Prowadzenie prac legislacyjnych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.PKRUS.2013.24
Akt utracił moc Wersja od: 10 listopada 2017 r.
ZARZĄDZENIE Nr 31
PREZESA KASY ROLNICZEGO UBEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
z dnia 6 września 2013 r.
sprawie prowadzenia prac legislacyjnych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
Na podstawie art. 59 ust. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2008 r. Nr 50 poz. 291 z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
Postanowienia ogólne
§ 1.
W Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwanej dalej "Kasą", ustala się zasady:1)
opracowywania i uzgadniania projektów aktów normatywnych;2)
ewidencjonowania i ogłaszania aktów normatywnych.§ 2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:1)
komórce merytorycznej - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Centrali Kasy właściwą ze względu na zakres jej działania określony zarządzeniem Prezesa Kasy w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Kasie;2)
komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć biura, zespoły w Centrali Kasy;3)
projekcie - należy przez to rozumieć projekt aktu normatywnego przygotowany zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym zarządzeniu.§ 3.
1.
Prezes Kasy wydaje:1)
zarządzenia;2)
komunikaty;3)
obwieszczenia.2.
Zarządzenia zawierają postanowienia określające zasady postępowania w przedmiocie objętym regulacją.3.
Komunikaty zawierają informacje o decyzjach podjętych przez Prezesa Kasy.4.
Obwieszczenia wydawane są w celu ogłoszenia ustalonej przez Radę Ubezpieczenia Społecznego Rolników wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie na jeden kwartał lub kilka kolejnych kwartałów.5.
Dyrektorzy oddziałów regionalnych wydają zarządzenia w zakresie spraw przekazanych do uregulowania na podstawie przepisów upoważniających zawartych w zarządzeniach Prezesa Kasy.6.
Dyrektorzy oddziałów regionalnych wydają komunikaty zawierające informacje o podjętych decyzjach organizacyjnych dotyczących działania oddziału regionalnego i podległych placówek terenowych.7.
Akty normatywne Prezesa Kasy, zarządzenia i komunikaty dyrektora oddziału regionalnego, dyrektora zakładu rehabilitacji leczniczej wymagają parafowania pod względem formalno-prawnym przez radcę prawnego.Rozdział 2.
Zasady opracowywania projektów aktów normatywnych
Zasady opracowywania projektów aktów normatywnych
§ 4.
Komórki organizacyjne, oddziały regionalne oraz zakłady rehabilitacji leczniczej są obowiązane analizować akty normatywne należące do ich właściwości pod względem ich zakresu obowiązywania, celowości i skuteczności.§ 5.
1.
Prace legislacyjne w Kasie wszczyna się na wniosek:1)
Kierownictwa Kasy;2)
komórki merytorycznej;3)
oddziału regionalnego;4)
zakładu rehabilitacji leczniczej.2.
Projekty aktów normatywnych dotyczących zakresu działania całej Kasy, opracowuje Biuro Organizacyjno-Prawne Centrali Kasy, zwane dalej "Biurem".§ 6.
1.
Projekt aktu normatywnego opracowuje się zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, stanowiącymi załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr 100, poz. 908).2.
Opracowanie projektu należy do komórki merytorycznej.3.
Do projektu aktu normatywnego dołącza się uzasadnienie.4.
Uzasadnienie powinno:1)
wyjaśniać cel i potrzebę wydania aktu normatywnego oraz omawiać podstawowe założenia projektu;2)
wykazywać różnice pomiędzy dotychczasowym stanem prawnym a stanem projektowanym;3)
wykazywać skutki, w tym finansowe, wydania projektowanego aktu normatywnego;4)
wskazywać komórki organizacyjne, oddziały regionalne, zakłady rehabilitacji leczniczej, z którymi należy uzgodnić treść aktu normatywnego.5.
Kolejne wersje projektu oznacza się poprzez zamieszczenie na nich daty opracowania (Projekt z dnia ...).6.
Strony projektu winny być oznaczone w sposób odzwierciedlający całkowitą liczbę stron projektu oraz numer strony bieżącej projektu.7.
Jeżeli ilość i zakres zmian do aktu normatywnego powoduje jego nieczytelność opracowuje się projekt nowego aktu normatywnego.Rozdział 3.
Tryb uzgadniania projektów aktów normatywnych Prezesa Kasy
Tryb uzgadniania projektów aktów normatywnych Prezesa Kasy
§ 7.
W przypadku podjęcia decyzji o przygotowaniu projektu aktu normatywnego komórka merytoryczna, przedkłada do pisemnego uzgodnienia do Biura propozycje procesu legislacyjnego dotyczące projektowanego aktu normatywnego uwzględniając:1)
formę aktu prawnego oraz podstawy prawne opracowywanego projektu;2)
komórki organizacyjne, oddziały regionalne, zakłady rehabilitacji leczniczej, z którymi należy dokonać uzgodnień treści opracowywanego aktu normatywnego;3)
terminy na przedstawienie przez poszczególne komórki organizacyjne, oddziały regionalne, zakłady rehabilitacji leczniczej uwag do opracowywanego projektu;4)
terminy na rozpatrywanie przez komórkę merytoryczną uwag złożonych do projektu;5)
terminy parafowania projektu przez radcę prawnego i innych uczestników postępowania legislacyjnego.§ 8.
1.
Komórka merytoryczna przekazuje projekt aktu normatywnego do uzgodnień wewnętrznych.2.
