Program szkolenia zawodowego aspiranckiego.
Dz.Urz.KGP.2022.240
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 378
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 21 grudnia 2022 r.
w sprawie programu szkolenia zawodowego aspiranckiego
ZAŁĄCZNIK 2
PROGRAM SZKOLENIA ZAWODOWEGO ASPIRANCKIEGO
PROGRAM SZKOLENIA ZAWODOWEGO ASPIRANCKIEGO
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa szkolenia zawodowego
2. Cel szkolenia zawodowego
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na szkolenie zawodowe
4. System prowadzenia szkolenia zawodowego
5. Czas trwania szkolenia zawodowego
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia szkolenia zawodowego i forma przeprowadzenia egzaminu końcowego
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Szkolenie zawodowe aspiranckie, zwane dalej "szkoleniem".
2. Cel szkolenia zawodowego
Celem szkolenia jest przygotowanie policjanta do realizacji zadań służbowych na stanowisku, na którym są wymagane kwalifikacje zawodowe aspiranckie.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na szkolenie zawodowe
Na szkolenie kierowani są policjanci, którzy spełniają łącznie poniższe kryteria:
1) mają zapewnione stanowisko służbowe, na którym są wymagane kwalifikacje zawodowe aspiranckie lub pełnią służbę na stanowisku służbowym, dla którego określono policyjny stopień etatowy w korpusie aspirantów Policji;
2) posiadają staż służby wymagany do mianowania lub powołania na stanowisko służbowe;
3) posiadają pozytywną opinię służbową;
4) posiadają poświadczenie bezpieczeństwa uprawniające do dostępu do informacji oznaczonych klauzulą co najmniej "poufne" (do wglądu w jednostce szkoleniowej).
4. System prowadzenia szkolenia zawodowego
Szkolenie prowadzone jest w systemie stacjonarnym. Szkolenie może być prowadzone w formie elektronicznego kształcenia na odległość w przypadku treści realizowanych metodą wykładu lub za pomocą innych metod podających.
5. Czas trwania szkolenia zawodowego
Realizacja treści kształcenia zawartych w programie wymaga przeprowadzenia 146 godzin lekcyjnych. Na całkowity wymiar czasu pobytu słuchaczy w jednostce szkoleniowej składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Zapoznanie z regulaminami i organizacją szkolenia | 2 |
Zajęcia programowe | 146 |
Egzamin końcowy | 2 |
Zakończenie szkolenia | 1 |
Ogółem | 151 (19 dni szkoleniowych) |
Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
W uzasadnionych przypadkach, kierownik jednostki szkoleniowej może, przy zachowaniu przepisów dotyczących czasu służby, wprowadzić inny dzienny oraz tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych, a także realizować zajęcia od poniedziałku do soboty.
Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej, realizującej dane zagadnienia, dopuszczalne jest podczas prowadzenia symulacji lub ćwiczeń regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność z uwagi na efektywność stosowanych metod i technik dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie może przekraczać 24 osób.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Charakter przekazywanej wiedzy i kształtowanych umiejętności wymaga, aby zajęcia realizowane były w pomieszczeniach wyposażonych w niezbędne środki dydaktyczne umożliwiające osiągnięcie przez słuchaczy zakładanych celów kształcenia. Realizacja szkolenia wymaga zapewnienia przez jednostkę szkoleniową, której powierzono jego realizację, materiałów niezbędnych do prawidłowego przebiegu procesu dydaktycznego.
W trakcie realizacji szkolenia słuchaczy obowiązuje umundurowanie ćwiczebne. Policjanci biorący udział w symulacjach lub ćwiczeniach w charakterze pozoranta mogą być w ubiorze cywilnym.
Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka i równego traktowania, zakazu dyskryminacji, obowiązku zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym zasad komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami oraz tematyki przeciwdziałania korupcji, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań. Nauczyciel policyjny podczas realizacji treści kształcenia jest zobowiązany posługiwać się przykładami z praktyki policyjnej i orzecznictwa sądowego.
