Prowadzenie rejestrów wymiarowych, rejestrów przypisów i odpisów oraz rozliczania wpływów łącznego zobowiązania pieniężnego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MF.1985.7.17

Akt utracił moc
Wersja od: 20 maja 1986 r.

INSTRUKCJA Nr 12/PO/KS
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 2 lipca 1985 r.
w sprawie prowadzenia rejestrów wymiarowych, rejestrów przypisów i odpisów oraz rozliczania wpływów łącznego zobowiązania pieniężnego.

Na podstawie art. 17 ustawy z dnia 3 grudnia 1984 r. Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 56, poz. 283) oraz w związku z § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 1984 r. w sprawie łącznego zobowiązania pieniężnego (Dz. U. Nr 58, poz. 295) ustala się, co następuje:

I.

Przepisy wstępne.

§  1.
Ilekroć w instrukcji jest mowa o:
1)
organie podatkowym - rozumie się przez to terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw finansowych stopnia podstawowego,
2)
gminie - rozumie się przez to jednostki podziału terytorialnego stopnia podstawowego, którymi są gminy, miasta, dzielnice miast w miastach podzielonych na dzielnice, jak również miasto i gminę,
3)
zobowiązaniu pieniężnym - rozumie się przez to łączne zobowiązanie pieniężne, określone przepisami § 1 i 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 1984 r. w sprawie łącznego zobowiązania pieniężnego (Dz. U. Nr 58, poz. 295),
4)
rejestrze wymiarowym - rozumie się przez to rejestr wymiarowy łącznego zobowiązania pieniężnego (formularz Min. Fin. Nr 3185/V),
5)
rejestrze przypisów i odpisów - rozumie się przez to rejestr przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego (formularz Min. Fin. Nr 3186/II),
6)
funduszu gminnym - rozumie się przez to również fundusz miejski,
7)
wydziale finansowym urzędu wojewódzkiego - rozumie się przez to również wydziały finansowe urzędów miast: stołecznego Warszawy, Krakowa i Łodzi,
8)
formularzu Min. Fin. z numerem - rozumie się przez to numer katalogowy formularza Ministerstwa Finansów.

II.

Zasady prowadzenia rejestru wymiarowego zobowiązania pieniężnego.

