Prowadzenie gospodarki finansowej oraz rachunkowości w Wyższym Urzędzie Górniczym.
Dz.Urz.WUG.2006.17.91
Akt utracił mocDECYZJA Nr 25
PREZESA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
z dnia 24 października 2006 r.
w sprawie prowadzenia gospodarki finansowej oraz rachunkowości w Wyższym Urzędzie Górniczym
ZAŁĄCZNIK Nr 1
ROK OBROTOWY I WCHODZĄCE W JEGO SKŁAD OKRESY SPRAWOZDAWCZE W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
ROK OBROTOWY I WCHODZĄCE W JEGO SKŁAD OKRESY SPRAWOZDAWCZE W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
W skład roku obrotowego wchodzą okresy sprawozdawcze. Sprawozdania budżetowe są sporządzane zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Za okres sprawozdawczy przyjmuje się następujące okresy:
ZAŁĄCZNIK Nr 2
METODY WYCENY AKTYWÓW I PASYWÓW W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
METODY WYCENY AKTYWÓW I PASYWÓW W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
I.
Podstawy prawne.
Podstawy prawne.
II.
Metody wyceny aktywów i pasywów w odniesieniu do poszczególnych rodzajów aktywów i pasywów.
Metody wyceny aktywów i pasywów w odniesieniu do poszczególnych rodzajów aktywów i pasywów.
1.
Środki trwałe.
Środki trwałe.
2.
Wartości niematerialne i prawne.
Wartości niematerialne i prawne.
3.
Inwestycje (środki trwałe w budowie).
Inwestycje (środki trwałe w budowie).
4.
Należności.
Należności.
5.
Zobowiązania.
Zobowiązania.
6.
Środki pieniężne w kasie.
Środki pieniężne w kasie.
7.
Zapasy.
Zapasy.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
SPOSÓB USTALANIA WYNIKU FINANSOWEGO W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
SPOSÓB USTALANIA WYNIKU FINANSOWEGO W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
ZAŁĄCZNIK Nr 4 1
SPOSÓB PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
SPOSÓB PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
I.
Miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Miejsce prowadzenia ksiąg rachunkowych.
II.
Technika prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Technika prowadzenia ksiąg rachunkowych.
III.
Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na informatycznych nośnikach danych.
Wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na informatycznych nośnikach danych.
IV.
Zaangażowanie wydatków budżetowych.
Zaangażowanie wydatków budżetowych.
ZAŁĄCZNIK Nr 5 2
SPOSÓB OBIEGU DOWODÓW KSIĘGOWYCH W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
SPOSÓB OBIEGU DOWODÓW KSIĘGOWYCH W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
I.
Klasyfikacja dowodów księgowych i ich cechy.
Klasyfikacja dowodów księgowych i ich cechy.
Dowód księgowy BK nr ...................................................... | . |
II.
Rodzaje dowodów księgowych.
Rodzaje dowodów księgowych.
III.
Kontrola dowodów księgowych.
Kontrola dowodów księgowych.
Sprawdzono pod względem merytorycznym dnia ...................................................................... | . |
Rachunek sprawdzono i zatwierdzono |
na sumę zł ........................................ gr .................... |
słownie: ........................................................................... ........................................................................... |
Cz. ........... Dz. ........ rozdz. ......... § ......... poz. ............ |
dnia ........... 200.... r. |
Sprawdził: Główny Księgowy: Zatwierdził: |
Podpis sprawdzającego rachunek Podpis zatwierdzającego rachunek |
WYKAZ OSÓB UPOWAŻNIONYCH DO DOKONYWANIA KONTROLI FORMALNO-RACHUNKOWEJ W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
Lp. | Rodzaj dokumentacji | Imię i nazwisko upoważnionego | Wzór podpisu upoważnionego | Imię i nazwisko zastępującego | Wzór podpisu zastępującego |
1. | Dokumentacja płacy | Maria Siekierska Janina Kopacz Daniela Bajda | (-) (-) (-) | ||
2. | Dokumentacja zakupu materiałów, usług i towarów | Urszula Guttan | (-) | Beata Kosińska Ilona Rogala Edyta Proboszcz Anna Szaraniec Małgorzata Kaczmarek | (-) (-) (-) (-) (-) |
