Program nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów do działań bojowych bez kagańca.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.KGP.2018.50

Akt obowiązujący
Wersja od: 2 sierpnia 2021 r.

DECYZJA Nr 96
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 17 marca 2018 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów do działań bojowych bez kagańca

Na podstawie § 54 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania szkoleń zawodowych oraz doskonalenia zawodowego w Policji (Dz. U. poz. 877, z późn. zm.) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Określa się program nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów do działań bojowych bez kagańca, stanowiący załącznik do decyzji.
§  2. 
Realizację kursu, o którym mowa w § 1, powierza się Centrum Szkolenia Policji w Legionowie.
§  3. 
Kursy specjalistyczne dla przewodników psów do działań bojowych rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej decyzji prowadzi się na podstawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów do działań bojowych, określonego w załączniku do decyzji, o której mowa w § 4.
§  4. 
Traci moc decyzja nr 136 Komendanta Głównego Policji z dnia 28 kwietnia 2016 r. w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów do działań bojowych (Dz. Urz. KGP poz. 21).
§  5. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK 1  

PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW DO DZIAŁAŃ BOJOWYCH BEZ KAGAŃCA

SPIS TREŚCI

I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1. Nazwa kursu

2. Cel kursu

3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

4. System prowadzenia kursu

5. Czas trwania kursu

6. Liczebność grupy szkoleniowej

7. Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

8. Zakres tematyczny oraz system oceniania

9. Forma zakończenia kursu

II. LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO

III. TREŚCI KSZTAŁCENIA

I. 

ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE

1.
Nazwa kursu

Kurs specjalistyczny dla przewodników psów do działań bojowych bez kagańca, zwany dalej "kursem".

2.
Cel kursu

Absolwent kursu będzie przygotowany do wykonywania zadań z psem do działań bojowych bez kagańca.

3.
Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs

Na kurs w pierwszej kolejności kierowani są policjanci, którzy ukończyli kurs specjalistyczny dla kandydatów na przewodników psów do działań bojowych bez kagańca oraz policjantów wykonujących czynności pozoranta. Na kurs mogą być również skierowani policjanci Centralnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji, zwanego dalej "BOA" oraz Samodzielnych Pododdziałów Kontrterrorystycznych Policji, zwanych dalej "SPKP", którzy nie ukończyli w/wym. kursu. Kandydaci na kurs muszą posiadać:

-
zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym,
-
dopuszczenie do pracy powyżej 3 m,
-
osobisty sprzęt bojowy i wysokościowy w tym bojową uprząż wysokościową dla psa,
-
szczepienia przeciwko tężcowi i odkleszczowemu zapaleniu opon mózgowych lub przedłożyć dokument potwierdzający rozpoczęcie cyklu szczepień przeciwko odkleszczowemu zapaleniu opon mózgowych.

Kwalifikacja psów na kurs odbywa się zgodnie z założeniami do Centralnego doboru psów do służby w Policji.

4.
System prowadzenia kursu

Kurs prowadzony jest w systemie stacjonarnym.

5.
Czas trwania kursu

Kurs trwa 120 dni szkoleniowych. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 7 godzin dziennie, tj. 35 godz. tygodniowo, natomiast pozostały czas służby w wymiarze 5 godz. policjant przeznacza na czynności związane z obsługą psa. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację zajęć w wymiarze większym niż 7 godzin w ciągu dnia.

Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składają się:

PrzedsięwzięciaCzas realizacji (w godz. lekcyjnych)
Rozpoczęcie kursu7
Zajęcia programowe826
Zakończenie kursu7
Ogółem840

(120 dni szkoleniowych)

6.
Liczebność grupy szkoleniowej

Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod (technik) dydaktycznych, nie może przekraczać 5 osób na dwóch instruktorów.

7.
Warunki niezbędne do realizacji i osiągnięcia celów kształcenia

Zajęcia prowadzą nauczyciele policyjni z jednostki szkoleniowej, której powierzono kurs do realizacji, wspólnie z policjantem lub pracownikiem BOA, wyznaczonym przez Dowódcę BOA. Ponadto zajęcia mogą być wspomagane przez policjantów lub pracowników służby kontrterrorystycznej oraz przedstawicieli podmiotów pozapolicyjnych.

Realizujący zajęcia mogą regulować czas ich trwania w systemie tygodniowym lub dziennym. Kolejność realizacji treści kształcenia może być zmieniana przez prowadzących zajęcia, w szczególności ze względu na warunki atmosferyczne.

Ze względu na specyfikę służby z psem do działań bojowych bez kagańca zajęcia należy realizować o różnych porach doby, również poza terenem jednostki szkoleniowej.