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
Lp. | Temat | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | System oceniania |
1. | Prawa człowieka, etyka zawodowa policjanta oraz problematyka antydyskryminacyjna i antykorupcyjna | 10 | Zaliczenie tematu nr 1 następuje łącznie z tematem nr 2. Ocena negatywna uzyskana w trakcie realizacji tematu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
2. | Warsztaty komunikacyjne | 9 | Zaliczenie tematu nr 2 następuje łącznie z tematem nr 1. Ocena negatywna uzyskana w trakcie realizacji tematu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
3. | Wybrane elementy psychologii organizacji | 8 | Zaliczenie tematu nr 3 następuje łącznie z tematem nr 4. Ocena negatywna uzyskana w trakcie realizacji tematu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
4. | Wprowadzenie do problematyki organizacji i zarządzania | 13 | Zaliczenie tematu nr 4 następuje łącznie z tematem nr 3. Ocena negatywna uzyskana w trakcie realizacji tematu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
5. | Organizacja służby i pracy | 8 | Zaliczenie tematu nr 5 następuje łącznie z tematem nr 6 i tematem nr 7. Ocena negatywna uzyskana w trakcie realizacji tematu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
6. | Nadzór nad realizacją zadań służbowych | 6 | Zaliczenie tematu nr 6 następuje łącznie z tematem nr 5 i tematem nr 7. Ocena negatywna uzyskana w trakcie realizacji tematu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
7. | Odpowiedzialność dyscyplinarna, karna i cywilna policjanta | 5 | Zaliczenie tematu nr 7 następuje łącznie z tematem nr 5 i tematem nr 6. Ocena negatywna uzyskana w trakcie realizacji tematu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
8. | Wybrane zagadnienia z prawa karnego procesowego | 8 | Zaliczenie tematu nr 8 następuje łącznie z tematem nr 9. Ocena negatywna uzyskana w trakcie realizacji tematu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
9. | Postępowanie w sprawach o wykroczenia | 9 | Zaliczenie tematu nr 9 następuje łącznie z tematem nr 8. Ocena negatywna uzyskana w trakcie realizacji tematu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
10. | Wybrane zagadnienia z cyberprzestępczości | 6 | Zaliczenie tematu nr 10 następuje łącznie z tematem nr 12 i tematem nr 13. Ocena negatywna uzyskana w trakcie realizacji tematu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
11. | Wybrane zagadnienia zarządzania kryzysowego | 5 | Ocena negatywna uzyskana w trakcie realizacji tematu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
12. | Wybrane metody pracy operacyjnej | 4 | Zaliczenie tematu nr 12 następuje łącznie z tematem nr 10 i tematem nr 13. Ocena negatywna uzyskana w trakcie realizacji tematu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
13. | Analiza informacji kryminalnej | 3 | Zaliczenie tematu nr 13 następuje łącznie z tematem nr 10 i tematem nr 12. Ocena negatywna uzyskana w trakcie realizacji tematu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
14. | Udzielanie pierwszej pomocy | 12 | Ocena negatywna uzyskana w trakcie realizacji tematu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
15. | Taktyka i techniki interwencji | 24 | Ocena negatywna uzyskana w trakcie realizacji tematu musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
16. | Szkolenie strzeleckie | 16 | Warunkiem zaliczenia tematu jest uzyskanie oceny pozytywnej wg skali ocen 6-1 ze strzelań statycznych oraz uzyskanie zaliczenia (zal.) ze strzelań szybkich, dynamicznych i sytuacyjnych. |
W trakcie szkolenia stosuje się następujące zasady oceniania:
- nabywana przez słuchaczy wiedza i umiejętności podlegają ocenie bieżącej i okresowej według skali ocen (6-1) lub dwustopniowej z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.),
- warunkiem dopuszczenia do zaliczenia/egzaminu, w tym także zaliczenia/egzaminu poprawkowego i komisyjnego, jest poprawienie wszystkich negatywnych ocen bieżących, a w przypadku niepoprawienia przez słuchacza bieżącej oceny negatywnej, słuchacz otrzymuje negatywną ocenę okresową.
Na każdym etapie szkolenia warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest:
a) z zadań teoretycznych - opanowanie treści programowych na poziomie co najmniej 70%,
b) z zadań praktycznych - opanowanie umiejętności na poziomie gwarantującym właściwą realizację obowiązków służbowych.
9. Forma zakończenia szkolenia zawodowego i forma przeprowadzenia egzaminu końcowego
Szkolenie kończy się egzaminem końcowym z zakresu szkolenia zawodowego aspiranckiego. Egzamin końcowy jest przeprowadzany w formie testu wiedzy, który składa się z 40 pytań testowych punktowanych w skali 0-1 punktu za pytanie i trwa 50 minut, a warunkiem jego zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 28 punktów. Kryteria oceny testu wiedzy:
Absolwent szkolenia otrzymuje świadectwo ukończenia szkolenia zawodowego aspiranckiego, zawierające ogólny wynik nauki wynikający ze średniej arytmetycznej wszystkich pozytywnych ocen okresowych oraz ocenę z egzaminu końcowego. W przypadku uzyskania oceny co najmniej bardzo dobrej - "5", absolwent otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem.