3. | Dokumentacja rozchodu materiałów | Daniela Górska | (-) | Gabriela Turczyńska | (-) |
4. | Rozliczanie delegacji służbowych | Anna Szaraniec | (-) | Beata Kosińska Ilona Rogala Edyta Proboszcz Małgorzata Kaczmarek | (-) (-) (-) (-) |
WYKAZ OSÓB UPOWAŻNIONYCH DO SPRAWDZANIA I ZATWIERDZANIA DOWODÓW KSIĘGOWYCH W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
Data 200... | konto Wn | kwota Wn | |
Wn | |||
Ma | konto Ma | kwota Ma | |
Podpis ............... | . |
SZCZEGÓŁOWY SCHEMAT OBIEGU DOWODÓW KSIĘGOWYCH
Lp. | Nazwa dowodu księgowego | Dowód księgowy sporządza | Kontrola dowodu księgowego | Zatwierdzenie dowodu księgowego | Przeznaczenie dowodu księgowego | ||||
komórka organizacyjna | ilość egzemplarzy | data sporządzenia | merytoryczna | formalno-rachunkowa | komórka organizacyjna | numer egzemplarza*) | |||
1. | Dowód zakupu | dostawca | 1 | zgodnie z umową lub zamówieniem | jednostki organizacyjne WUG, OUG lub UGBKUE | zgodnie z niniejszym załącznikiem | zgodnie z niniejszym załącznikiem | BK | 1 |
2. | Listy płac | BK | 2 | przynajmniej 1 dzień przed planowanym terminem wypłaty | GK | BK | zgodnie z niniejszym załącznikiem | GAB BK-księgowość BK-płace | 1 2 |
3. | Listy wypłat zasiłków | BK | 1 | przynajmniej 1 dzień przed planowanym terminem wypłaty | GK | BK | zgodnie z niniejszym załącznikiem | BK | 1 |
4. | Umowy zlecenia i o dzieło | jednostki organizacyjne WUG, OUG lub UGBKUE | 2 | najpóźniej w dniu rozpoczęcia obowiązywania umowy | - | - | zgodnie z niniejszym załącznikiem | wykonawca BK | 1 1 |
5. | Rachunki za wykonane umowy zlecenia i o dzieło | wykonawca | 1 | po wykonaniu umowy | jednostki organizacyjne WUG, OUG lub UGBKUE | BK | zgodnie z niniejszym załącznikiem | BK | 1 |
6. | Lista wypłat umów zlecenia i o dzieło | BK | 1 | po otrzymaniu rachunku | jednostki organizacyjne WUG, OUG lub UGBKUE | BK | zgodnie z niniejszym załącznikiem | BK | 1 |
7. | Rachunek kosztów podróży służbowej | jednostki organizacyjne WUG, OUG lub UGBKUE | 1 | przynajmniej 1 dzień przed planowanym wyjazdem służbowym | jednostki organizacyjne WUG, OUG lub UGBKUE | zgodnie z niniejszym załącznikiem | zgodnie z niniejszym załącznikiem | BK | 1 |
8. | Polecenie księgowania | BK | 1 | w dniu stwierdzenia konieczności dokonania przeksięgowania | - | zgodnie z niniejszym załącznikiem | Główny Księgowy | BK | 1 |
9. | Nota odsetkowa | BK | 2 | w dniu stwierdzenia przekroczenia terminu zapłaty bądź wykonania umowy | - | zgodnie z niniejszym załącznikiem | zgodnie z niniejszym załącznikiem | odbiorca BK | 1 2 |
10. | Rachunek sprzedaży | BK | 2 | do 7 dni od daty sprzedaży | - | - | zgodnie z niniejszym załącznikiem | odbiorca BK | 1 2 |
11. | Nota księgowa | BK lub AG | 2 | najpóźniej w dniu powstania obowiązku wystawienia | - | - | zgodnie z niniejszym załącznikiem | odbiorca BK | 1 2 |
12. | Dokument LT | BK | 2 | po przekazaniu protokołu likwidacji środka trwałego | komisja likwidacyjna | - | Dyrektor GAB, OUG lub UGBKUE | BK OUG, UG BKUE lub AG (osoba prowadząca książkę środków trwałych) | 1 2 |
13. | Dokument OT | BK | 2 | po przekazaniu protokołu odbioru do użytkowania | - | - | - | BK OUG, UG BKUE lub AG (osoba prowadząca książkę środków trwałych) | 1 2 |
14. | Dokument OTP/I | BK | 2 | po przekazaniu do użytkowania | - | - | - | BK OUG, UG BKUE lub AG (osoba prowadząca książkę środków trwałych) | 1 2 |
15. | Dokument MT | BK | 2 | po przekazaniu protokołu zmiany miejsca użytkowania | - | - | - | BK OUG, UG BKUE lub AG (osoba prowadząca książkę środków trwałych) | 1 2 |
16. | Dokument OTP | BK | 2 | po przekazaniu do użytkowania | - | - | - | BK OUG, UG BKUE lub AG (osoba prowadząca książkę środków trwałych) | 1 2 |
17. | Dokument RW | AG | 2 | w dniu wydania z magazynu | - | AG | NAG | BK AG | 1 2 |
18. | Dokument PZ | AG | 2 | w dniu przyjęcia do magazynu | - | BK (łącznie z fakturą zakupu) | NAG | BK AG | 1 2 |
