Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie posługiwania się bronią palną w warunkach podwyższonego stresu.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2017.55

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 sierpnia 2017 r.

DECYZJA Nr 177
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 1 sierpnia 2017 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie posługiwania się bronią palną w warunkach podwyższonego stresu

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie posługiwania się bronią palną w warunkach podwyższonego stresu, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Szkole Policji w Katowicach, Szkole Policji w Pile oraz Szkole Policji w Słupsku.
§  3. 
Kursy specjalistyczne w zakresie posługiwania się bronią palną podczas pełnienia służby w ubraniu cywilnym rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji prowadzi się na podstawie programu nauczania na kursie specjalistycznym, określonego w załączniku do decyzji, o której mowa w § 4.
§  4. 
Traci moc decyzja nr 143 Komendanta Głównego Policji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie posługiwania się bronią palną podczas pełnienia służby w ubraniu cywilnym (Dz. Urz. KGP poz. 23, 25 i 40).
§  5. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE POSŁUGIWANIA SIĘ BRONIĄ PALNĄ W WARUNKACH PODWYŻSZONEGO STRESU

Spis treści

I. Założenia organizacyjno-programowe

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Forma zakończenia kursu

II. Lista wyposażenia dydaktycznego

1. Obiekty

2. Pomoce dydaktyczne

III. Treści kształcenia

IV. Katalog strzelań

I. 

Założenia Organizacyjno-Programowe

1. Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny w zakresie posługiwania się bronią palną w warunkach podwyższonego stresu, zwany dalej "kursem".

2. Cel kursu

Kurs kształci i doskonali umiejętności strzeleckie poprzez wypracowanie odpowiednich nawyków i reakcji ruchowych umożliwiających oddanie precyzyjnego strzału w warunkach zwiększonego stresu, wynikającego z różnych elementów sytuacyjnych interwencji.

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kieruje się funkcjonariuszy Policji pełniących służbę prewencyjną lub kryminalną.

4. System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.

5. Czas trwania kursu

Realizacja treści kształcenia zawartych w programie nauczania na kursie wymaga przeprowadzenia 40 godzin lekcyjnych (5 dni szkoleniowych).

Na całkowity wymiar kursu składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji (w godzinach lekcyjnych)
Rozpoczęcie kursu1
Zajęcia programowe38
Zakończenie kursu1
Ogółem:40

6. Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych nie powinna przekraczać 16 osób.

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Słuchacz przywozi na kurs broń palną indywidualną z dwoma magazynkami, kaburę i ładownicę na magazynek oraz kamizelkę kuloodporną. W miarę możliwości słuchacz powinien posiadać również kaburę do skrytego noszenia broni. Zajęcia dydaktyczne realizowane są w umundurowaniu ćwiczebnym oraz w ubraniu cywilnym.

Zajęcia realizuje dwóch policjantów posiadających uprawnienia instruktora strzelań policyjnych (instruktora wyszkolenia strzeleckiego), którzy uczestniczą we wszystkich zajęciach programowych. Tematy z zakresu pierwszej pomocy i psychologii realizują nauczyciele policyjni posiadający kwalifikacje w tym zakresie. Podczas zajęć prowadzący powinni dostosować tempo ich realizacji do poziomu wyszkolenia słuchaczy oraz specyfiki strzelnic, co zagwarantuje osiągnięcie celu kształcenia określonego programem i bezpieczeństwo zajęć. Realizując określone zagadnienia, można regulować czas zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów kształcenia.

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

TematCzas realizacji w godz. lekcyjnychSystem oceniania
Strzelania w warunkach podwyższonego stresu.38W trakcie kursu słuchacze podlegają bieżącemu ocenianiu z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.)

Każda ocena negatywna uzyskana w trakcie kursu musi być poprawiona na ocenę pozytywną.

Razem:38

9. Forma zakończenia kursu

Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie wszystkich zaliczeń przewidzianych w programie. Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia kursu. W miejscu ogólnego wyniku nauki stosuje się wpis: "z wynikiem pozytywnym".

II. 

LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO

1. Obiekty

Sala do przeprowadzenia treningu bezstrzałowego, sala wykładowa, sala do przeprowadzenia zajęć z zakresu pierwszej pomocy, oś strzelecka na strzelnicy otwartej lub krytej.

