Program nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów do działań bojowych bez kagańca.
Dz.Urz.KGP.2018.50
Akt obowiązującyDECYZJA Nr 96
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 17 marca 2018 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów do działań bojowych bez kagańca
ZAŁĄCZNIK 1
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW DO DZIAŁAŃ BOJOWYCH BEZ KAGAŃCA
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW DO DZIAŁAŃ BOJOWYCH BEZ KAGAŃCA
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny oraz system oceniania
9. Forma zakończenia kursu
II. LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO
III. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Kurs specjalistyczny dla przewodników psów do działań bojowych bez kagańca, zwany dalej "kursem".
Absolwent kursu będzie przygotowany do wykonywania zadań z psem do działań bojowych bez kagańca.
Na kurs w pierwszej kolejności kierowani są policjanci, którzy ukończyli kurs specjalistyczny dla kandydatów na przewodników psów do działań bojowych bez kagańca oraz policjantów wykonujących czynności pozoranta. Na kurs mogą być również skierowani policjanci Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji, zwanego dalej "BOA" oraz Samodzielnych Pododdziałów Kontrterrorystycznych Policji, zwanych dalej "SPKP", którzy nie ukończyli w/wym. kursu. Kandydaci na kurs muszą posiadać:
Kwalifikacja psów na kurs odbywa się zgodnie z założeniami do Centralnego doboru psów do służby w Policji.
Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.
Kurs trwa 120 dni szkoleniowych. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 7 godzin dziennie, tj. 35 godz. tygodniowo, natomiast pozostały czas służby w wymiarze 5 godz. policjant przeznacza na czynności związane z obsługą psa. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację zajęć w wymiarze większym niż 7 godzin w ciągu dnia.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji (w godz. lekcyjnych) |
Rozpoczęcie kursu | 7 |
Zajęcia programowe | 826 |
Zakończenie kursu | 7 |
Ogółem | 840 (120 dni szkoleniowych) |
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych, nie może przekraczać 5 osób na dwóch instruktorów.
Zajęcia prowadzą nauczyciele policyjni z jednostki szkoleniowej, której powierzono kurs do realizacji, wspólnie z policjantem lub pracownikiem BOA, wyznaczonym przez Dowódcę BOA. Ponadto zajęcia mogą być wspomagane przez policjantów lub pracowników służby kontrterrorystycznej oraz przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych.
Realizujący zajęcia mogą regulować czas ich trwania w systemie tygodniowym lub dziennym. Kolejność realizacji treści kształcenia może być zmieniana przez prowadzących zajęcia, w szczególności ze względu na warunki atmosferyczne.
Ze względu na specyfikę służby z psem do działań bojowych bez kagańca zajęcia należy realizować o różnych porach doby, również poza terenem jednostki szkoleniowej.
Jednostka szkoleniowa odpowiada za zapewnienie środków dydaktycznych niezbędnych do realizacji zagadnień w zakresie:
BOA oraz SPKP, z którego skierowany jest słuchacz odpowiada za zapewnienie środków dydaktycznych niezbędnych do realizacji zagadnień w zakresie:
Na poszczególnych etapach części nr III programu nauczania, postępy w kształceniu umiejętności słuchacza oraz tresurze psa są oceniane przez dwóch przedstawicieli komórek organizacyjnych właściwych do prowadzenia kursu, wyznaczonych przez jej kierowników oraz udokumentowane w "Karcie ocen" według wzoru określonego w programie nauczania w części nr III. Kartę ocen na wszystkich etapach podpisują osoby wyznaczone. Uzyskanie przez słuchacza negatywnej oceny na którymkolwiek z etapów skutkuje jego usunięciem z kursu. W przypadku usunięcia słuchacza, z powodu negatywnej oceny okresowej z zaliczenia etapu tematu nr 3 możliwe jest włączenie w jego miejsce innego słuchacza w terminie do 30 dnia realizacji treści kształcenia.
W przypadku nieosiągania postępów w tresurze lub z przyczyn zdrowotnych w terminie:
W sytuacji, w której policjant uczestniczy w kursie z psem służbowym, przeszkolonym w danej kategorii, kierownik jednostki szkoleniowej może wyrazić zgodę na wcześniejsze ukończenie kursu przez tego policjanta, jeżeli uzyskał pozytywną opinię zespołu pedagogicznego oraz zaliczenie wszystkich tematów programu nauczania.
