Program nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu taktycznych aspektów zwalczania przestępczości samochodowej.
Dz.Urz.KGP.2014.31
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 146
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 5 kwietnia 2014 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu taktycznych aspektów zwalczania przestępczości samochodowej
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM Z ZAKRESU TAKTYCZNYCH ASPEKTÓW ZWALCZANIA PRZESTĘPCZOŚCI SAMOCHODOWEJ
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM Z ZAKRESU TAKTYCZNYCH ASPEKTÓW ZWALCZANIA PRZESTĘPCZOŚCI SAMOCHODOWEJ
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
I.1. Nazwa kursu
I.2. Wnioskodawca
I.3. Cel kursu
I.4. Kryteria formalne kandydatów kierowanych na kurs
I.5. System prowadzenia kursu
I.6. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
I.7. Zasady oceniania
I.8. Zakończenie kursu
I.9. Wykaz zagadnień i tematów
I.10. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE KURSU
Program nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu taktycznych aspektów zwalczania przestępczości samochodowej.
I.2. Wnioskodawca
Biuro Służby Kryminalnej Komendy Głównej Policji.
I.3. Cel kursu
Kurs przygotowuje policjanta do wykonywania zadań służbowych dotyczących zwalczania przestępstw związanych z kradzieżami i legalizacją pojazdów.
I.4. Kryteria formalne kandydatów kierowanych na kurs
Na kurs kierowani są policjanci w służbie stałej, realizujący zadania związane ze zwalczaniem przestępczości samochodowej w służbie kryminalnej i śledczej, posiadają Poświadczenie Bezpieczeństwa upoważniające ich do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych, co najmniej klauzulą Poufne.
I.5. System prowadzenia kursu
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym. Policjanci w czasie trwania kursu są kwaterowani w jednostce szkoleniowej.
I.6. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
Czas trwania kursu wynosi 38 godzin lekcyjnych, tj. 5 dni. Liczba godzin dydaktycznych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych |
Rozpoczęcie kursu | 1 |
Realizacja treści kształcenia | 36 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 38 |
Podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń dopuszczalne jest regulowanie treści programowych i czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej (zagadnienia) w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych. Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 20 osób. Zaleca się, żeby zajęcia w danej grupie szkoleniowej prowadziło dwóch nauczycieli. W przypadku zajęć praktycznych, z uwagi na sposób ich realizacji, przyjętych założeń oraz stosowanej metody prowadzenia zajęć, liczba nauczycieli może ulec zwiększeniu.
W realizacji zajęć wskazany jest udział ekspertów wewnętrznych (policyjnych) i zewnętrznych (poza policyjnych) posiadających specjalistyczną wiedzę bądź umiejętności (np. przedstawiciele komórek organizacyjnych KGP zajmujących się zwalczaniem przestępczości kryminalnej, prokuratury, Straży Granicznej).
W trakcie doskonalenia słuchacza nie obowiązuje umundurowanie służbowe.
I.7. Zasady oceniania
Zasady oceniania słuchaczy kursu:
a) nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności, w tym sporządzone przez nich dokumenty, podlegają bieżącej ocenie poprzez zastosowanie dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.),
b) każda negatywna ocena bieżąca musi być poprawiona na ocenę pozytywną do czasu zakończenia kursu,
c) zaliczenie kursu następuje na podstawie pozytywnych ocen bieżących uzyskanych w toku realizacji poszczególnych zagadnień.
I.8. Zakończenie kursu
Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie wszystkich pozytywnych ocen bieżących z poszczególnych zagadnień. Absolwentowi na świadectwie ukończenia kursu w miejsce wyniku nauki stosuje się wpis "pozytywnym".
