Program nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu taktycznych aspektów zwalczania przestępczości samochodowej.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2014.31

Akt obowiązujący
Wersja od: 5 kwietnia 2014 r.

DECYZJA Nr 146
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 5 kwietnia 2014 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu taktycznych aspektów zwalczania przestępczości samochodowej

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1.
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu taktycznych aspektów zwalczania przestępczości samochodowej, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2.
Realizację programu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie.
§  3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM Z ZAKRESU TAKTYCZNYCH ASPEKTÓW ZWALCZANIA PRZESTĘPCZOŚCI SAMOCHODOWEJ

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

I.1. Nazwa kursu

I.2. Wnioskodawca

I.3. Cel kursu

I.4. Kryteria formalne kandydatów kierowanych na kurs

I.5. System prowadzenia kursu

I.6. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

I.7. Zasady oceniania

I.8. Zakończenie kursu

I.9. Wykaz zagadnień i tematów

I.10. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I.

 ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU

I.1. Nazwa kursu

Program nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu taktycznych aspektów zwalczania przestępczości samochodowej.

I.2. Wnioskodawca

Biuro Służby Kryminalnej Komendy Głównej Policji.

I.3. Cel kursu

Kurs przygotowuje policjanta do wykonywania zadań służbowych dotyczących zwalczania przestępstw związanych z kradzieżami i legalizacją pojazdów.

I.4. Kryteria formalne kandydatów kierowanych na kurs

Na kurs kierowani są policjanci w służbie stałej, realizujący zadania związane ze zwalczaniem przestępczości samochodowej w służbie kryminalnej i śledczej, posiadają Poświadczenie Bezpieczeństwa upoważniające ich do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych, co najmniej klauzulą Poufne.

I.5. System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym. Policjanci w czasie trwania kursu są kwaterowani w jednostce szkoleniowej.

I.6. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

Czas trwania kursu wynosi 38 godzin lekcyjnych, tj. 5 dni. Liczba godzin dydaktycznych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.

Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji w godz. lekcyjnych
Rozpoczęcie kursu1
Realizacja treści kształcenia36
Zakończenie kursu1
Ogółem38

Podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń dopuszczalne jest regulowanie treści programowych i czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej (zagadnienia) w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych. Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 20 osób. Zaleca się, żeby zajęcia w danej grupie szkoleniowej prowadziło dwóch nauczycieli. W przypadku zajęć praktycznych, z uwagi na sposób ich realizacji, przyjętych założeń oraz stosowanej metody prowadzenia zajęć, liczba nauczycieli może ulec zwiększeniu.

W realizacji zajęć wskazany jest udział ekspertów wewnętrznych (policyjnych) i zewnętrznych (poza policyjnych) posiadających specjalistyczną wiedzę bądź umiejętności (np. przedstawiciele komórek organizacyjnych KGP zajmujących się zwalczaniem przestępczości kryminalnej, prokuratury, Straży Granicznej).

W trakcie doskonalenia słuchacza nie obowiązuje umundurowanie służbowe.

I.7. Zasady oceniania

Zasady oceniania słuchaczy kursu:

a) nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności, w tym sporządzone przez nich dokumenty, podlegają bieżącej ocenie poprzez zastosowanie dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.),

b) każda negatywna ocena bieżąca musi być poprawiona na ocenę pozytywną do czasu zakończenia kursu,

c) zaliczenie kursu następuje na podstawie pozytywnych ocen bieżących uzyskanych w toku realizacji poszczególnych zagadnień.

I.8. Zakończenie kursu

Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie wszystkich pozytywnych ocen bieżących z poszczególnych zagadnień. Absolwentowi na świadectwie ukończenia kursu w miejsce wyniku nauki stosuje się wpis "pozytywnym".

I.9. Wykaz zagadnień i tematów

ZAGADNIENIATEMATYCzas realizacji (w godz.)
I. Statystyczny obraz kradzieży pojazdów w Polsce i na świecie.1. Kradzieże pojazdów w Polsce.1
2. Kradzieże pojazdów w wybranych krajach.1
II. Metody kradzieży pojazdów.1. Fabryczne zabezpieczenia antykradzieżowe.2
2. Otwarcie samochodu.
3. Uruchomienie pojazdu.
III. Identyfikacja pojazdu.1. VIN, numer silnika, tabliczka znamionowa, dodatkowe oznaczenia.4
2. Wykorzystanie baz danych związanych z identyfikacją pojazdów (FAVI, EUVID).
IV. Postępowanie sprawców ze skradzionym pojazdem.1. Sprzedaż na złom.2
2. Legalizacja - metody działania sprawców.
3. Rozmontowanie i sprzedaż części.
4. Żądanie okupu za zwrot skradzionego pojazdu.
5. Przemyt za granicę.
V. Możliwości ujawnienia legalizacji skradzionych pojazdów.1. Charakterystyka zagranicznych dokumentów wykorzystywanych do legalizacji m.in. w Polsce skradzionych pojazdów.2
2. Taktyka prowadzenia czynności operacyjnych w sprawach dotyczących legalizacji pojazdów.2
VI. Realizacja wybranych czynności procesowych związanych z kradzieżą pojazdu.1. Czynności procesowe:

- przyjęcie zawiadomienia o kradzieży pojazdu,

- oględziny miejsca kradzieży,

- przesłuchanie świadków.