Lp. | Temat | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | System oceniania |
1. | Teoretyczne podstawy tresury psów | 52 | Po zakończeniu każdego zagadnienia przeprowadzany jest test wiedzy. Ocena z testu wiedzy stanowi ocenę bieżącą. Każda ocena negatywna musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Zaliczenie tematu nr 1 stanowi ocenę okresową, która jest średnią arytmetyczną ocen bieżących. Obowiązuje skala ocen 1-6. |
2. | Pierwsza pomoc | 18 | Zaliczenie tematu nr 2 następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności, która stanowi ocenę okresową. Obowiązuje skala ocen 1-6. Każda ocena negatywna musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
3. | Tresura praktyczna | 726 | W temacie przeprowadzane są cztery testy umiejętności (etap I - w 4 tygodniu kursu, II - w 10 tygodniu kursu, III - w 17 tygodniu kursu, IV - w ostatnim tygodniu kursu), które stanowią oceny okresowe słuchacza. Zaliczenie tematu następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności na IV etapie. Obowiązuje skala ocen 1-6. |
4. | Kształtowanie sprawności fizycznej | 30 | Zaliczenie tematu nr 4 odbywa się poprzez przeprowadzenie testu umiejętności, który podlega ocenie w formie zapisu uogólnionego zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). Każda ocena negatywna musi być poprawiona na ocenę pozytywną. |
Razem | 826 |
Absolwent kursu otrzymuje "Świadectwo ukończenia kursu" z wpisanym ogólnym wynikiem nauki, który jest średnią arytmetyczną ocen okresowych. Ukończenie kursu jest równoznaczne z wydaniem atestu dla psa.
II.
LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO
LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO
Kategoria/nazwa wyposażenia | |
1. Wyposażenie indywidualne: | Liczba na osobę |
Umundurowanie ćwiczebne policjanta Służby kontrterrorystycznej | 1 |
Wyposażenie taktyczne policjanta Służby kontrterrorystycznej | 1 |
Ubiór sportowy | 1 |
Indywidualny sprzęt wysokościowy | 1 |
Broń indywidualna długa i krótka | 1 |
Bojowa uprząż wysokościowa dla psa ** | 1 |
2. Środki dydaktyczne: | Liczba na grupę |
Sprzęt do pozoracji wykorzystywany w ćwiczeniach obrończych * | Zestaw |
Broń na amunicję ślepą * | 2 |
Strzelba gładkolufowa *, *** | 2 |
Amunicja ślepa do broni krótkiej i długiej * | |
Amunicja ostra 9 mm, 5,56 mm, 7,62 mm, 12 cal. typu PIK *,**,*** | |
Wyposażenie medyczne *** | 1 |
Oświetlenie chemiczne typu lightstick (czerwony, zielony, niebieski) **,*** | |
Środki pozoracji pola walki (granaty dymne, granaty hukowe, granaty gazowe)**, *** | po 2/osobę |
Amunicja typu FX* *,*** | 150 szt./osobę |
Kamera *,*** | 2 |
** - wyposażenie dydaktyczne zapewnia KWP/KSP właściwa dla słuchacza skierowanego na kurs
*** - wyposażenie dydaktyczne zapewnia BOA
Amunicję ostrą 9 mm, 7,62 mm, 7,62 ćwiczebną, 12 cal. typu PIK zapewnia Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, jeżeli zajęcia odbywają się na terenie Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. Natomiast w przypadku zajęć poza terenem Centrum Szkolenia Policji w Legionowie amunicję zapewnia BOA. W trakcie kursu przewiduje się średnio wykorzystanie amunicji 9 mm w ilości około 1500 szt. na słuchacza, wykorzystywanej do zajęć na strzelnicy, strzelnicy taktycznej. Pozostałe rodzaje amunicji w liczbie umożliwiającej osiągnięcie celów dydaktycznych.
