Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie rozpoznania minersko-pirotechnicznego.
Dz.Urz.KGP.2016.33
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 227
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 30 czerwca 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie rozpoznania minersko-pirotechnicznego
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE ROZPOZNANIA MINERSKO-PIROTECHNICZNEGO
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE ROZPOZNANIA MINERSKO-PIROTECHNICZNEGO
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Środki dydaktyczne niezbędne do osiągnięcia celów kształcenia
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny w zakresie rozpoznania minersko-pirotechnicznego, zwany dalej "kursem".
2. Cel kursu
Absolwent kursu będzie przygotowany teoretycznie i praktycznie do prowadzenia rozpoznania minersko-pirotechnicznego.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs kierowani są policjanci, którzy spełniają kryteria określone odrębnymi przepisami dotyczącymi działań minersko-pirotechnicznych.
W pierwszej kolejności na kurs kierowani są kandydaci do służby w komórkach minersko-pirotechnicznych Policji.
4. System prowadzenia kursu
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.
5. Czas trwania kursu
Czas trwania kursu wynosi 10 dni szkoleniowych. Na realizację kursu składa się czas przeznaczony na:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Rozpoczęcie kursu | 1 |
Zajęcia programowe | 76 |
Egzamin końcowy | 2 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 80 |
Zajęcia dydaktyczne realizowane są przez pięć dni w tygodniu. Planowanie dziennej liczby godzin lekcyjnych, liczonych w jednostkach 45-minutowych, powinno gwarantować osiągnięcie celów kształcenia określonych w programie nauczania.
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych nie może przekraczać 25 osób. Zajęcia praktyczne są realizowane w 5-osobowych podgrupach.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Kurs realizowany jest w jednostce szkoleniowej Policji, obiektach poligonowych oraz innych obiektach, których infrastruktura pozwoli na osiągnięcie celów kształcenia. W celu podniesienia efektywności zajęć, realizację niektórych treści programowych należy organizować w warunkach rzeczywistych.
Ze względu na specyfikę kursu, zajęcia realizowane są w sposób stwarzający optymalne warunki do ujawnienia cech psychofizycznych słuchaczy.
Dopuszczalne jest podczas prowadzenia zajęć symulacyjnych bądź ćwiczeń regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów.
Zajęcia prowadzą osoby posiadające co najmniej policyjne uprawnienia do samodzielnego prowadzenia działań minersko-pirotechnicznych.
W pierwszym tygodniu realizacji kursu zajęcia poligonowe z użyciem materiałów wybuchowych ze względu na umiejętnościowy charakter kursu oraz konieczność zapewnienia niezbędnych warunków bezpieczeństwa podczas zajęć, należy realizować w 5-osobowych podgrupach, z których każda prowadzona jest przez nauczyciela posiadającego policyjne uprawnienia instruktora minerstwa i pirotechniki. Dodatkowo zajęcia koordynuje nauczyciel posiadający policyjne uprawnienia instruktora minerstwa i pirotechniki.
Zajęcia z elementami pokazu, prezentacji sprzętu, środków i urządzeń pirotechnicznych powinny być realizowane przez co najmniej dwie osoby posiadające uprawnienia do samodzielnego prowadzenia działań minersko-pirotechnicznych.
Zajęcia praktyczne z użyciem materiałów wybuchowych zabezpiecza osoba z uprawnieniami co najmniej ratownika (w rozumieniu ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym) z zestawem typu R-1 oraz ambulansem medycznym, natomiast zabezpieczenie przeciwpożarowe realizowane jest zgodnie z regulaminem miejsca, w którym odbywają się zajęcia.
W drugim tygodniu zajęcia praktyczne ze względu na umiejętnościowy charakter kursu oraz konieczność zapewnienia niezbędnych warunków bezpieczeństwa podczas zajęć, należy prowadzić w 5-osobowych podgrupach szkoleniowych. W każdej z nich treści programowe powinien realizować nauczyciel z jednostki szkoleniowej realizującej program nauczania na kursie wraz z instruktorem minerstwa i pirotechniki z jednostki organizacyjnej Policji.
