKKoszty Służby Leśnej
111Wynagrodz. i świadczenia Służby Leśnejwg wydzielonych pozycji planu dla projektu
112Narzuty na wynagrodzenia Służby Leśnejwg wydzielonych pozycji planu dla projektu
113Delegacje i koszty przen. SLwg wydzielonych pozycji planu dla projektu
114Utrzym. środków lokom. SL
116BHP pracowników Służby Leśnejwg wydzielonych pozycji planu dla projektu
117Szkolenia pracowników Służby Leśnejwg wydzielonych pozycji planu dla projektu
118Pozostałe koszty SLwg wydzielonych pozycji planu dla projektu
503MPKPozostałe koszty administracyjne
131Wynagrodz. i świadczenia pr. admin. i obsł.wg wydzielonych pozycji planu dla projektu
132Narzuty na wynagrodzenia poz. admin. i obs.wg wydzielonych pozycji planu dla projektu
133Amortyzacja i utrzym. środków trwałychwg wydzielonych pozycji planu dla projektu
134Delegacje i koszty przeniesieniawg wydzielonych pozycji planu dla projektu
135Utrzymanie transportu administracyjnegowg wydzielonych pozycji planu dla projektu
136BHP pozost. pracowników admin. i obsługiwg wydzielonych pozycji planu dla projektu
138Szkolenia pracowników administr. i obsług.wg wydzielonych pozycji planu dla projektu
139Podatki, daniny i opłatywg wydzielonych pozycji planu dla projektu
1310Koszty biurowewg wydzielonych pozycji planu dla projektu
1313Pozostałe koszty administracyjnewg wydzielonych pozycji planu dla projektu
70060Dotacje zewnętrzne do działalności administracyjnej

W miarę potrzeb możliwe jest stosowanie innych kont rzeczowych i analitycznych w celu ewidencji księgowej operacji gospodarczych zgodnie z obowiązującym planem kont.