III.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji | |||||
1. | Teoria tresury psów | 10 | wykład, pokaz | W trakcie realizacji zajęć omów: 1. Sprzęt wykorzystywany w tresurze oraz bezpieczeństwo pracy z psem. 2. System nerwowy psa oraz zasady stosowania bodźców i powstawania odruchów warunkowych. 3. Budowę łuku odruchowego, mechanizm stereotypu dynamicznego oraz zasady odruchu warunkowego u psów. 4. Typy psychiczne oraz psychofizjologiczne podstawy tresury psa. 5. Zasady i metody stosowane w tresurze psa. 6. Szczegółowe metody i zasady wyrabiania u psa odwagi oraz ciętości do osób obcych. 7. Elementy pozoracji podczas ćwiczeń obrończych. | |||||
2. | Zaliczenie zagadnienia 1 | 1 | test wiedzy | ||||||
3. | Kynologia służbowa | 13 | wykład, pokaz | W trakcie realizacji zajęć omów: 1. Anatomię i fizjologię psa. 2. Pielęgnację psa, choroby odzwierzęce. 3. Żywienie psów. 4. Patologie organizmu psa, choroby zakaźne i pasożytnicze oraz zasady korzystania z pomocy weterynaryjnej. 5. Schorzenia występujące u psów. 6. Udzielanie pierwszej pomocy psom w nagłych wypadkach. | |||||
4. | Zaliczenie zagadnienia 3 | 1 | test wiedzy | ||||||
5. | Taktyka i technika użycia psów w Policji | 26 | wykład, pokaz, ćwiczenia | W trakcie realizacji zajęć omów: 1. Zasady prowadzenia ćwiczeń z psem służbowym. 2. Kryteria doboru kandydatów na przewodników oraz obowiązki przewodnika psa wynikające z przepisów prawnych oraz sposób postępowania w określonych sytuacjach. 3. Organizację i wykorzystanie psa do działań bojowych bez kagańca. 4. Podstawy prawne użycia psa jako środka przymusu bezpośredniego. 5. Taktykę i technikę prowadzenia działań bojowych z wykorzystaniem psa. 6. Zasady postępowania przy ewakuacji psa ze strefy zagrożenia. 7. Sporządzanie dokumentacji. | |||||
6. | Zaliczenie zagadnienia 5 | 1 | test wiedzy |
Temat nr 2. PIERWSZA POMOC
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy | 16 | wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczenia | W trakcie realizacji zajęć omów zagadnienia: 1. Bezpieczeństwo i organizacja działań ratowniczych na miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju. 2. Ewakuacja poszkodowanego z miejsca zdarzenia. 3. Ocena wstępna stanu poszkodowanego. 4. Selekcja poszkodowanych - określenie priorytetów udzielania pomocy osobom poszkodowanym. 5. Szybkie badania urazowe. 6. Zabezpieczenie poszkodowanego zgodnie z jego stanem i stwierdzonymi obrażeniami, urazami. 7. Pomoc w sytuacji niedrożnych dróg oddechowych (zadławienie). 8. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa zgodnie ze standardem ERC. 9. Resuscytacja z wykorzystaniem automatycznego defibrylatora. 10. Pierwsza pomoc w urazach i obrażeniach mechanicznych. 11. Wstrząs - działania zapobiegające rozwojowi. 12. Obrażenia wielomiejscowe, wielonarządowe. 13. Przygotowanie poszkodowanego do transportu. 14. Profilaktyka zakażeń w miejscu zdarzenia w kontakcie z materiałem zakaźnym. 15. Zasady postępowania w razie ekspozycji zawodowej na krew i inny, potencjalnie infekcyjny materiał mogący zawierać wirusy (HIV, HCV, HBV i inne). 16. Pierwsza pomoc w nietypowych sytuacjach zagrażających życiu: - ostry ból w klatce piersiowej, - drgawki, - podtopienie, - porażenie prądem, - porażenie piorunem, - obrażenia termiczne. |
2. | Zaliczenie | 2 | test umiejętności |
