Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Dz.Urz.KGP.2016.35
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 229
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 30 czerwca 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie udzielania pierwszej pomocy
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM
W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM
W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Zakres tematyczny oraz system oceniania
8. Katalog zadań
9. Forma zakończenia kursu
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny w zakresie udzielania pierwszej pomocy, zwany dalej "kursem".
2. Cel kursu
Program kursu przygotowuje policjanta do wykonywania zadań związanych z udzielaniem pierwszej pomocy.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs kierowani są policjanci w służbie stałej.
4. System prowadzenia kursu
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.
5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu wymaga przeprowadzenia 35 godzin lekcyjnych. Na całkowity czas trwania kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Rozpoczęcie kursu | 1 |
Zajęcia programowe | 27 |
Egzamin końcowy i zakończenie kursu | 7 |
Ogółem | 35 |
Czas trwania kursu wynosi 5 dni.
Zajęcia dydaktyczne realizowane są przez 5 dni w tygodniu. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, nie powinna przekraczać 7 godzin dziennie. Za zgodą kierownika komórki organizacyjnej, realizującej dane zagadnienie, dopuszczalne jest podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń, regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów, z zastrzeżeniem rozpoczęcia kolejnej jednostki metodycznej w czasie przyjętym w rozkładzie zajęć dydaktycznych.
Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka, zachowań antydyskryminacyjnych, obowiązkiem nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod dydaktycznych oraz cele dydaktyczne zajęć, nie powinna przekraczać 10 osób. Wskazane jest, aby treści programowe był realizowane przez dwóch nauczycieli policyjnych.
7. Zakres tematyczny oraz system oceniania
W ramach jednostki modułowej realizowanych jest pięć jednostek szkolnych, ukierunkowanych na doskonalenie umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu w dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).
8. Katalog zadań
Absolwent, po ukończeniu kursu będzie potrafił wykonywać zadania w zakresie określonym treściami programowymi, tj.:
1. Postępowania ratowniczego w miejscu zdarzenia.
2. Resuscytacji według aktualnie obowiązujących wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji w zakresie podstawowych zabiegów resuscytacyjnych oraz wykorzystania automatycznego defibrylatora zewnętrznego, zwanych dalej "wytycznymi ERC (BLS, AED)".
3. Postępowania z poszkodowanym po urazie.
4. Postępowania w sytuacjach nietypowych, w stanach zagrożenia życia.
5. Przygotowania poszkodowanego do ewakuacji i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego.
9. Forma zakończenia kursu
Kurs kończy się egzaminem końcowym, który przeprowadzany jest w formie testu umiejętności i oceniany w skali 1-6. Egzamin końcowy przeprowadza się w czasie 7 godzin lekcyjnych.
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wynikiem pozytywnym oraz z oceną z egzaminu końcowego.
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Kod i nazwa jednostki szkolnej | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
JS01 - Postępowanie ratownicze w miejscu zdarzenia. | 6 |
JS02 - Resuscytacja według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED). | 7 |
JS03 - Postępowanie z poszkodowanym po urazie. | 7 |
JS04 - Postępowanie w sytuacjach nietypowych, w stanach zagrożenia życia. | 3 |
JS05 - Przygotowanie poszkodowanego do ewakuacji i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego. | 4 |
Egzamin końcowy. | 7 |
Razem | 34 |
CELE KSZTAŁCENIA W ZAKRESIE JEDNOSTKI MODUŁOWEJ - JM01 |
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. |
OKREŚLENIE CELÓW: |
Uczestnik kursu po zakończeniu jednostki modułowej będzie potrafił: |
- ocenić miejsce zdarzenia pod kątem bezpieczeństwa własnego i osób poszkodowanych (zabezpieczenie miejsca, ochrona własna), |