2. Wyposażenie pracowni i pomoce dydaktyczne

Kategoria/nazwa wyposażeniaLiczba na grupę
Wyposażenie pracowni:
Komputer1 szt.
Rzutnik multimedialny1 szt.
Pomoce dydaktyczne:
Worki foliowe 30 l50 szt.
Zraszacz wodny z atomizerem2 szt.
Zużyte opony samochodowe lub worki z piaskiem min. 50 l15 szt.
Tarcza250 szt.
Ochronniki słuchu16 szt.
Ochronniki wzroku16 szt.
Kamizelka kuloodporna16 szt.
Kabury do skrytego noszenia broni - różne rodzaje (do pokazu)6 szt.
Lista wyników strzelania20 szt.
Urządzenie do wytwarzania dymu1 kpl.
RDG-26 szt.
Timer strzelecki2 szt.
Tarczownica8 szt.
Zszywacz2 szt.
Zszywki1000 szt.
Tyczka o długości min. 3 m z możliwością mocowania tarczownicy (np. teleskopowa)2 szt.
KBKAK 47 lub KBKAKMS wz. 471 szt.
Odrzutnik do KBKAK 47 lub KBKAKMS wz. 471 szt.
Amunicja 7,62x39 wz. 43 "ślepa"300 szt.
Broń szkolna P-99 Walther16 szt.
Amunicja 9x19 mm parabellum300 sztuk na osobę
Broń systemu FX (zestaw)5 szt.
Amunicja Simunition FX 9 mm50 sztuk na osobę
Zestaw Simunition do strzelania5 kpl.
Opatrunek izraelski EMS17 szt.
Opatrunek OLAES8 szt.
Opatrunek na ranę klatki piersiowej (ACS, BCS, RCS)8 szt.
Staza taktyczna (CAT)17 szt.
Opatrunek hemostatyczny8 szt.
Indywidualny opatrunek policjanta17 szt.
Urządzenie do rejestracji obrazu i dźwięku1 szt.

III. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

Temat: Strzelania w warunkach podwyższonego stresu

CELE: Po zrealizowaniu tematów słuchacz będzie:

* znał mechanizmy związane z podejmowaniem decyzji w warunkach stresu,

* rozpoznawał symptomy i znał sposoby radzenia sobie ze stresem,

* znał sposoby noszenia broni palnej podczas pełnienia służby w ubraniu cywilnym,

* znał sposoby dobywania oraz chowania broni podczas wykonywania strzelań w umundurowaniu oraz w ubraniu cywilnym,

* potrafił wykonać strzelania określone w niniejszym programie w umundurowaniu oraz w ubraniu cywilnym, w warunkach stresu wynikającego z różnych elementów sytuacyjnych interwencji,

* znał podstawy przemieszczania się w pomieszczeniach, identyfikowania celu oraz prowadzenia ognia w tłumie,

* znał zasady ewakuacji z pojazdu podczas kontaktu ogniowego,

* znał elementy pierwszej pomocy,

* znał podstawy samopomocy w przypadku doznania obrażeń ciała.

L.p.ZagadnieniaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)MetodaWskazówki do realizacji
1.Psychologiczne aspekty związane z użyciem broni.2wykład interaktywnyOmów mechanizmy związane z podejmowaniem decyzji w warunkach stresu, podstawowe pojęcia związane ze stresem, rozpoznawanie symptomów, sposoby radzenia sobie ze stresem. Omów funkcjonowanie poznawcze w sytuacjach podwyższonego stresu.

Zajęcia prowadzi wykładowca z zakresu psychologii.

2.Strzelania w wybranych warunkach podwyższonego stresu.3ćwiczeniaPrzeprowadź strzelanie nr 1 zgodnie z opracowanym katalogiem strzelań. Oceń strzelanie, stosując dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zal./nzal. O potrzebie powtórzenia strzelania decyduje prowadzący zajęcia. W miarę potrzeb i możliwości zarejestruj obraz i dźwięk przeprowadzonych zajęć celem ewentualnej analizy i omówienia występujących podczas ćwiczenia błędów.
3.Strzelania w wybranych warunkach podwyższonego stresu.2ćwiczeniaPrzeprowadź strzelanie nr 2 zgodnie z opracowanym katalogiem strzelań. Oceń strzelanie, stosując dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zal./nzal. O potrzebie powtórzenia strzelania decyduje prowadzący zajęcia. W miarę potrzeb i możliwości zarejestruj obraz i dźwięk przeprowadzonych zajęć celem ewentualnej analizy i omówienia występujących podczas ćwiczenia błędów.

W zajęciach bierze udział wykładowca z zakresu psychologii.

4.Sposoby noszenia

oraz dobywania broni palnej podczas pełnienia służby w ubraniu cywilnym.