Jednostka szkoleniowa odpowiada za zapewnienie środków dydaktycznych niezbędnych do realizacji zagadnień w zakresie:

-
teoretycznych podstaw tresury psów: temat nr 1, zagadnienia nr 1-4,
-
tresury praktycznej: temat nr 3, zagadnienie nr 1, wskazówki nr 1-10, 12, 15-17,
-
kształtowania sprawności fizycznej: temat nr 4.

BOA oraz SPKP, z którego skierowany jest słuchacz odpowiada za zapewnienie środków dydaktycznych niezbędnych do realizacji zagadnień w zakresie:

-
teoretycznych podstaw tresury psów: temat nr 1, zagadnienie nr 5-6,
-
pierwszej pomocy: temat nr 2,
-
tresury praktycznej: temat nr 3, zagadnienie nr 1, wskazówki nr 11-14, 16, 17.

Na poszczególnych etapach części nr III programu nauczania, postępy w kształceniu umiejętności słuchacza oraz tresurze psa są oceniane przez dwóch przedstawicieli komórek organizacyjnych właściwych do prowadzenia kursu, wyznaczonych przez jej kierowników oraz udokumentowane w "Karcie ocen" według wzoru określonego w programie nauczania w części nr III. Kartę ocen na wszystkich etapach podpisują osoby wyznaczone. Uzyskanie przez słuchacza negatywnej oceny na którymkolwiek z etapów skutkuje jego usunięciem z kursu. W przypadku usunięcia słuchacza, z powodu negatywnej oceny okresowej z zaliczenia etapu tematu nr 3 możliwe jest włączenie w jego miejsce innego słuchacza w terminie do 30 dnia realizacji treści kształcenia.

W przypadku nieosiągania postępów w tresurze lub z przyczyn zdrowotnych w terminie:

-
do 20 dnia realizacji treści kształcenia od rozpoczęcia kursu pies może zostać wymieniony,
-
po 20 dniu realizacji treści kształcenia wycofanie psa skutkuje wyłączeniem z kursu słuchacza.

W sytuacji, w której policjant uczestniczy w kursie z psem służbowym, przeszkolonym w danej kategorii, kierownik jednostki szkoleniowej może wyrazić zgodę na wcześniejsze ukończenie kursu przez tego policjanta, jeżeli uzyskał pozytywną opinię zespołu pedagogicznego oraz zaliczenie wszystkich tematów programu nauczania.

8.
Zakres tematyczny oraz system oceniania
Lp.TematCzas realizacji w godz. lekcyjnychSystem oceniania
1.Teoretyczne podstawy tresury psów52Po zakończeniu każdego zagadnienia przeprowadzany jest test wiedzy. Ocena z testu wiedzy stanowi ocenę bieżącą. Każda ocena negatywna musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Zaliczenie tematu nr 1 stanowi ocenę okresową, która jest średnią arytmetyczną ocen bieżących. Obowiązuje skala ocen 1-6.
2.Pierwsza pomoc18Zaliczenie tematu nr 2 następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności, która stanowi ocenę okresową. Obowiązuje skala ocen 1-6. Każda ocena negatywna musi być poprawiona na ocenę pozytywną.
3.Tresura praktyczna726W temacie przeprowadzane są cztery testy umiejętności (etap I - w 4 tygodniu kursu, II - w 10 tygodniu kursu,

III - w 17 tygodniu kursu,

IV - w ostatnim tygodniu kursu), które stanowią oceny okresowe słuchacza.

Zaliczenie tematu następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności na IV etapie. Obowiązuje skala ocen 1-6.

4.Kształtowanie sprawności fizycznej30Zaliczenie tematu nr 4 odbywa się poprzez przeprowadzenie testu umiejętności, który podlega ocenie w formie zapisu uogólnionego zaliczono (zal.) lub nie zaliczono (nzal.). Każda ocena negatywna musi być poprawiona na ocenę pozytywną.
Razem826
9.
Forma zakończenia kursu

Absolwent kursu otrzymuje "Świadectwo ukończenia kursu" z wpisanym ogólnym wynikiem nauki, który jest średnią arytmetyczną ocen okresowych. Ukończenie kursu jest równoznaczne z wydaniem atestu dla psa.

II. 