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Przepisy międzynarodowe chroniące prawa człowieka związane z działaniami Policji. 2. Zakaz dyskryminacji w kontekście działań Policji. 3. Wybrane problemy etyczne w służbie policjanta. 4. Instrumenty antykorupcyjne w Policji. | 10 | wykład, pogadanka, dyskusja | Omów przepisy międzynarodowe chroniące prawa człowieka związane z działaniami Policji, zawarte w Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, Europejskiej Konwencji o Zapobieganiu Torturom oraz Nieludzkiemu lub Poniżającemu Traktowaniu albo Karaniu. Omów zagadnienie dyskryminacji oraz procedur antydyskryminacyjnych. Zwróć uwagę na zachowania dyskryminacyjne mogące wynikać w szczególności ze stereotypów, uprzedzeń, różnic kulturowych. Przedstaw zasady postępowania z osobami z niepełnosprawnościami uczestniczącymi w różnych czynnościach służbowych. W oparciu o doświadczenia słuchaczy przeprowadź dyskusję na temat problemów etycznych w służbie policjanta oraz wypracuj sposoby ich rozwiązywania. Omów instrumenty antykorupcyjne jakimi dysponuje Policja, przedstaw sposoby ich zastosowania w praktyce. Zaliczenie tematu nr 1 następuje łącznie z tematem nr 2. |
TEMAT NR 2: WARSZTATY KOMUNIKACYJNE
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna w Policji. 2. Poprawność językowa w komunikacji służbowej. 3. Organizowanie i prowadzenie odpraw i narad służbowych w Policji. | 8 | wykład, dyskusja | Omów pojęcie oraz zasady komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w Policji. Przeprowadź dyskusję na temat poprawności językowej w komunikacji służbowej. Zwróć uwagę, aby w komunikacji służbowej nie występował język dyskryminacyjny. Bazując na doświadczeniu zawodowym przeprowadź pogadankę na temat zasad organizowania i prowadzenia odpraw i narad służbowych w kontekście poprawnej komunikacji interpersonalnej i wzajemnych relacji (podwładny - przełożony, policjant - policjant, policjant - pracownik). Zaliczenie tematu nr 2 następuje łącznie z tematem nr 1. |
4. Zaliczenie tematów nr 1-2. | 1 | pisemny sprawdzian wiedzy | Ocena ze sprawdzianu wiedzy stanowi ocenę okresową. |
TEMAT NR 3: WYBRANE ELEMENTY PSYCHOLOGII ORGANIZACJI
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Stres w służbie policjanta. 2. Wypalenie zawodowe. 3. Mobbing. 4. Uzależnienia. | 8 | wykład, ćwiczenia, dyskusja | Omów źródła, symptomy oraz skutki stresu zawodowego w Policji. Stosując np. rundę, przeprowadź ze słuchaczami dyskusję na temat ich reakcji na stres. Przećwicz wybrane metody radzenia sobie ze stresem (np. świadome oddychanie, wizualizacja, relaksacja). Omów przyczyny, przejawy i skutki wypalenia zawodowego, mobbingu i uzależnień. Przedstaw metody i sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu. Przedstaw kryteria diagnostyczne wypalenia zawodowego. W ramach dyskusji omów sposoby przeciwdziałania mobbingowi oraz procedurę antymobbingową. Zajęcia realizuje psycholog. Zaliczenie tematu nr 3 następuje łącznie z tematem nr 4. |
TEMAT NR 4: WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Style kierowania. 2. Decyzje w zarządzaniu. 3. Miękkie kompetencje kierownicze w zarządzaniu zasobami ludzkimi. | 12 | wykład, ćwiczenia, dyskusja | Omów style kierowania oraz kryteria doboru właściwego typu decyzji do określonych sytuacji w procesie kierowania organizacją. Przeprowadź ćwiczenia dotyczące stylów kierowania oraz podejmowania decyzji w kierowaniu. Następnie scharakteryzuj miękkie kompetencje kierownicze w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz wskaż ich skuteczność. Przeprowadź ćwiczenia wybranych miękkich umiejętności kierowniczych, których kształtowanie prowadzi do budowania autorytetu poprzez tworzenie efektywnych relacji z innymi ludźmi. Zaliczenie tematu nr 4 następuje łącznie z tematem nr 3. |
4. Zaliczenie tematów nr 3-4. | 1 | pisemny sprawdzian wiedzy | Ocena ze sprawdzianu wiedzy stanowi ocenę okresową. |
TEMAT NR 5: ORGANIZACJA SŁUŻBY I PRACY
