Prowadzenie analizy ryzyka w granicznych jednostkach organizacyjnych Straży Granicznej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGSG.2006.8.68

Akt obowiązujący
Wersja od: 16 września 2019 r.

WYTYCZNE Nr 189
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY GRANICZNEJ
z dnia 29 września 2006 r.
w sprawie prowadzenia analizy ryzyka w granicznych jednostkach organizacyjnych Straży Granicznej

Na podstawie art. 3a pkt 2 i art. 9 ust. 7 pkt 5 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. z 2005 r. Nr 234, poz. 1997 oraz z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711) ustala się, co następuje:
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§  1. 
Wytyczne określają zasady prowadzenia analizy ryzyka w placówkach i dywizjonach Straży Granicznej.
§  2. 
Użyte w wytycznych określenia oznaczają:
1)
ocena zagrożeń - wyodrębnienie czynników mających wpływ na sytuację na granicy państwowej, dokonanie opisu skali, tendencji, dynamiki i przewidywań ich występowania, a także wskazanie ich rzeczywistych lub potencjalnych skutków dla systemu ochrony i zarządzania granicą;
2)
ocena ryzyka - wyodrębnienie obszarów funkcjonowania formacji, w których pojawiły się braki i niedociągnięcia albo które podatne są na ich występowanie, oraz wskazanie ich wpływu na system ochrony i zarządzania granicą;
3)
analiza ryzyka - ogół czynności, które prowadzą do wyodrębnienia elementów, cech i struktury zjawisk oraz wzajemnych powiązań między nimi, dokonywanych w celu identyfikacji braków i niedoskonałości systemu ochrony i zarządzania granicą (na który w szczególności składa się ogół przedsięwzięć związanych z ochroną granicy, kontrolą ruchu granicznego i funkcjonowaniem formacji) oraz wskazania sposobów eliminacji lub ograniczenia ich wpływu na poziom realizacji zadań; elementami składowymi tej analizy jest ocena zagrożeń i ocena ryzyka;
4)
analiza ryzyka na poziomie taktycznym - dostarczanie lub wykorzystywanie informacji do typowania osób i środków transportu przekraczających granicę lub przebywających w terytorialnym zasięgu działania placówek Straży Granicznej, w celu wskazania na podmioty, co do których istnieje największe prawdopodobieństwo, że działają niezgodnie z prawem;
5)
analiza ryzyka na poziomie operacyjnym - analityczne (głównie statystyczne) metody wykorzystywane dla dokonania oceny skuteczności systemu zarządzania granicami, w celu oszacowania poziomu ukrytych nieprawidłowości oraz w celu wykrycia luk systemowych;
6)
produkt analizy ryzyka - rezultat (wynik) prowadzenia analizy ryzyka, może być sporządzany w formie pisemnej;
7) 1
 wydział - Wydział Analiz, Informacji i Współpracy Międzynarodowej w komendzie oddziału Straży Granicznej.
§  3. 
1. 
Analiza ryzyka na poziomie taktycznym jest prowadzona stale i na bieżąco w miarę rozwoju sytuacji lub uzyskiwania nowych informacji.
2. 
Za prowadzenie analizy ryzyka na poziomie taktycznym odpowiedzialny jest komendant granicznej jednostki organizacyjnej.
3. 
Szczegółowe zasady i metodologię analizy ryzyka reguluje Wspólny Zintegrowany Model Analizy Ryzyka Unii Europejskiej(CIRAM).

CELE ANALIZY RYZYKA

§  4. 
1. 
Celem analizy ryzyka na poziomie taktycznym jest zwiększenie efektywności działania granicznych jednostek organizacyjnych w ochronie granicy państwowej, kontroli ruch granicznego i realizacji innych zadań służbowych, w tym zapobiegania i zwalczania nielegalnej migracji.
2. 
Cel, o którym mowa w ust. 1, osiągany jest w szczególności poprzez:
1)
wypracowywanie wniosków do organizacji służby w ochronie granicy państwowej, kontroli ruchu granicznego, kontroli bezpieczeństwa i nadzoru nad eksploatacją polskich obszarów morskich (planów służby);
2)
przygotowywanie informacji i wskazówek dla funkcjonariuszy wykonujących bezpośrednie zadania w ochronie granicy państwowej lub kontroli ruchu granicznego, niezbędnych do właściwego typowania osób lub środków transportu do szczegółowej kontroli;
3)
wypracowywanie wniosków do opracowywania okresowych lub doraźnych raportów, meldunków i ocen;
4) 2
 przygotowywanie informacji i materiałów niezbędnych do opracowywania analiz ryzyka na poziomie operacyjnym i ich przesyłanie do wydziału właściwego dla danego oddziału;
5)
gromadzenie i przetwarzanie danych z zakresu ochrony granicy, kontroli ruchu granicznego oraz innych informacji niezbędnych do realizacji zadań;
6)
wypracowywanie wniosków do organizacji współdziałania z sąsiednimi granicznymi jednostkami organizacyjnymi oraz innymi podmiotami współdziałającymi;
7)
wypracowywanie propozycji do organizacji szkolenia doskonalącego i doskonalenia zawodowego oraz wskazanie potrzeb w zakresie szkoleń specjalistycznych i kursów doskonalących;
8)
określanie potrzeb organizacyjno-logistycznych i kadrowych.