19. | Polecenie przelewu | jednostki organizacyjne WUG, OUG lub UGBKUE | 1 | przed dokonaniem przelewu | jednostki organizacyjne WUG, OUG lub UGBKUE | zgodnie z niniejszym załącznikiem | zgodnie z niniejszym załącznikiem | BK | 1 |
Objaśnienia: WUG - Wyższy Urząd Górniczy; OUG - okręgowy urząd górniczy; UGBKUE - specjalistyczny urząd górniczy (Urząd Górniczy do Badań Kontrolnych Urządzeń Energomechanicznych); *)1 - oryginał; 2, 3, 4 - kopia; BK - Wydział Budżetowo-Księgowy w Biurze Administracyjno-Budżetowym WUG; GK - Biuro Kadr, Szkolenia i Spraw Obronnych WUG; GAB - Biuro Administracyjno-Budżetowe WUG; AG - Wydział Administracyjno-Gospodarczy i Transportu w Biurze Administracyjno-Budżetowym WUG; NAG - Naczelnik Wydziału Administracyjno-Gospodarczego i Transportu w Biurze Administracyjno-Budżetowym WUG. |
ZAŁĄCZNIK Nr 6
ZAKŁADOWY PLAN KONT DLA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
ZAKŁADOWY PLAN KONT DLA WYŻSZEGO URZĘDU GÓRNICZEGO
I. Konta bilansowe
Zespół 0 - Majątek trwały
011 - Środki trwałe
013 - Pozostałe środki trwałe w używaniu
020 - Wartości niematerialne i prawne
071 - Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
072 - Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
080 - Inwestycje (środki trwałe w budowie)
Zespół 1 - Środki pieniężne i rachunki bankowe
101 - Kasa
130 - Rachunek bieżący jednostki budżetowej
132 - Rachunek dochodów własnych jednostki budżetowej
135 - Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia
139 - Inne rachunki bankowe
140 - Środki pieniężne w drodze
Zespół 2 - Rozrachunki i roszczenia
201 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych
222 - Rozliczenie dochodów budżetowych
223 - Rozliczenie wydatków budżetowych
225 - Rozrachunki z budżetami
229 - Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
230 - Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
231 - Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
234 - Pozostałe rozrachunki z pracownikami
240 - Pozostałe rozrachunki
290 - Odpisy aktualizujące należności
Zespół 3 - Materiały i towary
310 - Materiały
Zespół 4 - Koszty według rodzajów i ich rozliczenie
400 - Koszty według rodzajów
401 - Amortyzacja
Zespół 7 - Przychody i koszty ich uzyskania
750 - Przychody i koszty finansowe
760 - Pozostałe przychody i koszty
761 - Pokrycie amortyzacji
Zespół 8 - Fundusze, rezerwy i wynik finansowy
800 - Fundusz jednostki
810 - Dotacje budżetowe oraz środki z budżetu na inwestycje
851 - Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
853 - Fundusze pozabudżetowe
860 - Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy
II. Konta pozabilansowe
980 - Plan finansowy wydatków budżetowych
981 - Plan finansowy niewygasających wydatków
996 - Zaangażowanie dochodów własnych jednostki budżetowej
998 - Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego
999 - Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat
B.Wykaz kont ksiąg pomocniczych
011 - Środki trwałe
- ewidencja szczegółowa - ilościowo-wartościowa w formie książki inwentarzowej oraz ewidencji komputerowej przy pomocy modułu "środki trwałe", według komórek organizacyjnych Wyższego Urzędu Górniczego, okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych,
- tabela umorzeń
013 - Pozostałe środki trwałe w używaniu
- ewidencja szczegółowa - ilościowo-wartościowa w formie książki inwentarzowej oraz ewidencji komputerowej przy pomocy modułu "środki trwałe", według komórek organizacyjnych Wyższego Urzędu Górniczego, okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych
020 - Wartości niematerialne i prawne
- ewidencja szczegółowa - w formie książki inwentarzowej oraz ewidencji komputerowej przy pomocy modułu "środki trwałe",
- tabela umorzeń
101 - Kasa
- ewidencja szczegółowa odrębnie dla każdej kasy
130 - Rachunek bieżący jednostki budżetowej
- ewidencja szczegółowa odrębnie dla każdego rachunku bankowego z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej
132 - Rachunek dochodów własnych jednostki budżetowej