- dokonać wstępnej oceny stanu poszkodowanego (ocena stanu świadomości), - prowadzić działania resuscytacyjne według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED), - asystować przy wentylacji workiem samorozprężalnym, - ocenić i zabezpieczyć poszkodowanego po urazie, |
- postępować w sytuacjach nietypowych (utonięcie, obrażenia termiczne, porażenie prądem, zatrucia), |
- postępować w nagłych sytuacjach chorobowych (drgawki, duszności, zasłabnięcia, bóle w klatce piersiowej), |
- ocenić i wdrożyć odpowiednie postępowanie w stosunku do osób wykazujących zaburzenia zachowania, |
- zabezpieczyć, ułożyć i monitorować stan poszkodowanego do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego, |
- przygotować poszkodowanego do ewakuacji i transportu. |
ARKUSZ ANALIZY JEDNOSTKI MODUŁOWEJ - JM01 Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Zakres pracy: Przygotowanie do udzielania pierwszej pomocy. | ||||
Lp. | Etapy pracy oraz standardy/normy ich wykonania | Umiejętności wymagane do realizacji etapów pracy - policjant: | Nazwa jednostki szkolnej (JS) | Czas realizacji JS w godz. lekcyjnych |
1 | Ocenia miejsce zdarzenia pod kątem bezpieczeństwa własnego i osób poszkodowanych oraz ocenia wstępnie stan poszkodowanego i zabezpiecza go po urazie. Standardy/normy wykonania zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERC (BLS, AED). | - ocenia miejsce zdarzenia, - ocenia mechanizm zdarzenia, - stosuje środki ochrony własnej, - ocenia stan poszkodowanego, - stabilizuje kręgosłup, - wykonuje szybkie badanie urazowe, - układa poszkodowanego w odpowiedniej pozycji ułożeniowej. | Postępowanie ratownicze w miejscu zdarzenia. | 6 |
2 | Prowadzi działania resuscytacyjne według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED) oraz asystuje przy wentylacji przyrządowej. Standardy/normy wykonania zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERC (BLS, AED). | - prowadzi działania resuscytacyjne według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED), - postępuje w przypadku zachłyśnięcia lub zadławienia, - prowadzi pośredni masaż serca, - wykorzystuje defibrylator automatyczny, - prowadzi resuscytację u kobiet w ciąży i dzieci, | Resuscytacja według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED). | 7 |
- asystuje przy obsłudze worka samorozprężalnego, - asystuje przy zakładaniu rurki ustno-gardłowej. | ||||
3 | Zaopatruje rany, krwotoki, uszkodzenia kostne oraz wdraża odpowiednie procedury. Standardy/normy wykonania zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERC (BLS, AED). | - rozpoznaje wstrząs pourazowy, - zna zasady i sposoby tamowania krwotoków różnymi rodzajami opatrunków, - stosuje opatrunek hemostatyczny, - zaopatruje rany oraz unieruchamia złamania i zwichnięcia, - wdraża odpowiednie procedury, - układa poszkodowanego w odpowiedniej pozycji. | Postępowanie z poszkodowanym po urazie. | 7 |
4 | Postępuje w sytuacjach nietypowych (utonięcie, obrażenia termiczne, chemiczne, porażenie prądem, zatrucia) i w nagłych sytuacjach chorobowych (drgawki, duszności, zasłabnięcia, bóle w klatce piersiowej) oraz ocenia i postępuje z osobami będącymi pod wpływem środków psychoaktywnych lub alkoholu. Standardy/normy wykonania zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERC (BLS, AED). | - rozpoznaje i podejmuje odpowiednie działania w następujących stanach zagrożenia życia: utonięcie, obrażenie termiczne, chemiczne, porażenie prądem, - rozpoznaje i podejmuje odpowiednie działania w następujących stanach zagrożenia życia: drgawki, duszności, zasłabnięcia, bóle w klatce piersiowej, - rozpoznaje i podejmuje odpowiednie działania w sytuacji stwierdzenia u poszkodowanego stanu wskazującego na użycie środków psychoaktywnych lub alkoholu. | Postępowanie w sytuacjach nietypowych, w stanach zagrożenia życia. | 3 |
5 | Zabezpiecza, układa i monitoruje poszkodowanego do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego oraz przygotowuje poszkodowanego do ewakuacji i transportu. Standardy/normy wykonania zgodnie z aktualnymi wytycznymi ERC (BLS, AED). | - stosuje odpowiednią pozycję ułożeniową, - zapewnia komfort termiczny, - monitoruje funkcje życiowe poszkodowanego, - udziela informacji służbom medycznym o stanie poszkodowanego i wykonanych czynnościach, - dobiera i stosuje odpowiednią metodę ewakuacji. | Przygotowanie poszkodowanego do ewakuacji i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego. | 4 |
