Program nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i zwalczania tego procederu.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2019.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 4 grudnia 2018 r.

DECYZJA Nr 379
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 4 grudnia 2018 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i zwalczania tego procederu

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i zwalczania tego procederu, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie oraz Szkole Policji w Pile.
§  3. 
Kurs specjalistyczny z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i zwalczania tego procederu, rozpoczęty i niezakończony przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji, prowadzi się na podstawie programu nauczania obowiązującego w dniu rozpoczęcia kursu.
§  4. 
Traci moc decyzja nr 199 Komendanta Głównego Policji z dnia 23 maja 2014 r. w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i zwalczania tego procederu (Dz. Urz. KGP poz. 40).
§  5. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM Z ZAKRESU PRZECIWDZIAŁANIA PRANIU PIENIĘDZY I ZWALCZANIA TEGO PROCEDERU

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Zasady oceniania

8. Zakres tematyczny

9. Forma zakończenia kursu

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1.
Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i zwalczania tego procederu.

2.
Cel kursu

Celem kursu jest przygotowanie policjanta do wykonywania zadań służbowych związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i zwalczaniem tego procederu.

3.
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kierowani są policjanci służby kryminalnej i śledczej Policji, którzy od co najmniej 3 lat realizują zadania związane ze zwalczaniem przestępczości kryminalnej, narkotykowej, gospodarczej lub ekonomicznej oraz posiadają "Poświadczenie Bezpieczeństwa" upoważniające ich do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych co najmniej klauzulą "Poufne".

4.
System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.

5.
Czas trwania kursu i organizacja zajęć

Kurs trwa 4 dni szkoleniowe. Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji (w godzinach lekcyjnych)
Rozpoczęcie kursu1
Zajęcia programowe30
Zakończenie kursu1
Ogółem32

(4 dni szkoleniowe)

Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.

Podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń dopuszczalne jest regulowanie czasu trwania zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.

W realizacji zajęć wskazany jest udział ekspertów wewnętrznych (policyjnych) i zewnętrznych (pozapolicyjnych) posiadających specjalistyczną wiedzę bądź umiejętności, w szczególności przedstawicieli komórek organizacyjnych KGP/KWP/CBŚP, prokuratury, Generalnego Inspektora Informacji Finansowej oraz Krajowej Administracji Skarbowej.

Zaleca się, aby zajęcia praktyczne (ćwiczenia) realizowało dwóch wykładowców. W przypadku prowadzenia zajęć przez eksperta zewnętrznego/wykładowcę stowarzyszonego wskazane jest, aby w zajęciach tych uczestniczył także przedstawiciel jednostki szkoleniowej, w której jest realizowany kurs.

6.
Liczebność grupy szkoleniowej

Treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 20 osób.

7.
Zasady oceniania

Nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności, w tym sporządzone przez nich dokumenty, podlegają bieżącej ocenie poprzez zastosowanie dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).

Każda negatywna ocena bieżąca musi być poprawiona na ocenę pozytywną do czasu zakończenia kursu.

8.
Zakres tematyczny
ZAGADNIENIATEMATYCzas realizacji

(w godz. lekcyjnych)

I. Istota prania pieniędzy.1. Przepisy międzynarodowe odnoszące się do prania pieniędzy.

2. Geneza prania pieniędzy w Polsce.

1
3. Czynniki krajowe i międzynarodowe sprzyjające praniu pieniędzy.1
II. Przestępstwo prania pieniędzy.1. Charakterystyka art. 299 Kodeksu karnego.2
2. Źródła i rozmiary procederu prania brudnych pieniędzy.1
III. Metody działania sprawców.1. Fazy i metody prania pieniędzy.4
IV. System przeciwdziałania praniu pieniędzy.1. Charakterystyka systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy w Polsce.3
2. Zadania i efekty działalności Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Możliwości współpracy Policji i Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.3
3. Transfery środków pieniężnych i kontrola dewizowa.1
4. Odpowiedzialność administracyjna i karna instytucji obowiązanych i ich pracowników.
V. Proces wykrywczy w sprawach o pranie pieniędzy.1. Wykorzystanie pracy operacyjnej w ustalaniu m.in. metod działania sprawców, źródeł dowodowych, składników majątkowych sprawców przestępstw.4
2. Możliwości dostępu do tajemnic zawodowych.2
3. Analiza i weryfikacja pierwszych informacji, planowanie czynności procesowych.2
4. Przepadek, zabezpieczenie majątkowe i konfiskata.3
5. Studium przypadku.3
Ogółem30
9.
Forma zakończenia kursu

