Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie rozpoznania minersko-pirotechnicznego.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2016.33

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 czerwca 2016 r.

DECYZJA Nr 227
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 30 czerwca 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie rozpoznania minersko-pirotechnicznego

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie rozpoznania minersko-pirotechnicznego, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Centrum Szkolenia Policji w Legionowie.
§  3. 
Kursy specjalistyczne w zakresie rozpoznania minersko-pirotechnicznego rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji prowadzi się na podstawie programu kursu specjalistycznego w zakresie rozpoznania minersko-pirotechnicznego, określonego w załączniku do decyzji, o której mowa w § 4.
§  4. 
Traci moc decyzja nr 907 Komendanta Głównego Policji z dnia 11 grudnia 2007 r. w sprawie programu kursu specjalistycznego w zakresie rozpoznania minersko-pirotechnicznego (Dz. Urz. KGP z 2008 r. poz. 3 oraz z 2011 r. poz. 6).
§  5. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE ROZPOZNANIA MINERSKO-PIROTECHNICZNEGO

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Środki dydaktyczne niezbędne do osiągnięcia celów kształcenia

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny w zakresie rozpoznania minersko-pirotechnicznego, zwany dalej "kursem".

2. Cel kursu

Absolwent kursu będzie przygotowany teoretycznie i praktycznie do prowadzenia rozpoznania minersko-pirotechnicznego.

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kierowani są policjanci, którzy spełniają kryteria określone odrębnymi przepisami dotyczącymi działań minersko-pirotechnicznych.

W pierwszej kolejności na kurs kierowani są kandydaci do służby w komórkach minersko-pirotechnicznych Policji.

4. System prowadzenia kursu

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.

5. Czas trwania kursu

Czas trwania kursu wynosi 10 dni szkoleniowych. Na realizację kursu składa się czas przeznaczony na:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
Rozpoczęcie kursu1
Zajęcia programowe76
Egzamin końcowy2
Zakończenie kursu1
Ogółem80

Zajęcia dydaktyczne realizowane są przez pięć dni w tygodniu. Planowanie dziennej liczby godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, powinno gwarantować osiągnięcie celów kształcenia określonych w programie nauczania.

6. Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych nie może przekraczać 25 osób. Zajęcia praktyczne są realizowane w 5-osobowych podgrupach.

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Kurs realizowany jest w jednostce szkoleniowej Policji, obiektach poligonowych oraz innych obiektach, których infrastruktura pozwoli na osiągnięcie celów kształcenia. W celu podniesienia efektywności zajęć, realizację niektórych treści programowych należy organizować w warunkach rzeczywistych.

Ze względu na specyfikę kursu, zajęcia realizowane są w sposób stwarzający optymalne warunki do ujawnienia cech psychofizycznych słuchaczy.

Dopuszczalne jest podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów.

Zajęcia prowadzą osoby posiadające co najmniej policyjne uprawnienia do samodzielnego prowadzenia działań minersko-pirotechnicznych.

W pierwszym tygodniu realizacji kursu zajęcia poligonowe z użyciem materiałów wybuchowych ze względu na umiejętnościowy charakter kursu oraz konieczność zapewnienia niezbędnych warunków bezpieczeństwa podczas zajęć, należy realizować w 5-osobowych podgrupach, z których każda prowadzona jest przez nauczyciela posiadającego policyjne uprawnienia instruktora minerstwa i pirotechniki. Dodatkowo zajęcia koordynuje nauczyciel posiadający policyjne uprawnienia instruktora minerstwa i pirotechniki.

Zajęcia z elementami pokazu, prezentacji sprzętu, środków i urządzeń pirotechnicznych powinny być realizowane przez co najmniej dwie osoby posiadające uprawnienia do samodzielnego prowadzenia działań minersko-pirotechnicznych.