6 | Egzamin końcowy | - przystępuje do egzaminu końcowego, który przeprowadzany jest w formie testu umiejętności z udzielania pierwszej pomocy z zakresu wszystkich jednostek szkolnych (JS01-JS05) | 7 |
LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO - JM01 Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Zakres pracy: Przygotowanie do udzielania pierwszej pomocy. | |
Kategoria/nazwa wyposażenia | Liczba na grupę |
01. Wyposażenie pracowni | |
1. Pomieszczenie symulacyjne lub przystosowana sala | 2 |
dydaktyczna do realizacji zajęć z zakresu udzielania | |
pierwszej pomocy | |
02. Pomoce dydaktyczne | |
1. Komputer | 2 |
2. Projektor multimedialny | 2 |
3. Atrapa samochodu | zestaw |
4. Prezentacja multimedialna | zestaw |
5. Przepisy prawne | zestaw |
6. Fantom - niemowlę | 2 |
7. Fantom - dziecko | 2 |
8. Fantom - dorosły (z urazowymi kończynami) | 2 |
9. Fantom - dorosły (tors) | 2 |
10. Worek samorozprężalny | 2 |
11. Atrapy ran | zestaw |
12. Opatrunki | zestaw |
13. Maseczki do sztucznego oddychania | wg potrzeb |
14. Rękawiczki lateksowe | wg potrzeb |
15. Koce termiczne | wg potrzeb |
16. Chusty trójkątne | wg potrzeb |
17. Kołnierz ortopedyczny (dostosowany do wieku) | wg potrzeb |
18. Deski ortopedyczne | 2 |
19. Defibrylator szkoleniowy | 2 |
20. Szyny próżniowe | zestaw |
21. Opatrunek indywidualny | wg potrzeb |
22. Opatrunek izraelski | wg potrzeb |
23. Rurki ustno-gardłowe, nosowo-gardłowe | 2 komplety |
24. Opatrunek hemostatyczny | wg potrzeb |
25. Opatrunek okluzyjny | wg potrzeb |
26. Opatrunek hydrożelowy | wg potrzeb |
27. Zestaw R-1 z pełnym wyposażeniem | 2 |
03. Materiały pomocnicze | |
1. Arkusze papieru (format A4) | wg potrzeb |
2. Środki zabezpieczające przed zakażeniem | wg potrzeb |
3. Mazaki do suchościeralnych tablic | wg potrzeb |
Jednostka szkolna - JS01 Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie ratownicze w miejscu zdarzenia. Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. | Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił: - ocenić miejsce zdarzenia pod kątem bezpieczeństwa własnego i poszkodowanych, - ocenić stan poszkodowanego, - zabezpieczyć poszkodowanego w zależności od stanu i doznanych obrażeń. | ||||
Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu | |||||
Zagadnienia | Czas | Metody | Nazwa/opis | Liczba na grupę | Dokumentacja |
programowa | |||||
1. Obowiązki policjanta w zakresie udzielania pierwszej | 6 | Maseczki do sztucznego | wg potrzeb | Poradnik dla | |
pomocy wynikające z przepisów prawa oraz etyki | oddychania | nauczyciela | |||
zawodowej. | policyjnego | ||||
2. Ocena miejsca i mechanizmu zdarzenia. | Rękawiczki lateksowe | wg potrzeb | JM01JS01PN01 | ||
3. Zastosowanie środków ochrony własnej. | wykład, | Koc termiczny | 2 | Przewodnik dla | |
4. Ocena stanu poszkodowanego. | pokaz, | Kołnierz ortopedyczny | 2 | słuchacza | |
5. Stabilizacja kręgosłupa. | ćwiczenia | Deska ortopedyczna | 2 | JM01JS01PS01 | |
6. Szybkie badanie urazowe. | Projektor multimedialny | 1 | |||
7. Układanie poszkodowanego w odpowiedniej pozycji | Prezentacje multimedialne | 1 | Literatura | ||
ułożeniowej. | Zestaw R-1 | 2 | uzupełniająca | ||
JM01JS01LU01 | |||||
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA POLICYJNEGO | JM01JS01PN01 |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS01 | |
Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie ratownicze na miejscu zdarzenia. | |
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. | |
1. Wymagania początkowe. Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie podstawowym w zakresie: - przepisów prawnych dotyczących udzielania pierwszej pomocy, - schematu postępowania na miejscu zdarzenia, - wstępnej oceny poszkodowanego, - zabezpieczenia poszkodowanego, uwzględniając jego stan oraz rodzaj obrażeń, - przeprowadzania resuscytacji krążeniowo-oddechowej, - zabezpieczania poszkodowanego w przypadku różnego rodzaju ran, krwotoku, urazu kostnego. Ponadto słuchacz powinien posiadać umiejętności rozebrania poszkodowanego z ubioru specjalistycznego. | |