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
Temat | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Nr 1 - Prowadzenie rozpoznania materiałów wybuchowych wojskowych i górniczych w podstawowym zakresie. | 19 |
Nr 2 - Prowadzenie rozpoznania środków inicjujących wybuch. | 2 |
Nr 3 - Prowadzenie rozpoznania urządzeń wybuchowych pochodzenia wojskowego oraz samodziałowych urządzeń wybuchowych. | 8 |
Nr 4 - Prowadzenie przeszukania prewencyjnego i wymuszonego terenu i obiektu. | 43 |
Nr 5 - Organizowanie i prowadzenie ewakuacji osób. | 2 |
Nr 6 - Wykorzystanie środków zabezpieczenia indywidualnego i sprzętu technicznego do prowadzenia rozpoznania. | 2 |
Razem: | 76 |
Zasady oceniania:
1. Nabywane przez słuchaczy wiadomości i umiejętności, określone poprzez cele nauczania poszczególnych tematów zajęć, podlegają bieżącej ocenie, wskazującej na mocne i słabe strony realizowanych zadań.
2. Do oceny stopnia przyswojenia wiedzy i kształtowanych umiejętności stosuje się ocenę bieżącą z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).
3. Przed realizacją zajęć poligonowych z użyciem bojowych materiałów wybuchowych, słuchacze przystępują do pisemnego testu wiedzy z zakresu przepisów bezpieczeństwa obowiązujących w czasie działań minersko-pirotechnicznych, który realizowany jest jako zagadnienie nr 8 w temacie nr 4. Test wiedzy składa się z 20 zadań testowych, ocenianych w skali od 0 do 1 punktu za każdą odpowiedź, i trwa 20 minut. Mając na względzie bezpieczeństwo prowadzenia działań minersko - pirotechnicznych i konsekwencje stosowania materiałów wybuchowych, aby zaliczyć test słuchacz musi uzyskać minimum 80% prawidłowych odpowiedzi i uzyskać co najmniej 16 punktów. Ocena z testu traktowana jest jako ocena bieżąca poprzez zastosowanie zapisu uogólnionego - zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). Uzyskanie wyniku pozytywnego z testu jest warunkiem koniecznym, aby słuchacz mógł przystąpić do zajęć poligonowych z użyciem materiałów wybuchowych.
4. W drugim tygodniu kursu sprawdzane są umiejętności słuchaczy, obejmujące co najmniej trzy odrębnie oceniane zadania praktyczne dotyczące przeszukania terenu i obiektów. Oceny zadań praktycznych dokonuje się w czasie realizacji ćwiczeń z tego zakresu. Ocena zadań praktycznych traktowana jest jako ocena bieżąca poprzez zastosowanie zapisu uogólnionego - zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).
5. Każda negatywna ocena bieżąca uzyskana w trakcie zajęć musi być poprawiona na ocenę pozytywną.
6. Poprawienie wszystkich negatywnych ocen bieżących na oceny pozytywne jest warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego.
Celem oceny bieżącej jest przekazanie słuchaczowi informacji, na każdym etapie kursu, czy i w jakim stopniu przyswaja on poszczególne treści kształcenia, a także informacji o jego brakach w wiedzy lub w kształtowanych umiejętnościach.
Kurs kończy się egzaminem końcowym, który przeprowadza się według poniższych zasad:
1. Komisja egzaminacyjna powoływana jest przez kierownika jednostki szkoleniowej, której powierzono do realizacji kurs.
2. W skład komisji wchodzą przedstawiciele jednostki szkoleniowej, w której realizowany jest kurs.
3. Egzamin końcowy prowadzony jest w formie testu wiedzy.
4. Test wiedzy opracowuje jednostka szkoleniowa Policji, realizująca kurs.
5. Test wiedzy składa się z 40 zadań testowych, ocenianych w skali od 0 do 1 punktu za każdą odpowiedź, i trwa 40 minut.
6. Każde z zadań testowych zawiera 4 odpowiedzi, wśród których są odpowiedzi fałszywe, częściowo prawdziwe i tylko jedna prawdziwa. Za każdą poprawną odpowiedź słuchacz kursu otrzymuje 1 punkt.
