Prowadzenie w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego systemu informatycznego "Legislator".

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.ABW.2017.12

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 maja 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 20
SZEFA AGENCJI BEZPIECZEŃSTWA WEWNĘTRZNEGO
z dnia 25 kwietnia 2017 r.
w sprawie prowadzenia w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego systemu informatycznego "Legislator"

Na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2016 r. poz. 1897, 1948 i 1955 oraz z 2017 r. poz. 60 i 768) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa cele, sposób i tryb prowadzenia oraz wykorzystania systemu teleinformatycznego "Legislator", zwanego dalej "Legislatorem", podczas realizacji zadań z zakresu opiniowania projektów aktów normatywnych przez Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, opracowanych przez Prezydenta RP, naczelne i centralne organy administracji rządowej oraz organy Unii Europejskiej.
§  2. 
W Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanej dalej "ABW", prowadzi się system teleinformatyczny Legislator, w celu:
1)
koordynacji i wsparcia procesu legislacyjnego w ABW;
2)
usprawnienia obiegu informacji oraz procesów analitycznych;
3)
wsparcia funkcjonariuszy ABW wykonujących czynności, o których mowa w art. 21 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, w zakresie niezbędnym do wykonywania czynności służbowych.
§  3. 
1. 
W Legislatorze gromadzi się, przetwarza, przechowuje i udostępnia informacje w modułach obejmujących:
1)
akty prawne wchodzące w życie, zawierający informacje o wchodzących w życie aktach prawnych opublikowanych w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
projekty aktów normatywnych opracowanych przez Prezydenta RP, naczelne i centralne organy administracji rządowej i projekty założeń projektów ustaw oraz projekty ustaw wraz z informacjami o stanie prac legislacyjnych nad poszczególnymi projektami aktów prawnych i projektami założeń projektów ustaw;
3)
projekty aktów normatywnych organów Unii Europejskiej, głównie o charakterze wiążącym a także niewiążącym wraz z informacjami o etapie prac w procesie legislacyjnym Unii Europejskiej nad poszczególnymi projektami, jeśli istnieje ich oficjalna polska wersja językowa.
2. 
Informacje, o których mowa w ust. 1, mogą być uzupełniane o dodatkowe dane istotne z punktu widzenia analizy i oceny informacji oraz o dane statystyczne.
§  4. 
1. 
Funkcję administratora Legislatora pełni Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Teleinformatycznego ABW.
2. 
Do zadań administratora Legislatora należy:
1)
zapewnianie bezpieczeństwa funkcjonowania Legislatora i informacji w nim gromadzonych, przechowywanych i przetwarzanych;
2)
zapewnianie i obsługa infrastruktury technicznej i programowej Legislatora;
3)
wdrażanie wniosków o nadaniu bądź odebraniu uprawnień dostępu do Legislatora.
3. 
Administrator Legislatora wyznacza zarządzającego Legislatorem, do którego zadań należy wykonywanie czynności konfiguracyjnych Legislatora polegających na:
1)
zarządzaniu ewidencją użytkowników Legislatora poprzez nadawanie uprawnień do poziomów dostępowych, o których mowa w § 8 ust. 1;
2)
wykonywaniu innych czynności zleconych przez administratora Legislatora.
§  5. 
1. 
Funkcję gestora Legislatora pełni Dyrektor Biura Prawnego ABW.
2. 
Gestor Legislatora może tworzyć dodatkowe funkcjonalności Legislatora.
3. 
Gestor Legislatora wyznacza koordynatorów poszczególnych modułów Legislatora, określonych w § 3 ust. 1.
4. 
Do zadań koordynatorów, o których mowa w ust. 3, należy weryfikacja poprawności i kompletności informacji wprowadzanych przez użytkowników Legislatora w zakresie swojej właściwości.
5. 
Koordynatorzy, o których mowa w ust. 3, każdy w zakresie swojej właściwości:
1)
zarządza uprawnieniami użytkowników Legislatora poprzez nadawanie uprawnień do poziomów dostępowych, o których mowa w § 8 ust. 1:
2)
kontroluje poprawność i kompletność wprowadzonych informacji, na podstawie zgłoszeń dokonanych przez użytkowników Legislatora;
3)
koordynuje usuwanie błędów i uzupełnianie informacji we współpracy z użytkownikami Legislatora;
4)
aktualizuje dane słownikowe.
§  6. 
1. 
