Program Współpracy Ministra Spraw Zagranicznych z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2018-2020.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MSZ.2017.73

Akt utracił moc
Wersja od: 30 listopada 2017 r.

ZARZĄDZENIE Nr 42
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH 1
z dnia 29 listopada 2017 r.
w sprawie "Programu Współpracy Ministra Spraw Zagranicznych z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2018-2020"

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60, 573 i 1909) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Przyjmuje się "Program Współpracy Ministra Spraw Zagranicznych z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2018-2020" stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM WSPÓŁPRACY MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI WYMIENIONYMI W ART. 3 UST. 3 USTAWY O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE NA LATA 2018-2020

Spis treści

I. Cel główny i cele szczegółowe Programu

II. Zasady współpracy

III. Zakres przedmiotowy

IV. Formy współpracy, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z 24 kwietnia 2003 r.

o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

V. Priorytetowe zadania publiczne

VI. Sposób realizacji Programu

VII. Okres realizacji Programu

VIII. Wysokość środków planowanych na realizację Programu

IX. Sposób oceny realizacji Programu

X. Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert

w otwartych konkursach ofert

XI. Informacja o sposobie tworzenia Programu oraz o przebiegu konsultacji (sposób powstania dokumentu)

I. 

Cel główny i cele szczegółowe Programu

Stosownie do wymogów określonych w art. 5a ust. 5 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 poz. 1817, z późn. zm.) ustanowiono cel główny oraz cele szczegółowe "Programu współpracy Ministra Spraw Zagranicznych z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2018-2020", zwanego dalej "Programem".

Celem głównym Programu jest zapewnienie skutecznej współpracy Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zwanego dalej "MSZ", z organizacjami pozarządowymi przy realizacji wybranych zadań Ministra Spraw Zagranicznych w zakresie polityki zagranicznej i członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, a także zwiększenie świadomości społecznej na temat polskiej racji stanu oraz wizerunku Polski na arenie międzynarodowej.

Celami szczegółowymi Programu są:

1) podniesienie poziomu akceptacji polskiej polityki zagranicznej w społeczeństwie oraz aktywizacja organizacji pozarządowych w zakresie podejmowania działań na rzecz budowania pozytywnego wizerunku Polski za granicą;

2) wzmocnienie aktywności społecznej w dyskusji o polskiej polityce zagranicznej, w tym wydarzeniach międzynarodowych istotnych z punktu widzenia polskiej racji stanu;

3) promocja problematyki ochrony praw człowieka i demokracji;

4) umożliwienie organizacjom pozarządowym udziału w dyskusji o założeniach i kształcie polskiej polityki rozwojowej w oparciu o przepisy ustawy z dnia 16 września 2011 r. o współpracy rozwojowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2098) oraz ich udział w realizacji działań w obszarze pomocy rozwojowej, pomocy humanitarnej, edukacji globalnej i wolontariatu w celu wspólnego wspierania rozwoju społeczno-gospodarczego priorytetowych dla polskiej pomocy krajów rozwijających się i ich społeczeństw;

5) włączenie możliwie szerokich kręgów społecznych i eksperckich w działania na rzecz wsparcia promocji polskiej gospodarki, w tym wspierania polskich podmiotów w ich aktywności handlowej i inwestycyjnej za granicą, poszerzania wiedzy w środowiskach lokalnych o procesach i wydarzeniach międzynarodowych istotnych z punktu widzenia polskiej racji stanu i promocji polskiej gospodarki, zwiększania udziału polskich przedsiębiorstw w projektach i przetargach organizacji i agencji międzynarodowych (w tym w międzynarodowych instytucji finansowych);

6) rozwój modelu konsultacji społecznych w zakresie realizacji zadań w poszczególnych obszarach dotyczących polityki zagranicznej oraz utrzymanie sprawnej komunikacji MSZ z organizacjami pozarządowymi.

II. 

Zasady współpracy

Zasada pomocniczości - problemy powinny być rozwiązywane na możliwie najniższym, odpowiednim szczeblu społecznym. Dzięki temu osoby doświadczające trudności mogą mieć wpływ na ich przezwyciężenie. Jednocześnie powoduje to ograniczanie interwencjonizmu administracji do wymiaru koniecznego. Zasada ta jest jednocześnie gwarancją partycypacji społecznej w procesie decydowania i współrządzenia.