7. Warunkiem zaliczenia egzaminu końcowego jest uzyskanie przez policjanta co najmniej 28 punktów. Stanowi to 70 % wszystkich punktów możliwych do uzyskania.
ocena 1 | niedostateczna | od 0 do 27 poprawnych odpowiedzi |
ocena 2 | dopuszczająca | od 28 do 30 poprawnych odpowiedzi |
ocena 3 | poprawna | od 31 do 33 poprawnych odpowiedzi |
ocena 4 | dobra | od 34 do 36 poprawnych odpowiedzi |
ocena 5 | bardzo dobra | od 37 do 38 poprawnych odpowiedzi |
ocena 6 | wyróżniająca | od 39 do 40 poprawnych odpowiedzi |
8. Z przeprowadzonego egzaminu końcowego komisja egzaminacyjna sporządza protokół.
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia tego kursu, gdzie w miejsce ogólnego wyniku nauki, stosuje się wpis "pozytywnym" oraz z oceną z egzaminu końcowego.
9. Środki dydaktyczne niezbędne do osiągnięcia celów kształcenia
Lp. | Kategoria / nazwa wyposażenia | Liczba |
I | Miejsca realizacji zajęć dydaktycznych: | |
1 | sala dydaktyczna przystosowana do prowadzenia zajęć z materiałami i urządzeniami wybuchowymi | 1 |
2 | sale techniczne do przygotowywania urządzeń wybuchowych | 1 |
3 | magazynki podręczne na sprzęt | 1 |
4 | pomieszczenia symulacyjne i przystosowane sale dydaktyczne do przeprowadzania interwencji minersko-pirotechnicznych, w tym duża "aula wykładowa" i budynek | 1 |
5 | teren otwarty do zajęć praktycznych, w tym zurbanizowany (trasa ze studzienkami i skrzynkami energetycznymi) | 1 |
6 | plac ćwiczeń spełniający warunki do odpalania ładunków wybuchowych co najmniej do 3000 g. jednocześnie | 1 |
II | Pomoce dydaktyczne: | |
1 | rzutnik pisma | 1 szt. |
2 | komputer przenośny | 1 szt. |
3 | projektor multimedialny | 1 szt. |
4 | telewizor | 1 szt. |
5 | odtwarzacz DVD | 1 szt. |
6 | tablica suchościeralna | 1 szt. |
7 | folie do foliogramów - opakowanie | 1 op. |
8 | prezentacja multimedialna - płyty DVD -R | 10 szt. |
9 | tablice poglądowe z przekrojami zapalników i atrapami materiałów oraz urządzeń wybuchowych | zestaw |
III | Materiały wybuchowe: | |
1 | trotyl (prasowany, lany, biegaczowany) | 10 kg |
2 | górnicze skalne (różne) | 3,5 kg |
3 | górnicze metanowe (różne) | 1 kg |
4 | heksogen | 1 kg |
5 | plastyczny materiał wybuchowy (PMW, Semtex) | 1 kg |
6 | emulsyjne materiały wybuchowe | 1 kg |
7 | detonatory pośrednie (różne) | 5 szt. |
8 | ładunki kumulacyjne wojskowe (różne) | 2 szt. |
9 | ładunki kumulacyjne górnicze (różne) | 2 szt. |
10 | granaty ręczne (różne) | 2 szt. |
11 | proch czarny "dymny" | 1 kg |
12 | proch nitroglicerynowy/nitrocelulozowy "bezdymny" | 1 kg |
13 | lont detonujący wojskowy | 20 mb |
14 | lont detonujący górniczy (różne) | 40 mb |
15 | sznur kumulacyjny (różny) | 10 mb |
16 | lont prochowy | 70 mb |
IV | Środki strzałowe: | |
1 | zapalnik elektryczny wojskowy "ERG" | 100 szt. |
2 | zapalnik elektryczny górniczy natychmiastowy | 20 szt. |
3 | zapalnik elektryczny górniczy ze zwłoką (różne) | 50 szt. |
4 | zapalnik nieelektryczny natychmiastowy | 10 szt. |
5 | zapalnik nieelektryczny ze zwłoką (różne) | 10 szt. |
6 | spłonka pobudzająca wojskowa 8A TAT | 100 szt. |
7 | spłonka pobudzająca górnicza ZNT - 50 szt. | 50 szt. |
