Program nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu zapobiegania przestępstwom handlu ludźmi i ich zwalczania.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2014.56

Akt utracił moc
Wersja od: 27 sierpnia 2014 r.

DECYZJA Nr 307
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 27 sierpnia 2014 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu zapobiegania przestępstwom handlu ludźmi i ich zwalczania

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1.
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu zapobiegania przestępstwom handlu ludźmi i ich zwalczania, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2.
Realizację programu, o którym mowa w § 1, powierza się Szkole Policji w Pile.
§  3.
Traci moc decyzja nr 206 Komendanta Głównego Policji z dnia 14 maja 2009 r. w sprawie programu kursu specjalistycznego w zakresie zwalczania handlu ludźmi (Dz. Urz. KGP Nr 8, poz. 36).
§  4.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM Z ZAKRESU ZAPOBIEGANIA PRZESTĘPSTWOM HANDLU LUDŹMI I ICH ZWALCZANIA

SPIS TREŚCI

1. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1.1. Nazwa kursu

1.2. Wnioskodawca

1.3. Cele kursu

1.4. Kryteria formalne dotyczące kandydatów kierowanych na kurs

1.5. System prowadzenia kursu

1.6. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

1.7. Zasady oceniania słuchaczy

1.8. Zakończenie kursu

1.9. Wykaz zagadnień i tematów

1.10. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs

2. INFORMACJE O ZESPOLE AUTORSKIM

3. TREŚCI KSZTAŁCENIA

1.

 ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

1.1. Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny z zakresu zapobiegania przestępstwom handlu ludźmi i ich zwalczania, zwany dalej "kursem".

1.2. Wnioskodawca

Biuro Służby Kryminalnej Komendy Głównej Policji.

1.3. Cele kursu

Program kursu przygotowuje funkcjonariuszy i pracowników Policji do wykonywania zadań służbowych związanych z zapobieganiem przestępstwom handlu ludźmi i ich zwalczaniem.

1.4. Kryteria formalne dotyczące kandydatów kierowanych na kurs

Na kurs kierowani są funkcjonariusze i pracownicy Policji, którzy posiadają Poświadczenie Bezpieczeństwa upoważniające ich do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych co najmniej klauzulą "Tajne" oraz spełniają jeden z poniższych warunków:

a) realizują zadania w etatowych komórkach organizacyjnych Policji do walki z handlem ludźmi;

b) realizują zadania związane z zapobieganiem przestępstwom handlu ludźmi i ich zwalczaniem, zgodnie z kartą opisu stanowiska pracy;

c) prowadzą zajęcia dydaktyczne w zakresie zwalczania przestępstw handlu ludźmi i zapobiegania tym przestępstwom.

1.5. System prowadzenia kursu

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym. Funkcjonariusze i pracownicy Policji w czasie trwania kursu są kwaterowani w jednostce szkoleniowej. Na kursie nie obowiązuje umundurowanie ćwiczebne.

1.6. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

Czas trwania kursu wynosi 38 godzin lekcyjnych, tj. 5 dni. Liczba godzin dydaktycznych - liczonych w jednostkach 45-minutowych - nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie. Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji w godz. lekcyjnych
Rozpoczęcie kursu1
Realizacja treści kształcenia36
Zakończenie kursu1
Ogółem38

Podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń dopuszczalne jest regulowanie czasu trwania zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność - z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć - nie powinna przekraczać 20 osób.

Zaleca się, aby zajęcia w danej grupie szkoleniowej w obrębie zagadnienia prowadził ten sam nauczyciel, wchodzący w skład zespołu pedagogicznego. W przypadku braku określenia liczby prowadzących zajęcia przyjmuje się zasadę, że do realizacji wyodrębnionych zagadnień wyznacza się jednego nauczyciela. Natomiast w przypadku zajęć praktycznych liczba nauczycieli, wraz z określeniem ich roli, wynika ze sposobu realizacji zajęć w podgrupach oraz przyjętych założeń do stosowanej metody (techniki).