Zasada suwerenności - administracja publiczna respektuje niezależność i odrębność wspólnot obywateli i organizacji społecznych, uznając ich prawo do niezależnego identyfikowania i rozwiązywania problemów społecznych. Kluczowe znaczenie dla realizacji tej zasady ma symetryczność praw i obowiązków stron współpracy.

Zasada partnerstwa - ścisła współpraca między administracją publiczną a organizacjami pozarządowymi realizującymi wspólne cele na rzecz społeczeństwa. W myśl tej zasady, zakłada się istnienie efektu synergii, zgodnie z którym połączone działania są gwarancją osiągnięcia najlepszego rezultatu.

Zasada efektywności - środki publiczne powinny być wydawane w sposób racjonalny. Oznacza to świadome i celowe, oszczędne oraz planowe dysponowanie powierzonymi zasobami. Istotą niniejszej zasady jest wybór najefektywniejszej metody gospodarowania przy osiąganiu rezultatów najwyższej jakości.

Zasada uczciwej konkurencji - zarówno instytucje reprezentujące administrację publiczną, jak i organizacje pozarządowe, mają równe szanse i takie same prawa w rywalizacji o możliwość wykonania danego zadania publicznego. Konsekwentne kierowanie się niniejszą zasadą ułatwia wybór najlepszego realizatora. Zasada ta implikuje unikanie konfliktu interesów.

Zasada jawności - prawo partnerów wspólnego przedsięwzięcia do pełnej informacji, w tym udostępniania danych. Dysponowanie prawdziwą i rzetelną wiedzą przez obie strony ma przyczyniać się do tworzenia partnerskich relacji oraz budowania obustronnego zaufania.

III. 

Zakres przedmiotowy

Program umożliwia współpracę Ministra Spraw Zagranicznych z organizacjami pozarządowymi w zakresie wynikającym z ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 888, z późn. zm.). Zgodnie z jej przepisami, Minister Spraw Zagranicznych kieruje dwoma działami - sprawy zagraniczne oraz członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.

Dział sprawy zagraniczne obejmuje następujące zagadnienia:

* stosunki Rzeczypospolitej Polskiej z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi;

* reprezentowanie i ochronę interesów Rzeczypospolitej Polskiej za granicą, w tym także przed sądami i trybunałami międzynarodowymi;

* koordynację polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej;

* reprezentowanie i ochronę interesów polskich obywateli oraz polskich osób prawnych za granicą, a także współpracę z Polonią i Polakami zamieszkałymi za granicą, w tym wspieranie polskich instytucji kulturalnych i oświatowych za granicą;

* współpracę rozwojową (pomoc rozwojowa, pomoc humanitarna, edukacja globalna);

* kształtowanie międzynarodowego wizerunku Rzeczypospolitej Polskiej;

* dyplomację publiczną i kulturalną, a także wspieranie działań promujących polską gospodarkę, kulturę, język, turystykę, technikę i naukę realizowanych w ramach innych działów.

Dział członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej obejmuje następujące zagadnienia:

* udział organów administracji rządowej w pracach organów Unii Europejskiej;

* działalności informacyjną i edukacyjną służącą rozpowszechnianiu wiedzy o integracji europejskiej i zasadach funkcjonowania Unii Europejskiej oraz polityce Rady Ministrów w tej dziedzinie;

* zgodność polskiego systemu prawa z prawem Unii Europejskiej oraz ochrona interesów Rzeczypospolitej Polskiej w postępowaniach przed organami sądowymi Unii Europejskiej i Trybunałem Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

* przygotowanie organów administracji rządowej do wykonywania zadań wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;

* zatrudnienie obywateli polskich w instytucjach i agendach Unii Europejskiej.

W obszarze zadań realizowanych przez MSZ funkcjonują ciała opiniodawczo-doradcze:

* Rada Konsultacyjna ds. Zagranicznej Polityki Ekonomicznej przy Ministrze Spraw Zagranicznych - przedmiotem zainteresowania Rady są w głównej mierze możliwości wspierania polskich przedsiębiorstw w ich aktywności na rynkach zagranicznych przez dyplomację ekonomiczną. Rada stanowi także forum prezentacji opinii i wymiany informacji nt. kluczowych problemów ekonomicznych, będącym wyzwaniem dla polityki zagranicznej, a jednocześnie służy jako platforma omawiania działań i inicjatyw planowanych w sferze współpracy z zagranicą;