- ewidencja szczegółowa umożliwiająca podział środków według pozycji planu finansowego każdego tytułu dochodów własnych oraz z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej
135 - Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia
- ewidencja szczegółowa umożliwiająca ustalenie obrotów każdego z funduszy specjalnych
139 - Inne rachunki bankowe
- ewidencja szczegółowa według wyodrębnionych rachunków bankowych
201 - Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami
- ewidencja szczegółowa według poszczególnych kontrahentów oraz podziałek klasyfikacji budżetowej
221 - Należności z tytułu dochodów budżetowych
- ewidencja szczegółowa według poszczególnych kontrahentów oraz podziałek klasyfikacji budżetowej
225 - Rozrachunki z budżetami
- ewidencja szczegółowa według typu rozrachunku z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej
229 - Pozostałe rozrachunki publicznoprawne
- ewidencja szczegółowa według tytułu rozrachunku z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej
230 - Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
- ewidencja szczegółowa z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej
231 - Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń
- ewidencja szczegółowa według składników wynagrodzeń z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej
234 - Pozostałe rozrachunki z pracownikami
- ewidencja szczegółowa imienna z wyodrębnieniem należności dla Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych z tytułu pożyczek,
- ewidencja szczegółowa imienna z wyodrębnieniem należności z tytułu zaliczek udzielanych pracownikom z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej, dla wydatków budżetowych
240 - Pozostałe rozrachunki
- ewidencja szczegółowa z uwzględnieniem tytułów poszczególnych rozrachunków, roszczeń i rozliczeń z uwzględnieniem podziałek klasyfikacji budżetowej, dla wydatków budżetowych
310 - Materiały
- ewidencja szczegółowa ilościowo-wartościowa na kartach kontowych
400 - Koszty według rodzajów
- ewidencja analityczna według podziałek klasyfikacji budżetowej dla wydatków budżetowych,
- ewidencja szczegółowa dla poszczególnych tytułów wydatków dotyczących dochodów własnych
750 - Przychody i koszty finansowe
- ewidencja analityczna według podziałek klasyfikacji budżetowej
760 - Pozostałe przychody i koszty
- ewidencja analityczna według podziałek klasyfikacji budżetowej
800 - Fundusz jednostki
- ewidencja szczegółowa umożliwiająca ustalenie przyczyn zwiększenia i zmniejszenia funduszu z podziałem na:
- fundusz finansujący środki trwałe i wartości niematerialne,
- fundusz finansujący środki obrotowe
851 - Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
- ewidencja analityczna pozwalająca na wyodrębnienie zwiększeń i zmniejszeń Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych z podziałem według tytułów zwiększeń i kierunków wykorzystania
C.Opis kont
I. Konta bilansowe.
II. Konta pozabilansowe.
ZAŁĄCZNIK Nr 7
SYSTEM SŁUŻĄCY OCHRONIE DANYCH I ICH ZBIORÓW W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
SYSTEM SŁUŻĄCY OCHRONIE DANYCH I ICH ZBIORÓW W WYŻSZYM URZĘDZIE GÓRNICZYM
zwane dalej "zbiorami", przechowuje się w należyty sposób i chroni przed niedozwolonymi zmianami, nieupoważnionym rozpowszechnianiem, uszkodzeniem lub zniszczeniem.
II. Przechowywanie zbiorów.
III. Udostępnianie danych i dokumentów.
Udostępnianie sprawozdań finansowych i budżetowych oraz dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów z zakresu rachunkowości Wyższego Urzędu Górniczego ma miejsce:
-zmieniony przez § 1 decyzji nr 29 z dnia 23 listopada 2006 r. (Dz.Urz.WUG.06.18.96) zmieniającej nin. decyzję z dniem 23 listopada 2006 r.
- zmieniony przez § 1 decyzji nr 29 z dnia 17 marca 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.7.48) zmieniającej nin. decyzję z dniem 17 marca 2008 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 34 z dnia 7 maja 2008 r. (Dz.Urz.WUG.08.9.59) zmieniającej nin. decyzję z dniem 7 maja 2008 r.