LISTA WYPOSAŻENIA DYDAKTYCZNEGO

Kategoria/nazwa wyposażenia
1. Wyposażenie indywidualne:Liczba na osobę
Umundurowanie ćwiczebne policjanta Służby kontrterrorystycznej1
Wyposażenie taktyczne policjanta Służby kontrterrorystycznej1
Ubiór sportowy1
Indywidualny sprzęt wysokościowy1
Broń indywidualna długa i krótka1
Bojowa uprząż wysokościowa dla psa **1
2. Środki dydaktyczne:Liczba na grupę
Sprzęt do pozoracji wykorzystywany w ćwiczeniach obrończych *Zestaw
Broń na amunicję ślepą *2
Strzelba gładkolufowa *, ***2
Amunicja ślepa do broni krótkiej i długiej *
Amunicja ostra 9 mm, 5,56 mm, 7,62 mm, 12 cal. typu PIK *,**,***
Wyposażenie medyczne ***1
Oświetlenie chemiczne typu lightstick (czerwony, zielony, niebieski) **,***
Środki pozoracji pola walki (granaty dymne, granaty hukowe, granaty gazowe)**, ***po 2/osobę
Amunicja typu FX* *,***150 szt./osobę
Kamera *,***2
* - wyposażenie dydaktyczne zapewnia jednostka szkoleniowa

** - wyposażenie dydaktyczne zapewnia KWP/KSP właściwa dla słuchacza skierowanego na kurs

*** - wyposażenie dydaktyczne zapewnia BOA

Amunicję ostrą 9 mm, 7,62 mm, 7,62 ćwiczebną, 12 cal. typu PIK zapewnia Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, jeżeli zajęcia odbywają się na terenie Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. Natomiast w przypadku zajęć poza terenem Centrum Szkolenia Policji w Legionowie amunicję zapewnia BOA. W trakcie kursu przewiduje się średnio wykorzystanie amunicji 9 mm w ilości około 1500 szt. na słuchacza, wykorzystywanej do zajęć na strzelnicy, strzelnicy taktycznej. Pozostałe rodzaje amunicji w liczbie umożliwiającej osiągnięcie celów dydaktycznych.

III. 

TREŚCI KSZTAŁCENIA

Temat nr 1. TEORETYCZNE PODSTAWY TRESURY PSÓW

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
wymienić i scharakteryzować sprzęt wykorzystywany w tresurze psa,
-
omówić warunki bezpieczeństwa podczas tresury psa,
-
omówić podstawowe elementy pozoracji podczas ćwiczeń obrończych,
-
scharakteryzować metody i zasady tresury psa,
-
scharakteryzować metody i zasady wyrabiania u psa odwagi oraz ciętości do osób obcych,
-
omówić system nerwowy psa oraz zasady stosowania bodźców,
-
scharakteryzować typy psychiczne psów i ich znaczenie w tresurze,
-
wymienić zasady stosowania bodźców i powstawania odruchów warunkowych u psa,
-
omówić elementy anatomii psa,
-
scharakteryzować główne procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie psa,
-
omówić choroby odzwierzęce oraz sposoby pielęgnacji psa,
-
scharakteryzować zasady racjonalnego żywienia psów,
-
opisać objawy chorobowe psa,
-
scharakteryzować obowiązki przewodnika psa służbowego wynikające z przepisów prawnych,
-
omówić przepisy prawne dotyczące użycia psa do działań bojowych bez kagańca,
-
omówić zasady użycia psa służbowego podczas przeszukania terenu i zabudowań,
-
sporządzić notatkę służbową z użycia psa służbowego.
Lp.ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.Teoria tresury psów10wykład,

pokaz

W trakcie realizacji zajęć omów:

1. Sprzęt wykorzystywany w tresurze oraz bezpieczeństwo pracy z psem.

2. System nerwowy psa oraz zasady stosowania bodźców i powstawania odruchów warunkowych.

3. Budowę łuku odruchowego, mechanizm stereotypu dynamicznego oraz zasady odruchu warunkowego u psów.

4. Typy psychiczne oraz psychofizjologiczne podstawy tresury psa.

5. Zasady i metody stosowane w tresurze psa.

6. Szczegółowe metody i zasady wyrabiania u psa odwagi oraz ciętości do osób obcych.

7. Elementy pozoracji podczas ćwiczeń obrończych.

2.Zaliczenie zagadnienia 11test wiedzy
3.Kynologia służbowa13wykład,

pokaz

W trakcie realizacji zajęć omów:

1. Anatomię i fizjologię psa.

2. Pielęgnację psa, choroby odzwierzęce.

3. Żywienie psów.