ŹRÓDŁA INFORMACJI

§  5. 
1. 
Analiza ryzyka na poziomie taktycznym prowadzona jest, z uwzględnieniem posiadanej wiedzy i doświadczenia, na podstawie informacji pochodzących ze źródeł wewnętrznych Straży Granicznej, o których mowa w § 6, oraz źródeł zewnętrznych, o których mowa w § 7.
2. 
W analizie ryzyka wykorzystuje się również inne informacje, jeżeli mogą być one przydatne w działalności służbowej.
§  6. 
1. 
W analizie ryzyka na poziomie taktycznym wykorzystuje się informacje uzyskane w toku rozpoznania granicznego, kontroli ruchu granicznego, czynności operacyjno-rozpoznawczych i dochodzeniowo-śledczych, doraźnie prowadzonych działań granicznych, kontroli pełnienia służb i innych działań własnych oraz w wyniku współdziałania z sąsiednimi granicznymi jednostkami organizacyjnymi, a także zawarte w:
1)
raportach z przebiegu służby, meldunkach i notatkach z zaistniałych w toku służb zdarzeń;
2)
produktach analizy ryzyka prowadzonej na poziomie operacyjnym;
3)
wynikach analizy kryminalnej;
4)
wytycznych i zaleceniach przełożonych;
5)
zestawieniach statystycznych;
6)
zasobach baz danych, do których ma dostęp graniczna jednostka organizacyjna.
2. 
W analizie ryzyka uwzględnia się również dane dotyczące struktury organizacyjnej granicznej jednostki organizacyjnej, będących w jej dyspozycji sił i środków, wyszkolenia funkcjonariuszy i pracowników oraz poziom ich dyscypliny i zaangażowania w realizację zadań, a także zidentyfikowanych obszarów korupcyjnych i działań funkcjonariuszy noszących znamiona korupcji.
3. 
W procesie analizy ryzyka należy brać pod uwagę w szczególności:
1)
dane dotyczące zagrożenia przestępczością w terytorialnym zasięgu działania granicznej jednostki organizacyjnej;
2)
dane dotyczące miejsc i okresów występowania przestępczości w terytorialnym zasięgu działania granicznej jednostki organizacyjnej;
3)
inne informacje o zagrożeniach dla nienaruszalności granicy państwowej albo interesów ekonomicznych Rzeczypospolitej polskiej;
4)
warunki terenowe i atmosferyczne;
5)
liczbę, strukturę demograficzną i rozmieszczenie ludności oraz jej sytuację ekonomiczną;
6)
stan i sieć infrastruktury komunikacyjnej;
7)
poziom urbanizacji i uprzemysłowienia;
8)
strukturę i wielkość ruchu osobowego i towarowego, a także czas oczekiwania na odprawę graniczną;
9)
okoliczności warunkujące niezakłócony przebieg odprawy granicznej lub jej wstrzymanie;
10)
czynniki warunkujące czasowy wzrost natężenia ruchu granicznego, w tym w szczególności święta oraz imprezy o charakterze masowym;
11)
wyniki kontroli pełnienia służby, w tym stwierdzone uchybienia i nieprawidłowości;
12)
sprawozdania i protokoły z przeprowadzonych kontroli;
13)
działania graniczne lub operacyjno-śledcze prowadzone przez sąsiednie graniczne jednostki organizacyjne w związku ze zwiększeniem zagrożenia;
14)
wnioski z realizacji planów współdziałania z granicznymi jednostkami organizacyjnymi i pododdziałem odwodowym;
15)
posiadane siły i środki.
§  7. 
1. 
Do analizy ryzyka wykorzystywane są informacje uzyskiwane w ramach stałych lub doraźnych kontaktów z podmiotami i instytucjami spoza Straży Granicznej, a także pochodzące z innych źródeł otwartych, w tym Internetu i środków masowego przekazu.
2. 
W analizie ryzyka uwzględnia się również wiedzę na temat funkcjonowania organów ochrony granicy państwa sąsiedniego i innych państw oraz informacje otrzymane od tych organów.
3. 
W procesie analizy ryzyka należy brać pod uwagę w szczególności:
1)
aktualne i potencjalne zagrożenia nielegalną migracją, w tym w szczególności nowe jej trendy i formy oraz metody działania sprawców ujawnione przez organy ochrony granicy państwa sąsiedniego innych państw;
2)
wnioski z realizacji planów współdziałania z innymi służbami;
3)
powiadomienia o liczbie stwierdzonych przekroczeń granicy państwowej wbrew przepisom, przekazane przez organy ochrony granicy państwa sąsiedniego lub innego państwa;
4)
liczbę i rodzaj zdarzeń warunkujących podjęcie przez organy ochrony granicy innych państw, w szczególności państwa sąsiedniego, działań niezwiązanych z ochroną granicy lub kontrolą ruchu granicznego, takich jak: wypadki, klęski żywiołowe, poszukiwania osób;
5)
zagrożenie korupcyjne w organach ochrony granicy innych państw, w szczególności państwa sąsiedniego;
6)
informacje uzyskane w ramach aparatu Głównych Pełnomocników Granicznych i Pełnomocników Granicznych, za pośrednictwem Punktów Kontaktowych lub innych form międzynarodowej wymiany informacji prowadzonej przez Straż Graniczną na podstawie umów i porozumień międzynarodowych.

