Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie doskonalenia umiejętności instruktorów strzelań policyjnych.
Dz.Urz.KGP.2016.10
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 66
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 29 lutego 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie doskonalenia umiejętności instruktorów strzelań policyjnych
ZAŁĄCZNIK 2
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE DOSKONALENIA UMIEJĘTNOŚCI INSTRUKTORÓW STRZELAŃ POLICYJNYCH
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE DOSKONALENIA UMIEJĘTNOŚCI INSTRUKTORÓW STRZELAŃ POLICYJNYCH
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
10. Lista wyposażenia dydaktycznego
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny w zakresie doskonalenia umiejętności instruktorów strzelań policyjnych, zwany dalej "kursem".
Celem kursu jest pogłębienie wiedzy i umiejętności nabytych przez instruktorów w zakresie strzelań policyjnych oraz posługiwania się bronią palną podczas zajęć szkolenia strzeleckiego realizowanych w jednostkach organizacyjnych Policji.
Na kurs kierowani są policjanci, przynajmniej raz na trzy lata, posiadający uprawnienia instruktora strzelań policyjnych realizujący w jednostkach organizacyjnych Policji zajęcia z zakresu szkolenia strzeleckiego. Uczestnicy biorą udział w szkoleniu z indywidualną bronią palną krótką.
Kurs specjalistyczny prowadzony jest w systemie stacjonarnym.
Realizacja treści kształcenia zawartych w programie kursu wymaga przeprowadzenia 29 godzin lekcyjnych (4 dni szkoleniowych).
Lp. | Przedsięwzięcia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych |
1 | Rozpoczęcie kursu, czynności organizacyjne, omówienie zasad pobytu słuchacza w jednostce szkoleniowej Policji. | 1 |
2 | Realizacja treści kształcenia. | 27 |
3 | Podsumowanie i zakończenie kursu. | 1 |
Liczba godzin lekcyjnych, liczona w jednostkach 45 minutowych, nie powinna przekraczać 8 godzin dziennie. Realizując określone zagadnienia, dopuszczalne jest regulowanie czasu zajęć w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów.
Kurs specjalistyczny należy realizować w grupach szkoleniowych, w których liczba uczestników nie powinna przekraczać 16 słuchaczy.
Zajęcia programowe realizowane są przez dwóch policjantów posiadających uprawnienia instruktora strzelań policyjnych (instruktora wyszkolenia strzeleckiego). Wskazane jest, aby, w miarę możliwości, kurs prowadzony był przez tych samych nauczycieli policyjnych (zajęcia realizowane metodą wykładu może prowadzić jeden nauczyciel policyjny). Tematy z zakresu metodyki szkolenia i pierwszej pomocy realizują osoby posiadające kwalifikacje w tym zakresie.
Treści kursu obejmują podstawowe wiadomości z zakresu metodyki prowadzenia zajęć ze szkolenia strzeleckiego i pierwszej pomocy oraz zajęcia praktyczne ze strzelania z broni palnej krótkiej, pistoletu maszynowego, strzelby gładkolufowej i karabinka automatycznego. Uczestnik kursu oceniany jest w formie zaliczenia z zastosowaniem dwustopniowej skali ocen z wpisem uogólnionym zaliczono/nie zaliczono (zal./nzal.).
Warunkiem ukończenia kursu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia tematu numer 5. Absolwent otrzymuje świadectwo ukończenia kursu. W miejscu ogólnego wyniku nauki wpisuje się "z wynikiem pozytywnym".
Sala dydaktyczna, sala do przeprowadzenia treningu bezstrzałowego, oś strzelecka.
