Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie obsługi wideorejestratora.
Dz.Urz.KGP.2019.69
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 120
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 16 kwietnia 2019 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie obsługi wideorejestratora
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE OBSŁUGI WIDEOREJESTRATORA
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE OBSŁUGI WIDEOREJESTRATORA
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu i organizacja zajęć
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
II. LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO
III. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny w zakresie obsługi wideorejestratora, zwany dalej "kursem".
Celem kursu jest uzyskanie wiedzy i umiejętności przygotowujących policjanta do wykonywania zadań związanych z umiejętnością obsługi i wykorzystania wideorejestratora podczas podejmowania czynności wobec uczestników ruchu drogowego.
Na kurs kierowani są policjanci pełniący służbę w komórkach organizacyjnych Policji właściwych do spraw ruchu drogowego.
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.
Kurs trwa 2 dni szkoleniowe. Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu wymaga przeprowadzenia 16 godzin lekcyjnych.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Zajęcia programowe | 15 |
Podsumowanie i zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 16 |
Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie.
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupie szkoleniowej, której liczebność, z uwagi na efektywność stosowanych metod dydaktycznych oraz cel zajęć, nie powinna przekraczać 15 osób.
Realizując określone tematy dopuszczalne jest regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów.
Treści kształcenia określone w temacie nr 4 i 5 (zajęcia praktyczne), z uwagi na cele kursu oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych należy realizować w zespołach trzyosobowych. Do każdego zespołu należy przydzielić jednego nauczyciela policyjnego.
Z uwagi na umiejętnościowy charakter kursu wymagana jest obecność słuchaczy na wszystkich zajęciach praktycznych, przewidzianych w programie. Uczestnictwo w nich stanowi warunek dopuszczenia do zadania praktycznego.
Podczas realizacji treści programowych, z których wynika potrzeba nawiązywania do zasad etyki zawodowej, praw człowieka, polityki antydyskryminacyjnej lub też działań antykorupcyjnych, obowiązkiem każdego nauczyciela policyjnego jest kształtowanie w tym zakresie pożądanych postaw i zachowań.
Wskazywane w programie metody realizacji zajęć są proponowane, jako optymalne do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia.
Lp. | Temat | System oceniania |
1. | Podstawy prawne pracy z wykorzystaniem wideorejestratora, obowiązki, uprawnienia i zakazy dotyczące policjanta pełniącego służbę z wykorzystaniem wideorejestratora. | W trakcie kursu stosuje się ocenianie bieżące z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen, z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
2. | Zasada działania, budowa i warunki użycia wideorejestratora. | |
3. | Dokumentowanie pracy z wykorzystaniem wideorejestratora. Zasady przechowywania zarejestrowanego materiału. | |
4. | Obsługa praktyczna wideorejestratora w warunkach symulowanych. | |
5. | Pomiar prędkości pojazdu i rejestracja zachowań uczestników ruchu drogowego z wykorzystaniem wideorejestratora. | |
6. | Podsumowanie i zakończenie kursu. |
Zaliczenie kursu następuje po uzyskaniu oceny pozytywnej z zadania praktycznego z zakresu umiejętności obsługi i wykorzystania wideorejestratora. Warunkiem przystąpienia do zadania praktycznego jest uzyskanie w trakcie kursu pozytywnych ocen bieżących. Do oceny zadania praktycznego stosuje się dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym - zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.).
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu specjalistycznego, gdzie w miejsce ogólnego wyniku nauki stosuje się wpis "pozytywnym".
II.
LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO
LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO
LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO | |
Kategoria/nazwa wyposażenia | Liczba na grupę |
1. Sala przystosowana do prowadzenia zajęć | 1 |
2. Zestaw multimedialny, w skład którego wchodzi komputer i projektor | 1 |
3. Pojazd służbowy wyposażony w wideorejestrator | 5 |
4. Tarcza do zatrzymywania pojazdów | 5 |
5. Kamizelki odblaskowe | 15 |
6. Instrukcje obsługi do każdego urządzenia wykorzystywanego w trakcie kursu | 5 kompletów |
III.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Temat | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Podstawy prawne pracy z wykorzystaniem wideorejestratora, obowiązki, uprawnienia i zakazy dotyczące policjanta pełniącego służbę z wykorzystaniem wideorejestratora. | 1 | wykład | Omów podstawy prawne związane z użyciem wideorejestratora oraz wskaż obowiązki, uprawnienia i zakazy dotyczące policjanta pełniącego służbę z wykorzystaniem wideorejestratora. |
2. Zasada działania, budowa i warunki użycia wideorejestratora. | 3 | wykład, pogadanka, pokaz | Zapoznaj słuchaczy z decyzją zatwierdzenia typu właściwą dla każdego z omawianych urządzeń. Zwróć szczególną uwagę na kompletność urządzeń oraz cechy zabezpieczające te urządzenia. Zapoznaj policjantów z budową, zasadą działania, warunkami użycia i obsługą wideorejestratora oraz wideorejestratora wykorzystywanego jako urządzenie dodatkowe do ręcznego miernika prędkości. Omów przygotowanie pojazdu oraz wideorejestratora do pracy, w tym wymiennego dysku twardego jako nośnika danych wideo. Zapoznaj słuchaczy z błędami popełnianymi przez policjantów, skutkującymi w konsekwencji wydawaniem przez sądy wyroków uniewinniających. Omów sposoby odtworzenia zarejestrowanego materiału. |
3. Dokumentowanie pracy z wykorzystaniem wideorejestratora. Zasady przechowywania zarejestrowanego materiału. | 1 | wykład, pogadanka | Szczegółowo omów dokumentowanie pracy z wykorzystaniem wideorejestratora (notatnik służbowy, rejestr pracy przyrządu kontrolno- pomiarowego do pomiaru prędkości, informacja dotycząca wykorzystania pojazdu Policji wyposażonego w wideorejestrator, notatka urzędowa). Omów zasady i sposób postępowania z zarejestrowanym materiałem (materiał przydatny dla celów profilaktycznych, szkoleniowych, a także mogący stanowić dowód w postępowaniu). |
4. Obsługa praktyczna wideorejestratora w warunkach symulowanych. | 3 | pokaz, ćwiczenia | Dokonaj pomiaru prędkości w dostępnych trybach i rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego. Przedstaw i omów uzyskany materiał. |
5. Pomiar prędkości pojazdu i rejestracja zachowań uczestników ruchu drogowego z wykorzystaniem wideorejestratora. | 7 | pogadanka, pokaz, ćwiczenia | Przed przystąpieniem do pokazu i ćwiczeń przypomnij słuchaczom o konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa. Zademonstruj działanie wideorejestratora w warunkach rzeczywistego ruchu pojazdów na drodze publicznej. W ramach pokazu przeprowadź pomiar prędkości z wykorzystaniem wszystkich dostępnych trybów w urządzeniu. Przedstaw i omów uzyskane wyniki pomiarów. Przećwicz ze słuchaczami dokonywanie pomiaru prędkości pojazdów w dostępnych trybach urządzenia. Poleć, aby zaprezentowali i omówili uzyskane wyniki pomiaru. W ramach pokazu dokonaj rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego. Przedstaw i omów zarejestrowany materiał. Przećwicz ze słuchaczami dokonywanie rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego. Poleć, aby zaprezentowali i omówili uzyskany materiał. W ramach zaliczenia słuchacz dokona samodzielnie pomiaru prędkości pojazdu oraz rejestracji zachowań uczestników ruchu drogowego, zaprezentuje i omówi uzyskany materiał. Dokonaj oceny sposobu wykonania zadania praktycznego. |
6. Podsumowanie i zakończenie kursu. | 1 | pogadanka | Dokonaj ze słuchaczami podsumowania kursu. |