8 | zapalnik do granatu ręcznego UZRGM | 2 szt. |
V | Środki pozoracji pola walki i pirotechnika: | |
1 | petardy lontowe | 10 szt. |
2 | petardy potarciowe | 10 szt. |
3 | petardy elektryczne | 10 szt. |
4 | kostki dymne (różne) | 20 szt. |
5 | granaty dymne (różne) | 10 szt. |
6 | zapały elektryczne wojskowe | 20 szt. |
7 | zapały elektryczne górnicze | 50 szt. |
8 | spłonki pobudzające ćwiczebne 8A TAT | 100 szt. |
9 | lont ćwiczebny | 20 mb |
10 | zapał MD-2, MD-5M | 100 szt. |
11 | zapalnik MUW | 40 szt. |
12 | zapalnik do granatu ćwiczebny UZRGM | 20 szt. |
13 | zapalnik do granatu szkolny | 5 szt. |
14 | granat szkolny (różne) | 5 szt. |
15 | granat ćwiczebny CRG-42 | 4 szt. |
16 | nabój do granatu CRG-42 "dym-błysk" | 20 szt. |
17 | naboje pistoletowe sygnałowe dzienne (różne) | 10 szt. |
18 | naboje pistoletowe sygnałowe nocne (różne) | 10 szt. |
19 | naboje pistoletowe oświetlające | 10 szt. |
20 | samodziałowe urządzenia wybuchowe (eksponaty i przekroje) | zestaw |
21 | wojskowe urządzenia wybuchowe (eksponaty i przekroje: granatów, min, bomb, rakiet, amunicji artyleryjskiej i strzeleckiej) | zestaw |
22 | sprzęt do rozpoznania minersko-pirotechnicznego (co najmniej 4 zestawy w tym 4 stroje podchodzeniowe) | 4 zestawy |
23 | eksponaty samochodów do nauki rozpoznania pojazdów | 2 szt. |
24 | łączność (radiotelefon) | 4 szt. |
25 | latarki | 16 szt. |
26 | sprzęt ochrony osobistej (głowy, słuchu i wzroku) | 25 szt. |
27 | liny do odciągów (różne) | 200 mb |
VI | Materiały pomocnicze | |
1 | benzyna bezołowiowa | 40 l |
Chemikalia niezbędne do pokazów: | ||
2 | nadmanganian potasu | 0,5 kg |
3 | dwuchromian amonu | 0,5 kg |
4 | kwas siarkowy | 100 ml |
5 | gliceryna | 1 1 |
6 | płyn hamulcowy | 100 ml |
7 | nafta | 1 l |
8 | aceton | 0,5 l |
9 | rozpuszczalnik benzynowy | 0,5 l |
10 | pył aluminiowy | 0,2 kg |
11 | cukier | 2 kg |
12 | saletra potasowa | 1 kg |
13 | saletra amonowa | 5 kg |
14 | spirytus etylowy | 1 l |
VII | Części niezbędne do wyprodukowania urządzeń wybuchowych: | |
1 | pudełka tekturowe (różne rozmiary) | 20 szt. |
2 | pudełka drewniane (różne rozmiary) | 10 szt. |
3 | pudełka metalowe (różne rozmiary) | 10 szt. |
4 | pudełka plastikowe (różne rozmiary) | 10 szt. |
5 | torby (różne rozmiary) | 4 szt. |
6 | torebki (różne rozmiary) | 2 szt. |
7 | torebki strunowe (różne rozmiary) | 20 szt. |
8 | nesesery | 2 szt. |
9 | plecaki (różne rozmiary) | 2 szt. |
10 | elektronika zestawy do samodzielnego montażu (różna) | 10 szt. |
11 | minutniki (różne) | 6 szt. |
12 | zegary (różne) | 6 szt. |
13 | przełączniki (różne) | 40 szt. |
14 | taśmy samoprzylepne (różne) | 40 szt. |
15 | żyłki wędkarskie (różne) | 6 szpulek po 50 mb |
16 | zapałki | 20 op. |
VIII | Zestawy narzędzi elektrycznych (wiertarka, lutownica, omomierz, sklejarka do kleju na gorąco itp.) | 2 zestawy |
IX | Zestawy narzędzi mechanicznych (młotek, piła, dłuta, wkrętaki (różne), klucze (różne), przecinaki, szczotki druciane, itp.) | 2 zestawy |
X | Zestaw narzędzi chemicznych (waga laboratoryjna, szkło laboratoryjne) | 1 zestaw |