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Analiza stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego. 2. Przygotowanie do służby - odprawa służbowa. 3. Wykorzystanie policyjnych systemów wspomagających organizację służby. 4. Pilotowanie pojazdu, w tym eskorta policyjna. | 8 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Omów źródła informacji wykorzystywanych na potrzeby analizy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz cele jej przeprowadzania w kontekście organizacji i planowania służby. W ramach dyskusji omów wymogi związane z przeprowadzaniem odprawy do służby, ich istotę oraz obowiązki prowadzącego odprawę do służby. Zaakcentuj istotę przygotowania się policjanta prowadzącego odprawę do służby. Podziel słuchaczy na grupy, w których opracują zakres przygotowania się policjanta do służby w zależności od charakteru realizowanych zadań. Omów zasady realizacji zadań w ramach zintegrowanego systemu organizacji i dyslokacji służby. Omów podstawy prawne prowadzenia pilotażu pojazdu, w tym eskorty policyjnej. Przedstaw zasady organizacji i nadzoru Policji w zakresie wykonywania eskort. Zaliczenie tematu nr 5 następuje łącznie z tematem nr 6 i tematem nr 7. |
TEMAT NR 6: NADZÓR NAD REALIZACJĄ ZADAŃ SŁUŻBOWYCH
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Zadania przełożonego oraz metody i sposoby wykonywania czynności służbowych w ramach stosowanego nadzoru. 2. Odpowiedzialność przełożonych za niewłaściwe sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez podwładnych. | 6 | wykład | Omów istotę czynności wykonywanych w ramach nadzoru nad pełnieniem służby przez policjantów (służba patrolowa, dzielnicowy, pełnienie służby na drogach) oraz sposoby dokumentowania czynności nadzorczych. Przedstaw formy sprawowania nadzoru nad postępowaniami prowadzonymi w Policji. Zdefiniuj i omów pojęcie nadzoru nad pracą operacyjną sprawowanego przez przełożonych. Scharakteryzuj sposoby postępowania policjanta w przypadku czynności nadzorczych. Omów odpowiedzialność ciążącą na przełożonych za niewłaściwe sprawowanie nadzoru nad podstawowymi uprawnieniami realizowanymi przez podwładnych. Zaliczenie tematu nr 6 następuje łącznie z tematem nr 5 i tematem nr 7. |
TEMAT NR 7: ODPOWIEDZIALNOŚĆ DYSCYPLINARNA, KARNA I CYWILNA POLICJANTA
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Konsekwencje bezprawnego użycia lub wykorzystania ŚPB i broni palnej. 2. Wybrane aspekty odpowiedzialności dyscyplinarnej policjanta. 3. Odpowiedzialność policj anta na podstawie art. 231 k.k. 4. Odpowiedzialność majątkowa policjanta za działania, w wyniku których powstała szkoda. | 4 | wykład, dyskusja, analiza przypadku, ćwiczenia | Bazując na wiedzy słuchaczy przypomnij pojęcia: użycie broni palnej, wykorzystanie broni palnej, użycie ŚPB, wykorzystanie ŚPB. Przypomnij warunki, przypadki oraz zasady użycia lub wykorzystania ŚPB i broni palnej, zakazy podmiotowe i przedmiotowe użycia ŚPB. Przedstaw przypadki bezprawnego użycia lub wykorzystania ŚPB i broni palnej oraz wskaż jego prawne konsekwencje. Przypomnij zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej policjanta. Wskaż zakres odpowiedzialności policjanta w przypadku jednoczesnego wyczerpania przez przewinienie dyscyplinarne znamion przestępstwa lub wykroczenia albo przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego oraz okoliczności decydujące o przypisaniu winy. Przypomnij ustawowe znamiona przestępstwa z art. 231 k.k. w kontekście odpowiedzialności karnej policjanta. Omów zasady odpowiedzialności majątkowej policjanta przy wykonywaniu obowiązków służbowych. Wskaż na istotę odpowiedzialności regresowej. Na podstawie dostępnego orzecznictwa sądowego lub materiałów z postępowań dyscyplinarnych poleć dokonanie analizy przypadku pod kątem naruszenia przepisów prawa oraz odpowiedzialności policjanta za ich naruszenie. Następnie podziel słuchaczy na grupy, w których na podstawie przygotowanych założeń, dokonają kwalifikacji prawnej czynu i określą rodzaj odpowiedzialności policjanta. Zaliczenie tematu nr 7 następuje łącznie z tematem nr 5 i tematem nr 6. |
5. Zaliczenie tematów nr 5-7. | 1 | pisemny sprawdzian wiedzy | Ocena ze sprawdzianu wiedzy stanowi ocenę okresową. |