* Rada Programowa Współpracy Rozwojowej 2  - do zadań Rady należy w szczególności: przedstawianie propozycji dotyczących priorytetów geograficznych i tematycznych współpracy rozwojowej, opiniowanie projektów Programów Wieloletnich i Planów rocznych współpracy rozwojowej, opiniowanie rocznych sprawozdań z realizacji zadań z zakresu współpracy rozwojowej przez organy administracji rządowej, opiniowanie projektów dokumentów rządowych związanych ze współpracą rozwojową;

* Zespół do spraw Europejskiego Trybunału Praw Człowieka - zespół o charakterze opiniodawczo-doradczym powołany głównie w celu wypracowywania propozycji stanowisk dotyczących najważniejszych problemów wynikających ze skarg komunikowanych przez Europejski Trybunał Praw Człowieka oraz wydanych przez niego orzeczeń w sprawach przeciwko Polsce, a także propozycji działań mających na celu zapobieganie naruszaniu przez Polskę Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. Ponadto Zespół zajmuje się monitorowaniem wykonywania wyroków Trybunału wobec Polski oraz przygotowywaniem informacji ze stanu wykonywania tych wyroków, opiniowaniem projektów aktów prawnych budzących szczególne wątpliwości co do ich zgodności z Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz z orzecznictwem Trybunału.

Placówki zagraniczne Rzeczypospolitej Polskiej, jako jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Spraw Zagranicznych, mogą współpracować z organizacjami pozarządowymi w zakresie realizacji priorytetów polskiej polityki zagranicznej. Działania te w szczególności mogą obejmować rozwijanie kontaktów z organizacjami pozarządowymi w celu współpracy przy realizacji zadań polskiej polityki zagranicznej. Placówki mogą również wspierać polskie organizacje pozarządowe w nawiązywaniu kontaktów z ich odpowiednikami poza granicami kraju. Ponadto placówki mogą włączać się, w zakresie swoich kompetencji, w działania realizowane przez organizacje pozarządowe w ramach projektów wyłonionych w konkursach dotacyjnych.

IV. 

Formy współpracy, o których mowa w art. 5 ust. 2 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Niefinansowa współpraca z organizacjami pozarządowymi obejmuje:

* wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałanie w celu zharmonizowania tych kierunków;

* zapraszanie do udziału w istniejących zespołach lub tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli właściwych organów administracji publicznej oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych;

* udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w pracach komisji konkursowych;

* zasięganie opinii organizacji pozarządowych w odniesieniu do realizacji zadań publicznych;

* organizację spotkań w celu lepszej koordynacji realizacji zadań publicznych;

* prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych, w tym publikowanie informacji na stronach internetowych www.msz.gov.pl i www.polskapomoc.gov.pl;

* konsultowanie projektów dokumentów określonych w ustawie z dnia 16 września 2011 r. o współpracy rozwojowej, w tym w ramach prac Rady Programowej Współpracy Rozwojowej;

* wykonywanie obowiązków konsultacyjnych określonych przepisami powszechnie obowiązującymi i wewnętrznymi przepisami Rady Ministrów.

Finansowa współpraca z organizacjami pozarządowymi:

* powierzanie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji;

* wspieranie wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji.

V. 

Priorytetowe zadania publiczne

1. Wzmocnienie pozycji Polski w kraju i za granicą poprzez dbanie o dobre imię Polski i jej nieskazitelny wizerunek oraz zwiększenie świadomości i wiedzy w społeczeństwie polskim na temat polskiej polityki zagranicznej, w tym w ujęciu historycznym.

2. Promowanie interesów gospodarczych polskich przedsiębiorstw za granicą poprzez budowanie pozytywnego wizerunku polskiej gospodarki jako stabilnego partnera handlowego i inwestycyjnego, wspieranie polskich podmiotów w ich aktywności handlowej i inwestycyjnej za granicą, a także wzmocnienie zaplecza merytorycznego partnerów i ich zdolności do współpracy międzynarodowej.

3. Wspieranie rozwoju społeczno-gospodarczego krajów rozwijających się, dobrego rządzenia, demokracji i praw człowieka na świecie, upowszechnianie wiedzy w społeczeństwie polskim na temat współpracy rozwojowej, problemów i wyzwań o charakterze globalnym oraz świadczenie pomocy humanitarnej dla ludności poszkodowanej w wyniku konfliktów zbrojnych, klęsk żywiołowych lub innych kryzysów humanitarnych spowodowanych przez naturę lub działania człowieka.