Zajęcia praktyczne z użyciem materiałów wybuchowych zabezpiecza osoba z uprawnieniami co najmniej ratownika (w rozumieniu ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym) z zestawem typu R-1 oraz ambulansem medycznym, natomiast zabezpieczenie przeciwpożarowe realizowane jest zgodnie z regulaminem miejsca, w którym odbywają się zajęcia.

W drugim tygodniu zajęcia praktyczne ze względu na umiejętnościowy charakter kursu oraz konieczność zapewnienia niezbędnych warunków bezpieczeństwa podczas zajęć, należy prowadzić w 5-osobowych podgrupach szkoleniowych. W każdej z nich treści programowe powinien realizować nauczyciel z jednostki szkoleniowej realizującej program nauczania na kursie wraz z instruktorem minerstwa i pirotechniki z jednostki organizacyjnej Policji.

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

TematCzas realizacji

(w godz. lekcyjnych)

Nr 1 - Prowadzenie rozpoznania materiałów wybuchowych wojskowych i górniczych w podstawowym zakresie.19
Nr 2 - Prowadzenie rozpoznania środków inicjujących wybuch.2
Nr 3 - Prowadzenie rozpoznania urządzeń wybuchowych pochodzenia wojskowego oraz samodziałowych urządzeń wybuchowych.8
Nr 4 - Prowadzenie przeszukania prewencyjnego i wymuszonego terenu i obiektu.43
Nr 5 - Organizowanie i prowadzenie ewakuacji osób.2
Nr 6 - Wykorzystanie środków zabezpieczenia indywidualnego i sprzętu technicznego do prowadzenia rozpoznania.2
Razem:76

Zasady oceniania:

1. Nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności, określone poprzez cele nauczania poszczególnych tematów zajęć, podlegają bieżącej ocenie, wskazującej na mocne i słabe strony realizowanych zadań.

2. Do oceny stopnia przyswojenia wiedzy i kształtowanych umiejętności stosuje się ocenę bieżącą z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).

3. Przed realizacją zajęć poligonowych z użyciem bojowych materiałów wybuchowych, słuchacze przystępują do pisemnego testu wiedzy z zakresu przepisów bezpieczeństwa obowiązujących w czasie działań minersko-pirotechnicznych, który realizowany jest jako zagadnienie nr 8 w temacie nr 4. Test wiedzy składa się z 20 zadań testowych, ocenianych w skali od 0 do 1 punktu za każdą odpowiedź, i trwa 20 minut. Mając na względzie bezpieczeństwo prowadzenia działań minersko - pirotechnicznych i konsekwencje stosowania materiałów wybuchowych, aby zaliczyć test słuchacz musi uzyskać minimum 80% prawidłowych odpowiedzi i uzyskać co najmniej 16 punktów. Ocena z testu traktowana jest jako ocena bieżąca poprzez zastosowanie zapisu uogólnionego - zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). Uzyskanie wyniku pozytywnego z testu jest warunkiem koniecznym, aby słuchacz mógł przystąpić do zajęć poligonowych z użyciem materiałów wybuchowych.

4. W drugim tygodniu kursu sprawdzane są umiejętności słuchaczy, obejmujące co najmniej trzy odrębnie oceniane zadania praktyczne dotyczące przeszukania terenu i obiektów. Oceny zadań praktycznych dokonuje się w czasie realizacji ćwiczeń z tego zakresu. Ocena zadań praktycznych traktowana jest jako ocena bieżąca poprzez zastosowanie zapisu uogólnionego - zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).

5. Każda negatywna ocena bieżąca uzyskana w trakcie zajęć musi być poprawiona na ocenę pozytywną.

6. Poprawienie wszystkich negatywnych ocen bieżących na oceny pozytywne jest warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego.

Celem oceny bieżącej jest przekazanie słuchaczowi informacji, na każdym etapie kursu, czy i w jakim stopniu przyswaja on poszczególne treści kształcenia, a także informacji o jego brakach w wiedzy lub w kształtowanych umiejętnościach.