4. Patologie organizmu psa, choroby zakaźne i pasożytnicze oraz zasady korzystania z pomocy weterynaryjnej.

5. Schorzenia występujące u psów.

6. Udzielanie pierwszej pomocy psom w nagłych wypadkach.

4.Zaliczenie zagadnienia 31test wiedzy
5.Taktyka i technika użycia psów w Policji26wykład,

pokaz,

ćwiczenia

W trakcie realizacji zajęć omów:

1. Zasady prowadzenia ćwiczeń z psem służbowym.

2. Kryteria doboru kandydatów na przewodników oraz obowiązki przewodnika psa wynikające z przepisów prawnych oraz sposób postępowania w określonych sytuacjach.

3. Organizację i wykorzystanie psa do działań bojowych bez kagańca.

4. Podstawy prawne użycia psa jako środka przymusu bezpośredniego.

5. Taktykę i technikę prowadzenia działań bojowych z wykorzystaniem psa.

6. Zasady postępowania przy ewakuacji psa ze strefy zagrożenia.

7. Sporządzanie dokumentacji.

6.Zaliczenie zagadnienia 51test wiedzy

Temat nr 2. PIERWSZA POMOC

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
wykonać czynności ratownicze, w zależności od rodzaju zdarzenia,
-
dokonać wstępnej oceny stanu poszkodowanego,
-
przeprowadzić badania fizykalne,
-
omówić zasady prowadzenia selekcji poszkodowanych i ustalania priorytetów w udzielaniu pomocy,
-
zapewnić bezpieczeństwo poszkodowanemu w zależności od jego stanu oraz doznanych obrażeń,
-
prowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową osób dorosłych, dzieci, kobiet w ciąży,
-
wykonać defibrylację przy zastosowaniu automatycznego defibrylatora w sytuacji nagłego zatrzymania krążenia,
-
zabezpieczyć poszkodowanego z obrażeniami tkanek miękkich oraz krwotokiem,
-
zabezpieczyć poszkodowanego z urazem termicznym (oparzeniem),
-
wskazać działania zapobiegające rozwojowi wstrząsu,
-
udzielić pomocy w urazach kostnych,
-
przygotować poszkodowanego do transportu,
-
omówić zasady postępowania w przypadku kontaktu z materiałem potencjalnie zakaźnym (HIV, HCV, HBV i inne wirusy),
-
scharakteryzować zasady dotyczące własnego bezpieczeństwa w trakcie udzielania pierwszej pomocy.
Lp.ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.Doskonalenie umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy16wykład,

dyskusja,

pokaz,

ćwiczenia

W trakcie realizacji zajęć omów zagadnienia:

1. Bezpieczeństwo i organizacja działań ratowniczych na miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju.

2. Ewakuacja poszkodowanego z miejsca zdarzenia.

3. Ocena wstępna stanu poszkodowanego.

4. Selekcja poszkodowanych - określenie priorytetów udzielania pomocy osobom poszkodowanym.

5. Szybkie badania urazowe.

6. Zabezpieczenie poszkodowanego zgodnie z jego stanem i stwierdzonymi obrażeniami, urazami.

7. Pomoc w sytuacji niedrożnych dróg oddechowych (zadławienie).

8. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa zgodnie ze standardem ERC.

9. Resuscytacja z wykorzystaniem automatycznego defibrylatora.

10. Pierwsza pomoc w urazach i obrażeniach mechanicznych.

11. Wstrząs - działania zapobiegające rozwojowi.

12. Obrażenia wielomiejscowe, wielonarządowe.

13. Przygotowanie poszkodowanego do transportu.

14. Profilaktyka zakażeń w miejscu zdarzenia w kontakcie z materiałem zakaźnym.

15. Zasady postępowania w razie ekspozycji zawodowej na krew i inny, potencjalnie infekcyjny materiał mogący zawierać wirusy (HIV, HCV, HBV i inne).

16. Pierwsza pomoc w nietypowych sytuacjach zagrażających życiu:

- ostry ból w klatce piersiowej,

- drgawki,

- podtopienie,

- porażenie prądem,

- porażenie piorunem,

- obrażenia termiczne.

2.Zaliczenie2test umiejętności

Temat nr 3. TRESURA PRAKTYCZNA

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:

-
rozwinąć u psa wymagane umiejętności z zakresu posłuszeństwa ogólnego, pokonywania przeszkód terenowych, ćwiczeń obrończych,
-
osiągnąć u psa wymagany w służbie stopień posłuszeństwa ogólnego, pokonywania przeszkód terenowych, ćwiczeń obrończych,
-
utrzymać sprawność użytkową psa w zakresie posłuszeństwa ogólnego, pokonywania przeszkód terenowych, ćwiczeń obrończych,
-
w stopniu podstawowym wykonywać czynności pozoranta na różnym etapie rozwoju psa.
Lp.ZagadnieniaCzas

realizacji w godz. lekcyjnych

Metoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.Elementy tresury praktycznej698pokaz,