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu. | |
Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na doświadczeniu zawodowym. Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji jednostki szkolnej. Zagadnienia realizuj zgodnie z chronologią. | |
Zagadnienia 1-7: wykład, pokaz, ćwiczenia. | |
Przypomnij obowiązki policjanta: wynikające z przepisów prawa oraz etyki zawodowej w zakresie udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym. W dalszej części przypomnij algorytm postępowania na miejscu zdarzenia w zależności od jego rodzaju. Przypomnij słuchaczom, że postępowanie na miejscu zdarzenia wymaga przestrzegania ustalonego schematu działań, wchodzących w zakres ogólnej oceny zdarzenia: bezpieczeństwo na miejscu zdarzenia, rozpoznanie mechanizmu urazu (rodzaj zdarzenia), określenie liczby osób wymagających pomocy, określenie sił i środków potrzebnych do udzielania pomocy. Uświadom słuchaczom ważność dbania o własne bezpieczeństwo na miejscu zdarzenia, zabezpieczania się przed transmisją wirusów HIV, HBV, HCV. Przypomnij, jakie czynności należy wykonać podczas wstępnej oceny poszkodowanego. Wykonaj pokaz szybkiego badania urazowego. Przypomnij słuchaczom pozycje ułożeniowe, które należy zastosować u poszkodowanego w zależności od jego stanu i doznanych obrażeń. Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy w ramach ćwiczeń, pod Twoim nadzorem, wykonał samodzielnie czynności podejmowane wobec poszkodowanego na miejscu zdarzenia na podstawie nabytej wiedzy oraz umiejętności. | |
3. Sposoby oceniania: | |
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu w dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS02 Nazwa tematu: Resuscytacja według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED). Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. | Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił: - samodzielnie prowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową, - postępować przy zadławieniu, - asystować przy obsłudze worka samorozprężalnego, - posługiwać się defibrylatorem, - podjąć działania ratownicze w stosunku do kobiet w ciąży i dzieci. | ||||
Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu | |||||
Zagadnienia | Czas | Metody | Nazwa/opis | Liczba na grupę | Dokumentacja programowa |
1. Samodzielne prowadzenie działań resuscytacyjnych według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED). 2. Postępowanie w przypadku zadławienia lub zachłyśnięcia. 3. Asystowanie przy obsłudze worka samorozprężalnego. 4. Asystowanie przy zakładaniu rurki ustno-gardłowej. 5. Wykorzystywanie defibrylatora automatycznego. 6. Prowadzenie resuscytacji u kobiet w ciąży i dzieci. | 7 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Fantom - niemowlę Fantom - dziecko Fantom - dorosły Maseczka do sztucznego oddychania Rękawiczki lateksowe Koc termiczny Kołnierz ortopedyczny Deska ortopedyczna Defibrylator szkoleniowy Worek samorozprężalny Rurki ustno-gardłowe Zestaw R-1 | 2 2 2 wg potrzeb wg potrzeb 2 2 2 2 2 Komplet 2 | Poradnik dla nauczyciela policyjnego JM01JS02PN01 |
Przewodnik dla słuchacza JM01JS02PS01 | |||||
Literatura uzupełniająca JM01JS02LU01 | |||||
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA POLICYJNEGO | JM01JS02PN01 |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS02 | |
Nazwa tematu: Resuscytacja według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED). | |
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. | |
1. Wymagania początkowe. Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie podstawowym w zakresie: | |
- przepisów prawnych dotyczących udzielania pierwszej pomocy, - schematu postępowania na miejscu zdarzenia, - wstępnej oceny poszkodowanego, - zabezpieczenia poszkodowanego uwzględniając jego stan oraz rodzaj obrażeń, - przeprowadzania resuscytacji krążeniowo-oddechowej, - zabezpieczania poszkodowanego w przypadku różnego rodzaju ran, krwotoku, urazu kostnego. Ponadto słuchacz powinien posiadać umiejętności rozebrania poszkodowanego policjanta lub innej osoby z ubioru specjalistycznego. | |
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu. | |
Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na doświadczeniu zawodowym. Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji tematu. Zagadnienia realizuj zgodnie z chronologią. | |
Zagadnienia 1-6: wykład, pokaz, ćwiczenia. | |
Podczas realizacji zagadnień przypomnij zagadnienia dotyczące nagłego stanu zagrożenia życia z powodu zatrzymania podstawowych funkcji życiowych. Podkreśl znaczenie czynników wpływających na skuteczność resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Metodą wykładu omów szczegółowo zagadnienia dotyczące poruszanego tematu oraz przedstaw algorytm postępowania w sytuacji zadławienia oraz resuscytacji krążeniowo-oddechowej z zastosowaniem automatycznej defibrylacji według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED). Pokaż prawidłowo przeprowadzoną resuscytację krążeniowo-oddechową, w poszczególnych grupach wiekowych, przy wykorzystaniu fantomów oraz defibrylację automatyczną, wykorzystując defibrylator szkoleniowy. Realizując cele praktyczne, słuchacze samodzielnie pod Twoim nadzorem, w ramach ćwiczeń praktycznych, wykonują resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomach oraz defibrylację elektryczną. Wykonaj pokaz zakładania rurki ustno-gardłowej oraz zastosowania worka samorozprężalnego. Następnie poleć, aby każdy ze słuchaczy, w ramach ćwiczeń pod Twoim nadzorem, wykonał samodzielnie czynności podejmowane wobec poszkodowanego na miejscu zdarzenia na podstawie nabytej wiedzy oraz umiejętności. | |
3. Sposoby oceniania: | |
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu w dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS03 Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie z poszkodowanym po urazie. Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. | Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił: - rozpoznawać wstrząs pourazowy, - zabezpieczyć poszkodowanego z krwotokiem, - opatrywać rany i obrażenia układu kostnego, - podejmować działania przeciwwstrząsowe. | ||||
Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu | |||||
Zagadnienia | Czas | Metody | Nazwa/opis | Liczba na grupę | Dokumentacja programowa |
1. Ocena mechanizmu urazu. 2. Rozpoznawanie wstrząsu pourazowego. 3. Zasady i sposoby tamowania krwotoków. 4. Posługiwanie się opatrunkami (hemostatycznymi, okluzyjnymi, izraelskimi). 5. Zaopatrywanie różnego rodzaju ran. 6. Zabezpieczanie obrażeń układu kostnego. 7. Wdrażanie odpowiednich działań ratowniczych. | 7 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Fantom z ranami Atrapy ran Rękawiczki lateksowe Koc termiczny Kołnierz ortopedyczny Deska ortopedyczna Szyny próżniowe Opatrunki Zestaw R-1 | 2 zestaw wg potrzeb 2 2 2 zestaw wg potrzeb 2 | Poradnik dla nauczyciela policyjnego JM01JS03PN01 |
Przewodnik dla słuchacza JM01JS03PS01 | |||||
Literatura uzupełniająca JM01JS03LU01 | |||||
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA POLICYJNEGO | JM01JS03PN01 |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS03 | |
Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie z poszkodowanym po urazie. | |
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. | |
1. Wymagania początkowe. Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie podstawowym w zakresie: | |
- przepisów prawnych dotyczących udzielania pierwszej pomocy, - schematu postępowania na miejscu zdarzenia, - wstępnej oceny poszkodowanego, - zabezpieczenia poszkodowanego uwzględniając jego stan oraz rodzaj obrażeń, - przeprowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej, - zabezpieczania poszkodowanego w przypadku różnego rodzaju ran, krwotoku, urazu kostnego. Ponadto słuchacz powinien posiadać umiejętności rozebrania poszkodowanego z ubioru specjalistycznego. | |
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu. | |
Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na doświadczeniu zawodowym. Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji tematu. Zagadnienia realizuj zgodnie z chronologią. | |
Zagadnienia 1-7: wykład, pokaz, ćwiczenia. | |
