Prowadzenie operacji lotniczych w strefie LCA.
Dz.Urz.ULC.2010.8.44
Akt obowiązującyWYTYCZNE Nr 2
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 28 kwietnia 2010 r.
w sprawie prowadzenia operacji lotniczych w strefie LCA
ROZDZIAŁ I.
PRZEPISY OGÓLNE
PRZEPISY OGÓLNE
ROZDZIAŁ II.
ZASTOSOWANIE
ZASTOSOWANIE
ROZDZIAŁ III.
WYMAGANIA
WYMAGANIA
- z uwzględnieniem materiału doradczego, stanowiącego załącznik do niniejszych wytycznych.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278.
ZAŁĄCZNIK
MATERIAŁ DORADCZY
MATERIAŁ DORADCZY
I. Informacja o ryzyku
Poważne skutki wlotu w chmurę pyłu wulkanicznego związane są z właściwościami ściernymi drobin pyłu. Na największe zagrożenie narażone są nacierające krawędzie samolotu, szyby i silniki. Lot w chmurze pyłu może doprowadzić do pogorszenia widoczności przez przednią szybę, pogorszenia skuteczności świateł do lądowania oraz reflektorów. Uszkodzenia silnika mogą obejmować erozję elementów ruchomych (np. łopatek sprężarki) oraz zablokowanie dysz paliwa. Ponadto, drobiny pyłu wulkanicznego po wlocie do komory spalania natychmiast się roztapiają a przelatując przez turbinę gwałtownie chłodzą oblepiając łopatki turbiny. Wpływa to negatywnie na przepływ strugi przez turbinę i może doprowadzić do pompażu silnika.
II. Ocena ryzyka
Proces oceny ryzyka powinien obejmować odniesienie do prawdopodobieństwa negatywnych konsekwencji, dotkliwości konsekwencji zdarzenia oraz akceptowalności ryzyka.
III. Proponowane działania łagodzenia ryzyka (kompensowanie ryzyka)
Właściwe środki łagodzące skutki zagrożenia powinny być wzięte pod uwagę, odnotowane w dzienniku zagrożeń i wprowadzone. Środki łagodzące należy wprowadzić w celu obniżenia i utrzymania ryzyka na poziomie akceptowalnym.
Procedury dla operatora (procedury operacyjnego planowania lotów, wykonywania operacji oraz obsługi technicznej) | |
Obszar | Zalecenia |
Planowanie lotu (OPS 1.240) | Procedury, które będą miały zastosowanie w przypadku wykonywania lotów w strefie LCA i/lub na lotniskach znajdujących się w strefie LCA. |
Dodatkowe dokumenty i druki na pokładzie (OPS 1.135) | Operator powinien na bieżąco monitorować NOTAM w celu zapewnienia załodze najaktualniejszych informacji. Operator powinien na bieżąco monitorować SIGMET w celu zapewnienia załodze najaktualniejszych informacji. |
Dobór lotnisk (OPS 1.295) | Stopień zanieczyszczenia, dodatkowe wymagania osiągowe, zagadnienia związane z procedurami i obsługą techniczną. |
Trasy i obszary operacji (OPS 1.240) | Przebywanie przez jak najkrótszy czas w strefie LCA. Maksymalna dopuszczalna odległość od lotniska zapasowego, dostępność lotnisk zapasowych poza strefą LCA. Zasady omijania w przypadku napotkania pyłu. |
Wykaz wyposażenia minimalnego (OPS 1.030) | Rozważyć dodatkowe ograniczenia rozpoczęcia lotu: - Klimatyzacja (air conditioning packs) - Zawory odbierające (engine bleeds) - Komputery - Instrumenty zapasowe - Systemy nawigacyjne - APU - ACAS - TAWS - Tlen dla załogi - Dodatkowy tlen dla pasażerów (powyższy wykaz nie jest wyczerpujący) |
Kierowanie operacjami (OPS 1.195) | Dostarczenie załodze na czas najnowszych informacji. |
Polityka paliwowa (OPS 1.255 i 1.375) | Zagadnienia związane z przewożeniem dodatkowego paliwa. |
Procedury dla załogi (procedury, które będą miały zastosowanie w lotach w obszarach LCA) | |
Obszar | Zalecenia |
Zgłaszanie zdarzeń (OPS 1.420 i Dodatek i do OPS 1.1065 tabela 2) | Wymagania nakładające obowiązek raportowania zdarzeń związanych z napotkaniem chmury pyłu. Meldowanie po locie. Obowiązek wypełniania raportów o zdarzeniach. |
Procedury przydzielone załodze (SOP) (Dod. 1 do OPS 1.1045 (B)) | Przegląd procedur normalnych i nienormalnych. Planowanie przed lotem. Operacje z i na lotniska w strefie LCA. Dodatkowy tlen. Procedury na wypadek awarii silnika. (powyższy wykaz nie jest wyczerpujący) |
Procedury obsługi technicznej | |
Obszar | Zalecenia |
Wytyczne w obszarze zdatności do lotu statków powietrznych. (OPS 1.875; OPS 1.180; PART M) | Użytkownicy statków powietrznych, które przebywały w strefie LCA, powinni przeprowadzić inspekcje tych statków, zgodnie z danymi opublikowanymi przez Posiadacza Certyfikatu Typu. Dalsze działania będą wynikały ze stwierdzonego stanu technicznego tych statków powietrznych. Należy zaktualizować Programy Obsługi Technicznej o odpowiednie czynności obsługowe rekomendowane przez Posiadaczy Certyfikatu Typu (TCH), EASA i Nadzór Lotniczy. Należy rozszerzyć zakres inspekcji przedlotowej oraz polotowej o wszystkie rekomendowane czynności/inspekcje/próby funkcjonalne. Jeżeli Posiadacz Certyfikatu Typu nie opublikował szczegółowych instrukcji w tym zakresie należy postępować zgodnie z zaleceniami EASA SIB No: 2010-17. Każdy stwierdzony przypadek nieprawidłowości w funkcjonowaniu statku powietrznego, którego przyczyną może być oddziaływanie pyłu wulkanicznego lub pojawienie się typowych objawów występowania pyłu wulkanicznego musi być zapisany w Pokładowym Dzienniku Technicznym, a personel techniczny musi podjąć stosowane działania obsługowe przed wykonaniem następnego lotu. Każdy powyższy przypadek musi być oceniony pod kątem konieczności raportowania zdarzeń lotniczych (zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie) zarówno do Państwa Rejestru jak również Posiadacza Certyfikatu Typu i EASA. Personel organizacji obsługowej musi być przeszkolony w zakresie wykrywania skutków oddziaływania pyłu wulkanicznego oraz postępowania z elementami struktury i z systemami narażonymi na pył wulkaniczny. |