XI | Środki saperskie niezbędne do prowadzenia prac minerskich co najmniej na dwóch magistralach elektrycznych i 10 stanowiskach do odpalania ogniowego: | zestaw |
1 | obciskacze do spłonek | 10 szt. |
2 | noże do cięcia lontu | 10 szt. |
3 | deski do cięcia lontu | 10 szt. |
4 | zapalarki do zapalników elektrycznych | 3 |
5 | zapalarka do zapalników nieelektrycznych | 1 |
6 | magistrale bębnowe z przewodem (linka) elektrycznym w izolacji wodoodpornej po 100 mb | 2 |
7 | łopaty saperskie | 2 |
8 | siekiera | 1 |
XII | Arkusze papieru (format A4) | 2 ryzy |
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- opisać pojęcie wybuchu i jego rodzaje,
- opisać pojęcie materiału wybuchowego,
- scharakteryzować rodzaje materiałów wybuchowych ze względu na ich zastosowanie,
- wymienić i scharakteryzować w jakich postaciach występują materiały wybuchowe,
- sporządzić zapalnik lontowy i odpalić materiał wybuchowy.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji | ||
1. Pojęcie wybuchu i jego przebieg. 2. Rodzaje wybuchu (fizyczny, chemiczny, jądrowy). | 3 | wykład, pogadanka | Odwołując się do wiedzy i doświadczenia zawodowego słuchaczy scharakteryzuj w sposób ogólny pojęcie wybuchu i jego przebieg. Wskaż rodzaje wybuchów. Omów podstawowe pojęcia dotyczące tego zjawiska ze szczególnym uwzględnieniem wpływu jaki wywołuje na otoczenie i organizm człowieka. | ||
3. Pojęcie materiału wybuchowego. 4. Rodzaje materiałów wybuchowych ze względu na ich zastosowanie (kruszące, inicjujące, miotające, mieszaniny i masy pirotechniczne). 5. Postaci materiałów wybuchowych ze względu na formę, barwę i zapach. | 10 | wykład, pogadanka, pokaz | Scharakteryzuj w sposób ogólny pojęcie materiału wybuchowego. Omów materiały wybuchowe ze względu na ich zastosowanie. Szczegółowo scharakteryzuj materiały wybuchowe ze względu na formę, barwę, zapach. Podczas omawiania zademonstruj odpowiedni materiał wybuchowy. Na zajęciach poligonowych omów zasady BHP obowiązujące w miejscu prezentacji materiału wybuchowego. Odwołując się do wcześniejszych zajęć jeszcze raz pokaż odpowiedni materiał wybuchowy, a następnie zademonstruj w sposób bezpieczny dla słuchaczy jego praktyczne działanie oraz oddziaływanie na różne ośrodki (np. strzelanie na powierzchni, strzelanie pod ziemią, kruszenie muru, skały, betonu). Z uwagi na szczególny charakter i miejsce realizacji pokazu zadbaj o zapewnienie bezpieczeństwa słuchaczom (łączność, środki transportu, zabezpieczenie medyczne i ppoż.). | ||
6. Sporządzanie zapalnika lontowego i odpalenie materiału wybuchowego. | 6 | pogadanka, pokaz, ćwiczenia | Na zajęciach poligonowych omów zasady BHP obowiązujące w miejscu ćwiczeń. Przedstaw sposób sporządzania zapalnika lontowego ze szczególnym zwróceniem uwagi na zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas jego wykonywania. Wyznacz podpunkty nauczania, na których będą prezentowane poszczególne fazy jego sporządzania dotyczące cięcia lontu prochowego i jego zapalania, prawidłowego posługiwania się spłonką zapalającą i prawidłowego obciskania jej na loncie prochowym. Omów poszczególne komendy obowiązujące podczas wysadzania materiału wybuchowego. Jeżeli