Absolwent kursu otrzymuje "Świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego", gdzie w miejsce wyniku stosuje się wpis - "pozytywnym".

II. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

Zagadnienie nr I. Istota prania pieniędzy

CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:

-
scharakteryzować przepisy międzynarodowe dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy,
-
wskazać przyczyny wpływające na skalę prania pieniędzy.
Lp.TematCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1Przepisy międzynarodowe odnoszące się do prania pieniędzy.1wykładOmów pierwsze przepisy i zalecenia dotyczące prania pieniędzy, w tym m.in. tzw. Konwencję Wiedeńską, 40 Zaleceń Financial Action Task Force (FATF), dyrektywy unijne dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy, główne założenia tzw. Konwencji Warszawskiej oraz wskaż przepisy dotyczące transferów środków pieniężnych i kontroli dewizowej.
2Geneza prania pieniędzy w Polsce.Omów genezę prania pieniędzy w Polsce. Wskaż źródło i znaczenie pojęcia - pranie pieniędzy.
3Czynniki krajowe i międzynarodowe sprzyjające praniu pieniędzy.1ćwiczeniaSłuchacze w podziale na grupy wskażą przyczyny krajowe i globalne sprzyjające praniu pieniędzy. Wskaż rolę tzw. "rajów podatkowych".

Zagadnienie nr II. Przestępstwo prania pieniędzy

CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:

-
scharakteryzować ustawowe znamiona przestępstwa prania pieniędzy,
-
wskazać przestępstwo bazowe,
-
kwalifikować stany faktyczne.
Lp.TematCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1Charakterystyka art. 299 Kodeksu karnego.2wykład,

ćwiczenia

Omów ustawowe znamiona przestępstwa prania pieniędzy, przedstaw kazusy do rozwiązania przez słuchaczy w grupach lub w ramach testu.
2Źródła i rozmiary procederu prania brudnych pieniędzy.1wykładPrzedstaw wykładnię art. 299 Kodeksu karnego w zakresie środków finansowych pochodzących z nielegalnych źródeł oraz zaprezentuj dostępne dane dotyczące rozmiarów procederu prania brudnych pieniędzy w Polsce i na świecie (uwzględnij przy tym szacunki odnoszące się do tzw. szarej strefy).

Zaprezentuj statystyki policyjne, prokuratorskie (inne) dotyczące liczby postępowań wszczynanych, przestępstw stwierdzonych, ustalonych podejrzanych, aktów oskarżenia i prawomocnych wyroków skazujących.

Zagadnienie nr III. Metody działania sprawców

CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:

-
omówić fazy prania pieniędzy,
-
wymienić i scharakteryzować metody prania pieniędzy,
-
wskazać newralgiczne punkty w relacjach sprawców z instytucjami obowiązanymi,
-
określić kierunki działań rozpoznawczych ukierunkowanych na ujawnienie przestępstwa prania pieniędzy.
Lp.TematCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1Fazy i metody prania pieniędzy.4wykład,

ćwiczenia

Przedstaw i omów fazy prania pieniędzy. Wskaż rolę i znaczenie przemieszczenia brudnych pieniędzy przed ich pierwszym umiejscowieniem w systemie finansowym.

Omów metody prania pieniędzy. Przeprowadź ćwiczenia, podczas których słuchacze będą wskazywać metody prania pieniędzy.

