Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie doskonalenia umiejętności instruktorów strzelań policyjnych.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2016.10

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 lutego 2021 r.

DECYZJA Nr 66
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 29 lutego 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie doskonalenia umiejętności instruktorów strzelań policyjnych

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. Nr 126, poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie doskonalenia umiejętności instruktorów strzelań policyjnych, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2.  1
 Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Wyższej Szkole Policji w Szczytnie, Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Szkole Policji w Katowicach oraz Szkole Policji w Słupsku.
§  3. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem następującym po dniu podpisania.

ZAŁĄCZNIK 2  

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE DOSKONALENIA UMIEJĘTNOŚCI INSTRUKTORÓW STRZELAŃ POLICYJNYCH

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Forma zakończenia kursu

10. Lista wyposażenia dydaktycznego

II. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1.
Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny w zakresie doskonalenia umiejętności instruktorów strzelań policyjnych, zwany dalej "kursem".

2.
Cel kursu

Celem kursu jest pogłębienie wiedzy i umiejętności nabytych przez instruktorów w zakresie strzelań policyjnych oraz posługiwania się bronią palną podczas zajęć szkolenia strzeleckiego realizowanych w jednostkach organizacyjnych Policji.

3.
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs kierowani są policjanci, przynajmniej raz na trzy lata, posiadający uprawnienia instruktora strzelań policyjnych realizujący w jednostkach organizacyjnych Policji zajęcia z zakresu szkolenia strzeleckiego. Uczestnicy biorą udział w szkoleniu z indywidualną bronią palną krótką.

4.
System prowadzenia kursu

Kurs specjalistyczny prowadzony jest w systemie stacjonarnym.

5.
Czas trwania kursu

Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu wymaga przeprowadzenia 29 godzin lekcyjnych (4 dni szkoleniowych).

Lp.PrzedsięwzięciaCzas realizacji w godz. lekcyjnych
1Rozpoczęcie kursu, czynności organizacyjne, omówienie zasad pobytu słuchacza w jednostce szkoleniowej Policji.1
2Realizacja treści kształcenia.27
3Podsumowanie i zakończenie kursu.1

Liczba godzin lekcyjnych, liczona w jednostkach 45 minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie. Realizując określone zagadnienia, dopuszczalne jest regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów.

6.
Liczebność grupy szkoleniowej

Kurs specjalistyczny należy realizować w grupach szkoleniowych, w których liczba uczestników nie powinna przekraczać 16 słuchaczy.

7.
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Zajęcia programowe realizowane są przez dwóch policjantów posiadających uprawnienia instruktora strzelań policyjnych (instruktora wyszkolenia strzeleckiego). Wskazane jest, aby, w miarę możliwości, kurs prowadzony był przez tych samych nauczycieli policyjnych (zajęcia realizowane metodą wykładu może prowadzić jeden nauczyciel policyjny). Tematy z zakresu metodyki szkolenia i pierwszej pomocy realizują osoby posiadające kwalifikacje w tym zakresie.

8.
Zakres tematyczny oraz system oceniania

Treści kursu obejmują podstawowe wiadomości z zakresu metodyki prowadzenia zajęć ze szkolenia strzeleckiego i pierwszej pomocy oraz zajęcia praktyczne ze strzelania z broni palnej krótkiej, pistoletu maszynowego, strzelby gładkolufowej i karabinka automatycznego. Uczestnik kursu oceniany jest w formie zaliczenia z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono/nie zaliczono (zal./nzal.).

9.
Forma zakończenia kursu

Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia tematu numer 5. Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia kursu. W miejscu ogólnego wyniku nauki wpisuje się "z wynikiem pozytywnym".

10.
Lista wyposażenia dydaktycznego Obiekty:

Sala dydaktyczna, sala do przeprowadzenia treningu bezstrzałowego, oś strzelecka.

Pomoce dydaktyczne:

Kategoria/nazwa wyposażeniaIlość na grupę/osobę
Wyposażenie pracowni:
Komputer1
Fantom osoby dorosłej1
Rzutnik multimedialny1
Pomoce dydaktyczne:
Zestaw pozoracji obrażeń ciała1
Opatrunek hemostatyczny1
Staza taktyczna8
Opatrunek wentylowy1
Rękawiczki jednorazowego użytku16 par
Maseczka do resuscytacji16
Kompres gazowy 1x1m216
Opatrunek indywidualny16
Sztuczna krew1 litr
Prezentacja multimedialna1
Karabinek automatyczny16
Broń palna krótka indywidualna/szkolna16/16
Strzelba gładkolufowa16
Pistolet maszynowy16
Amunicja180 szt. na osobę, w tym: 150 szt. 9mm Parabellum, 10 szt. kal. 12, 20 szt. 7,62x39 lub 5,56x45
Amunicja szkolna100 sztuk
Tarczownica8
Tarcza strzelecka130
Zszywacz1
Zszywki500
Ochronniki słuchu16
Ochronniki wzroku16
Lista wyników strzelania20
Speed - timer strzelecki z wyświetlaczem1 komplet
Stoper2

II. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

Temat nr 1: Podstawowe elementy metodyki szkolenia strzeleckiego.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- wskazać wybrane zasady kształcenia stosowane podczas szkolenia strzeleckiego policjantów,

- omówić wybrane metody kształcenia stosowane podczas szkolenia strzeleckiego policjantów.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Elementy metodyki szkolenia i doskonalenia strzeleckiego policjantów.1wykład1. Omów zasady kształcenia:

a. zasadę świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie kształcenia,

b. zasadę poglądowości,

c. zasadę przystępności,

d. zasadę wiązania teorii z praktyką.