I.9. Wykaz zagadnień i tematów
ZAGADNIENIA | TEMATY | Czas realizacji (w godz.) |
I. Statystyczny obraz kradzieży pojazdów w Polsce i na świecie. | 1. Kradzieże pojazdów w Polsce. | 1 |
2. Kradzieże pojazdów w wybranych krajach. | 1 | |
II. Metody kradzieży pojazdów. | 1. Fabryczne zabezpieczenia antykradzieżowe. | 2 |
2. Otwarcie samochodu. | ||
3. Uruchomienie pojazdu. | ||
III. Identyfikacja pojazdu. | 1. VIN, numer silnika, tabliczka znamionowa, dodatkowe oznaczenia. | 4 |
2. Wykorzystanie baz danych związanych z identyfikacją pojazdów (FAVI, EUVID). | ||
IV. Postępowanie sprawców ze skradzionym pojazdem. | 1. Sprzedaż na złom. | 2 |
2. Legalizacja - metody działania sprawców. | ||
3. Rozmontowanie i sprzedaż części. | ||
4. Żądanie okupu za zwrot skradzionego pojazdu. | ||
5. Przemyt za granicę. | ||
V. Możliwości ujawnienia legalizacji skradzionych pojazdów. | 1. Charakterystyka zagranicznych dokumentów wykorzystywanych do legalizacji m.in. w Polsce skradzionych pojazdów. | 2 |
2. Taktyka prowadzenia czynności operacyjnych w sprawach dotyczących legalizacji pojazdów. | 2 | |
VI. Realizacja wybranych czynności procesowych związanych z kradzieżą pojazdu. | 1. Czynności procesowe: - przyjęcie zawiadomienia o kradzieży pojazdu, - oględziny miejsca kradzieży, - przesłuchanie świadków. 2. Czynności weryfikujące prawdziwość informacji o kradzieży pojazdu. | 5 |
VII. Charakterystyka wybranych metod i środków stosowanych w zwalczaniu przestępczości samochodowej. | 1. Kontrola operacyjna. | 3 |
2. Wykorzystanie analizy kryminalnej. | ||
3. Wykorzystanie techniki operacyjnej. | 3 | |
4. Wykorzystanie SIO. | 2 | |
5. "Samochody pułapki". | 1 | |
6. Zasadzki. | 2 | |
VIII. Wykorzystanie policyjnych i pozapolicyjnych baz danych. | 1. Bazy policyjne (np. KSIP, SIS, ASF, DocIS, EUCARIS). | 2 |
2. Pozapolicyjne bazy danych (np. Carfax, HPI, CEPiK, UFG, ZSEII). | 1 | |
3. Możliwości dokonywania sprawdzeń w zagranicznych bazach danych służących do weryfikacji legalności pochodzenia pojazdów i dokumentów. | 1 | |
IX. Zapobieganie kradzieżom pojazdów. | 1. Możliwości ograniczenia kradzieży pojazdów. | 2 |
2. Możliwości ograniczenia legalizacji w Polsce legalizacji pojazdów pochodzących z przestępstwa. | ||
Ogółem | 36 |
I.10. Obowiązki nauczyciela realizującego kurs
Prowadzący zajęcia, przed rozpoczęciem realizacji tematu, zobowiązany jest do:
a) przekazania słuchaczom materiałów niezbędnych do realizacji zajęć lub wskazania sposobu ich uzyskania,
b) określenia literatury,
c) zapewnienia niezbędnych pomocy dydaktycznych do realizacji zajęć,
d) omówienia zasad i sposobu oceniania oraz zasad uzyskiwania zaliczeń,
e) określenia zasad i sposobu poprawiania ocen niedostatecznych - wpisu nie zaliczono (nzal.).
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
- scharakteryzować skalę zagrożenia kradzieżami pojazdów,
- określić kierunki przemytu skradzionych pojazdów w Polsce i Europie,
- scharakteryzować strukturę i geografię kradzieży pojazdów w Polsce.
Lp. | Temat | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Kradzieże pojazdów w Polsce. | 1 | wykład | Przedstaw stan zagrożenia kradzieżami pojazdów w Polsce, wskaż regiony najbardziej zagrożone tą przestępczością, określ strukturę kradzieży pojazdów w tym: markę, typ, kolor, wiek najczęściej kradzionych pojazdów. |
2. | Kradzieże pojazdów w wybranych krajach. | 1 | wykład | Omawiając to zagadnienie należy scharakteryzować stan zagrożenia kradzieżami pojazdów m.in. w tych krajach skąd kradzione pojazdy przywożone są do Polski lub transportowane przez nasz kraj, a także, te w których działają członkowie grup przestępczych wywodzących się z naszego kraju (np. w Niemczech, Belgii, Holandii, Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Czechach, Austrii, Szwajcarii, Danii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, USA, we Włoszech). |
Zagadnienie II. Metody kradzieży pojazdów
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
- scharakteryzować fabryczne zabezpieczenia antykradzieżowe,
- scharakteryzować metody działania sprawców kradzieży pojazdów,
- wskazać narzędzia i urządzenia służące do kradzieży pojazdów.
Lp. | Temat | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Fabryczne zabezpieczenia antykradzieżowe. | 1 | wykład | Omów zasady działania fabrycznych zabezpieczeń antykradzieżowych (transponder, immobiliser, sterownik silnika) generacji I - IV. |
2. | Otwarcie samochodu. | wykład | Przedstaw metody działania sprawców polegające na otwarciu (drzwi) pojazdu (np. siłowe pokonanie zabezpieczeń, zagłuszenie działania pilota samochodowego, po uprzedniej kradzieży kluczyka, inne). | |
3. | Uruchomienie pojazdu. | 1 | wykład | Przedstaw metody działania sprawców skutkujące uruchomieniem pojazdu. |
Zagadnienie III. Identyfikacja pojazdu
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
- scharakteryzować zasady znakowania pojazdów,
- wykorzystać dostępne bazy danych przydatne przy weryfikowaniu legalności oznaczeń identyfikacyjnych pojazdu,
- wskazać elementy, symptomy wskazujące na sfałszowanie oznaczeń identyfikacyjnych pojazdu.
