Program nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i zwalczania tego procederu.
Dz.Urz.KGP.2019.1
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 379
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 4 grudnia 2018 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i zwalczania tego procederu
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM Z ZAKRESU PRZECIWDZIAŁANIA PRANIU PIENIĘDZY I ZWALCZANIA TEGO PROCEDERU
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM Z ZAKRESU PRZECIWDZIAŁANIA PRANIU PIENIĘDZY I ZWALCZANIA TEGO PROCEDERU
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Zasady oceniania
8. Zakres tematyczny
9. Forma zakończenia kursu
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i zwalczania tego procederu.
Celem kursu jest przygotowanie policjanta do wykonywania zadań służbowych związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i zwalczaniem tego procederu.
Na kurs kierowani są policjanci służby kryminalnej i śledczej Policji, którzy od co najmniej 3 lat realizują zadania związane ze zwalczaniem przestępczości kryminalnej, narkotykowej, gospodarczej lub ekonomicznej oraz posiadają "Poświadczenie Bezpieczeństwa" upoważniające ich do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych co najmniej klauzulą "Poufne".
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.
Kurs trwa 4 dni szkoleniowe. Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godzinach lekcyjnych) |
Rozpoczęcie kursu | 1 |
Zajęcia programowe | 30 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 32 (4 dni szkoleniowe) |
Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
Podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń dopuszczalne jest regulowanie czasu trwania zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.
W realizacji zajęć wskazany jest udział ekspertów wewnętrznych (policyjnych) i zewnętrznych (pozapolicyjnych) posiadających specjalistyczną wiedzę bądź umiejętności, w szczególności przedstawicieli komórek organizacyjnych KGP/KWP/CBŚP, prokuratury, Generalnego Inspektora Informacji Finansowej oraz Krajowej Administracji Skarbowej.
Zaleca się, aby zajęcia praktyczne (ćwiczenia) realizowało dwóch wykładowców. W przypadku prowadzenia zajęć przez eksperta zewnętrznego/wykładowcę stowarzyszonego wskazane jest, aby w zajęciach tych uczestniczył także przedstawiciel jednostki szkoleniowej, w której jest realizowany kurs.
Treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 20 osób.
Nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności, w tym sporządzone przez nich dokumenty, podlegają bieżącej ocenie poprzez zastosowanie dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).
Każda negatywna ocena bieżąca musi być poprawiona na ocenę pozytywną do czasu zakończenia kursu.
ZAGADNIENIA | TEMATY | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
I. Istota prania pieniędzy. | 1. Przepisy międzynarodowe odnoszące się do prania pieniędzy. 2. Geneza prania pieniędzy w Polsce. | 1 |
3. Czynniki krajowe i międzynarodowe sprzyjające praniu pieniędzy. | 1 | |
II. Przestępstwo prania pieniędzy. | 1. Charakterystyka art. 299 Kodeksu karnego. | 2 |
2. Źródła i rozmiary procederu prania brudnych pieniędzy. | 1 | |
III. Metody działania sprawców. | 1. Fazy i metody prania pieniędzy. | 4 |
IV. System przeciwdziałania praniu pieniędzy. | 1. Charakterystyka systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy w Polsce. | 3 |
2. Zadania i efekty działalności Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Możliwości współpracy Policji i Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. | 3 | |
3. Transfery środków pieniężnych i kontrola dewizowa. | 1 | |
4. Odpowiedzialność administracyjna i karna instytucji obowiązanych i ich pracowników. | ||
V. Proces wykrywczy w sprawach o pranie pieniędzy. | 1. Wykorzystanie pracy operacyjnej w ustalaniu m.in. metod działania sprawców, źródeł dowodowych, składników majątkowych sprawców przestępstw. | 4 |
2. Możliwości dostępu do tajemnic zawodowych. | 2 | |
3. Analiza i weryfikacja pierwszych informacji, planowanie czynności procesowych. | 2 | |
4. Przepadek, zabezpieczenie majątkowe i konfiskata. | 3 | |
5. Studium przypadku. | 3 | |
Ogółem | 30 |
Absolwent kursu otrzymuje "Świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego", gdzie w miejsce wyniku stosuje się wpis - "pozytywnym".
