Program nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów do działań bojowych.
Dz.Urz.KGP.2016.21
Akt utracił mocDECYZJA Nr 136
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 28 kwietnia 2016 r.
w sprawie programu nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów do działań bojowych
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM
DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW DO DZIAŁAŃ BOJOWYCH
PROGRAM NAUCZANIA NA KURSIE SPECJALISTYCZNYM
DLA PRZEWODNIKÓW PSÓW DO DZIAŁAŃ BOJOWYCH
I. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
1. Nazwa kursu
2. Cel kursu
3. Kryteria formalne, jakim muszą odpowiadać kandydaci kierowani na kurs
4. System prowadzenia kursu
5. Czas trwania kursu
6. Liczebność grupy szkoleniowej
7. Warunki niezbędne do osiągnięcia celów kształcenia
8. Zakres tematyczny
9. Forma zakończenia kursu
II. TREŚCI KSZTAŁCENIA
I.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
Program nauczania na kursie specjalistycznym dla przewodników psów do działań bojowych, zwany dalej "kursem".
Absolwent kursu będzie przygotowany do wykonywania zadań z psem do działań bojowych.
Na kurs kierowany jest policjant pododdziału antyterrorystycznego Policji.
Policjant musi posiadać:
Kwalifikacja psów na kurs odbywa się zgodnie z założeniami do Centralnego doboru psów do służby w Policji.
Kurs jest prowadzony w systemie stacjonarnym.
Kurs trwa 120 dni. Liczba godzin lekcyjnych, liczonych w 45-minutowych jednostkach, nie powinna przekraczać 7 godzin dziennie, tj. 35 godz. tygodniowo, pozostały czas służby w wymiarze 5 godz. policjant przeznacza na czynności związane z obsługą psa. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację zajęć w wymiarze większym niż 7 godzin w ciągu dnia.
Na całkowity wymiar czasu trwania kursu, składają się:
Przedsięwzięcia | Czas realizacji |
Rozpoczęcie kursu | 1 dzień |
Realizacja treści kształcenia | 118 dni (826 godzin lekcyjnych) |
Zakończenie kursu | 1 dzień |
Ogółem | 120 dni |
Poszczególne treści kształcenia należy realizować w grupach szkoleniowych, których liczebność, z uwagi na cele dydaktyczne zajęć oraz efektywność stosowanych metod dydaktycznych, nie może przekraczać 6 osób na dwóch instruktorów.
Zajęcia dydaktyczne prowadzą instruktorzy z Zakładu Kynologii Policyjnej Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. W prowadzeniu zajęć mogą uczestniczyć policjanci z Biura Operacji Antyterrorystycznych KGP.
Realizujący zajęcia podczas prowadzenia symulacji bądź ćwiczeń mogą regulować czas trwania zajęć w systemie tygodniowym lub dziennym w sposób zapewniający optymalne osiągnięcie zakładanych celów. Kolejność realizacji treści kształcenia może być zmieniana przez prowadzących zajęcia, w szczególności ze względu na warunki atmosferyczne.
Ze względu na specyfikę służby z psem do działań bojowych zajęcia należy realizować o różnych porach doby, również poza terenem jednostki szkoleniowej.
Jednostka szkoleniowa odpowiada za zapewnienie środków dydaktycznych niezbędnych do realizacji zagadnień w zakresie:
Biuro Operacji Antyterrorystycznych odpowiada za zapewnienie środków dydaktycznych niezbędnych do realizacji zagadnień w zakresie:
Na poszczególnych etapach bloku nr III postępy w kształceniu umiejętności słuchacza oraz tresurze psa są oceniane przez dwóch przedstawicieli komórek organizacyjnych właściwych do prowadzenia kursu, wyznaczonych przez jej kierowników oraz dokumentowane w Karcie ocen według wzoru określonego w treściach kształcenia. Kartę ocen na wszystkich etapach podpisują osoby wyznaczone. Uzyskanie przez słuchacza negatywnej oceny na którymkolwiek z etapów skutkuje jego usunięciem z kursu. W przypadku usunięcia słuchacza, z powodu negatywnej oceny okresowej z zaliczenia etapu bloku nr III możliwe jest włączenie w jego miejsce innego słuchacza w terminie do 30 dnia realizacji treści kształcenia.
