Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2016.35

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 czerwca 2016 r.

DECYZJA Nr 229
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 30 czerwca 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie udzielania pierwszej pomocy

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie udzielania pierwszej pomocy, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Szkole Policji w Katowicach, Szkole Policji w Pile oraz Szkole Policji w Słupsku.
§  3. 
Traci moc decyzja nr 910 Komendanta Głównego Policji z dnia 11 grudnia 2007 r. w sprawie programu kursu specjalistycznego w zakresie udzielania pierwszej pomocy w warunkach działań specjalnych (Dz. Urz. KGP z 2008 r. poz. 6).
§  4. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM

W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Zakres tematyczny oraz system oceniania

8. Katalog zadań

9. Forma zakończenia kursu

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny w zakresie udzielania pierwszej pomocy, zwany dalej "kursem".

2. Cel kursu

Program kursu przygotowuje policjanta do wykonywania zadań związanych z udzielaniem pierwszej pomocy.

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kierowani są policjanci w służbie stałej.

4. System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.

5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu wymaga przeprowadzenia 35 godzin lekcyjnych. Na całkowity czas trwania kursu składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
Rozpoczęcie kursu1
Zajęcia programowe27
Egzamin końcowy i zakończenie kursu7
Ogółem35

Czas trwania kursu wynosi 5 dni.

Zajęcia dydaktyczne realizowane są przez 5 dni w tygodniu. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 7 godzin dziennie. Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej, realizującej dane zagadnienie, dopuszczalne jest podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń, regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.

Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka, zachowań antydyskryminacyjnych, obowiązkiem nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.

6. Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 10 osób. Wskazane jest, aby treści programowe był realizowane przez dwóch nauczycieli policyjnych.

7. Zakres tematyczny oraz system oceniania

W ramach jednostki modułowej realizowanych jest pięć jednostek szkolnych, ukierunkowanych na doskonalenie umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu w dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).

8. Katalog zadań

Absolwent, po ukończeniu kursu będzie potrafił wykonywać zadania w zakresie określonym treściami programowymi, tj.:

1. Postępowania ratowniczego w miejscu zdarzenia.

2. Resuscytacji według aktualnie obowiązujących wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji w zakresie podstawowych zabiegów resuscytacyjnych oraz wykorzystania automatycznego defibrylatora zewnętrznego, zwanych dalej "wytycznymi ERC (BLS, AED)".

3. Postępowania z poszkodowanym po urazie.

4. Postępowania w sytuacjach nietypowych, w stanach zagrożenia życia.

5. Przygotowania poszkodowanego do ewakuacji i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego.

9. Forma zakończenia kursu

Kurs kończy się egzaminem końcowym, który przeprowadzany jest w formie testu umiejętności i oceniany w skali 1-6. Egzamin końcowy przeprowadza się w czasie 7 godzin lekcyjnych.

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wynikiem pozytywnym oraz z oceną z egzaminu końcowego.

II. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

Kod i nazwa jednostki modułowej - JM01: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy
Kod i nazwa jednostki szkolnejCzas realizacji

(w godz. lekcyjnych)

JS01 - Postępowanie ratownicze w miejscu zdarzenia.6
JS02 - Resuscytacja według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED).7
JS03 - Postępowanie z poszkodowanym po urazie.7
JS04 - Postępowanie w sytuacjach nietypowych, w stanach zagrożenia życia.3
JS05 - Przygotowanie poszkodowanego do ewakuacji i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego.4
Egzamin końcowy.7
Razem34
CELE KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE JEDNOSTKI MODUŁOWEJ - JM01
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
OKREŚLENIE CELÓW:
Uczestnik kursu po zakończeniu jednostki modułowej będzie potrafił:
- ocenić miejsce zdarzenia pod kątem bezpieczeństwa własnego i osób poszkodowanych (zabezpieczenie miejsca, ochrona własna),
- dokonać wstępnej oceny stanu poszkodowanego (ocena stanu świadomości),

- prowadzić działania resuscytacyjne według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED),