4. Promocja praw człowieka i demokracji poprzez opracowywanie propozycji poprawy przestrzegania Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności w ramach realizacji zaleceń zawartych w Deklaracjach wysokiego szczebla przyjętych na konferencjach wysokiego szczebla Rady Europy w Brighton w 2012 r. i w Brukseli w 2015 r., propagowanie wiedzy na temat orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawach dotyczących państw trzecich, organizowanie konferencji w zakresie promocji praw człowieka i uczestnictwo w niektórych konferencjach organizowanych przez organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną praw człowieka, prowadzenie wspólnych projektów w dziedzinie demokracji i praw człowieka, a także promowanie własnych publikacji w tej dziedzinie wśród organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka.

5. Promocja praw człowieka i demokracji, w tym poprzez organizowanie konferencji Warszawski Dialog na rzecz Demokracji, udział w wybranych konferencjach organizowanych przez organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną praw człowieka, prowadzenie wspólnych projektów w dziedzinie demokracji i praw człowieka. Upowszechnianie w polskim społeczeństwie, a szczególnie wśród młodzieży, wiedzy o zadaniach ONZ oraz zasadach jej funkcjonowania, promowanie osiągnięć ONZ oraz pracy polskiej dyplomacji w Radzie Bezpieczeństwa ONZ, zachęcanie społeczeństwa obywatelskiego do udziału we wdrażaniu programów ONZ. Wspieranie współpracy kulturalnej i naukowej oraz ochrony dziedzictwa cywilizacyjnego ludzkości.

VI. 

Sposób realizacji Programu

Realizacja programu przebiegać będzie wielotorowo i obejmie działania prowadzone przede wszystkim na terytorium Polski. Oprócz działań w ramach współpracy finansowej, tj. powierzania lub wspierania wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie lub dofinansowanie ich realizacji, prowadzone będą działania doradcze i informacyjne w obszarze niefinansowym.

Realizacja programu polegać będzie w znacznej mierze na organizowaniu konkursów dotacyjnych dla organizacji pozarządowych, zasięganiu opinii organizacji pozarządowych i wymianie informacji, realizacji wspólnych projektów w kraju i za granicą oraz udziale reprezentantów organizacji pozarządowych w pracach ciał opiniodawczo-doradczych ustanowionych przy Ministrze Spraw Zagranicznych.

Program w poszczególnych obszarach priorytetowych zadań publicznych wymienionych w pkt V realizowany będzie poprzez:

Ad 1.

działania służące:

a) budowaniu silnej pozycji Polski na arenie międzynarodowej, w tym poprzez aktywne uczestnictwo i prezentację polskiego głosu w spotkaniach i debatach;

b) przeciwdziałaniu wadliwym kodom pamięci (i negatywnym stereotypom dot. Polski i Polaków) w życiu publicznym innych państw, zwłaszcza w zagranicznych środkach masowego przekazu;

c) promocji wiedzy na temat Polski, w tym jej historii, kultury, nauki, gospodarki i społeczeństwa;

d) promowaniu języka polskiego jako obcego i studiów polonoznawczych w zagranicznych ośrodkach akademickich;

oraz poprzez

e) podkreślanie, że Polska jest państwem tolerancyjnym i bezpiecznym, a społeczeństwo polskie jest przywiązane do wartości demokratycznych, wolnościowych, szanujące tradycje własne i innych społeczeństw;

f) podkreślanie wkładu historycznego Polski w rozwój kultury i tożsamości europejskiej;

g) podkreślanie zaangażowania Polski i Polaków w obronę wartości uniwersalnych w czasie II wojny światowej oraz przypominanie o polskich ofiarach totalitaryzmu nazistowsko-niemieckiego i sowieckiego;

Ad 2.

a) obsługę Rady Konsultacyjnej ds. Zagranicznej Polityki Ekonomicznej przy Ministrze Spraw Zagranicznych;

b) organizację komponentów gospodarczych wizyt zagranicznych z udziałem przedstawicieli MSZ;

c) organizację spotkań informacyjno-konsultacyjnych oraz szkoleniowych dla partnerów;

d) udział i współorganizację wydarzeń międzynarodowych, w tym konferencji, seminariów, stoisk w trakcie tych wydarzeń oraz targów i wystaw;

e) opracowywanie i dystrybucję materiałów informacyjnych dot. wybranych branż i gałęzi polskiej gospodarki, a także ekonomicznej problematyki globalnej;

f) prowadzenie zakładki internetowej poświęconej promowaniu inicjatyw MSZ z zakresu dyplomacji ekonomicznej;

g) bieżącą wymianę informacji o planowanych i podejmowanych działaniach;