W przypadku nieosiągania postępów w tresurze lub z przyczyn zdrowotnych w terminie:
W sytuacji, w której policjant uczestniczy w kursie z psem służbowym, przeszkolonym w danej kategorii, kierownik jednostki szkoleniowej może wyrazić zgodę na wcześniejsze ukończenie kursu przez tego policjanta, jeżeli uzyskał pozytywną opinię zespołu pedagogicznego oraz zaliczenie wszystkich bloków.
Nazwa i charakterystyka bloku | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Sposób oceniania |
Nr I. Teoretyczne podstawy tresury psów | 41 | Po zakończeniu każdego tematu przeprowadzany jest test wiedzy. Ocena z testu wiedzy stanowi ocenę bieżącą. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia, po zakończeniu realizacji bloku. Zaliczenie następuje na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych, z testów wiedzy przeprowadzanych po zakończeniu każdego z tematów. Obowiązuje skala ocen 1-6. |
W ramach bloku zagadnieniowego realizowane są trzy tematy ukierunkowane na kształcenie z zakresu teorii tresury psów, kynologii służbowej, taktyki oraz techniki użycia psów. | ||
Nr II. Pierwsza pomoc | 18 | Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia, po zakończeniu realizacji bloku. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Zaliczenie następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności. Obowiązuje skala ocen 1-6. |
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat, ukierunkowany na doskonalenie umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy. | ||
Nr III. Tresura praktyczna | 737 | W bloku przeprowadzane są cztery testy umiejętności (etap I - w 4 tygodniu kursu, II - w 10 tygodniu kursu, III - w 17 tygodniu kursu, IV - w ostatnim tygodniu kursu), które stanowią oceny okresowe słuchacza. Zaliczenie bloku następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności na IV etapie. Obowiązuje skala ocen 1-6. |
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat, ukierunkowany na wykształcenie, u przewodnika i psa, umiejętności umożliwiających realizację zadań związanych z wykonywaniem działań bojowych. | ||
Nr IV. Kształtowanie sprawności fizycznej | 30 | W bloku przeprowadzany jest jeden test umiejętności. Ocena negatywna uzyskana w czasie realizacji bloku zagadnieniowego musi być poprawiona na ocenę pozytywną. Słuchacz podlega okresowej ocenie w formie zaliczenia, po zakończeniu realizacji bloku. Zaliczenie następuje na podstawie oceny uzyskanej z testu umiejętności. Obowiązuje skala ocen 1-6. |
W ramach bloku zagadnieniowego realizowany jest jeden temat ukierunkowany na rozwijanie umiejętności w zakresie kształtowania zdolności motorycznych. |
Absolwent kursu otrzymuje świadectwo ukończenia kursu z wpisanym ogólnym wynikiem nauki. Ukończenie kursu jest równoznaczne z wydaniem psu atestu.
II.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
TREŚCI KSZTAŁCENIA
BLOK NR I: TEORETYCZNE PODSTAWY TRESURY PSÓW
BLOK NR I: TEORETYCZNE PODSTAWY TRESURY PSÓW
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Sprzęt wykorzystywany w tresurze oraz bezpieczeństwo pracy z psem. 2. System nerwowy psa oraz zasady stosowania bodźców i powstawania odruchów warunkowych. 3. Budowa łuku odruchowego, mechanizm stereotypu dynamicznego oraz zasady odruchu warunkowego u psów. 4. Typy psychiczne oraz psychofizjologiczne podstawy tresury psa. 5. Zasady i metody stosowane w tresurze psa. 6. Szczegółowe metody i zasady wyrabiania u psa odwagi oraz ciętości do osób obcych. 7. Elementy pozoracji podczas ćwiczeń obrończych. | 10 | wykład, pokaz | W czasie realizacji zajęć zaprezentuj słuchaczom sprzęt do tresury psa. Podaj podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas zajęć z praktycznej tresury psa. Omów podstawowe elementy pozoracji podczas ćwiczeń obrończych. Zaprezentuj schemat powstawania łuku odruchowego oraz mechanizm powstawania stereotypu dynamicznego. |
