Prowadzenie sprzedaży drewna w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.
B.I.LP.2001.12.118
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE Nr 91
DYREKTORA GENERALNEGO LASÓW PAŃSTWOWYCH
z dnia 30 listopada 2001 r.
w sprawie prowadzenia sprzedaży drewna w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe.
Na podstawie art. 33, ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. nr 101, poz. 444 z późn. zm.) oraz § 6 i § 8, ust. 1, pkt 5 Statutu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, stanowiącego załącznik do Zarządzenia nr 50 Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 18 maja 1994 roku w sprawie nadania Statutu Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe, zarządzam, co następuje.
* "Zasady sprzedaży drewna w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe", stanowiące załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia;
* "Zasady zawierania porozumień długoterminowych dotyczących sprzedaży i zakupu surowca drzewnego", stanowiące załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia;
* "Tryb i harmonogram tworzenia rocznego planu pozyskania i sprzedaży drewna", stanowiący załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ZASADY SPRZEDAŻY DREWNA
ZASADY SPRZEDAŻY DREWNA
1. Ramowe wytyczne w zakresie pozyskania i sprzedaży drewna na dany rok w Lasach Państwowych ustala dyrektor generalny Lasów Państwowych.
2. Sprzedaż drewna na rynku krajowym organizuje i koordynuje dyrektor generalny Lasów Państwowych w porozumieniu z dyrektorami regionalnych dyrekcji LP.
3. Sprzedaż drewna na rynku regionalnym organizuje i koordynuje dyrektor regionalnej dyrekcji LP w porozumieniu z nadleśniczymi.
4. Sprzedaż drewna na rynku lokalnym prowadzi nadleśniczy.
5. Realizację wszystkich umów, fakturowanie sprzedaży drewna oraz pobieranie należności bez względu na szczebel organizacyjny, na którym nastąpiło podpisanie umów, prowadzi nadleśnictwo lub inna jednostka LP, realizująca faktycznie sprzedaż.
1. Przy sprzedaży drewna w LP mają zastosowanie wszelkie stosowane w obrocie sposoby sprzedaży, do których należą przede wszystkim:
2. Sposoby sprzedaży ustala odpowiednio: dyrektor generalny Lasów Państwowych przy sprzedaży drewna na rynku krajowym, dyrektor regionalnej dyrekcji LP dla rynku regionalnego oraz nadleśniczy dla rynku lokalnego. Przy wyborze sposobu sprzedaży winna być brana pod uwagę m.in. aktualna sytuacja rynkowa oraz specyfika rynku objętego działaniem.
3. Poziom cen wyjściowych do przetargów i przy sprzedaży w oparciu o negocjacje będzie ustalany w trybie uzgodnień na okresy roczne, półroczne i kwartalne pomiędzy reprezentatywnymi grupami (organizacjami) nabywców i reprezentantami Lasów Państwowych na szczeblu regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych dla rynku regionalnego. Jeżeli strony nie dojdą do porozumienia, ostateczną decyzję podejmie dyrektor regionalnej dyrekcji LP.
4. Ceny wyjściowe na drewno na rynku lokalnym i ceny detaliczne ustala nadleśniczy.
5. Proces ustalania cen wyjściowych oraz wyboru nabywców przy zastosowaniu innych form sprzedaży, niż sprzedaż z wolnej ręki i sprzedaż detaliczna, powinien być udokumentowany.
6. Potwierdzeniem uzgodnionych przez strony warunków sprzedaży drewna, bez względu na sposób sprzedaży (oprócz sprzedaży detalicznej oraz odbiorcom drobnym kupującym surowiec w trybie sprzedaży z wolnej ręki za gotówkę) jest zawarcie umowy kupna-sprzedaży.
7. Umowa kupna-sprzedaży winna szczegółowo określać warunki jej realizacji (m.in. termin realizacji, sposób i miejsce odbioru drewna, formę i termin regulowania płatności, konsekwencje wynikające z niedotrzymania warunków umowy, zabezpieczenia finansowe).
8. Kierownik jednostki organizacyjnej Lasów Państwowych, ustalając sposób i warunki sprzedaży dla danego segmentu rynku, a następnie podpisując umowy z poszczególnymi nabywcami, ponosi wyłączną odpowiedzialność za zabezpieczenie w tych umowach interesów Skarbu Państwa.
Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych udostępnią informację o planowanej wielkości podaży drewna na dany rok (inne okresy) dla zainteresowanych nabywców drewna.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
ZASADY ZAWIERANIA POROZUMIEŃ DŁUGOTERMINOWYCH
ZASADY ZAWIERANIA POROZUMIEŃ DŁUGOTERMINOWYCH
1. Dla podmiotów ubiegających się o podpisanie porozumień długoterminowych zostają określone jednolite warunki.
2. Dostęp do możliwości podpisania porozumień długoterminowych muszą mieć wszystkie podmioty spełniające określone kryteria.
3. W ramach grupy nabywców, z którymi podpisane będą porozumienia (określonego segmentu rynku oraz jednostce organizacyjnej Lasów Państwowych), muszą obowiązywać te same zasady zaopatrzenia surowcowego i ustalania cen.
4. Pula drewna wyznaczona dla nabywców objętych porozumieniami nie może w istotny sposób ograniczać innych uczestników rynku; musi ona zostać określona na poziomie gwarantującym pozostałym nabywcom swobodny dostęp do surowca.
1. Jednostki organizacyjne LP na podstawie kryteriów wymienionych w pkt 2 i 3 mogą spisywać z nabywcami porozumienia długoterminowe o współpracy, zawierające deklaracje kupna-sprzedaży surowca drzewnego.
2. Kryterium skali dokonywanych zakupów:
– nabywcy zakupujący surowiec powyżej 100 tys. m3 rocznie;
– nabywcy zakupujący surowiec od 25 tys. m3 do 100 tys. m3 rocznie;
3. Kryteria rynkowe:
- perspektywy rozwoju firmy, inwestycje, zwiększenie zakupów w przyszłości;
- rzetelność w terminowym regulowaniu należności za zakupiony surowiec;
- stabilna kondycja finansowa poparta odpowiednimi dokumentami;
- solidność, wiarygodność, etyka handlowa;
- zakup sortymentów trudno zbywalnych lub znajdujących się w stałej lub okresowej nadpodaży (likwidacja skutków klęsk żywiołowych).
4. Porozumienia długoterminowe mogą być zawierane z funkcjonującymi na rynku lub potencjalnymi nabywcami drewna zainteresowanymi inwestowaniem w budowę lub modernizację istniejących zakładów przetwarzających drewno okrągłe, posiadającymi program bieżących i perspektywicznych działań rozwojowych.
5. Dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych zawiera porozumienie po uzyskaniu opinii dyrektora generalnego Lasów Państwowych.
6. Warunkiem zawarcia porozumienia długoterminowego jest przedstawienie przez nabywcę gwarancji wiarygodności płatniczej potwierdzającej jego wypłacalność, w tym zabezpieczeń płatności, oraz biznesplanu. Nabywca może dodatkowo wyrazić zgodę na wgląd do bieżących materiałów dotyczących swojej kondycji finansowej, potwierdzając chęć perspektywicznej współpracy na zasadach pełnej wiarygodności.
7. Zmiana formy własności lub statusu prawnego nabywcy nie musi powodować automatycznie wygaśnięcia porozumienia długoterminowego.
8. Porozumienie winno określać ilości drewna do sprzedaży w poszczególnych okresach z przybliżonym udziałem gatunków i sortymentów.
9. Porozumienia długoterminowe winny być zawierane na okresy minimum 3-letnie, nie dłuższe jednak niż 10 lat.
10. Termin wypowiedzenia porozumienia winien wynosić co najmniej 6 miesięcy, chyba że strony uzgodnią inaczej.
11. Po podpisaniu porozumienia długoterminowego, na kolejne okresy (roczne, półroczne, kwartalne) będą podpisane umowy kupna-sprzedaży w trybie i na właściwych warunkach (także cenowych), stosownie do segmentu rynku, na którym funkcjonuje nabywca.
12. Brak spłaty należności bądź nieterminowe realizowanie spłat, niewywiązanie się nabywcy z odbioru deklarowanej masy drewna może stanowić podstawę do wypowiedzenia umowy w terminie krótszym niż określony w pkt 10.
13. Porozumienia długoterminowe będą zawierane na wniosek zainteresowanego podmiotu.
ZAŁĄCZNIK Nr 3 1
(uchylony).
(uchylony).