Wskazany jest udział w prowadzeniu zajęć psychologa oraz innych ekspertów wewnętrznych i zewnętrznych, posiadających specyficzną wiedzę bądź umiejętności, w szczególności przedstawicieli:

- komórek organizacyjnych KGP;

- służb prewencyjnej i kryminalnej szczebla KWP;

- Straży Granicznej;

- Europolu, Interpolu;

- prokuratury, Eurojustu;

- zespołu ds. handlu ludźmi MSW,

- organów administracji publicznej lub organizacji pozarządowych.

1.7. Zasady oceniania słuchaczy

Zasady oceniania słuchaczy kursu:

a) nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności, w tym sporządzone przez nich dokumenty, podlegają bieżącej ocenie przez zastosowanie dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono ("zal.") albo nie zaliczono ("nzal.");

b) każda negatywna ocena bieżąca musi być poprawiona na ocenę pozytywną do czasu zakończenia kursu;

c) ukończenie kursu następuje na podstawie pozytywnych ocen bieżących uzyskanych w toku realizacji poszczególnych zagadnień.

1.8. Zakończenie kursu

Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie pozytywnej oceny końcowej. W świadectwie ukończenia kursu zaznacza się, że absolwent ukończył kurs z wynikiem pozytywnym.

1.9. Wykaz zagadnień i tematów

ZAGADNIENIATEMATYCzas realizacji

(w godz.)

I. Przepisy międzynarodowe i krajowe dotyczące handlu ludźmi.1. Przepisy krajowe i międzynarodowe.1
II. Ustawowe znamiona przestępstw dotyczących handlu ludźmi.1. Przestępstwo handlu ludźmi.1
2. Przestępstwa towarzyszące handlowi ludźmi.3
III. Metody działania sprawców.1. Struktura grupy przestępczej.1
2. Mechanizmy działania sprawców handlu ludźmi.2
IV. Taktyka prowadzenia czynności wykrywczych.1. Formy i metody pracy operacyjnej.3
2. Narzędzia prawne wykorzystywane w zwalczaniu handlu ludźmi.2
3. Współpraca z OZI w sprawach o handel ludźmi.1
4. Przekształcanie materiałów operacyjnych w procesowe.2
5. Taktyka prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach o handel ludźmi.3
6. Identyfikacja ofiary handlu ludźmi. Algorytm postępowania funkcjonariuszy Policji.4
7. Pierwszy kontakt i rozmowa z domniemaną ofiarą handlu ludźmi.4
8. Przesłuchanie pokrzywdzonego - ofiary handlu ludźmi.4
9. Przesłuchanie świadka i podejrzanego w sprawach o przestępstwo handlu ludźmi.2
V. Współpraca w sprawach o handel ludźmi.1. Współpraca międzynarodowa i krajowa w sprawach o handel ludźmi.1
2. Współpraca z organizacjami pozarządowymi i organami administracji publicznej.1
3. Zapobieganie handlowi ludźmi.1
Ogółem36

1.10. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs

Prowadzący zajęcia, przed rozpoczęciem realizacji tematu, jest obowiązany do:

a) przekazania słuchaczom materiałów niezbędnych do realizacji zajęć lub wskazania sposobu dostępu do nich;

b) określenia literatury;

c) zapewnienia niezbędnych pomocy dydaktycznych do realizacji zajęć;

d) omówienia zasad i sposobu oceniania;

e) określenia zasad i sposobu poprawiania ocen niedostatecznych - nie zaliczono ("nzal.").

