Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie współpracy z osobowymi źródłami informacji.
Dz.Urz.KGP.2019.29
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 84
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 13 marca 2019 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie współpracy z osobowymi źródłami informacji
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY Z OSOBOWYMI ŹRÓDŁAMI INFORMACJI
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY Z OSOBOWYMI ŹRÓDŁAMI INFORMACJI
I ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
II TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny w zakresie współpracy z osobowymi źródłami informacji, zwany dalej "kursem".
2. Cel kursu
Celem kursu jest przygotowanie policjanta do wykonywania czynności związanych z: typowaniem i doborem osobowego źródła informacji (OZI), planowaniem, nawiązywaniem i kontynuowaniem współpracy z OZI - z zachowaniem zasad konspiracji i bezpieczeństwa, uzyskiwaniem, gromadzeniem, dokumentowaniem i wykorzystywaniem informacji uzyskiwanych od OZI.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs kierowani są policjanci służby kryminalnej wykonujący czynności operacyjno-rozpoznawcze, którzy posiadają przeszkolenie z zakresu pracy operacyjnej lub dochodzeniowo-śledczej.
Uczestnicy kursu muszą posiadać poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą co najmniej "poufne".
4. System prowadzenia kursu
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.
5. Czas trwania kursu
Kurs trwa 5 dni szkoleniowych. Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godzinach lekcyjnych) |
Zapoznanie z regulaminem i organizacją kursu | 1 |
Zajęcia programowe | 38 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 40 |
Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie powinna przekraczać 14 osób.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Zaleca się, aby zajęcia w grupie szkoleniowej, prowadzone były przez dwóch nauczycieli policyjnych, przy współudziale psychologa policyjnego i/lub przedstawiciela jednostki organizacyjnej Policji, który w ramach pełnionej służby, specjalizuje się w tematyce objętej programem kursu.
Ponadto w zajęciach praktycznych biorą udział pozoranci z komórek do spraw werbunków wydziałów wywiadu kryminalnego jednostek organizacyjnych Policji.
Wskazane w programie metody realizacji zajęć są optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę, gwarantującą ich osiągnięcie.
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
W ramach kursu realizowane są zajęcia ukierunkowane na kształcenie umiejętności z zakresu czynności związanych ze współpracą z OZI w szczególności:
a) określania zasad typowania i doboru OZI przy wykorzystaniu wywiadu operacyjnego,
b) planowania, nawiązywania i kontynuowania współpracy z OZI z zachowaniem zasad konspiracji i bezpieczeństwa,
c) uzyskiwania, gromadzenia, dokumentowania i wykorzystywania informacji uzyskiwanych od OZI,
d) określania zasad nadzoru nad prowadzeniem współpracy z OZI.
Podczas realizacji treści programowych do oceny stopnia przyswojenia wiedzy i opanowania umiejętności stosuje się ocenianie bieżące z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.)
Każdy słuchacz w trakcie kursu wykona zadanie polegające na:
1) odbyciu ze źródłem (pozorantem) spotkania,
2) pozyskaniu od źródła informacji,
3) odpowiednim zlecaniu zadań operacyjnych do wykonania,
4) zaproponowaniu sposobu wykorzystania uzyskanych informacji,
5) sporządzeniu odpowiedniej dokumentacji.
Szczegółowe zasady realizacji zadań podlegających ocenie zostaną przekazane uczestnikom kursu podczas pierwszych zajęć programowych. Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie ocen pozytywnych z wykonania wymaganych programem zadań. Każda negatywna ocena bieżąca uzyskana w trakcie zajęć musi być poprawiona na ocenę pozytywną.
9. Forma zakończenie kursu
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego, gdzie w miejscu ogólnego wyniku nauki stosuje się wpis "pozytywnym".
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- określić zasady typowania i doboru OZI, przeprowadzania wywiadu operacyjnego,
- planować, nawiązywać i kontynuować współpracę z OZI z zachowaniem zasad konspiracji i bezpieczeństwa,
- uzyskiwać, gromadzić, dokumentować i wykorzystywać informacje uzyskiwane od OZI.