Ad 3.

a) realizację konkursów dotacyjnych w obszarze pomocy rozwojowej, pomocy humanitarnej, edukacji globalnej i wolontariatu;

b) konsultacje dokumentów określonych w ustawie z dnia 16 września 2011 r. o współpracy rozwojowej;

c) organizowanie spotkań informacyjnych dla podmiotów uczestniczących w realizowaniu współpracy rozwojowej;

d) prowadzenie strony internetowej "Polska Pomoc" i opracowywanie materiałów informacyjnych z zakresu współpracy rozwojowej i pomocy humanitarnej;

e) obsługę Rady Programowej Współpracy Rozwojowej;

Ad 4.

a) zapewnianie przestrzegania zobowiązań prawno-międzynarodowych Polski w obszarze praw człowieka;

b) poprawę przestrzegania Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności;

c) działanie na rzecz zmniejszenia liczby skarg kierowanych do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka przeciwko Polsce oraz liczby niewykonanych wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka;

d) kontynuowanie działań w celu zwiększenia wykonywania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka;

e) realizację zaleceń Rady Europy w sprawie poprawy implementacji Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności na poziomie krajowym;

f) organizację seminariów, konferencji i wydawanie własnych publikacji w dziedzinie praw człowieka;

g) obsługę Zespołu do spraw Europejskiego Trybunału Praw Człowieka;

Ad 5.

a) organizowanie konkursu na Młodzieżowego Delegata Rzeczypospolitej Polskiej na sesje Zgromadzenia Ogólnego ONZ;

b) wspieranie organizacji konferencji młodzieżowych poświęconych ONZ (symulacji ONZ);

c) organizację seminariów, konferencji, spotkań informacyjnych, przyznawanie nagród w dziedzinie praw człowieka i demokracji, a także współpracę w zakresie realizacji "Krajowego Planu Działania na rzecz wdrażania Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka na lata 2017-2020", w tym współpracę przy opracowywaniu raportu tymczasowego (do końca 2018 r.) oraz raportu końcowego (do końca 2020 r.) oraz konsultacje w procesie przygotowywania kolejnej edycji Planu;

d) współpraca ze szkołami wyższymi realizującymi badania naukowe związane z problematyką funkcjonowania ONZ.

VII. 

Okres realizacji Programu

Program współpracy Ministra Spraw Zagranicznych z organizacjami pozarządowymi jest programem trzyletnim i będzie realizowany w latach 2018-2020.

VIII. 

Wysokość środków planowanych na realizację Programu

Minister Spraw Zagranicznych przewiduje przeznaczyć w roku 2018 kwotę 86 361 859 zł na wykonanie działań wymienionych w niniejszym Programie. Wydatkowanie środków na realizację zadań następować będzie w głównej mierze w drodze konkursów skierowanych do szerokiego grona podmiotów. Katalog podmiotów uprawnionych do udziału w otwartych konkursach ofert nie ogranicza się do organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Katalog podmiotów uzależniony jest od specyfiki danego konkursu.

Z uwagi na finansowanie zadań publicznych ze środków pochodzących z budżetu państwa przyznawanych w cyklu jednorocznym, podana kwota dotyczy jedynie roku 2018. Kwoty przeznaczone na realizację programu w kolejnych latach, w tym na konkursy dotacyjne, będą uzależnione od kwot przyznanych poszczególnym komórkom organizacyjnym MSZ w 2019 oraz 2020 r.

IX. 

Sposób oceny realizacji Programu

Ocena realizacji Programu będzie dokonywana corocznie w oparciu o raporty komórek organizacyjnych zaangażowanych w jego realizację. Roczne sprawozdania z realizacji Programu w poszczególnych latach publikowane będą na stronie internetowej MSZ do 30 kwietnia każdego następnego roku.

Ponadto, dokonana zostanie śródokresowa ocena realizacji Programu polegająca na badaniu opinii partnerów społecznych za pomocą szeroko dystrybuowanego narzędzia (np. ankieta, kwestionariusz). Wnioski z tej oceny będą uwzględnione w kolejnym sprawozdaniu z realizacji Programu.

X. 

Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.

Tryb powoływania komisji konkursowych w ramach otwartego konkursu ofert:

W MSZ tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych określa zarządzenie nr 26 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania dotacji celowych i zatwierdzania ich rozliczenia (Dz. Urz. Min. Spraw Zagr. poz. 50), zwane dalej "zarządzeniem".