§  2.
1.
Organ podatkowy zakłada rejestry wymiarowe zobowiązania pieniężnego na dany rok podatkowy według poszczególnych miejscowości oraz następujących grup podatników w każdej miejscowości:
1)
jednostek gospodarki nie uspołecznionej do których zalicza się indywidualnych rolników, zespoły indywidualnych rolników, wspólnoty gruntowe i osoby prawne nie będące jednostkami gospodarki uspołecznionej oraz osoby fizyczne, a także osoby prawne nie będące jednostkami gospodarki uspołecznionej opłacające zobowiązanie pieniężne bez podatku rolnego, jako części składowej tego zobowiązania,
2)
państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej i państwowych gospodarstw rolnych,
3)
rolniczych spółdzielni produkcyjnych,
4)
kółek rolniczych i pozostałych jednostek gospodarki uspołecznionej.
2.
W zależności od liczby podatników w danej miejscowości, zakłada się odrębne rejestry wymiarowe dla poszczególnych grup podatników w każdej miejscowości lub wydziela odpowiednie części w jednym lub kilku rejestrach wymiarowych.
3.
Na podstawie rejestrów wymiarowych w gminie sporządza się dla poszczególnych grup podatników zbiorcze zestawienie wymiaru zobowiązania pieniężnego.
§  3.
Podstawę do zapisów w rejestrach wymiarowych stanowią:
1)
dla jednostek gospodarki nie uspołecznionej dane wynikające z kart gospodarstwa, kart nieruchomości, kart ewidencji wymiaru i poboru składki na fundusz ubezpieczenia społecznego rolników oraz rejestru wymiarowego składki PZU (formularz PZU Nr 4129),
2)
dla jednostek gospodarki uspołecznionej:
a)
deklaracje w sprawie podatku rolnego od gruntów od jednostek gospodarki uspołecznionej (formularz Min. Fin. Nr 3100),
b)
decyzje ustalające wymiar innych należności pieniężnych, wchodzących w skład zobowiązania pieniężnego.
§  4.
1.
Rejestr wymiarowy dla jednostek gospodarki nie uspołecznionej w poszczególnych miejscowościach (wsiach) wypełnia się w sposób przebitkowy łącznie z nakazem płatniczym (formularz Min. Fin. Nr 3184/V) na podstawie dokumentów wymienionych w § 3 pkt. 1.
2.
Rejestr wymiarowy dla jednostek gospodarki nie uspołecznionej sporządza się według poniższych grup podatkowych:
1)
indywidualne gospodarstwa rolne według grup obszarowych powierzchni ogólnej w hektarach fizycznych, uwzględniając grunty własne i dzierżawione od Państwa i wpisuje się w porządku alfabetycznym w danej grupie obszarowej, a mianowicie:
A -powyżej0,5-do2,0hafizycznych
B -"2,0-do5,0""
C -"5,0-do7,0""
D -"7,0-do10,0""
E -"10,0-do15,0""
H -"15,0hafizycznych,
2)
osoby fizyczne i osoby prawne nie będące jednostkami gospodarki uspołecznionej opłacające łączne zobowiązanie pieniężne bez podatku rolnego - wpisuje się w porządku alfabetycznym w danej miejscowości.
3.
Po wpisaniu wszystkich pozycji wymiarowych z danej grupy obszarowej podkreśla się ostatnią pozycję i w następnym wolnym wierszu wpisuje się ogólne kwoty wymierzonych należności, sumując poszczególne rubryki. W kolejnym wierszu - wpisuje się pozycje z następnej grupy obszarowej, nie pozostawiając wolnych wierszy. Po wpisaniu wszystkich grup, sporządza się zestawienie zbiorcze wymiaru zobowiązania pieniężnego w danej miejscowości według grup podatników.
§  5.
1.
Rejestry wymiarowe dla grup podatników będących jednostkami gospodarki uspołecznionej prowadzi się w sposób następujący:
1)
na podstawie deklaracji w sprawie podatku rolnego od gruntów od jednostek gospodarki uspołecznionej (formularz Min. Fin. Nr 3100) zakłada się rejestry wymiarowe według miejscowości wymienionych w deklaracji grup podatników, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2-4, wpisuje się dane z deklaracji wyszczególnione w rubrykach 2-5 i 7-16 w odpowiednie rubryki rejestru wymiarowego od 2 do 16,
2)
kwoty innych należności pieniężnych, wchodzących w skład zobowiązania pieniężnego, pobieranych od jednostek gospodarki uspołecznionej wpisuje się do odpowiednich rubryk rejestru wymiarowego na podstawie decyzji ustalających ten wymiar.
2.
Przepis § 2 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

III.

Zasady prowadzenia rejestru przypisów i odpisów.