- asystować przy wentylacji workiem samorozprężalnym,

- ocenić i zabezpieczyć poszkodowanego po urazie,

- postępować w sytuacjach nietypowych (utonięcie, obrażenia termiczne, porażenie prądem, zatrucia),
- postępować w nagłych sytuacjach chorobowych (drgawki, duszności, zasłabnięcia, bóle w klatce piersiowej),
- ocenić i wdrożyć odpowiednie postępowanie w stosunku do osób wykazujących zaburzenia zachowania,
- zabezpieczyć, ułożyć i monitorować stan poszkodowanego do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego,
- przygotować poszkodowanego do ewakuacji i transportu.
ARKUSZ ANALIZY JEDNOSTKI MODUŁOWEJ - JM01

Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Zakres pracy: Przygotowanie do udzielania pierwszej pomocy.

Lp.Etapy pracy oraz standardy/normy ich wykonaniaUmiejętności wymagane do realizacji

etapów pracy - policjant:

Nazwa jednostki szkolnej (JS)Czas realizacji JS w godz. lekcyjnych
1Ocenia miejsce zdarzenia pod kątem bezpieczeństwa własnego i osób poszkodowanych oraz ocenia wstępnie stan poszkodowanego i zabezpiecza go po urazie.

Standardy/normy wykonania zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERC (BLS, AED).

- ocenia miejsce zdarzenia,

- ocenia mechanizm zdarzenia,

- stosuje środki ochrony własnej,

- ocenia stan poszkodowanego,

- stabilizuje kręgosłup,

- wykonuje szybkie badanie urazowe,

- układa poszkodowanego w odpowiedniej pozycji ułożeniowej.

Postępowanie ratownicze w miejscu zdarzenia.6
2Prowadzi działania resuscytacyjne według aktualnych wytycznych ERC (BLS,

AED) oraz asystuje przy wentylacji przyrządowej.

Standardy/normy wykonania zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERC (BLS, AED).

- prowadzi działania resuscytacyjne według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED),

- postępuje w przypadku zachłyśnięcia lub zadławienia,

- prowadzi pośredni masaż serca,

- wykorzystuje defibrylator automatyczny,

- prowadzi resuscytację u kobiet w ciąży i dzieci,

Resuscytacja według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED).7
- asystuje przy obsłudze worka samorozprężalnego,

- asystuje przy zakładaniu rurki ustno-gardłowej.

3Zaopatruje rany, krwotoki, uszkodzenia kostne oraz wdraża odpowiednie procedury.

Standardy/normy wykonania zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERC (BLS, AED).

- rozpoznaje wstrząs pourazowy,

- zna zasady i sposoby tamowania krwotoków różnymi rodzajami opatrunków,

- stosuje opatrunek hemostatyczny,

- zaopatruje rany oraz unieruchamia złamania i zwichnięcia,

- wdraża odpowiednie procedury,

- układa poszkodowanego w odpowiedniej pozycji.

Postępowanie z poszkodowanym po urazie.7
4Postępuje w sytuacjach nietypowych (utonięcie, obrażenia termiczne, chemiczne, porażenie prądem, zatrucia) i w nagłych sytuacjach chorobowych (drgawki, duszności, zasłabnięcia, bóle w klatce piersiowej) oraz ocenia i postępuje z osobami będącymi pod wpływem środków psychoaktywnych lub alkoholu.

Standardy/normy wykonania zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERC (BLS, AED).

- rozpoznaje i podejmuje odpowiednie działania w następujących stanach zagrożenia życia: utonięcie, obrażenie termiczne, chemiczne, porażenie prądem,

- rozpoznaje i podejmuje odpowiednie działania w następujących stanach zagrożenia życia: drgawki, duszności, zasłabnięcia, bóle w klatce piersiowej,

- rozpoznaje i podejmuje odpowiednie działania w sytuacji stwierdzenia u poszkodowanego stanu wskazującego na użycie środków psychoaktywnych lub alkoholu.

Postępowanie w sytuacjach nietypowych, w stanach zagrożenia życia.3
5Zabezpiecza, układa i monitoruje poszkodowanego do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego oraz przygotowuje poszkodowanego do ewakuacji i transportu.

Standardy/normy wykonania zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERC (BLS, AED).