Pomoce dydaktyczne:
Kategoria/nazwa wyposażenia | Ilość na grupę/osobę |
Wyposażenie pracowni: | |
Komputer | 1 |
Fantom osoby dorosłej | 1 |
Rzutnik multimedialny | 1 |
Pomoce dydaktyczne: | |
Zestaw pozoracji obrażeń ciała | 1 |
Opatrunek hemostatyczny | 1 |
Staza taktyczna | 8 |
Opatrunek wentylowy | 1 |
Rękawiczki jednorazowego użytku | 16 par |
Maseczka do resuscytacji | 16 |
Kompres gazowy 1x1m2 | 16 |
Opatrunek indywidualny | 16 |
Sztuczna krew | 1 litr |
Prezentacja multimedialna | 1 |
Karabinek automatyczny | 16 |
Broń palna krótka indywidualna/szkolna | 16/16 |
Strzelba gładkolufowa | 16 |
Pistolet maszynowy | 16 |
Amunicja | 180 szt. na osobę, w tym: 150 szt. 9mm Parabellum, 10 szt. kal. 12, 20 szt. 7,62x39 lub 5,56x45 |
Amunicja szkolna | 100 sztuk |
Tarczownica | 8 |
Tarcza strzelecka | 130 |
Zszywacz | 1 |
Zszywki | 500 |
Ochronniki słuchu | 16 |
Ochronniki wzroku | 16 |
Lista wyników strzelania | 20 |
Speed - timer strzelecki z wyświetlaczem | 1 komplet |
Stoper | 2 |
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- wskazać wybrane zasady kształcenia stosowane podczas szkolenia strzeleckiego policjantów,
- omówić wybrane metody kształcenia stosowane podczas szkolenia strzeleckiego policjantów.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Elementy metodyki szkolenia i doskonalenia strzeleckiego policjantów. | 1 | wykład | 1. Omów zasady kształcenia: a. zasadę świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie kształcenia, b. zasadę poglądowości, c. zasadę przystępności, d. zasadę wiązania teorii z praktyką. 2. Omów wybrane metody kształcenia: a. wykład interaktywny, b. opis, c. pokaz, d. ćwiczenia. |
Temat nr 2: Udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym w wyniku postrzału.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- dokonać wstępnego badania poszkodowanego,
- udzielić pierwszej pomocy osobie poszkodowanej w wyniku postrzału.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Ocena wstępna poszkodowanego. 2. Postępowanie w przypadku wystąpienia wstrząsu hipowolemicznego. 3. Postępowanie w przypadku nagłego zatrzymania krążenia i prowadzenie resuscytacji krążeniowo- oddechowej. 4. Praktyczne opatrywanie ran postrzałowych. | 8 | pokaz, ćwiczenia, symulacja | 1. Dokonaj pokazu oceny wstępnej poszkodowanego z wykorzystaniem fantoma osoby dorosłej - standardy postępowania. 2. Omów rodzaje ran i krwotoków oraz dokonaj pokazu trybu postępowania w przypadku ich wystąpienia. 3. Dokonaj pokazu i przećwicz algorytm postępowania w nagłym zatrzymaniu krążenia. 4. Omów, zaprezentuj i przećwicz działania przeciwwstrząsowe. 5. Zademonstruj i przećwicz sposoby tamowania krwotoków ze szczególnym uwzględnieniem ran postrzałowych (stosowanie opatrunków na różne części ciała). 6. Przeprowadź symulacje udzielania pomocy poszkodowanym uczestnikom szkolenia strzeleckiego (symulacje powinny być realizowane w bloku czterogodzinnym). |
Temat nr 3: Bezpieczeństwo użytkowania broni palnej.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- stosować zasady bezpiecznego użytkowania broni palnej.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Zasady użytkowania broni palnej przydzielonej do celów służbowych. | 1 | wykład | Omów zasady bezpiecznego użytkowania broni palnej oraz warunki bezpieczeństwa podczas zajęć ze szkolenia strzeleckiego. Przypomnij zasady bezpieczeństwa podczas strzelania i obowiązki strzelającego. |
2. Zasady bezpieczne go użytkowania i posługiwania się bronią palną oraz warunki bezpieczeństwa podczas szkoleń z wykorzystaniem broni palnej. |
Temat nr 4: Prowadzenie dokumentacji szkoleniowej.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- sporządzić dokumentację dotyczącą szkolenia strzeleckiego.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Podstawowa dokumentacja dotycząca szkolenia strzeleckiego. | 1 | wykład | Omów zasady sporządzania dokumentacji instruktora strzelań policyjnych (konspekt, karta rozchodu amunicji, lista wyników strzelania, arkusz wyszkolenia strzeleckiego). |
Temat nr 5: Standaryzacja wiedzy i umiejętności instruktora.
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- zaplanować, zorganizować i przeprowadzić zajęcia praktyczne ze szkolenia strzeleckiego.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. Prowadzenie | 10 | ćwiczenia | Poleć słuchaczom przeprowadzenie zajęć praktycznych ze szkolenia strzeleckiego. Zajęcia |
zajęć | ze wskazanej tematyki powinni realizować wszyscy uczestnicy kursu w blokach 2x45 minut | ||
szkoleniowych | bez przerwy. Czas ten przeznaczony jest również na przygotowanie, omówienie | ||
z broni palnej | i podsumowanie zajęć, które łącznie nie powinny przekroczyć 20 minut. | ||
krótkiej. | Każdy z uczestników (zespół dwóch instruktorów) realizuje zajęcia z tematyki wskazanej | ||
przez prowadzącego, w oparciu o przygotowaną dokumentację niezbędną do prowadzenia | |||
2. Prowadzenie | 2 | zajęć. | |
zajęć | Oceń sposób prowadzenia zajęć stosując skalę ocen uogólnionych zal./nzal. Uzyskana ocena | ||
szkoleniowych | stanowi ocenę okresową. | ||
z pistoletu | |||
maszynowego. | |||
3. Prowadzenie | |||
zajęć | 2 | ||
szkoleniowych | |||
ze strzelby | |||
gładkolufowej. | |||
4. Prowadzenie | |||
zajęć | |||
szkoleniowych | 2 | ||
z karabinka | |||
automatycznego. |
- zmieniony przez § 1 decyzji nr 128 z dnia 22 kwietnia 2016 r. (Dz.Urz.KGP.2016.19) zmieniającej nin. decyzję z dniem 22 kwietnia 2016 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji nr 26 z dnia 8 lutego 2021 r. (Dz.Urz.KGP.2021.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem 8 lutego 2021 r.