§  6.
1.
Organ podatkowy zakłada rejestry przypisów i odpisów według miejscowości i grup podatników wymienionych w § 2 ust. 1 oraz rejestr zbiorczy dla gminy według poszczególnych grup podatników; przepis § 2 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2.
Do zbiorczego rejestru przypisów i odpisów dla gminy według grup podatników przenosi się miesięczne sumy przypisów i odpisów z rejestrów prowadzonych dla poszczególnych miejscowości.
§  7.
Podstawę do zapisów w rejestrach przypisów i odpisów stanowią:
1)
rejestry wymiarowe założone według miejscowości oraz zbiorcze zestawienia wymiaru zobowiązania pieniężnego w gminie według grup podatników,
2)
decyzje w sprawie przypisów należności ustalonych po wymiarze zarówno za bieżący rok podatkowy, jak i za lata ubiegłe,
3)
decyzje w sprawie odpisów należności, zarówno z wymiaru za bieżący rok podatkowy, jak i za lata ubiegłe.
§  8.
W celu ustalenia procentowego udziału przypisów netto poszczególnych należności objętych zobowiązaniem pieniężnym, w ogólnej sumie - wymiaru netto tego zobowiązania dla rozliczenia wpływów pomiędzy wierzycieli, rejestr przypisów i odpisów w części dotyczącej poszczególnych należności (rubryki 5-45) prowadzi się w następujący sposób:
1)
w zakresie podatku rolnego od gruntów (rubryki 5-22):
a)
w rubryce 5 wpisuje się kwotę wymiaru podatku rolnego z rubryki 10 rejestru wymiarowego,
b)
kwoty odpisanych przy wymiarze ulg w podatku rolnym od gruntów (rubryki 11-15 rejestru wymiarowego) wpisuje się do odpowiednich rubryk rejestru przypisów i odpisów oznaczonych numerami 8, 10, 12, 20 i 22,
c)
w rubryce 13 wpisuje się kwotę podatku rolnego stanowiącą różnicę pomiędzy kwotą podatku rolnego z rubryki 5, a sumą kwot ulg z rubryk 8, 10 i 12 rejestru przypisów i odpisów,
d)
z kwoty podatku rolnego ustalonej w sposób określony pod lit. c) - 40% przypada na fundusz gminny; kwotę funduszu gminnego wpisuje się do rubryki 15; pozostałe 60% podatku przypada na dochody budżetowe; kwotę dochodów budżetowych wpisuje się do rubryki 17 rejestru przypisów i odpisów,
2)
zmiany dokonywane w ciągu roku z tytułu korekty wymiaru podatku rolnego lub przyznania ulg w tym podatku, wpisuje się do rejestru przypisów i odpisów na podstawie decyzji:
a)
kwoty ustalające lub zwiększające wymiar podatku rolnego wpisuje się do rubryki 5 "przypisy", kwoty zmniejszające wymiar podatku rolnego wpisuje się do rubryki 6 "odpisy",
b)
kwoty przyznanych ulg w ciągu roku oraz zwiększające wysokość odpisanej ulgi w związku z korektą wymiaru podatku rolnego, wpisuje się w odpowiednich rubrykach przewidzianych dla poszczególnych ulg w części "odpisy",
c)
kwoty zmniejszające wysokość ulg przyznanych przy wymiarze, wynikające z korekty wymiaru podatku rolnego lub przyznania ulgi w podatku rolnym z innego tytułu, wpisuje się w rubrykach "przypisy" przewidzianych dla tych ulg, których wysokość uległa zmianie,
3)
równocześnie ze zmianami należy w rejestrze przypisów i odpisów skorygować kwoty podatku rolnego przypadające na dochody budżetowe oraz na fundusz gminny (rubryki 15-18) stosownie do pkt 1 lit. c) - d),
4)
ustala się kwotę wymiaru pozostałych należności wchodzących w skład zobowiązania pieniężnego z odpowiednich rubryk rejestru wymiarowego lub decyzji ustalających wymiar i wpisuje się do odpowiadających tym należnościom rubryk rejestru przypisów i odpisów w części "przypisy",
5)
przypisy (wymiar, zwiększenie wymiaru) lub odpisy (zmniejszenie wymiaru, zastosowania ulg, umorzenia należności, bonifikaty przysługujące z tytułu przedterminowej spłaty opłat melioracyjnej i za urządzenia wodne oraz sprostowania błędów rachunkowych popełnionych przy wymiarze dokonane w ciągu roku podatkowego zarówno odnoszące się do wymiarów za bieżący rok podatkowy, jak i za lata ubiegłe) należności wymienionych w pkt 4 wpisuje się na podstawie decyzji w rubrykach dotyczących poszczególnych należności,