Lp. | Temat | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | VIN, tabliczka znamionowa, oznaczenia dodatkowe. | 2 | wykład | Przedstaw zasady dotyczące nabijania i znaczenia numeru VIN, wskaż zasady oraz miejsca nabijania oznaczeń identyfikacyjnych. Omów znaczenie poszczególnych oznaczeń i możliwości ich rozkodowania. |
2. | Wykorzystanie baz danych związanych z identyfikacją pojazdów. | 2 | wykład, ćwiczenia | Posługując się bazą EUVID, FAVI i innymi, przedstaw ich budowę i zasady wykorzystania. Na przykładzie pokaż ich zastosowanie. |
Zagadnienie IV. Postępowanie sprawców ze skradzionym pojazdem
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
- omówić sposoby osiągania zysku ze skradzionych pojazdów,
- wskazać metody legalizacji pojazdów i symptomy im towarzyszące,
- określić trasy i metody przemytu skradzionych pojazdów,
- wskazać symptomy świadczące o udziale w przestępstwie skorumpowanych urzędników, diagnostów i innych osób.
Lp. | Temat | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Sprzedaż na złom. | 2 | wykład, ćwiczenia | Wskaż pojazdy, które po kradzieży sprzedawane są do punktów skupu złomu oraz scharakteryzuj sprawców tej metody. |
2. | Legalizacja - metody działania sprawców. | Przedstaw metody legalizacji pojazdów pochodzących z przestępstwa, w tym również te z wykorzystaniem skradzionych, fałszywych lub nieuprawnionych zagranicznych dokumentów. Omów symptomy wskazujące na działania w grupie skorumpowanych pracowników ogniw rejestrujących pojazdy, diagnostów, itp. | ||
3. | Rozmontowanie i sprzedaż części. | Scharakteryzuj metody działania i strukturę grupy rozmontowującej skradzione pojazdy. Przedstaw metody wykorzystywania pozyskanych w ten sposób części i podzespołów. | ||
4. | Żądanie okupu za zwrot skradzionego pojazdu. | Omów metody działania sprawców i typowanie pojazdów do kradzieży. | ||
5. | Przemyt za granicę. | Scharakteryzuj metody przemytu skradzionych pojazdów i przedstaw główne trasy wykorzystywane przez przestępców. |
Zagadnienie V. Możliwości ujawnienia legalizacji skradzionych pojazdów
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
- wskazać dokumenty stanowiące podstawę rejestracji, które muszą podlegać szczegółowej weryfikacji,
- zweryfikować legalność pochodzenia krajowych i zagranicznych dokumentów używanych do legalizacji pojazdów,
- zaplanować czynności wykrywcze w sprawach dotyczących legalizacji pojazdów pochodzących z przestępstwa.
- sporządzić notatkę urzędową przekształcającą materiały operacyjne na procesowe.
Lp. | Temat | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Możliwości ujawnienia legalizacji skradzionych pojazdów. | 2 | wykład, ćwiczenia | Scharakteryzuj najczęściej wykorzystywane do legalizacji skradzione, fałszywe lub nieuprawnione dokumenty pochodzące np. z: Niemiec, Francji, Włoch, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii. |
2. | Taktyka prowadzenia czynności operacyjnych w sprawach dotyczących legalizacji pojazdów. | 2 | ćwiczenia | Na podstawie przygotowanych założeń słuchacze sporządzą plan czynności do wykonania. |
Zagadnienie VI. Realizacja wybranych czynności procesowych związanych z kradzieżą pojazdu
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- prawidłowo przyjąć zawiadomienie o kradzieży pojazdu i przesłuchać osobę zawiadamiającą i świadków zdarzenia,
- dokonać oględziny miejsca kradzieży pojazdu,
- zaplanować pierwsze czynności procesowe.
Lp. | Temat | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Czynności procesowe: - przyjęcie zawiadomienia o kradzieży pojazdu, - oględziny miejsca kradzieży pojazdu, - przesłuchanie świadków. | 3 | ćwiczenia | Według przygotowanych założeń w ramach ćwiczeń słuchacze zrealizują czynności polegające na przyjęciu zawiadomienia o kradzieży pojazdu, sporządzą dokumentację z oględzin miejsca kradzieży pojazdu i przesłuchają świadków zdarzenia. |
2. | Czynności weryfikujące prawdziwość informacji o kradzieży pojazdu. | 2 | ćwiczenia | Słuchacze, na podstawie przygotowanych założeń, zaplanują czynności weryfikujące prawdziwość informacji zawartych w zawiadomieniu o przestępstwie kradzieży pojazdu oraz wskażą sposób ich realizacji. |
Zagadnienie VII. Charakterystyka wybranych metod i środków stosowanych w zwalczaniu przestępczości samochodowej
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- prawidłowo i zasadnie wnioskować o zastosowanie kontroli operacyjnej,
- zaplanować czynności operacyjne, w tym zastosowanie "samochodu pułapki",
- sporządzić dokumentację o zastosowanie kontroli operacyjnej i o techniczne środki wsparcia zadań operacyjnych,
- prawidłowo korzystać z SIO,
- zaplanować czynności zasadzkowe.