Przy opracowaniu programu kursu specjalistycznego w zakresie zwalczania handlu ludźmi wykorzystano publikacje:

- "Przestępstwo handlu ludźmi w polskim procesie karnym" - Paweł Łabuz, Kwartalnik Prokurator 4/2011;

- "Handel żywym towarem jako działalność zorganizowanych grup przestępczych specjalizujących się w handlu ludźmi" - Paweł Łabuz i Daniel Śnieżek, Zeszyty Naukowe nr 1/2010 WSIZiA w Warszawie;

- "Czynniki kryminogenne handlu ludźmi" - Paweł Łabuz, Kwartalnik Policyjny 1/2011 CSP Legionowo;

- "Handel ludźmi" - Krzysztof Sawicki, Piła 2011;

- "Handel narządami w Polsce - mit czy rzeczywistość" - Maciej Romanowski, Przegląd Policyjny 1/2011;

- filmy szkoleniowe "Komisariat" i "Przesłuchanie" z publikacji "Jak uczyć o handlu ludźmi" - La Strada 2006;

- materiały programu szkoleniowego CEPOL "Handel ludźmi", © Europejskie Kolegium Policyjne (CEPOL), 2009.

2.

 INFORMACJE O ZESPOLE AUTORSKIM

Dane o wykonawcyImię i nazwiskoNazwa jednostki organizacyjnej Policji
Przewodniczący zespołuMaciej RomanowskiBiuro Służby Kryminalnej KGP
Z-ca przewodniczącego zespołuKrzysztof SawickiSzkoła Policji w Pile
Sekretarz zespołuJarosław ZientkowskiSzkoła Policji w Pile
Członkowie zespołuPaweł ŁabuzCentralne Biuro Śledcze KGP
Jarosław PytlińskiKWP Gorzów Wielkopolski
Marcin JagusiakKMP Piotrków Trybunalski

3.

 TREŚCI KSZTAŁCENIA

Zagadnienie nr 1. Przepisy międzynarodowe i krajowe dotyczące handlu ludźmi

CEL: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił wymienić i scharakteryzować przepisy międzynarodowe oraz krajowe dotyczące handlu ludźmi.

NrTematCzasMetodaWskazówki do realizacji
1.Przepisy międzynarodowe i krajowe.1wykładOmów przepisy międzynarodowe europejskie i pozostałe. Zwróć uwagę na problematykę Praw Człowieka. Omawiając przepisy krajowe, zwróć uwagę na art. 189a Kodeksu karnego (k.k.) i art. 8 Przepisów wprowadzających Kodeks karny (p.w.k.k.) oraz ich wzajemną korelację.

Zagadnienie nr 2. Ustawowe znamiona przestępstwa handlu ludźmi

CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować ustawowe znamiona przestępstwa handlu ludźmi,

- scharakteryzować ustawowe znamiona przestępstw towarzyszących handlowi ludźmi,

- kwalifikować stany faktyczne wybranych przestępstw dotyczących handlu ludźmi.

NrTematCzasMetodaWskazówki do realizacji
1.Przestępstwo handlu ludźmi.1wykładOmów znamiona przestępstwa handlu ludźmi (art. 115 § 22 k.k.). Zwróć uwagę na art. 8 p.w.k.k., w którym określona została odpowiedzialność za przestępstwo spowodowania oddania innej osoby w stan niewolnictwa albo uprawianiu handlu niewolnikami (art. 115 § 23 k.k.).
2.Przestępstwa towarzyszące handlowi ludźmi.3wykład, ćwiczeniaOmów znamiona przestępstw często towarzyszących handlowi ludźmi, w szczególności: 258 k.k., 204 § 1,2,3 k.k., 203 k.k., 157 k.k., 156 k.k., 189 k.k., 190 k.k., 191 k.k., 197 k.k., 198 k.k., 200 k.k., 202 k.k., 264 § 2 k.k., 270 k.k., 271 k.k., 273 k.k., 280 k.k., 282 k.k., 286 k.k., 299 k.k. Zwróć uwagę na problematykę zmuszania do żebractwa w aspekcie handlu ludźmi (art. 104 k.w.), a także proceder bezprawnego pozyskiwania organów ludzkich. Podkreśl problematykę prania pieniędzy w handlu ludźmi. Na podstawie przygotowanych założeń słuchacze dokonają kwalifikacji prawnej czynów związanych z handlem ludźmi.