uznasz, że słuchacze są wystarczająco przygotowani poleć wykonanie zadania. Jeżeli stopień przygotowania słuchaczy uznasz za niewłaściwy lub nie gwarantujący bezpieczeństwa, poleć, by jeszcze raz powtórzyli ćwiczenia. Po zrealizowaniu zadania dokonaj omówienia ćwiczenia zwracając jeszcze raz uwagę na poszczególne fazy sporządzania zapalnika. Z uwagi na szczególny charakter i miejsce realizacji ćwiczeń zadbaj o zapewnienie bezpieczeństwa słuchaczom (łączność, środki transportu, zabezpieczenie medyczne i ppoż.). |
TEMAT NR 2: Prowadzenie rozpoznania środków inicjujących wybuch.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- opisać i rozróżnić zapalniki elektryczne i zespoły zapalcze,
- opisać i rozróżnić zapalniki nieelektryczne,
- opisać i rozróżnić spłonki pobudzające,
- opisać lont prochowy,
- opisać i rozróżnić zapalniki chemiczne,
- opisać zapalniki samodziałowe.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Budowa, rodzaje i zasady działania górniczych i wojskowych: - zapalników elektrycznych i zapałów, - zapalników nieelektrycznych, - spłonek pobudzających i lontów prochowych. 2. Budowa, rodzaje i zasady działania zapalników chemicznych. 3. Budowa i zasady działania zapalników samodziałowych. | 2 | wykład, pokaz | Scharakteryzuj w sposób ogólny podział środków inicjujących wybuch. Przypomnij, jakie materiały wybuchowe stosowane są w tych środkach. Omów inne substancje chemiczne stosowane w zapalnikach. Szczegółowo scharakteryzuj środki strzałowe ze względu na ich budowę i zastosowanie. Podczas omawiania zademonstruj odpowiedni środek strzałowy. |
TEMAT NR 3: Prowadzenie rozpoznania urządzeń wybuchowych pochodzenia wojskowego oraz samodziałowych urządzeń wybuchowych.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- opisać i rozróżnić granaty,
- opisać i rozróżnić miny,
- opisać i rozróżnić amunicję artyleryjską,
- opisać i rozróżnić amunicję i bomby lotnicze,
- opisać i rozróżnić zapalniki do wojskowych urządzeń wybuchowych,
- scharakteryzować samodziałowe urządzenia wybuchowe.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Budowa, rodzaje i zasady działania: - granatów ręcznych, - granatów nasadkowych, - wyrzutni przeciwpancernych i przeciwlotniczych, - min przeciwpiechotnych, - min przeciwpancernych, - amunicji artyleryjskiej, - amunicji lotniczej, - bomb lotniczych. 2. Budowa, rodzaje i zasady działania zapalników stosowanych w wojskowych urządzeniach wybuchowych. 3. Budowa i zasady działania samodziałowych urządzeń wybuchowych. | 8 | wykład, pogadanka, pokaz | Scharakteryzuj w sposób ogólny podział urządzeń wybuchowych pochodzenia wojskowego ze względu na zastosowanie. Przypomnij, jakie materiały wybuchowe stosowane są w tych urządzeniach. Szczegółowo omów wygląd i budowę najczęściej spotykanych urządzeń wybuchowych pochodzenia wojskowego z uwzględnieniem stosowanych do nich zapalników. Podczas omawiania zademonstruj odpowiednie urządzenie wraz ze stosowanym do niego zapalnikiem. Scharakteryzuj w sposób ogólny motywy posługiwania się przez przestępców samodziałowymi urządzeniami wybuchowymi. Podkreśl korzyści wynikające z posiadania tej wiedzy dla rozpoznania tych urządzeń. Omów najczęściej stosowane samodziałowe urządzenia wybuchowe posługując się znanymi ci przypadkami. Przedstaw budowę najczęściej stosowanych samodziałowych urządzeń wybuchowych ze szczególnym uwzględnieniem sposobów ich kamuflowania. Zademonstruj działanie takich urządzeń. |