Kurs kończy się egzaminem końcowym, który przeprowadza się według poniższych zasad:

1. Komisja egzaminacyjna powoływana jest przez kierownika jednostki szkoleniowej, której powierzono do realizacji kurs.

2. W skład komisji wchodzą przedstawiciele jednostki szkoleniowej, w której realizowany jest kurs.

3. Egzamin końcowy prowadzony jest w formie testu wiedzy.

4. Test wiedzy opracowuje jednostka szkoleniowa Policji, realizująca kurs.

5. Test wiedzy składa się z 40 zadań testowych, ocenianych w skali od 0 do 1 punktu za każdą odpowiedź, i trwa 40 minut.

6. Każde z zadań testowych zawiera 4 odpowiedzi, wśród których są odpowiedzi fałszywe, częściowo prawdziwe i tylko jedna prawdziwa. Za każdą poprawną odpowiedź słuchacz kursu otrzymuje 1 punkt.

7. Warunkiem zaliczenia egzaminu końcowego jest uzyskanie przez policjanta co najmniej 28 punktów. Stanowi to 70 % wszystkich punktów możliwych do uzyskania.

ocena 1niedostatecznaod 0 do 27 poprawnych odpowiedzi
ocena 2dopuszczającaod 28 do 30 poprawnych odpowiedzi
ocena 3poprawnaod 31 do 33 poprawnych odpowiedzi
ocena 4dobraod 34 do 36 poprawnych odpowiedzi
ocena 5bardzo dobraod 37 do 38 poprawnych odpowiedzi
ocena 6wyróżniającaod 39 do 40 poprawnych odpowiedzi

8. Z przeprowadzonego egzaminu końcowego komisja egzaminacyjna sporządza protokół.

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia tego kursu, gdzie w miejsce ogólnego wyniku nauki, stosuje się wpis "pozytywnym" oraz z oceną z egzaminu końcowego.

