Prowadzenie analizy ryzyka w granicznych jednostkach organizacyjnych Straży Granicznej.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.KGSG.2006.8.68
Akt obowiązujący Wersja od: 16 września 2019 r.
WYTYCZNE Nr 189
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 29 września 2006 r.
w sprawie prowadzenia analizy ryzyka w granicznych jednostkach organizacyjnych Straży Granicznej
Na podstawie art. 3a pkt 2 i art. 9 ust. 7 pkt 5 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711) ustala się, co następuje:
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Wytyczne określają zasady prowadzenia analizy ryzyka w placówkach i dywizjonach Straży Granicznej.§ 2.
Użyte w wytycznych określenia oznaczają:1)
ocena zagrożeń - wyodrębnienie czynników mających wpływ na sytuację na granicy państwowej, dokonanie opisu skali, tendencji, dynamiki i przewidywań ich występowania, a także wskazanie ich rzeczywistych lub potencjalnych skutków dla systemu ochrony i zarządzania granicą;2)
ocena ryzyka - wyodrębnienie obszarów funkcjonowania formacji, w których pojawiły się braki i niedociągnięcia albo które podatne są na ich występowanie, oraz wskazanie ich wpływu na system ochrony i zarządzania granicą;3)
analiza ryzyka - ogół czynności, które prowadzą do wyodrębnienia elementów, cech i struktury zjawisk oraz wzajemnych powiązań między nimi, dokonywanych w celu identyfikacji braków i niedoskonałości systemu ochrony i zarządzania granicą (na który w szczególności składa się ogół przedsięwzięć związanych z ochroną granicy, kontrolą ruchu granicznego i funkcjonowaniem formacji) oraz wskazania sposobów eliminacji lub ograniczenia ich wpływu na poziom realizacji zadań; elementami składowymi tej analizy jest ocena zagrożeń i ocena ryzyka;4)
analiza ryzyka na poziomie taktycznym - dostarczanie lub wykorzystywanie informacji do typowania osób i środków transportu przekraczających granicę lub przebywających w terytorialnym zasięgu działania placówek Straży Granicznej, w celu wskazania na podmioty, co do których istnieje największe prawdopodobieństwo, że działają niezgodnie z prawem;5)
analiza ryzyka na poziomie operacyjnym - analityczne (głównie statystyczne) metody wykorzystywane dla dokonania oceny skuteczności systemu zarządzania granicami, w celu oszacowania poziomu ukrytych nieprawidłowości oraz w celu wykrycia luk systemowych;6)
produkt analizy ryzyka - rezultat (wynik) prowadzenia analizy ryzyka, może być sporządzany w formie pisemnej;7) 1
wydział - Wydział Analiz, Informacji i Współpracy Międzynarodowej w komendzie oddziału Straży Granicznej.§ 3.
1.
Analiza ryzyka na poziomie taktycznym jest prowadzona stale i na bieżąco w miarę rozwoju sytuacji lub uzyskiwania nowych informacji.2.
Za prowadzenie analizy ryzyka na poziomie taktycznym odpowiedzialny jest komendant granicznej jednostki organizacyjnej.3.
Szczegółowe zasady i metodologię analizy ryzyka reguluje Wspólny Zintegrowany Model Analizy Ryzyka Unii Europejskiej(CIRAM).CELE ANALIZY RYZYKA
§ 4.
1.
Celem analizy ryzyka na poziomie taktycznym jest zwiększenie efektywności działania granicznych jednostek organizacyjnych w ochronie granicy państwowej, kontroli ruch granicznego i realizacji innych zadań służbowych, w tym zapobiegania i zwalczania nielegalnej migracji.2.
Cel, o którym mowa w ust. 1, osiągany jest w szczególności poprzez:1)
wypracowywanie wniosków do organizacji służby w ochronie granicy państwowej, kontroli ruchu granicznego, kontroli bezpieczeństwa i nadzoru nad eksploatacją polskich obszarów morskich (planów służby);2)
przygotowywanie informacji i wskazówek dla funkcjonariuszy wykonujących bezpośrednie zadania w ochronie granicy państwowej lub kontroli ruchu granicznego, niezbędnych do właściwego typowania osób lub środków transportu do szczegółowej kontroli;3)
wypracowywanie wniosków do opracowywania okresowych lub doraźnych raportów, meldunków i ocen;4) 2
przygotowywanie informacji i materiałów niezbędnych do opracowywania analiz ryzyka na poziomie operacyjnym i ich przesyłanie do wydziału właściwego dla danego oddziału;5)
gromadzenie i przetwarzanie danych z zakresu ochrony granicy, kontroli ruchu granicznego oraz innych informacji niezbędnych do realizacji zadań;6)
wypracowywanie wniosków do organizacji współdziałania z sąsiednimi granicznymi jednostkami organizacyjnymi oraz innymi podmiotami współdziałającymi;7)
wypracowywanie propozycji do organizacji szkolenia doskonalącego i doskonalenia zawodowego oraz wskazanie potrzeb w zakresie szkoleń specjalistycznych i kursów doskonalących;8)
określanie potrzeb organizacyjno-logistycznych i kadrowych.ŹRÓDŁA INFORMACJI
§ 5.
