Program nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie czynności zmierzających do zabezpieczenia majątkowego
Dz.Urz.KGP.2016.50
Akt utracił mocDECYZJA Nr 254
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 20 lipca 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym w zakresie czynności zmierzających do zabezpieczenia majątkowego
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE CZYNNOŚCI ZMIERZAJĄCYCH DO ZABEZPIECZENIA MAJĄTKOWEGO
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM W ZAKRESIE CZYNNOŚCI ZMIERZAJĄCYCH DO ZABEZPIECZENIA MAJĄTKOWEGO
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny w zakresie czynności zmierzających do zabezpieczenia majątkowego.
2. Cel kursu
Po ukończeniu kursu absolwent będzie przygotowany do:
1) analizy stanu faktycznego sprawy pod kątem grożącej kary, środka karnego, przepadku i środków kompensacyjnych oraz kar o charakterze majątkowym wynikających z innych niż Kodeks karny ustaw szczególnych;
2) ustalania składników majątkowych w ramach form pracy operacyjnej i postępowań przygotowawczych, dokonywania tymczasowego zajęcia mienia ruchomego oraz dokumentowania tych czynności, wnioskowania o zabezpieczenie majątkowe i dokonywania rejestracji.
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
Na kurs kieruje się policjantów służby kryminalnej, którzy spełniają przynajmniej jedno z następujących kryteriów:
- wykonują zadania w komórce operacyjno-rozpoznawczej przez okres nie krótszy niż 5 lat,
- wykonują zadania w komórce dochodzeniowo-śledczej przez okres nie krótszy niż 5 lat,
- ukończyli szkolenie zawodowe dla absolwentów szkół wyższych,
- ukończyli jeden z kursów specjalistycznych obejmujących obszar merytoryczny z zakresu: wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, wykonywania czynności dochodzeniowo-śledczych, zwalczania przestępczości gospodarczej, zwalczania przestępczości korupcyjnej, zwalczania przestępczości narkotykowej, zwalczania handlu ludźmi.
Kandydaci kierowani na kurs muszą posiadać poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające do dostępu do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą co najmniej POUFNE oraz pozytywną opinię wojewódzkiego koordynatora ds. odzyskiwania mienia.
4. System prowadzenia kursu
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.
5. Czas trwania kursu
Kurs trwa 5 dni szkoleniowych. Liczba godzin lekcyjnych liczonych w 45-minutowych jednostkach nie powinna przekraczać 10 godz. dziennie. Na realizację kursu składa się czas przeznaczony na:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych |
Zapoznanie z regulaminami i organizacją kursu (rozpoczęcie i organizacja kursu) | 1 |
Zajęcia programowe | 38 |
Zakończenie kursu | 1 |
Ogółem | 40 |
6. Liczebność grupy szkoleniowej
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie może przekraczać 20 osób.
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
Zajęcia prowadzone są przez dwóch nauczycieli, którzy w ramach pełnionej służby specjalizują się w tematyce objętej programem kursu. Zajęcia mogą być realizowane przy współudziale przedstawicieli innych jednostek organizacyjnych Policji oraz instytucji pozapolicyjnych.
Zajęcia prowadzone są w sali dydaktycznej wyposażonej w stanowiska z pełnym dostępem do Internetu, bez blokad stron.
Wskazane w programie metody realizacji zajęć są rekomendowane do osiągnięcia zakładanych celów kształcenia. Prowadzący zajęcia może wybrać inną metodę gwarantującą osiągnięcie celów kształcenia oraz w sposób elastyczny dobierać kolejność realizowanych zagadnień.
Zajęcia będą realizowane na podstawie materiałów opracowanych we współpracy z komórkami ds. odzyskiwania mienia jednostek organizacyjnych Policji.
Układ godzinowy i dzienny oraz regulacja przerw powinny być dostosowane do progresji treści kształcenia, dynamiki zajęć oraz efektów pracy grupy.
Słuchacze uczestniczą w zajęciach w ubiorze cywilnym.
