Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie obsługi wideorejestratora.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2019.69

Akt obowiązujący
Wersja od: 16 kwietnia 2019 r.

DECYZJA Nr 120
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 16 kwietnia 2019 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie obsługi wideorejestratora

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie obsługi wideorejestratora, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Centrum Szkolenia Policji w Legionowie oraz Szkole Policji w Katowicach.
§  3. 
Kurs specjalistyczny w zakresie wideorejestratorów wykroczeń, rozpoczęty i niezakończony przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji, prowadzi się na podstawie programu nauczania obowiązującego w dniu rozpoczęcia kursu.
§  4. 
Traci moc decyzja nr 845 Komendanta Głównego Policji z dnia 30 listopada 2007 r. w sprawie programu kursu specjalistycznego w zakresie wideorejestratorów wykroczeń (Dz. Urz. KGP poz. 165 oraz z 2017 r. poz. 18).
§  5. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE OBSŁUGI WIDEOREJESTRATORA

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Forma zakończenia kursu

II. LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO

III. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1.
Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny w zakresie obsługi wideorejestratora, zwany dalej "kursem".

2.
Cel kursu

Celem kursu jest uzyskanie wiedzy i umiejętności przygotowujących policjanta do wykonywania zadań związanych z umiejętnością obsługi i wykorzystania wideorejestratora podczas podejmowania czynności wobec uczestników ruchu drogowego.

3.
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kierowani są policjanci pełniący służbę w komórkach organizacyjnych Policji właściwych do spraw ruchu drogowego.

4.
System prowadzenia kursu

Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.

5.
Czas trwania kursu i organizacja zajęć

Kurs trwa 2 dni szkoleniowe. Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu wymaga przeprowadzenia 16 godzin lekcyjnych.

Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
Zajęcia programowe15
Podsumowanie i zakończenie kursu1
Ogółem16

Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.

6.
Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod dydaktycznych oraz cel zajęć, nie powinna przekraczać 15 osób.

7.
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Realizując określone tematy dopuszczalne jest regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów.

Treści kształcenia określone w temacie nr 4 i 5 (zajęcia praktyczne), z uwagi na cele kursu oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych należy realizować w zespołach trzyosobowych. Do każdego zespołu należy przydzielić jednego nauczyciela policyjnego.

Z uwagi na umiejętnościowy charakter kursu wymagana jest obecność słuchaczy na wszystkich zajęciach praktycznych, przewidzianych w programie. Uczestnictwo w nich stanowi warunek dopuszczenia do zadania praktycznego.

Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka, polityki antydyskryminacyjnej lub też działań antykorupcyjnych, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.

Wskazywane w programie metody realizacji zajęć są proponowane, jako optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia.

8.
Zakres tematyczny oraz system oceniania
Lp.TematSystem oceniania
1.Podstawy prawne pracy z wykorzystaniem wideorejestratora, obowiązki, uprawnienia i zakazy dotyczące policjanta pełniącego służbę z wykorzystaniem wideorejestratora.W trakcie kursu stosuje się ocenianie bieżące z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen, z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.).
2.Zasada działania, budowa i warunki użycia wideorejestratora.
3.Dokumentowanie pracy z wykorzystaniem wideorejestratora. Zasady przechowywania zarejestrowanego materiału.
4.Obsługa praktyczna wideorejestratora w warunkach symulowanych.
5.Pomiar prędkości pojazdu i rejestracja zachowań uczestników ruchu drogowego z wykorzystaniem wideorejestratora.
6.Podsumowanie i zakończenie kursu.
9.
Forma zakończenia kursu

Zaliczenie kursu następuje po uzyskaniu oceny pozytywnej z zadania praktycznego z zakresu umiejętności obsługi i wykorzystania wideorejestratora. Warunkiem przystąpienia do zadania praktycznego jest uzyskanie w trakcie kursu pozytywnych ocen bieżących. Do oceny zadania praktycznego stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).

Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego, gdzie w miejsce ogólnego wyniku nauki stosuje się wpis "pozytywnym".

II. 

LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO

LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO
Kategoria/nazwa wyposażeniaLiczba na grupę
1. Sala przystosowana do prowadzenia zajęć1
2. Zestaw multimedialny, w skład którego wchodzi komputer i projektor1
3. Pojazd służbowy wyposażony w wideorejestrator5
4. Tarcza do zatrzymywania pojazdów5
5. Kamizelki odblaskowe15
6. Instrukcje obsługi do każdego urządzenia wykorzystywanego w trakcie kursu5 kompletów

III. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

CELE: Po zrealizowaniu tematów słuchacz będzie:
-
znał podstawy prawne pracy z wykorzystaniem wideorejestratora,
-
znał zasady działania wideorejestratora,
-
potrafił dokonać pomiaru prędkości pojazdu i okazać jego wynik,
-
potrafił dokonać rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego, a następnie odtworzyć zarejestrowany materiał,
-
potrafił udokumentować pracę wideorejestratora.
TematCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)MetodaWskazówki do realizacji
1. Podstawy prawne pracy z wykorzystaniem wideorejestratora, obowiązki, uprawnienia i zakazy dotyczące policjanta pełniącego służbę z wykorzystaniem wideorejestratora.1wykładOmów podstawy prawne związane z użyciem wideorejestratora oraz wskaż obowiązki, uprawnienia i zakazy dotyczące policjanta pełniącego służbę z wykorzystaniem wideorejestratora.
2. Zasada działania, budowa i warunki użycia wideorejestratora.3wykład,

pogadanka,

pokaz

Zapoznaj słuchaczy z decyzją zatwierdzenia typu właściwą dla każdego z omawianych urządzeń. Zwróć szczególną uwagę na kompletność urządzeń oraz cechy zabezpieczające te urządzenia.

Zapoznaj policjantów z budową, zasadą działania, warunkami użycia i obsługą wideorejestratora oraz wideorejestratora wykorzystywanego jako urządzenie dodatkowe do ręcznego miernika prędkości. Omów przygotowanie pojazdu oraz wideorejestratora do pracy, w tym wymiennego dysku twardego jako nośnika danych wideo.

Zapoznaj słuchaczy z błędami popełnianymi przez policjantów, skutkującymi w konsekwencji wydawaniem przez sądy wyroków uniewinniających.

Omów sposoby odtworzenia zarejestrowanego materiału.

3. Dokumentowanie pracy z wykorzystaniem wideorejestratora. Zasady przechowywania zarejestrowanego materiału.1wykład,

pogadanka

Szczegółowo omów dokumentowanie pracy z wykorzystaniem wideorejestratora (notatnik służbowy, rejestr pracy przyrządu kontrolno- pomiarowego do pomiaru prędkości, informacja dotycząca wykorzystania pojazdu Policji wyposażonego w wideorejestrator, notatka urzędowa).

Omów zasady i sposób postępowania z zarejestrowanym materiałem (materiał przydatny dla celów profilaktycznych, szkoleniowych, a także mogący stanowić dowód w postępowaniu).

4. Obsługa praktyczna wideorejestratora w warunkach symulowanych.3pokaz,

ćwiczenia

Dokonaj pomiaru prędkości w dostępnych trybach i rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego.

Przedstaw i omów uzyskany materiał.

5. Pomiar prędkości pojazdu i rejestracja zachowań uczestników ruchu drogowego z wykorzystaniem wideorejestratora.7pogadanka,

pokaz,

ćwiczenia

Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnij słuchaczom o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa.

Zademonstruj działanie wideorejestratora w warunkach rzeczywistego ruchu pojazdów na drodze publicznej.

W ramach pokazu przeprowadź pomiar prędkości z wykorzystaniem wszystkich dostępnych trybów w urządzeniu.

Przedstaw i omów uzyskane wyniki pomiarów.

Przećwicz ze słuchaczami dokonywanie pomiaru prędkości pojazdów w dostępnych trybach urządzenia. Poleć, aby zaprezentowali i omówili uzyskane wyniki pomiaru.

W ramach pokazu dokonaj rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego.

Przedstaw i omów zarejestrowany materiał.

Przećwicz ze słuchaczami dokonywanie rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego. Poleć, aby zaprezentowali i omówili uzyskany materiał. W ramach zaliczenia słuchacz dokona samodzielnie pomiaru prędkości pojazdu oraz rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego, zaprezentuje i omówi uzyskany materiał.

Dokonaj oceny sposobu wykonania zadania praktycznego.

6. Podsumowanie i zakończenie kursu.1pogadankaDokonaj ze słuchaczami podsumowania kursu.