TEMAT NR 8: WYBRANE ZAGADNIENIA Z PRAWA KARNEGO PROCESOWEGO
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Przedłużenie czasu trwania postępowania przygotowawczego. 2. Pojęcie i znaczenie dowodu w procesie karnym. 3. Pojęcie biegłego, zasady i warunki dopuszczenia dowodu z opinii biegłego w procesie karnym. 4. Rodzaje i cele stosowania środków zapobiegawczych. 5. Okazanie, konfrontacja, eksperyment procesowy - podstawowe zagadnienia. | 8 | wykład, dyskusja | Omów podstawy prawne i faktyczne związane z przedłużeniem czasu trwania postępowania przygotowawczego. Zwróć uwagę na obowiązek rzetelnego zbierania i weryfikowania dowodów. Omów zasady wprowadzenia do postępowania dowodów z urzędu. Scharakteryzuj przeprowadzanie dowodów na wniosek. Omów sposoby uzyskiwania dowodów oraz kryminalistycznego i procesowego ich zabezpieczenia dla potrzeb procesu karnego w zależności od rodzaju dowodu. Zwróć uwagę na znaczenie prawidłowego dokumentowania postępowania z dowodami rzeczowymi i z dokumentów. Wskaż podstawę prawną powołania biegłego, omów pojęcie biegłego oraz wiadomości specjalnych. Powołując się na przykłady z praktyki i orzecznictwo sądowe wskaż sytuacje, w których należy powołać biegłego. Omów zasady sporządzania postanowienia o dopuszczeniu dowodu z opinii biegłego. Zaprezentuj przykładowo wypełnione postanowienie. Omów podstawy prawne, cele i warunki stosowania środków zapobiegawczych. Omów konstrukcję wniosku o zastosowanie środka zapobiegawczego. Wskaż podstawy prawne i cele okazania, konfrontacji oraz eksperymentu procesowego. W ramach dyskusji omów najczęściej występujące nieprawidłowości przy wykonywaniu tych czynności, które wpływają na podważenie ich wiarygodności i wartości dowodowej. Omów sposoby dokumentowania wyżej wymienionych czynności, zaprezentuj protokoły. Zaliczenie tematu nr 8 następuje łącznie z tematem nr 9. |
TEMAT NR 9: POSTĘPOWANIE W SPRAWACH O WYKROCZENIA
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Dokumentowanie i ocena prowadzonych czynności wyjaśniających. 2. Środki zaskarżenia. 3. Zadania oskarżyciela publicznego. | 8 | wykład, ćwiczenia | Przypomnij formy dokumentowania czynności wyjaśniających. Zwróć uwagę na specyfikę anonimizacji danych pokrzywdzonego i świadka w postępowaniu w sprawach o wykroczenia. Przypomnij zasadność przeprowadzania poszczególnych czynności dowodowych, takich jak: oględziny, szczególne formy przesłuchania, przeszukanie, zatrzymanie rzeczy, tymczasowe zajęcie przedmiotu. Przedstaw sposoby zakończenia czynności wyjaśniających oraz zwróć uwagę na związane z tym obowiązki prowadzącego czynności. Podziel słuchaczy na grupy, w których na podstawie materiałów z czynności wyjaśniających, dokonają oceny prawidłowości przeprowadzenia i udokumentowania czynności dowodowych. Omów zwyczajne i nadzwyczajne środki zaskarżenia. Zwróć szczególną uwagę na przesłanki, tryb oraz terminy ich wnoszenia. Omów względne i bezwzględne przyczyny odwoławcze. Omów przesłanki i tryb uchylenia prawomocnego mandatu karnego. Omów obowiązki, uprawnienia i zadania oskarżyciela publicznego jako strony procesowej. Przedstaw przypadki wyłączenia oskarżyciela publicznego od udziału w postępowaniu. Omów przygotowanie się oskarżyciela publicznego do udziału w rozprawie. Zwróć uwagę na elementy przemówienia końcowego, jego funkcje, układ i treść. Przypomnij o dyrektywach wymiaru kar. Zaliczenie tematu nr 9 następuje łącznie z tematem nr 8. |
4. Zaliczenie tematów nr 8-9. | 1 | pisemny sprawdzian wiedzy | Ocena ze sprawdzianu wiedzy stanowi ocenę okresową. |
TEMAT NR 10: WYBRANE ZAGADNIENIA Z CYBERPRZESTĘPCZOŚCI
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Polityka bezpieczeństwa informatycznego. | 2 | wykład, dyskusja | Przypomnij znaczenie Konwencji Rady Europy o cyberprzestępczości w aspekcie współpracy międzynarodowej. Przypomnij zadania i obowiązki podmiotów wchodzących w skład krajowego systemu cyberbezpieczeństwa. Omów zasady związane z polityką bezpieczeństwa tj. poufność, dostępność, integralność i rozliczalność. Omów zagadnienia dotyczące ochrony fizycznej, kryptograficznej i elektromagnetycznej przesyłanych lub przenoszonych danych. |