Zagadnienie nr IV. System przeciwdziałania praniu pieniędzy

CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:

-
omówić rolę i zadania instytucji obowiązanych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy,
-
omówić rolę i zadania jednostek współpracujących w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy,
-
omówić rolę i zadania Generalnego Inspektora Informacji Finansowej w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy,
-
zainicjować współpracę z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej,
-
dokonać kwalifikacji prawnej zachowań sprawców, którzy nie realizują obowiązków wynikających z ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2018 r. poz. 723).
Lp.TematCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1Charakterystyka systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy w Polsce.3wykładPrzedstaw zadania instytucji obowiązanych i jednostek współpracujących w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy.
2Zadania i efekty działalności Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Możliwości współpracy Policji i Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.3wykład,

ćwiczenia

Przedstaw zadania i efekty działalności Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF).

Słuchacze, na podstawie przygotowanych założeń, przygotują wniosek do GIIF o udostępnienie informacji.

3Transfery środków pieniężnych i kontrola dewizowa.1wykładOmów zasady dotyczące transferów środków pieniężnych i kontroli dewizowej na podstawie ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz rozporządzeń Parlamentu Europejskiego.
4Odpowiedzialność administracyjna i karna instytucji obowiązanych i ich pracowników.Omów odpowiedzialność administracyjną i karną wynikającą z ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Przedstaw przykłady zachowań sprawczych.

Zagadnienie nr V. Proces wykrywczy w sprawach o pranie pieniędzy

CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:

-
wskazać metody pracy operacyjnej przydatne w zwalczaniu przestępstwa prania pieniędzy i ustalaniu składników majątkowych sprawców,
-
dokonać wyboru i zastosować właściwą metodę pracy operacyjnej,
-
sporządzić dokumentację związaną z wnioskowaniem i stosowaniem wybranych metod pracy operacyjnej,
-
dokonać weryfikacji uzyskanych informacji,
-
zaplanować czynności procesowe,
-
podjąć czynności mające na celu identyfikację i zabezpieczenie przedmiotów lub korzyści pochodzących z przestępstwa,
-
prowadzić czynności wykrywcze w sprawach dotyczących prania pieniędzy.
Lp.TematCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetodaWskazówki do realizacji
1Wykorzystanie pracy operacyjnej w ustalaniu m.in. metod działania sprawców, źródeł dowodowych, składników majątkowych sprawców przestępstw.4ćwiczenia,

dyskusja

W ramach dyskusji i ćwiczeń przedstaw potrzebę stosowania metod pracy operacyjnej w ustalaniu modus operandi, źródeł dowodowych, składników majątkowych, w tym m.in. możliwości wykorzystania kontroli operacyjnej oraz technicznych środków wsparcia. Na przykładach omów sposoby pozyskiwania informacji.
2Możliwości dostępu do tajemnic zawodowych.2ćwiczenia,

dyskusja

Bazując na ustawie o Policji oraz na regulacjach wynikających z ustaw szczególnych (w tym m.in. z ustawy Prawo bankowe oraz ustawy Ordynacja podatkowa) przedstaw możliwości dostępu do tajemnic zawodowych. Na podstawie przygotowanego założenia słuchacze sporządzą wniosek o dostęp do tajemnicy bankowej.
3Analiza i weryfikacja pierwszych informacji, planowanie czynności procesowych.2ćwiczenia,

dyskusja

Słuchacze przedstawią główne źródła informacji o praniu pieniędzy, poznają sposoby weryfikacji pierwszych informacji, przeanalizują informacje o wybranych mechanizmach prania pieniędzy i podmiotach wykorzystywanych w tym procederze oraz w ramach dyskusji zaplanują pierwsze czynności procesowe.
4Przepadek, zabezpieczenie majątkowe i konfiskata.3ćwiczeniaNa podstawie kazusów dotyczących różnych kategorii przestępstw słuchacze przygotują procedury dotyczące przepadku oraz zabezpieczenia majątkowego.

Ćwiczenie w zakresie interpretacji przepisów art. 44 i 45 Kodeksu karnego.

5Studium przypadku.3studium przypadkuSłuchacze poznają sposoby prowadzenia czynności wykrywczych na podstawie zakończonych spraw dotyczących prania pieniędzy.