6)
ogólną sumę przypisów wpisuje się w rubryce 43, a ogólną sumę odpisów w rubryce 44,
7)
w przypadku dokonania przedterminowych spłat należności o charakterze wieloletnim (należności Państwowego Funduszu Ziemi, opłaty melioracyjnej i za urządzenia wodne) w rubryce dotyczącej przypisu poszczególnych należności wpisuje się na podstawie stosownej decyzji kwotę dokonanej przedterminowo wpłaty, a w rubryce 43 sumę przypisu stanowiącą przedterminową wpłatę,
8)
odpisy odnoszące się do poszczególnych należności wymierzonych za lata ubiegłe, jeżeli zostały wymierzone i przypisane w rejestrze przypisów i odpisów za bieżący rok podatkowy, wpisuje się na podstawie decyzji w rubrykach przeznaczonych na poszczególne należności oraz w ogólnej kwocie w rubryce 44,
9)
kwoty wszelkich odpisów z należności (zaległości) za lata ubiegłe, nie przypisanych w rejestrze za bieżący rok podatkowy, lecz w rejestrach za lata ubiegłe, wpisuje się w rubryce 45 w jednej łącznej kwocie,
10) 1
kwoty odpisów z tytułu umorzenia lub zaniechania poboru całości lub części zobowiązania pieniężnego za bieżący rok podatkowy, a więc bez określenia z tytułu, której konkretnie należności wydano decyzję, w odniesieniu do podatników opłacających podatek rolny, odpisuje się w ciężar podatku rolnego przypadającego na należności budżetowe i fundusz gminny, wpisując stosowne kwoty w rubrykach "odpisy" podatku rolnego (rubryki 6 i 14), przypadającego na fundusz gminny (rubryka 16) i na dochody budżetowe (rubryka 18) i w ogólnej kwocie (rubryka 44). W stosunku do podatników opłacających zobowiązania pieniężne bez podatku rolnego, wymienione kwoty odpisuje się w ciężar podatku od nieruchomości (rubryka 24) i funduszu gminnego (rubryki 36 i 38) oraz w kwocie ogólnej (rubryka 44); kwoty należności umorzonych lub zaniechanych przypadające do odpisania z wymienionych należności ustala się w stosunku procentowym na podstawie udziału każdej z tych należności w ogólnej sumie kwoty umorzonej lub zaniechanej do poboru.
§  9.
Przy opracowywaniu decyzji w sprawie umorzenia zaległości z powodu nieściągalności, główny księgowy jest obowiązany ustalić na podstawie konta podatnika aktualny stan zaległości i zamieścić ten stan w aktach sprawy, potwierdzając datą i podpisem.
§  10.
Przypisy wymiarów rocznych wynikające z rejestru wymiarowego lub przypisy i odpisy dotyczące więcej niż jednej pozycji objęte wykazem zbiorczym, wpisuje się w rejestrze przypisów i odpisów sumami globalnymi z powołaniem pozycji (od - do) rejestru wymiarowego lub wykazu zbiorczego dołączonego do decyzji w sprawie przypisu lub odpisu. W pozostałych przypadkach każdą decyzję w sprawie przypisu lub odpisu wpisuje się w rejestrach przypisów i odpisów w osobnej pozycji.
§  11.
Decyzja w sprawie przypisów lub odpisów z tytułu błędów ujawnionych w księgowaniu obrotów w ubiegłych latach, powinna zawierać szczegółowy opis stanu sprawy z podaniem przyczyny dokonania przypisu lub odpisu. Decyzje te przygotowuje i parafuje główny księgowy budżetu rady narodowej stopnia podstawowego a następnie podpisuje organ podatkowy.
§  12.
Jeżeli zlecono do przypisu lub odpisu w rejestrze przypisów i odpisów więcej niż jedną pozycję w danym dniu, kwoty przekazane do przypisu lub odpisu powinny być podsumowane i wyprowadzone sumy ogólne.
§  13.
1.
W rubrykach kwotowych rejestrów przypisów i odpisów, wyprowadza się salda miesięczne i od początku roku.
2.