Zagadnienie nr 3. Metody działania sprawców

CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:

- omówić strukturę grupy przestępczej zajmującej się handlem ludźmi,

- wymienić i scharakteryzować mechanizmy działania sprawców,

- wskazać obszary kryminogenne, w których może występować handel ludźmi oraz sposoby ich rozpoznania i monitorowania.

NrTematCzasMetodaWskazówki do realizacji
1.Struktura grupy przestępczej.1wykładPrzedstaw strukturę grupy przestępczej: werbownik, pośrednik/pomocnik, zleceniodawca. Zwrócić uwagę na rolę i podział zadań każdego z członków grupy przestępczej.
2.Mechanizmy działania sprawców handlu ludźmi.2wykład, studium przypadkuPosługując się przykładami z praktyki, przedstaw mechanizmy działania sprawców handlu ludźmi. Omów psychologiczną charakterystykę werbownika w interakcji z ofiarą oraz sposób typowania przez niego potencjalnej ofiary. Na podstawie studium przypadku słuchacze zidentyfikują symptomy, które mogą świadczyć o zaistnieniu procederu handlu ludźmi oraz sposoby działania sprawców. Przy omawianiu ćwiczenia podkreśl znaczenie rozpoznania zjawisk i zdarzeń dotyczących handlu ludźmi. Zwróć uwagę na konieczność rozpoznania i monitorowania potencjalnych miejsc, w których może dochodzić do handlu ludźmi, m in. agencji towarzyskich, salonów masażu, miejsc prostytucji przydrożnej, skupisk osób żebrzących. Omów mechanizmy działania sprawców, np.: rekrutacji, nakłaniania i realizacji.

Zagadnienie nr 4. Taktyka prowadzenia czynności wykrywczych

CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:

- omówić formy i metody pracy operacyjnej wykorzystywane w zwalczaniu przestępstw związanych z handlem ludźmi,

- wskazać możliwości zastosowania regulacji prawnych korzystnych dla ofiary w postępowaniu przygotowawczym (przesłuchanie przed sądem w postępowaniu przygotowawczym, utajnienie danych osobowych, przesłuchanie z wykorzystaniem urządzeń rejestrujących itp.),

- sporządzić notatkę urzędową przekształcającą materiały operacyjne na procesowe.

NrTematCzasMetodaWskazówki do realizacji
1.Formy i metody pracy operacyjnej.3wykład, ćwiczenia, dyskusjaNa podstawie ustawy o Policji oraz innych przepisów omów praktyczne aspekty wybranych form i metod pracy operacyjnej, skutecznych w zwalczaniu handlu ludźmi. Omów możliwości wdrażania kontroli operacyjnej oraz zakupu kontrolowanego w sprawach o handel ludźmi.

Omów możliwości wykorzystania rzeczowych środków pracy operacyjnej oraz dokumentów legalizacyjnych w prowadzonych czynnościach operacyjnych.

Na podstawie przygotowanych założeń słuchacze sporządzą wniosek o zastosowanie kontroli operacyjnej oraz wniosek o dokonanie w sposób niejawny nabycia lub przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa, ulegających przepadkowi, albo których wytwarzanie, posiadanie, przewożenie, albo którymi obrót jest zabroniony. Sprawdź i omów sporządzone wnioski.

Współpraca z komórką organizacyjną Policji realizującą operacje specjalne.

Wskazane jest przeprowadzenie zajęć z przedstawicielami komórek organizacyjnych KGP i KWP w aspekcie praktycznego wykorzystania form i metod pracy operacyjnej na podstawie zakończonych spraw z całego kraju.

2.Narzędzia prawne wykorzystywane w zwalczaniu handlu ludźmi.2wykładPrzedstaw możliwości wykorzystania analizy kryminalnej, instytucji świadka incognito (anonimowego), koronnego w prowadzonych sprawach handlu ludźmi.