1.
Analiza ryzyka na poziomie taktycznym prowadzona jest, z uwzględnieniem posiadanej wiedzy i doświadczenia, na podstawie informacji pochodzących ze źródeł wewnętrznych Straży Granicznej, o których mowa w § 6, oraz źródeł zewnętrznych, o których mowa w § 7.2.
W analizie ryzyka wykorzystuje się również inne informacje, jeżeli mogą być one przydatne w działalności służbowej.§ 6.
1.
W analizie ryzyka na poziomie taktycznym wykorzystuje się informacje uzyskane w toku rozpoznania granicznego, kontroli ruchu granicznego, czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych, doraźnie prowadzonych działań granicznych, kontroli pełnienia służb i innych działań własnych oraz w wyniku współdziałania z sąsiednimi granicznymi jednostkami organizacyjnymi, a także zawarte w:1)
raportach z przebiegu służby, meldunkach i notatkach z zaistniałych w toku służb zdarzeń;2)
produktach analizy ryzyka prowadzonej na poziomie operacyjnym;3)
wynikach analizy kryminalnej;4)
wytycznych i zaleceniach przełożonych;5)
zestawieniach statystycznych;6)
zasobach baz danych, do których ma dostęp graniczna jednostka organizacyjna.2.
W analizie ryzyka uwzględnia się również dane dotyczące struktury organizacyjnej granicznej jednostki organizacyjnej, będących w jej dyspozycji sił i środków, wyszkolenia funkcjonariuszy i pracowników oraz poziom ich dyscypliny i zaangażowania w realizację zadań, a także zidentyfikowanych obszarów korupcyjnych i działań funkcjonariuszy noszących znamiona korupcji.3.
W procesie analizy ryzyka należy brać pod uwagę w szczególności:1)
dane dotyczące zagrożenia przestępczością w terytorialnym zasięgu działania granicznej jednostki organizacyjnej;2)
dane dotyczące miejsc i okresów występowania przestępczości w terytorialnym zasięgu działania granicznej jednostki organizacyjnej;3)
inne informacje o zagrożeniach dla nienaruszalności granicy państwowej albo interesów ekonomicznych Rzeczypospolitej polskiej;4)
warunki terenowe i atmosferyczne;5)
liczbę, strukturę demograficzną i rozmieszczenie ludności oraz jej sytuację ekonomiczną;6)
stan i sieć infrastruktury komunikacyjnej;7)
poziom urbanizacji i uprzemysłowienia;8)
strukturę i wielkość ruchu osobowego i towarowego, a także czas oczekiwania na odprawę graniczną;9)
okoliczności warunkujące niezakłócony przebieg odprawy granicznej lub jej wstrzymanie;10)
czynniki warunkujące czasowy wzrost natężenia ruchu granicznego, w tym w szczególności święta oraz imprezy o charakterze masowym;11)
wyniki kontroli pełnienia służby, w tym stwierdzone uchybienia i nieprawidłowości;12)
sprawozdania i protokoły z przeprowadzonych kontroli;13)
działania graniczne lub operacyjno-śledcze prowadzone przez sąsiednie graniczne jednostki organizacyjne w związku ze zwiększeniem zagrożenia;14)
wnioski z realizacji planów współdziałania z granicznymi jednostkami organizacyjnymi i pododdziałem odwodowym;15)
posiadane siły i środki.§ 7.
1.
Do analizy ryzyka wykorzystywane są informacje uzyskiwane w ramach stałych lub doraźnych kontaktów z podmiotami i instytucjami spoza Straży Granicznej, a także pochodzące z innych źródeł otwartych, w tym Internetu i środków masowego przekazu.2.
W analizie ryzyka uwzględnia się również wiedzę na temat funkcjonowania organów ochrony granicy państwa sąsiedniego i innych państw oraz informacje otrzymane od tych organów.3.