Zagadnienia | Czas realizacji kursu w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Rozpoczęcie kursu | 1 | pogadanka | Zapoznanie z organizacją kursu i regulaminem. |
2. Wstęp do pracy operacyjnej | 1 | pogadanka, dyskusja | Odwołując się do wiedzy i doświadczenia słuchaczy, przypomnij podstawy prawne i faktyczne oraz omów cele i zasady pracy operacyjnej z uwzględnieniem konieczności przestrzegania etyki zawodowej i praw człowieka. |
3. Psychologiczne aspekty prowadzenia rozmowy | 3 | ćwiczenia, pogadanka | Przeprowadź zajęcia integracyjne, następnie podczas pogadanki zapoznaj słuchaczy z elementami komunikacji werbalnej i pozawerbalnej oraz prowadzenia rozmowy. |
4. Typowanie i dobór OZI 5. Fundusz operacyjny 6. Wywiad operacyjny | 3 | pogadanka, dyskusja | Omów na podstawie przepisów i doświadczenia zawodowego rodzaje i charakterystykę poszczególnych kategorii OZI. Przedstaw zasady korzystania z funduszu operacyjnego i sporządzania dokumentacji. Omów wywiad operacyjny jako metodę pracy operacyjnej i typowania OZI. |
7. Nawiązywanie kontaktu i przyjmowanie informacji od osoby informującej | 2 | symulacja | Na podstawie przygotowanych założeń, przeprowadź symulację dotyczącą nawiązania kontaktu i przyjęcia informacji od osoby informującej. Następnie poleć sporządzenie przez uczestników symulacji właściwej dokumentacji podlegającej zaliczeniu. Dokumentację należy oddać do sprawdzenia dnia następnego na pierwszej godzinie zajęć dydaktycznych. |
8. Planowanie i nawiązanie pierwszego kontaktu 9. Podjęcie współpracy 10. Analiza kryminalna | 5 | pogadanka, dyskusja | W formie dyskusji omów: -poszczególne etapy i elementy planowania nawiązania pierwszego kontaktu z osobą wytypowaną na OZI, -typowanie miejsca gwarantującego właściwą konspirację i bezpieczeństwo spotkania, -poszczególne etapy tworzenia "legendy" i sposoby jej uwiarygodniania. Omów sposoby nawiązywania kontaktu i prowadzenia rozmowy z wytypowaną osobą. Zwróć szczególną uwagę na specyfikę ustalenia warunków współpracy i przyjęcia pierwszych informacji. Przedstaw możliwości wykorzystania analizy kryminalnej i wykorzystywania dostępnych baz, w szczególności SIO i OBOZI. |
11. Prowadzenie rozmów pozyskujących | 5 | symulacja | W oparciu o przygotowane założenia przeprowadź symulację z pozyskania OZI. Po przeprowadzonych symulacjach i ich omówieniu, poleć uczestnikom sporządzenie właściwej dokumentacji podlegającej zaliczeniu. Dokumentację należy oddać do sprawdzenia dnia następnego na pierwszej godzinie zajęć dydaktycznych. |
12. Charakterystyka współpracownika | 5 | pogadanka, dyskusja | Bazując na doświadczeniu słuchaczy, omów: -charakterystykę i różnice pomiędzy poszczególnymi OZI, możliwości w zakresie zlecania i wykonywania zadań, -specyfikę przyjmowania informacji, ustalania okoliczności ich uzyskania i wstępną weryfikację, -prawidłowość zlecania zadań ze szczególnym uwzględnieniem sposobów zachowania konspiracji i zapewnienia bezpieczeństwa, -weryfikację, klasyfikowanie i realizację uzyskiwanych informacji, -sposoby pozyskiwania OZI. |
13. Współpraca z OZI | 5 | symulacja | W oparciu o przygotowane założenia przeprowadź symulację spotkania z OZI. Po przeprowadzonych symulacjach i ich omówieniu poleć uczestnikom sporządzenie właściwej dokumentacji podlegającej zaliczeniu. Dokumentację należy oddać do sprawdzenia dnia następnego na pierwszej godzinie zajęć dydaktycznych. |
14. Zagrożenia prawne i pozaprawne wynikające ze współpracy z OZI 15. Sposoby dokumentowania współpracy z OZI 16. Zakończenie współpracy z OZI | 4 | pogadanka, dyskusja | W drodze dyskusji omów zagrożenia wynikające ze współpracy z OZI, w szczególności: -nielojalność OZI, nieprzestrzeganie zasad konspiracji, -próby "legalizowania" przestępczej działalności poprzez współpracę z Policją, -nawiązywanie współpracy z niepożądanych motywów, -"pozyskiwanie" policjanta. Na bazie doświadczenia własnego i uczestników kursu omów sposoby dokumentowania współpracy z OZI. Omów poszczególne formy dokumentowania współpracy z OZI. W drodze dyskusji omów przyczyny i sposoby finalizowania współpracy z OZI i dokumenty z tym związane. |
17. Współpraca ze współpracownikiem | 5 | symulacja | W oparciu o przygotowane założenia przeprowadź symulację spotkania ze współpracownikiem. Poleć uczestnikom symulacji sporządzenie właściwej dokumentacji podlegającej zaliczeniu. Dokumentację należy oddać do sprawdzenia dnia następnego na pierwszej godzinie zajęć dydaktycznych. |
18. Zakończenie kursu | 1 | dyskusja | Sporządzona dokumentacja zostanie poddana ocenie i omówieniu. Uczestniczący w kursie psycholog dokona podsumowania zajęć praktycznych oraz kursu. |