W ramach modułu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, Legislator zapewnia rodzajowe wyodrębnienie aktów prawnych, w szczególności z podziałem na projekty:
1)
założeń projektów ustaw;
2)
ustaw;
3)
umów międzynarodowych;
4)
rozporządzeń Prezesa Rady Ministrów;
5)
rozporządzeń Rady Ministrów;
6)
rozporządzeń ministrów kierujących określonymi działami administracji rządowej;
7)
zarządzeń Prezesa Rady Ministrów.
2. 
W ramach modułu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, gromadzi się oraz zapewnia dostęp do:
1)
podstawowych informacji o projekcie;
2)
informacji o działaniach legislacyjnych podejmowanych na poszczególnych etapach legislacyjnych;
3)
elektronicznych wersji projektów oraz najistotniejszych dokumentów związanych z procesem legislacyjnym.
3. 
W ramach modułu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, Legislator zapewnia rodzajowe wyodrębnienie aktów prawnych, w szczególności z podziałem na projekty:
1)
o charakterze wiążącym:
a)
rozporządzenia,
b)
dyrektywy,
c)
decyzje;
2)
o charakterze niewiążącym:
a)
wytyczne,
b)
zalecenia,
c)
rezolucje,
d)
inne.
§  7. 
Użytkowanie Legislatora odbywa się poprzez infrastrukturę sieci teleinformatycznej ABWAN, o której mowa w decyzji nr 274 Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 30 września 2005 r. w sprawie uruchomienia w jednostkach organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego wewnętrznej sieci teleinformatycznej ABWAN (Dz. Urz. ABW poz. 60).
§  8. 
1. 
Określa się następujące poziomy dostępowe użytkowników sieci ABWAN do Legislatora:
1)
poziom I - funkcjonariusze i pracownicy Biura Prawnego ABW, z prawem odczytu informacji zgromadzonych w modułach, o których mowa w § 3 ust. 1;
2)
poziom II - kierownicy jednostek i komórek organizacyjnych ABW, z prawem odczytu informacji zgromadzonych w modułach, o których mowa w § 3 ust. 1;
3)
poziom III - wszyscy użytkownicy sieci ABWAN, z prawem odczytu informacji zgromadzonych w module, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1.
2. 
Użytkownicy sieci ABWAN mogą uzyskać dostęp do poziomu II, do informacji, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 i 3, zgromadzonych w Legislatorze, na podstawie pisemnego wniosku właściwego kierownika jednostki organizacyjnej ABW.
3. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 2. wymaga akceptacji gestora Legislatora.
4. 
Uprawnienia dostępu do poziomu II, powinny być nadawane w zakresie niezbędnym do realizacji zadań przez danego funkcjonariusza lub pracownika ABW.
5. 
Użytkownicy sieci ABWAN uzyskują uprawnienia wprowadzania, zapisu, zmiany informacji zgromadzonych w modułach, o których mowa w § 3 ust. 1, na podstawie zgody wyrażonej przez gestora Legislatora.
6. 
W przypadku utworzenia funkcjonalności, o których mowa w § 5 ust. 2, gestor Legislatora określa poziom dostępu użytkowników, o których mowa w ust. 1, do tych funkcjonalności.
§  9. 
1. 
Użytkownik sieci ABWAN posiadający uprawnienia, o których mowa w § 8 ust. 5, wprowadza do Legislatora informacje z zachowaniem zasad rzetelności i obiektywizmu.
2. 
Użytkownik sieci ABWAN zgłasza koordynatorowi Legislatora, właściwemu dla danego modułu, konieczność usunięcia błędów lub dokonania uzupełnień informacji wprowadzonych do Legislatora.
§  10. 
Informacje o aktach prawnych wchodzących w życie, gromadzone w module, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zawierają informacje o wszystkich wchodzących w życie aktach prawnych opublikowanych w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej po dniu lgrudnia 2012 r.
§  11. 
1. 
Uprawnienia dostępowe do Legislatora przyznane użytkownikom sieci ABWAN na podstawie przepisów zarządzenia, o którym mowa w § 12, zachowują ważność.
2. 
Użytkownicy sieci ABWAN, którym przyznano uprawnienia odpowiednio do poziomu I lub poziomu II Legislatora na podstawie przepisów zarządzenia, o którym mowa w § 12, uzyskują odpowiednio dostęp do modułu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3.
§  12. 
Traci moc zarządzenie nr 19 Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia 2 kwietnia 2013 r. w sprawie prowadzenia w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego systemu informatycznego "Legislator" (Dz. Urz. ABW poz. 8).
§  13. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą od dnia 1 maja 2017 r.