2. Czynności weryfikujące prawdziwość informacji o kradzieży pojazdu.

5
VII. Charakterystyka wybranych metod i środków stosowanych w zwalczaniu przestępczości samochodowej.1. Kontrola operacyjna.3
2. Wykorzystanie analizy kryminalnej.
3. Wykorzystanie techniki operacyjnej.3
4. Wykorzystanie SIO.2
5. "Samochody pułapki".1
6. Zasadzki.2
VIII. Wykorzystanie policyjnych i pozapolicyjnych baz danych.1. Bazy policyjne (np. KSIP, SIS, ASF, DocIS, EUCARIS).2
2. Pozapolicyjne bazy danych (np. Carfax, HPI, CEPiK, UFG, ZSEII).1
3. Możliwości dokonywania sprawdzeń w zagranicznych bazach danych służących do weryfikacji legalności pochodzenia pojazdów i dokumentów.1
IX. Zapobieganie kradzieżom pojazdów.1. Możliwości ograniczenia kradzieży pojazdów.2
2. Możliwości ograniczenia legalizacji w Polsce legalizacji pojazdów pochodzących z przestępstwa.
Ogółem36

I.10. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs

Prowadzący zajęcia, przed rozpoczęciem realizacji tematu, zobowiązany jest do:

a) przekazania słuchaczom materiałów niezbędnych do realizacji zajęć lub wskazania sposobu ich uzyskania,

b) określenia literatury,

c) zapewnienia niezbędnych pomocy dydaktycznych do realizacji zajęć,

d) omówienia zasad i sposobu oceniania oraz zasad uzyskiwania zaliczeń,

e) określenia zasad i sposobu poprawiania ocen niedostatecznych - wpisu nie zaliczono (nzal.).

II.

 TREŚCI KSZTAŁCENIA

Zagadnienie I. Statystyczny obraz kradzieży pojazdów w Polsce i na świecie

CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować skalę zagrożenia kradzieżami pojazdów,

- określić kierunki przemytu skradzionych pojazdów w Polsce i Europie,

- scharakteryzować strukturę i geografię kradzieży pojazdów w Polsce.

Lp.TematCzasMetodaWskazówki do realizacji
1.Kradzieże pojazdów w Polsce.1wykładPrzedstaw stan zagrożenia kradzieżami pojazdów w Polsce, wskaż regiony najbardziej zagrożone tą przestępczością, określ strukturę kradzieży pojazdów w tym: markę, typ, kolor, wiek najczęściej kradzionych pojazdów.
2.Kradzieże pojazdów w wybranych krajach.1wykładOmawiając to zagadnienie należy scharakteryzować stan zagrożenia kradzieżami pojazdów m.in. w tych krajach skąd kradzione pojazdy przywożone są do Polski lub transportowane przez nasz kraj, a także, te w których działają członkowie grup przestępczych wywodzących się z naszego kraju (np. w Niemczech, Belgii, Holandii, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Czechach, Austrii, Szwajcarii, Danii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, USA, we Włoszech).

Zagadnienie II. Metody kradzieży pojazdów

CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować fabryczne zabezpieczenia antykradzieżowe,

- scharakteryzować metody działania sprawców kradzieży pojazdów,

- wskazać narzędzia i urządzenia służące do kradzieży pojazdów.

Lp.TematCzasMetodaWskazówki do realizacji
1.Fabryczne zabezpieczenia antykradzieżowe.1wykładOmów zasady działania fabrycznych zabezpieczeń antykradzieżowych (transponder, immobiliser, sterownik silnika) generacji I - IV.
2.Otwarcie samochodu.wykładPrzedstaw metody działania sprawców polegające na otwarciu (drzwi) pojazdu (np. siłowe pokonanie zabezpieczeń, zagłuszenie działania pilota samochodowego, po uprzedniej kradzieży kluczyka, inne).
3.Uruchomienie pojazdu.1wykładPrzedstaw metody działania sprawców skutkujące uruchomieniem pojazdu.