9. Środki dydaktyczne niezbędne do osiągnięcia celów kształcenia

Lp.Kategoria / nazwa wyposażeniaLiczba
IMiejsca realizacji zajęć dydaktycznych:
1sala dydaktyczna przystosowana do prowadzenia zajęć z materiałami i urządzeniami wybuchowymi1
2sale techniczne do przygotowywania urządzeń wybuchowych1
3magazynki podręczne na sprzęt1
4pomieszczenia symulacyjne i przystosowane sale dydaktyczne do przeprowadzania interwencji minersko-pirotechnicznych, w tym duża "aula wykładowa" i budynek1
5teren otwarty do zajęć praktycznych, w tym zurbanizowany (trasa ze studzienkami i skrzynkami energetycznymi)1
6plac ćwiczeń spełniający warunki do odpalania ładunków wybuchowych co najmniej do 3000 g. jednocześnie1
IIPomoce dydaktyczne:
1rzutnik pisma1 szt.
2komputer przenośny1 szt.
3projektor multimedialny1 szt.
4telewizor1 szt.
5odtwarzacz DVD1 szt.
6tablica suchościeralna1 szt.
7folie do foliogramów - opakowanie1 op.
8prezentacja multimedialna - płyty DVD -R10 szt.
9tablice poglądowe z przekrojami zapalników i atrapami materiałów oraz urządzeń wybuchowychzestaw
IIIMateriały wybuchowe:
1trotyl (prasowany, lany, biegaczowany)10 kg
2górnicze skalne (różne)3,5 kg
3górnicze metanowe (różne)1 kg
4heksogen1 kg
5plastyczny materiał wybuchowy (PMW, Semtex)1 kg
6emulsyjne materiały wybuchowe1 kg
7detonatory pośrednie (różne)5 szt.
8ładunki kumulacyjne wojskowe (różne)2 szt.
9ładunki kumulacyjne górnicze (różne)2 szt.
10granaty ręczne (różne)2 szt.
11proch czarny "dymny"1 kg
12proch nitroglicerynowy/nitrocelulozowy "bezdymny"1 kg
13lont detonujący wojskowy20 mb
14lont detonujący górniczy (różne)40 mb
15sznur kumulacyjny (różny)10 mb
16lont prochowy70 mb
IVŚrodki strzałowe:
1zapalnik elektryczny wojskowy "ERG"100 szt.
2zapalnik elektryczny górniczy natychmiastowy20 szt.
3zapalnik elektryczny górniczy ze zwłoką (różne)50 szt.
4zapalnik nieelektryczny natychmiastowy10 szt.
5zapalnik nieelektryczny ze zwłoką (różne)10 szt.
6spłonka pobudzająca wojskowa 8A TAT100 szt.
7spłonka pobudzająca górnicza ZNT - 50 szt.50 szt.
8zapalnik do granatu ręcznego UZRGM2 szt.
VŚrodki pozoracji pola walki i pirotechnika:
1petardy lontowe10 szt.
2petardy potarciowe10 szt.
3petardy elektryczne10 szt.
4kostki dymne (różne)20 szt.
5granaty dymne (różne)10 szt.
6zapały elektryczne wojskowe20 szt.
7zapały elektryczne górnicze50 szt.
8spłonki pobudzające ćwiczebne 8A TAT100 szt.
9lont ćwiczebny20 mb
10zapał MD-2, MD-5M100 szt.
11zapalnik MUW40 szt.
12zapalnik do granatu ćwiczebny UZRGM20 szt.
13zapalnik do granatu szkolny5 szt.
14granat szkolny (różne)5 szt.
15granat ćwiczebny CRG-424 szt.
16nabój do granatu CRG-42 "dym-błysk"20 szt.
17naboje pistoletowe sygnałowe dzienne (różne)10 szt.
18naboje pistoletowe sygnałowe nocne (różne)10 szt.
19naboje pistoletowe oświetlające10 szt.
20samodziałowe urządzenia wybuchowe (eksponaty i przekroje)zestaw
21wojskowe urządzenia wybuchowe (eksponaty i przekroje: granatów, min, bomb, rakiet, amunicji artyleryjskiej i strzeleckiej)zestaw
22sprzęt do rozpoznania minersko-pirotechnicznego (co najmniej 4 zestawy w tym 4 stroje podchodzeniowe)4 zestawy
23eksponaty samochodów do nauki rozpoznania pojazdów2 szt.
24łączność (radiotelefon)4 szt.
25latarki16 szt.
26sprzęt ochrony osobistej (głowy, słuchu i wzroku)25 szt.
27liny do odciągów (różne)200 mb
VIMateriały pomocnicze
1benzyna bezołowiowa40 l
Chemikalia niezbędne do pokazów:
2nadmanganian potasu0,5 kg
3dwuchromian amonu0,5 kg
4kwas siarkowy100 ml
5gliceryna1 1
6płyn hamulcowy100 ml
7nafta1 l
8aceton0,5 l
9rozpuszczalnik benzynowy0,5 l
10pył aluminiowy0,2 kg
11cukier2 kg
12saletra potasowa1 kg
13saletra amonowa5 kg
14spirytus etylowy1 l
VIICzęści niezbędne do wyprodukowania urządzeń wybuchowych:
1pudełka tekturowe (różne rozmiary)20 szt.
2pudełka drewniane (różne rozmiary)10 szt.
3pudełka metalowe (różne rozmiary)10 szt.
4pudełka plastikowe (różne rozmiary)10 szt.
5torby (różne rozmiary)4 szt.
6torebki (różne rozmiary)2 szt.
7torebki strunowe (różne rozmiary)20 szt.
8nesesery2 szt.
9plecaki (różne rozmiary)2 szt.
10elektronika zestawy do samodzielnego montażu (różna)10 szt.
11minutniki (różne)6 szt.
12zegary (różne)6 szt.
13przełączniki (różne)40 szt.
14taśmy samoprzylepne (różne)40 szt.
15żyłki wędkarskie (różne)6 szpulek po 50 mb
16zapałki20 op.
VIIIZestawy narzędzi elektrycznych (wiertarka, lutownica, omomierz, sklejarka do kleju na gorąco itp.)2 zestawy
IXZestawy narzędzi mechanicznych (młotek, piła, dłuta, wkrętaki (różne), klucze (różne), przecinaki, szczotki druciane, itp.)2 zestawy
XZestaw narzędzi chemicznych (waga laboratoryjna, szkło laboratoryjne)1 zestaw
XIŚrodki saperskie niezbędne do prowadzenia prac minerskich co najmniej na dwóch magistralach elektrycznych i 10 stanowiskach do odpalania ogniowego:zestaw
1obciskacze do spłonek10 szt.
2noże do cięcia lontu10 szt.
3deski do cięcia lontu10 szt.
4zapalarki do zapalników elektrycznych3
5zapalarka do zapalników nieelektrycznych1
6magistrale bębnowe z przewodem (linka) elektrycznym w izolacji wodoodpornej po 100 mb2
7łopaty saperskie2
8siekiera1
XIIArkusze papieru (format A4)2 ryzy

II. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

TEMAT NR 1: Prowadzenie rozpoznania materiałów wybuchowych wojskowych i górniczych w podstawowym zakresie.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- opisać pojęcie wybuchu i jego rodzaje,

- opisać pojęcie materiału wybuchowego,

- scharakteryzować rodzaje materiałów wybuchowych ze względu na ich zastosowanie,

- wymienić i scharakteryzować w jakich postaciach występują materiały wybuchowe,

- sporządzić zapalnik lontowy i odpalić materiał wybuchowy.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacjiWskazówki do realizacji
1. Pojęcie wybuchu i jego przebieg.

2. Rodzaje wybuchu (fizyczny, chemiczny, jądrowy).

3wykład, pogadankaOdwołując się do wiedzy i doświadczenia zawodowego słuchaczy scharakteryzuj w sposób ogólny pojęcie wybuchu i jego przebieg.

Wskaż rodzaje wybuchów. Omów podstawowe pojęcia dotyczące tego zjawiska ze szczególnym uwzględnieniem wpływu jaki wywołuje na otoczenie i organizm człowieka.

3. Pojęcie materiału wybuchowego.

4. Rodzaje materiałów wybuchowych ze względu na ich zastosowanie (kruszące, inicjujące, miotające, mieszaniny i masy pirotechniczne).

5. Postaci materiałów wybuchowych ze względu na formę, barwę i zapach.

10wykład, pogadanka, pokazScharakteryzuj w sposób ogólny pojęcie materiału wybuchowego. Omów materiały wybuchowe ze względu na ich zastosowanie. Szczegółowo scharakteryzuj materiały wybuchowe ze względu na formę, barwę, zapach. Podczas omawiania zademonstruj odpowiedni materiał wybuchowy. Na zajęciach poligonowych omów zasady BHP obowiązujące w miejscu prezentacji materiału wybuchowego. Odwołując się do wcześniejszych zajęć jeszcze raz pokaż odpowiedni materiał wybuchowy, a następnie zademonstruj w sposób bezpieczny dla słuchaczy jego praktyczne działanie oraz oddziaływanie na różne ośrodki (np. strzelanie na powierzchni, strzelanie pod ziemią, kruszenie muru, skały, betonu). Z uwagi na szczególny charakter i miejsce realizacji pokazu zadbaj o zapewnienie bezpieczeństwa słuchaczom (łączność, środki transportu, zabezpieczenie medyczne i ppoż.).
6. Sporządzanie zapalnika lontowego i odpalenie materiału wybuchowego.6pogadanka, pokaz, ćwiczeniaNa zajęciach poligonowych omów zasady BHP obowiązujące w miejscu ćwiczeń. Przedstaw sposób sporządzania zapalnika lontowego ze szczególnym zwróceniem uwagi na zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas jego wykonywania. Wyznacz podpunkty nauczania, na których będą prezentowane poszczególne fazy jego sporządzania dotyczące cięcia lontu prochowego i jego zapalania, prawidłowego posługiwania się spłonką zapalającą i prawidłowego obciskania jej na loncie prochowym. Omów poszczególne komendy obowiązujące podczas wysadzania materiału wybuchowego. Jeżeli uznasz, że słuchacze są wystarczająco przygotowani poleć wykonanie zadania. Jeżeli stopień przygotowania słuchaczy uznasz za niewłaściwy lub nie gwarantujący bezpieczeństwa, poleć, by jeszcze raz powtórzyli ćwiczenia. Po zrealizowaniu zadania dokonaj omówienia ćwiczenia zwracając jeszcze raz uwagę na poszczególne fazy sporządzania zapalnika.