2pokaz,

ćwiczenia

Omów rozwiązania stosowane podczas noszenia broni palnej w ubraniu cywilnym oraz sposoby przygotowania odzieży w celu ułatwienia obsługi broni. Dokonaj prezentacji różnego rodzaju kabur. Omów ich wady i zalety, wskaż rozwiązania (bezpieczne przenoszenie, szybkie dobycie, łatwość chowania broni, zabezpieczenie przed próbą rozbrojenia). Zainicjuj dyskusję na temat doświadczeń słuchaczy związanych ze skrytym noszeniem broni. Przećwicz dobywanie oraz chowanie broni z wykorzystaniem kabur do skrytego noszenia w odzieży wierzchniej dostosowanej do pory roku (np. koszulka, kurtka, marynarka).
5.Strzelania w wybranych warunkach podwyższonego stresu w ubraniu cywilnym.2ćwiczeniaPrzeprowadź strzelanie nr 3 zgodnie z opracowanym katalogiem strzelań. Oceń strzelanie, stosując dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zal./nzal. O potrzebie powtórzenia strzelania decyduje prowadzący zajęcia. W miarę potrzeb i możliwości zarejestruj obraz i dźwięk przeprowadzonych zajęć celem ewentualnej analizy i omówienia występujących podczas ćwiczenia błędów.
6.Strzelania w wybranych warunkach podwyższonego stresu w ubraniu cywilnym.2ćwiczeniaPrzeprowadź strzelanie nr 4 zgodnie z opracowanym katalogiem strzelań. Oceń strzelanie, stosując dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zal./nzal. O potrzebie powtórzenia strzelania decyduje prowadzący zajęcia. W miarę potrzeb i możliwości zarejestruj obraz i dźwięk przeprowadzonych zajęć celem ewentualnej analizy i omówienia występujących podczas ćwiczenia błędów.

W zajęciach bierze udział wykładowca z zakresu psychologii.

7.Strzelania w wybranych warunkach podwyższonego stresu w ubraniu cywilnym.2ćwiczeniaPrzeprowadź strzelanie nr 5 zgodnie z opracowanym katalogiem strzelań. Oceń strzelanie, stosując dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zal./nzal. O potrzebie powtórzenia strzelania decyduje prowadzący zajęcia. W miarę potrzeb i możliwości zarejestruj obraz i dźwięk przeprowadzonych zajęć celem ewentualnej analizy i omówienia występujących podczas ćwiczenia błędów.
8.Strzelania w wybranych warunkach podwyższonego stresu.3ćwiczeniaPrzeprowadź strzelanie nr 6 lub 6A (dokonaj wyboru uwzględniając poziom zaawansowania grupy szkoleniowej i możliwości techniczne obiektu) zgodnie z opracowanym katalogiem strzelań. Oceń strzelanie, stosując dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zal./nzal. O potrzebie powtórzenia strzelania decyduje prowadzący zajęcia. W miarę potrzeb i możliwości zarejestruj obraz i dźwięk przeprowadzonych zajęć celem ewentualnej analizy i omówienia występujących podczas ćwiczenia błędów.
9.Strzelania w wybranych warunkach podwyższonego stresu.3ćwiczeniaPrzeprowadź strzelanie nr 7 zgodnie z opracowanym katalogiem strzelań. Oceń strzelanie, stosując dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zal./nzal. O potrzebie powtórzenia strzelania decyduje prowadzący zajęcia. W miarę potrzeb i możliwości zarejestruj obraz i dźwięk przeprowadzonych zajęć celem ewentualnej analizy i omówienia występujących podczas ćwiczenia błędów.
10.Strzelania

w wybranych warunkach podwyższonego stresu.

2ćwiczeniaPrzeprowadź strzelanie nr 8 zgodnie z opracowanym katalogiem strzelań. Oceń strzelanie, stosując

dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zal./nzal. O potrzebie powtórzenia strzelania decyduje prowadzący zajęcia. W miarę potrzeb i możliwości zarejestruj obraz i dźwięk przeprowadzonych zajęć celem ewentualnej analizy i omówienia występujących podczas ćwiczenia błędów.

11.Elementy pierwszej pomocy.2pokaz,

ćwiczenia

Omów i przećwicz:

- postępowanie z poszkodowanym w przypadku ran postrzałowych w różnych okolicach ciała,

- opatrywanie ran i tamowanie krwotoków,

- postępowanie z rannym według standardów Tactical Combat Casualty Care (TCCC),

- opiekę pod ostrzałem (tzw. Care Under Fire),

- ocenę własnych obrażeń i reagowanie adekwatnie do mechanizmu urazu (samopomoc). Zajęcia prowadzi wykładowca z zakresu pierwszej pomocy.