W rejestrze przypisów i odpisów salda każdego sumowania powinny się bilansować następująco:
1)
saldo rubryki "kwota podatku rolnego po ulgach", stanowi różnicę pomiędzy saldem podatku rolnego a sumą sald ulg z tytułu nabycia gruntów, spełniania obowiązku służby wojskowej lub jej form zastępczych oraz ulg z rubryki "inne",
2)
saldo rubryk 43 i 44 powinno się równać sumie sald funduszu gminnego i należności przypadających na dochody budżetowe pomniejszonej o saldo ulg z tytułu położenia gruntów na terenach podgórskich i górskich i saldo ulg inwestycyjnych oraz sumie sald pozostałych należności wchodzących w skład zobowiązania pieniężnego.
3.
Kwoty przypisów i dopisów uzgadnia się po upływie każdego miesiąca z dziennikami obrotów w trybie i w terminach określonych w instrukcji w sprawie rachunkowości podatków i opłat oraz dochodów państwa w urzędach terenowych organów administracji państwowej.
§  14.
1.
Zgodnie z § 65 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 1984 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu państwa (Monitor Polski Nr 31, poz. 215), podstawą wyrównywania dochodów w budżetach gmin z tytułu realizacji ulg inwestycyjnych w podatku rolnym oraz pozostałości ulg przyznanych w latach ubiegłych, a nie zrealizowanych do końca 1984 r., jest sporządzone przez organ podatkowy zestawianie ustalające kwoty wynikające z rubryk 21-22 rejestru przypisów i odpisów zrealizowanych ulg w podatku rolnym dla poszczególnych grup podatników odpowiadających klasyfikacji dochodów budżetowych (dział, rozdział, paragraf).
2.
Zestawienie sporządza się za okresy kwartalne w ciągu 10 dni po upływie okresu rozliczeniowego i przesyła właściwemu wydziałowi finansowemu urzędu wojewódzkiego. Zestawienie za IV kwartał przesyła się razem ze sprawozdaniem MF 4P o ulgach inwestycyjnych w podatku rolnym od gruntów.
3.
Wydział finansowy urzędu wojewódzkiego przy sporządzaniu zestawienia zbiorczego kwot zrealizowanych ulg podlegających wyrównaniu za IV kwartał sprawdza, czy łączna kwota środków wyrównawczych dla budżetów rad narodowych stopnia podstawowego za dany rok jest zgodna z danymi o wysokości zrealizowanych ulg inwestycyjnych oraz pozostałości ulg przyznanych w latach ubiegłych a nie zrealizowanych do końca 1984 r. wynikającymi ze sprawozdania MF-4P. Jeżeli kwoty środków wyrównawczych wynikające z tych zestawień są wyższe od kwot wynikających ze sprawozdań MF-4P, wydział finansowy urzędu wojewódzkiego odpowiednio koryguje zbiorcze zestawienie, będące podstawą sporządzenia wniosku o ustalenie wysokości kwoty podlegającej wyrównaniu z tytułu zmniejszenia dochodów dla poszczególnych budżetów rad narodowych stopnia podstawowego.
4.
Wniosek o ustalenie wysokości kwoty dotacji dla poszczególnych budżetów rad narodowych stopnia podstawowego - wydział finansowy urzędu wojewódzkiego przedstawia do zatwierdzenia wojewodzie, prezydentowi miasta: stołecznego Warszawy, Krakowa i Łodzi.
§  15.
Pozostałości ulg przyznanych w latach ubiegłych, a nie zrealizowanych do końca 1984 r. wykazuje się w rejestrze przypisów i odpisów w następujących rubrykach:
1) 2
ulgi z tytułu powiększenia stada krów, w rubrykach 11 i 12 "inne"; kwoty odpisów tych ulg należy odpowiednio oznaczyć (na przykład zakreślić kółkiem) dla ułatwienia sporządzenia zestawienia wymienionego w § 14 ust. 1,
2)
ulgi inwestycyjne, w rubrykach 21 i 22; kwoty odpisów tych ulg należy odpowiednio oznaczyć (na przykład zakreślić kółkiem) dla ułatwienia sporządzenia sprawozdania. Kwoty ulg z tytułu inwestycji łącznie z ulgami z tytułu położenia gruntów na terenach podgórskich i górskich nie mogą przewyższać części podatku rolnego, przypadającego na dochody budżetowe.