- stosuje odpowiednią pozycję ułożeniową,

- zapewnia komfort termiczny,

- monitoruje funkcje życiowe poszkodowanego,

- udziela informacji służbom medycznym o stanie poszkodowanego i wykonanych czynnościach,

- dobiera i stosuje odpowiednią metodę ewakuacji.

Przygotowanie poszkodowanego do ewakuacji i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego.4
6Egzamin końcowy- przystępuje do egzaminu końcowego, który przeprowadzany jest w formie testu umiejętności z udzielania pierwszej pomocy z zakresu wszystkich jednostek szkolnych (JS01-JS05)7
LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO - JM01

Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Zakres pracy: Przygotowanie do udzielania pierwszej pomocy.

Kategoria/nazwa wyposażeniaLiczba na grupę
01. Wyposażenie pracowni
1. Pomieszczenie symulacyjne lub przystosowana sala2
dydaktyczna do realizacji zajęć z zakresu udzielania
pierwszej pomocy
02. Pomoce dydaktyczne
1. Komputer2
2. Projektor multimedialny2
3. Atrapa samochoduzestaw
4. Prezentacja multimedialnazestaw
5. Przepisy prawnezestaw
6. Fantom - niemowlę2
7. Fantom - dziecko2
8. Fantom - dorosły (z urazowymi kończynami)2
9. Fantom - dorosły (tors)2
10. Worek samorozprężalny2
11. Atrapy ranzestaw
12. Opatrunkizestaw
13. Maseczki do sztucznego oddychaniawg potrzeb
14. Rękawiczki lateksowewg potrzeb
15. Koce termicznewg potrzeb
16. Chusty trójkątnewg potrzeb
17. Kołnierz ortopedyczny (dostosowany do wieku)wg potrzeb
18. Deski ortopedyczne2
19. Defibrylator szkoleniowy2
20. Szyny próżniowezestaw
21. Opatrunek indywidualnywg potrzeb
22. Opatrunek izraelskiwg potrzeb
23. Rurki ustno-gardłowe, nosowo-gardłowe2 komplety
24. Opatrunek hemostatycznywg potrzeb
25. Opatrunek okluzyjnywg potrzeb
26. Opatrunek hydrożelowywg potrzeb
27. Zestaw R-1 z pełnym wyposażeniem2
03. Materiały pomocnicze
1. Arkusze papieru (format A4)wg potrzeb
2. Środki zabezpieczające przed zakażeniemwg potrzeb
3. Mazaki do suchościeralnych tablicwg potrzeb
Jednostka szkolna - JS01

Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie ratownicze w miejscu zdarzenia.

Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- ocenić miejsce zdarzenia pod kątem bezpieczeństwa własnego i poszkodowanych,

- ocenić stan poszkodowanego,

- zabezpieczyć poszkodowanego w zależności od stanu i doznanych obrażeń.

Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu
ZagadnieniaCzasMetodyNazwa/opisLiczba na grupęDokumentacja
programowa
1. Obowiązki policjanta w zakresie udzielania pierwszej6Maseczki do sztucznegowg potrzebPoradnik dla
pomocy wynikające z przepisów prawa oraz etykioddychanianauczyciela
zawodowej.policyjnego
2. Ocena miejsca i mechanizmu zdarzenia.Rękawiczki lateksowewg potrzebJM01JS01PN01
3. Zastosowanie środków ochrony własnej.wykład,Koc termiczny2Przewodnik dla
4. Ocena stanu poszkodowanego.pokaz,Kołnierz ortopedyczny2słuchacza
5. Stabilizacja kręgosłupa.ćwiczeniaDeska ortopedyczna2JM01JS01PS01
6. Szybkie badanie urazowe.Projektor multimedialny1
7. Układanie poszkodowanego w odpowiedniej pozycjiPrezentacje multimedialne1Literatura
ułożeniowej.Zestaw R-12uzupełniająca
JM01JS01LU01
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA POLICYJNEGOJM01JS01PN01
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS01
Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie ratownicze na miejscu zdarzenia.
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
1. Wymagania początkowe.

Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie podstawowym w zakresie:

- przepisów prawnych dotyczących udzielania pierwszej pomocy,

- schematu postępowania na miejscu zdarzenia,

- wstępnej oceny poszkodowanego,

- zabezpieczenia poszkodowanego, uwzględniając jego stan oraz rodzaj obrażeń,

- przeprowadzania resuscytacji krążeniowo-oddechowej,

- zabezpieczania poszkodowanego w przypadku różnego rodzaju ran, krwotoku, urazu kostnego.