2. Omów wybrane metody kształcenia:

a. wykład interaktywny,

b. opis,

c. pokaz,

d. ćwiczenia.

Temat nr 2: Udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym w wyniku postrzału.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- dokonać wstępnego badania poszkodowanego,

- udzielić pierwszej pomocy osobie poszkodowanej w wyniku postrzału.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Ocena wstępna poszkodowanego.

2. Postępowanie w przypadku wystąpienia wstrząsu hipowolemicznego.

3. Postępowanie

w przypadku nagłego zatrzymania krążenia i prowadzenie resuscytacji krążeniowo- oddechowej.

4. Praktyczne opatrywanie ran postrzałowych.

8pokaz,

ćwiczenia,

symulacja

1. Dokonaj pokazu oceny wstępnej poszkodowanego z wykorzystaniem fantoma osoby dorosłej - standardy postępowania.

2. Omów rodzaje ran i krwotoków oraz dokonaj pokazu trybu postępowania w przypadku ich wystąpienia.

3. Dokonaj pokazu i przećwicz algorytm postępowania w nagłym zatrzymaniu krążenia.

4. Omów, zaprezentuj i przećwicz działania przeciwwstrząsowe.

5. Zademonstruj i przećwicz sposoby tamowania krwotoków ze szczególnym uwzględnieniem ran postrzałowych (stosowanie opatrunków na różne części ciała).

6. Przeprowadź symulacje udzielania pomocy poszkodowanym uczestnikom szkolenia strzeleckiego (symulacje powinny być realizowane w bloku czterogodzinnym).

Temat nr 3: Bezpieczeństwo użytkowania broni palnej.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- stosować zasady bezpiecznego użytkowania broni palnej.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Zasady

użytkowania broni palnej przydzielonej do celów służbowych.

1wykładOmów zasady bezpiecznego użytkowania broni palnej oraz warunki bezpieczeństwa podczas zajęć ze szkolenia strzeleckiego.

Przypomnij zasady bezpieczeństwa podczas strzelania i obowiązki strzelającego.

2. Zasady bezpieczne go użytkowania i posługiwania się bronią palną oraz warunki bezpieczeństwa podczas szkoleń z wykorzystaniem broni palnej.

Temat nr 4: Prowadzenie dokumentacji szkoleniowej.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- sporządzić dokumentację dotyczącą szkolenia strzeleckiego.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Podstawowa dokumentacja dotycząca szkolenia strzeleckiego.1wykładOmów zasady sporządzania dokumentacji instruktora strzelań policyjnych (konspekt, karta rozchodu amunicji, lista wyników strzelania, arkusz wyszkolenia strzeleckiego).

Temat nr 5: Standaryzacja wiedzy i umiejętności instruktora.

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

- zaplanować, zorganizować i przeprowadzić zajęcia praktyczne ze szkolenia strzeleckiego.

ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1. Prowadzenie10ćwiczeniaPoleć słuchaczom przeprowadzenie zajęć praktycznych ze szkolenia strzeleckiego. Zajęcia
zajęćze wskazanej tematyki powinni realizować wszyscy uczestnicy kursu w blokach 2x45 minut
szkoleniowychbez przerwy. Czas ten przeznaczony jest również na przygotowanie, omówienie
z broni palneji podsumowanie zajęć, które łącznie nie powinny przekroczyć 20 minut.
krótkiej.Każdy z uczestników (zespół dwóch instruktorów) realizuje zajęcia z tematyki wskazanej
przez prowadzącego, w oparciu o przygotowaną dokumentację niezbędną do prowadzenia
2. Prowadzenie2zajęć.
zajęćOceń sposób prowadzenia zajęć stosując skalę ocen uogólnionych zal./nzal. Uzyskana ocena
szkoleniowychstanowi ocenę okresową.
z pistoletu
maszynowego.
3. Prowadzenie
zajęć2
szkoleniowych
ze strzelby
gładkolufowej.
4. Prowadzenie
zajęć
szkoleniowych2
z karabinka
automatycznego.
1 § 2:

- zmieniony przez § 1 decyzji nr 128 z dnia 22 kwietnia 2016 r. (Dz.Urz.KGP.2016.19) zmieniającej nin. decyzję z dniem 22 kwietnia 2016 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 26 z dnia 8 lutego 2021 r. (Dz.Urz.KGP.2021.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 lutego 2021 r.

2 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji nr 26 z dnia 8 lutego 2021 r. (Dz.Urz.KGP.2021.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 lutego 2021 r.