1. Komisję powołuje, na wniosek dyrektora komórki organizującej konkurs, dyrektor generalny służby zagranicznej w drodze decyzji, wyznaczając imiennie przewodniczącego komisji, jego zastępcę lub zastępców i sekretarza oraz wskazując pozostałych członków komisji.

2. Zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w skład komisji konkursowych wchodzą przedstawiciele organizacji pozarządowych wyłonieni w drodze otwartego naboru. Komórka organizująca konkurs, najpóźniej w dniu ogłoszenia konkursu, publikuje zaproszenie do zgłaszania kandydatów na członków komisji, a następnie dokonuje formalnej weryfikacji zgłoszeń, zgodnie z kryteriami opisanymi w zaproszeniu.

3. Przewodniczący komisji może zapraszać do prac komisji osoby posiadające specjalistyczną wiedzę z dziedziny obejmującej zakres zadań publicznych, których dotyczy konkurs, zgodnie z art. 15 ust. 2e ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zasady działania komisji konkursowych:

1. Nadzór nad pracami komisji sprawuje właściwy członek kierownictwa MSZ.

2. Szczegółowy sposób i tryb działania komisji określa regulamin pracy komisji przyjęty przez komisję na pierwszym posiedzeniu.

3. Przed przystąpieniem do opiniowania ofert każdy członek komisji oraz osoby, o których mowa w art. 15 ust. 2e ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, składają oświadczenie o braku konfliktu interesów na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257) dotyczących wyłączenia pracownika.

4. Komisja opiniuje oferty pod względem formalnym oraz merytorycznym. Oferty, które zostały zaopiniowane negatywnie pod względem formalnym podlegają odrzuceniu bez opinii merytorycznej. Oferty zaopiniowane pozytywnie pod względem formalnym podlegają opiniowaniu pod względem merytorycznym na podstawie kryteriów określonych w regulaminie konkursu.

5. Do podjęcia przez komisję decyzji w zakresie rekomendacji udzielenia lub nieudzielenia dotacji wymagana jest obecność ponad połowy członków komisji.

6. Z prac komisji sporządzany jest protokół końcowy, który jest przekazywany właściwemu członkowi kierownictwa MSZ. Protokół zawiera m.in. listę ofert rekomendowanych do udzielenia dotacji wraz z proponowanymi kwotami dotacji.

7. Właściwy członek kierownictwa MSZ, na podstawie przekazanego przez komisję protokołu końcowego, podejmuje decyzję o udzieleniu lub odmowie udzielenia dotacji.

8. Niezwłocznie po zatwierdzeniu protokołu końcowego przez właściwego członka kierownictwa MSZ, publikuje się wyniki konkursu, zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

9. Dotacja na realizację zadania publicznego jest udzielana na podstawie umowy dotacji.

XI. 

Informacja o sposobie tworzenia Programu oraz o przebiegu konsultacji (sposób powstania dokumentu)

Program został opracowany we współpracy komórek organizacyjnych MSZ realizujących zadania w zakresie objętym Programem, tj.: Departamentu Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej, Departamentu ds. Postępowań przed Międzynarodowymi Organami Ochrony Praw Człowieka, Departamentu Narodów Zjednoczonych i Praw Człowieka, Departamentu Współpracy Ekonomicznej i Departamentu Współpracy Rozwojowej.

Proces konsultacji dokumentu z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, został przeprowadzony przy wykorzystaniu:

* strony internetowej Biuletynu Informacji Publicznej MSZ: www.msz.gov.pl;

* strony internetowej Polskiej Pomocy: www.polskapomoc.gov.pl;

* udostępnienia komunikatu na elektronicznej tablicy informacyjnej w siedzibie MSZ przy al. J. Ch. Szucha 23 w Warszawie.

W okresie 21 dni konsultacji projektu Programu, 31 października 2017 r. wpłynęły uwagi Grupy Zagranica. Informacja o stanowisku MSZ wobec zgłoszonych uwag i propozycji została opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej MSZ na stronie internetowej www.msz.gov.pl oraz na stronie internetowej Polskiej Pomocy www.polskapomoc.gov.pl. Opublikowany Program uwzględnia część zgłoszonych w procesie konsultacji uwag.

1 Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej - sprawy zagraniczne i członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 1899 oraz z 2016 r. poz. 131).
2 Vide rozdział 5 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o współpracy rozwojowej.