Ponadto słuchacz powinien posiadać umiejętności rozebrania poszkodowanego z ubioru specjalistycznego.

2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu.
Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na doświadczeniu zawodowym.

Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej.

Zagadnienia realizuj zgodnie z chronologią.

Zagadnienia 1-7: wykład, pokaz, ćwiczenia.
Przypomnij obowiązki policjanta: wynikające z przepisów prawa oraz etyki zawodowej w zakresie udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym. W dalszej części przypomnij algorytm postępowania na miejscu zdarzenia w zależności od jego rodzaju. Przypomnij słuchaczom, że postępowanie na miejscu zdarzenia wymaga przestrzegania ustalonego schematu działań, wchodzących w zakres ogólnej oceny zdarzenia: bezpieczeństwo na miejscu zdarzenia, rozpoznanie mechanizmu urazu (rodzaj zdarzenia), określenie liczby osób wymagających pomocy, określenie sił i środków potrzebnych do udzielania pomocy. Uświadom słuchaczom ważność dbania o własne bezpieczeństwo na miejscu zdarzenia, zabezpieczania się przed transmisją wirusów HIV, HBV, HCV. Przypomnij, jakie czynności należy wykonać podczas wstępnej oceny poszkodowanego. Wykonaj pokaz szybkiego badania urazowego. Przypomnij słuchaczom pozycje ułożeniowe, które należy zastosować u poszkodowanego w zależności od jego stanu i doznanych obrażeń. Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy w ramach ćwiczeń, pod Twoim nadzorem, wykonał samodzielnie czynności podejmowane wobec poszkodowanego na miejscu zdarzenia na podstawie nabytej wiedzy oraz umiejętności.
3. Sposoby oceniania:
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu w dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS02

Nazwa tematu: Resuscytacja według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED).

Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- samodzielnie prowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową,

- postępować przy zadławieniu,

- asystować przy obsłudze worka samorozprężalnego,

- posługiwać się defibrylatorem,

- podjąć działania ratownicze w stosunku do kobiet w ciąży i dzieci.

Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu
ZagadnieniaCzasMetodyNazwa/opisLiczba na grupęDokumentacja programowa
1. Samodzielne prowadzenie działań resuscytacyjnych według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED).

2. Postępowanie w przypadku zadławienia lub zachłyśnięcia.

3. Asystowanie przy obsłudze worka samorozprężalnego.

4. Asystowanie przy zakładaniu rurki ustno-gardłowej.

5. Wykorzystywanie defibrylatora automatycznego.

6. Prowadzenie resuscytacji u kobiet w ciąży i dzieci.

7wykład, pokaz, ćwiczeniaFantom - niemowlę

Fantom - dziecko

Fantom - dorosły

Maseczka do sztucznego oddychania

Rękawiczki lateksowe

Koc termiczny

Kołnierz ortopedyczny

Deska ortopedyczna

Defibrylator szkoleniowy

Worek samorozprężalny

Rurki ustno-gardłowe

Zestaw R-1

2

2

2

wg potrzeb

wg potrzeb

2

2

2

2

2

Komplet

2

Poradnik dla nauczyciela policyjnego JM01JS02PN01
Przewodnik dla słuchacza JM01JS02PS01
Literatura uzupełniająca JM01JS02LU01
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA POLICYJNEGOJM01JS02PN01
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS02
Nazwa tematu: Resuscytacja według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED).
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
1. Wymagania początkowe.

Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie podstawowym w zakresie:

- przepisów prawnych dotyczących udzielania pierwszej pomocy,

- schematu postępowania na miejscu zdarzenia,

- wstępnej oceny poszkodowanego,

- zabezpieczenia poszkodowanego uwzględniając jego stan oraz rodzaj obrażeń,

- przeprowadzania resuscytacji krążeniowo-oddechowej,

- zabezpieczania poszkodowanego w przypadku różnego rodzaju ran, krwotoku, urazu kostnego.