2. Profilaktyka w zakresie cyberprzestępczości. | 4 | wykład, ćwiczenia | Przypomnij specyfikę zagrożeń i przestępstw w cyberprzestrzeni. Omów możliwości pozyskiwania informacji z otwartych źródeł w sieci Internet (metody, techniki, narzędzia). Omów znaczenie humint w sieci Internet. Przedstaw możliwości kolekcji, korelacji i analizy danych z różnych źródeł. Przedstaw pojęcie i klasyfikację dowodów elektronicznych oraz możliwości wykorzystania dowodów cyfrowych w postępowaniu karnym. Na podstawie przygotowanych założeń przeprowadź ćwiczenia mające na celu zastosowanie w praktyce nabytych umiejętności pozyskiwania informacji z otwartych źródeł z wykorzystaniem omówionych metod. Zaliczenie tematu nr 10 następuje łącznie z tematem nr 12 i tematem nr 13. |
TEMAT NR 11: WYBRANE ZAGADNIENIA ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Funkcjonowanie systemu alarmowania w Policji. | 2 | wykład, dyskusja | W ramach dyskusji przypomnij katalog sytuacji uzasadniających wprowadzenie wyższych stanów gotowości do działań. Przypomnij obowiązujące stany gotowości oraz zakres podstawowych przedsięwzięć realizowanych w poszczególnych stanach gotowości. Na podstawie obowiązującego systemu alarmowania w komórkach i jednostkach organizacyjnych Policji wyeksponuj poszczególne rodzaje alarmów oraz tryb ich zarządzania i ogłaszania. |
2. Postępowanie w sytuacjach zdarzeń o cechach aktu terrorystycznego/aktu terroru. | 2 | wykład, dyskusja | W ramach dyskusji przypomnij definicję zjawiska terroryzmu oraz system działań antyterrorystycznych w Polsce. Na podstawie obowiązujących przepisów Komendanta Głównego Policji przedstaw algorytmy postępowania w sytuacji zdarzeń o cechach aktu terrorystycznego/aktu terroru. |
3. Zaliczenie. | 1 | pisemny sprawdzian wiedzy | Ocena ze sprawdzianu wiedzy stanowi ocenę okresową. |
TEMAT NR 12: WYBRANE METODY PRACY OPERACYJNEJ
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Obserwacja. 2. Zasadzka. 3. Kontrola operacyjna. | 4 | wykład, dyskusja | W ramach dyskusji przypomnij pojęcie i cele oraz rodzaje obserwacji. Omów przygotowanie się policjanta do przeprowadzenia obserwacji doraźnej. Podkreśl konieczność sprawdzenia podmiotu obserwacji w bazie KSIP, PSI. Wskaż na taktykę prowadzenia obserwacji doraźnej. Zwróć szczególną uwagę na "samokontrolę" i "kontrobserwację", stosowaną przez osoby poddane obserwacji. Wyjaśnij pojęcie i cele zasadzki. Wskaż sytuacje i okoliczności stosowania tej metody pracy operacyjnej. Omów czynności poprzedzające przeprowadzenie zasadzki. Zwróć szczególną uwagę na znaczenie dokonania wymaganych sprawdzeń i rejestracji miejsca zasadzki. Przedstaw sposoby zaplanowania i rozmieszczenia sił i środków w czasie realizacji zasadzki. Omów podstawy prawne, istotę, pojęcie, rodzaje i cele kontroli operacyjnej. W oparciu o przykłady wskaż na znaczenie kontroli operacyjnej w procesie wykrywczym. Scharakteryzuj zasady postępowania Policji związane z zarządzeniem kontroli operacyjnej, w zależności od trybu jej zarządzenia. Zaliczenie tematu nr 12 następuje łącznie z tematem nr 10 i tematem nr 13. |
TEMAT NR 13: ANALIZA INFORMACJI KRYMINALNEJ
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Wykorzystanie możliwości analizy kryminalnej. 2. Możliwości analityczne policyjnych i poza- policyjnych baz danych. 3. System informacji geograficznej w bezpieczeństwie publicznym. | 2 | wykład | Wskaż możliwości wykorzystania analizy kryminalnej w procesie wykrywczym. Omów płaszczyzny współpracy policjanta prowadzącego postępowanie przygotowawcze lub realizującego czynności operacyjno-rozpoznawcze z analitykiem kryminalnym w zakresie wniosku o wykonanie analizy kryminalnej. Omów możliwości analityczne policyjnych i pozapolicyjnych baz danych oraz wykorzystania informacji geograficznej w czynnościach służbowych. Zaliczenie tematu nr 13 następuje łącznie z tematem nr 10 i tematem nr 12. |