Zagadnienie III. Identyfikacja pojazdu

CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:

- scharakteryzować zasady znakowania pojazdów,

- wykorzystać dostępne bazy danych przydatne przy weryfikowaniu legalności oznaczeń identyfikacyjnych pojazdu,

- wskazać elementy, symptomy wskazujące na sfałszowanie oznaczeń identyfikacyjnych pojazdu.

Lp.TematCzasMetodaWskazówki do realizacji
1.VIN, tabliczka znamionowa, oznaczenia dodatkowe.2wykładPrzedstaw zasady dotyczące nabijania i znaczenia numeru VIN, wskaż zasady oraz miejsca nabijania oznaczeń identyfikacyjnych. Omów znaczenie poszczególnych oznaczeń i możliwości ich rozkodowania.
2.Wykorzystanie baz danych związanych z identyfikacją pojazdów.2wykład, ćwiczeniaPosługując się bazą EUVID, FAVI i innymi, przedstaw ich budowę i zasady wykorzystania. Na przykładzie pokaż ich zastosowanie.

Zagadnienie IV. Postępowanie sprawców ze skradzionym pojazdem

CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:

- omówić sposoby osiągania zysku ze skradzionych pojazdów,

- wskazać metody legalizacji pojazdów i symptomy im towarzyszące,

- określić trasy i metody przemytu skradzionych pojazdów,

- wskazać symptomy świadczące o udziale w przestępstwie skorumpowanych urzędników, diagnostów i innych osób.

Lp.TematCzasMetodaWskazówki do realizacji
1.Sprzedaż na złom.2wykład, ćwiczeniaWskaż pojazdy, które po kradzieży sprzedawane są do punktów skupu złomu oraz scharakteryzuj sprawców tej metody.
2.Legalizacja - metody działania sprawców.Przedstaw metody legalizacji pojazdów pochodzących z przestępstwa, w tym również te z wykorzystaniem skradzionych, fałszywych lub nieuprawnionych zagranicznych dokumentów. Omów symptomy wskazujące na działania w grupie skorumpowanych pracowników ogniw rejestrujących pojazdy, diagnostów, itp.
3.Rozmontowanie i sprzedaż części.Scharakteryzuj metody działania i strukturę grupy rozmontowującej skradzione pojazdy. Przedstaw metody wykorzystywania pozyskanych w ten sposób części i podzespołów.
4.Żądanie okupu za zwrot skradzionego pojazdu.Omów metody działania sprawców i typowanie pojazdów do kradzieży.
5.Przemyt za granicę.Scharakteryzuj metody przemytu skradzionych pojazdów i przedstaw główne trasy wykorzystywane przez przestępców.

Zagadnienie V. Możliwości ujawnienia legalizacji skradzionych pojazdów

CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:

- wskazać dokumenty stanowiące podstawę rejestracji, które muszą podlegać szczegółowej weryfikacji,

- zweryfikować legalność pochodzenia krajowych i zagranicznych dokumentów używanych do legalizacji pojazdów,

- zaplanować czynności wykrywcze w sprawach dotyczących legalizacji pojazdów pochodzących z przestępstwa.

- sporządzić notatkę urzędową przekształcającą materiały operacyjne na procesowe.

Lp.TematCzasMetodaWskazówki do realizacji
1.Możliwości ujawnienia legalizacji skradzionych pojazdów.2wykład, ćwiczeniaScharakteryzuj najczęściej wykorzystywane do legalizacji skradzione, fałszywe lub nieuprawnione dokumenty pochodzące np. z: Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii.
2.Taktyka prowadzenia czynności operacyjnych w sprawach dotyczących legalizacji pojazdów.2ćwiczeniaNa podstawie przygotowanych założeń słuchacze sporządzą plan czynności do wykonania.

Zagadnienie VI. Realizacja wybranych czynności procesowych związanych z kradzieżą pojazdu

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- prawidłowo przyjąć zawiadomienie o kradzieży pojazdu i przesłuchać osobę zawiadamiającą i świadków zdarzenia,

- dokonać oględziny miejsca kradzieży pojazdu,

- zaplanować pierwsze czynności procesowe.

Lp.TematCzasMetodaWskazówki do realizacji
1.Czynności procesowe:

- przyjęcie zawiadomienia o kradzieży pojazdu,

- oględziny miejsca kradzieży pojazdu,

- przesłuchanie świadków.

3ćwiczeniaWedług przygotowanych założeń w ramach ćwiczeń słuchacze zrealizują czynności polegające na przyjęciu zawiadomienia o kradzieży pojazdu, sporządzą dokumentację z oględzin miejsca kradzieży pojazdu i przesłuchają świadków zdarzenia.
2.Czynności weryfikujące prawdziwość informacji o kradzieży pojazdu.2ćwiczeniaSłuchacze, na podstawie przygotowanych założeń, zaplanują czynności weryfikujące prawdziwość informacji zawartych w zawiadomieniu o przestępstwie kradzieży pojazdu oraz wskażą sposób ich realizacji.