Ponadto słuchacz powinien posiadać umiejętności rozebrania poszkodowanego policjanta lub innej osoby z ubioru specjalistycznego.

2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu.
Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na doświadczeniu zawodowym.

Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji tematu.

Zagadnienia realizuj zgodnie z chronologią.

Zagadnienia 1-6: wykład, pokaz, ćwiczenia.
Podczas realizacji zagadnień przypomnij zagadnienia dotyczące nagłego stanu zagrożenia życia z powodu zatrzymania podstawowych funkcji życiowych.

Podkreśl znaczenie czynników wpływających na skuteczność resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Metodą wykładu omów szczegółowo zagadnienia dotyczące poruszanego tematu oraz przedstaw algorytm postępowania w sytuacji zadławienia oraz resuscytacji krążeniowo-oddechowej z zastosowaniem automatycznej defibrylacji według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED).

Pokaż prawidłowo przeprowadzoną resuscytację krążeniowo-oddechową, w poszczególnych grupach wiekowych, przy wykorzystaniu fantomów oraz defibrylację automatyczną, wykorzystując defibrylator szkoleniowy.

Realizując cele praktyczne, słuchacze samodzielnie pod Twoim nadzorem, w ramach ćwiczeń praktycznych, wykonują resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomach oraz defibrylację elektryczną. Wykonaj pokaz zakładania rurki ustno-gardłowej oraz zastosowania worka samorozprężalnego. Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy, w ramach ćwiczeń pod Twoim nadzorem, wykonał samodzielnie czynności podejmowane wobec poszkodowanego na miejscu zdarzenia na podstawie nabytej wiedzy oraz umiejętności.

3. Sposoby oceniania:
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu w dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS03

Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie z poszkodowanym po urazie.

Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- rozpoznawać wstrząs pourazowy,

- zabezpieczyć poszkodowanego z krwotokiem,

- opatrywać rany i obrażenia układu kostnego,

- podejmować działania przeciwwstrząsowe.

Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu
ZagadnieniaCzasMetodyNazwa/opisLiczba na grupęDokumentacja programowa
1. Ocena mechanizmu urazu.

2. Rozpoznawanie wstrząsu pourazowego.

3. Zasady i sposoby tamowania krwotoków.

4. Posługiwanie się opatrunkami (hemostatycznymi, okluzyjnymi, izraelskimi).

5. Zaopatrywanie różnego rodzaju ran.

6. Zabezpieczanie obrażeń układu kostnego.

7. Wdrażanie odpowiednich działań ratowniczych.

7wykład, pokaz, ćwiczeniaFantom z ranami

Atrapy ran

Rękawiczki lateksowe

Koc termiczny

Kołnierz ortopedyczny

Deska ortopedyczna

Szyny próżniowe

Opatrunki

Zestaw R-1

2

zestaw

wg potrzeb

2

2

2

zestaw

wg potrzeb

2

Poradnik dla nauczyciela policyjnego JM01JS03PN01
Przewodnik dla słuchacza JM01JS03PS01
Literatura uzupełniająca JM01JS03LU01
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA POLICYJNEGOJM01JS03PN01
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS03
Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie z poszkodowanym po urazie.
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
1. Wymagania początkowe.

Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie podstawowym w zakresie:

- przepisów prawnych dotyczących udzielania pierwszej pomocy,

- schematu postępowania na miejscu zdarzenia,

- wstępnej oceny poszkodowanego,

- zabezpieczenia poszkodowanego uwzględniając jego stan oraz rodzaj obrażeń,

- przeprowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej,

- zabezpieczania poszkodowanego w przypadku różnego rodzaju ran, krwotoku, urazu kostnego.

Ponadto słuchacz powinien posiadać umiejętności rozebrania poszkodowanego z ubioru specjalistycznego.

2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu.
Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na doświadczeniu zawodowym.

Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji tematu.

Zagadnienia realizuj zgodnie z chronologią.

Zagadnienia 1-7: wykład, pokaz, ćwiczenia.
Przypomnij algorytmy postępowania w przypadku opatrywania różnego rodzaju ran. Zwróć uwagę na bezpieczeństwo ratownika (rękawiczki).