IV.

Rozliczanie wpływów zobowiązania pieniężnego.

§  16.
1.
Wpływy zobowiązania pieniężnego, pobierane przez organ podatkowy, rozlicza się na następujące należności:
1)
należności pozabudżetowe stanowiące udział we wpływach z podatku rolnego od gruntów, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o funduszu gminnym i funduszu miejskim (Dz. U. Nr 52, poz. 269),
2)
należności budżetowe z podatku rolnego od gruntów,
3)
pozostałe należności budżetowe wchodzące w skład zobowiązania pieniężnego, to jest opłata leśna, opłata melioracyjna, opłata za urządzenia wodne; opłata elektryfikacyjna, należności Państwowego Funduszu Ziemi, podatek od nieruchomości od rolników oraz osób fizycznych i osób prawnych w nie związanych z gospodarstwem rolnym na terenie gmin oraz podatek od nieruchomości od rolników na terenie miast,
4)
obciążenia na fundusz gminny z tytułu działalności wytwórczej, handlowej lub usługowej,
5)
obciążenia na fundusz gminny od nieruchomości,
6)
składki Państwowego Zakładu Ubezpieczeń (PZU),
7)
składki na fundusz ubezpieczenia społecznego rolników.
2.
Organ podatkowy rozlicza wpływy zobowiązania pieniężnego na poszczególne należności według stanu tych wpływów na dzień 31 marca, 30 czerwca, 30 września, 31 października i 30 listopada - w terminie do dnia 5 następnego miesiąca po okresie rozliczeniowym, a za grudzień łącznie z okresem przejściowym - do dnia 25 stycznia roku następnego.
3.
Podstawą każdego rozliczenia jest kwota wpływów zobowiązania pieniężnego (bieżących i na poczet zaległości), otrzymanych przez organ podatkowy od początku roku do końca okresu rozliczeniowego. Kwoty rozliczonych wpływów zaokrągla się do pełnych złotych.
§  17.
1.
Podziału wpływów zobowiązania pieniężnego na poszczególne należności dokonuje się według procentowego udziału przypisów netto tych należności w ogólnej kwocie przypisów netto zobowiązania pieniężnego dokonanych w roku kalendarzowym. Procentowy udział przypisów netto ustala się na podstawie rejestru przypisów i odpisów. Przy ustalaniu procentowego udziału przypisów netto nie bierze się pod uwagę odpisów zobowiązania pieniężnego, wykazanych w tym rejestrze w rubryce 45 "Ogółem odpisy z zaległości".
2.
Rozliczenia wpływów za I kwartał dokonuje się na podstawie przypisów netto zobowiązania pieniężnego według stanu na dzień 31 marca. Rozliczenia wpływów za II i III kwartał oraz za październik i listopad dokonuje się na podstawie przypisów netto zobowiązania pieniężnego w kwotach narastających od początku roku do końca miesiąca poprzedzającego ostatni miesiąc okresu rozliczeniowego. Jeżeli jednak w ostatnim miesiącu okresu rozliczeniowego nastąpiły zmiany w wysokości przypisów poszczególnych należności wchodzących w skład zobowiązania pieniężnego, powodujące istotne zmiany w wysokości wpływów z tytułu tych należności, wówczas procentowy udział przypisów netto poszczególnych należności w ogólnej kwocie przypisów netto zobowiązania pieniężnego ustala się według stanu na koniec danego okresu rozliczeniowego. Rozliczenia wpływów za grudzień dokonuje się na podstawie przypisów netto od początku roku do dnia 31 grudnia.
§  18.
Organ podatkowy rozlicza wpływy zobowiązania pieniężnego oddzielnie według następujących podziałek klasyfikacji budżetowej, na które zaliczane są należności budżetowe wchodzące w skład tego zobowiązania:
1)
dział 40 rozdział 4012 § 34,
2)
dział 40 rozdział 4491 § 34,
3)
dział 40 rozdział 4495 i 4496 § 34,
4)
dział 99 rozdział 9911 § 51.

Na podstawie tych rozliczeń sporządza się zestawienie zbiorcze, w którym wykazuje się ogólną kwotę wpływów zobowiązania pieniężnego oraz łączne kwoty wpływów z tytułu poszczególnych należności (§ 16 ust. 1).