Z uwagi na szczególny charakter i miejsce realizacji ćwiczeń zadbaj o zapewnienie bezpieczeństwa słuchaczom (łączność, środki transportu, zabezpieczenie medyczne i ppoż.).

TEMAT NR 2: Prowadzenie rozpoznania środków inicjujących wybuch.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- opisać i rozróżnić zapalniki elektryczne i zespoły zapalcze,

- opisać i rozróżnić zapalniki nieelektryczne,

- opisać i rozróżnić spłonki pobudzające,

- opisać lont prochowy,

- opisać i rozróżnić zapalniki chemiczne,

- opisać zapalniki samodziałowe.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz.

lekcyjnych

Metoda realizacjiWskazówki do realizacji
1. Budowa, rodzaje i zasady działania górniczych i wojskowych:

- zapalników elektrycznych i zapałów,

- zapalników nieelektrycznych,

- spłonek pobudzających i lontów prochowych.

2. Budowa, rodzaje i zasady działania zapalników chemicznych.

3. Budowa i zasady działania zapalników samodziałowych.

2wykład,

pokaz

Scharakteryzuj w sposób ogólny podział środków inicjujących wybuch. Przypomnij, jakie materiały wybuchowe stosowane są w tych środkach. Omów inne substancje chemiczne stosowane w zapalnikach. Szczegółowo scharakteryzuj środki strzałowe ze względu na ich budowę i zastosowanie. Podczas omawiania zademonstruj odpowiedni środek strzałowy.

TEMAT NR 3: Prowadzenie rozpoznania urządzeń wybuchowych pochodzenia wojskowego oraz samodziałowych urządzeń wybuchowych.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- opisać i rozróżnić granaty,

- opisać i rozróżnić miny,

- opisać i rozróżnić amunicję artyleryjską,

- opisać i rozróżnić amunicję i bomby lotnicze,

- opisać i rozróżnić zapalniki do wojskowych urządzeń wybuchowych,

- scharakteryzować samodziałowe urządzenia wybuchowe.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacjiWskazówki do realizacji
1. Budowa, rodzaje i zasady działania:

- granatów ręcznych,

- granatów nasadkowych,

- wyrzutni przeciwpancernych i przeciwlotniczych,

- min przeciwpiechotnych,

- min przeciwpancernych,

- amunicji artyleryjskiej,

- amunicji lotniczej,

- bomb lotniczych.

2. Budowa, rodzaje i zasady działania zapalników stosowanych w wojskowych urządzeniach wybuchowych.

3. Budowa i zasady działania samodziałowych urządzeń wybuchowych.

8wykład, pogadanka, pokazScharakteryzuj w sposób ogólny podział urządzeń wybuchowych pochodzenia wojskowego ze względu na zastosowanie. Przypomnij, jakie materiały wybuchowe stosowane są w tych urządzeniach. Szczegółowo omów wygląd i budowę najczęściej spotykanych urządzeń wybuchowych pochodzenia wojskowego z uwzględnieniem stosowanych do nich zapalników. Podczas omawiania zademonstruj odpowiednie urządzenie wraz ze stosowanym do niego zapalnikiem.