12.Strzelania w warunkach podwyższonego stresu z elementami pierwszej pomocy.4ćwiczeniaPrzeprowadź strzelanie nr 9 i 10 zgodnie z opracowanym katalogiem strzelań. Oceń strzelanie, stosując dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zal./nzal. O potrzebie powtórzenia strzelania decyduje prowadzący zajęcia. W miarę potrzeb i możliwości zarejestruj obraz i dźwięk przeprowadzonych zajęć celem ewentualnej analizy i omówienia występujących podczas ćwiczenia błędów.

W zajęciach biorą udział wykładowcy z zakresu pierwszej pomocy i psychologii.

13.Strzelania w warunkach podwyższonego stresu z elementami pierwszej pomocy.2ćwiczeniaOmów wykonanie strzelań nr 9 i nr 10.

W zajęciach biorą udział wykładowcy z zakresu pierwszej pomocy i psychologii.

14.Symulacja interwencji z użyciem broni w warunkach podwyższonego stresu

z wykorzystaniem systemu Simunition FX.

7ćwiczenia,

symulacja

Przeprowadź strzelanie nr 11 i nr 12 zgodnie z opracowanym katalogiem strzelań. Oceń strzelanie, stosując dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zal./nzal. O potrzebie powtórzenia strzelania decyduje prowadzący zajęcia. W miarę potrzeb i możliwości zarejestruj obraz i dźwięk przeprowadzonych zajęć celem ewentualnej analizy i omówienia występujących podczas ćwiczenia błędów.

IV. 

KATALOG STRZELAŃ

STRZELANIE NR 1

Cel: tarcza TS-9 i TS-21a,b,c (tarcza neutralna zakrywa około 1/3 powierzchni tarczy TS-9)

Odległość: 5 metrów

Ilość naboi: 10 sztuk (z wymianą magazynka, konfiguracja 6 + 4)

Czas: 20 sekund

Postawa wyjściowa: z dłonią na chwycie broni w kaburze, wymiana magazynka w postawie stojącej

Postawa strzelecka: stojąca

Zaliczenie: wszystkie wystrzelone pociski muszą być w celu. Minimalna ilość strzałów: 7

STRZELANIE NR 2

Cel: tarcza TS-10 lub inna sylwetkowa o podobnych wymiarach

Odległość: 5 metrów

Ilość naboi: jeden magazynek załadowany do pełna

Czas: 60 sekund

Postawa wyjściowa: stojąca, ręce wzdłuż ciała

Postawa strzelecka: stojąca

Zaliczenie: wszystkie wystrzelone pociski muszą być w celu.

OPIS STRZELANIA:

Słuchacz po przygotowaniu się do strzelania zgłasza gotowość, postawa stojąca ręce wzdłuż ciała. Na komendę prowadzącego wykonuje 10 ugięć ramion w podporze przodem, następnie dobywa broń i po przeładowaniu oraz okrzyku "POLICJA", przyjmując postawę bezpieczną dolną, wydaje komendy do podporządkowania się. Na sygnał prowadzącego słuchacz oddaje jeden strzał w kierunku celu i ponownie przyjmuje postawę bezpieczną dolną, wydaje komendy do podporządkowania się. Kolejny strzał oddaje na sygnał prowadzącego. Słuchacz powtarza czynności do upływu czasu. Od momentu wprowadzenia naboju do komory nabojowej inny uczestnik, stojąc za strzelającym rozprasza jego uwagę poprzez m.in. potrącanie, popychanie, itp. i czynności te wykonuje do czasu zakończenia ćwiczenia.

STRZELANIE NR 3

Cel: tarcza TS-9 lub inna sylwetkowa o podobnych wymiarach

Odległość: 5-7 metrów

Ilość naboi: 7 sztuk

Czas: ograniczony wykonaniem zadania

Postawa wyjściowa: stojąca, ręce wzdłuż ciała

Postawa strzelecka: stojąca

Dobieg: 10 metrów

Zaliczenie: 5 trafień w polu punktowym tarczy

OPIS STRZELANIA:

Słuchacz po przygotowaniu się do strzelania zgłasza gotowość, postawa stojąca ręce wzdłuż ciała. Na komendę prowadzącego wykonuje określoną ilość obrotów wokół własnej osi w prawo lub w lewo (w postawie wyprostowanej patrząc na uniesioną rękę lub w skłonie 90° w przód, patrząc w podłoże), następnie rozpoczyna dobieg w kierunku celu. Po zatrzymaniu przyjmuje stabilną postawę, dobywa broń, przeładowuje ją i oddaje strzały w kierunku celu. Dla zachowania bezpieczeństwa pozostali uczestnicy strzelania asekurują strzelającego podczas dobiegu.