TEMAT NR 4: Prowadzenie przeszukania prewencyjnego i wymuszonego terenu i obiektu.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- przedstawić podstawy prawne prowadzenia rozpoznania minersko-pirotechnicznego,
- organizować i prowadzić działania jako dowódca grupy na poziomie interwencji,
- scharakteryzować taktykę i techniki prowadzenia przeszukania prewencyjnego,
- przeprowadzić przeszukanie prewencyjne zgodnie z zasadami bezpieczeństwa,
- scharakteryzować taktykę i techniki prowadzenia przeszukania wymuszonego,
- przeprowadzić przeszukanie wymuszone zgodnie z zasadami bezpieczeństwa,
- opisać zasady i zakres współpracy ze służbami niezbędnymi na miejscu zdarzenia,
- sporządzić dokumentację z wykonanych czynności.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Podstawy prawne i zasady bezpieczeństwa prowadzenia rozpoznania minersko-pirotechnicznego. 2. Rola i zadania dowódcy grupy na poziomie interwencji. 3. Rola i zadania grupy interweniującej. | 3 | wykład | Przedstaw obowiązujące akty prawne dotyczące prowadzenia działań minersko-pirotechnicznych w Policji. Wskaż inne akty prawne przydatne w prowadzeniu tego typu działań. Na podstawie omawianych przepisów scharakteryzuj zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas prowadzenia rozpoznania minersko-pirotechnicznego. Przedstaw rolę i zadania dowódcy oraz członków grupy rozpoznania minersko-pirotechnicznego. Wskaż ich miejsce w krajowym systemie zabezpieczenia minersko-pirotechnicznego. |
4. Taktyka i techniki prowadzenia przeszukania prewencyjnego. | 5 | wykład, ćwiczenia praktyczne | Scharakteryzuj w sposób ogólny pojęcie VIP. Omów zasady przeszukania prewencyjnego odwołując się do zaistniałych tego typu działań. Podczas ćwiczeń praktycznych podziel słuchaczy na grupy. Wykorzystaj zarówno pomieszczenia symulacyjne, jak i teren zurbanizowany w postaci pasa drogowego i znajdujących się przy nim zabudowań. Rozważ możliwość przeszukania trasy całością kursu. Sprawdź i omów wykonaną przez słuchaczy dokumentację. |
5. Taktyka i techniki prowadzenia przeszukania wymuszonego. | 31 | wykład, ćwiczenia praktyczne | Omów zasady wymuszonego przeszukania różnych obiektów odwołując się do zaistniałych tego typu działań. Podkreśl zasady bezpieczeństwa. Wskaż potrzebę posługiwania się sprzętem ochronnym. Podczas ćwiczeń praktycznych podziel słuchaczy na grupy. Wykorzystaj zarówno pomieszczenia symulacyjne, jak i teren zurbanizowany. Sprawdź i omów wykonaną przez słuchaczy dokumentację. |
6. Zasady współpracy z przewodnikiem psa służbowego do wyszukiwania zapachów materiałów wybuchowych. | 2 | wykład, ćwiczenia praktyczne | Przedstaw słuchaczom zasady pracy przewodnika z psem służbowym ze szczególnym uwzględnieniem możliwości intensywnej pracy psa w zakresie rozpoznawania zapachów. Pokaż słuchaczom praktyczne przeszukiwanie wybranych obiektów i terenu przez przewodnika z psem służbowym. |