4. Zaliczenie tematów nr 10, 12 i 13. | 1 | pisemny sprawdzian wiedzy | Ocena ze sprawdzianu wiedzy stanowi ocenę okresową. |
TEMAT NR 14: UDZIELANIE PIERWSZEJ POMOCY
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Ocena wstępna i badanie poszkodowanego. 2. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa. 3. Postępowanie z poszkodowanym po urazie. 4. Postępowanie w nieurazowych stanach zagrożenia życia lub zdrowia. | 10 | dyskusja, pokaz, ćwiczenia | W ramach dyskusji przypomnij algorytm postępowania na miejscu zdarzenia. Przeprowadź ćwiczenia polegające na wykonaniu badania wstępnego poszkodowanego (ocena miejsca zdarzenia, ocena wstępna, szybkie badanie urazowe). Przypomnij stosowane w pierwszej pomocy ratownicze pozycje ułożeniowe. W ramach dyskusji przypomnij algorytm postępowania w nagłym zatrzymaniu krążenia w poszczególnych grupach wiekowych, zgodnie z aktualnymi wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji (ERC). Przeprowadź ćwiczenia na fantomach z użyciem treningowego automatycznego defibrylatora zewnętrznego (AED). Przypomnij algorytmy postępowania w przypadku opatrywania różnego rodzaju obrażeń ciała. Przypomnij zasady stosowania różnego rodzaju opatrunków. Przećwicz ze słuchaczami opatrywanie obrażeń ciała łącznie ze stosowaniem opaski uciskowej. Do zajęć wykorzystuj atrapy obrażeń ciała oraz zestawy ratownicze. Przypomnij zasady postępowania w nieurazowych stanach zagrożenia życia: podejrzenia zawału mięśnia sercowego, udaru mózgu, napadu drgawek. Przypomnij postępowanie w przypadku hiperglikemii lub hipoglikemii. Przypomnij postępowanie w sytuacjach nietypowych, w stanach zagrożenia życia u osób pod wpływem środków psychoaktywnych (m.in. Excited delirium). Przećwicz ze słuchaczami postępowanie w nieurazowych i nietypowych stanach zagrożenia życia. Zwróć uwagę na kwestię współpracy policjantów z Zespołem Ratownictwa Medycznego. |
5. Zaliczenie | 2 | sprawdzian umiejętności | Ocena ze sprawdzianu umiejętności stanowi ocenę okresową. |
TEMAT NR 15: TAKTYKA I TECHNIKI INTERWENCJI
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Doskonalenie umiejętności z zakresu taktyki i technik interwencji. | 10 | pokaz, ćwiczenia, test praktyczny | Przeprowadź ćwiczenia, w trakcie których słuchacz będzie doskonalił indywidualnie oraz we współdziałaniu z drugim policjantem umiejętności stosowania środków przymusu bezpośredniego w różnych sytuacjach interwencyjnych. Następnie przeprowadź zajęcia, w trakcie których słuchacz stosując środki przymusu bezpośredniego, będzie doskonalił indywidualnie i we współdziałaniu z drugim policjantem techniki obrony przed: - chwytami połączonymi z uderzeniem ręką, głową lub kopnięciem, - atakiem niebezpiecznym narzędziem, - atakiem zmierzającym do obalenia policjanta, - duszeniem, - atakiem rękoma i nogami w parterze. Zwróć uwagę na umiejętne i bezpieczne kontrolowanie osoby w różnych sytuacjach poprzez bezpieczne stosowanie technik unieruchamiania osoby z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała oraz odstąpienia od stosowania ww. technik w przypadku ustąpienia przyczyny jej stosowania oraz po założeniu kajdanek, gdy osoba wykonuje polecenia. Stosując unieruchomienie dąż do bezpiecznego wykonania techniki oraz kontrolowania pozycji ciała zatrzymanego, aby umożliwić mu oddychanie. Realizuj poszczególne techniki w różnych miejscach i sytuacjach, np. pojazd, klatka schodowa, mieszkanie, miejsce publiczne, zasygnalizuj konieczność adekwatnego użycia siły fizycznej oraz pozostałych środków przymusu bezpośredniego do sytuacji, zachowania osoby oraz jej wieku, płci oraz warunków fizycznych biorąc pod uwagę miejsce interwencji, zachowanie osoby, warunki fizyczne, wiek oraz płeć osoby. Zaliczenie zagadnienia nr 1 przeprowadź w formie testu praktycznego. Ocena umiejętności (w skali 6-1) uzależniona jest od zastosowania techniki adekwatnej do zagrożenia, poprawności struktury ruchu, pewności oraz płynności wykonania i stanowi ocenę bieżącą |