Przypomnij algorytmy postępowania w przypadku opatrywania różnego rodzaju ran. Zwróć uwagę na bezpieczeństwo ratownika (rękawiczki). Pokaż prawidłowo przeprowadzone czynności, podejmowane wobec osób, które doznały obrażeń tkanek miękkich, u których wystąpił krwotok. Omów szczegółowo zastosowanie i zaprezentuj opatrunek: hemostatyczny, okluzyjny oraz izraelski. Pokaż prawidłowo przeprowadzone czynności podejmowane wobec osób, u których doszło do obrażeń układu kostnego. Wykorzystaj do zajęć praktycznych pozoranta, atrapy ran, złamań i innych urazów, opatrunki osobiste, rękawiczki, zestawy R-1 z pełnym wyposażeniem, szyny próżniowe oraz deskę ortopedyczną. Realizując cele praktyczne, słuchacze samodzielnie pod Twoim nadzorem, na podstawie przygotowanych wcześniej założeń, w ramach ćwiczeń podejmują czynności wobec osób, u których stwierdzają różnego rodzaju rany, krwotok lub obrażenia układu kostnego. | |
3. Sposoby oceniania: | |
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu w dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS04 Nazwa tematu: Postępowanie w sytuacjach nietypowych w stanach zagrożenia życia. Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. | Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił: - rozpoznać i zabezpieczyć poszkodowanego w stanach zagrożenia życia w sytuacjach nietypowych, - ocenić i wdrożyć odpowiednie postępowanie w stosunku do osób wykazujących zaburzenia zachowania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. | ||||
Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu | |||||
Zagadnienia | Czas | Metody | Nazwa/opis | Liczba na grupę | Dokumentacja programowa |
1. Rozpoznawanie i postępowanie w następujących stanach zagrożenia życia: utonięcie, obrażenia termiczne, porażenie prądem, oparzenia chemiczne, zatrucia. 2. Rozpoznawanie i postępowanie w następujących stanach zagrożenia życia: drgawki, duszności, zasłabnięcia, bóle w klatce piersiowej. 3. Rozpoznawanie i ocenianie stanu wskazującego na użycie środków psychoaktywnych lub alkoholu. 4. Podstawowe zasady postępowania z osobami wykazującymi zaburzenia zachowania. | 3 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Fantom - dziecko Fantom - dorosły Fantom z ranami Atrapy ran | 2 2 2 zestaw | Poradnik dla nauczyciela policyjnego JM01JS04PN01 |
Maseczka do sztucznego oddychania Rękawiczki lateksowe | wg potrzeb wg potrzeb | Przewodnik dla słuchacza JM01JS04PN01 | |||
Koc termiczny Opatrunki Kołnierz ortopedyczny Deska ortopedyczna Defibrylator szkoleniowy Szyny próżniowe Zestaw R-1 | 2 wg potrzeb wg potrzeb 2 2 zestaw 2 | Literatura uzupełniająca JM01JS04PN01 |
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA POLICYJNEGO | JM01JS04PN01 |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS04 | |
Nazwa jednostki szkolnej: Postępowanie w sytuacjach nietypowych, w stanach zagrożenia życia. | |
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. | |
1. Wymagania początkowe. | |
Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie podstawowym w zakresie: | |
- przepisów prawnych dotyczących udzielania pierwszej pomocy, - schematu postępowania na miejscu zdarzenia, - wstępnej oceny poszkodowanego, - zabezpieczenia poszkodowanego z uwzględnieniem jego stanu oraz rodzaj obrażeń, - przeprowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej, - zabezpieczenia poszkodowanego w przypadku różnego rodzaju ran, krwotoku, urazu kostnego. Ponadto słuchacz powinien posiadać umiejętności rozebrania poszkodowanego z ubioru specjalistycznego. | |
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu. | |
Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na doświadczeniu zawodowym. Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji tematu. Zagadnienia realizuj zgodnie z chronologią. | |
Zagadnienia 1-4: wykład, pokaz, ćwiczenia. | |
Podczas realizacji punktów kluczowych przypomnij postępowanie z osobą bez czynności życiowych wydobytą z wody (utonięcie). | |
Metodą wykładu interaktywnego realizuj postępowanie z osobą, u której podejrzewasz zawał mięśnia sercowego, rozpoznałeś napad drgawkowy, stwierdziłeś uszkodzenia termiczne, chemiczne, doznała rażenia prądem, rozpoznałeś stan śpiączki metabolicznej, wystąpiła ostra reakcja uczuleniowa. | |