STRZELANIE NR 4

Cel: tarcza TS-9 lub inna sylwetkowa o podobnych wymiarach

Odległość: 5 metrów

Ilość naboi: 7 sztuk

Czas: ograniczony wykonaniem zadania

Postawa wyjściowa: stojąca, ręce wzdłuż ciała

Postawa strzelecka: klęcząca

Dobieg: 20 metrów

Zaliczenie: 5 trafień w pole punktowe tarczy

OPIS STRZELANIA:

Słuchacz na linii 5 metrów rozkłada swoją broń i kładzie ją na podłożu we wskazanym miejscu. Obok broni kładzie przygotowany koszyczek z nabojami i łuskami i przemieszcza się na linię startu. Na komendę prowadzącego wykonuje 10 ugięć ramion w podporze przodem i następnie dobiega do linii ognia. Na linii ognia instruktor zakłada strzelającemu na głowę przezroczysty worek foliowy ograniczając widoczność i dopływ powietrza. Kursant ładuje amunicję do magazynka, składa broń i przygotowuje się do strzelania. Po podłączeniu magazynka do broni instruktor zdejmuje worek, a ćwiczący po przeładowaniu broni strzela w kierunku celu. Prowadzący strzelanie może podjąć decyzję o wcześniejszym zdjęciu worka.

STRZELANIE NR 5

Cel: dwie tarcze TS-20 lub TS-25

Odległość: 15 do 5 metrów

Ilość naboi: 12 sztuk

Czas: ograniczony wykonaniem zadania

Postawa wyjściowa: stojąca, ręce wzdłuż ciała

Postawa strzelecka: w ruchu do przodu

Dobieg: 10 metrów

Zaliczenie: po 4 trafienia w pole punktowe każdej tarczy

OPIS STRZELANIA:

Słuchacz po przygotowaniu się do strzelania udaje się na linię startu. Na sygnał prowadzącego strzelający rozpoczyna bieg w kierunku celu. Po drodze przemieszcza się przez tłum stworzony z pozostałych uczestników kursu, a następnie pokonuje tor z przeszkód ułożonych na podłożu. Po usłyszeniu strzału policjant zatrzymuje się, dobywa broń i oddaje dwa strzały w kierunku wyznaczonego celu, po czym kontynuuje przemieszczanie się. Kolejne strzały, w sekwencji po dwa, oddaje po usłyszeniu strzału z amunicji "ślepej".

STRZELANIE NR 6

Cel: 4 tarcze sylwetkowe o różnych wzorach, odległość między krawędziami około 1 metra

Odległość: 10 metrów

Ilość naboi: 20 sztuk załadowane po 10 sztuk

Czas: ograniczony wykonaniem zadania

Postawa wyjściowa: stojąca

Postawa strzelecka: w ruchu poprzecznym

Zaliczenie: każda tarcza trafiona co najmniej trzy razy; trafienie celu neutralnego powoduje niezaliczenie strzelania

OPIS STRZELANIA:

Słuchacz, po przygotowaniu się do strzelania, zgłasza gotowość, postawa stojąca, ręce wzdłuż ciała. Na komendę prowadzącego strzelający dobywa broń, przeładowuje przemieszcza się równolegle względem tarcz na linii 10 m w prawo lub lewo. Cele są zasłaniane przez asekurującego instruktora, który trzyma tyczkę z zawieszoną na niej tarczownicą z celem neutralnym. Ćwiczący może oddać strzał tylko wtedy, gdy ustawiony jest na wprost celu. W trakcie strzelania kursant musi cały czas przemieszczać się oraz zmieniać postawy. Wymagana jest również minimum jedna wymiana taktyczna magazynka.