8. Zaliczenie. | 1 | test wiedzy |
TEMAT NR 2: KYNOLOGIA SŁUŻBOWA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Anatomia i fizjologia psa. 2. Pielęgnacja psa, choroby odzwierzęce. 3. Żywienie psów. 4. Patologia organizmu psa, choroby zakaźne i pasożytnicze oraz zasady korzystania z pomocy weterynaryjnej. 5. Schorzenia występujące u psów, profilaktyka oraz zasady postępowania w nagłych wypadkach. | 10 | wykład | Korzystając z tablic poglądowych oraz modelu układu kostnego nazwij i scharakteryzuj okolice ciała psa. Przedstaw profilaktykę chorób odzwierzęcych. Omów zasady racjonalnego żywienia psów. Wymień i omów choroby zakaźne i pasożytnicze, a także ich profilaktykę. |
6. Zaliczenie. | 1 | test wiedzy |
TEMAT NR 3: TAKTYKA I TECHNIKA UŻYCIA PSÓW W POLICJI
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Zasady prowadzenia ćwiczeń z psem służbowym. 2. Kryteria doboru kandydatów na przewodników oraz obowiązki przewodnika psa wynikające z przepisów prawnych oraz sposób postępowania w określonych sytuacjach. 3. Organizacja i wykorzystanie psa do działań bojowych. 4. Podstawy prawne użycia psa jako środka przymusu bezpośredniego. 5. Taktyka i technika prowadzenia działań bojowych z wykorzystaniem psa. 6. Sporządzanie dokumentacji. | 18 | wykład, pokaz, ćwiczenia | Przedstaw akty prawne regulujące służbę przewodnika psa. Omów zasady wykorzystania psa w działaniach bojowych. Omów przypadki i zasady użycia psa jako środka przymusu bezpośredniego. Wskaż rolę przewodnika na miejscu operacji oraz jego zadania do wykonania przy użyciu psa. Na podstawie założeń słuchacze sporządzą dokumentację, np. notatkę służbową z użycia psa służbowego Policji jako środka przymusu bezpośredniego, która będzie podlegała ocenie. Omów sporządzoną dokumentację. |
7. Zaliczenie | 1 | test wiedzy |
BLOK NR II: PIERWSZA POMOC
BLOK NR II: PIERWSZA POMOC
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Bezpieczeństwo i organizacja działań ratowniczych na miejscu wypadku w zależności od jego rodzaju. 2. Ewakuacja poszkodowanego z miejsca zdarzenia. 3. Ocena wstępna stanu poszkodowanego. 4. Selekcja poszkodowanych - określenie priorytetów udzielania pomocy osobom poszkodowanym. 5. Szybkie badania urazowe. 6. Zabezpieczenie poszkodowanego zgodnie z jego stanem i stwierdzonymi obrażeniami, urazami. | 3 | wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczenia | Do zajęć należy przygotować: walizkę pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, rękawiczki, atrapę samochodu, kołnierze ortopedyczne. Przypomnij schemat postępowania w miejscu zdarzenia w zależności od jego rodzaju. Zwróć uwagę na umiejętność szybkiego przeprowadzenia oceny i analizy sytuacji oraz podjęcia działań ratowniczych z uwzględnieniem szeroko pojętego bezpieczeństwa. Przypomnij organizację działań ratowniczych funkcjonariusza Policji, w sytuacji wypadku komunikacyjnego i innych zdarzeń. Przypomnij zasady dotyczące ewakuacji poszkodowanego z miejsca zdarzenia. Zwróć uwagę na znaczenie doboru prawidłowej techniki w trakcie ewakuacji (chwyt Rauteka). Przypomnij o zasadach selekcji osób poszkodowanych w celu ustalenia kolejności w udzielaniu pomocy ofiarom, biorąc po uwagę stan poszkodowanych oraz stwierdzone obrażenia i urazy. Poleć, aby słuchacze w ramach ćwiczeń doskonalili umiejętności udzielania pomocy poszkodowanym na miejscu zdarzenia. |