Scharakteryzuj w sposób ogólny motywy posługiwania się przez przestępców samodziałowymi urządzeniami wybuchowymi. Podkreśl korzyści wynikające z posiadania tej wiedzy dla rozpoznania tych urządzeń. Omów najczęściej stosowane samodziałowe urządzenia wybuchowe posługując się znanymi ci przypadkami. Przedstaw budowę najczęściej stosowanych samodziałowych urządzeń wybuchowych ze szczególnym uwzględnieniem sposobów ich kamuflowania. Zademonstruj działanie takich urządzeń.

TEMAT NR 4: Prowadzenie przeszukania prewencyjnego i wymuszonego terenu i obiektu.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- przedstawić podstawy prawne prowadzenia rozpoznania minersko-pirotechnicznego,

- organizować i prowadzić działania jako dowódca grupy na poziomie interwencji,

- scharakteryzować taktykę i techniki prowadzenia przeszukania prewencyjnego,

- przeprowadzić przeszukanie prewencyjne zgodnie z zasadami bezpieczeństwa,

- scharakteryzować taktykę i techniki prowadzenia przeszukania wymuszonego,

- przeprowadzić przeszukanie wymuszone zgodnie z zasadami bezpieczeństwa,

- opisać zasady i zakres współpracy ze służbami niezbędnymi na miejscu zdarzenia,

- sporządzić dokumentację z wykonanych czynności.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacjiWskazówki do realizacji
1. Podstawy prawne i zasady bezpieczeństwa prowadzenia rozpoznania minersko-pirotechnicznego.

2. Rola i zadania dowódcy grupy na poziomie interwencji.

3. Rola i zadania grupy interweniującej.

3wykładPrzedstaw obowiązujące akty prawne dotyczące prowadzenia działań minersko-pirotechnicznych w Policji. Wskaż inne akty prawne przydatne w prowadzeniu tego typu działań. Na podstawie omawianych przepisów scharakteryzuj zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas prowadzenia rozpoznania minersko-pirotechnicznego. Przedstaw rolę i zadania dowódcy oraz członków grupy rozpoznania minersko-pirotechnicznego. Wskaż ich miejsce w krajowym systemie zabezpieczenia minersko-pirotechnicznego.
4. Taktyka i techniki prowadzenia przeszukania prewencyjnego.5wykład, ćwiczenia praktyczneScharakteryzuj w sposób ogólny pojęcie VIP. Omów zasady przeszukania prewencyjnego odwołując się do zaistniałych tego typu działań. Podczas ćwiczeń praktycznych podziel słuchaczy na grupy. Wykorzystaj zarówno pomieszczenia symulacyjne, jak i teren zurbanizowany w postaci pasa drogowego i znajdujących się przy nim zabudowań. Rozważ możliwość przeszukania trasy całością kursu. Sprawdź i omów wykonaną przez słuchaczy dokumentację.
5. Taktyka i techniki prowadzenia przeszukania wymuszonego.31wykład, ćwiczenia praktyczneOmów zasady wymuszonego przeszukania różnych obiektów odwołując się do zaistniałych tego typu działań. Podkreśl zasady bezpieczeństwa. Wskaż potrzebę posługiwania się sprzętem ochronnym. Podczas ćwiczeń praktycznych podziel słuchaczy na grupy. Wykorzystaj zarówno pomieszczenia symulacyjne, jak i teren zurbanizowany. Sprawdź i omów wykonaną przez słuchaczy dokumentację.
6. Zasady współpracy z przewodnikiem psa służbowego do wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych.2wykład, ćwiczenia praktycznePrzedstaw słuchaczom zasady pracy przewodnika z psem służbowym ze szczególnym uwzględnieniem możliwości intensywnej pracy psa w zakresie rozpoznawania zapachów. Pokaż słuchaczom praktyczne przeszukiwanie wybranych obiektów i terenu przez przewodnika z psem służbowym.
7. Zasady i zakres współpracy ze służbami niezbędnymi na miejscu zdarzenia:

- Biurem Ochrony Rządu,

- Służbami medycznymi,

- Państwową Strażą Pożarną,

- Innymi służbami ratowniczymi niezbędnymi do ograniczenia i likwidacji skutku wybuchu (np. pogotowiem gazowym, pogotowiem energetycznym, pogotowiem wodno-kanalizacyjnym, pogotowiem elektrociepłowniczym).

1wykładOmów zasady współpracy ze służbami niezbędnymi na miejscu zdarzenia. Wskaż przepisy na podstawie, których działają te służby. Odwołuj się do zaistniałych zdarzeń.
8. Test osiągnięć1pisemny test wiedzyPrzeprowadź pisemny test wiedzy z zakresu przepisów bezpieczeństwa obowiązujących w czasie działań minersko-pirotechnicznych.

TEMAT NR 5: Organizowanie i prowadzenie ewakuacji osób.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- przedstawić przepisy i omówić zasady dotyczące prowadzenia ewakuacji,

- poinstruować osoby przyjmujące zgłoszenia telefoniczne o podłożeniu urządzenia wybuchowego,

- wykorzystać formularz przyjęcia zgłoszenia telefonicznego,

- wskazać kryteria oceny stopnia zagrożenia wynikającego z zaistniałej sytuacji,

- wyznaczyć strefy bezpieczeństwa.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacjiWskazówki do realizacji
1. Podstawy prawne prowadzenia ewakuacji osób.

2. Zasady prowadzenia ewakuacji osób.

3. Zasady przyjmowania zgłoszeń telefonicznych o podłożeniu urządzeń wybuchowych.

4. Zasady posługiwania się formularzem prowadzenia rozmowy telefonicznej.

5. Kryteria oceny stopnia zagrożenia.

6. Wyznaczanie stref bezpieczeństwa.

2wykład, pogadankaScharakteryzuj zasady prowadzenia ewakuacji wskazując podstawy prawne tej czynności. Omów kryteria oceny stopnia zagrożenia i wynikający z niego sposób postępowania. Odwołaj się do zaistniałych zdarzeń. Omów zasady przyjmowania zgłoszeń telefonicznych o podłożeniu urządzeń wybuchowych. Wskaż zasady posługiwania się formularzem prowadzenia rozmowy telefonicznej.

TEMAT NR 6: Wykorzystanie środków zabezpieczenia indywidualnego i sprzętu technicznego do prowadzenia rozpoznania.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- rozróżniać rodzaje środków zabezpieczenia indywidualnego,

- posługiwać się środkami zabezpieczenia indywidualnego,

- rozróżniać rodzaje sprzętu technicznego do prowadzenia rozpoznania minersko - pirotechnicznego,

- posługiwać się sprzętem technicznym do prowadzenia rozpoznania minersko - pirotechnicznego.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacjiWskazówki do realizacji
1. Środki zabezpieczenia technicznego (np. ubranie podchodzeniowe, kamizelki kuloodporne lekkie i ciężkie).

2. Sprzęt techniczny do prowadzenia rozpoznania minersko - pirotechnicznego (np. zestaw PIRO 2).

3. Posługiwanie się środkami zabezpieczenia technicznego.

4. Posługiwanie się sprzętem technicznym.

2wykład, pokaz, ćwiczenia praktyczneScharakteryzuj zasady posługiwania się środkami zabezpieczenia technicznego i odpowiednim sprzętem podczas prowadzenia rozpoznania minersko-pirotechnicznego. Pokaż ten sprzęt i techniki posługiwania się nim.