2. Przeprowadzanie interwencji w sytuacjach trudnych i nietypowych. | 14 | dyskusja, symulacja, test praktyczny | W ramach dyskusji przypomnij zasady postępowania policjanta w trakcie wykonywania podstawowych uprawnień, w szczególności: legitymowania, zatrzymania osoby, kontroli osobistej, przeszukania osoby, sprawdzenia prewencyjnego. Następnie omów zasady postępowania policjanta w sytuacjach trudnych i nietypowych, w stanach zagrożenia życia (m.in. Excited delirium) u osób pod wpływem środków psychoaktywnych. Omawiając wskazane treści posiłkuj się katalogiem zasad interweniowania wobec ww. kategorii osób, zawartych np. w teoretyczno-praktycznym poradniku Interwencje wobec osób z zaburzeniami psychicznymi lub niekontrolujących swoich zachowań z innych przyczyn. Przeprowadź zajęcia metodą symulacji, w trakcie których policjanci będą doskonalić umiejętność przeprowadzania interwencji wobec osób przejawiających agresję fizyczną oraz słowną, wobec osób nietrzeźwych, a także wobec osób przejawiających zaburzenia psychiczne. Wskazanym jest, aby założenia do symulacji uwzględniały rożne zachowania osób, wobec których policjanci podejmują interwencje: atak na policjantów, osoba nie reaguje na polecenia policjantów, autoagresja, agresja słowna. Zwróć uwagę na kwestię współpracy policjantów z Zespołem Ratownictwa Medycznego. Zaakcentuj konieczność adekwatnego użycia siły fizycznej oraz pozostałych środków przymusu bezpośredniego do sytuacji, zachowania osoby oraz jej wieku, płci oraz warunków fizycznych biorąc pod uwagę miejsce interwencji, zachowanie osoby, warunki fizyczne, wiek oraz płeć osoby. Zwróć uwagę, że użycie chemicznych środków obezwładniających w postaci ręcznych miotaczy gazu, wobec osób z zaburzeniami psychicznymi lub niekontrolujących swoich zachowań z innych przyczyn, jest mało skuteczne i nie jest zalecane. Wskaż możliwości wykorzystania przez Policję zapisu czynności służbowych realizowanych przez policjantów, wskaż korzyści wynikające z wykorzystania kamer nasobnych. Następnie słuchacze, pod nadzorem prowadzącego, zgodnie z zasadami prowadzenia zajęć metodą symulacji, na podstawie przygotowanych założeń realizują zadania mające na celu przeprowadzenie interwencji. Założenia do symulacji należy opracować na podstawie informacji ze zdarzeń, w których policjanci podejmowali interwencje wobec osób: przejawiających agresję fizyczną oraz słowną, nietrzeźwych, a także przejawiających zaburzenia psychiczne. Podczas realizacji zajęć, uwzględnij również sytuację, w której występuje konieczność wybicia szyby w pojeździe. Z uwagi na efektywność procesu dydaktycznego i osiągnięcie założonych celów symulacje powinny być prowadzone w miarę możliwości przez minimum dwóch nauczycieli policyjnych (w zależności od realizowanych treści: nauczyciel z zakresu taktyki i technik interwencji, nauczyciel realizujący tematykę interwencji, pierwszej pomocy, psycholog). Zaliczenie zagadnienia nr 2 przeprowadź w formie testu praktycznego, polegającego na sprawdzeniu umiejętności przeprowadzenia interwencji trudnej lub nietypowej. Uzyskana ocena (w skali 6-1) stanowi ocenę bieżącą. Zaliczenie tematu nr 15 stanowi ocena wynikająca ze średniej arytmetycznej ocen uzyskanych z testu praktycznego z zagadnienia nr 1 i z zagadnienia nr 2. |
TEMAT NR 16: SZKOLENIE STRZELECKIE
CELE: Po zakończeniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Bezpieczeństwo w trakcie posługiwania się bronią palną. 2. Doskonalenie umiejętności strzeleckich. | 16 | pokaz, ćwiczenia | Przypomnij zasady bezpiecznego posługiwania się bronią palną. Zrealizuj strzelania statyczne, szybkie, dynamiczne oraz sytuacyjne zgodnie z warunkami określonymi w przepisach prawnych dotyczących szkolenia strzeleckiego policjantów przy użyciu broni palnej krótkiej. Zaleca się przeprowadzić dwa strzelania statyczne, dwa strzelania szybkie, dwa strzelania dynamiczne oraz dwa strzelania sytuacyjne. Warunkiem zaliczenia tematu jest uzyskanie ocen pozytywnych ze strzelań statycznych oraz uzyskanie zaliczeń (zal.) ze strzelań szybkich, dynamicznych i sytuacyjnych. Ocena wynikająca ze średniej arytmetycznej ocen ze strzelań statycznych stanowi ocenę okresową (w skali 6-1). |