STRZELANIE NR 6A

Cel: tarcza TS-20 lub TS-25

Odległość: 20 do 5 metrów

Ilość naboi: 20 sztuk załadowane po 10 sztuk

Czas: ograniczony wykonaniem zadania

Postawa wyjściowa: stojąca

Postawa strzelecka: w ruchu do przodu i do tyłu

Zaliczenie: tarcza trafiona co najmniej 12 razy. Trafienie celu neutralnego powoduje niezaliczenie strzelania

OPIS STRZELANIA:

Słuchacz po przygotowaniu się do strzelania zgłasza gotowość i ustawia się przy kulochwycie. Na komendę prowadzącego biegnie na linię wyjściową, dobywa broń, przeładowuje ją i rusza do przodu. Cel jest zasłaniany przez asekurującego instruktora, który trzyma tyczkę z zawieszoną na niej tarczownicą z celem neutralnym. Kiedy ruch tarczy neutralnej odsłoni cel ćwiczący zatrzymuje się i oddaje w ciągu 2 sek. dwa strzały, po zasłonięciu celu rusza do przodu. Po wyczerpaniu amunicji z pierwszego magazynka, zmienia kierunek przemieszczania się (do tyłu), wymienia magazynek i kontynuuje strzelanie.

STRZELANIE NR 7

Cel: pięć tarcz TS-20 lub TS-25 - ustawione wg schematu opisanego poniżej

Odległość: 5 do 7 metrów

Ilość naboi: 30 sztuk

Czas: ograniczony wykonaniem zadania

Postawa wyjściowa: stojąca

Postawa strzelecka: stojąca

Dobieg: 15 metrów

Zaliczenie: po 6 trafień w pole punktowe każdej tarczy

OPIS STRZELANIA:

Słuchacz po przygotowaniu się do strzelania zgłasza gotowość, postawa stojąca ręce wzdłuż ciała. Na komendę "naprzód", biegnie i przedziera się przez tłum stworzony z pozostałych uczestników kursu. Dobiegając na linię ognia dostaje od prowadzącego strzelanie informację o kolejności ostrzelania tarcz (np. "312") i oddaje po jednym strzale do każdego wskazanego celu, we właściwej kolejności. Ponadto prowadzący w trakcie strzelania lub bezpośrednio przed spryskuje mu twarz wodą. Po oddaniu trzech strzałów w bezpieczny sposób chowa broń do kabury, zawraca i biegnie na linię startu. Na komendę "naprzód" powtarza przebieg do momentu wyczerpania amunicji.

OPIS TORU

Trzy cele ustawione w jednej linii, odległość od krawędzi około 1 m. Przed tarczami w odległości około 2 m w prześwitach znajdują się imitacje osłon wykonane z tarcz TS-25 odwrócone stroną białą do strzelającego. Stanowisko strzeleckie natomiast usytuowane musi być tak, aby strzelec nie widział wszystkich tarcz w jednym czasie (wymuszona zmiana miejsca podczas strzelania). Szerokość stanowiska strzeleckiego jest ograniczona do 1,5 metra.

STRZELANIE NR 8

Cel: 10 tarcz TS-9 lub innych sylwetkowych o podobnych wymiarach oznaczonych cyframi od 1 do 10

Odległość: 5 do 7 metrów

Ilość naboi: 10 sztuk

Czas: ograniczony wykonaniem zadania

Postawa wyjściowa: stojąca

Postawa strzelecka: stojąca

Warunki: ograniczona widoczność (wyłączone światło lub zadymienie strzelnicy),

Dobieg: 15 metrów

Zaliczenie: wszystkie wystrzelone pociski muszą być we wskazanych celach

OPIS STRZELANIA:

Słuchacz po przygotowaniu się do strzelania zgłasza gotowość, postawa stojąca ręce wzdłuż ciała. Na komendę "naprzód", biegnie i przedziera się przez tłum stworzony z pozostałych uczestników kursu dobiegając na linię ognia dostaje od prowadzącego strzelanie informację o numerze tarczy (np. "1") odnajduje cel (np. przy użyciu latarki), oddaje dwa strzały, w bezpieczny sposób chowa broń do kabury, zawraca i biegnie na linię startu. Na komendę "naprzód" powtarza ćwiczenie, do momentu wyczerpania amunicji. W trakcie ćwiczenia wykonywana jest pozoracja (strzelanie amunicją "ślepą" z karabinka automatycznego).