2.
Rozliczenia wpływów zobowiązania pieniężnego dokonuje się na formularzach Min. Fin. 7351/III; dla rozliczenia wpływów dotyczących każdej podziałki klasyfikacji budżetowej (ust. 1) przeznacza się odrębny egzemplarz formularza oraz odrębny egzemplarz dla zestawienia zbiorczego. Dla wszystkich okresów rozliczeniowych za dany rok stosuje się ten sam egzemplarz formularza, w którym wykazuje się kwoty narastające od początku roku. Rozliczenie podpisuje główny księgowy budżetu gminy (miasta, dzielnicy).
§  19.
1.
Z wpływów zobowiązania pieniężnego w pierwszej kolejności ustala się, na formularzu Min. Fin. 7352 wpływy z tytułu należności pozabudżetowych, stanowiących udział we wpływach z podatku rolnego od gruntów, pochodzące z poszczególnych wsi, miast lub dzielnic (miejscowości).

Wpływy z tytułu należności pozabudżetowych ustala się według procentowego udziału przypisów netto tych należności w przypisach netto zobowiązania pieniężnego z każdej miejscowości.

2.
Łączną kwotę wpływów należności pozabudżetowych z całej gminy, stanowiących udział we wpływach z podatku rolnego od gruntów, a ustaloną w rubryce 7 formularza Min.Fin. 7352, przenosi się na formularz Min. Fin. 7351/III, lp. 2. Różnica między ogólną kwotą wpływów zobowiązania pieniężnego z całej gminy, wpisaną na formularzu Min. Fin. 7351/III, lp. 1, a kwotą wpływów wpisaną pod lp. 2, podlega odpowiedniemu podziałowi na pozostałe należności wymienione w § 16 ust. 1 pkt 2-7. Podziału wpływów dokonuje się według procentowego udziału przypisów netto każdej należności w ogólnej kwocie przypisów netto tych należności.
3.
Z wpływów przeznaczonych na należności pozabudżetowe, o których mowa w ust. 1, organ podatkowy ustala na formularzu Min. Fin. 7352 wpływy przypadające każdemu samorządowi mieszkańców wsi i miast w wysokości 60% należności pozabudżetowych.
4.
Jeżeli w danej miejscowości istnieje więcej niż jeden samorząd mieszkańców wsi lub miast, na formularzu Min. Fin. 7352 w rubryce 8 wpisuje się najpierw łączną kwotę wpływów przypadających wszystkim samorządom z tej miejscowości. Następnie dzieli się te wpływy między poszczególne samorządy mieszkańców proporcjonalnie do wysokości przypisów podatku rolnego od gruntów według stanu na koniec I kwartału (przed odliczeniem ulg inwestycyjnych), należnego od podatników z terenu objętego działalnością samorządu.

W tym celu w rubryce 2 wpisuje się nazwy poszczególnych samorządów, zaś w rubryce 8 kwoty wpływów przypadających tym samorządom. Kwotę łączną należy odpowiednio oznaczyć, na przykład przez podkreślenie, celem uniknięcia błędów przy sumowaniu.

5.
Za każdy okres rozliczeniowy i w zakresie każdej podziałki klasyfikacji budżetowej, na którą zaliczane są należności budżetowe z podatku rolnego od gruntów (§ 18 ust. 1), sporządza się rozliczenie wpływów na osobnym arkuszu formularza Min.Fin. 7352. Następnie sporządza się w dwóch egzemplarzach zestawienie zbiorcze, obejmujące wszystkie podziałki klasyfikacji budżetowej. Jeden egzemplarz pozostaje w dokumentacji urzędu gminy, a drugi przekazuje się do dokumentacji obrotów na rachunku bankowym funduszu gminnego.
§  20.
1.
Środki należne poszczególnym wierzycielom, ustalone w wyniku rozliczenia wpływów zobowiązania pieniężnego, organ podatkowy przekazuje w terminach określonych w § 16 ust. 2 na rachunki bankowe tych wierzycieli, to jest:
1)
na rachunek bankowy funduszu gminnego - z tytułu należności określonych w § 16 ust. 1 pkt 1, 4 i 5,
2)
na rachunek właściwej jednostki organizacyjnej PZU - z tytułu składek PZU (§ 16 ust. 1 pkt 6),
3)
na rachunek bankowy właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) - z tytułu składek na fundusz ubezpieczenia społecznego rolników (§ 16, ust. 1 pkt 7).