W procesie analizy ryzyka należy brać pod uwagę w szczególności:1)
aktualne i potencjalne zagrożenia nielegalną migracją, w tym w szczególności nowe jej trendy i formy oraz metody działania sprawców ujawnione przez organy ochrony granicy państwa sąsiedniego innych państw;2)
wnioski z realizacji planów współdziałania z innymi służbami;3)
powiadomienia o liczbie stwierdzonych przekroczeń granicy państwowej wbrew przepisom, przekazane przez organy ochrony granicy państwa sąsiedniego lub innego państwa;4)
liczbę i rodzaj zdarzeń warunkujących podjęcie przez organy ochrony granicy innych państw, w szczególności państwa sąsiedniego, działań niezwiązanych z ochroną granicy lub kontrolą ruchu granicznego, takich jak: wypadki, klęski żywiołowe, poszukiwania osób;5)
zagrożenie korupcyjne w organach ochrony granicy innych państw, w szczególności państwa sąsiedniego;6)
informacje uzyskane w ramach aparatu Głównych Pełnomocników Granicznych i Pełnomocników Granicznych, za pośrednictwem Punktów Kontaktowych lub innych form międzynarodowej wymiany informacji prowadzonej przez Straż Graniczną na podstawie umów i porozumień międzynarodowych.PRODUKTY ANALIZY RYZYKA I ICH ZASTOSOWANIE
§ 8.
1.
Podstawowym produktem analizy ryzyka na poziomie taktycznym są wnioski do organizacji ochrony granicy państwowej i realizacji innych działań służbowych. Wnioski te służą przede wszystkim do planowania służby granicznej oraz są wykorzystywane przy opracowywaniu stałych lub doraźnych wytycznych, a także zaleceń dla funkcjonariuszy wykonujących poszczególne zadania.2.
Wnioski z analizy ryzyka mają również zastosowanie do typowania osób i środków transportu do szczegółowych kontroli dokonywanych przez funkcjonariuszy podczas realizacji zadań.3. 3
Wnioski z analizy ryzyka wykorzystuje się także przy sporządzaniu okresowych raportów, meldunków i ocen opracowywanych w granicznych jednostkach organizacyjnych na potrzeby własne, wydziału lub Biura Analityczno-Sytuacyjnego Komendy Głównej Straży Granicznej.4. 4
Materiały, o których mowa w ust. 3, sporządza się z inicjatywy granicznych jednostek organizacyjnych lub na wniosek wydziału albo Biura Analityczno-Sytuacyjnego Komendy Głównej Straży Granicznej.WSPÓŁPRACA W PROCESIE ANALIZY RYZYKA
§ 9.
1.
W procesie przeprowadzania analizy ryzyka komendant granicznej jednostki organizacyjnej współpracuje z:1) 5
naczelnikiem wydziału;2)
kierownikami innych komórek organizacyjnych komendy oddziału;3)
komendantami innych, w szczególności sąsiednich, granicznych jednostek organizacyjnych.2.
Współpraca, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, w procesie analizy ryzyka polega w szczególności na wymianie informacji wykorzystywanych w tej analizie oraz przekazywaniu wynikających z niej wniosków, dotyczących lub mogących dotyczyć innych, w szczególności sąsiednich, granicznych jednostek organizacyjnych lub komórek organizacyjnych komendy oddziału.§ 10. 6
Współpraca komendanta granicznej jednostki organizacyjnej z naczelnikiem wydziału w szczególności polega na:1)
wykorzystywaniu w działalności granicznej jednostki organizacyjnej opracowań sporządzonych przez wydział;2)
wskazywaniu potrzeby sporządzenia opracowań z zakresu analizy ryzyka, które swoją tematyką lub zakresem wykraczają poza możliwości granicznej jednostki organizacyjnej;3)
przesyłaniu do wydziału informacji i danych niezbędnych do opracowywania analiz ryzyka na poziomie operacyjnym;4)
przekazywaniu do wydziału opinii i sugestii w zakresie przydatności i sposobu wykorzystania otrzymanych analiz lub materiałów.PRZEPISY KOŃCOWE
§ 11.
Wytyczne wchodzą w życie z dniem podpisania.1 § 2 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 wytycznych nr 166 z dnia 12 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.55) zmieniających nin. wytyczne z dniem 16 września 2019 r.
2 § 4 ust. 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 wytycznych nr 166 z dnia 12 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.55) zmieniających nin. wytyczne z dniem 16 września 2019 r.
3 § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 i 4 wytycznych nr 166 z dnia 12 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.55) zmieniających nin. wytyczne z dniem 16 września 2019 r.
4 § 8 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 i 4 wytycznych nr 166 z dnia 12 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.55) zmieniających nin. wytyczne z dniem 16 września 2019 r.
5 § 9 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 wytycznych nr 166 z dnia 12 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.55) zmieniających nin. wytyczne z dniem 16 września 2019 r.
6 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 4 i 5 wytycznych nr 166 z dnia 12 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.55) zmieniających nin. wytyczne z dniem 16 września 2019 r.