STRZELANIE NR 9

Cel: 2 tarcze TS-25 sylwetkowe (tarcze ustawione na jednej linii, odległość między krawędziami tarcz około 1 metr)

Odległość: 7 metrów

Ilość naboi: dwa magazynki załadowane do pełna

Czas: ograniczony wykonaniem zadania

Osłona: dwie osłony pionowe na odległości 10 metrów od celu (po jednej dla każdego strzelającego). Odległość między krawędziami osłon około 2 metry

Postawa strzelecka: stojąca i klęcząca

Trzymanie broni: oburącz oraz jedną ręką (ręka wspomagająca)

Zaliczenie: wszystkie wystrzelone pociski muszą być we wskazanych celach, staza jest prawidłowo założona

OPIS STRZELANIA:

Policjanci po przygotowaniu się do strzelania zgłaszają gotowość (postawa stojąca ręce wzdłuż ciała) i oczekują w odległości 10 metrów od linii otwarcia ognia, każdy na wprost swojej osłony. Na komendę prowadzącego dobiegają do osłon (każdy do swojej), dobywają, przeładowują broń i rozpoczynają pracę na osłonie tzw. "krojenie". W chwili zauważenia i rozpoznania celu policjanci prowadzą ogień (każdy do swojej tarczy). Prowadzący strzelanie informuje jednego ze strzelających, że został ranny w rękę wiodącą. Wskazany policjant przerywa strzelanie, chowa się za osłonę, odkłada broń na ziemię i zakłada samodzielnie stazę taktyczną na zranioną kończynę. W tym czasie (na sygnał, którym jest strzał z karabinka automatycznego amunicją "ślepą") partner prowadzi ogień zarówno do swojego celu jak i do celu rannego policjanta, oddając po dwa strzały do każdej tarczy. Ranny policjant po założeniu stazy taktycznej dobywa broń ręką wspomagającą i ponownie rozpoczyna procedurę polegającą na pracy na osłonie tzw. "krojenie". W chwili zauważenia i rozpoznania celu prowadzi ogień. W tym momencie prowadzący strzelanie informuje drugiego strzelającego, że został ranny w rękę dominującą. Wskazany policjant przerywa strzelanie, chowa się za osłonę, odkłada broń na ziemię i zakłada samodzielnie stazę taktyczną na zranioną kończynę. W tym czasie (na sygnał, którym jest strzał z karabinka automatycznego amunicją "ślepą") partner prowadzi ogień zarówno do swojego celu jak i do celu rannego policjanta, oddając po dwa strzały do każdej tarczy. Ranny policjant, po założeniu stazy taktycznej, dobywa broń ręką wspomagającą i ponownie rozpoczyna procedurę polegającą na pracy na osłonie tzw. "krojenie". W chwili zauważenia i rozpoznania celu prowadzi ogień. O zakończeniu ćwiczenia decyduje prowadzący.

Ćwiczenie jest oceniane przez instruktora strzelań policyjnych oraz przez instruktora pierwszej pomocy. Każdy z instruktorów ocenia ćwiczenie, stosując kryteria adekwatne do swojej specjalizacji.

STRZELANIE NR 10

Cel: 2 tarcze TS-25 (tarcze ustawione na jednej linii, odległość między krawędziami tarcz około 1 metr)

Odległość: 7 metrów

Ilość naboi: dwa magazynki załadowane do pełna

Czas: ograniczony wykonaniem zadania

Osłona: dwie osłony poziome na odległości 10 metrów, odległość między krawędziami osłon około 2 metry

Postawa strzelecka: stojąca i klęcząca

Trzymanie broni: oburącz

ZALICZENIE: wszystkie wystrzelone pociski muszą być we wskazanych celach, staza jest prawidłowo założona

OPIS STRZELANIA:

Policjanci po przygotowaniu się do strzelania zgłaszają gotowość (postawa stojąca, ręce wzdłuż ciała) i oczekują w odległości 10 metrów od linii otwarcia ognia, którą stanowi osłona. Pomiędzy osłonami, w odległości ok 1 metra od osłon, w kierunku przeciwnym do tarcz leży ranny policjant, który będzie ewakuowany. Ranny leży prostopadle do linii osłon (głową lub nogami w kierunku celu). Na komendę prowadzącego dobiegają do osłony lewej, dobywają, przeładowują broń. Policjant nr 1 rozpoczyna pracę na osłonie tzw. "krojenie" a w chwili zauważenia i rozpoznania celu wydaje komendy do podporządkowania się. Na sygnał, którym jest strzał z karabinka automatycznego amunicją "ślepą", oddaje po dwa strzały do każdego celu. Rozpoczęcie ognia przez policjanta nr 1 jest sygnałem dla policjanta nr 2 do rozpoczęcia ewakuacji rannego. Policjant nr 2 po schowaniu broni do kabury podbiega do rannego i bez zatrzymywania przetacza się razem z nim za drugą (prawą) osłonę. Dopuszczalny jest inny sposób ewakuacji rannego za osłonę. Następnie dobywa broń i rozpoczyna pracę na osłonie tzw. "krojenie" a w chwili zauważenia i rozpoznania celu wydaje komendy do podporządkowania się. Na sygnał, którym jest strzał z karabinka automatycznego amunicją "ślepą", oddaje po dwa strzały do każdego celu. Jest to moment, w którym policjant nr 1 przerywa ogień, w sposób bezpieczny chowa broń do kabury i przebiega za osłonę prawą. Niezwłocznie rozpoczyna zakładanie stazy taktycznej na kończynę dolną rannego. Policjant nr 2 w dalszym ciągu na sygnał oddaje po dwa strzały do każdego celu.