Podczas realizacji zagadnień omów szczegółowo zagadnienia dotyczące poruszanego tematu oraz przedstaw algorytmy postępowania. Pokaż prawidłowe postępowanie z osobą, u której podejrzewasz stan wskazujący na użycie środków psychoaktywnych i alkoholu. Przypomnij słuchaczom przepisy prawne dotyczące postępowania z osobą chorą psychicznie (ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego). | |
3. Sposoby oceniania: | |
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu w dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS05 Nazwa jednostki szkolnej: Przygotowanie poszkodowanego do ewakuacji i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego. Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. | Cele: Po zakończeniu jednostki szkolnej słuchacz będzie potrafił: - przygotować poszkodowanego do ewakuacji i transportu, - prowadzić stały nadzór nad poszkodowanym do czasu przyjazdu służb medycznych, - przeprowadzić ewakuację poszkodowanego. | ||||
Pomoce dydaktyczne, sprzęt i materiały do realizacji kursu | |||||
Zagadnienia | Czas | Metody | Nazwa/opis | Liczba na grupę | Dokumentacja programowa |
1. Zapewnienie komfortu termicznego. 2. Monitorowanie funkcji życiowych poszkodowanego. 3. Udzielanie informacji służbom medycznym o stanie poszkodowanego i wykonanych czynnościach. 4. Dobór i zastosowanie odpowiedniej metody ewakuacji. 5. Przygotowanie i ustabilizowanie poszkodowanego w zależności od przyjętego sposobu ewakuacji. 6. Działania ratunkowe na miejscu zdarzenia - ćwiczenia. | 4 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Atrapy ran Opatrunki Rękawiczki lateksowe Koc termiczny Chusta trójkątna Kołnierz ortopedyczny Deska ortopedyczna Szyny próżniowe Opatrunek indywidualny Zestaw R-1 | zestaw zestaw wg potrzeb 2 wg potrzeb wg potrzeb 2 zestaw wg potrzeb 2 | Poradnik dla nauczyciela policyjnego JM01JS05PN01 |
Przewodnik dla słuchacza JM01JS05PS01 | |||||
Literatura Uzupełniająca JM01JS05LU01 |
PORADNIK DLA NAUCZYCIELA POLICYJNEGO | JM01JS05PN01 |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS05 | |
Nazwa tematu: Przygotowanie poszkodowanego do ewakuacji i nadzorowanie jego stanu do czasu przekazania zespołowi ratownictwa medycznego. | |
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. | |
1. Wymagania początkowe. Słuchacz powinien posiadać wiedzę i umiejętności na poziomie podstawowym w zakresie: | |
- przepisów prawnych dotyczących udzielania pierwszej pomocy, - schematu postępowania na miejscu zdarzenia, - wstępnej oceny poszkodowanego, - zabezpieczenia poszkodowanego uwzględniając jego stan oraz rodzaj obrażeń, - przeprowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej, - zabezpieczenia poszkodowanego w przypadku różnego rodzaju ran, krwotoku, urazu kostnego. Ponadto słuchacz powinien posiadać umiejętności rozebrania poszkodowanego z ubioru specjalistycznego. | |
2. Wskazówki metodyczne do realizacji kursu. | |
Tworząc założenia do ćwiczeń bazuj na doświadczeniu zawodowym. Przedstawione poniżej metody nauczania są propozycjami do realizacji tematu. Zagadnienia realizuj zgodnie z chronologią. | |
Zagadnienia 1-6: wykład, pokaz, ćwiczenia. | |
Przypomnij słuchaczowi o ważnych działaniach w postępowaniu z poszkodowanym, polegających na prawidłowym ułożeniu, zabezpieczeniu komfortu termicznego oraz monitorowaniu poszkodowanego. Słuchacze pod Twoim nadzorem ćwiczą prawidłowe ułożenie, zabezpieczenie komfortu termicznego oraz monitorowanie poszkodowanego. Pokaż metody i środki do ewakuacji na miejscu zdarzenia, które następnie przećwicz ze słuchaczami. Przypomnij słuchaczom, jakie informacje o poszkodowanym należy przekazać służbom medycznym, przybyłym na miejsce zdarzenia. Podczas symulowanych sytuacji wypadkowych słuchacze doskonalą umiejętności z zakresu udzielania pomocy osobom poszkodowanym. | |
3. Sposoby oceniania: | |
Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu w dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
PRZEWODNIK DLA SŁUCHACZA - JM01 | JM01JS01-05PN01 |
JEDNOSTKA SZKOLNA - JS01-JS05 | |
Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. | |
Wskazówki dla słuchacza: 1. Wymagania początkowe. | |