Lp. | Temat | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Kontrola operacyjna. | 3 | wykład, ćwiczenia | Słuchacze na podstawie przygotowanych założeń sporządzą wniosek o kontrolę operacyjną. |
2. | Wykorzystanie analizy kryminalnej. | Przedstaw istotę analizy kryminalnej, jej znaczenie dla procesu wykrywczego i możliwości jej wykorzystania. Na podstawie zrealizowanych analiz przedstaw i zanalizuj jej znaczenie. Wywołaj dyskusję na temat możliwości powiązywania dat, metod działania, historii pojazdu, napraw pojazdów, itp. i ich znaczenia w procesie wykrywczym. | ||
3. | Wykorzystanie techniki operacyjnej. | 3 | wykład, ćwiczenia | Przedstaw zasady współpracy z pionem techniki operacyjnej, możliwości ich wykorzystania i ich znaczenia w czynnościach operacyjnych i procesowych. Na podstawie przygotowanych założeń słuchacze opracują wniosek o zastosowanie technicznych środków wsparcia zadań operacyjnych. |
4. | Wykorzystanie SIO. | 2 | wykład, ćwiczenia | Omów dokumentowanie informacji operacyjnych i możliwości wykorzystania SIO w procesie wykrywczym. Według przygotowanych założeń słuchacze sporządzą meldunek informacyjny. |
5. | "Samochody pułapki". | 1 | wykład, ćwiczenia | Omów zasady stosowania "samochodów pułapek" ze szczególnym uwzględnieniem analizy doboru: miejsca, marki, typu, koloru pojazdu oraz zasadności wykorzystania tej metody. |
6. | Zasadzki. | 2 | wykład, ćwiczenia | Omów zasady przygotowania zasadzek. W ramach ćwiczeń słuchacze zaplanują działania zasadzkowe - przygotują plan zasadzki. |
Zagadnienie VIII. Wykorzystanie policyjnych i pozapolicyjnych baz danych
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- prawidłowo skorzystać z zasobów zgromadzonych w dostępnych policyjnych i pozapolicyjnych bazach danych,
- przeszukać zasoby Internetu celem pozyskania niezbędnych informacji z zagranicznych ogólnodostępnych baz danych.
Lp. | Temat | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Bazy policyjne. | 2 | wykład, dyskusja | Wywołaj dyskusję na temat informacji zgromadzonych w dostępnych dla Policji bazach danych. Przedstaw zakres informacji zgromadzonych w policyjnych bazach danych, np. KSIP, SIS, ASF, DocIS, EUCARIS, ZSEII. |
2. | Pozapolicyjne bazy danych. | 1 | wykład, dyskusja | Wywołaj dyskusję na temat informacji zgromadzonych w pozapolicyjnych bazach danych. Przedstaw zakres informacji zgromadzonych w bazach: UFG, CARFAX, HPI, CEPiK. |
3. | Możliwości dokonywania sprawdzeń w zagranicznych bazach danych służących do weryfikacji legalności pochodzenia pojazdów i dokumentów. | 1 | wykład, dyskusja | Wywołaj dyskusję na temat informacji zgromadzonych w bazach danych dostępnych w Internecie. Przedstaw przykładowe bazy danych i możliwości ich wykorzystania. |
Zagadnienie IX. Zapobieganie kradzieżom pojazdów
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać okoliczności mające wpływ na rozmiary kradzieży pojazdów,
- określić symptomy wskazujące na przestępcze pochodzenie pojazdu, w tym pojazdu oferowanego do sprzedaży,
- przeprowadzić akcję informacyjną "Jak ustrzec się przed kupnem skradzionego pojazdu".
Lp. | Temat | Czas | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. | Możliwości ograniczenia kradzieży pojazdów. | 1 | dyskusja | Wywołaj dyskusję na temat: co sprzyja sprawcom kradzieży pojazdów i co należy zrobić aby tą przestępczość ograniczyć. |
2. | Możliwości ograniczenia legalizacji w Polsce pojazdów pochodzących z przestępstwa. | 1 | ćwiczenia | Słuchacze zaplanują akcję informacyjną "Jak ustrzec się przed kupnem skradzionego pojazdu". |