ćwiczenia

W trakcie zajęć omów i zaprezentuj prawidłowe wykonanie poszczególnych elementów tresury praktycznej, tj.:

1. Przyzwyczajanie psa do przewodnika.

2. Równanie.

3. Zwroty.

4. Siadanie.

5. Warowanie.

6. Stanie.

7. Pozostawanie.

8. Przywoływanie.

9. Zatrzymywanie w marszu.

10. Pokonywanie przeszkód terenowych.

11. Współpraca psa z zespołem bojowym.

12. Strzelanie sytuacyjne wraz z zespołem bojowym.

13. Przyzwyczajanie psa do środków transportu powietrznego, lądowego i wodnego.

14. Przyzwyczajanie psa do elementów taktyki wysokościowej.

15. Ściganie i obezwładnianie osoby.

16. Udział w zasadzce.

17. Przeszukiwanie pomieszczeń w celu zatrzymania osoby ukrywającej się.

W dalszej części zajęć należy ćwiczyć i doskonalić nabyte umiejętności wskazane powyżej, których opanowanie jest niezbędne do ukończenia kursu.

2.Zaliczenie etapu I, II, III.21test umiejętnościPrzeprowadź I, II, III etap oceny przewodnika i psa zgodnie z "Kartą ocen", dokonując sprawdzenia poszczególnych umiejętności. Słuchacz uzyskuje zaliczenie na podstawie ocen okresowych z etapów postępów umiejętności. Oceny te wpisuje się do "Karty ocen" i do dziennika kursu.
3.Zaliczenie etapu IV.7test umiejętnościPrzeprowadź IV etap oceny przewodnika i psa zgodnie z "Kartą ocen", dokonując sprawdzenia ich umiejętności. Oceny te stanowią oceny końcowe, które są wpisywane do "Książki psa służbowego Policji" i są podstawą do wydania atestu dla psa. Oceny te wpisuje się również do "Karty ocen" i do dziennika kursu.
Oceniane ćwiczenie (umiejętności)I ETAPII ETAPIII ETAPIV ETAP ZALICZENIE2 - Ocenia się zachowanie psa podczas ćwiczeń w pomieszczeniach.
Posłuszeństwo psaRównanie
Zwroty
Stanie
Siadanie........................................................................................
Warowaniestopień służbowy, imię i nazwisko uczestnika kursu
Pozostawanie
Przywołanie........................................................................................
Zatrzymywanienazwa i numer ew. psa
Pokonywanie przeszkód terenowychSchody........................................................................................
Kładkadata rozpoczęcia i nr kursu
Tunel
Ściana
Tor przeszkód
Ćwiczenia specjalistycznePościg1
2
Elementy wysokościowe
Współpraca z zespołem bojowym
Strzelanie sytuacyjne wraz z zespołem bojowym
Przeszukanie pomieszczeń
Umiejętności słuchacza
Elementy pozoracji podczas ćwiczeń obrończych

1 - Ocenia się zachowanie psa podczas ćwiczeń w terenie otwartym.

CHARAKTERYSTYKA PSA:

POSŁUSZEŃSTWO I PRZESZKODY -

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

ĆWICZENIA SPECJALISTYCZNE -

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

ATEST WAŻNY DO: ........................"ZATWIERDZAM"

 KIEROWNIK

 ZAKŁADU KYNOLOGU POLICYJNEJ

 CENTRUM SZKOLENIA POLICJI

 W LEGIONOWIE

...........................................

podpis słuchacza

Temat nr 4. KSZTAŁTOWANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ

CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił wykazać się:

-
szybkością ruchową,
-
wytrzymałością kondycyjną,
-
siłą ogólną i koordynacją ruchową,
-
umiejętnością współdziałania w zespole.
Lp.ZagadnieniaCzas realizacji w godz. lekcyjnychMetoda realizacji zajęćWskazówki do realizacji
1.Kształtowanie wydolności i wytrzymałości organizmu, siły ogólnej, zwinności ruchowej i współdziałania w zespole.29ćwiczeniaW trakcie realizacji zajęć zwróć szczególną uwagę na kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej poprzez:

- bieg terenowy, marszobieg,

- gry zespołowe,

- ćwiczenia siłowe,

- ćwiczenia gimnastyczne.

2.Zaliczenie.1test umiejętnościPrzeprowadź test umiejętności polegający na przebiegnięciu w czasie 12 minut minimalnego dystansu 2500 m.
1 Załącznik zmieniony przez § 1 decyzji nr 122 z dnia 26 maja 2021 r. (Dz.Urz.KGP.2021.41) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 sierpnia 2021 r.