Do realizacji jednostek szkolnych wymagana jest od Ciebie wiedza i umiejętności z zakresu: - przepisów prawnych dotyczących udzielania pierwszej pomocy, - schematu postępowania na miejscu zdarzenia, - wstępnej i szczegółowej oceny poszkodowanego, - prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej, - zabezpieczenia poszkodowanego, uwzględniając jego stan oraz rodzaj obrażeń. Ponadto powinieneś posiadać umiejętności rozebrania poszkodowanego z ubioru specjalistycznego. | |
2. Cele kursu. | |
Po zakończeniu kursu będziesz potrafił: - ocenić miejsce zdarzenia pod kątem bezpieczeństwa własnego i osób poszkodowanych, - dokonać wstępnej oceny stanu poszkodowanego, - prowadzić działania resuscytacyjne według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED), - asystować przy wentylacji przyrządowej, - ocenić i zabezpieczyć poszkodowanego po urazie, - udzielić pomocy poszkodowanemu w sytuacjach nietypowych, - udzielić pomocy w nagłych sytuacjach chorobowych, - ocenić i wdrożyć odpowiednie postępowanie w stosunku do osób wykazujących zaburzenia zachowania, - zabezpieczyć, ułożyć w odpowiednią pozycję i monitorować poszkodowanego do czasu przybycia zespołu ratownictwa medycznego, - przygotować poszkodowanego do ewakuacji i transportu. | |
3. Metody nauczania i uczenia się. | |
Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem metod aktywizujących. W początkowej fazie zajęć przypomniane zostaną obowiązki policjanta w zakresie udzielania pomocy, wynikające z aspektów etycznych i prawnych. Następnie obejrzysz pokaz w wykonaniu nauczyciela policyjnego dotyczący wstępnej oceny stanu poszkodowanego, badania fizykalnego, prawidłowego zabezpieczenia poszkodowanego, przy uwzględnieniu jego stanu i obrażeń. W ramach ćwiczeń praktycznych będziesz ćwiczyć wszystkie elementy przypomniane pokazem. Czynności przez Ciebie wykonywane będą oceniane przez nauczyciela policyjnego. W dalszej części realizowanego programu zostaniesz zapoznany z algorytmem postępowania w sytuacji zadławienia, podjęcia resuscytacji krążeniowo-oddechowej oraz defibrylacji automatycznej według aktualnych wytycznych ERC (BLS, AED). Następnie będziesz ćwiczył powyższe czynności w ramach zajęć praktycznych, przy wykorzystaniu specjalistycznego sprzętu. W ćwiczeniach praktycznych będziesz doskonalił umiejętności rozpoznawania i opatrywania różnego rodzaju ran, prawidłowego postępowania w przypadku krwotoku oraz poprawnego zabezpieczenia poszkodowanego z urazami układu kostnego. Na bieżąco będziesz otrzymywał informacje o prawidłowym bądź nieprawidłowym wykonaniu czynności. W trakcie zajęć korzystaj z pomocy prowadzącego zajęcia. W dalszej części zajęć będą przypominane algorytmy postępowania z poszkodowanym w przypadku wystąpienia nagłych sytuacji nietypowych i chorobowych, stanowiących zagrożenie życia człowieka (utonięcie, porażenie prądem, urazy termiczne, drgawki i inne). W sytuacjach | |
symulowanych będziesz ćwiczyć samodzielne udzielanie pomocy poszkodowanemu. W kolejnej fazie zajęć zaznajomisz się z charakterystyką, objawami i postępowaniem z osobami wykazującymi zaburzenia zachowania. Na koniec realizacji programu będziesz uczestniczyć w ćwiczeniach podsumowujących cały obszar umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Masz obowiązek aktywnego uczestniczenia w zajęciach, za co również możesz być oceniony. Sposoby oceniania: Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają bieżącemu ocenianiu w dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA - JM01 JEDNOSTKA SZKOLNA - JS01-JS05 Nazwa jednostki modułowej: Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy. | JM01JS01-JS05PN01 |
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: | |
1. ABC postępowania w urazach - wydanie II, pod red. J. Jakubaszki, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010 r. | |
2. Pierwsza pomoc i resuscytacja krążeniowo-oddechowa - wydanie III, pod red. prof. dr hab. Janusza Andresa - podręcznik dla studentów, Kraków 2011 r. | |
3. Art. 162 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.). | |
4. Ratownik Medyczny - wydanie II, pod red. J. Jakubaszki, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2010 r. | |
5. Aktualne Wytyczne Resuscytacji Krążeniowo-Oddechowej - Polska Rada Resuscytacji, Kraków. | |
6. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.). | |
7. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1375, z późn. zm.). |