Omów możliwości zastosowania ochrony przez Policję tzw. osób szczególnie zagrożonych w sprawach dotyczących handlu ludźmi.

3.Współpraca z OZI w sprawach o handel ludźmi.1wykład, dyskusjaWyszczególnij i scharakteryzuj OZI (osoba informująca, informator, współpracownik, agent, konsultant) pod kątem typowania, pozyskania i współpracy.

Omów współpracę z komórkami organizacyjnymi Policji do spraw wywiadu kryminalnego oraz rozpoznania i werbunku.

4.Przekształcanie materiałów operacyjnych w procesowe.2wykładOmów procedury związane z udostępnieniem (odtajnieniem) materiałów operacyjnych (w szczególności: uzyskanych w toku stosowania kontroli operacyjnej, obserwacji planowej, operacji specjalnej).

Przedstaw procedury związane z przygotowaniem wniosków o wyrażenie tzw. zgód następczych.

5.Taktyka prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawach o handel ludźmi.3wykład, ćwiczeniaOmów pierwsze źródła informacji o przestępstwie, czynności sprawdzające, wszczęcie postępowania przygotowawczego.

Omów opracowanie notatki urzędowej mającej stanowić podstawę wszczęcia postępowania przygotowawczego, z uwzględnieniem różnych form zjawiskowych przestępstwa handlu ludźmi.

Słuchacze na podstawie założenia sporządzą ww. notatkę.

Przedstaw współpracę z powszechnymi jednostkami organizacyjnymi prokuratury (praktyczne aspekty prowadzonych śledztw).

6.Identyfikacja ofiary handlu ludźmi.

Algorytm postępowania funkcjonariuszy Policji.

4wykład, dyskusja, ćwiczeniaScharakteryzuj kategorie ofiar handlu ludźmi. Omów psychologiczną i życiową sytuację ofiary. Wykaż potrzebę dostosowania sposobu postępowania policjanta do stanu i sytuacji ofiary. Wskaż możliwe sposoby wsparcia ofiary i zaoferowania pomocy. Podkreśl obowiązek ochrony (podjęcia odpowiednich działań) i przestrzegania (działania zgodnego z prawem) praw człowieka, wynikający z międzynarodowego prawa praw człowieka w kontakcie policjanta z ofiarą handlu ludźmi. Podkreśl potrzebę zachowania równowagi między interesem ofiar handlu ludźmi a wymogami nakładanymi na organy ścigania.

Słuchacze, na podstawie własnego doświadczenia oraz zdobytych wcześniej wiadomości, opracują w grupach algorytm postępowania z ofiarą handlu ludźmi. Następnie omawiając go na forum grupy, wskażą istotne elementy i uzasadnią przyjęte rozwiązania. Podsumowując ćwiczenie omów wypracowane w Policji procedury postępowania.

Wskazane jest przeprowadzenie zajęć z udziałem psychologa.

7.Pierwszy kontakt i rozmowa z domniemaną ofiarą handlu ludźmi.4pokaz, dyskusja, praca w grupachZaprezentuj film przedstawiający taktykę pierwszego kontaktu z ofiarą pt. "Komisariat". Na podstawie pierwszej części filmu słuchacze w grupach odpowiedzą na pytania (skategoryzują trudności): co przeszkadza ofierze w złożeniu zawiadomienia o przestępstwie, a co dyżurnemu w jego przyjęciu.

Słuchacze wskażą błędy popełnione przez dyżurnego jednostki Policji. Na zakończenie wyświetl drugą część filmu prezentującego właściwe zachowanie policjanta. Podsumowując zajęcia podkreśl rolę i znaczenie pierwszego kontaktu ofiary z Policją.