Pokaż prawidłowo przeprowadzone czynności, podejmowane wobec osób, które doznały obrażeń tkanek miękkich, u których wystąpił krwotok. Omów szczegółowo zastosowanie i zaprezentuj opatrunek: hemostatyczny, okluzyjny oraz izraelski.

Pokaż prawidłowo przeprowadzone czynności podejmowane wobec osób, u których doszło do obrażeń układu kostnego.

Wykorzystaj do zajęć praktycznych pozoranta, atrapy ran, złamań i innych urazów, opatrunki osobiste, rękawiczki, zestawy R-1 z pełnym wyposażeniem, szyny próżniowe oraz deskę ortopedyczną. Realizując cele praktyczne, słuchacze samodzielnie pod Twoim nadzorem, na podstawie przygotowanych wcześniej założeń, w ramach ćwiczeń podejmują czynności wobec osób, u których stwierdzają różnego rodzaju rany, krwotok lub obrażenia układu kostnego.

3. Sposoby oceniania:
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu w dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS04

Nazwa tematu: Postępowanie w sytuacjach nietypowych w stanach zagrożenia życia.

Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- rozpoznać i zabezpieczyć poszkodowanego w stanach zagrożenia życia w sytuacjach nietypowych,

- ocenić i wdrożyć odpowiednie postępowanie w stosunku do osób wykazujących zaburzenia zachowania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu
ZagadnieniaCzasMetodyNazwa/opisLiczba na grupęDokumentacja programowa
1. Rozpoznawanie i postępowanie w następujących stanach zagrożenia życia: utonięcie, obrażenia termiczne, porażenie prądem, oparzenia chemiczne, zatrucia.

2. Rozpoznawanie i postępowanie w następujących stanach zagrożenia życia: drgawki, duszności, zasłabnięcia, bóle w klatce piersiowej.

3. Rozpoznawanie i ocenianie stanu wskazującego na użycie środków psychoaktywnych lub alkoholu.

4. Podstawowe zasady postępowania z osobami wykazującymi zaburzenia zachowania.

3wykład, pokaz, ćwiczeniaFantom - dziecko

Fantom - dorosły

Fantom z ranami

Atrapy ran

2

2

2

zestaw

Poradnik dla nauczyciela policyjnego JM01JS04PN01
Maseczka do sztucznego oddychania

Rękawiczki lateksowe

wg potrzeb

wg potrzeb

Przewodnik dla słuchacza JM01JS04PN01
Koc termiczny

Opatrunki

Kołnierz ortopedyczny

Deska ortopedyczna

Defibrylator szkoleniowy

Szyny próżniowe

Zestaw R-1

2

wg potrzeb

wg potrzeb

2

2

zestaw

2

Literatura uzupełniająca JM01JS04PN01
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA POLICYJNEGOJM01JS04PN01
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS04
Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie w sytuacjach nietypowych, w stanach zagrożenia życia.
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
1. Wymagania początkowe.
Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie podstawowym w zakresie:
- przepisów prawnych dotyczących udzielania pierwszej pomocy,

- schematu postępowania na miejscu zdarzenia,

- wstępnej oceny poszkodowanego,

- zabezpieczenia poszkodowanego z uwzględnieniem jego stanu oraz rodzaj obrażeń,

- przeprowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej,

- zabezpieczenia poszkodowanego w przypadku różnego rodzaju ran, krwotoku, urazu kostnego.

Ponadto słuchacz powinien posiadać umiejętności rozebrania poszkodowanego z ubioru specjalistycznego.

2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu.
Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na doświadczeniu zawodowym.

Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji tematu.

Zagadnienia realizuj zgodnie z chronologią.

Zagadnienia 1-4: wykład, pokaz, ćwiczenia.
Podczas realizacji punktów kluczowych przypomnij postępowanie z osobą bez czynności życiowych wydobytą z wody (utonięcie).
Metodą wykładu interaktywnego realizuj postępowanie z osobą, u której podejrzewasz zawał mięśnia sercowego, rozpoznałeś napad drgawkowy, stwierdziłeś uszkodzenia termiczne, chemiczne, doznała rażenia prądem, rozpoznałeś stan śpiączki metabolicznej, wystąpiła ostra reakcja uczuleniowa.
Podczas realizacji zagadnień omów szczegółowo zagadnienia dotyczące poruszanego tematu oraz przedstaw algorytmy postępowania. Pokaż prawidłowe postępowanie z osobą, u której podejrzewasz stan wskazujący na użycie środków psychoaktywnych i alkoholu. Przypomnij słuchaczom przepisy prawne dotyczące postępowania z osobą chorą psychicznie (ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego).
3. Sposoby oceniania:
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu w dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS05

Nazwa jednostki szkolnej: Przygotowanie poszkodowanego do ewakuacji i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego.

Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił:

- przygotować poszkodowanego do ewakuacji i transportu,

- prowadzić stały nadzór nad poszkodowanym do czasu przyjazdu służb medycznych,

- przeprowadzić ewakuację poszkodowanego.

Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu
ZagadnieniaCzasMetodyNazwa/opisLiczba na grupęDokumentacja programowa
1. Zapewnienie komfortu termicznego.

2. Monitorowanie funkcji życiowych poszkodowanego.

3. Udzielanie informacji służbom medycznym o stanie poszkodowanego i wykonanych czynnościach.

4. Dobór i zastosowanie odpowiedniej metody ewakuacji.

5. Przygotowanie i ustabilizowanie poszkodowanego w zależności od przyjętego sposobu ewakuacji.

6. Działania ratunkowe na miejscu zdarzenia - ćwiczenia.

4wykład, pokaz, ćwiczeniaAtrapy ran

Opatrunki

Rękawiczki lateksowe

Koc termiczny

Chusta trójkątna

Kołnierz ortopedyczny

Deska ortopedyczna

Szyny próżniowe

Opatrunek indywidualny

Zestaw R-1

zestaw

zestaw

wg potrzeb

2

wg potrzeb

wg potrzeb

2

zestaw

wg potrzeb

2

Poradnik dla nauczyciela policyjnego JM01JS05PN01
Przewodnik dla słuchacza JM01JS05PS01
Literatura Uzupełniająca JM01JS05LU01
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA POLICYJNEGOJM01JS05PN01
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS05
Nazwa tematu: Przygotowanie poszkodowanego

do ewakuacji i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego.

Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
1. Wymagania początkowe.

Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie podstawowym w zakresie:

- przepisów prawnych dotyczących udzielania pierwszej pomocy,

- schematu postępowania na miejscu zdarzenia,

- wstępnej oceny poszkodowanego,

- zabezpieczenia poszkodowanego uwzględniając jego stan oraz rodzaj obrażeń,

- przeprowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej,

- zabezpieczenia poszkodowanego w przypadku różnego rodzaju ran, krwotoku, urazu kostnego.

Ponadto słuchacz powinien posiadać umiejętności rozebrania poszkodowanego z ubioru specjalistycznego.

2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu.
Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na doświadczeniu zawodowym.

Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji tematu.

Zagadnienia realizuj zgodnie z chronologią.

Zagadnienia 1-6: wykład, pokaz, ćwiczenia.
Przypomnij słuchaczowi o ważnych działaniach w postępowaniu z poszkodowanym, polegających na prawidłowym ułożeniu, zabezpieczeniu komfortu termicznego oraz monitorowaniu poszkodowanego. Słuchacze pod Twoim nadzorem ćwiczą prawidłowe ułożenie, zabezpieczenie komfortu termicznego oraz monitorowanie poszkodowanego.

Pokaż metody i środki do ewakuacji na miejscu zdarzenia, które następnie przećwicz ze słuchaczami. Przypomnij słuchaczom, jakie informacje o poszkodowanym należy przekazać służbom medycznym, przybyłym na miejsce zdarzenia. Podczas symulowanych sytuacji wypadkowych słuchacze doskonalą umiejętności z zakresu udzielania pomocy osobom poszkodowanym.

3. Sposoby oceniania:
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu w dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).
PRZEWODNIK DLA SŁUCHACZA - JM01JM01JS01-05PN01
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS01-JS05
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Wskazówki dla słuchacza:

1. Wymagania początkowe.

Do realizacji jednostek szkolnych wymagana jest od Ciebie wiedza i umiejętności z zakresu:

- przepisów prawnych dotyczących udzielania pierwszej pomocy,

- schematu postępowania na miejscu zdarzenia,

- wstępnej i szczegółowej oceny poszkodowanego,

- prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej,

- zabezpieczenia poszkodowanego, uwzględniając jego stan oraz rodzaj obrażeń.