7. Pomoc w sytuacji niedrożnych dróg oddechowych (zadławienie). 8. Resuscytacja krążeniowo-oddechowa zgodnie ze standardem ERC 2010. 9. Resuscytacja z wykorzystaniem automatycznego defibrylatora. | 6 | wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczenia | Do zajęć należy przygotować: trenażery osób dorosłych, niemowlaka, dziecka, a także worek do prowadzenia oddechu zastępczego POCKET-MASK, rękawiczki, defibrylator z oprogramowaniem szkoleniowym. Zaprezentuj działania ratownicze. Podkreśl znaczenie czasu podjęcia czynności ratowniczych w sytuacji nagłego zatrzymania podstawowych funkcji życiowych. Wspólnie ze słuchaczami przeanalizuj znaczenie określenia "cztery złote minuty" w działaniach ratowniczych. Zwróć uwagę na czynniki mające wpływ na skuteczność czynności resuscytacyjnych. Przypomnij algorytm czynności resuscytacji krążeniowo-oddechowej w poszczególnych grupach wiekowych. Zwróć uwagę na bezpieczeństwo ratownika podczas wykonywanych czynności. W ramach ćwiczeń praktycznych słuchacze doskonalą umiejętność resuscytacji krążeniowo-oddechowej osoby dorosłej i dziecka oraz umiejętność posługiwania się defibrylatorem. |
10. Pierwsza pomoc w urazach i obrażeniach mechanicznych. 11. Wstrząs - działania zapobiegające rozwojowi. 12. Obrażenia wielomiejscowe, wielonarządowe. 13. Przygotowanie poszkodowanego do transportu. 14. Profilaktyka zakażeń w miejscu zdarzenia w kontakcie z materiałem zakaźnym. 15. Zasady postępowania w razie ekspozycji zawodowej na krew i inny, potencjalnie infekcyjny materiał mogący zawierać wirusy (HIV, HCV, HBV i inne). | 4 | wykład, dyskusja, pokaz, ćwiczenia | Do zajęć należy przygotować: atrapy ran, atrapy złamań, trenażer urazowy, walizkę pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem, rękawiczki. Przypomnij najważniejsze zasady opatrywania ran, tamowania krwotoków, zabezpieczania urazów układu kostnego, działań zapobiegających rozwojowi wstrząsu urazowego. Przypomnij algorytmy czynności obowiązujące w trakcie opatrywania ran szczególnych: amputacja, wytrzewienie jelit, drążąca rana klatki piersiowej, rana z ciałem obcym. Zaprezentuj, w jaki sposób należy zabezpieczyć poszkodowanego, układając go na twardej desce w celu przygotowania do transportu. Omów mechanizm powstawania urazów wielonarządowych, przypomnij algorytm postępowania ratowniczego w sytuacji poszkodowanego z obrażeniami wielonarządowymi. Szczególną uwagę zwróć na bardzo ważny aspekt w działaniach ratowniczych, jakim jest bezpieczeństwo ratownika (konieczność stosowania ochrony osobistej: rękawiczki, maseczka, okulary itp.). Przypomnij działania profilaktyczne HIV, HCV, HBV oraz postępowanie w razie ekspozycji zawodowej na miejscu wypadku. Zwróć uwagę na odpowiednie postępowanie profilaktyczne w celu uniknięcia zakażenia chorobami zakaźnymi. W ramach ćwiczeń słuchacze będą doskonalić umiejętność zabezpieczania poszkodowanych, u których wystąpiły obrażenia tkanek miękkich, urazy kostne oraz obrażenia wielonarządowe oraz umiejętność układania poszkodowanego na desce ortopedycznej w celu przygotowania do transportu. |
16. Pierwsza pomoc w nietypowych sytuacjach zagrażających życiu: - ostry ból w klatce piersiowej, - drgawki, - podtopienie, - porażenie prądem, - porażenie piorunem, - obrażenia termiczne. | 3 | pogadanka, wykład, pokaz, ćwiczenia | Do realizacji zajęć potrzebne będą: rękawiczki, walizka, torba pierwszej pomocy z pełnym wyposażeniem. Z udziałem słuchaczy przypomnij algorytm postępowania z osobą, u której stwierdzasz napad drgawkowy, podejrzewasz zawał mięśnia sercowego, doszło do porażenia prądem, porażenia piorunem, urazu termicznego (oparzenia, odmrożenia). Przypomnij postępowanie z osobą wydobytą z wody bez zachowanych czynności życiowych. W ramach ćwiczeń słuchacze będą doskonalić umiejętność udzielania pomocy w różnych sytuacjach zagrożenia życia. Doskonalone przez słuchaczy umiejętności podlegają ocenie kształtującej ze wskazaniem na mocne i słabe strony wykonywanych czynności. |