PRODUKTY ANALIZY RYZYKA I ICH ZASTOSOWANIE

§  8. 
1. 
Podstawowym produktem analizy ryzyka na poziomie taktycznym są wnioski do organizacji ochrony granicy państwowej i realizacji innych działań służbowych. Wnioski te służą przede wszystkim do planowania służby granicznej oraz są wykorzystywane przy opracowywaniu stałych lub doraźnych wytycznych, a także zaleceń dla funkcjonariuszy wykonujących poszczególne zadania.
2. 
Wnioski z analizy ryzyka mają również zastosowanie do typowania osób i środków transportu do szczegółowych kontroli dokonywanych przez funkcjonariuszy podczas realizacji zadań.
3.  3
 Wnioski z analizy ryzyka wykorzystuje się także przy sporządzaniu okresowych raportów, meldunków i ocen opracowywanych w granicznych jednostkach organizacyjnych na potrzeby własne, wydziału lub Biura Analityczno-Sytuacyjnego Komendy Głównej Straży Granicznej.
4.  4
 Materiały, o których mowa w ust. 3, sporządza się z inicjatywy granicznych jednostek organizacyjnych lub na wniosek wydziału albo Biura Analityczno-Sytuacyjnego Komendy Głównej Straży Granicznej.

WSPÓŁPRACA W PROCESIE ANALIZY RYZYKA

§  9. 
1. 
W procesie przeprowadzania analizy ryzyka komendant granicznej jednostki organizacyjnej współpracuje z:
1) 5
 naczelnikiem wydziału;
2)
kierownikami innych komórek organizacyjnych komendy oddziału;
3)
komendantami innych, w szczególności sąsiednich, granicznych jednostek organizacyjnych.
2. 
Współpraca, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, w procesie analizy ryzyka polega w szczególności na wymianie informacji wykorzystywanych w tej analizie oraz przekazywaniu wynikających z niej wniosków, dotyczących lub mogących dotyczyć innych, w szczególności sąsiednich, granicznych jednostek organizacyjnych lub komórek organizacyjnych komendy oddziału.
§  10.  6
 Współpraca komendanta granicznej jednostki organizacyjnej z naczelnikiem wydziału w szczególności polega na:
1)
wykorzystywaniu w działalności granicznej jednostki organizacyjnej opracowań sporządzonych przez wydział;
2)
wskazywaniu potrzeby sporządzenia opracowań z zakresu analizy ryzyka, które swoją tematyką lub zakresem wykraczają poza możliwości granicznej jednostki organizacyjnej;
3)
przesyłaniu do wydziału informacji i danych niezbędnych do opracowywania analiz ryzyka na poziomie operacyjnym;
4)
przekazywaniu do wydziału opinii i sugestii w zakresie przydatności i sposobu wykorzystania otrzymanych analiz lub materiałów.

PRZEPISY KOŃCOWE

§  11. 
Wytyczne wchodzą w życie z dniem podpisania.
1 § 2 pkt 7 zmieniony przez § 1 pkt 1 wytycznych nr 166 z dnia 12 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.55) zmieniających nin. wytyczne z dniem 16 września 2019 r.
2 § 4 ust. 2 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 wytycznych nr 166 z dnia 12 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.55) zmieniających nin. wytyczne z dniem 16 września 2019 r.
3 § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 i 4 wytycznych nr 166 z dnia 12 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.55) zmieniających nin. wytyczne z dniem 16 września 2019 r.
4 § 8 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 i 4 wytycznych nr 166 z dnia 12 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.55) zmieniających nin. wytyczne z dniem 16 września 2019 r.
5 § 9 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 wytycznych nr 166 z dnia 12 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.55) zmieniających nin. wytyczne z dniem 16 września 2019 r.
6 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 4 i 5 wytycznych nr 166 z dnia 12 sierpnia 2019 r. (Dz.Urz.KGSG.2019.55) zmieniających nin. wytyczne z dniem 16 września 2019 r.