Ćwiczenie jest oceniane przez instruktora strzelań policyjnych oraz przez instruktora pierwszej pomocy. Każdy z instruktorów ocenia ćwiczenie, stosując kryteria adekwatne do swojej specjalizacji.

STRZELANIE NR 11 (Symulacja z wykorzystaniem zestawu Simunition)

Cel: pozorant

Odległość: 5 do 10 metrów

Ilość naboi: dwa magazynki załadowane do pełna

Czas: ograniczony wykonaniem zadania

Postawa strzelecka: dostosowana do wykonania zadania

Zaliczenie: oceniają prowadzący na podstawie zastosowania prawidłowych rozwiązań taktycznych

OPIS STRZELANIA:

Ćwiczący po przygotowaniu się do symulacji wsiadają do pojazdu. Napastnik, którym jest jeden z instruktorów, porusza się wokół pojazdu. Na sygnał prowadzącego napastnik dobywa broń, natomiast jeden z ćwiczących nawiązuje kontakt ogniowy, drugi się ewakuuje i zajmuje miejsce za pojazdem i ubezpiecza ewakuacje pierwszego ćwiczącego. Po ewakuacji, pod osłoną pojazdu strzelają do napastnika. O kierunku ataku i zakończeniu ćwiczenia decyduje prowadzący.

STRZELANIE NR 12 (Symulacja z wykorzystaniem zestawu Simunition)

Cel: pozorant

Ilość naboi: dwa magazynki załadowane do pełna

Czas: ograniczony wykonaniem zadania

Postawa strzelecka: dostosowana do wykonania zadania

Zaliczenie: oceniają prowadzący na podstawie zastosowania prawidłowych rozwiązań taktycznych

OPIS STRZELANIA:

Ćwiczący przygotowuje się do ćwiczenia, wprowadza nabój do komory nabojowej i przyjmuje postawę "gotów". Na sygnał prowadzącego biegnie w kierunku wyznaczonej strefy. Słuchacz wbiega na nierozpoznany teren, gdzie w ograniczonej strefie ukryty jest napastnik. Napastnik, którym jest inny uczestnik kursu, realizuje jeden z trzech scenariuszy wskazanych przez prowadzącego: 1. Napastnik dąży do oddania strzału w kierunku policjanta, 2. Napastnik posiada broń, ale nie zamierza jej użyć, 3. Napastnik jest bezbronny. Policjant po rozpoznaniu terenu i identyfikacji celu reaguje stosownie do zaistniałej sytuacji. O ilości powtórzeń i zakończeniu ćwiczenia decyduje prowadzący.

W celu doskonalenia elementów techniki i taktyki strzeleckiej, prowadzący zajęcia może zmodyfikować wymienione strzelania, wprowadzając elementy podnoszące poziom stresu u strzelającego.

Podczas powyższych strzelań można stosować następujące elementy wpływające na podwyższenie stresu:

- zadymienie strzelnicy,

- spryskiwanie twarzy wodą w trakcie strzelania lub bezpośrednio przed nim,

- założenie na głowę kursanta przezroczystego worka foliowego,

- strzały amunicją "ślepą" z karabinka automatycznego,

- wykonanie bezpośrednio przed strzałem obrotów wokół własnej osi w prawo lub w lewo (w postawie wyprostowanej patrząc na uniesioną rękę lub w skłonie 90° w przód, patrząc w podłoże),

- utrudnianie słuchaczowi przyjęcia stabilnej postawy strzeleckiej,

- kontrolowanie osoby postronnej znajdującej się obok strzelającego (wykorzystanie do strzelania ręki wiodącej i niewiodącej),

- wykorzystanie załadowanego magazynka innego użytkownika broni,

- wykorzystanie ruchomego celu neutralnego umieszczonego pomiędzy celem a strzelającym.