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
Lp. | Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1 | Przepisy międzynarodowe odnoszące się do prania pieniędzy. | 1 | wykład | Omów pierwsze przepisy i zalecenia dotyczące prania pieniędzy, w tym m.in. tzw. Konwencję Wiedeńską, 40 Zaleceń Financial Action Task Force (FATF), dyrektywy unijne dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy, główne założenia tzw. Konwencji Warszawskiej oraz wskaż przepisy dotyczące transferów środków pieniężnych i kontroli dewizowej. |
2 | Geneza prania pieniędzy w Polsce. | Omów genezę prania pieniędzy w Polsce. Wskaż źródło i znaczenie pojęcia - pranie pieniędzy. | ||
3 | Czynniki krajowe i międzynarodowe sprzyjające praniu pieniędzy. | 1 | ćwiczenia | Słuchacze w podziale na grupy wskażą przyczyny krajowe i globalne sprzyjające praniu pieniędzy. Wskaż rolę tzw. "rajów podatkowych". |
Zagadnienie nr II. Przestępstwo prania pieniędzy
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
Lp. | Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1 | Charakterystyka art. 299 Kodeksu karnego. | 2 | wykład, ćwiczenia | Omów ustawowe znamiona przestępstwa prania pieniędzy, przedstaw kazusy do rozwiązania przez słuchaczy w grupach lub w ramach testu. |
2 | Źródła i rozmiary procederu prania brudnych pieniędzy. | 1 | wykład | Przedstaw wykładnię art. 299 Kodeksu karnego w zakresie środków finansowych pochodzących z nielegalnych źródeł oraz zaprezentuj dostępne dane dotyczące rozmiarów procederu prania brudnych pieniędzy w Polsce i na świecie (uwzględnij przy tym szacunki odnoszące się do tzw. szarej strefy). Zaprezentuj statystyki policyjne, prokuratorskie (inne) dotyczące liczby postępowań wszczynanych, przestępstw stwierdzonych, ustalonych podejrzanych, aktów oskarżenia i prawomocnych wyroków skazujących. |
Zagadnienie nr III. Metody działania sprawców
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
Lp. | Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1 | Fazy i metody prania pieniędzy. | 4 | wykład, ćwiczenia | Przedstaw i omów fazy prania pieniędzy. Wskaż rolę i znaczenie przemieszczenia brudnych pieniędzy przed ich pierwszym umiejscowieniem w systemie finansowym. Omów metody prania pieniędzy. Przeprowadź ćwiczenia, podczas których słuchacze będą wskazywać metody prania pieniędzy. |
Zagadnienie nr IV. System przeciwdziałania praniu pieniędzy
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
Lp. | Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1 | Charakterystyka systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy w Polsce. | 3 | wykład | Przedstaw zadania instytucji obowiązanych i jednostek współpracujących w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy. |
2 | Zadania i efekty działalności Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Możliwości współpracy Policji i Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. | 3 | wykład, ćwiczenia | Przedstaw zadania i efekty działalności Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF). Słuchacze, na podstawie przygotowanych założeń, przygotują wniosek do GIIF o udostępnienie informacji. |
3 | Transfery środków pieniężnych i kontrola dewizowa. | 1 | wykład | Omów zasady dotyczące transferów środków pieniężnych i kontroli dewizowej na podstawie ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz rozporządzeń Parlamentu Europejskiego. |
4 | Odpowiedzialność administracyjna i karna instytucji obowiązanych i ich pracowników. | Omów odpowiedzialność administracyjną i karną wynikającą z ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Przedstaw przykłady zachowań sprawczych. |
Zagadnienie nr V. Proces wykrywczy w sprawach o pranie pieniędzy
CELE: Po zrealizowaniu zagadnienia słuchacz będzie potrafił:
Lp. | Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1 | Wykorzystanie pracy operacyjnej w ustalaniu m.in. metod działania sprawców, źródeł dowodowych, składników majątkowych sprawców przestępstw. | 4 | ćwiczenia, dyskusja | W ramach dyskusji i ćwiczeń przedstaw potrzebę stosowania metod pracy operacyjnej w ustalaniu modus operandi, źródeł dowodowych, składników majątkowych, w tym m.in. możliwości wykorzystania kontroli operacyjnej oraz technicznych środków wsparcia. Na przykładach omów sposoby pozyskiwania informacji. |
2 | Możliwości dostępu do tajemnic zawodowych. | 2 | ćwiczenia, dyskusja | Bazując na ustawie o Policji oraz na regulacjach wynikających z ustaw szczególnych (w tym m.in. z ustawy Prawo bankowe oraz ustawy Ordynacja podatkowa) przedstaw możliwości dostępu do tajemnic zawodowych. Na podstawie przygotowanego założenia słuchacze sporządzą wniosek o dostęp do tajemnicy bankowej. |
3 | Analiza i weryfikacja pierwszych informacji, planowanie czynności procesowych. | 2 | ćwiczenia, dyskusja | Słuchacze przedstawią główne źródła informacji o praniu pieniędzy, poznają sposoby weryfikacji pierwszych informacji, przeanalizują informacje o wybranych mechanizmach prania pieniędzy i podmiotach wykorzystywanych w tym procederze oraz w ramach dyskusji zaplanują pierwsze czynności procesowe. |
4 | Przepadek, zabezpieczenie majątkowe i konfiskata. | 3 | ćwiczenia | Na podstawie kazusów dotyczących różnych kategorii przestępstw słuchacze przygotują procedury dotyczące przepadku oraz zabezpieczenia majątkowego. Ćwiczenie w zakresie interpretacji przepisów art. 44 i 45 Kodeksu karnego. |
5 | Studium przypadku. | 3 | studium przypadku | Słuchacze poznają sposoby prowadzenia czynności wykrywczych na podstawie zakończonych spraw dotyczących prania pieniędzy. |