Zagadnienie VII. Charakterystyka wybranych metod i środków stosowanych w zwalczaniu przestępczości samochodowej

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- prawidłowo i zasadnie wnioskować o zastosowanie kontroli operacyjnej,

- zaplanować czynności operacyjne, w tym zastosowanie "samochodu pułapki",

- sporządzić dokumentację o zastosowanie kontroli operacyjnej i o techniczne środki wsparcia zadań operacyjnych,

- prawidłowo korzystać z SIO,

- zaplanować czynności zasadzkowe.

Lp.TematCzasMetodaWskazówki do realizacji
1.Kontrola operacyjna.3wykład, ćwiczeniaSłuchacze na podstawie przygotowanych założeń sporządzą wniosek o kontrolę operacyjną.
2.Wykorzystanie analizy kryminalnej.Przedstaw istotę analizy kryminalnej, jej znaczenie dla procesu wykrywczego i możliwości jej wykorzystania. Na podstawie zrealizowanych analiz przedstaw i zanalizuj jej znaczenie. Wywołaj dyskusję na temat możliwości powiązywania dat, metod działania, historii pojazdu, napraw pojazdów, itp. i ich znaczenia w procesie wykrywczym.
3.Wykorzystanie techniki operacyjnej.3wykład, ćwiczeniaPrzedstaw zasady współpracy z pionem techniki operacyjnej, możliwości ich wykorzystania i ich znaczenia w czynnościach operacyjnych i procesowych. Na podstawie przygotowanych założeń słuchacze opracują wniosek o zastosowanie technicznych środków wsparcia zadań operacyjnych.
4.Wykorzystanie SIO.2wykład, ćwiczeniaOmów dokumentowanie informacji operacyjnych i możliwości wykorzystania SIO w procesie wykrywczym. Według przygotowanych założeń słuchacze sporządzą meldunek informacyjny.
5."Samochody pułapki".1wykład, ćwiczeniaOmów zasady stosowania "samochodów pułapek" ze szczególnym uwzględnieniem analizy doboru: miejsca, marki, typu, koloru pojazdu oraz zasadności wykorzystania tej metody.
6.Zasadzki.2wykład, ćwiczeniaOmów zasady przygotowania zasadzek. W ramach ćwiczeń słuchacze zaplanują działania zasadzkowe - przygotują plan zasadzki.

Zagadnienie VIII. Wykorzystanie policyjnych i pozapolicyjnych baz danych

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- prawidłowo skorzystać z zasobów zgromadzonych w dostępnych policyjnych i pozapolicyjnych bazach danych,

- przeszukać zasoby Internetu celem pozyskania niezbędnych informacji z zagranicznych ogólnodostępnych baz danych.

Lp.TematCzasMetodaWskazówki do realizacji
1.Bazy policyjne.2wykład, dyskusjaWywołaj dyskusję na temat informacji zgromadzonych w dostępnych dla Policji bazach danych. Przedstaw zakres informacji zgromadzonych w policyjnych bazach danych, np. KSIP, SIS, ASF, DocIS, EUCARIS, ZSEII.
2.Pozapolicyjne bazy danych.1wykład, dyskusjaWywołaj dyskusję na temat informacji zgromadzonych w pozapolicyjnych bazach danych. Przedstaw zakres informacji zgromadzonych w bazach: UFG, CARFAX, HPI, CEPiK.
3.Możliwości dokonywania sprawdzeń w zagranicznych bazach danych służących do weryfikacji legalności pochodzenia pojazdów i dokumentów.1wykład, dyskusjaWywołaj dyskusję na temat informacji zgromadzonych w bazach danych dostępnych w Internecie. Przedstaw przykładowe bazy danych i możliwości ich wykorzystania.

Zagadnienie IX. Zapobieganie kradzieżom pojazdów

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wskazać okoliczności mające wpływ na rozmiary kradzieży pojazdów,

- określić symptomy wskazujące na przestępcze pochodzenie pojazdu, w tym pojazdu oferowanego do sprzedaży,

- przeprowadzić akcję informacyjną "Jak ustrzec się przed kupnem skradzionego pojazdu".

Lp.TematCzasMetodaWskazówki do realizacji
1.Możliwości ograniczenia kradzieży pojazdów.1dyskusjaWywołaj dyskusję na temat: co sprzyja sprawcom kradzieży pojazdów i co należy zrobić aby tą przestępczość ograniczyć.
2.Możliwości ograniczenia legalizacji w Polsce pojazdów pochodzących z przestępstwa.1ćwiczeniaSłuchacze zaplanują akcję informacyjną "Jak ustrzec się przed kupnem skradzionego pojazdu".