Komórki organizacyjne, oddziały regionalne, zakłady rehabilitacji leczniczej zgłaszają w formie pisemnej uwagi do projektu wraz z uzasadnieniem.3.
Niezgłoszenie uwag, we wskazanym do zaopiniowania terminie, traktuje się jako akceptację projektu.4.
Komórka merytoryczna rozpatruje uwagi do projektu.5.
W przypadku zaistnienia rozbieżności w toku uzgodnień komórka merytoryczna sporządza protokół rozbieżności i dąży do ich usunięcia w drodze spotkania uzgodnieniowego.6.
Protokół rozbieżności zawiera zestawienie tabelaryczne zgłoszonych uwag oraz stanowisko komórki merytorycznej co do przyjęcia lub odrzucenia poszczególnych uwag.7.
W razie nieuzgodnienia stanowiska komórka merytoryczna sprawę wraz z protokołem rozbieżności przedstawia do rozstrzygnięcia Kierownictwu Kasy, Głównemu Księgowemu Kasy, Naczelnemu Lekarzowi Kasy nadzorującym realizację zadań przez komórkę merytoryczną.§ 9.
1.
Komórka merytoryczna przekazuje do Biura projekt aktu normatywnego, zaparafowany na każdej stronie i podpisany (podpis, data, imienna pieczątka służbowa) przez kierownika komórki merytorycznej, uzasadnienie i protokół rozbieżności.2.
Biuro zwraca do uzupełnienia projekty, które nie spełniają wymogów, o których mowa w ust. 1.3.
Biuro ocenia projekt aktu normatywnego pod względem legalności i wewnętrznej spójności jego przepisów oraz zgodności z zasadami techniki prawodawczej.4.
Radca prawny parafuje projekt pod względem formalno-prawnym.5.
Uzgodniony projekt Biuro przedkłada do parafowania kierownikom komórek organizacyjnych, z którymi uzgadniano projekt, Zastępcom Prezesa Kasy, Głównemu Księgowemu Kasy, Naczelnemu Lekarzowi Kasy nadzorującym realizację zadań przez komórkę merytoryczną, a następnie do podpisu Prezesowi Kasy.§ 10.
1.
W przypadku zaistnienia konieczności przygotowania aktu normatywnego w trybie pilnym z polecenia Kierownictwa Kasy odstępuje się od stosowania regulacji, o których mowa w § 6 ust. 3, § 7, § 8 i § 9 ust. 5.2.
W sytuacji, o której mowa w ust. 1, do akt dołącza się notatki służbowe dotyczące wykonania polecenia Kierownictwa Kasy.Rozdział 4.
Tryb uzgadniania projektów zewnętrznych aktów normatywnych
Tryb uzgadniania projektów zewnętrznych aktów normatywnych
§ 11.
1.
Projekty zewnętrznych aktów normatywnych przesyłane do Kasy w celu uzgodnień lub wyrażenia opinii są ewidencjonowane w Biurze.2.
Projekty, o których mowa w ust. 1, Biuro przesyła do zaopiniowania właściwym komórkom organizacyjnym Kasy.3.
Komórki organizacyjne zgłaszają w formie pisemnej uwagi dotyczące projektu zewnętrznego aktu normatywnego.4.
Na podstawie uwag komórek organizacyjnych Biuro opracowuje stanowisko Kasy dotyczące projektu zewnętrznego aktu normatywnego.5.
Biuro odstępuje od przesłania stanowiska Kasy w sytuacji, kiedy komórki organizacyjne nie zgłosiły uwag, a z pisma przewodniego do projektu zewnętrznego aktu normatywnego wynika, że niezgłoszenie w terminie uwag traktowane jest jako akceptacja projektu.Rozdział 5.
Zasady ewidencjonowania i ogłaszania aktów normatywnych
Zasady ewidencjonowania i ogłaszania aktów normatywnych
§ 12.
1.
Biuro prowadzi rejestr aktów normatywnych Prezesa Kasy i przechowuje ich oryginały.2.
Biuro prowadzi zestawienie czynności legislacyjnych podejmowanych przez Biuro w sprawie opracowywania i uzgadniania aktu normatywnego.3. 1
Zarządzenia i komunikaty, z wyłączeniem komunikatów dotyczących praw i obowiązków pracowników, podpisane przez Prezesa Kasy, podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.4. 2
Obwieszczenie o wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie oraz komunikat w sprawie zwaloryzowanej kwoty emerytury podstawowej, Biuro przekazuje do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski.5.
Podpisane przez Prezesa Kasy zarządzenia i komunikaty upoważniony i przeszkolony pracownik Biura wprowadza do Biblioteki Dokumentów w Zintegrowanym Systemie Zarządzania.Rozdział 6.
Postanowienia końcowe
Postanowienia końcowe
§ 13.
Traci moc zarządzenie nr 27 Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia 5 listopada 2004 r. w sprawie zasad i trybu prac legislacyjnych w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zmienione zarządzeniem nr 2 Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z dnia 20 stycznia 2010 r.§ 14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.1 § 12 ust. 3 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 55 z dnia 9 listopada 2017 r. (Dz.Urz.PKRUS.2017.59) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 listopada 2017 r.
2 § 12 ust. 4 zmieniony przez § 1 zarządzenia nr 55 z dnia 9 listopada 2017 r. (Dz.Urz.PKRUS.2017.59) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 listopada 2017 r.