Temat nr 3. TRESURA PRAKTYCZNA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Elementy tresury praktycznej | 698 | pokaz, ćwiczenia | W trakcie zajęć omów i zaprezentuj prawidłowe wykonanie poszczególnych elementów tresury praktycznej, tj.: 1. Przyzwyczajanie psa do przewodnika. 2. Równanie. 3. Zwroty. 4. Siadanie. 5. Warowanie. 6. Stanie. 7. Pozostawanie. 8. Przywoływanie. 9. Zatrzymywanie w marszu. 10. Pokonywanie przeszkód terenowych. 11. Współpraca psa z zespołem bojowym. 12. Strzelanie sytuacyjne wraz z zespołem bojowym. 13. Przyzwyczajanie psa do środków transportu powietrznego, lądowego i wodnego. 14. Przyzwyczajanie psa do elementów taktyki wysokościowej. 15. Ściganie i obezwładnianie osoby. 16. Udział w zasadzce. 17. Przeszukiwanie pomieszczeń w celu zatrzymania osoby ukrywającej się. W dalszej części zajęć należy ćwiczyć i doskonalić nabyte umiejętności wskazane powyżej, których opanowanie jest niezbędne do ukończenia kursu. |
2. | Zaliczenie etapu I, II, III. | 21 | test umiejętności | Przeprowadź I, II, III etap oceny przewodnika i psa zgodnie z "Kartą ocen", dokonując sprawdzenia poszczególnych umiejętności. Słuchacz uzyskuje zaliczenie na podstawie ocen okresowych z etapów postępów umiejętności. Oceny te wpisuje się do "Karty ocen" i do dziennika kursu. |
3. | Zaliczenie etapu IV. | 7 | test umiejętności | Przeprowadź IV etap oceny przewodnika i psa zgodnie z "Kartą ocen", dokonując sprawdzenia ich umiejętności. Oceny te stanowią oceny końcowe, które są wpisywane do "Książki psa służbowego Policji" i są podstawą do wydania atestu dla psa. Oceny te wpisuje się również do "Karty ocen" i do dziennika kursu. |
Oceniane ćwiczenie (umiejętności) | I ETAP | II ETAP | III ETAP | IV ETAP ZALICZENIE | 2 - Ocenia się zachowanie psa podczas ćwiczeń w pomieszczeniach. | |
Posłuszeństwo psa | Równanie | |||||
Zwroty | ||||||
Stanie | ||||||
Siadanie | ........................................................................................ | |||||
Warowanie | stopień służbowy, imię i nazwisko uczestnika kursu | |||||
Pozostawanie | ||||||
Przywołanie | ........................................................................................ | |||||
Zatrzymywanie | nazwa i numer ew. psa | |||||
Pokonywanie przeszkód terenowych | Schody | ........................................................................................ | ||||
Kładka | data rozpoczęcia i nr kursu | |||||
Tunel | ||||||
Ściana | ||||||
Tor przeszkód | ||||||
Ćwiczenia specjalistyczne | Pościg | 1 | ||||
2 | ||||||
Elementy wysokościowe | ||||||
Współpraca z zespołem bojowym | ||||||
Strzelanie sytuacyjne wraz z zespołem bojowym | ||||||
Przeszukanie pomieszczeń | ||||||
Umiejętności słuchacza | ||||||
Elementy pozoracji podczas ćwiczeń obrończych |
1 - Ocenia się zachowanie psa podczas ćwiczeń w terenie otwartym.
CHARAKTERYSTYKA PSA:
POSŁUSZEŃSTWO I PRZESZKODY -
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
ĆWICZENIA SPECJALISTYCZNE -
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
ATEST WAŻNY DO: ........................"ZATWIERDZAM"
KIEROWNIK
ZAKŁADU KYNOLOGU POLICYJNEJ
CENTRUM SZKOLENIA POLICJI
W LEGIONOWIE
...........................................
podpis słuchacza
Temat nr 4. KSZTAŁTOWANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił wykazać się:
Lp. | Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda realizacji zajęć | Wskazówki do realizacji |
1. | Kształtowanie wydolności i wytrzymałości organizmu, siły ogólnej, zwinności ruchowej i współdziałania w zespole. | 29 | ćwiczenia | W trakcie realizacji zajęć zwróć szczególną uwagę na kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej poprzez: - bieg terenowy, marszobieg, - gry zespołowe, - ćwiczenia siłowe, - ćwiczenia gimnastyczne. |
2. | Zaliczenie. | 1 | test umiejętności | Przeprowadź test umiejętności polegający na przebiegnięciu w czasie 12 minut minimalnego dystansu 2500 m. |