7. Zasady i zakres współpracy ze służbami niezbędnymi na miejscu zdarzenia: - Biurem Ochrony Rządu, - Służbami medycznymi, - Państwową Strażą Pożarną, - Innymi służbami ratowniczymi niezbędnymi do ograniczenia i likwidacji skutku wybuchu (np. pogotowiem gazowym, pogotowiem energetycznym, pogotowiem wodno-kanalizacyjnym, pogotowiem elektrociepłowniczym). | 1 | wykład | Omów zasady współpracy ze służbami niezbędnymi na miejscu zdarzenia. Wskaż przepisy na podstawie, których działają te służby. Odwołuj się do zaistniałych zdarzeń. |
8. Test osiągnięć | 1 | pisemny test wiedzy | Przeprowadź pisemny test wiedzy z zakresu przepisów bezpieczeństwa obowiązujących w czasie działań minersko-pirotechnicznych. |
TEMAT NR 5: Organizowanie i prowadzenie ewakuacji osób.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- przedstawić przepisy i omówić zasady dotyczące prowadzenia ewakuacji,
- poinstruować osoby przyjmujące zgłoszenia telefoniczne o podłożeniu urządzenia wybuchowego,
- wykorzystać formularz przyjęcia zgłoszenia telefonicznego,
- wskazać kryteria oceny stopnia zagrożenia wynikającego z zaistniałej sytuacji,
- wyznaczyć strefy bezpieczeństwa.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Podstawy prawne prowadzenia ewakuacji osób. 2. Zasady prowadzenia ewakuacji osób. 3. Zasady przyjmowania zgłoszeń telefonicznych o podłożeniu urządzeń wybuchowych. 4. Zasady posługiwania się formularzem prowadzenia rozmowy telefonicznej. 5. Kryteria oceny stopnia zagrożenia. 6. Wyznaczanie stref bezpieczeństwa. | 2 | wykład, pogadanka | Scharakteryzuj zasady prowadzenia ewakuacji wskazując podstawy prawne tej czynności. Omów kryteria oceny stopnia zagrożenia i wynikający z niego sposób postępowania. Odwołaj się do zaistniałych zdarzeń. Omów zasady przyjmowania zgłoszeń telefonicznych o podłożeniu urządzeń wybuchowych. Wskaż zasady posługiwania się formularzem prowadzenia rozmowy telefonicznej. |
TEMAT NR 6: Wykorzystanie środków zabezpieczenia indywidualnego i sprzętu technicznego do prowadzenia rozpoznania.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- rozróżniać rodzaje środków zabezpieczenia indywidualnego,
- posługiwać się środkami zabezpieczenia indywidualnego,
- rozróżniać rodzaje sprzętu technicznego do prowadzenia rozpoznania minersko - pirotechnicznego,
- posługiwać się sprzętem technicznym do prowadzenia rozpoznania minersko - pirotechnicznego.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji | Wskazówki do realizacji |
1. Środki zabezpieczenia technicznego (np. ubranie podchodzeniowe, kamizelki kuloodporne lekkie i ciężkie). 2. Sprzęt techniczny do prowadzenia rozpoznania minersko - pirotechnicznego (np. zestaw PIRO 2). 3. Posługiwanie się środkami zabezpieczenia technicznego. 4. Posługiwanie się sprzętem technicznym. | 2 | wykład, pokaz, ćwiczenia praktyczne | Scharakteryzuj zasady posługiwania się środkami zabezpieczenia technicznego i odpowiednim sprzętem podczas prowadzenia rozpoznania minersko-pirotechnicznego. Pokaż ten sprzęt i techniki posługiwania się nim. |