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | System oceniania |
Nr 1. Znaczenie zabezpieczenia majątkowego i odzyskiwania mienia w skutecznej walce z przestępczością | 2 | Wiedza i umiejętności słuchacza podlegają ocenie. Warunkiem ukończenia kursu jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń przewidzianych w programie. Do oceny stopnia przyswojenia wiedzy i opanowania umiejętności stosuje się wyłącznie dwustopniową skalę ocen z wpisem uogólnionym zaliczono (zal.) albo nie zaliczono (nzal.). |
Nr 2. Kara grzywny, środek karny, przepadek i środki kompensacyjne o charakterze majątkowym i kary o charakterze majątkowym wynikające z innych niż Kodeks Karny ustaw szczególnych | 10 | |
Nr 3. Ustalanie składników majątkowych sprawców przestępstw | 16 | |
Nr 4. Tymczasowe zajęcia mienia ruchomego i zabezpieczenie majątkowe oraz ich rejestracja w policyjnych systemach informatycznych | 10 | |
Razem: | 38 |
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- omówić cele i znaczenie zabezpieczeń majątkowych,
- wskazać uprawnienia pokrzywdzonego w dochodzeniu roszczeń majątkowych wynikających z przestępstwa,
- wskazać narzędzia prawne służące ochronie interesów ekonomicznych Skarbu Państwa i pokrzywdzonego.
Zagadnienia | Planowany czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Cele i znaczenie zabezpieczeń majątkowych. 2. Skuteczność odzyskiwania i zabezpieczania mienia. | 2 | wykład, dyskusja | Omów cele i znaczenie zabezpieczeń majątkowych w skutecznej walce z przestępczością. Przedstaw dane statystyczne dotyczące wartości mienia utraconego w wyniku przestępstw oraz mienia odzyskanego. Zaprezentuj dane statystyczne dotyczące ilości postępowań przygotowawczych, w których dokonywano zabezpieczenia majątkowego oraz wartości tego mienia. Wskaż narzędzia prawne służące ochronie interesów ekonomicznych pokrzywdzonego, w tym również Skarbu Państwa. Przedstaw rolę i zadania koordynatorów i komórek ds. odzyskiwania mienia. |
TEMAT NR 2: Kara grzywny, środek karny, przepadek i środki kompensacyjne o charakterze majątkowym i kary o charakterze majątkowym wynikające z innych niż Kodeks karny ustaw szczególnych
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- dokonać analizy sprawy pod kątem grożącej kary grzywny, środka karnego, przepadku i środków kompensacyjnych, możliwości orzeczenia obowiązku naprawienia szkody lub zadośćuczynienia za krzywdę,
- wskazać podstawy prawne i możliwości zastosowania kary grzywny, środka karnego, przepadku i środków kompensacyjnych,
- oszacować wysokość potencjalnej kary grzywny, środka karnego, przepadku i środków kompensacyjnych.
Zagadnienia | Planowany czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Kara grzywny, środek karny, przepadek i środki kompensacyjne, koszty postępowania. 2. Zasady szacowania wysokości potencjalnej kary grzywny, środka karnego, przepadku i środków kompensacyjnych. | 10 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Posługując się przykładami omów karę grzywny, środek karny, przepadek i środki kompensacyjne (na podstawie przepisów Kodeksu karnego, zwanego dalej "k.k".). Zwróć uwagę słuchaczy na uprawnienia pokrzywdzonego mogące rodzić skutki majątkowe dla sprawcy przestępstwa, wskaż na dobre praktyki informowania o tych uprawnieniach. Omów zasady szacowania wysokości potencjalnej kary grzywny, środka karnego, przepadku i środków kompensacyjnych. Zwróć szczególną uwagę na współpracę z prokuraturą i uprawnienia stron. Uwzględnij koszty postępowania, na poczet których można dokonać zabezpieczenia majątkowego jako tytuł prawny do zastosowania zabezpieczenia majątkowego. W oparciu o przygotowane założenia przeprowadź i oceń ćwiczenia: - z zakresu określenia tytułów prawnych dających podstawę do sporządzenia wniosku o zabezpieczenie majątkowe, - dotyczące szacowania wartości zajmowanego mienia. |
TEMAT NR 3: Ustalanie składników majątkowych sprawców przestępstw
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- typować i wykorzystywać źródła informacji o składnikach majątkowych,
- korzystać ze zbiorów policyjnych, pozapolicyjnych oraz Internetu,
- uzyskiwać informacje chronione tajemnicą,
- wykorzystywać efekty pracy operacyjnej w procesie ustalania składników majątkowych,