Przekazaniu podlegają kwoty wynikające z rozliczenia za I kwartał, a w następnych okresach rozliczeniowych - różnica między kwotą wynikającą z rozliczenia za dany okres (od początku roku) a kwotą dotychczas przekazaną.

2.
Przy przekazywaniu środków na rachunki bankowe wierzycieli określonych w ust. 1 pkt 2 i 3, organ podatkowy wpisuje na poleceniu przelewu, w miejscu przeznaczonym na tytuł wpłaty, kwotę wpływów należnych danemu wierzycielowi za okres od początku roku, kwotę dotychczas przekazaną na rachunek bankowy oraz kwotę podlegającą przekazaniu za ostatni okres rozliczeniowy lub kwotę nadpłaty.
3.
Przy przekazywaniu środków na rachunek bankowy funduszu gminnego przekazuje się specyfikację zawierającą dane, o których mowa w ust. 2, w zakresie każdej podziałki klasyfikacji budżetowej, na którą zaliczane są wpływy funduszu gminnego, odpowiadającym podziałkom wymienionym w § 18 ust. 1, a ponadto egzemplarz zestawienia zbiorczego rozliczanych wpływów podatku rolnego od gruntów sporządzonego na formularzu Min. Fin. 7352 (§ 4 ust. 5).
§  21.
Środki należne poszczególnym samorządom mieszkańców wsi i miast, wynikające z zestawienia zbiorczego rozliczonych wpływów podatku rolnego od gruntów (§ 20 ust. 3) oraz otrzymanego z urzędu skarbowego rozliczenia wpływów podatku rolnego od dochodów działów specjalnych produkcji rolnej, podlegają przekazaniu z rachunku bankowego funduszu gminnego na rachunki bankowe tych samorządów.
§  22.
Jeżeli jednostka organizacyjna PZU lub oddział ZUS stwierdzi, że w terminach określonych w § 16 ust. 2 organ podatkowy nie przekazał jej należnych kwot z tytułu rozliczenia wpływów zobowiązania pieniężnego, zawiadamia o tym właściwy wydział finansowy urzędu wojewódzkiego. Wydział ten po otrzymaniu zawiadomienia bezzwłocznie podejmuje działania zmierzające do wykonania obowiązków ciążących na organie podatkowym oraz do zapobieżenia powstawaniu tego rodzaju zaniedbań.
§  23.
Jeżeli dla jednostek gospodarki uspołecznionej nie założono jeszcze rejestrów przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego według poszczególnych miejscowości i grup podatników, procentowy udział przypisów należności, o którym mowa w § 17 ust. 1, ustala się na podstawie deklaracji podatkowych składanych przez podatników oraz decyzji wydanych przez organ podatkowy.

V.

Przypisy końcowe

§  24.
Uchyla się:
1)
instrukcję Nr 10/PO Ministerstwa Finansów z dnia 30 sierpnia 1979 r. w sprawie prowadzenia rejestrów przypisów i odpisów zobowiązania pieniężnego składek na fundusz emerytalny rolników (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 11, poz. 23).
2)
instrukcję nr 11/KS Ministra Finansów z dnia sierpnia 1979 r. w sprawie rozliczania wpływów zobowiązania pieniężnego oraz przekazywania wpływów na fundusz emerytalny rolników i na rzecz innych funduszy celowych (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 11, poz. 24).
§  25.
Instrukcję stosuje się od dnia ogłoszenia.
1 § 8 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 1 instrukcji nr 4/PO/KS z dnia 19 marca 1986 r. (Dz.Urz.MF.86.4.15) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 20 maja 1986 r.
2 § 15 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 instrukcji nr 4/PO/KS z dnia 19 marca 1986 r. (Dz.Urz.MF.86.4.15) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 20 maja 1986 r.