17. Zaliczenie. | 2 | test umiejętności |
BLOK NR III: TRESURA PRAKTYCZNA
BLOK NR III: TRESURA PRAKTYCZNA
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił:
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Przyzwyczajanie psa do przewodnika. 2. Równanie. 3. Zwroty. 4. Siadanie. 5. Warowanie. 6. Stanie. 7. Pozostawanie. 8. Przywoływanie. 9. Zatrzymywanie w marszu. 10. Pokonywanie przeszkód terenowych. 11. Współpraca psa z zespołem bojowym. 12. Przyzwyczajanie psa do środków transportu powietrznego, lądowego i wodnego. 13. Przyzwyczajanie psa do elementów taktyki wysokościowej. 14. Odpieranie czynnej napaści. 15. Ściganie i obezwładnianie osoby. 16. Udział w zasadzce. 17. Przeszukiwanie terenu w celu zatrzymania osoby ukrywającej się. 18. Przeszukiwanie pomieszczeń w celu zatrzymania osoby ukrywającej się. | 709 | pokaz, ćwiczenia | Zaprezentuj prawidłowe wykonanie każdego ćwiczenia, tj. równania, zwrotów, siadania, warowania, stania, itd. Przewodnik z psem każdy dzień tresurowy powinien rozpocząć 1 godziną ćwiczeń z zakresu posłuszeństwa ogólnego. Przy ocenie bieżącej stosowana jest ocena kształtująca, polegająca na wskazywaniu mocnych i słabych stron wykonywania zadań przez słuchaczy. Zajęcia realizuj o różnych porach doby i w zróżnicowanych warunkach. Zmieniaj pozoranta i miejsca jego ukrycia. Zaprezentuj prawidłowe techniki pozoracji w ćwiczeniach obrończych. Do realizacji zajęć przygotuj sprzęt tresurowy. W trakcie realizacji tematu należy przeprowadzić trzy etapy oceny predyspozycji psa do dalszej tresury. |
19. Zaliczenie etapu I, II, III. | 21 | test umiejętności | Przeprowadź I, II, III etap oceny przewodnika i psa, dokonując wszechstronnego sprawdzenia ich umiejętności. Słuchacz uzyskuje zaliczenie okresowe na podstawie oceny z etapów postępów umiejętności. Oceny te wpisuje się do "Karty ocen" i do dziennika kursu. |
20. Zaliczenie etapu IV. | 7 | test umiejętności | Przeprowadź IV etap oceny przewodnika i psa, dokonując wszechstronnego sprawdzenia ich umiejętności. Oceny te stanowią oceny końcowe, które są wpisywane do "Książki psa służbowego Policji" i są podstawą do wydania psu atestu. Oceny te wpisuje się również do "Karty ocen" i do dziennika kursu. |
KARTA OCEN
KARTA OCEN
CHARAKTERYSTYKA PSA:
POSŁUSZEŃSTWO I PRZESZKODY -
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
ĆWICZENIA SPECJALISTYCZNE -
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
ATEST WAŻNY DO: .........................................
"ZATWIERDZAM"
.................................................
podpis słuchacza
BLOK NR IV: KSZTAŁTOWANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ
BLOK NR IV: KSZTAŁTOWANIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ
CELE: Po zrealizowaniu tematu słuchacz będzie potrafił wykazać się szybkością, wytrzymałością, siłą ogólną i koordynacją ruchową oraz umiejętnością współdziałania w zespole.
Zagadnienia | Czas realizacji w godz. lekcyjnych | Metoda | Wskazówki do realizacji |
1. Kształtowanie cech motorycznych: - bieg na 400 m, - bieg terenowy, marszobieg, - gry zespołowe, - ćwiczenia siłowe, - ćwiczenia gimnastyczne. | 28 | ćwiczenia | Do zajęć należy przygotować: siatkę do gry w piłkę siatkową, piłkę do siatkówki, piłkę nożną oraz sprzęt na siłowni. Przypomnij warunki dotyczące zachowania bezpieczeństwa podczas zajęć. |
2. Zaliczenie. | 2 | test umiejętności | Przeprowadź test umiejętności według zasad określonych w odrębnych przepisach obowiązujących w tym zakresie. |