- uzyskiwać informacje o majątku lokowanym poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Zagadnienia | Planowany czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Źródła informacji o składnikach majątkowych. 2. Możliwości wykorzystywania informacji ze zbiorów policyjnych, pozapolicyjnych oraz Internetu. 3. Ograniczenia dostępu do informacji chronionych tajemnicą. 4. Wykorzystanie metod pracy operacyjnej i ich wyników w procesie ustalania składników majątkowych. 5. Czynności zmierzające do zdobycia informacji o mieniu podlegającym zajęciu i zabezpieczeniu w postępowaniu przygotowawczym. 6. Ustalanie składników majątkowych znajdujących się poza granicami RP. | 16 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Wskaż możliwości i podstawy prawne uzyskiwania informacji o składnikach majątkowych na etapie pracy operacyjnej i procesowej. Omów zasady proporcjonalności i ekonomiki. Omów możliwości korzystania z policyjnych i pozapolicyjnych zbiorów danych oraz Internetu. Wskaż tryb uzyskania informacji chronionych tajemnicą. Omów wykorzystanie efektów pracy operacyjnej w celu uzyskiwania informacji o składnikach majątkowych. Omów możliwości uzyskania informacji o majątku lokowanym poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Przeprowadź ćwiczenia z zakresu praktycznego wykorzystania: Nowych Ksiąg Wieczystych, Krajowego Rejestru Sądowego, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, geoportal oraz innych baz danych. Poleć opracowanie wniosków o: - udostępnienie danych (w tym chronionych tajemnicą) w ramach czynności operacyjno - rozpoznawczych oraz czynności procesowych (np. art. 20 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji - Dz. U. z 2015 r. poz. 355 z późn. zm. oraz przepisy ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu - Dz. U. z 2014 r. poz. 455, z późn. zm.) |
- ustalenie składników majątkowych sprawców poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, - zwolnienie z zachowania tajemnicy, - uzyskanie upoważnienia do dostępu do informacji objętych tajemnicą skarbową. |
TEMAT NR 4: Tymczasowe zajęcia mienia ruchomego i zabezpieczenie majątkowe oraz ich rejestracja w policyjnych systemach informatycznych
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
- stosować przepisy dotyczące tymczasowego zajęcia mienia ruchomego i zabezpieczenia majątkowego,
- określić zakres podmiotowy i przedmiotowy tymczasowego zajęcia mienia ruchomego i zabezpieczenia majątkowego oraz wskazać ograniczenia w tym zakresie,
- sporządzić dokumentację związaną z tymczasowym zajęciem mienia ruchomego i wnioskiem o zabezpieczenie majątkowe,
- dokonać rejestracji tymczasowego zajęcia mienia ruchomego i zabezpieczenia majątkowego.
Zagadnienia | Planowany czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Podstawa prawna, warunki i cele tymczasowego zajęcia mienia ruchomego i zabezpieczenia majątkowego. 2. Zasady dokonywania tymczasowego zajęcia mienia ruchomego i zabezpieczenia majątkowego. 3. Postępowanie z zajętymi przedmiotami oraz dokumentowanie tego postępowania. 4. Zasady rejestracji tymczasowego zajęcia mienia ruchomego i zabezpieczenia majątkowego w policyjnych systemach informatycznych. | 10 | wykład, dyskusja, ćwiczenia | Omów przepisy regulujące zagadnienia tymczasowego zajęcia mienia ruchomego i zabezpieczenia majątkowego. Zwróć szczególną uwagę na przesłanki faktyczne, pozytywne i negatywne, zasady proporcjonalności i ekonomiki. Wskaż zakres przedmiotowy i podmiotowy tymczasowego zajęcia i zabezpieczenia majątkowego, w szczególności omów sposób postępowania w przypadku przeniesienia majątku na osoby trzecie. Na podstawie przygotowanych założeń omów różne formy własności i wynikające z nich ograniczenia w zakresie tymczasowego zajęcia i zabezpieczenia mienia (w szczególności współwłasność, udziały w spółkach prawa handlowego, przedmioty leasingowane, kredytowane). Wskaż uregulowania zawarte w Kodeksie karnym, Kodeksie karnym skarbowym, Kodeksie cywilnym, Kodeksie postępowania cywilnego, Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, Kodeksie spółek handlowych, Kodeksie karnym wykonawczym, Kodeksie pracy (ze szczególnym uwzględnieniem ograniczeń w egzekucji). Wskaż podmioty ponoszące koszty postępowania zabezpieczającego oraz przepisy regulujące to zagadnienie. Omów sposoby postępowania z zajętymi lub zabezpieczonymi przedmiotami oraz dokumentowanie tego postępowania. W oparciu o przygotowane założenia, w ramach ćwiczeń, poleć słuchaczom sporządzenie: - protokołu tymczasowego zajęcia mienia ruchomego, - protokołu oddania rzeczy na przechowanie, - pisemnego wniosku o wydanie postanowienia o zabezpieczeniu majątkowym, - druku rejestracyjnego. Oceń ćwiczenia. |