Ponadto powinieneś posiadać umiejętności rozebrania poszkodowanego z ubioru specjalistycznego.

2. Cele kursu.
Po zakończeniu kursu będziesz potrafił:

- ocenić miejsce zdarzenia pod kątem bezpieczeństwa własnego i osób poszkodowanych,

- dokonać wstępnej oceny stanu poszkodowanego,

- prowadzić działania resuscytacyjne według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED),

- asystować przy wentylacji przyrządowej,

- ocenić i zabezpieczyć poszkodowanego po urazie,

- udzielić pomocy poszkodowanemu w sytuacjach nietypowych,

- udzielić pomocy w nagłych sytuacjach chorobowych,

- ocenić i wdrożyć odpowiednie postępowanie w stosunku do osób wykazujących zaburzenia zachowania,

- zabezpieczyć, ułożyć w odpowiednią pozycję i monitorować poszkodowanego do czasu przybycia zespołu ratownictwa medycznego,

- przygotować poszkodowanego do ewakuacji i transportu.

3. Metody nauczania i uczenia się.
Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem metod aktywizujących.

W początkowej fazie zajęć przypomniane zostaną obowiązki policjanta w zakresie udzielania pomocy, wynikające z aspektów etycznych i prawnych.

Następnie obejrzysz pokaz w wykonaniu nauczyciela policyjnego dotyczący wstępnej oceny stanu poszkodowanego, badania fizykalnego, prawidłowego zabezpieczenia poszkodowanego, przy uwzględnieniu jego stanu i obrażeń. W ramach ćwiczeń praktycznych będziesz ćwiczyć wszystkie elementy przypomniane pokazem. Czynności przez Ciebie wykonywane będą oceniane przez nauczyciela policyjnego. W dalszej części realizowanego programu zostaniesz zapoznany z algorytmem postępowania w sytuacji zadławienia, podjęcia resuscytacji krążeniowo-oddechowej oraz defibrylacji automatycznej według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED). Następnie będziesz ćwiczył powyższe czynności w ramach zajęć praktycznych, przy wykorzystaniu specjalistycznego sprzętu.

W ćwiczeniach praktycznych będziesz doskonalił umiejętności rozpoznawania i opatrywania różnego rodzaju ran, prawidłowego postępowania w przypadku krwotoku oraz poprawnego zabezpieczenia poszkodowanego z urazami układu kostnego.

Na bieżąco będziesz otrzymywał informacje o prawidłowym bądź nieprawidłowym wykonaniu czynności. W trakcie zajęć korzystaj z pomocy prowadzącego zajęcia.

W dalszej części zajęć będą przypominane algorytmy postępowania z poszkodowanym w przypadku wystąpienia nagłych sytuacji nietypowych i chorobowych, stanowiących zagrożenie życia człowieka (utonięcie, porażenie prądem, urazy termiczne, drgawki i inne). W sytuacjach

symulowanych będziesz ćwiczyć samodzielne udzielanie pomocy poszkodowanemu.

W kolejnej fazie zajęć zaznajomisz się z charakterystyką, objawami i postępowaniem z osobami wykazującymi zaburzenia zachowania.

Na koniec realizacji programu będziesz uczestniczyć w ćwiczeniach podsumowujących cały obszar umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy.

Masz obowiązek aktywnego uczestniczenia w zajęciach, za co również możesz być oceniony.

Sposoby oceniania:

Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu w dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - JM01

JEDNOSTKA SZKOLNA - JS01-JS05

Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

JM01JS01-JS05PN01
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. ABC postępowania w urazach - wydanie II, pod red. J. Jakubaszki, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010 r.
2. Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa - wydanie III, pod red. prof. dr hab. Janusza Andresa - podręcznik dla studentów, Kraków 2011 r.
3. Art. 162 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.).
4. Ratownik Medyczny - wydanie II, pod red. J. Jakubaszki, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010 r.
5. Aktualne Wytyczne Resuscytacji Krążeniowo-Oddechowej - Polska Rada Resuscytacji, Kraków.
6. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.).
7. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1375, z późn. zm.).