8.Przesłuchanie pokrzywdzonego - ofiary handlu ludźmi.4pokaz, dyskusja, praca w grupach, symulacjaZaprezentuj film przedstawiający taktykę przesłuchania ofiary pt. "Przesłuchanie", uświadamiający specyfikę przesłuchań świadków/pokrzywdzonych przestępstwem handlu ludźmi. Poleć słuchaczom, aby w trakcie oglądania filmu zwrócili uwagę na zachowania policjanta, które były korzystne dla wyniku kontaktu/przesłuchania oraz takie, które były negatywne (nieprawidłowe) lub mogły skutkować negatywnie (nieustalenie stanu faktycznego, utrata zaufania, utrata kontaktu ze świadkiem itp.). Po obejrzeniu filmu słuchacze wskażą zaobserwowane pozytywne i negatywne zachowania. Na podstawie przedstawionego założenia, przeprowadź symulację rozmowy wstępnej z ofiarą Podsumowując zajęcia podkreśl znaczenie prawidłowego przygotowania i przeprowadzenia przesłuchania.
9.Przesłuchanie świadka i podejrzanego w sprawach o przestępstwo handlu ludźmi.2wykład, ćwiczenia, dyskusjaOmów potrzeby przygotowania się do przesłuchania świadka i podejrzanego w sprawach o handel ludźmi. Na podstawie założenia słuchacze wypracują zestaw pytań do przesłuchania świadka i podejrzanego. Zwróć uwagę na możliwość zmiany statusu procesowego osoby świadka.

Zagadnienie nr 5. Współpraca w sprawach o handel ludźmi

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- określić postępowanie policjanta w przypadku konieczności wykonania czynności służbowych w sprawach o handel ludźmi w ramach współpracy międzynarodowej,

- wskazać podmioty pozapolicyjne zaangażowane w przeciwdziałanie i zwalczanie przestępstw związanych z handlem ludźmi,

- omówić możliwe działania Policji związane z zapobieganiem handlowi ludźmi.

NrTematCzasMetodaWskazówki do realizacji
1.Współpraca międzynarodowa i krajowa w sprawach o handel ludźmi.1wykład, dyskusjaOmów współpracę międzynarodową w ramach: umów międzynarodowych (bilateralne i multilateralne), Interpolu, Europolu, Eurojustu (możliwości poszczególnych platform współpracy, np. Europejski Nakaz Aresztowania - ENA, wspólne zespoły dochodzeniowo-śledcze - JIT); za pośrednictwem oficerów łącznikowych. Omów struktury Policji w zakresie zwalczania handlu ludźmi. Scharakteryzuj współpracę z MSW (Krajowy Plan Działań Przeciwko Handlowi Ludźmi, Zespół ds. Handlu Ludźmi) oraz przeprowadź dyskusję ze słuchaczami nt. ewentualnych trudności i możliwych rozwiązań.
2.Współpraca z organizacjami pozarządowymi i organami administracji publicznej.1wykład, dyskusjaOmów i przedyskutuj ze słuchaczami możliwości i formy współpracy z organizacjami pozarządowymi, takimi jak: La Strada, ITAKA, Fundacja Dzieci Niczyje, Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji (IOM), Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć oraz lokalnymi organizacjami pozarządowymi, które udzielają wsparcia (pomocy) ofiarom handlu ludźmi. Omów współpracę z wojewodą, ośrodkami interwencji kryzysowej oraz ośrodkami pomocy społecznej. Wskazany jest udział w zajęciach w charakterze ekspertów przedstawicieli organizacji pozarządowych lub organów administracji publicznej.
3.Zapobieganie handlowi ludźmi.1wykład, dyskusjaPrzeprowadź dyskusję nt. możliwych działań funkcjonariuszy zajmujących się problematyką zwalczania handlu ludźmi, tj.: udziału w programach profilaktycznych, kampaniach informacyjnych, monitorowania mediów i obszarów zagrożonych pod kątem informacji związanych z handlem ludźmi (agencje towarzyskie, kluby nocne, prostytucja przydrożna) oraz innych. Wskazany jest udział w zajęciach w charakterze ekspertów przedstawicieli komórek prewencji szczebla KWP (lub wykorzystanie informacji i materiałów z tego źródła).